quote:
Op dinsdag 15 april 2008 17:30 schreef AryaMehr het volgende:[
afbeelding ]
Lockheed SR-71B Blackbird. Het toestel is het hoogst en snelst vliegend en bemande toestel dat operationeel is geweest. Het hoogterecord staat op 25.929 m. Andere vliegtuigen hebben deze hoogte ook bereikt, maar alleen terwijl ze recht omhoog klommen, niet in een horizontale vlucht.
Op 6 maart 1990 maakte de SR-71 zijn laatste vlucht, waarbij het vliegtuig een topsnelheid bereikte van 3607,38 km/u. De gemiddelde snelheid van deze vlucht kwam neer op 3418 km/u. Ondanks de grote hoogte en hoge snelheden waarmee het vliegtuig vloog,
was het toch in staat een foto van een kentekenplaat van een auto te nemen.
Niet helemaal juist. De SR-71A Blackbird werd in 1989 uit het actieve bestand van de USAF gehaald, nadat de USAF in 1988 geweigerd had om 6 operationele toestellen en een trainer in vliegwaardige opslag te plaatsen. Aangezien het toestel omgeven was door een waas van geheimzinnigheid was het sowieso al een wonder dat het 22 jaar dienst had gedaan, want de USAF gebruikte het SR-71 programma vooral als wisselgeld voor andere programmas die ze in leven wilde houden, zoals de B-1 en de B-2. Toen Desert Shield en Desert Storm plaatsvonden was het toestel net in opslag gezet, maar Washington weigerde toestellen beschikbaar te maken, alhoewel er vliegwaardige exemplaren binnen enkele weken beschikbaar konden zijn, en er nog gekwalificeerd personeel rondliep.
In 1993 werden door het Congress US$100m,- aan fondsen beschikbaar gemaakt voor het weer operationeel maken van 3 toestellen. Het bedrag werd later teruggeschroefd naar US$72,5m en Lockheed maakte de toestellen voor zelfs nog een half miljoen minder weer vliegwaardig. Nog actieve bemanningen en onderhoudspersoneel werd gevraagd om weer beschikbaar te komen. De 3 toestellen (twee SR-71As en één trainer, de SR-71B) vielen weer onder hun oude commando (9th Wing op Beale AFB) en vlogen vanaf een opgeknapte hangar op Edwards AFB. Politiek en militair was het een drama: fondsen moesten elk jaar opnieuw door het Congress worden toegewezen, en de USAF kreeg een toestel opgedrongen die ze zelf niet wenste. Ze kregen Clinton zelfs zo ver dat hij de uitgaven met een veto in 1997 blokkeerde, maar dat werd door het Supreme Court verworpen als "ongrondwettelijk". Uiteindelijk vroeg de USAF een jaar later of ze de fondsen elders mochten inzetten, en zodra dat werd goedgekeurd werden de overgebleven toestellen zo snel mogelijk verkocht aan musea of overgedragen aan NASA. NASA vloog vervolgens met twee resterende toestellen (één SR-71A en een SR-71B trainer) tot 9 oktober 1999 vanaf NASA Dryden (ook op Edwards AFB), en zette ze daarna in de opslag, voor het geval ze weer eens een hogesnelheidsonderzoek moeten doen. De SR-71A staat nu
tentoongesteld op NASA Dryden. De SR-71B is in 2003 afgevoerd naar een museum.
Official NASA photoWat de verhalen over de mogelijkheden betreft: de HYCON Technical Objective Camera (TEOC), was de beste camera die er ooit in heeft gezeten. Deze camera had een oplossend vermogen van 6 inch vanaf 83.000voet (oftewel: je kon de lijnen van de parkeerplaats zien liggen vanaf een hoogte van bijna 28km) waarbij het toestel fotos kon schieten vanaf 45 graden linksonder het toestel tot 45 graden rechtsonder. Lang niet slecht, maar het lezen van een kentekenplaat behoorde dus niet tot de mogelijkheden. Er waren er twee van aan boord, en een flinke hoeveelheid andere sensoren zoals een side looking radar (waarmee je bijvoorbeeld in een hangaar kon kijken als de deuren open stonden) en electronica voor het ontvangen van radio- en radar-signalen.
[ Bericht 1% gewijzigd door RonaldV op 15-04-2008 22:34:12 ]
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan
controleren...
-
Privacy Matters