quote:Op dinsdag 1 april 2008 19:25 schreef ghizzer het volgende:
iemand met 2 linkerhanden
quote:en die geen zin heeft dat ie meer bij de garage staat dan aan huis
Jij krijgt een moeilijke toekomst.quote:ben overigens over het algemeen Alfa-fan.
Precies. Je kunt natuurlijk geluk hebben, maar echt een goede naam hebben ze niet al is het tegenwoordig stukken beter.quote:Op dinsdag 1 april 2008 19:39 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
[..]
[..]
Jij krijgt een moeilijke toekomst.
mwoah.. dat is niet helemaal waar.. de 323 estate uit 1992 van mijn ouders doet het nog steeds prima en zo handig zijn mijn ouders niet. om over de 106 van mijn - met alle respect - a-technische tante nog maar te zwijgen. alleen tja.. dat zijn allemaal geen alfa's.quote:Op dinsdag 1 april 2008 20:06 schreef Hyperdude het volgende:
Laatste generatie 155 is van onderen gewoon een 156, maar dan vierkant.
Als zo'n ding een beetje goed onderhouden is, kan het best. Alleen iedere auto (behalve de Starslet van je Oma) van 10 jaar en ouder is niet echt handig voor iemand met 2 linkerhanden. En zekers geen Alfa.
Ik bedoelde dat de laatste 155 modellen technisch nogal lijken op de latere 156. Ik zie meer 156's rondrijden dan op de vluchtstrook staan; zal het met de betrouwbaarheid wel meevallen dus. Maar met een 10 jaar oude auto moet je altijd wat geluk hebben; met een Alfa nog iets meer!quote:Op dinsdag 1 april 2008 20:15 schreef ghizzer het volgende:
[..]
mwoah.. dat is niet helemaal waar.. de 323 estate uit 1992 van mijn ouders doet het nog steeds prima en zo handig zijn mijn ouders niet. om over de 106 van mijn - met alle respect - a-technische tante nog maar te zwijgen. alleen tja.. dat zijn allemaal geen alfa's.
maar een 156 betaalbaar? heb wel gehoord dat het blok van de 156 zelfde is als van de 155.. de V6 2.5 schijnt heel goed te zijn, maar weet niet hoeveel duurder ie in verzekering en belasting is. om nog maar even over onderhoud en verbruik te zwijgen. maar dat is sowieso een droom...
Een 156 rijd je omdat je hem mooi vindt. Niet omdat ie zo betrouwbaar en goedkoop in onderhoud is. Want dat is ie simpelweg niet. De mijne heb ik dan ook maar weggedaan na de zoveelste dure reparatie. (met pijn in m'n hart, want het rijdt fantastisch)quote:Op woensdag 2 april 2008 11:08 schreef KhaZ het volgende:
Alfa 156 rijden is duur. Ik twijfel er enorm aan, wil ook een mooie auto : (
Probleem is: je betaal minstens ¤100 voor de verzekering in de maand als je jong bent, ¤50 wegenbelasting, een volle tank gaat richting de ¤100 en je moet met een Alfa van een jaar of 8 rekening houden met circa ¤100 aan onderhoud in de maand, zo'n 1200 per jaar. Alfa is mooi, alleen niet gebouwd van de beste onderdelen, en na zo'n 8 jaar gaan er natuurlijk wat meer dingen stuk..
Let erop welke onderhoud is gedaan door de vorige eigenaar..
Het zijn wel dikke auto's! Persoonlijk, koop ik zo'n type auto pas als ik netto ¤400 echt over heb in de maand, anders is het niet te doen.
Eventjes over het roest: Roest op 155's duidt ten alle tijden op een eerdere (slecht) gerepareerde schade. Af fabriek zijn ze namelijk zodanig beschermd dat ze niet roesten.quote:Op woensdag 2 april 2008 12:08 schreef xFriendx het volgende:
Ik heb er nu 1 als eerste auto![]()
Onderhoudskosten zijn wel aardig opgelopen.
Waarom?
Ten eerste had ik een lekke koppakking. Shit happens, maar dat is niet voorbehouden aan de 155 of aan Alfa Romeo. Had mij in een Mercedes, Seat of Volkswagen ook kunnen gebeuren. Meteen nokkenas ook maar meegenomen, wat dingen opnieuw afstellen (bij elkaar zo'n 900-1000 euro).
Daarnaast had mijne roest op die wielkasten (ook een welbekend probleem bij veel oudere auto's in het algemeen) wat ik onlangs heb laten repareren (bij elkaar zo'n 650 euro).
Al met al zit er bij elkaar best wat geld in, maar ben er erg aan gehecht en wil mijne graag houden ipv het wagentje op de sloop te gooien. (ik gok na aanschaf zo'n 2000 euro alles bij elkaar in 1 jaar....ik weet het, ik ben gek)
Naast deze dure dingen heb ik weinig bijzonders gehad aan onderhoud. Schokbrekers achter vervangen, 2 bandjes voor.
Bij aanschaf nog wel kunnen ritselen dat ze de koppelingsplaten hebben vervangen voor een iets hogere aanschafprijs, maar nogmaals, dit waren allemaal dingen die bij mij bekend waren en niet voorbehouden zijn aan dit type.
Zwakke plekken zijn vaak wel de draagarmen, die slijten vaak vrij rap, maar dat zijn dan de kosten weer niet. En oliegebruik ligt inderdaad wat hoger.
Je krijgt er wel een sportieve doch luxe bak voor terug waar je veel plezier aan hebt![]()
Sowieso kan je altijd ronddwalen op het Alfa 155 forum voor meer info. Staan vaak ook leuke auto's in het te koop gedeelte.
Maarten (artc377)
Yep, mijne zoop ook erg veel olie, ik heb de bovenste pakking (niet koppakking) vervangen, en nu is het echt bijna helemaal weg. ZO'n pakking kostte me maar 5 euro, en de reparatie 90 euro (inclusief nieuwe olie + filter en nieuwe thermostaat). Ik heb geen Alfa, maar zo gaat dat bij de meeste auto's.quote:Op woensdag 2 april 2008 12:16 schreef PeuRac het volgende:
Mijn olie verbruik ligt zeer laag, mn vorige vebruikte ook niet veel olie. Het is trouwens vrij simpel op te lossen voor niet teveel geld.
Volle tank is echt geen 100 euro, ik heb een 73 liter tank en zit net niet aan de honder, een alfa heeft een 55 liter tank ofzo.quote:Op woensdag 2 april 2008 11:08 schreef KhaZ het volgende:
Alfa 156 rijden is duur. Ik twijfel er enorm aan, wil ook een mooie auto : (
Probleem is: je betaal minstens ¤100 voor de verzekering in de maand als je jong bent, ¤50 wegenbelasting, een volle tank gaat richting de ¤100 en je moet met een Alfa van een jaar of 8 rekening houden met circa ¤100 aan onderhoud in de maand, zo'n 1200 per jaar. Alfa is mooi, alleen niet gebouwd van de beste onderdelen, en na zo'n 8 jaar gaan er natuurlijk wat meer dingen stuk..
Let erop welke onderhoud is gedaan door de vorige eigenaar..
Het zijn wel dikke auto's! Persoonlijk, koop ik zo'n type auto pas als ik netto ¤400 echt over heb in de maand, anders is het niet te doen.
De 155 heeft een 63 liter tank. En voor 3750 euro zit je aan de dure kant voor 155's, voor iets meer als de helft koop je ook al een goede.quote:Op woensdag 2 april 2008 12:22 schreef Arclight-S het volgende:
[..]
Volle tank is echt geen 100 euro, ik heb een 73 liter tank en zit net niet aan de honder, een alfa heeft een 55 liter tank ofzo.
En het belangrijkste is zoals al vaker genoemd, het ligt eraan van wie je de auto koopt, maar ik denk dat je toch niet redelijk veel betaalt voor een goede 155.
Staat eentje op www.rijtex.nl voor 3750, goed onderhouden en goed in de lak.
3750 is veel zoals jij al zegt, of je moet er 1 hebben met ander uitlaatsysteem, verlaagd met 1e klas veren etc etc.quote:Op woensdag 2 april 2008 12:37 schreef PeuRac het volgende:
[..]
De 155 heeft een 63 liter tank. En voor 3750 euro zit je aan de dure kant voor 155's, voor iets meer als de helft koop je ook al een goede.
Ik reed van olie-wissel naar olie-wissel zonder bi j te hoeven vullen. Inclusief circuitdagen en autobahn. 20.000km. per jaar.quote:Op woensdag 2 april 2008 12:16 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Mijn olie verbruik ligt zeer laag, mn vorige vebruikte ook niet veel olie. Het is trouwens vrij simpel op te lossen voor niet teveel geld.
Trek eens heel snel die handrem op je fantasie!quote:Op dinsdag 1 april 2008 20:38 schreef ghizzer het volgende:
okido thanx. en iemand ervaringen met een V6 2.5 (156)? is dat echt kansloos om als eerste auto aan te schaffen en vooral in te blijven rijden (in de zin van.. niet een al te belachelijk hoge verzekering, duur in belasting en onderhoud)? thanx alvast voor reacties!
Vanuit de advertentie:quote:Op woensdag 2 april 2008 12:39 schreef xFriendx het volgende:
[..]
3750 is veel zoals jij al zegt, of je moet er 1 hebben met ander uitlaatsysteem, verlaagd met 1e klas veren etc etc.
Voor een normale in goede staat ben je voor omme en nabij de 2000-2500 wel klaar.
(overigens had mijne op die roest op de wielkasten na nergens anders roest)
http://link.marktplaats.nl/159143167
Deze staat bijv te koop binnen onze club. Leuke auto en de vraagprijs is ver weg van de 3750.
Dat weten wij ook wel, maar ook dat nemen we dus op de koop toequote:Op woensdag 2 april 2008 16:43 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Vanuit de advertentie:
De combinatie van 17" velgen met de 40 mm verlaging zorgt voor een hele stugge vering. Comfort is iets minder, wegligging des te beter.
Comfort iets minder..... Zeg maar gerust geen comfort meer.... Veel pleziet met drempels en klinkerwegen. Ik vind zelf dat als een auto meer dan 2,5 cm verlaagd is dat je er niet meer lekker mee kan rijden, alles voelt aan als een kartbaan... Leuk voor een dagje op het circuit maar daar buiten is het gewoon ronduit klote.
Daarom moet je ook regelmatig de aardcontacten en stekkers onder de motorkap controleren/schoonmaken.quote:Op woensdag 2 april 2008 11:06 schreef Basp1 het volgende:
Afgelopen week met wintersport nog met een 155 naar frankrijk toe gereden, we hoefden alleen maar de ventilator op een gegeven moment kort te sluiten want die wou niet meer aan springen. En de koelvloeistof was >100 graden.
Ow ja en ook ongeveer 1.5 liter olie bijgevuld, want daarop moet je bij alfa's ook altijd letten.
Ik kan met je meepraten, ik heb een Mazda MX-3 gehad. Die dingen zijn zo gigantisch stug daar kan de 155 nog wat van leren.quote:Op woensdag 2 april 2008 16:49 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Dat weten wij ook wel, maar ook dat nemen we dus op de koop toe![]()
Zelfs zonder de verlaging heeft een 155 al een erg stug onderstel. Rijd wel uit de kunst met scherpe bochten, klinkerwegen zijn inderdaad wat minder prettigWegen met een beetje knap asfalt is echter goed te doen.
Het ding betalen is niet moeilijk, het onderhouden ervan wel. Je moet gewoon met een Alfa niet gaan zeuren dat je weer iets moet vervangen wat hoog in de kosten gaat lopen.quote:Op woensdag 2 april 2008 12:13 schreef Dromer het volgende:
[..]
Een 156 rijd je omdat je hem mooi vindt. Niet omdat ie zo betrouwbaar en goedkoop in onderhoud is. Want dat is ie simpelweg niet. De mijne heb ik dan ook maar weggedaan na de zoveelste dure reparatie. (met pijn in m'n hart, want het rijdt fantastisch)
M'n pa heeft een 1.8 156, alleen wel op LPG. Goedkoop tanken dus.quote:Op woensdag 2 april 2008 19:36 schreef ghizzer het volgende:
hmmmmmmmmmmmz.. een 1.8 156 ook niet betaalbaar..? ;X
Die 3 voorbeelden betreft 3 keer een exemplaar uit 1998.quote:Op woensdag 2 april 2008 20:10 schreef retuow82 het volgende:
Ik wil je geen angst aanjagen maar kijk eens naar het volgende:
http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?id=15195
http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?id=6352
http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?id=3307
....
Sowieso zijn een hoop van die 1998 exemplaren flink afgeragd door lease-rijders die geen Alfa-gevoel hebben en zo'n beetje alles doen wat de Alfa-God verboden heeft, om het zo maar even uit te drukkenquote:Op woensdag 2 april 2008 20:26 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Die 3 voorbeelden betreft 3 keer een exemplaar uit 1998.
Als je een beetje slim bent koop je dus geen auto uit het eerste model jaar. Over aanloopproblemen kan je genoeg vinden als je een beetje rondkijkt. BMW E36 uit 1991 moet je ook niet kopen; zo zijn er veel meer voorbeelden.
TS kan beter beginnen met een nette low-budget 155; 1.7 of 1.8 8v is een prima beginnersbak.
crashtests zijn voor mietjesquote:Op woensdag 2 april 2008 20:29 schreef MaGNeT het volgende:
Ga in iedergeval niet kijken op Youtube naar de 155 of 156 crashtest.
Het zou je zomaar tegen kunnen houden om er één aan te schaffen.
Haha. Ik heb een 156, maar ga morgen inderdaad iets voorzichtiger de bocht om...quote:Op woensdag 2 april 2008 20:29 schreef MaGNeT het volgende:
Ga in iedergeval niet zoeken op Youtube naar een 155 of 156 crashtest.
156 crash test gezien.. ziet er niet best uit. 155 niet gevonden. (jaja, weet dat het niet mocht van je, maar kon het niet laten). was wel even schrikken overigens!quote:Op woensdag 2 april 2008 20:29 schreef MaGNeT het volgende:
Ga in iedergeval niet zoeken op Youtube naar een 155 of 156 crashtest.
Wat is je budget eigenlijk?quote:Op woensdag 2 april 2008 20:36 schreef ghizzer het volgende:
[..]
156 crash test gezien.. ziet er niet best uit. 155 niet gevonden. (jaja, weet dat het niet mocht van je, maar kon het niet laten). was wel even schrikken overigens!
oh ja @diegene die t had over 1.7 / 1.8 155 goeie beginnersbak.. maar euh.. daarmee bedoel je dat ie ook nog wel redelijk betrouwbaar zijn en niet belachelijk duur in onderhoud zijn?
mwoah.. zo om en nabij 3.000 euro denk ik dan. rustig aan beginnen he.. want gaat dan tegen die tijd om m'n eerste auto.quote:
Als je een 8v neemt (heb zelf een 2.0 8v) heb je in ieder geval al een ketting ipv een riem. Scheelt je weer je riem vervangen om de x kilometer.quote:Op woensdag 2 april 2008 20:36 schreef ghizzer het volgende:
[..]
156 crash test gezien.. ziet er niet best uit. 155 niet gevonden. (jaja, weet dat het niet mocht van je, maar kon het niet laten). was wel even schrikken overigens!
oh ja @diegene die t had over 1.7 / 1.8 155 goeie beginnersbak.. maar euh.. daarmee bedoel je dat ie ook nog wel redelijk betrouwbaar zijn en niet belachelijk duur in onderhoud zijn?
Hmm ik heb toch echt voor 43 euro m'n vectra 2.5 V6 (wa) verzekert als 21 jarige..met 1 schadevrij jaarquote:Op woensdag 2 april 2008 16:37 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Trek eens heel snel die handrem op je fantasie!
2,5 liter v6 als 23 jarige op je naam? Waarschijnlijk dat sommige verzekeringsmaatschappijen er niet eens aan willen beginnen en degene die het wel doen hebben daar ook hun prijs voor...
En dat het een goede motor is dat geloof ik best, maar onderhoud aan zo'n motor is ook zeker niet mis hoor... Denk ook aan je wegenbelasting (¤ 134 - ¤ 148 per 3 maanden) en het verbruik (energielabel G 1 op 8,8 gemiddeld...). Zeg nu eerlijk, denk je dat het je lukt?
Mijn ervaring met Alfa is niet slecht, ik heb een Alfa 33 gehad en heb genoeg in de 156 gereden maar als je iemand bent die twee linker handen heeft dan wens ik je veel succes. Een Alfa rijder is iemand die trouwens ook niet kijkt naar kleinigheidjes zoals slechte aansluitingen op je dashboard, kraakjes, piepjes en lichtjes die spontaan weigeren. Dat neem je allemaal op de koop toe
Een 155 is ruimer dan een 156. Mijn pa heeft een 156 en ik een 155 dus we kunnen dat aardig vergelijken.quote:Op woensdag 2 april 2008 23:00 schreef 3p0x het volgende:
[..]
Hmm ik heb toch echt voor 43 euro m'n vectra 2.5 V6 (wa) verzekert als 21 jarige..met 1 schadevrij jaardus het kan wel redelijk goedkoop, je moet alleen goed zoeken
(kan nog wel goedkoper maar dan moet ik weer overstappen
)
Hoe ruim (of krap) is zo'n 155 eigenlijk van binnen? Ik heb een paar keer in een 156 gezeten en daar word ik niet echt blij van met m'n 2m, in een 155 zal het nog wel erger zijn? Ik vind alfa's wel super mooie auto's, vooral een 166 (v6)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |