Het is en blijft een kwestie van geld en dan met name (voor de privateers) het vinden van goede partners en sponsoren die willen betalen (in tegenstelling tot SS United bij SA en in het verleden Superfund bij Minard). De teams (met uitzondering van Lotus, die de dood van Chapman nooit echt te boven is gekomen) die je noemt zijn ook overgenomen door andere eigenaren, die vervolgens de boel flesten (Brabham, March) of ook werden overgenomen door hun partner (Tyrrell -> Bar -> Honda).quote:Op woensdag 7 mei 2008 15:39 schreef LeXX het volgende:
[..]
McLaren is officieel een privateer, maar in de praktijk een fabrieksteam van Mercedes.
Williams is in staat al jaren mee te draaien in het wereldje, al vanaf de jaren 70. Het is de laatst overgebleven privateer (naast Mclaren dan) die het wereldje overleeft heeft. Er zijn tientallen teams kopje onder gegaan, waaronder grote namen zoals Lotus, Brabham, March, Tyrrell, e.d.
Force India moet mijns inziens zich nog bewijzen, en tel ik gemakshalve nog ff niet mee. Wat blijft er dan over?
Bar () weinig. Als je naar de cijfers kijkt, zie je dat het voor een renstal niet meer mogelijk is de F1 te halen, zoals Jordan het destijds deed in 1991 (overstap van F3 (geloof ik) naar F1). Je moet flink ondersteund, danwel overgenomen worden door een fabrikant. Ook dat geeft geen garantie (toyota).
het blijft lastige materie, aangezien de F1 het hoogste is en moet blijven in de autosport. Alleen, op deze manier, blijft er weinig over. De FIA worstelt ook al jaren met dit probleem.
Maar toen had je ook 30+ coureurs en van het kaliber Lauda, Prost, Senna, Mansell, Piquet. Die ook bij hetzlefde team tegen elkaar konden racen (McLaren, Williams, Ferrari). Zoveel coureurs van dat kailber zijn er niet meer en tegen elkaar racen ook al bijna niet meer. Al kwam vorig jaar aardig in de buurt met Alonso, Hamilton, Raikkonen en Massa, maar die konden elkaar weer niet of nauwelijks inhalen (door de aerodynamica en het racen op de slaapverwekkende circuits van Tilke).quote:is er een oplossing? Altijd, maar dit gaat altijd ten koste van of techniek, of teams, of spektakel. Ik vrees dat F1 door een aantal moeilijke jaren moet gaan, alvorens het weer het niveau gaat krijgen van de hoogtijdagen, mijns inziens van halverwege jaren 80 t/m halverwege jaren 90... Als dit al terugkomt...
Terwijl men een aantal jaren geleden nog zo lyrisch was over Der Hermann....quote:Op woensdag 7 mei 2008 21:29 schreef HPoi het volgende:
Juist, kunnen ze niet eens een ander persoon aannemen die circuits ontwerpt. Die van Tilke zijn dodelijk voor de Formule 1. Tilke-circuits ->
Absoluut, geld is de drempel. Alleen is die drempel zo hoog tegenwoordig dat enkel multinationals deze stap kunnen maken. De drempel zal weer naar beneden moeten.quote:Op woensdag 7 mei 2008 20:46 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Het is en blijft een kwestie van geld en dan met name (voor de privateers) het vinden van goede partners en sponsoren die willen betalen (in tegenstelling tot SS United bij SA en in het verleden Superfund bij Minard). De teams (met uitzondering van Lotus, die de dood van Chapman nooit echt te boven is gekomen) die je noemt zijn ook overgenomen door andere eigenaren, die vervolgens de boel flesten (Brabham, March) of ook werden overgenomen door hun partner (Tyrrell -> Bar -> Honda).
Als je genoeg geld hebt, kun je een eigen auto (laten) ontwikkelen en een motor aankopen (of laten ontwikkelen).
[..]
Maar toen had je ook 30+ coureurs en van het kaliber Lauda, Prost, Senna, Mansell, Piquet. Die ook bij hetzlefde team tegen elkaar konden racen (McLaren, Williams, Ferrari). Zoveel coureurs van dat kailber zijn er niet meer en tegen elkaar racen ook al bijna niet meer. Al kwam vorig jaar aardig in de buurt met Alonso, Hamilton, Raikkonen en Massa, maar die konden elkaar weer niet of nauwelijks inhalen (door de aerodynamica en het racen op de slaapverwekkende circuits van Tilke).
Kikkeralert?quote:Op donderdag 8 mei 2008 11:35 schreef Automatic_Rock het volgende:
Een plaatje in je post zou ik dan weer knap vinden
Nu zie ik hem ookquote:Op donderdag 8 mei 2008 12:34 schreef LeXX het volgende:
[..]
Kikkeralert?Ik zie hem wel overigens.... Heb hem aangepast.
Dit is Jackie Stewart volgens de URL, ik gok een Matra dan. Dit is overigens een andere foto dan de oorspronkelijke in de post, dat was wel een Lotus. Dus knap geraden ondanks dat je hem niet zag, AR!quote:
Ondertitel bij de foto geeft aan dat het een BRM is (en in 1966)quote:Op donderdag 8 mei 2008 15:35 schreef LeXX het volgende:
[..]
Dit is Jackie Stewart volgens de URL, ik gok een Matra dan. Dit is overigens een andere foto dan de oorspronkelijke in de post, dat was wel een Lotus. Dus knap geraden ondanks dat je hem niet zag, AR!
Edit, Stewart heeft het eerste jaar (1969) voor BRM gereden. Dus je zou gelijk kunnen hebben, Sanger! Ik probeer het uit te zoeken.
quote:Op donderdag 8 mei 2008 15:42 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ondertitel bij de foto geeft aan dat het een BRM is (en in 1966)
Ik zie er de lol wel van in inderdaad!quote:Op donderdag 8 mei 2008 18:20 schreef Ared het volgende:
haha, en dan Barrichello er uit knikkeren tussen deze race en voor hij zonder enige twijfel recordhouder is, krijg je tot in de eindigheid der dagen discussie of Barrichello het record nou net wel of net niet had.
Nee joh!quote:Op donderdag 8 mei 2008 19:11 schreef NED het volgende:
Patrese heeft ook een 2-tal van dergelijke races "gereden".
Ik denk dat Rubens hem nu al heeft
quote:Ferrari found loophole in engine freeze?
According to whispers in the Istanbul paddock, Ferrari may have found a way to creep ahead in the horse power department this season despite the current 'freeze' on engine development.
It is common knowledge that, not only are the Maranello based team's drivers getting the best starts off the grid, the V8 power plant in the back of the F2008 is now perhaps the most powerful in the entire field.
Last year, however, the engine situation between teams seemed closer, leading to suggestions that Ferrari's permitted tweaks for 2008 have added tangible performance to the unit.
The German magazine Auto Motor und Sport estimates Ferrari's horse power gain compared to last year at 'within the two-digit range'.
Most engine manufacturers made permitted tweaks to their V8 designs over the winter, but it is rumoured that some rival teams are unhappy that Ferrari's changes - apparently green-lighted by the FIA - seem to have resulted in a significant performance gain.
Auto Motor und Sport said Ferrari's rivals are concerned that the Italian team's 2008 changes were submitted "under the pretext of reliability problems".
"The (engine freeze) rules do not allow any great leaps. So whether a development has taken place to increase performance, I cannot judge," BMW motor sport director Mario Theissen said at Istanbul Park.
"But I assume the normal procedures have taken place. I have no suspicions," he added.
Het was al bekend dat de licentie vrij zou komen, maar dit is even wat meer info erover.quote:Codemasters koopt Formule 1 game licentie
[09/05/2008 - 10:13] Door: Maurice
Codemasters zal vanaf 2009 de officiële Formule 1 games mogen gaan verzorgen, het bedrijf wat onder meer bekend is van RaceDriver en de Colin McRae series zou daarvoor een overeenkomst hebben bereikt met de FOA(Formula One Administration). Het is dus voor het eerst sinds jaren dat we weer Formule 1 games op alle platformen mogen gaan verwachten.
Sony betaalde begin 2003 een bedrag van rond de 75 miljoen dollar voor 4 jaar totale exclusiviteit voor de eigen PlayStation consoles, met de komst van Codemasters mag verwacht worden dat de games opnieuw op alle nieuwe-generatie consoles komen en natuurlijk de PC.
"Formule 1 is ambitieus in het verbreden van haar bereik met meer circuits in het Midden-Oosten en China. Ook is het ambitieus in het vergroten van haar bereik door technologie.", aldus Rod Cousens, CEO van Codemasters tegenover Autosport.
"De digitale community's die de computer en videogame industrie creeëren zal een grote rol spelen in het verder groeien van het F1-publiek en om ze met elkaar in contact te brengen."
"Als wereldleider op het gebied van race games, is deze F1 deel het juweel op de kroon van Codemasters en maakt het daarmee tot absolute leider in zijn soort."
Gezien het Formule 1 seizoen 2008 al te ver onderweg is zal Codemasters haar focus leggen op het Formule 1 seizoen 2009, het is dan voor het eerst sinds 3 jaar dat er een officiële F1-game is uitgekomen.
Codemasters heeft voor het ambitieuze project een team samengesteld van 350 mensen, onder meer van de voormalige Sega Racing Studio's die kortgeleden door Codemasters werd overgenomen, deze zullen samen gaan werken aan een F1-game gebaseerd op de EGO/NEON engine waar ook de huidige games Colin McRae:DiRT en Race Driver: GRID op gebaseerd zijn.
bron: www.f1.racestart.nl
Zeer goed nieuws inderdaad. Was eerst nog bang dat het richting EA zou gaan. maar dat is gelukkig niet gebeurd.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 11:33 schreef NED het volgende:
[..]
Het was al bekend dat de licentie vrij zou komen, maar dit is even wat meer info erover.
Goed nieuws wat mij betreft![]()
Zowel goed, als slecht nieuws.. De dtm games van codemasters zijn nou niet echt heel realistisch, dus ik ben bang dat het de arcade kant op gaat, maar we krijgen iig een F1 op de PC weer en dat is wel goed nieuws natuurlijkquote:Op vrijdag 9 mei 2008 11:33 schreef NED het volgende:
Het was al bekend dat de licentie vrij zou komen, maar dit is even wat meer info erover.
Goed nieuws wat mij betreft![]()
GP4 kan je idd lekker mee sliden als je bandjes een beetje glad wordenquote:Op vrijdag 9 mei 2008 13:27 schreef Ared het volgende:
nadeel van een te realistisch spel is toch dat je net zulke saaie races als op tv krijgt... geef mij maar GP3, kun je de auto ten minste nog een beetje "overdriven". Als je dat in GP4 doet ben je meteen de lul. Al kan dat natuurlijk ook aan mijn beperkte stuurmanskunsten liggen.
het liefst zou ik een heel realistisch spel van halverwege de jaren '80 spelen. McLaren, Ferrari, Williams en Lotus op redelijk gelijk niveau en een sloot legendes om tegen te races waar je U tegen zegt. Piquet, Mansell, Prost, Senna, Lauda, DeAngelis...
Erg realistisch, niet om mee te beginnenquote:Op vrijdag 9 mei 2008 13:45 schreef Atreidez het volgende:
GP Legends weleens gespeelt trouwens?
[ afbeelding ]
GP legends? Een aantal jaren geleden nog gekocht via een of ander webshopje. Ze hebben hem niet meer online staan (www.mediaboetiek.nl). Wellicht kun je een mail sturen oid?quote:Op vrijdag 9 mei 2008 14:45 schreef NED het volgende:
Die zoek ik nog altijd de volledige versie van.
Heb jij die toevallig?
Bronquote:Nieuw tijdschema voor GP Singapore
Het tijdschema voor de eerste nachtrace in de Formule 1, in Singapore, is veranderd om de teams meer kansen te geven om in het donker te rijden. Aanvankelijk zouden alleen de tweede training op vrijdag, de kwalificatie op zaterdag en de race op zondag in het donker worden verreden, maar nu zijn alle sessies 's avonds.
Eind maart liet teammanager Massimo Rivola van Scuderia Toro Rosso al weten dat hij het niet zag zitten om de eerste training van vrijdag en de zaterdagtraining bij daglicht te rijden. Hierdoor zouden de coureurs niet genoeg tijd krijgen om te wennen aan het rijden bij kunstlicht, omdat er voorafgaand aan het raceweekend in Singapore geen testsessies zijn gepland.
Het nieuwe tijdschema ziet er als volgt uit:
Vrijdag
Eerste vrije training: 19:00-20:30
Tweede vrije training: 21:30-23:00
Zaterdag
Derde vrije training: 19:00-20:00
Kwalificatie: 22-00:23:00
Zondag
Race: 20:00
Alle tijden zijn lokale tijden.
quote:Williams probeert 'haaienvin' van Red Bull uit
14 mei 2008
Na Renault lijkt ook het team van Williams de zogenoemde 'haaienvin' van Red Bull Racing over te willen nemen. Williams-coureur Nico Rosberg kwam woensdag het circuit van Paul Ricard op met een aangepaste motorkap.
De rechtopstaande vin op de motorkap moet voor een betere luchtstroom aan de achterzijde van de wagen zorgen, wat de stabiliteit van de auto ten goede zou komen. Bij Williams volgt de vin meer de vorm van de oude motorkap dan bij Renault, Red Bull en Toro Rosso, bij wie de vinnen horizontaal door naar achteren lopen.
Het team van Honda probeert ondertussen verschillende varianten van de nieuwe vleugeltjes op de voorkant van de auto uit. Honda-testcoureur Alexander Wurz probeerde een versie van deze vleugels met een gat in het rechtopstaande gedeelte en een variant met wing-endplates aan de uiteinden van de beide neusvleugels.
Inderdaad, mede door de beschilderingquote:Op woensdag 14 mei 2008 17:29 schreef HPoi het volgende:
[..]
Ziet er wel mooier uit dan die van Red Bull, Torro Rosso en Renault.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | 1. Raikkonen Ferrari (B) 1:05.381 102 2. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:05.471 89 3. Kubica BMW-Sauber (B) 1:05.905 135 4. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:06.001 82 5. Button Honda (B) 1:06.091 155 6. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:06.125 110 7. Trulli Toyota (B) 1:06.205 120 8. Piquet Renault (B) 1:06.355 193 9. Nakajima Williams (B) 1:07.080 129 10. Sutil Force India-Ferrari (B) 1:07.104 56 11. Fisichella Force India-Ferrari (B) 1:07.123 64 |
Jewelquote:Op donderdag 15 mei 2008 23:29 schreef NED het volgende:
Layout? Wat bedoel je daarmee? Qua circuit, of qua afstelling?
Ik neem toch aan dat op Paul Ricard niet zomaar eventjes een parcour afgezet kan worden dat het de ene dag de baan is van Canada en de dag erna die van Monaco of wel?![]()
quote:Prost nam het team van Ligier over in 1997 en met de Bridgestone-banden deed het team het bijzonder aardig. Tijdens sommige races, zoals de Grand Prix van Barcelona, wist Prost Grand Prix soms flink te verrassen. Er werd dan ook met gepast optimisme uitgekeken naar 1998, maar dat optimisme bleek onterecht. De auto bleek een onhandelbaar kreng en ging ook nog eens al kapot als je er alleen al naar keek. Prost kende in 1999 een beter jaar, maar vanaf 2000 was er geen ontsnappen meer aan de neerwaartse spiraal.
De auto in 2000 was zo mogelijk nog een groter drama dan die van 1998. Nick Heidfeld en Jean Alesi kwamen het hele jaar niet in de top-zes voor. Sponsor Gauloises, een Franse sigarettenfabrikant, had weinig zin meer om geld te pompen in een team dat niet eens een puntje kan scoren en toen Jean Alesi het in zijn hoofd haalde om in het weekend van de Franse GP kritiek te hebben op motorenleverancier Peugeot, reageerde laatstgenoemde op een typisch Franse manier: ze gingen staken. Alesi moest eerst zijn excuses aanbieden, anders werd er geen motor gestart. Het is dan ook weinig verrassend dat de relatie tussen Prost en Peugeot na 2000 niet werd voortgezet.
Prost zat dus zonder hoofdsponsor en zonder motor. Het motorenprobleem werd opgelost door Ferrari-krachtbronnen te ritselen, maar de hoofdsponsor bleef achterwege. De Formule 1-wereld krabte zich achter de oren. Hoe kon zo'n geniale coureur een team zo op z'n bek laten gaan? Zouden de Franse sponsoren niet in de rij moeten staan om Prost te ondersteunen? Wat is er immers mooier dan een Frans team, met een Franse teambaas, een Franse coureur en een Franse hoofdsponsor? Vrij veel dus, want tijdens de tests voor 2001 prijkte er heel trots 'Prost' op de zijkant van de auto. 'Prost', dat betekent dus 'geen geld'. 2001 was overigens niet eens zo'n slecht jaar voor het team. Er werden wat puntjes bijeen geschraapt, maar de stoelendans binnen de renstal verried dat ieder dubbeltje omgedraaid moest worden. Jean Alesi, Gaston Mazzacane, Luciano Burti, Heinz-Harald Frentzen en Tomas Enge namen plaats in de auto gedurende het jaar. In de winter van 2001 werd het duidelijk: Prost ging het niet halen. Vlak voor aanvang van het seizoen 2002 maakte het team inderdaad bekend dat het doek was gevallen. Prost was in die vijf seizoenen twintig jaar ouder geworden.
Hey! Bedankt. Nu weet ik hoe het komt dat er ontbrekende nummers zijn in het veld van 2002 en waarom het toen gestartte Toyota de nummers 24 en 25 hebben!quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |