abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57711077
Een vriendin van me heeft na een langdurige relatie besloten om uit elkaar te gaan met haar vriend. Ze woonden al een tijdje in een huur-appartement, echter hebben ze een tijdje geleden een huis gekocht van een aardig bedrag. (medio oktober) Nu zitten ze dus met dat huis in de maag, plus veel spullen die ze samen betaal hebben (meubels, kasten, tafels, enz.). Hoe kunnen ze dit het beste oplossen, zonder teveel kostan/lasten te maken? Volgens mij kunnen ze het beste de meubels van elkaar overkopen, maar hoe zit het dan met het huis?

Ik ben niet opzoek naar een oplossing voor ze, maar ik hoop wat tips te kunnen krijgen omtrent deze situatie.
  zondag 30 maart 2008 @ 10:41:10 #2
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_57711165
Ze kunnen allebei verhuizen en de overwaarde danwel restschuld delen, of de ene blijft en koopt de ander uit.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zondag 30 maart 2008 @ 10:44:44 #3
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57711198
Ik begrijp nog steeds niet hoe dat kan. Je bent blijkbaar het ene moment zoo hoteldebotel dat je de grootste uitgave in je leven samen doet en een paar maanden later elkaar zo spuugzat dat je nog liever alleen bent, dan samen in 1 huis.

Heel bizar.
pi_57711210
quote:
Op zondag 30 maart 2008 10:41 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ze kunnen allebei verhuizen en de overwaarde danwel restschuld delen, of de ene blijft en koopt de ander uit.
Inderdaad. Zo moeilijk is dat niet.
Als ze beide niet genoeg verdienen om de hypotheek alleen te dragen zit er niets anders op dan verkopen en eventueel verlies danwel winst te delen.

Dat had die vriendin van jou ook best zelf kunnen verzinnen dunkt me
pi_57711312
quote:
Op zondag 30 maart 2008 10:46 schreef NED het volgende:

[..]

Inderdaad. Zo moeilijk is dat niet.
Als ze beide niet genoeg verdienen om de hypotheek alleen te dragen zit er niets anders op dan verkopen en eventueel verlies danwel winst te delen.

Dat had die vriendin van jou ook best zelf kunnen verzinnen dunkt me
wat voor een bijkomende kosten zijn er dan eigenlijk aan verbonden?
pi_57711335
quote:
Op zondag 30 maart 2008 10:55 schreef blessed19 het volgende:

[..]

wat voor een bijkomende kosten zijn er dan eigenlijk aan verbonden?
De maandelijkse lasten van diegene die de ander uitkoopt zullen ongeveer dubbel zo hoog zijn als nu het geval is. Dat is tenminste als ze nu allebei netjes de helft betaalde aan hypotheeklasten.
pi_57711337
quote:
Op zondag 30 maart 2008 10:44 schreef SHE het volgende:
Ik begrijp nog steeds niet hoe dat kan. Je bent blijkbaar het ene moment zoo hoteldebotel dat je de grootste uitgave in je leven samen doet en een paar maanden later elkaar zo spuugzat dat je nog liever alleen bent, dan samen in 1 huis.

Heel bizar.
Een colleage van me had met zijn meisje een lap grond plus nog te bouwen huis aangeschaft voor een slordige 7 ton, waarna het na een maand of 3 uitging. Spul gelukkig aan een andere collega kunnen verkopen (uiteraard met verlies) en nu zijn er tekenen dat ze toch weer samen verder willen gaan..

Men denkt blijkbaar niet echt meer na bij grote stappen in hun leven...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 30 maart 2008 @ 11:00:50 #8
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_57711359
quote:
Of je voelt heel diep van binnen al wel dat het schip zinkende is maar je roept gewoon zo hard dat alles fantastisch is dat je het zelf bijna echt gaat geloven
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  maandag 31 maart 2008 @ 08:49:12 #9
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_57731069
quote:

Heel bizar.
Dat dus ! Je moet toch wel heel zeker van elkaar zijn voor je dit soort beslissingen gaat nemen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_57731437
Dit is geen [R&P] , maar [WGR]

@TS: afhankelijk van wat ze kunnen/willen zijn de al genoemde opties de enige --> Waarschijnlijk is er geen overwaarde, maar juist een 'onderwaarde' en dus zal de vertrekkende partner (hoe staat e.e.a. op papier eigenlijk? Zijn ze beiden eigenaar?) de achterblijvende partner de helft van deze 'onderwaarde' moeten betalen.

Kosten: er zal zeker getaxeerd moeten worden en misschien wel twee keer --> door beide partners i.v.m. onenigheid over de waarde. Ze zullen naar de notaris moeten (als ze beiden eigenaar zijn en de hypotheek op beide namen staat, maar als ze beiden eigenaar zijn, dan staan ze ook allebei op de hypotheekakte, dat moet haast wel) en dat brengt kosten met zich mee.

Kunnen ze de onderwaarde niet delen door de inboedel achter te laten?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 31 maart 2008 @ 09:42:30 #11
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57731748
quote:

Heel bizar.
'laten we onze relatie nieuw leven inblazen door kinderen te krijgen'

De goedkoopste optie (maar alleen doenlijk als je nog een beetje met elkaar overweg kunt, en als je een huis hebt wat daarvoor geschikt te maken is) is om je woning op te delen in 2 appartementen. Helemaal splitsen (dus met eigen opgang/brievenbus) zal ws. niet gaan omdat je 't dan ook 'officieel' moet doen, en bij de gemeente een splitsingsvergunning moet aanvragen en die bij het kadaster laten registreren.

Maar goed, met de kippenhokjes van tegenwoordig krijg je dan 2 hele kleine appartementjes..
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')