abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57831350
bee aa dubbel gee ee er

Maar AEX blijft heel goed liggen. Dow ook nog wel.
quote:
WASHINGTON (Dow Jones)--A third-straight sharp drop in U.S. payrolls confirmed
Federal Reserve Chairman Ben Bernanke's recent warning that the U.S. economy may
be in recession, as the unemployment rate moved sharply higher.

The data suggest additional interest rate cuts by the Fed are likely , even though
the already-aggressive response by officials doesn't leave them too much room for
additional easing.

Nonfarm payrolls fell 80,000 in March, the Labor Department said Friday, its
biggest decline in five years
, after falling by 76,000 in both January and
February. Both were revised to show even bigger losses.

Had it not been for a rise in government jobs last month, payrolls would have
fallen by around 100,000.
Health care, food services and mining were among the
only other sectors posting gains.
pi_57831430
Ah er komt wat beweging in die Dow.
pi_57831579
quote:
Zoals ik al eerder in een opmerking vroeg was ik benieuwd hoeveel banen de overheid daar gecreerd heeft.

Als men dus op deze manier door gaat en er maandelijks 100.000 overheidsbanen bij creerd dan heeft men over 1 jaar toch mooi 1.2 miljoen ambtenaren erbij. Hoe wilt men dit dan weer gaan financieren in dat land. Er van uitgaan dat een arbeidsplaats ongeveer 50.000 dollar per jaar kost leverd dat bij amerikaanse overheidbegrotinig nog eens een extra kostenpost van 60 mlijard dollar op jaar basis op. Op hun al oplopnde begrotingstekort. Ze zijn goed bezig.
pi_57831827
Banen dalen met 80.000, zonder overheidsbanen met 100.000, dus 20.000 banen erbij bij de overheid.
= 240.000 p/j. Nog niet weinig maar het scheelt wel een slok op een borrel
pi_57831894
quote:
Op woensdag 2 april 2008 14:16 schreef ItaloDancer het volgende:
ADP: BANENGROEI VS MAART +8.000; CONSENSUS -45.000
En wat was dit cijfer dan?
  vrijdag 4 april 2008 @ 16:46:17 #156
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_57831959
Ik vraag me eigenlijk af, *welke* overheidsbanen komen er dan bij? Schoonmakers? Loketzitters?
Confidence through competence
pi_57832072
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 16:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En wat was dit cijfer dan?
ADP is een bedrijf dat aan salarisadministratie en al wat niet doet maar die zitten er dus dik naast en blijkbaar is dat niet de eerste keer ook.
pi_57832314
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 16:46 schreef Stereotomy het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af, *welke* overheidsbanen komen er dan bij? Schoonmakers? Loketzitters?
Is leger een overheidsbaan?
In tijden van weinig werk zou je verwachten dat dat boomt...
Alhoewel je onderhand wel zou denken dat iedereen ondertussen wel weet dat je daaruit moet blijven .
pi_57832827
En weer omhoog...
pi_57832876
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 16:53 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

ADP is een bedrijf dat aan salarisadministratie en al wat niet doet maar die zitten er dus dik naast en blijkbaar is dat niet de eerste keer ook.
Waarom worden zulke cijfers dan nog uberhaubt gepubliceerd als je er toch niets aan hebt. Omdat ze toevallig best positief waren en die "stomme" handelaren alleen nog maar op emotie werken en niet meer met betrouwbare onderbouwde cijfers?
pi_57833851
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 16:13 schreef ItaloDancer het volgende:
bee aa dubbel gee ee er

[..]

quote:
USA kleine overheid .
pi_57833859
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 16:13 schreef ItaloDancer het volgende:
bee aa dubbel gee ee er

[..]

quote:
Health care, food services and mining were among the
only other sectors posting gains.
Klinkt leuk, maar vaak slecht nieuws voor de rest van de economie .
pi_57833935
RTL Video: Willem Middelkoop over banenverlies

Hierin zegt Middelkoop dat hij het wederom uiterst vreemd vindt dat de in eerste instantie negatieve Amerikaanse futures in het rood stonden, maar opeens weer opveren door "onbekende kopers"...

Plunge Protection Team weer bezig?
pi_57833987
Hoeveel banen moesten er ook alweer bijkomen om de groeiende Amerikaanse beroepsbevolking op te vangen? 150.000 toch ?
pi_57834762
Kutsite van RTL Z. Als ik daar iets aanklik crasht m'n browser

Op Wall Street zijn ze de banencijfers alweer vergeten.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 4 april 2008 @ 20:00:02 #166
862 Arcee
Look closer
pi_57835468
tv$
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_57835753
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 18:47 schreef pberends het volgende:
RTL Video: Willem Middelkoop over banenverlies

Hierin zegt Middelkoop dat hij het wederom uiterst vreemd vindt dat de in eerste instantie negatieve Amerikaanse futures in het rood stonden, maar opeens weer opveren door "onbekende kopers"...

Plunge Protection Team weer bezig?
Vergeet niet dat onze lieve Willem dat eigenlijk al weken zegt, zeer slecht negatief nieuws wordt vaak als positief nieuws opgevat..

Ik zelf vind RTLZ niet altijd even nauwkeurig, maar de uitzending op vrijdag van 13.40 pak ik altijd wel ff mee, het vragen uurtje
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_57836602
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 19:26 schreef ItaloDancer het volgende:
Kutsite van RTL Z. Als ik daar iets aanklik crasht m'n browser

Op Wall Street zijn ze de banencijfers alweer vergeten.
Bij mij soms ook... niet altijd overigens .

Die kut-players crashen sowieso vaak.
  zaterdag 5 april 2008 @ 01:00:42 #169
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57842554
Leuk weekend-nieuws: bloomberg:
quote:
Fitch Ratings cut the rating on MBIA Inc.'s insurance unit to AA from AAA, saying the bond insurer no longer has enough capital to warrant the top ranking.
Ow, en wat betreft crashende players: ik heb om die reden dumpert uit m'n kijkpatroon gegooid. Een op de drie filmpjes lockt firefox op, en dan ben ik min of meer verplicht om het filmpje uit te kijken voor er weer iets gebeurt. Nee, geen reclame ofzoiets, maar 't is irritant genoeg om dumpert te dumpen.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_57844544
quote:
Op zaterdag 5 april 200801:00 schreef gronk het volgende:
Leuk weekend-nieuws: bloomberg:
[..]

Ow, en wat betreft crashende players: ik heb om die reden dumpert uit m'n kijkpatroon gegooid. Een op de drie filmpjes lockt firefox op, en dan ben ik min of meer verplicht om het filmpje uit te kijken voor er weer iets gebeurt. Nee, geen reclame ofzoiets, maar 't is irritant genoeg om dumpert te dumpen.
oeps.
pi_57867197
Sunday Bloody Sunday, alleen zijn de beurzen nooit open op zondag

Tja de macro-economische kalender voor volgende week... heel veel staat er niet te gebeuren komende week wat dat betreft, dus ik ga 'm niet uitgebreid neerzetten dit keer. Om in de gaten te houden zijn de pending home sales (dinsdag, 16:00, over februari, verwachting -0.5%), de notulen van de laatste Fed vergadering (dinsdag, 20:00), de wekelijkse uitkeringsaanvragen en de handelsbalans [februari] (beide donderdag, 14:30) en het consumentenvertrouwen van de Universiteit van Michigan (vrijdag, 16:00, over april (voorlopig), verwachting 69.4).

Maar dat is dus allemaal een stuk minder boeiend dan vorige week. Al zal er wel meer naar de uitkeringsaanvragen gekeken worden dan normaal, omdat ze vorige week zo tegenvielen.

Maar... het is april en dus kunnen we ons opmaken voor een reeks aan eerstekwartaalcijfers. En die zouden toch een stuk slechter moeten zijn. Het eerste kwartaal was voor de Amerikaanse economie niet best, zoals we weten. Maar zien we dat ook in de bedrijfscijfers?
Volgende week is het nog rustig, met op maandag Alcoa (nabeurs) en op vrijdag General Electric (voorbeurs).
Donderdag komt Wal-Mart nog met de omzetcijfers over maart.

Zo, weten jullie dat ook weer
  zondag 6 april 2008 @ 13:30:48 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_57867584
De volgende beweging naar beneden moet naar mijn mening komen uit de indirecte gevolgen van de creditcrunch en niet meer zo zeer uit de directe gevolgen voor financials. De belangrijke spelers (iig in de USA) zijn allemaal bailed-out door de FED met de recente regelingen waarvan een grote groep banken indien nodig gebruik van kan maken. (er blijven afschrijvingen komen maar het acute gevaar van omvallen is voor de belangrijke banken grotendeels afgewend).

Maar de dalende huizenprijzen, strengere regels voor credit en slechtere sentiment moeten vroeg of laat de 'echte' economie gaan raken. Tot nu toe is dat nog nauwelijks zichtbaar in bedrijfscijfers van niet-financials en dat is ook de reden dat de beurs nauwelijks is gezakt. Als deze cijfers goed blijven dan gaan we niet meer veel dieper. Als daarentegen de cijfers van cyclische bedrijven een dalende trend gaan vertonen dan kan het allemaal (veel) lager.

Ikzelf verwacht in de loop van dit jaar nog steeds het tweede scenario, maar het blijft natuurlijk koffiedik kijken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_57867780
De laatst bekende cijfers zijn de jaarcijfers / vierdekwartaalcijfers; logisch dat die nog goed waren (muv de financials). Pas het afgelopen kwartaal is echt duidelijk geworden dat de hele economie geraakt wordt. Dus dat zouden we moeten gaan terugzien in de eerstekwartaalcijfers, en waarschijnlijk nog meer in de tweedekwartaal-/halfjaarcijfers.
  zondag 6 april 2008 @ 17:49:08 #174
78918 SeLang
Black swans matter
pi_57872842
...of pas echt in de tweede helft van het jaar.

Het valt me echt op hoe ontzettend optimistisch iedereen nog steeds is (en misschien wel terecht, weet ik veel). Aandelen prijzen in elk geval nog steeds een uitbundige groei in en om me heen zie/lees/hoor ik veel meer mensen praten over 'goed instapmoment' dan over 'laatste kans om nog voor een redelijke prijs te verkopen'.

Maar goed, er is sinds begin jaren '80 ook geen ernstige recessie meer geweest, dus een hele generatie heeft nog nooit een 'echte' recessie meegemaakt en verwacht dat alles gelijk weer goed komt.
Mijn reisverslagen
pi_57873327
Nouja, vanaf eind 2000 tot lente 2003 zijn de Europese aandelenmarkten tot 75% gecorrigeerd, dat is toch niet misselijk. In Amsterdam zijn ze daar nog altijd niet van hersteld.

De toekomst vwb de huidige "recessie" is heel onzeker (cijfers spreken elkaar nu ook weer wat tegen), en ik ben ook van mening dat de koersen in Amerika van dit moment daar niet bij horen (in Europa zijn ze reëel). Maar ze zijn hun opportunisme nog altijd niet verloren. Dus ja... afwachten maar
  zondag 6 april 2008 @ 18:22:10 #176
78918 SeLang
Black swans matter
pi_57873499
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:13 schreef ItaloDancer het volgende:
Nouja, vanaf eind 2000 tot lente 2003 zijn de Europese aandelenmarkten tot 75% gecorrigeerd, dat is toch niet misselijk. In Amsterdam zijn ze daar nog altijd niet van hersteld.
In 2000-2003 was er nauwelijks sprake van een recessie.
Alleen is de aandelenmarkt toen -zoals verwacht- van een astronomisch hoog naar een min of meer redelijk niveau gezakt. Er was dus sprake van een beurscrisis maar niet zozeer een economische crisis.
Mijn reisverslagen
  zondag 6 april 2008 @ 18:27:54 #177
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57873596
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Alleen is de aandelenmarkt toen -zoals verwacht- van een astronomisch hoog naar een min of meer redelijk niveau gezakt. Er was dus sprake van een beurscrisis maar niet zozeer een economische crisis.
Economisch ging 't hier anders een paar jaar niet-echt lekker, hier hoor. En formeel hebben we hier geen recessie gehad. Wel drie kwartalen van 0.0/0.1/-0.1 economische groei.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_57873850
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Klopt, maar je had het erover dat iedereen nog optimistisch is (in de zin van hoge aandelenkoersen).
Het consumentenvertrouwen in de VS (en dan specifiek het "toekomst"-deel daarvan) laat alles behalve optimisme zien.
  zondag 6 april 2008 @ 19:16:48 #179
78918 SeLang
Black swans matter
pi_57874599
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:27 schreef gronk het volgende:

[..]

Economisch ging 't hier anders een paar jaar niet-echt lekker, hier hoor. En formeel hebben we hier geen recessie gehad. Wel drie kwartalen van 0.0/0.1/-0.1 economische groei.
Je had niet dat enorme pessimisme over de toekomst zoals begin jaren '80.
Lubbers die ging aftreden bij 1.000.000 werklozen etc
Mijn reisverslagen
  zondag 6 april 2008 @ 19:25:03 #180
78918 SeLang
Black swans matter
pi_57874777
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:41 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Klopt, maar je had het erover dat iedereen nog optimistisch is (in de zin van hoge aandelenkoersen).
Het consumentenvertrouwen in de VS (en dan specifiek het "toekomst"-deel daarvan) laat alles behalve optimisme zien.
Ik zie vooral een disconnect met aandelenkoersen, die nog steeds veel groei inprijzen en dat de meerderheid van de mensen hogere koersen verwacht in de loop van het jaar.
Maar misschien is het wel geen disconnect omdat -ondanks lager consumentenvertrouwen- de gerapporteerde bedrijfsresultaten en vooruitzichten van bedrijven geen recessie laten zien. Mocht dat in de loop van het jaar wel duidelijk zichtbaar worden dan krijgen een nieuw beurs dieptepunt.

Het is dan ook wachten op problemen in China. De Chinese beurs heeft wel alvast een voorschotje genomen.
Mijn reisverslagen
pi_57874951
Zeker, zeker
  FOK!fotograaf maandag 7 april 2008 @ 07:26:49 #182
18921 freud
Who's John Galt?
pi_57882603
quote:
Op zondag 6 april 2008 19:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je had niet dat enorme pessimisme over de toekomst zoals begin jaren '80.
Lubbers die ging aftreden bij 1.000.000 werklozen etc
Wat mij inderdaad ook opvalt is het 'kijk die amerikanen eens' en men weet ook niet wat er gebeurt daar. De meeste mensen om me heen denken dat men daar wat minder kan lenen en dat de huizenprijzen gedaald zijn, maar de psyhologische sneeuwbal daar ziet men niet. Nu is de EU en het leengedrag in NL de reden dat het hier in ieder geval niet zoals in de VS uit de hand zal lopen, en het 'ver van mijn bed' syndroom heerst wel.

Ik ben benieuwd hoe we er hier reëel-economische effecten gaan voelen, en hoe men daar op gaat reageren. De banencijfers waren weer een aardige marker in ieder geval. Ik denk zelf ook dat het vooral de armed forces zijn die veel banen opslokken. Geen opleiding nodig, en je hebt tenminste een baan. En onder Bush gaat daar meer en meer geld heen, en met zijn beleid zijn er de komende jaren nog genoeg militairen nodig.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_57883176
Ik geloof dat we wéér omhoog gaan. Heb het wel gehad zo, ga naar de uni, tot vanmiddag
pi_57884081
quote:
Soros
7 april 2008, 8:48 uur | FD.nl
Door: Ophelder
Een filosoof die denkt en spreekt en schrijft over de financiële markten. Het komt niet vaak voor. Maar het is ook niet uniek. De weg is al gebaand. Sinds decennia geeft Soros een lichtend voorbeeld.

Soros denkt dat kredietcrisis en –krimp nog niet over zijn.

Soros denkt dat de daling van de huizenprijs op de Amerikaanse markt nog zal versnellen..

Soros denkt dat een recessie in de VS onvermijdelijk is. De impact van de crisis en de krimp in huizen en crediet op de rest van de economie is nog maar net begonnen. De komende kwartalen zal die alleen maar toenemen.

Soros denkt dat ook de goederenmarkten (olie, metalen, voedsel) al kenmerken van een bubble vertonen –ze zijn een vluchthaven van speculatief kapitaal.

Soros lokaliseert de oorzaak van de huidige problemen in het hart van het wereldwijde neoliberale project. Het project dat door Reagan en Thatcher in gang is gezet. Het project dat uiterst succesvol was in het mobiliseren van marktkrachten. Het project dat uit het economische moeras van de jaren zeventig de uitweg vond. Het project dat het kapitaal vrijmaakte waarmee ontwikkeling en implementatie van de informatietechnologie gefinancierd is. Het project dat bijdroeg aan de capitulatie van het communisme.

Soros constateert dat in het hart van dat project het misverstand woont dat markten zonder overheidsregulatie toe kunnen. Het is die onwil te reguleren die er toe geleid heeft dat er naast het traditionele lees reguliere lees gereguleerde bankensysteem een ongereguleerd schaduwsysteem is ontstaan. Binnen dat schaduwsysteem van kredietcreatie kunnen risico’s niet worden beheerst en dreigt derhalve steeds vertrouwensverlies. Die dreiging is nu werkelijkheid als een alomvattende vertrouwenscrisis.

Soros stelt voor de huidige crisis op te lossen door het schaduwsysteem aan het daglicht te onderwerpen. Hij stelt voor het systeem alsnog te reguleren. Er moet een beurs worden opgericht waarop de handel in de nieuwe kredietvormen en hun derivaten plaats vindt. Handel buiten die beurs om moet verboden worden. Op die beurs kunnen vervolgens aan de verhandelde producten en aan de handel zelf eisen worden gesteld. Op die manier worden risico’s beperkt en transparant en lokaliseerbaar. Vertrouwen kan dan terugkeren.

Soros denkt dat de huidige crisis een dergelijke re-regulatie af zal dwingen. Hij spreekt in dat verband over “Basel 3”, een nieuwe internationale overeenkomst. Hij verwacht daarvoor steun omdat de grote spelers op de schaduwmarkt nu zelf belang hebben bij gereguleerde handel om de verliezen te kunnen beperken.

Ophelder
Dus ook voor de krediet markt moet er volgens soros een regulatie komen, en dan zou het probleem zich kunne oplossen.
pi_57884198
quote:
Op maandag 7 april 200809:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus ook voor de krediet markt moet er volgens soros een regulatie komen, en dan zou het probleem zich kunne oplossen.
Met al die regulatie is het straks strakker gereguleerd als Noord Korea (okay, China dan in ieder geval )
  FOK!fotograaf maandag 7 april 2008 @ 10:29:50 #186
18921 freud
Who's John Galt?
pi_57884523
Klinkt als een logisch stappenplan van Soros. Ik denk alleen dat door de invloed op de beslissers door die groep schaduwbankiers, het redelijk utopisch is om het uit te voeren.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_57888142
quote:
Op maandag 7 april 2008 10:07 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Met al die regulatie is het straks strakker gereguleerd als Noord Korea (okay, China dan in ieder geval )
Is dit allemaal niet gewoon het gevolg van het ongebreideld laten groeien van de geldhoeveelheid (met de daarvoor benodigde zeer lage rentes)? Dat werkt al die rare hedge fund constructies in de hand, net zo goed als de huizenbubble in de VS en delen van Europa. Zonder die waanzinnige kredieten waren die ingewikkelde risico-uitsmeergrappen ook niet nodig.
  FOK!fotograaf maandag 7 april 2008 @ 13:52:30 #188
18921 freud
Who's John Galt?
pi_57888453
Mja, door die enorm gecompliceerde constructies zijn oorzaak en gevolg niet altijd even goed te scheiden natuurlijk...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_57889129
quote:
Op maandag 7 april 2008 13:52 schreef freud het volgende:
Mja, door die enorm gecompliceerde constructies zijn oorzaak en gevolg niet altijd even goed te scheiden natuurlijk...
In mijn optiek best vreemd dat onze economen niet meer de oorzaak en het gevolg uit elkaar kunnen houden welke veroorzaakt worden door de door hunzelf bedacht constructies. Moeten we ons dan niet afvragen of die mensen nog wel met economie bezig zijn of alleen maar nog met het opstellen van modellen waarbij de bewijsbaarheid van die modellen er niet meer toe doet, zolang ze hun targets maar halen.
pi_57890308
Zeg jongens, ik hoorde vandaag op de radio dat de kredietcrisis voorbij is.
pi_57890946
quote:
Op maandag 7 april 2008 15:35 schreef ItaloDancer het volgende:
Wat wordt de nieuwe bubbel die we moeten gaan maken, om hiermee weer een andere crisis te veroorzaken .
  maandag 7 april 2008 @ 16:12:39 #192
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_57891014
quote:
Mooi zo. Blij dat ik long ingestapt ben op 425. :p

Maar goed, ben benieuwd of deze crisis echt zo makkelijk weggewuifd kan worden als het nu lijjkt.
Godfather Bodybuilding topic reeks
  maandag 7 april 2008 @ 16:20:21 #193
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57891171
quote:
Waarom zie ik dat dan nog niet in dit plaatje:

pi_57891422
  maandag 7 april 2008 @ 19:43:51 #195
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57895288
Reuters
quote:
"I think that December/January was the peak and that we have been sliding into recession ever since then," Feldstein, the president of the National Bureau of Economic Research, said on CNBC television.

Feldstein said he believes that the recession will linger. "I think it could go on longer" than the "last two recessions (which) lasted eight months peak to trough," he said, adding the current recession could last about twice as long.

He also said the first quarter U.S. gross domestic product number will be a "misleading" number in that it may not reflect the economy was in a recession in the first three months of the year.
pi_57898771
Alcoa profit falls on high energy costs, weak dollar

oh rly?

The New York-based aluminum giant handed in a first-quarter profit of $303 million, or 37 cents a share, down from $632 million, or 75 cents a share, in the same period a year ago.

valt de markt wat tegen.
pi_57902897
ooh.. gehalveerd
quote:
Op maandag 7 april 200815:35 schreef ItaloDancer het volgende:
Nou, op slot dan maar dit topic...
  dinsdag 8 april 2008 @ 07:48:52 #198
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_57903409
quote:
Bank of England May Cut as Mortgage `Panic' Spreads (Update1)
bloomberg

April 7 (Bloomberg) -- The Bank of England may be forced to cut its main interest rate this week as the credit squeeze spreads to the mortgage market, exacerbating the worst housing downturn since the last recession in 1991.

HSBC Holdings Plc, Nationwide Building Society and Royal Bank of Scotland Group Plc are raising loan rates or withdrawing their best offers in order to shore up balance sheets. That's dulling the impact of the central bank's two rate cuts since December and making it harder for policy makers to protect the economy.

``This is a panic,'' said Nigel Welch, 54, director of mortgage broker TS Mackenzie in London's fashionable Islington neighborhood. ``Mortgages are more expensive and harder to get. I've had to turn away some people that I know won't find the loan that they need.''

The mortgage market has tightened this month as banks scramble to conserve cash and stem a credit binge that fueled the country's decade-long housing boom. The number of home-loan products on offer declined by 21 percent in the past two weeks to 4,499 on April 4, says Moneyfacts Group, a financial Web site.

The pound fell today against 14 of the 16 most-traded currencies today, including the dollar and euro, on speculation the Bank of England will cut its benchmark rate this week. The currency traded at $1.9885 and 79.06 pence per euro, as of 11:17 a.m. in London.

Rate Forecasts

Worsening credit conditions spurred economists at Deutsche Bank AG and Bank of America to change their forecast last week and predict the Bank of England will take action on April 10.

Forty-nine of the 61 analysts surveyed by Bloomberg News predict policy makers, led by Governor Mervyn King, will cut their benchmark rate by a quarter point to 5 percent this week. That would still be the highest among the Group of Seven nations and compare with the Federal Reserve's main rate of 2.25 percent and the European Central Bank's 4 percent.

The cost of borrowing pounds for three months was at 5.98 percent on April 4 after reaching 6.01 percent last week, the highest level since December.

More expensive mortgages are increasing the burden on consumers already shouldering a record 1.4 trillion pounds ($2.8 trillion) in personal debt.

`Horrible Shock'

``This has been a horrible shock,'' said Sue Freeman, 43, a health researcher living in North London. She comes off a five- year mortgage rate of 4.65 percent next month and her lender wouldn't offer a new deal below 7 percent. ``I went into panic mode. I thought we'll never be able to afford a mortgage again.''

HBOS Plc, the U.K.'s biggest mortgage lender, said April 4 that its Halifax unit will increase the interest rate payments for customers who provide a deposit of less than 25 percent. First Direct, the British online banking unit of HSBC, on April 2 suspended mortgage lending to new customers. Nationwide said March 27 it's withdrawing some of its home loans and raising rates on others by as much as 0.57 percentage point.

The U.K. may nevertheless avoid the fate of the U.S., which is being dragged into recession by the housing market. British house prices, which have tripled in the past decade, have fallen just 0.8 percent since September, according to HBOS. In the U.S., prices dropped 9 percent in the fourth quarter, the Case-Schiller index shows.

Unemployment fell to the lowest since 1975 in February, retail sales unexpectedly rose and Bank of England policy makers said at their last rate decision in March that economic growth was more resilient than they expected.

Inflation Risk

The central bank's task is compounded by faster inflation, restricting the scope for rate cuts. King said last month that price increases may exceed the government's 3 percent limit this year after a surge in energy and food prices. Consumer prices rose 2.5 percent in February from a year earlier.

``We haven't reached a crisis point yet and there are inflationary pressures,'' said Philip Shaw, chief economist at Investec Securities in London. ``But the economy will slow more sharply from here. If conditions don't improve, the bank will have to be more aggressive.''

Bank of England policy makers have conceded the need to counter tighter credit conditions to prevent them dragging down the economy. Policy maker Paul Tucker said April 2 the central bank will need to cut rates ``gradually.''

Growth Forecast

The U.K. central bank forecasts expansion will cool this year to an annual 1.6 percent rate in the fourth quarter, matching the slowest pace since 1993. Lehman Brothers Holdings Inc. forecasts the slowdown may be worse and says there's a 35 percent chance of a recession in the next two years.

Royal Institution of Chartered Surveyors said March 11 the property market slumped in February to the worst since 1990, the eve of the nation's last recession.

The Bank of England on April 3 said lenders expect the mortgage market to tighten further in coming months, which will put further pressure on a housing market the International Monetary Fund says is among the most vulnerable to a slump.

``My biggest fear is that when I try to re-mortgage it won't be accepted,'' said Robin Bingeman, 34, a product manager in southwest London, whose monthly payments are scheduled to rise to 2,600 pounds in May from 1,700 pounds. ``I had to go back to my employer and say I need a raise in order to survive.''
  FOK!fotograaf dinsdag 8 april 2008 @ 08:45:41 #199
18921 freud
Who's John Galt?
pi_57903891
Hmm, slecht nieuws voor de britten dus... Huizenprijzen zijn ook belachelijk hoog daar, maar de salarissen in verhouding ook, dus dacht zelf niet dat daar echt een probleem was. Blijkt het toch slechter te zijn dan ik dacht...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  dinsdag 8 april 2008 @ 09:35:49 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_57904613
Er wordt hier ontzettend veel gekocht puur als speculatie om een paar maanden later met winst te verkopen. Die mensen zitten nu in de knoop.

Je hebt nu ook nog dat de Polen weer vertrekken omdat de pound zo is gedaald. Het is voor hen niet meer rendabel om in de UK te blijven. Daardoor krijg je een nog groter overschot aan huurwoningen en lagere huurprijzen en dat trekt de koopmarkt weer verder omlaag (veel is 'buy to let', maar als er geen huur binnenkomt is de hypotheek niet meer te betalen). In de stad waar ik woon is 10% van de bevolking Pools.
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')