ze vertelde aan de telefoon dat het een beestje was dat misschien te snel bij de moeder was weggehaald. Volgens haar kon je aan dwergkonijntjes niet goed kon zien hoe jong ze zijn...quote:Op maandag 31 maart 2008 13:21 schreef Barbaaf het volgende:
Ach gos... dat die dierenwinkel sowieso een 'verdacht' diertje meegeeft
quote:Op maandag 31 maart 2008 13:21 schreef Barbaaf het volgende:
Ach gos... dat die dierenwinkel sowieso een 'verdacht' diertje meegeeft
quote:Op zaterdag 5 april 2008 12:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[...]
Er zit pakweg 300 gram verschil tussen de konijntjes. Hoe kunnen we de dame iets aan laten komen op een gezonde manier?
Leuke foto'squote:Op zaterdag 5 april 2008 12:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Er zit pakweg 300 gram verschil tussen de konijntjes. Hoe kunnen we de dame iets aan laten komen op een gezonde manier?
Bedoel je met kleefkeutels zachte "normale" keutels of blindedarmkeutels ?quote:Op zaterdag 5 april 2008 17:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ze eet flinkDroogvoer, stro (of hooi? dat dunne), natvoer (taugé, wortel (ik las alleen dat wortel bij "zachte" poep niet goed is, er lagen wel wat kleefkeuteltjes, stuk of 4 ofzo, dus wortel is even uit het dieet).
En we hebben ook een stukje brood gegeven voor de vezels
quote:Twee soorten ontlasting
Een konijn produceert 2 soorten keutels: gewone en blinde-darmkeutels. Deze laatste zijn kleiner, zachter en ruiken sterk. Ze bevatten veel vitaminen en andere noodzakelijke stoffen voor het konijn. Het konijn eet deze keutels uit de anus op.
Wat is de oorzaak van diarree?
De oorzaak van zachte keutels is meestal een reactie op groenvoer dat het konijn niet verdraagt. Hij kan hierdoor ook last van gas in zijn buik krijgen.
Plakpoep aan de achterhand bestaat vooral uit blinde-darmkeutels. Wanneer te veel voer gegeven wordt wat te veel koolhydraten bevat (bijvoorbeeld gemengd voer, maar ook brood) en dus in verhouding te weinig hooi, raakt de blindedarmflora verstoord. De blindedarmkeutels worden dan zo zacht dat een konijn ze niet meer kan eten, en ze blijven aan het achterwerk plakken.
Waterdunne diarree kan het gevolg zijn van coccidiose, een darmparasiet.
Wat kunnen de gevolgen zijn van diarree?
Wanneer een konijn de blindedarm keutels niet meer kan eten, kan het een tekort aan voedingsstoffen krijgen en kan op de lange duur ziek worden. De plakpoep kan bovendien in de zomer voor een vervelende klacht zorgen; vliegen leggen hun eitjes in de vacht van het konijn, de achterhand kan dan ernstig worden aangetast door de maden!
Bij waterdunne diaree bestaat er gevaar voor uitdroging.
Wat moet ik doen?
Als het konijn niet ziek is, is het vaak voldoende om een paar dagen alleen hooi en water te geven. Mocht de diarree niet overgaan is het verstandig om naar uw DierenDokters te gaan.
Een ernstiger vorm van diarree is de waterdunne, stinkende ontlasting, waarbij uw konijn suf is, niet eet en stil in een hoekje zit. Dit is een ernstige situatie waarbij u direct naar de dierenarts moet gaan. Als hij niet eet en drinkt kan het konijn snel uitdrogen en daaraan sterven. Een veel voorkomende oorzaak is coccidiose, een parasiet die veel bij jonge konijntjes voorkomt. D.m.v. ontlastingsonderzoek is de diagnose te stellen en kan er gericht behandeld worden.
En ze worden er ook nog eens ontzettend dik van.quote:Op zaterdag 5 april 2008 21:33 schreef SHE het volgende:
En dat brood...kom op, gebruik je boerenverstand.
Konijnen eten van nature geen brood
Het is ook echt slecht voor hun darmpjes al die suikers en gist die in brood zit.
Prachtnaam!!!!quote:Op dinsdag 1 april 2008 00:20 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
We hebben een nieuwe pluisGuinness genaamd.
je kan er wel om lachen, maar ik vind het niet echt grappig,quote:Op zondag 6 april 2008 03:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Brood gaf ik dus ook alleen voor de vezels en om aan te komen, ik snap best dat konijnen in het wild geen brood eten
Net als dat ze in het wild geen hooi, stro, en konijnenkorrels eten![]()
en wat is in gevangenschap voor konijnen het basic voer?![]()
![]()
Het dieet van vandaag bijv. stond uit een klein beetje tauge, héél klein beetje wortel, klein stukje brood, korrels, en hooi of stro (dat dunnne..). En een vriend van mij heeft stiekem wat turks brood door de tralies gevoerd. Hoeveel weet ik niet, ik weet alleen dat de pluisjes er een moord voor deden om bij hem te komen
My thoughts exactlyquote:Op zondag 6 april 2008 03:23 schreef SHE het volgende:
[..]
je kan er wel om lachen, maar ik vind het niet echt grappig,
bix is uitgebalanceerd konijnenvoer, wat precies DAT bevat, wat konijnen nodig hebben.
kruidenhooi, gras en zelfs appels en andijvie, eten ze in de natuur ook.
Wat nou tauge? Dat groeit niet eens hier
Turks brood..
Sorry hoor, maar dat de eerste is doodgegaan verbaasd me allerminst. Ik begrijp echt niet waarom je er zo licht over denkt. konijnen zijn hele gevoelige dieren, met extreem gevoelige spijsverteringskanalen.
Dat jij er 1 neemt uit egoistische motieven, zonder de moeite te nemen je te verdiepen in wat goed is voor het dier, maakt me echt een beetje kwaad.
Grappig he..die konijnen die op turks brood af gaan.
Imbeciel
Stro bestaat uit dikke, meestal gele stengels.quote:Op zondag 6 april 2008 03:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het dieet van vandaag bijv. stond uit een klein beetje tauge, héél klein beetje wortel, klein stukje brood, korrels, en hooi of stro (dat dunnne..).
Stro bestaat uit gedroogde stengels van graanplaten, hooi is gedroogd gras.quote:Op zondag 6 april 2008 03:38 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Stro bestaat uit dikke, meestal gele stengels.
Hooi is fijner en is groener van kleur. Als je goede kwaliteit hooi hebt, is het niet stoffig en ruikt het lekker.
Ja, dat dusquote:Op zondag 6 april 2008 03:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Stro bestaat uit gedroogde stengels van graanplaten, hooi is gedroogd gras.
Ze is niet wit, maar heeft de kleur van het schuim van Guinnessquote:Op zondag 6 april 2008 03:13 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Prachtnaam!!!!![]()
En wat een lieverdjes!!
Jammer dat Baileys het niet heeft gehaald, en grappig dat Guinness een wit konijntje is! Ik had een heel donker konijntje verwacht.
De konijnen krijgen biks, tauge groeit hier inprincipe wel (soya), alleen zal het dan niet bij kiemsprieten blijven. Konijnen mogen gewoon tauge. Is ook goed voor ze, trouwens. Turksbrood zit vrijwel niets in; schadelijk zal het dus niet zijn, hooguit geen toegevoegde waarde. En als je even terug leest gaf ík ze dat niet, maar zat een vriend van mij dat ze door de tralies toe te schuiven.quote:Op zondag 6 april 2008 03:23 schreef SHE het volgende:
[..]
je kan er wel om lachen, maar ik vind het niet echt grappig,
bix is uitgebalanceerd konijnenvoer, wat precies DAT bevat, wat konijnen nodig hebben.
kruidenhooi, gras en zelfs appels en andijvie, eten ze in de natuur ook.
Wat nou tauge? Dat groeit niet eens hier
Turks brood..
Sorry hoor, maar dat de eerste is doodgegaan verbaasd me allerminst. Ik begrijp echt niet waarom je er zo licht over denkt. konijnen zijn hele gevoelige dieren, met extreem gevoelige spijsverteringskanalen.
Dat jij er 1 neemt uit egoistische motieven, zonder de moeite te nemen je te verdiepen in wat goed is voor het dier, maakt me echt een beetje kwaad.
Grappig he..die konijnen die op turks brood af gaan.
Imbeciel
Daarom, geen konijntje uit de dierenwinkel halen.quote:Op zondag 6 april 2008 12:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De konijnen krijgen biks, tauge groeit hier inprincipe wel (soya), alleen zal het dan niet bij kiemsprieten blijven. Konijnen mogen gewoon tauge. Is ook goed voor ze, trouwens. Turksbrood zit vrijwel niets in; schadelijk zal het dus niet zijn, hooguit geen toegevoegde waarde. En als je even terug leest gaf ík ze dat niet, maar zat een vriend van mij dat ze door de tralies toe te schuiven.
De eerste is doodgegaan omdat die te vroeg uit het nest gehaald is, althans, dat was ons idee en dat idee kreeg de dierenwinkel ook.
Ik zou haar persoonlijk gewoon even na laten kijken door de dierenarts, ook omdat ze bij een ander konijntje zat wat is overleden, wellicht was het iets besmettelijks.quote:Op zaterdag 5 april 2008 12:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het overleden dametje een dagje van te voren:
[ afbeelding ]
Baileys![]()
De dame die we gelijk met baileys gekocht hadden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En de nieuwe aanwinst, het maatje van drambuie, Guinness![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik maak me bij guinness alleen een beetje zorgen over het gewichtIets meer dan 400 gram (430 ofzo), en je voelt dr botjes erg goed (zijn de botjes wel "dikker" dan dat ze bij Baileys waren..).
Toen ik nog in een dierenwinkel werkte raadde wij groenvoer in principe vooral als ze nog zo jong zijn af.quote:Op zondag 6 april 2008 17:29 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
De gene waar ik nu twijfel over het gewicht zat (hier) niet bij het overleden konijntje, maar is het nieuwe maatje van Drambuie![]()
Wbt. groenvoer hoor/lees je totaal tegenovergestelde dingen. Ik had altijd het idee dat je dit sowieso gematigd maar gevarieerd moest geven - maar soms lees je weer dat het zeker ook voor jongen konijnen van belang is veel te geven.
Ze eten vooral veel hooi, en daarnaast met zn 2e toch wel 3 of 4 flinke handen biks op een dag weg denk ik. Ik zal dr in ieder geval regelmatig wegen, kijken of er verschil in komt
Een beetje flauw hoor, maar in de natuur eet een konijn ook geen biks en heel veel groenquote:Op zaterdag 5 april 2008 21:33 schreef SHE het volgende:
En dat brood...kom op, gebruik je boerenverstand.
Konijnen eten van nature geen brood
En ik vraag mij af hoe SHE het voor zich ziet met de konijntjes in Afrika en Australiëquote:Op woensdag 9 april 2008 08:53 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Een beetje flauw hoor, maar in de natuur eet een konijn ook geen biks en heel veel groenVolgens mij is het gemiddelde huis-konijn niet erg te vergelijken qua voedings- en leefpatroon (behalve dan dat ze veel ruimte nodig hebben) met een wild konijn.
Ik hoop niet ook al voor de nacht???quote:Op woensdag 9 april 2008 14:35 schreef l3laster het volgende:
baileys was wel een mooi konijntje overgens :/
Mijn konijntje plukje doet het al jaartje of 5 primavan de week weer voor eerst naar buiten gegaan!
Een dierenwinkel is eigelijk ook geen plek om een konijn te kopen.quote:Op woensdag 9 april 2008 21:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Mn vriendin was vandaag in de dierenwinkel om voer bij te halen, voor haar stond 1 iemand met een dood konijntje en 1 iemand met een ziek konijntje (Hoorde niet bij elkaar).
Geloof dat discus Pretoria in Rotterdam Zuid een beetje slechte nestjes heeft gehad...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |