Dat van die overdrachtsbelasting had ik nog niet over nagedacht zeg...pfff wat een drama is dit, wordt dus gewoon echt het huis verkopen. Want neem aan dat die overdrachtsbelasting alleen van toepassing is als ik het huis zou overnemen toch? Niet als ik het huis verkoop? Dan maar hopen dat we er nog een niet al te grote schuld aan overhouden. We hebben wel een samenlevingscontract.quote:Op dinsdag 1 april 2008 08:19 schreef Parzival het volgende:
letop dat bij uitkoping van het huis van je partner alsnog overdrachts belasting betaald moet worden.. het is dus niet alleen de helft (of haar deel van de hypotheek), maar ook nog eens 10% er bovenop aan belastingen..
je huis zal wel in waarde gestegen zijn in dat ene jaar, maar de kans dat je met verlies moet verkopen is aardig aanwezig (notariele kosten en overdrachts belasting). Die schuld deel je weer met elkaar, echter die schuld kan geen hypotheek worden (er staat geen huis meer tegenover) en wordt dus omgezet in een standaard lening bij de bank (a ~11%). de schuld wordt gedeeld over beide partners.
Al met al duur gedoe
let er ook op dat de scheiding zelf (of samenlevingscontract) niet 123 verbroken is en het huis niet 123 verkocht!
Dat is geluk hebben dan, je ca. 10% kk krijg je er ovet algemeen pas na een jaar op 5 uit volgens mij.quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:00 schreef Mikkie het volgende:
Hopen dat je die hut met winst kan verkopen. Familielid van me heeft het ook gehad. Hut gekocht, drie maanden later relatie uit. Hut kunnen verkopen met winst.
Ze heeft dat idd ook aangegeven, dat ze der schuld op der wilt nemen, zelfs der ouders die geen cent te makken hebben willen dat wel doen.quote:Op dinsdag 1 april 2008 08:53 schreef DroogDok het volgende:
Als je vriendin een echte christen is, is zij barmhartig genoeg om toch te blijven betalen voor de woning zonder dat ze daar met jou samenwoont toch?![]()
Verder kan het wellicht ene oplossing zijn om daar toh samen te blijven wonen als huisgenoten? en dan langzaamaan proberen het huis te verkopen, het klinkt nou niet alsof de breuk een onoverkomelijke ruzie heeft opgelevert.
Eigenlijk is het geen optie meer om het huis over te nemen, zoals ik al zei, het zou dezelfde kosten moeten zijn en eigenlijk toch wel wat goedkoper. Maar als ik 6% van 120000 moet bijlenen en ook een nieuwe hypotheek moet opstellen met hogere rentes waarschijnlijk ga ik het gewoon 100% zeker niet redden. Dus dat wordt de hut verkopen met schuld waarschijnlijk. Met winst verkopen gaat gewoon echt niet lukken.quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:06 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
En is het niet over de helft van de waarde van het huis? Omdat de helft al op jouw naam staat? Dus 6% over de helft van ongeveer 240.000?
Dan blijf ik gewoon verbonden aan mijn ex, dat zie ik niet zo zitten eigenlijk...quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:11 schreef Parzival het volgende:
je zou ook eens kunnen kijken naar de optie voor verhuur van het huis.. dan verhuur je het aan iemand en met de opbrengsten kun je dan de hypotheek blijven betalen.. maar dan kun je niet zomaar iemand uit huis plaatsen omdat jij het wilt verkopen volgens mij.. tenzij je een termijn afspreekt..
Verhuur zal niet mogen volgens de hypotheek voorwaarden. De bank kan het huis dan namelijk minder makkelijk verkopen als TS zijn betalingsverplichtingen niet na komt.quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:11 schreef Parzival het volgende:
je zou ook eens kunnen kijken naar de optie voor verhuur van het huis.. dan verhuur je het aan iemand en met de opbrengsten kun je dan de hypotheek blijven betalen.. maar dan kun je niet zomaar iemand uit huis plaatsen omdat jij het wilt verkopen volgens mij.. tenzij je een termijn afspreekt..
Zou kunnen. Kan misschien ook komen (maar ik ben er niet in thuis hoor), dat ze bepaalde belastigen niet hoefden te betalen omdat ze het huis binnen een half jaar weer verkochten? Daarnaast waren zaken als makelaarskosten minimaal, omdat ze met dezelfde makelaar in zee gingen als via wie ze het huis gekocht hadden.quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:06 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dat is geluk hebben dan, je ca. 10% kk krijg je er ovet algemeen pas na een jaar op 5 uit volgens mij.
Dus of onder de marktwaarde gekocht, of boven de marktwaarde verkocht.
Door wat ik hier gelezen heb ben ik bang dat de lasten voor mij niet te doen zijn. Ik verdien op zich best goed, maar een toko van onze prijzen is voor mij niet te doen. Overigens zij de bedragen die ik heb aangegeven fictief, omdat ik niet wil dat iedereen mijn financieele positie kent. De bedragen hier zijn hoger, maar het verschil wat tussen de hypotheek en koop van het huis zit is wel exact even hoog.quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:43 schreef Re het volgende:
en je door je ex laten uitkopen... zeg 20.000 Euro en jou het huis geven? Dit als je in je eentje dus de lasten kan dragen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |