Integratie begint met het begrijpen van elkaarquote:Op zondag 30 maart 2008 22:11 schreef Demon_Hunter het volgende:
Yeez en ik maar denken dat dit een intergratie forum is ..
Ja, nie goe nie?quote:Op zondag 30 maart 2008 22:11 schreef Demon_Hunter het volgende:
Yeez en ik maar denken dat dit een intergratie forum is ..
Dit is meer een WFL vraag...quote:Op zondag 30 maart 2008 22:20 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, nie goe nie?![]()
Ik stel vragen, dat heeft toch allesm met 'intergratie' te maken.
Begrijp ik het goed dat:quote:Op zondag 30 maart 2008 22:34 schreef kazakx het volgende:
Om het even simpel uit te leggen:
Profeet Mohammed is de reden waarvoor het heelal is gecreeerd door God. Toen adam gecreerd werd zag hij op de poorten van de hemel het naam Mohammed samen met God. Zijn ziel was dus eerder gecreeerd dan die van Adam. Mohammed (vzmh) is dus de meeste geliefde mens in de ogen van God. Het is tevens een boodschap van God dat de mens moet zijn zoals Mohammed, want als je wilt dat God je lief hebt dan moet je zijn zoals Mohammed. Hij is dus de grootste voorbeeld voor een moslim. Vandaar dat hij zo belangrijk is.
Trouwens denk ik dat er een verschil bestaat tussen de definitie 'heilig' in de islam en in het christendom.
Laatste vertegenwoordiger van Allah, zijn onfeilbare woord op Aarde.quote:Op zondag 30 maart 2008 22:09 schreef SCH het volgende:
Waarom is voor moslims de profeet Mohammed zo enorm heilig?
Absoluut niet.quote:Is hij eigenlijk heiliger dan Allah?
Correct.quote:Jullie bidden toch tot Allah en niet tot de profeet?
Alawieten zijn er subtieler in, grapjes rondom de profeet is niet gewaardeerd omdat je meer van de profeet moet houden als moslim dan van wie dan ook na God.quote:Waarom ligt het zo gevoelig als er grapjes of afbeeldingen rond de profeet zijn.
Of geldt dat niet voor alle moslims?
Omdat de Koran aan hem geopenbaard is op zijn veertigste en hij de grondlegger is van de islam. De 'Zegel der Profeten' in de islam. Hij mag niet aanbeden worden, omdat Mohammed slechts de boodschapper van Allah is in de islam. Ik vermoed daarom ook het verbod op afbeeldingen van Mohammed.quote:Op zondag 30 maart 2008 22:09 schreef SCH het volgende:
Waarom is voor moslims de profeet Mohammed zo enorm heilig?
Is hij eigenlijk heiliger dan Allah?
Jullie bidden toch tot Allah en niet tot de profeet?
Waarom ligt het zo gevoelig als er grapjes of afbeeldingen rond de profeet zijn.
Of geldt dat niet voor alle moslims?
Die hadith is als twijfelachtig beoordeeld en is in ieder geval niet betrouwbaar.quote:Op zondag 30 maart 2008 22:34 schreef kazakx het volgende:
Om het even simpel uit te leggen:
Profeet Mohammed is de reden waarvoor het heelal is gecreeerd door God.
Wie zegt dat je een teddybeer geen Mohammed mag noemen, dat zijn maar een groepje moslims. Je mag Mohammed niet beledigen, omdat je daarmee de boodschapper van Allah binnen de islam beledigd.quote:Op zondag 30 maart 2008 22:48 schreef Dagonet het volgende:
Okay, maar hoe uit zich dit in de praktijk, prima dat hij zo geliefd is door Allah maar waarom zo lichtgeraakt? En waarom mag je een teddybeer geen Mohammed noemen en heet zo ongeveer wel de helft van de jongens Mo?
Rellen, cartoonrellen, Teddybeer rellen.quote:Op zondag 30 maart 2008 22:48 schreef Dagonet het volgende:
Okay, maar hoe uit zich dit in de praktijk,
quote:prima dat hij zo geliefd is door Allah maar waarom zo lichtgeraakt?
quote:En waarom mag je een teddybeer geen Mohammed noemen en heet zo ongeveer wel de helft van de jongens Mo?
quote:
Is het zelfs niet zo dat in Mekka oude gebouwen zijn gesloopt om te voorkomen dat ze het onderwerp van aanbidding zouden worden?quote:Op zondag 30 maart 2008 22:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Laatste vertegenwoordiger van Allah, zijn onfeilbare woord op Aarde.
[..]
Absoluut niet.
[..]
Correct.
[..]
Alawieten zijn er subtieler in, grapjes rondom de profeet is niet gewaardeerd omdat je meer van de profeet moet houden als moslim dan van wie dan ook na God.
Zelfs het huis waar onze profeet (vzmh) heeft geleefd is nu totaal vervallen (echt schandalig).quote:Op zondag 30 maart 2008 22:55 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Is het zelfs niet zo dat in Mekka oude gebouwen zijn gesloopt om te voorkomen dat ze het onderwerp van aanbidding zouden worden?![]()
Ja, waarom, waarom zo druk maken? Dat snap ik echt niet, dat totale gebrek aan relativeringsvermogen, het verbaast mij nog het meest bij de moslims hier in Nederland die ook in aanraking komen met groepen die dat wél kunnen.quote:Op zondag 30 maart 2008 22:52 schreef Triggershot het volgende:
Rellen, cartoonrellen, Teddybeer rellen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed#Boodschapquote:Boodschap
Koranverzen benadrukken dat Mohammed geen stichter van een nieuwe religie was. Zijn taak bestond alleen uit het oproepen van de Arabieren om terug te keren tot de oorspronkelijke religie, die in de Koran wel de religie van Ibrahim wordt genoemd, en om te waarschuwen voor de Dag des oordeels. De Koran leert dat God zich al eerder tot andere volken had gericht, maar zich nu voor het eerst rechtstreeks tot de Arabieren richtte.
Joden en christenen
Omdat Mohammed met joden en christenen in aanraking kwam, wordt door sommige islamologen verondersteld dat hij de joodse en christelijke leer 'bewerkte' of er elementen uit overnam. In die visie is Mohammed dan ook de auteur, of tenminste de redacteur van de Koran. Moslims gaan er daarentegen van uit dat de Koran in opdracht van God door de engel Gabriël (Jibriel) aan Mohammed geopenbaard werd.
De voor de Arabieren revolutionaire religieuze ideeën worden in de Koran nadrukkelijk in verband gebracht met de Mensen van het Boek (ahl al-kitab), een uitdrukking die verwijst naar de joodse en christelijke gemeenschappen op het Arabisch schiereiland. Soera Jonas 94 daagt de tegenstanders van Mohammed zelfs uit om de Mensen van het Boek te consulteren voor onweerlegbaar bewijs voor de waarheid van zijn boodschap: "En als u over hetgeen Wij tot u hebben nedergezonden twijfelt, vraagt dan degenen die het Boek vóór u hebben gelezen."
Toch konden joden en christenen het met die boodschap niet zomaar eens zijn. Het voornaamste twistpunt vormt de status van Jezus: volgens de joden géén profeet, volgens christenen méér dan een profeet en zelfs Gods zoon. Ook konden joden en christenen in Mohammed niet zomaar een profeet zien; deden zij dat wel, dan bekeerden zij zich tot de islam.
Een aantal wel meen ik me te herinneren inderdaad.quote:Op zondag 30 maart 2008 22:55 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Is het zelfs niet zo dat in Mekka oude gebouwen zijn gesloopt om te voorkomen dat ze het onderwerp van aanbidding zouden worden?![]()
Ik vermoed om te voorkomen dat het huis een onderwerp van aanbidding zal worden. Klopt dat vermoeden Triggershot?quote:Op zondag 30 maart 2008 22:57 schreef Burakius het volgende:
[..]
Zelfs het huis waar onze profeet (vzmh) heeft geleefd is nu totaal vervallen (echt schandalig).
Geen idee, denk dat het meer een vraag is voor een maatschappelijke observer, denk vooral omdat islam meer dan een geloof wordt.quote:Op zondag 30 maart 2008 23:00 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja, waarom, waarom zo druk maken? Dat snap ik echt niet, dat totale gebrek aan relativeringsvermogen, het verbaast mij nog het meest bij de moslims hier in Nederland die ook in aanraking komen met groepen die dat wél kunnen.
Ook dat, maar ook om het zo origineel mogelijk te houden heb ik mij laten vertellen.quote:Op zondag 30 maart 2008 23:11 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vermoed om te voorkomen dat het huis een onderwerp van aanbidding zal worden. Klopt dat vermoeden Triggershot?
Mohammed verketterd diegene die hem meer noemt en maakt dan een mens en laatste boodschapper van God.quote:Op zondag 30 maart 2008 23:10 schreef iwulff het volgende:
Jezus is dan de Zoon van God, maar wie is Mohammed volgens jullie?
Meeste mensen die dit verwerpen doen alsof er totaal geen geweld in de Koran voorkomt, dit is niet waar er komt wel geweld in de Koran voor, alleen niet als agressor, maar defensief, in alle verzen waar er geweld in voorkomt, komt er altijd wel een nuancering in voor of er na als:quote:Nog een vraagje.. Hoe zit dat met al dat geweld richting niet gelovigen en anders denkende? Is dat nou wel of niet in de Koran? De ene zegt weer dat er wel versen van geweld staan, zoals: Dat jullie de niet gelovigen moeten doden,
De vergelijking met varkens en apen en dat als een argument tegen de koran gebruiken is echt niets waard, waarom niet? Het zijn een aantal groepen Joden die worden veranderd in varkens en apen om een regel dat ze verbraken, hetzelfde gebeurt met een groep moslims in de hadith, zij veranderen ook in varkens en apen.quote:en dat het varkens, apen, enz.. zijn. En de andere zegt weer, dat je met respect met de niet gelovigen moet omgaan en liefdevol moet zijn.
zoietsquote:Of ... staat het er allebij in?
Vrede zij met hemquote:Op zondag 30 maart 2008 23:47 schreef zomgmoz het volgende:
wat wordt bedoeldt met (vzmh) ?
quote:Op zondag 30 maart 2008 22:41 schreef Crazy Harry het volgende:
Begrijp ik het goed dat:
Mohammed (vzmh) is dus de meeste geliefde mens in de ogen van God.
een conclusie is die volgt uit:
Zijn ziel was dus eerder gecreeerd dan die van Adam.
?
1e = jaquote:Op maandag 31 maart 2008 00:29 schreef Crazy Harry het volgende:
Nog maar eens mijn vraag want nog geen antwoord:
[..]
Ok, maar waar komt Mohammed (vzmh) is dus de meeste geliefde mens in de ogen van God. dan wel vandaan? Waar baseert men dat dus op?quote:
Volgens mij om de eerste reden dat Allah hem 'habibi' noemt en dat Allah persoonlijk zegeningen stuurt en de engelen en alle gelovigen oproept dit te doen. Habibi betekent geliefde, zal de vers nog opzoeken, morgen.quote:Op maandag 31 maart 2008 00:38 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Ok, maar waar komt Mohammed (vzmh) is dus de meeste geliefde mens in de ogen van God. dan wel vandaan? Waar baseert men dat dus op?
Iesa was toch roeh-Allah?quote:Op maandag 31 maart 2008 00:45 schreef Alulu het volgende:
Mohammed was Habib Allah
Abraham Khalil Allah
Jezus Nur Allah
etc etc, de in de Islamitische traditie in ieder geval.
En vrede zij natuurlijk met de Profeten![]()
Habib = Geliefde.
Khalil = (boezem)vriend.
Nur = licht.
Eh..., bij voorbaat mijn excuses voor mijn logica, maar dit is voor mij net als 1+1:quote:Op maandag 31 maart 2008 00:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens mij om de eerste reden dat Allah hem 'habibi' noemt en dat Allah persoonlijk zegeningen stuurt en de engelen en alle gelovigen oproept dit te doen. Habibi betekent geliefde, zal de vers nog opzoeken, morgen.
Wie is Iesa en wat betekent roeh?quote:Iesa was toch roeh-Allah?
Allah afbeelden is toch ook streng verboden?quote:Op zondag 30 maart 2008 22:44 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Omdat de Koran aan hem geopenbaard is op zijn veertigste en hij de grondlegger is van de islam. De 'Zegel der Profeten' in de islam. Hij mag niet aanbeden worden, omdat Mohammed slechts de boodschapper van Allah is in de islam. Ik vermoed daarom ook het verbod op afbeeldingen van Mohammed.
'Geliefde' niet als in 'minnaar' , maar habibi als in iets waar van je houdt, je kunt ook tegen je zoon, een vriend etc 'habibi' zeggen zonder er sexuele of verliefdheids gevoelens bij te betrekken in het Arabisch. Je moet het zien als meest geliefde schepping van Allah.quote:Op maandag 31 maart 2008 01:02 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Eh..., bij voorbaat mijn excuses voor mijn logica, maar dit is voor mij net als 1+1:
Als habibi geliefde betekent, en mohammed heet habib-allah dan neem ik aan dat habib-allah 'geliefde van allah' betekend (corrigeer me als ik het fout heb).
Aangezien dat mohammed altijd met hij aangewezen wordt, neem ik aan dat mohammed een man is.
En als mohammed een man is en geliefde van allah, is allah vrouw of homo...
Lijkt me trouwens moeilijk om God af te beelden als God iets is wat een mens niet kan bedenken.....sterker nog het afbeelden van God is hem grenzen doen opleggen. Verder meot ik zeggen dat ik geen Christenen ken die God afbeelden, of je moet Jezus (vzmh) als God zien(waar ik het niet mee eens ben)?quote:Op maandag 31 maart 2008 01:02 schreef lightbearer het volgende:
[..]
Allah afbeelden is toch ook streng verboden?
God afbeelden in het christelijk geloof ook trouwens, al doet men er tegenwoordig niet zo moeilijk meer over.
quote:Op maandag 31 maart 2008 06:57 schreef Burakius het volgende:
[..]
Lijkt me trouwens moeilijk om God af te beelden als God iets is wat een mens niet kan bedenken.....sterker nog het afbeelden van God is hem grenzen doen opleggen. Verder meot ik zeggen dat ik geen Christenen ken die God afbeelden, of je moet Jezus (vzmh) als God zien(waar ik het niet mee eens ben)?
Oh?quote:Op maandag 31 maart 2008 13:16 schreef kazakx het volgende:
O.a. door deze afbeelding zijn een heleboel mensen atheist geworden.
WTF daar hebben wij een schilderij van hangen thuisquote:
Als je het als een letterlijke afbeelding van God ziet, dan kun je het wellicht lasterlijk vinden. Het is een zeer bekend beeld. De Bijbel verbiedt ook een gesneden beeld te maken van God of van wat hier op aarde is. Echter, de gangbare Katholieke uitleg is dat de essentie van dit gebod is dat je niet een schilderij of beeld mag aanbidden.quote:Op maandag 31 maart 2008 14:11 schreef Burakius het volgende:
[..]
WTF daar hebben wij een schilderij van hangen thuis.. alleen die handen dan.. wtf.. ik ga hem er meteen afhalen vandaag. Heidense shit.
Ik probeer je ook niet te overtuigen, ik probeer aan toe te lichten wat de gedachtegang is. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar voor een wederzijds begrip is het natuurlijk niet verkeerd om ’t wél even te lezen. Als jij denkt dat dat schilderij God afbeeldt zoals Michelangelo dacht dat hij eruit zag, dan heb je het niet begrepen.quote:Op maandag 31 maart 2008 14:48 schreef Burakius het volgende:
Het is verboden Iblis. Ik hoef je stuk niet eens te lezen zeg maar
De renaissance gold nu juist als de periode waarin de Islamitische cultuur, die tot die tijd superieur geweest was aan die van het Westen, door het Westen werd voorbijgestreeft. Dus je opmerking slaat op houtquote:Op maandag 31 maart 2008 15:01 schreef Super7fighter het volgende:
God in menselijke vorm op een wolk. Hoe primitief is dat wel niet?
Ongeveer net zo primitief als jouw begrip van zulke kunst.quote:Op maandag 31 maart 2008 15:01 schreef Super7fighter het volgende:
God in menselijke vorm op een wolk. Hoe primitief is dat wel niet?
Ik heb het natuuurlijk wel gelezen hoor daar niet van. En ook bedankt voor de toelichting.quote:Op maandag 31 maart 2008 14:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik probeer je ook niet te overtuigen, ik probeer aan toe te lichten wat de gedachtegang is. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar voor een wederzijds begrip is het natuurlijk niet verkeerd om ’t wél even te lezen. Als jij denkt dat dat schilderij God afbeeldt zoals Michelangelo dacht dat hij eruit zag, dan heb je het niet begrepen.
Integendeel, God is menselijk al te menselijk.quote:Op maandag 31 maart 2008 06:57 schreef Burakius het volgende:
[..]
Lijkt me trouwens moeilijk om God af te beelden als God iets is wat een mens niet kan bedenken...
Hoezo? God wordt toch niet beïnvloed door een menselijke afbeelding?quote:sterker nog het afbeelden van God is hem grenzen doen opleggen.
Deze vond ik ook wel mooi. Een jonge, frisse God.quote:Verder meot ik zeggen dat ik geen Christenen ken die God afbeelden, of je moet Jezus (vzmh) als God zien(waar ik het niet mee eens ben)?
Sorry hoor maar dit klinkt echt puur sektarisch, dat moet je zelf toch ook wel inzien? Het lijkt potverdorie Charlie Manson wel. Eens te meer een bevestiging dat religies niets meer dan uit hun voegen gegroeide sektes zijn.quote:Op zondag 30 maart 2008 22:42 schreef Triggershot het volgende:
je meer van de profeet moet houden als moslim dan van wie dan ook na God.
Mee eens. Waar Jezus dus verkondigde: heb God lief boven alles, en uw naasten als uzelf, verkondigde Mohammed blijkbaar: heb Allah lief boven alles, Mohammed boven alles behalve Allah, en uw naasten als uzelf.quote:Op maandag 31 maart 2008 15:45 schreef Ridley het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit klinkt echt puur sektarisch, dat moet je zelf toch ook wel inzien? Het lijkt potverdorie Charlie Manson wel. Eens te meer een bevestiging dat religies niets meer dan uit hun voegen gegroeide sektes zijn.
O zeker niet, ik vind christelijke kunst zeker fascinerend, vooral uit de tijd van de beeldenstorm. Ik bedoel meer van: waar komt die gedachte vandaan om God uit te beelden als een oude man op een wolkje? Is dat niet denigrerend om een Superieur Opperwezen zo af te beelden met een beperkt menselijk intellect?quote:Op maandag 31 maart 2008 15:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ongeveer net zo primitief als jouw begrip van zulke kunst.
Idd geef mij God maar zoals hij in South Park wordt afgebeeld:quote:Op maandag 31 maart 2008 15:57 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
O zeker niet, ik vind christelijke kunst zeker fascinerend, vooral uit de tijd van de beeldenstorm. Ik bedoel meer van: waar komt die gedachte vandaan om God uit te beelden als een oude man op een wolkje? Is dat niet denigrerend om een Superieur Opperwezen zo af te beelden met een beperkt menselijk intellect?
Waarom? Als het zo is dan is het toch zo? Stukje jaloezie?quote:Op maandag 31 maart 2008 15:48 schreef Seneca het volgende:
[..]
Mee eens. Waar Jezus dus verkondigde: heb God lief boven alles, en uw naasten als uzelf, verkondigde Mohammed blijkbaar: heb Allah lief boven alles, Mohammed boven alles behalve Allah, en uw naasten als uzelf.
Ik weet natuurlijk niet of het echt zo is, maar ALS het zo zit, dan is dat imho een frappant stukje zelfglorificatie.
quote:Op maandag 31 maart 2008 16:00 schreef Burakius het volgende:
[..]
Waarom? Als het zo is dan is het toch zo? Stukje jaloezie?
Wat ik probeer te zeggen is, dat als God dat zovind dan kan zijn profeet dat toch moeilijk NIET zeggen??
Maar dat is nu precies het argument waar de meeste sekteleiders hun beroep op autoriteit vandaan halen, dus dat onderbouwt wat mij betreft de stelling dat dit een vrij sektarische insteek is.quote:Op maandag 31 maart 2008 16:00 schreef Burakius het volgende:
[..]
Waarom? Als het zo is dan is het toch zo? Stukje jaloezie?
Wat ik probeer te zeggen is, dat als God dat zovind dan kan zijn profeet dat toch moeilijk NIET zeggen??
Uuh nee, doctrine is dat Mohammed niet uit eigen verlangen spreekt, maar enkel wat door Allah is geinspireerd volgens de Koran. Als een Omar naar de profeet komt en zegt, O boodschapper van Allah, ik hou meer van jou dan alles bij elkaar na mezelf en Mohammed antwoord dat liefde voor de profeet ook voor je eigen ego moet komen, is dat niet zelfprijzen, dan is het dat je Allahs regels - woorden van de boodschapper boven je eigen verlangens moet zeggen en dit onderbouwt ook betekenis van de Islam 'overgave' aan de wil van God.quote:Op maandag 31 maart 2008 15:45 schreef Ridley het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit klinkt echt puur sektarisch, dat moet je zelf toch ook wel inzien? Het lijkt potverdorie Charlie Manson wel. Eens te meer een bevestiging dat religies niets meer dan uit hun voegen gegroeide sektes zijn.
Goh en ik maar denken dat Mohammed meerdere malen wordt begrensd in de Koran en gecorrigeerd jegens verschillende daden van hem:quote:Op maandag 31 maart 2008 16:15 schreef Ridley het volgende:
Idd, als Mohammed zegt dat iedereen zijn pik moet zuigen omdat dat van God moet kan je er ook niks tegenin brengen.
quote:8. Maar hij die zich tot u haast,
9. En God vreest,
10. Voor hem zijt gij onverschillig.
11. Neen! Voorwaar, het is een vermaning.
Allebei direct van Allah tot de profeet gericht, ga je eerst eens een beetje verdiepen waar het nu om expliciet gaat ipv je simplistische ad hominems.quote:"Waarschuw de mensen, want jij bent slechts een waarschuwer. Je hebt niet de autoriteit om iemand te dwingen."
"Uuh ja" wel dus, want hij zegt ZELF dat iemand anders hem geweldiger moet vinden dan zichzelf. Lekker makkelijk, narcistisch en arrogant. Waarom riep hij zichzelf eigenlijk niet gelijk tot Aardse weerspiegeling van Allah uit, dat had nog veel makkelijker geweest.quote:Op maandag 31 maart 2008 16:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uuh nee, doctrine is dat Mohammed niet uit eigen verlangen spreekt, maar enkel wat door Allah is geinspireerd volgens de Koran. Als een Omar naar de profeet komt en zegt, O boodschapper van Allah, ik hou meer van jou dan alles bij elkaar na mezelf en Mohammed antwoord dat liefde voor de profeet ook voor je eigen ego moet komen, is dat niet zelfprijzen, dan is het dat je Allahs regels - woorden van de boodschapper boven je eigen verlangens moet zeggen en dit onderbouwt ook betekenis van de Islam 'overgave' aan de wil van God.
Vooral niet reageren op aanvulling van Omar, en achterliggende gedachten, goed zo.quote:Op maandag 31 maart 2008 16:25 schreef Ridley het volgende:
[..]
"Uuh ja" wel dus, want hij zegt ZELF dat iemand anders hem geweldiger moet vinden dan zichzelf. Lekker makkelijk, narcistisch en arrogant. Waarom riep hij zichzelf eigenlijk niet gelijk tot Aardse weerspiegeling van Allah uit, dat had nog veel makkelijker geweest.
Ja, maar dat wordt dus ook niet gedaan. Je kunt ook zeggen is het niet denigererend om maar 5 letters aan het woord Allah te besteden en wel 6 aan het woord varken. En ongelovige krijgt er zelfs 10! Het gaat om het begrip/verhaal erachter. En natuurlijk is de oude man met de baard op de wolk archetypisch. Maar enfin. Ik denk dat het punt wel gemaakt is dat het niet om de letterlijke afbeelding gaat. (Adam kan nl. al z'n hand uitstrekken voordat God er leven in heeft geblazen, ook typisch.)quote:Op maandag 31 maart 2008 15:57 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
O zeker niet, ik vind christelijke kunst zeker fascinerend, vooral uit de tijd van de beeldenstorm. Ik bedoel meer van: waar komt die gedachte vandaan om God uit te beelden als een oude man op een wolkje? Is dat niet denigrerend om een Superieur Opperwezen zo af te beelden met een beperkt menselijk intellect?
quote:Op maandag 31 maart 2008 16:11 schreef Seneca het volgende:
[..]
Maar dat is nu precies het argument waar de meeste sekteleiders hun beroep op autoriteit vandaan halen, dus dat onderbouwt wat mij betreft de stelling dat dit een vrij sektarische insteek is.
Je kunt er ook niets tegenin brengen. Dat is het nare ervan. Daarom ook, als iemand beweert dat hij de meest geliefde persoon is in de ogen van God, wat voor reden heb ik dan om dat aan te nemen? Iedereen kan dat wel beweren, en het komt zo'n persoon natuurlijk ook wel ERG goed uit, vind je niet?
quote:Op maandag 31 maart 2008 19:13 schreef Iblis het volgende:
De reden op het verbod is (wat ook overigens bij Christenen wel zo is geweest bij sommige groeperingen) dat de afbeelding belangrijker wordt dan de afgebeelde. Dat men waarde gaat hechten aan de afbeelding zelf. Dat men die vereenzelvigt met de afgebeelde en als zodanig de afbeelding gaat aanbidden. Dat leidt tot afgoderij, zo is de gedachte, waarbij op den duur aan de afbeelding zelf meer waarde wordt gehecht dan aan de afgebeelde.
En soms zie je dat wel m.i. b.v. als een Mariabeeld gaat huilen. Dan gaat men naar dat beeld toe. In plaats van dat te zien als iets wat Maria bij dat beeld heeft bewerkstelligd. Zodat je b.v. ook naar een ander beeld kunt om haar te bedanken.
Hier tussenin zeker?quote:Op maandag 31 maart 2008 14:11 schreef Burakius het volgende:
[..]
WTF daar hebben wij een schilderij van hangen thuis.. alleen die handen dan.. wtf.. ik ga hem er meteen afhalen vandaag. Heidense shit.
Ja, volgens mij wel. Ik vraag me ook af wat de RK daar eigenlijk van vindt. Misschien dat je hetzelfde hebt bij de zwarte steen in de Kaäba. Die wordt traditioneel ook aangeraakt, maar niet om de steen zelf, maar om de gedachte erachter. Het is het vertrouwen dat je in Mohammed stelt dat gesymboliseerd wordt door de aanraking (of het kussen) van die steen. Het gaat niet om die steen zelf. Zoiets loopt op een gegeven moment natuurlijk in elkaar over. Niet elke gelovige is een theologisch scherpslijper of heel sterk onderlegt. Veel strenggelovigen in Staphorst komen vaak ook met teleurstellende gemeenplaatsen aanzetten. Een groot gedeelte van de atheïsten in Nederland is natuurlijk inmiddels ook atheïst omdat ze simpelweg niet gelovig zijn opgevoed.quote:Op maandag 31 maart 2008 19:22 schreef koffiegast het volgende:
ehh, maar is het dan niet zo dat je geloof/gelovigen dan bestwel hard faalt/falen...ik bedoel als mensen niet de gedachte kennen, maar wel het beeld dan mis je compleet het hele geloof of niet? Ik vind het beetje apart dat mensen het symbool gaan vereren in plaats van de gedachte, dan sla je voor mijn idee volledig de plank mis?
Het blijft een moeilijk punt. In de orthodoxe kerk zijn er perioden van iconoclasme geweest waarbij dan alle iconen werden vernietigd. En later mocht het weer wel. Je voorbeeld met de foto vind ik een mooie. Het gaat niet om de foto, het gaat om de herinneringen aan dat moment die zo'n foto bij je oproept, en als zodanig kan zo'n foto wel een mediërende rol spelen.quote:Het lijkt enorm op een geval van enkel waarde stellen aan b.v. een vakantiefoto (het is een foto, dus vrij weinig waard als object), maar de herinnering/gedachte/hetgene waarvoor het staat is onschatbaar. Iets wat elk normaal mens wel kan onderscheiden. Voor zover ik verder heb nagedacht is het eventueel een goede 'schild' om ervoor te zorgen dat andere mensen niet gemakkelijk je geloof belachelijk maakt, omdat mensen geen waarde hechten aan dergelijke figuren, maja op 2 andere wijzes kun je het dan weer wel: het interpreteren van een object als verwijzend naar een concept en dat als beledigend opvatten (zoals nu b.v. je mag mohammed/etc. niet afbeelden) en juist het waarde hechten aan objecten die niet ervoor staan, maar wel zo interpretatief zijn (enigszins dubbelop met eerste, maar toch wel verschillend).)
Maar het is toch niet de steen die het voorwerp van aanbidding is? Het symboliseert toch je in die zin Mohammed navolgt in zijn doen en daarmee je vertrouwen in hem stelt.quote:Op dinsdag 1 april 2008 06:54 schreef Burakius het volgende:
Eh Iblis.. men raakt die steen (kust), omdat het sunnah is. Oftewel de profeet(vzmh) heeft het zelf gedaan en dat is de reden dat wij het ook doen.
. Dat het Farz en Sünnet is om bepaalde dingen te doen drijft ons om zoiets te doen.Vertrouwen is dan een woordkeuze die ik een beetje raar gekozen vindt. We volgen Muhammed (vzmh), omdat hij de meest perfecte mens is. Dit heeft Allah zo gezegd. Dus in feite ligt ons 'vertrouwen' dan bij Allah?quote:Op dinsdag 1 april 2008 10:27 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar het is toch niet de steen die het voorwerp van aanbidding is? Het symboliseert toch je in die zin Mohammed navolgt in zijn doen en daarmee je vertrouwen in hem stelt.
O ja?quote:Op dinsdag 1 april 2008 06:54 schreef Burakius het volgende:
Eh Iblis.. men raakt die steen (kust), omdat het sunnah is. Oftewel de profeet(vzmh) heeft het zelf gedaan en dat is de reden dat wij het ook doen.
Niet dan? Verder in Islam topic?quote:
Ik heb het even nagezocht. En je hebt gelijk.quote:
quote:Volume 2, Book 26, Number 667:
Narrated 'Abis bin Rabia: Umar came near the Black Stone and kissed it and said "NO DOUBT, I KNOW THAT YOU ARE A STONE AND CAN NEITHER BENEFIT ANYONE NOR HARM ANYONE. Had I not seen Allah's Apostle kissing you I would not have kissed you."
MUSLIM:quote:Volume 2, Book 26, Number 675:
Narrated Zaid bin Aslam from his father who said: "Umar bin Al-Khattab addressed the Corner (Black Stone) saying, 'BY ALLAH! I KNOW THAT YOU ARE A STONE AND CAN NEITHER BENEFIT NOR HARM. Had I not seen the Prophet touching (and kissing) you, I would never have touched (and kissed) you.' Then he kissed it and said, 'There is no reason for us to do Ramal (in Tawaf) except that we wanted to show off before the pagans, and now Allah has destroyed them.' 'Umar added, '(Nevertheless), the Prophet did that and we do not want to leave it (i.e. Ramal).'"
Maar de gedachte erachter is belangrijk. Als je het doet op de manier zoals Umar (r.a.) het deed, dan is het geen probleem.quote:Book 007, Number 2914:
Abdullah b. Sarjis reported: I saw the bald one, i. e. 'Umar b. Khattib (Allah be pleased with him). kissing the Stone and saying: BY ALLAH. I AM KISSING WITH FULL CONSCIOUSNESS OF THE FACT THAT YOU ARE A STONE AND THAT YOU CAN NEITHER DO ANY HARM NOR GOOD; and if I had not seen Allah's Messenger (may peace be upon him) kissing you. I would not have kissed you. The rest of the hadith is the same.
whehe, is eigenlijk vrij dom dat je niet weet wat dat was. Sorry.quote:Op maandag 31 maart 2008 14:11 schreef Burakius het volgende:
[..]
ooo ik wist het niet wat domquote:Op dinsdag 1 april 2008 21:49 schreef IHVK het volgende:
[..]
whehe, is eigenlijk vrij dom dat je niet weet wat dat was. Sorry.
Hij is het grote Voorbeeld voor een Moslim?quote:Op zondag 30 maart 2008 22:34 schreef kazakx het volgende:
Mohammed (vzmh) is dus de meeste geliefde mens in de ogen van God. Het is tevens een boodschap van God dat de mens moet zijn zoals Mohammed, want als je wilt dat God je lief hebt dan moet je zijn zoals Mohammed. Hij is dus de grootste voorbeeld voor een moslim. Vandaar dat hij zo belangrijk is.
Ik verwijs je naar het centrale Islam topic.quote:Op dinsdag 1 april 2008 22:57 schreef Deliah het volgende:
[..]
Hij is het grote Voorbeeld voor een Moslim?
Is het waar dat hij eigenhandig honderden vijanden gedood heeft? Of is dat een gerucht.
Psst, vraag eens naar wat hij met Aisha deed toen ze negen was !!quote:Op dinsdag 1 april 2008 22:57 schreef Deliah het volgende:
[..]
Hij is het grote Voorbeeld voor een Moslim?
Is het waar dat hij eigenhandig honderden vijanden gedood heeft? Of is dat een gerucht.
Psst, move jij.quote:Op woensdag 2 april 2008 15:21 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Psst, vraag eens naar wat hij met Aisha deed toen ze negen was !!
Dan begin ik met toegeven dat ik arrogant deed. Sorryquote:Op woensdag 2 april 2008 22:55 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ja. En het was dom dat ik niet wist wie Tirzimi ofzo was.
Toegeven is een begin.
daar zijn de meningen over verdeeld. Er zijn geen juiste bronnen. in de westerse wereld vinden we het leuk om 9 jaar te zeggen. Maar waar is dat op gebaseerd?quote:Op woensdag 2 april 2008 15:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Psst, move jij.
Als je iets inhoudelijks te zeggen hebt:
Hoe oud was het vriendinnetje van de profeet? topic kan wel een kick gebruiken., let wel ALS je iets toe te voegen hebt.
Maar zoals hij uitlegt met de schrift-metafoor, is de naam "Allah" in pixels, inkt of wat dan ook niet ook verboden? Want dat zou een mooie parallel zijn met het judaïsme dan waarin de naam van God weer niet opgeschreven of uitgesproken mag worden.quote:Op maandag 31 maart 2008 14:48 schreef Burakius het volgende:
Het is verboden Iblis. Ik hoef je stuk niet eens te lezen zeg maar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |