abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57625451
De vraag lijkt me duidelijk: welke soort snijplank gebruik je voor verschillende soorten voedsel? Maakt het überhaupt uit, zolang je maar bjvoorbeeld niet je groente gaat snijden op dezelfde plank als waar je net je kip op hebt gedaan? Wat zijn de voor- en nadelen van glazen, houten, plastic snijplanken?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 26 maart 2008 @ 16:53:01 #2
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_57625518
Ik heb glazen snijplanken. Hout kan schilferen en in je eten terechtkomen, zelfde geldt voor plastic. Bovendien hoopt er veel troep zich op in de gaten in een snijplank. Glas FTW.
Ik ben lelijk.
pi_57625645
Vlees op glas, groente op plastic of glas.

In plastic en hout kunnen vleesresten, vleessappen en bacterien tussen de nerven komen, dus dat is niet zo handig.
  woensdag 26 maart 2008 @ 17:01:57 #4
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_57625716
op glas vind ik het persoonlijk erg kut snijden. Ik gebruk gewoon plastic (van die dunne van de Ikea) en dan een aparte voor vlees. Gewoon goed afwassen en af en toe vervangen. Ben er nog nooit ziek van geworden.
pi_57625807
Glaze snijplakken vind ik dus helemaal niets. Lekker goed voor je messen ook. Hout snijd toch het fijnste, maar idd wel goed schoonmaken. Het is nooit verkeerd om voor vlees, vis en groente verschillende planken te gebruiken.
Never argue with an idiot, he will take you down to his level and beat you with experience
  woensdag 26 maart 2008 @ 17:14:07 #6
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_57625984
Precies gezond verstand boven alles en goede reiniging en verschillende producten uit elkaar houden, bereid/onbereid/vles/vis/gevogeltje en ga zo door.. en onderhoud aan je snijplanken is ook belangrijk.. (kunstof schaven bv. na een tijdje)
Verder is het erg persoonlijk, de 1 is weg van glas, de ander niet ( ik dus haha)
Ik zweer bij kunstof planken (regelmatig schaf ik nieuwe aan voor het makkelijk) en heb zelfs wat houten planken nog in prima staat.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_57626619
deze: http://www.noble-house.tk/html/nederlands/qi_algemene_info_nl.htm heb ik laatst gekregen van mijn ouders. Vind het persoonlijk een beetje overdreven duur maar het is wel een prachtige plank. Voor kip en vis gebruik ik een standaard plastic snijplank.
Life is too short not to have fun
pi_57627480
Hout natuurlijk!!

Glas snijd zo kut, geeft ook een kut geluid.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 26 maart 2008 @ 18:48:56 #9
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_57627906
Ik gebruik ook een glazen snijplank voor vlees en vis. Heb ook plastic planken en een mooie houten plank, plastic gebruik ik voor groenten e.d. en die houten plank is voor brood of wanneer ik sushi maak (ideaal om op te rollen). Glas is inderdaad niet al te best voor je messen, maar die euro-mesjes van de Xenos vinden het niet erg vaak vervangen te worden
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_57627987
Hout ,En op de koks opleiding hadden we verschilldende kleuren voor snijplanken.
Blauw voor vis , groen voor groente, en rood voor vlees
  woensdag 26 maart 2008 @ 20:35:20 #11
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_57630982
Wat is er mis met het keukenblad?
...dass wir fliegen.
  woensdag 26 maart 2008 @ 22:25:16 #12
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_57634821
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 18:51 schreef michiel_merk het volgende:
Hout ,En op de koks opleiding hadden we verschilldende kleuren voor snijplanken.
Om het lijstje af te maken:
Geel voor kip, donkerrood/bruin voor gaar vlees en wit voor zuivel
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 20:35 schreef De-oneven-2 het volgende:
Wat is er mis met het keukenblad?
Slecht voor het keukenblad / mes?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  donderdag 27 maart 2008 @ 01:02:51 #13
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_57639278
quote:
Die gebruik ik thuis ook, heb een aardig assortiment (alleen groente doe ik op hout).
pi_57639550
Ik heb een snijplank van bamboe

Bij ons in de horecakeuken zit het zo met de kleuren:
Rood voor rauw vlees
Bruin voor bereid vlees
Geel voor kip en gevogelte
Blauw voor vis
Groen voor groente
Wit voor de rest ( kaas en brood bijvoorbeeld )
pi_57639666
dikke snij plank, lieft altijd van hout.
Nothing to see here, carry on
pi_57640570
Kunststof. Ik snij eerst de groente, dan het vlees. Vervolgens gaat hij bij de vaat. Als ik voor één persoon kook ga ik echt niet meerdere planken gebruiken, afwassen is bepaald geen hobby van me.
pi_57645441
Hout, volgens de VWA moest mijn neef (die slager is red.) eerst over op een kunststof hakblok, maar later kwamen ze daar op terug, en moest het toch hout blijven, aangezien dat een "zelfreinigend vermogen" bezit, dit itt tot kunststof. Dit beteken overigens niet dat het in 5 minuten alle salmonella om zeep helpt oid, goed schoonmaken blijft uiteraard ook erg belangrijk. Persoonlijk vindt ik hout ook het lekkerste snijden.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  donderdag 27 maart 2008 @ 14:05:30 #18
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_57647024
Groente doe ik op hout en vlees op kunststof.
Maar sommige groenten doe ik liever op m'n kunststofplank, paprika bijvoorbeeld, omdat anders de kleur in het hout trekt (zal vast niet zo zijn, maar zo'n idee heb ik aangezien m'n witte plank ook altijd een beetje rood is na het snijden)

Glas is voor mij uit den boze, daar sloop je echt je messen mee, vergeet niet dat glas ooit van zand is gemaakt en je haalt je messen ook niet over een zandsteen heen.
Ik heb vlijmscherpe Zwillingmessen, dat wil ik zo houden.
pi_57661397
Ik heb van alles wat, vlees snij ik eigenlijk altijd op glas, en groenten enzo op een plank van boemboe of op kunsstof. Gewoon gelijk schoonmaken en dan komt het wel goed
pi_57697099
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:59 schreef Sylvana het volgende:
Ik heb van alles wat, vlees snij ik eigenlijk altijd op glas, en groenten enzo op een plank van boemboe of op kunsstof. Gewoon gelijk schoonmaken en dan komt het wel goed
http://www.devlamindepan.nl/kookwoordenboek/b/b021.htm

Lijkt me lastig!)

Ik snijd alles op hout.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 21:59:12 #21
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_57705242
vlees en vis op kunstof, de rest op hout.

hout goed in de olie zetten, en vervangen als ze er wat slecht uit gaan zien.
pi_57715198
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 01:28 schreef Mark_Boelen het volgende:

Rood voor rauw vlees
Bruin voor bereid vlees
Geel voor kip en gevogelte
Blauw voor vis
Groen voor groente
Wit voor de rest ( kaas en brood bijvoorbeeld )
phuuh
  zondag 30 maart 2008 @ 15:53:41 #23
122997 zquing
Drama Junk
pi_57716407
Glazen snijplanken en dan lekker snel mn messen vernachelen
"Those unforgettable days, for them I live"
  zondag 30 maart 2008 @ 15:59:17 #24
122997 zquing
Drama Junk
pi_57716526
Verder gebruik ik die dunne snijplanken van de ikea
pi_57716928
wij hebben er twee, twee witte plasticen, oh, eigenlijk 3, ook nog een grote glazen, maar die gebruik ik niet omdat ik de messen graag scherp wil houden. Die glazen komt alleen tevoorschijn bij het marineren en gewoon om een 'onderleggertje ' te hebben bij het vullen van bladerdeeg bijvoorbeeld.

De plasticen gebruik ik voor alles, maar ga ik over van vlees naar groente, dan was ik ze tussendoor altijd grondig af. Ik leg nooit groente op een plank waar net vlees is gesneden (duh).

Verder zou ik graag wel wat meer en grotere snijplanken hebben, en van hout maar door ruimtegebrek ( we hebben écht een kleine keuken) gaan we pas uitbreiden in keukengerei als we verhuisd zijn
Ja doei.
pi_57716944
Glazen snijplanken zijn funest voor je messen dus die komen er hier niet in. Ik krijg ze wel eens van mijn schoonmoeder omdat zij vindt datg hout of plastic onhygiënisch is maar die verdwijnen direct in de glasbak hier. (Oeps, ik heb hem laten vallen maar ik hoef geen nieuwe hoor want mijn messen gaan er stuk van dus ik gebruikte hem toch al niet )
quote:
Op zondag 30 maart 2008 15:59 schreef zquing het volgende:
Verder gebruik ik die dunne snijplanken van de ikea
Die heb ik ook. Een rode voor kip, een blauwe voor vlees, en twee witte voor de rest. En verder een houten voor brood, gewoon omdat iedere keuken een houten plank hoort te hebben.
There is no love sincerer than the love of food.
  zondag 30 maart 2008 @ 16:28:42 #27
122997 zquing
Drama Junk
pi_57717061
quote:
Op zondag 30 maart 2008 16:22 schreef MinderMutsig het volgende:
Glazen snijplanken zijn funest voor je messen dus die komen er hier niet in. Ik krijg ze wel eens van mijn schoonmoeder omdat zij vindt datg hout of plastic onhygiënisch is maar die verdwijnen direct in de glasbak hier. (Oeps, ik heb hem laten vallen maar ik hoef geen nieuwe hoor want mijn messen gaan er stuk van dus ik gebruikte hem toch al niet )
[..]

Die heb ik ook. Een rode voor kip, een blauwe voor vlees, en twee witte voor de rest. En verder een houten voor brood, gewoon omdat iedere keuken een houten plank hoort te hebben.
Ik snap niet dat mensen die glazen planken nog gebruiken......... Maar er bestaan dan ook mensen die vrijwel alles snijden met een aardappelschilmesje........

Maar waar kan je een houten snijplank voor gebruiken dan? Voor vlees/vis/kip vind ik 't niet echt hygienisch, heb altijd 't idee dat die sappen zich dan in de plank gaan nestellen. Die dunne planken van de ikea vind ik nu ook niet echt geweldig, ze zijn snel schoon te maken en supergoedkoop maar ze willen nooit echt goed op hun plaats blijven bij mij
  zondag 30 maart 2008 @ 16:30:14 #28
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57717094
Ik gebruik de dunne flexibele snijplanken van Ikea. 2 Euro per 2 en ze zijn super handig.
Ik heb er 1 voor groenten, 1 voor vlees en 1 voor de rest.
Nog een houten snijplank die ik eigenlijk alleen gebruik om deeg op te maken.
Ik flikker de flexibele snijplankjes elke maand weg, en koop weer nieuwe.
Ik ga echt niet elk voedingsmiddel apart op een plank gooien; dit lijkt me afdoende.
pi_57717113
quote:
Op zondag 30 maart 2008 16:21 schreef motorbloempje het volgende:

Verder zou ik graag wel wat meer en grotere snijplanken hebben, en van hout maar door ruimtegebrek ( we hebben écht een kleine keuken) gaan we pas uitbreiden in keukengerei als we verhuisd zijn
Dan zijn die dunne planken van de Ikea echt een aanrader. Groot snijoppervlak maar ze nemen toch heel weinig ruimte in.
Wij hebben ook een heel kleine keuken maar deze staan gewoon tussen de magnetron en het keukenkastje en nemen met elkaar nog geen cm in beslag.
  zondag 30 maart 2008 @ 16:35:20 #30
122997 zquing
Drama Junk
pi_57717217
Ik lees dat iedereen verschillende planken gebruiken voor verschillende soorten eten. Is 't dan echt zo erg om een plank voor meerdere soorten dingen te gebruiken?

Ik gebruik altijd 1 plank per gerecht als ik ga koken, mischien 2 als ik veel vlees/groente gebruik zodat ik 't niet op 1 plank kan doen. Maar 't gebeurt vaak genoeg bij mij dat ik gewoon mn vlees naast mn groente aan 't snijden ben
  zondag 30 maart 2008 @ 16:38:49 #31
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57717275
Joh; ik heb er ook een broertje dood aan. Ik heb 3 verschillende planken, maar het gebeurt me echt weleens dat ik aan het kruisbestuiven ben.
Maak maar eens een chili; dan gaat mijn rauwe vlees ook bji de groenten in de pan.
Waarom zou in het dan in godesnaam apart snijden?
Ik was mijn kipfilets en groeten netjes.
Ik ontsmet mijn planken elke week bij de keukenronde.
Boeien. Een beetje hygiene is prima, maar dat gefreak in de keuken kan mijn zin in koken behoorlijk verneuken.
pi_57717287
quote:
Op zondag 30 maart 2008 16:35 schreef zquing het volgende:
Ik lees dat iedereen verschillende planken gebruiken voor verschillende soorten eten. Is 't dan echt zo erg om een plank voor meerdere soorten dingen te gebruiken?

Ik gebruik altijd 1 plank per gerecht als ik ga koken, mischien 2 als ik veel vlees/groente gebruik zodat ik 't niet op 1 plank kan doen. Maar 't gebeurt vaak genoeg bij mij dat ik gewoon mn vlees naast mn groente aan 't snijden ben
Kip moet je toch echt wel apart snijden, ivm salmonella, overig vlees en vis is wat dat betreft wat minder kritisch, maar het is voor de zekerheid toch wel aan te bevelen om of eerst de groente te snijden en dan het vlees op dezelfde plank, of 2 aparte te gebruiken.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_57717303
quote:
Op zondag 30 maart 2008 16:28 schreef zquing het volgende:

[..]

Ik snap niet dat mensen die glazen planken nog gebruiken......... Maar er bestaan dan ook mensen die vrijwel alles snijden met een aardappelschilmesje........
Dat doet zij dus ook. Ze durft niet eens te snijden met mijn messen omdat ze zo vreselijk scherp zijn (haar woorden, ik vind het nogal tegenvallen en wil graag een goed setje nieuwe messen)
quote:
Maar waar kan je een houten snijplank voor gebruiken dan? Voor vlees/vis/kip vind ik 't niet echt hygienisch, heb altijd 't idee dat die sappen zich dan in de plank gaan nestellen. Die dunne planken van de ikea vind ik nu ook niet echt geweldig, ze zijn snel schoon te maken en supergoedkoop maar ze willen nooit echt goed op hun plaats blijven bij mij
Deeg maken, lekker rustiek je verse brood op snijden en verder heeft het vooral esthetische waarde. In een keuken hoort een houten snijplank, punt.
pi_57717400
quote:
Op zondag 30 maart 2008 16:35 schreef zquing het volgende:

Als het bij elkaar in de pan komt maak ik me er ook niet zo druk om maar anders gebruik ik aparte planken.
Maar ik ben daar veel voorzichtiger mee geworden sinds ik meds krijg die mijn imuunsysteem zowat plat leggen, daar durf ik gewoon geen risico meer mee te nemen. Bovendien kunnen die plastic planken gewoon in de vaatwasser dus een plankje meer of minder gebruiken maakt ook weinig uit.
Een keer in de week de planken ontsmetten doe ik ook inderdaad. Deed ik vroeger ook zelden.
  zondag 30 maart 2008 @ 17:02:45 #35
122997 zquing
Drama Junk
pi_57717746
Deeg maken doe ik nooit, maar stokbrood van een houten snijplank

Mischien moet ik toch maar een keer mn snijplanken beter schoonmaken Meestal als ik klaar ben dan spoel ik ze gewoon even af met water en zeep maar dat is 't ook
  zondag 30 maart 2008 @ 17:21:15 #36
45 SiGNe
pi_57718040
quote:
Op zondag 30 maart 2008 16:40 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dat doet zij dus ook. Ze durft niet eens te snijden met mijn messen omdat ze zo vreselijk scherp zijn (haar woorden, ik vind het nogal tegenvallen en wil graag een goed setje nieuwe messen)
Klinkt als m'n ex, die sneed vroeger ook alles met een simpel mesje, maar ondertussen heb ik 'r goed opgevoed.
Eerst laten oeffenen met een officemesje..
Maar m'n vleesmes en m'n groentenmes daar mag ze dus echt niet aankomen, alleen ik snij daarmee, die zijn zo scherp dat je er bij wijze van spreken een haar mee kan fileren.
pi_57718166
quote:
Op zondag 30 maart 2008 16:38 schreef SHE het volgende:
Joh; ik heb er ook een broertje dood aan. Ik heb 3 verschillende planken, maar het gebeurt me echt weleens dat ik aan het kruisbestuiven ben.
Maak maar eens een chili; dan gaat mijn rauwe vlees ook bji de groenten in de pan.
Waarom zou in het dan in godesnaam apart snijden?
Ik was mijn kipfilets en groeten netjes.
Ik ontsmet mijn planken elke week bij de keukenronde.
Boeien. Een beetje hygiene is prima, maar dat gefreak in de keuken kan mijn zin in koken behoorlijk verneuken.
ja, doe ik opzich ook wel.

Als ik weet dat mijn groente zo ongeveer tegelijk met het vlees het gerecht in geflikkerd wordt dan kijk ik ook niet zo nauw.. met kip en slechts wat 'knapperig meegebakken groente' ben ik wel wat voorzichtiger, maar als ik alles bij mekaar flikker binnen 2 minuten vind ik het ook zonde werk.

Maar als ik meerdere gangen heb, en ook nog dingen voor mn salade maak, dan zorg ik wel dat er geen contact is tussen beide

m
Ja doei.
pi_57718920
quote:
En geel voor kip toch?

Ik ben voor glas. Gebruik hout sowieso nooit met kip oid, de salmonella-sappen trekken daar lekker in

Plastic kan ook, alleen maak je niet "even snel" tussendoor schoon, en moet je echt gronding schoonmaken als je er ook iets anders dan je brood of groente op wilt doen....
pi_57719114
Wat een onzin trouwens dat je messen bot zouden worden van glas

Je gaat toch niet je snijplank in 2e snijden

Gewoon stoppen als je je onderste laag "raakt".
  zondag 30 maart 2008 @ 18:46:31 #40
45 SiGNe
pi_57719608
met botte messen heb je er ook geen last van..of eigenlijk wel maar dan kan het je toch geen flikker meer schelen.
en zodra je met je met op het glas zit dan raakt je mes al (licht) beschadigd.
En ik weet niet hoe jij snijdt, maar ik snij vlees en groenten gewoon door.
Probeer maar eens iets als peterselie te snijden zonder dat je de plank raakt.
  zondag 30 maart 2008 @ 19:49:03 #41
122997 zquing
Drama Junk
pi_57721020
quote:
Op zondag 30 maart 2008 18:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

als je net lekker een half uurtje je messen hebt staan slijpen en je ermee scheren kan dan wil je echt niet dat ze glas raken. Kan je weer meteen een kwartier gaan staan bijscherpen
  zondag 30 maart 2008 @ 21:21:24 #42
45 SiGNe
pi_57723108
quote:
Op zondag 30 maart 2008 19:49 schreef zquing het volgende:

[..]

als je net lekker een half uurtje je messen hebt staan slijpen en je ermee scheren kan dan wil je echt niet dat ze glas raken. Kan je weer meteen een kwartier gaan staan bijscherpen
Leeharvey heeft duidelijk nog nooit écht goede messen gehad..
pi_57724054
Jij wil zeggen dat je iedere week een nieuwe snijplank koopt omdat je je houten snijplank in 2e hebt gezaagd?

Lijkt me niet toch? Kwestie van beetje opletten en niet als een idioot met je mes over het oppervlak heen razen
  zondag 30 maart 2008 @ 22:09:54 #44
45 SiGNe
pi_57724591
In mijn snijplanken zitten alleen wat kleine sneetjes, maar als dat op glas gebeurd dan is het niet de snijplank die "kapot" gaat, maar je mes.
Glas is gewoon een harder materiaal dan metaal.
Ik heb een paar jaar geleden die plastic snijplank gekocht en vorig jaar die houten, werken nog perfect en m'n messen blijven ook mooi scherp.

Daarbij zou ik liever elke week een nieuwe snijplank kopen dan een nieuw mes.
Mijn messen zijn nog relatief goedkoop vergeleken bij de messen die professionele koks gebruiken maar dan nog waren ze ¤70,= per stuk. (vleesmes, groentemes en officemes, Zwilling 5star)
Een snijplankje heb je al voor een paar euro.
pi_57725070
Een mooie houten voor o.a. kruiden en groente (nou ja, die's dus nu groen ) en plastic voor vlees en vis enzo. Gewoon regelmatig vervangen, niets aan de hand.

Alleen al het geluid van messen op een glazen plank.... *ril
pi_57725107
Die snijplank van een paar euro ligt er imho onder vanwege hygienische redenen. En niet om je mes ok te houden ..

En glas is daar gewoon iets geschikter voor
  zondag 30 maart 2008 @ 22:30:26 #47
122997 zquing
Drama Junk
pi_57725210
quote:
Op zondag 30 maart 2008 22:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Die snijplank van een paar euro ligt er imho onder vanwege hygienische redenen. En niet om je mes ok te houden ..

ik snij niet op mn aanrecht omdat mn mes dan kapot gaat, ik snij niet op borden(met mn scherpe messen) omdat mn messen dan kapot gaan. Dat kleine beetje hygienische gewin kan me gestolen worden als mn messen maar scherp blijven
pi_57725259
Ik kan je gerust stellen SigNe. Met 70 euro per mes zit je toch wel in de beste kwaliteit aan gangbare messen. Alleen als je heel speciefieke (meestal handgesmede) messen gaat kopen ga je over de 100 euro voor een koksmes.

Een goede snijplank krast, glazen snijplanken bestaan niet. Die glasdingetjes die je van de keukenboer bij je keuken krijgt zijn onderzetters waar je pannen e.d. op moet zetten. Een verkoper die je een glazen snijplank weet aan te smeren is een gladde jongen zonder geweten en enige liefde voor zijn werk.

In de nederlandse horeca zijn is de kleurcodering verplicht. Maar daar zijn de gebruikers het niet unaniem mee eens. Volgens sommigen tieren juist in die plasticplanken de bacterieën welig terwijl de juiste houtsoort zelfreinigend (bacterieën zouden maar enkele minuten kunnen overleven) zou zijn. Laat je niet gekmaken over antibacteriële planken. Als je daar rauwe kip op snijdt en daarna de tomaat voor in salade is de kans op salmonella net zo groot als op welk ander soort plank ook.

De beste reiniging krijg je in de vaatwasser, de temperatuur van 60-80 graden in combinatie met aggressieve schoonmaakmiddelen moet genoeg zijn om bacterien uit te schakelen. Voor echte zekerheid is het natuurlijk nooit verkeerd om verschillende planken te gebruiken voor de diverse doelen. Eenoudige tip voor die kunstofplanken: haal ze direct uit de vaatwasser en laat ze op een schone vlakke ondergrond liggend afkoelen. Dan trekken ze niet zo krom. Of neem planken op basis van een houtvezel die hittebestendig zijn (worden verkocht onder de merknaam Epicurean) die worden niet zacht in de vaatwasser.
  zondag 30 maart 2008 @ 22:36:06 #49
45 SiGNe
pi_57725395
quote:

Daarom heb je ook meerdere snijplanken, zodat je je groenten en je vlees van elkaar gescheiden houdt.
Na gebruik was je ze gewoon af en zijn ze schoon.

en ik blijf erbij, glas is ongeschikt als snijplank.
In professionele keukens gebruiken ze ook houten snijplanken voor het vlees omdat het antibacteriële eigenschappen heeft.

Wat voor messen heb je eigenlijk?
pi_57725435
quote:
Op zondag 30 maart 2008 22:30 schreef zquing het volgende:

[..]

ik snij niet op mn aanrecht omdat mn mes dan kapot gaat, ik snij niet op borden(met mn scherpe messen) omdat mn messen dan kapot gaan. Dat kleine beetje hygienische gewin kan me gestolen worden als mn messen maar scherp blijven
Ik snij niet op mn aanrecht omdat ik dan krassen krijg op mn aanrechtblad

Groeven zijn ideale kweeknestjes..
  zondag 30 maart 2008 @ 22:37:41 #51
45 SiGNe
pi_57725450
quote:
Op zondag 30 maart 2008 22:32 schreef Fixers het volgende:
Ik kan je gerust stellen SigNe. Met 70 euro per mes zit je toch wel in de beste kwaliteit aan gangbare messen. Alleen als je heel speciefieke (meestal handgesmede) messen gaat kopen ga je over de 100 euro voor een koksmes.
Ja, maar die Japanse handgesmede messen zijn zo geil ¤350 per stuk ofzo, maar oh wat zien die er mooi uit
pi_57725476
quote:
Een goede snijplank krast, glazen snijplanken bestaan niet. Die glasdingetjes die je van de keukenboer bij je keuken krijgt zijn onderzetters waar je pannen e.d. op moet zetten. Een verkoper die je een glazen snijplank weet aan te smeren is een gladde jongen zonder geweten en enige liefde voor zijn werk.
Het enige juiste antwoord van de man die er verstand van heeft
Jij werkte toch bij DOK?
pi_57725610
@SiGNe: Moet je Wa-Hoo nemen. Niet de mooiste in afwerking van de heften, maar de staalkwaliteit is subliem. En niet heel veel duuder dan de eveneens Japanse Globals. Een merk als Kai is geweldig en ook die zitten in de hoek van 150-200 euro per stuk. Minder duur als die 350 euro maar nog steeds iets wat je heel ver van glas wil houden.

@ColdFeet: Inderdaad, bedankt voor het compliment
We worden bekend zie ik, maar ik wil de spam er niet te dik bovenopleggen.
pi_57725696
quote:
Op zondag 30 maart 2008 22:43 schreef Fixers het volgende:
@ColdFeet: Inderdaad
We worden bekend zie ik, maar ik wil de spam er niet te dik bovenopleggen.
Ik kom er met enige regelmaat om kookspullen of kadootjes te kopen en vraag me altijd af we Fixers nou is Hoe oud ben je, hoe zie je eruit, en werk je op zaterdag?
  zondag 30 maart 2008 @ 22:54:24 #55
45 SiGNe
pi_57725914
quote:
Op zondag 30 maart 2008 22:43 schreef Fixers het volgende:
Minder duur als die 350 euro maar nog steeds iets wat je heel ver van glas wil houden.

en van je vriendin die 'm rustig als schroevendraaier zou gebruiken (oude ex van me, gelukkig nog met simpele Blokker messen)

En eerst maar eens flink sparen voor ik een Japans mes koop..
pi_57726659
quote:
Op zondag 30 maart 2008 22:54 schreef SiGNe het volgende:

[..]

en van je vriendin die 'm rustig als schroevendraaier zou gebruiken (oude ex van me, gelukkig nog met simpele Blokker messen)
Ik doe dat ook wel eens met goedkope schilmesjes van de Xenos maar dat zou ik dus never nooit met mijn 'echte' messen doen.
pi_57726676
Ik gebruik het liefst hout. Als het niet anders kan, dan kunststof. Maar onder geen enkel beding worden mijn messen op glas gebruikt!
Het fijnste vind ik een kops verlijmde beukenhouten plank. Maar ja... kost een klein kapitaal, wil je een goede hebben.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
pi_57726735
quote:
Op zondag 30 maart 2008 22:54 schreef SiGNe het volgende: en van je vriendin die 'm rustig als schroevendraaier zou gebruiken (oude ex van me, gelukkig nog met simpele Blokker messen)
Daar heb ik dan gelukkig geen last van, nog afgezien van het feit dat ze veilig in een speciale roltas zitten opgeborgen, weet mijn vriendin dan mijn messen bijna nog heiliger zijn dan zijzelf is voor mij
LinkedIn profiel
pi_57726761
wij krijgen een nieuwe keuken, een snijplank keukenblad lijkt me wel wat. ik lees mee

[ Bericht 62% gewijzigd door Killer_Mom op 30-03-2008 23:29:31 ]
De Puta Madre
pi_57727162
quote:
Op zondag 30 maart 2008 18:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Ik denk dat mijn messen niet alleen bot worden van snijden op glas (dat is wel heel evident), maar dat ze zelfs kunnen beschadigen op glas. Mijn messen hebben een vrij hoge hardheid (paar graden Rockwell meer dan reguliere goede messen en 0,7% carbon ipv de gebruikelijke 0,4% of 0,5%) en dat maakt ze relatief kwetsbaar. Wat je dan krijgt is ongeveer hetzelfde effect als wanneer je met een normaal koksmes op een stuk bot zou gaan staan inhakken. Dan kan er zomaar ineens een stukje metaal afspringen.
LinkedIn profiel
pi_57727237
quote:
Op zondag 30 maart 2008 23:21 schreef Killer_Mom het volgende:
wij krijgen een nieuwe keuken, een snijplank keukenblad lijkt me wel wat. ik lees mee
Hoe bedoel je een snijplank keukenblad?
Mijn advies zou zijn (is het eigenlijk altijd), regel twee of drie goede houten snijplanken of regel bij de Makro of Sligro een compleet setje kunststof snijplanken met de standaard kleurindeling.
Als je geen last wilt hebben van het verschuiven van die planken: pak een vaatdoek of zo, maak die goed vochtig en leg daar je plank op. Einde schuiven.
LinkedIn profiel
pi_57727378
mensen die glaplaten als snijplank gebruikern zijn misdadig.
hout, liefst kopst hout, een sierraad in mijn keuken, ook beter vooor mijn messen.
De Puta Madre
pi_57727609
quote:
Op zondag 30 maart 2008 23:21 schreef Killer_Mom het volgende:
Niet doen. Je zit dan voor de rest van de levensduur van je keuken met een keukenblad vol diepe sneden en krassen, dat je ook nog eens heel moeilijk schoonmaakt. Je moet dan eigenlijk dagelijks in de weer met sterke antiseptische schoonmaakmiddelen. Dettol, of iets op chloorbasis bijvoorbeeld. Het staat leuk in een kookstudio en op TV in de praktijk is het net niks voor thuis.

Als je echt op een werkblad wilt snijden, dan kan je het beste een los hakblok kopen. Die kunnen dan nog van tijd tot tijd opnieuw vlak geschuurd/geschaafd. Daarom zijn ze nieuw ook zo dik, een centimeter of 30. Als gewoon aanrechtblad is dat niet praktisch
pi_57727792
quote:
Op zondag 30 maart 2008 23:50 schreef Fixers het volgende:
Als je echt op een werkblad wilt snijden, dan kan je het beste een los hakblok kopen.
Dat werkt ook gewoon het allerfijnste. Zelf drie jaar met een (kunststof, dat wel) hakblok mogen werken in een slagerij. Fantastisch. Ga dan maar eens terug naar een gewone snijplank... daarom gebruik ook het liefst een zo groot mogelijke snijplank. Maar ja, die zijn niet echt handelbaar... das dan weer het (enige) nadeel.
LinkedIn profiel
pi_57727986
Je moet een goed compromis vinden. Neem een niet te lichte/kleine snijplank, maar eentje die je nog wel makkelijk kan schoonmaken. Als je daar dan een simpel siliconen antislipmatje onder legt is gaat dat prima. Een aanslagrand aan je plank is ook heel fijn, maar dan moet je oppassen dat je niet in de knoei komt met de waterkering van het aanrecht.
pi_57728300
Ik snij niet op glas, zonde van m'n messen. Verder vind ik het ook onzin dat sommige mensen (vooral huisgenoten) zo panisch doen over kip, en dan met name de groente snijden op de plank waar net de kip op heeft gelegen. Dat gaat 2 minuten later in de zelfde pan!

Doe mij maar een goede houten plank, snijdt het fijnst, en ben ik nog nooit ziek van geworden in al die jaren (vroeger thuis ook altijd alles op een houten plank)
pi_57728574
quote:
Op maandag 31 maart 2008 00:16 schreef kingjotte het volgende:
Ik snij niet op glas, zonde van m'n messen. Verder vind ik het ook onzin dat sommige mensen (vooral huisgenoten) zo panisch doen over kip, en dan met name de groente snijden op de plank waar net de kip op heeft gelegen. Dat gaat 2 minuten later in de zelfde pan!

Doe mij maar een goede houten plank, snijdt het fijnst, en ben ik nog nooit ziek van geworden in al die jaren (vroeger thuis ook altijd alles op een houten plank)
Dat klopt in het geval van kip en paprika samen bakken, maar als je een keer besluit salade met repen gegrilde kip te gaan eten, kun je daar toch echt wel ziek van worden

Je moet ook niet uitgaan van jezelf (gezonde, enigszins volwassen vent, naar ik raad) maar met mensen die kwetsbaarder zijn voor dat soort dingen dan jij
Je hoeft t niet tot in het extreme door te voeren, maar doe ook weer niet al te laconiek over voedselhygiene.
  maandag 31 maart 2008 @ 01:02:48 #68
45 SiGNe
pi_57729092
quote:
Op zondag 30 maart 2008 23:42 schreef Killer_Mom het volgende:
mensen die glaplaten als snijplank gebruikern zijn misdadig.
hout, liefst kopst hout, een sierraad in mijn keuken, ook beter vooor mijn messen.
Die van mij komt bij de Ikea vandaan, ook kops.

Best groot ook, 37x37x4.
pi_57729807
Vroeger sneed ik het liefste op hout, was het ook gewend geraakt. Maar na een aantal jaren heb ik toch liever kunststof, das omdat onze houten snijplank aan het uithollen is. Dat betekent dat ik soms mijn groenten niet volledig snij en ze nog aan elkaar hangen...
Ooit maar eens een nieuwe kopen denk ik
  maandag 31 maart 2008 @ 02:13:18 #70
45 SiGNe
pi_57729821
Of opschuren..
pi_57750805
quote:
Op maandag 31 maart 2008 02:13 schreef SiGNe het volgende:
Of opschuren..
schoonmaken met een halve cetroen, en keukenzout. erna een beetje olie met keukenpapier. zo behandel je een houten snijplank.
ik zie ook af van een keukenblad- snijplank, dat is een ramp na een paar maanden, inderdaad.
De Puta Madre
pi_57751326
Ik zou al die hout fetisjisten die roepen dat hout bacteriedodend eens willen verzoeken een kip te snijden, een dag de plank zn "zelf dodend effect" toe laten passen, en de dag erna een kweekje te nemen

Ik weet niet meer welk tv programma dat (lang geleden..) was, maar dat was toch best wel vies hoor (Geloof het meest gore in huis na deurklinken en geld. Meest schone testoppervlak was de WC bril ).
pi_57751524
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 00:17 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik zou al die hout fetisjisten die roepen dat hout bacteriedodend eens willen verzoeken een kip te snijden, een dag de plank zn "zelf dodend effect" toe laten passen, en de dag erna een kweekje te nemen

Ik weet niet meer welk tv programma dat (lang geleden..) was, maar dat was toch best wel vies hoor (Geloof het meest gore in huis na deurklinken en geld. Meest schone testoppervlak was de WC bril ).
onzin, in huis werk je met een snijplank, die was je heet af onder de kraan. dat hout bacteriedodend is lees je hier nergens, hout is beter voor je messen.
De Puta Madre
pi_57757252
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 00:26 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

onzin, in huis werk je met een snijplank, die was je heet af onder de kraan. dat hout bacteriedodend is lees je hier nergens, hout is beter voor je messen.
quote:
In de nederlandse horeca zijn is de kleurcodering verplicht. Maar daar zijn de gebruikers het niet unaniem mee eens. Volgens sommigen tieren juist in die plasticplanken de bacterieën welig terwijl de juiste houtsoort zelfreinigend (bacterieën zouden maar enkele minuten kunnen overleven) zou zijn.
quote:
Op zondag 30 maart 2008 22:36 schreef SiGNe het volgende:

[..]

en ik blijf erbij, glas is ongeschikt als snijplank.
In professionele keukens gebruiken ze ook houten snijplanken voor het vlees omdat het antibacteriële eigenschappen heeft.

quote:
Op donderdag 27 maart 2008 12:46 schreef fruityloop het volgende:
Hout, volgens de VWA moest mijn neef (die slager is red.) eerst over op een kunststof hakblok, maar later kwamen ze daar op terug, en moest het toch hout blijven, aangezien dat een "zelfreinigend vermogen" bezit, dit itt tot kunststof. Dit beteken overigens niet dat het in 5 minuten alle salmonella om zeep helpt oid, goed schoonmaken blijft uiteraard ook erg belangrijk. Persoonlijk vindt ik hout ook het lekkerste snijden.
pi_57757264
Mooie is dat iemand zelfs durft te beweren dat in een kunstof bacterien vrij spel hebben
pi_57757290
Maar goed, conclusie is dus dat voor mes fetisjisten plastic de goede keuze is, anders glas (als weinig onderhoud belangrijker is dan je messenset van 10 euro), want hout is een bacteriespons en gaat stuk?
pi_57757600
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 11:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Mooie is dat iemand zelfs durft te beweren dat in een kunstof bacterien vrij spel hebben
Dat valt toch wel wat onder de noemer selectief quoten naar mijn idee. Een zin verder schreef ik immers :
quote:
Dit beteken overigens niet dat het in 5 minuten alle salmonella om zeep helpt oid, goed schoonmaken blijft uiteraard ook erg belangrijk.
Zoals ik daarvoor ook al aangaf kwam dit van de VWA, een club die toch voorzien is van jarenlang opgebouwde kennis op dit vlak, moderne laboratoria ed, iets wat mij toch wat meer overtuigd dan de, overigens goed bedoelde, adviezen alhier.

En als men een kunststofplank een poosje gebruikt, zullen ook daarin uiteindelijk snij-voren komen lijkt me, alwaar bacteriën zich prima in kunnen nestelen, dus daar zit wel enige waarheid in. Feit is gewoon dat je alle soorten snijplanken goed schoon moet maken na gebruik.
  dinsdag 1 april 2008 @ 14:00:42 #78
45 SiGNe
pi_57760112
http://www.hollandseslijp(...)=0dc419794e201ee7e93

Deze mensen zijn professionele messenslijpers, die weten écht waarover ze praten.

En plastic is juist minder goed dan hout omdat de groeven die je in het blad maakt met je mes (door normaal dagelijks gebruik) niet dicht kunnen trekken zoals dat bij hout wel het geval is.

Maar ik heb het idee dat wij wel met 100 feiten aan kunnen komen maar dat LHO niet te overtuigen is.
(Overigens heeft ie ook nog geen antwoord gegeven op mijn vraag wat voor messen hij heeft)
pi_57762384
Dat heb ik wel, een messenset van hooguit een euro of 10, waarbij het mij niet boeit of ze 4 maanden of 4 jaar mee gaan, zijn ze stuk haal ik nieuwe

Ik zou zeggen, giet eens een heel klein beetje water op je houten snijplank. En kijk na een uurtje of er nog een plasje op ligt, of dat het water weg is, danwel een vochtige plek achterlaat.

Inderdaad, groeven krijg je bij plastic ook. Maar die spoel je (heet) af en dat is weer redelijk schoon. Glas geeft geen groeven en is dus nog veel schoner. Hout absorbeert. Geimpregneerd hout minder, maar nog steeds. Dan heeft even spoelen met heet water dus geen zin, en moet je ze dus inderdaad op een heet programma in een vaatwasser plaatsen.

Leuke is dat wat toffere houtensnijplanken lang niet altijd in de vaatwasser kunnen. Zo hadden mn ouders laatst 1 snijplank er in gedaan, en kregen ze 4 snijplanken uit de vaatwasser
pi_57762691
Houten planken moet je sowieso nooit in de vaatwasser doen.
pi_57762749
En dan kom je terug bij het te maken punt, hoe de bacterieen op een houte kweekschaal snijplank te doden?

De reden dat die snijplank in stukken sprong was de hoge temperatuur, uitzetting, verschillende gespiegelde houtlagen, krom trekken, stuk.

Dat heb je dus ook met kokend water buiten de vaatwasser..
pi_57764624
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 16:40 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
En dan kom je terug bij het te maken punt, hoe de bacterieen op een houte kweekschaal snijplank te doden?

De reden dat die snijplank in stukken sprong was de hoge temperatuur, uitzetting, verschillende gespiegelde houtlagen, krom trekken, stuk.

Dat heb je dus ook met kokend water buiten de vaatwasser..
Veel minder dan met een half uur tot anderhalf uur in de vaatwasser.
pi_57766099
Door de TS werd gevvraagd welke snijplanken voor welk voedsel het meest geschikt zijn. Mensen als MinderMutsig en SiGNe en ik gaan ervan uit dat je langer wil doen met je messen dan een week.

Als je een houten snijplank goed onderhoud, dus regelmatig inoliet. Dan zal een dun plasje inderdaad verdwenen zijn. Door verdamping, niet door absorptie van het hout. Als een plank zich gedraagd als een spons dan verdien je gewoon die voedselvergiftiging. Een kind weet tegenwoordig dat gewoon hout absoluut niet in de vaatwasser mag.

Om dan even de mistiek van hout op te helderen: bacterien die diep in het hout terecht komen worden ingekapseld en sterven naar verloop van tijd. Beetje onderhoud, goed wassen en wat ordinair keukenzout zorgt voor een compleet veilige houten snijplank. Juist in plasticplanken blijven bacterien welig teren. De enige remedie daarvoor is de vaatwasser. Plastic trekt niet dicht en geeft bacterien voldoende lucht en gelegenheid te groeien.

Als je lui bent moet je geen houten planken nemen. Dan koop je lekker een kunstof plank die je in de vaatwasser kan gooien, met het risico op kromme planken. Of je gaat over op een papier-composiet als epicurean. Onderhoudsvrij en vaatwasbestendig zónder kromtrekken.

Glasplaten zijn onderzetters, Marmer is voor deeg en Staal is voor vis. Voor al het gewone snijwerk moet je een zachte ondergrond nemen.
pi_57771184
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 20:13 schreef Fixers het volgende:
Door de TS werd gevvraagd welke snijplanken voor welk voedsel het meest geschikt zijn. Mensen als MinderMutsig en SiGNe en ik gaan ervan uit dat je langer wil doen met je messen dan een week.

Als je een houten snijplank goed onderhoud, dus regelmatig inoliet. Dan zal een dun plasje inderdaad verdwenen zijn. Door verdamping, niet door absorptie van het hout. Als een plank zich gedraagd als een spons dan verdien je gewoon die voedselvergiftiging. Een kind weet tegenwoordig dat gewoon hout absoluut niet in de vaatwasser mag.

Om dan even de mistiek van hout op te helderen: bacterien die diep in het hout terecht komen worden ingekapseld en sterven naar verloop van tijd. Beetje onderhoud, goed wassen en wat ordinair keukenzout zorgt voor een compleet veilige houten snijplank. Juist in plasticplanken blijven bacterien welig teren. De enige remedie daarvoor is de vaatwasser. Plastic trekt niet dicht en geeft bacterien voldoende lucht en gelegenheid te groeien.

Als je lui bent moet je geen houten planken nemen. Dan koop je lekker een kunstof plank die je in de vaatwasser kan gooien, met het risico op kromme planken. Of je gaat over op een papier-composiet als epicurean. Onderhoudsvrij en vaatwasbestendig zónder kromtrekken.

Glasplaten zijn onderzetters, Marmer is voor deeg en Staal is voor vis. Voor al het gewone snijwerk moet je een zachte ondergrond nemen.
Helder uitgelegd als LHO het nu nog niet begrijpt

Gebruik zelf meestal kunstof, alle kleurtjes heb ik in de kast staan.

*SOL is sinds kort te trotse eigenaresse van een Sabatier
Maar ook mijn eerdere goedkopere messen wilde ik niet verkloten op een glazen snijplank, en dat wil ik nog steeds niet
  woensdag 2 april 2008 @ 01:04:21 #85
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_57772048
geef mij maar een houten blok....snijdt toch het prettigst...

maar kunststof is hygienischer....
Alea jacta est
pi_57773746
quote:
Op woensdag 2 april 2008 00:17 schreef SeaOfLove het volgende:
*SOL is sinds kort te trotse eigenaresse van een Sabatier
Zijn die goed? Viel mij op dat de bij de Marskramer ook Sabatier verkopen...of bestaan er daar ook weer verschillende soorten in:P

[ Bericht 9% gewijzigd door Trusten op 02-04-2008 08:56:18 ]
pi_57774117
Sabatier is een ruim begrip. Er zijn tientallen fabrieken die een sabatierstempetje op hun mes drukken. Het grootste deel ervan is absolute rotzooi uit china en india.

Er is inderdaad echter één sabatier merk dat origineel zegt te zijn. En die messen zijn ook van goede kwaliteit. Voor de rest wordt sabatier gebruikt als benaming van de vorm of als misleiding van de consument.
pi_57774177
@ Trusten en Fixers, de sabatier die ik heb is er 1 in een speciaalzaak gekocht en heeft bijna 100 euro gekost.
pi_57774287
Ok duidelijk
pi_57776317
quote:
Op woensdag 2 april 2008 00:17 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Helder uitgelegd als LHO het nu nog niet begrijpt

Hout kapselt geen bacterien in

Als proef om aan te tonen dat het geen verdamping is kan je uiteraard een zelfde beetje water op een schoteltje er naast leggen

Overigens kunnen alleen planken die uit meer dan 1 stuk bestaan niet in de vaatwasser. Als je een massief houten blok hebt dan zal deze niet springen...
pi_57779583
Heb onlangs een glazen snijplan gekocht, maar dat maakt een rotgeluid zeg! Zag er zo lekker fris uit...

Ik doe trouwens alles op dezelfde snijplank, alleen tussendoor even afwassen. Nog nooit ziek van geworden, is dat echt zo gevaarlijk?
Sweet and innocent...
  woensdag 2 april 2008 @ 14:32:34 #92
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_57779893
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 17:01 schreef Vandaag... het volgende:
op glas vind ik het persoonlijk erg kut snijden. Ik gebruk gewoon plastic (van die dunne van de Ikea) en dan een aparte voor vlees. Gewoon goed afwassen en af en toe vervangen. Ben er nog nooit ziek van geworden.
Vind ik ook!!

Die onzin altijd van mensen die overhygienisch tekeer gaan in hun keuken en al zeuren als ze vermoeden dat er ergens een bacterietje rondzwerft! Pfffff, en maar klagen dat ze zo vaak verkouden zijn omdat ze totaal geen weerstand meer opbouwen vanwege hun panisch gebruik van Dettol in de keuken en badkamer.

Ik heb een plan van hout, daar snij ik bijvoorbeeld kip op, dan draai ik hem om, en dan snij ik op de achterkant de paprika die samen met de kip gebakken gaat worden.......... Uiteraard maak ik die plank gewoon schoon na gebruik met zeer heet water en afwasmiddel, waarna ik hem aan de lucht laat drogen.
Ik heb ook nog een plastic exemplaar, maar vind die houten plank het meest handig.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_57780031
quote:
Op woensdag 2 april 2008 14:18 schreef Innocence het volgende:
Heb onlangs een glazen snijplan gekocht, maar dat maakt een rotgeluid zeg! Zag er zo lekker fris uit...

Ik doe trouwens alles op dezelfde snijplank, alleen tussendoor even afwassen. Nog nooit ziek van geworden, is dat echt zo gevaarlijk?
Meestal heeft men het over salmonella, en de effecten van een besmetting daarmee kunnen variëren van even een keer overgeven, een paar dagen misselijk & koorts tot worst case een sterfgeval. Dit wordt bepaald door de initiële zwaarte van de blootstelling (letterlijk het aantal bacteriën die je inneemt), de weerstand van het slachtoffer, de leeftijd, eventueel zwanger etc etc. Het geval wat in mijn microbiologie boek stond ging over besmette ganzelever paté op een feestje in Engeland, 30 gasten hadden niks, 7 waren een dagje misselijk, 2 een paar dagen goed ziek, en 1 gast stierf uiteindelijk aan de gevolgen.

Het grappige is dat veel van die ziekmakers (bijvoorbeeld fecale streptokokken na het niet goed handen wassen na toiletgebruik) oa op je huid leven, pas in je lichaam kunnen ze kwaad doen, maar daar zijn dus veel variabelen voor, en dat maakt dat je dan maar beter het zekere voor het onzekere kan nemen.
pi_57780566
quote:
Op woensdag 2 april 2008 14:32 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Vind ik ook!!

Die onzin altijd van mensen die overhygienisch tekeer gaan in hun keuken en al zeuren als ze vermoeden dat er ergens een bacterietje rondzwerft! Pfffff, en maar klagen dat ze zo vaak verkouden zijn omdat ze totaal geen weerstand meer opbouwen vanwege hun panisch gebruik van Dettol in de keuken en badkamer.

Ik heb een plan van hout, daar snij ik bijvoorbeeld kip op, dan draai ik hem om, en dan snij ik op de achterkant de paprika die samen met de kip gebakken gaat worden.......... Uiteraard maak ik die plank gewoon schoon na gebruik met zeer heet water en afwasmiddel, waarna ik hem aan de lucht laat drogen.
Ik heb ook nog een plastic exemplaar, maar vind die houten plank het meest handig.
Je weerstand wordt echt geen fuck hoger van het innemen van salmonella hoor Weerstand wordt wel beter van het op jonge leeftijd niet compleet geisolleerd leven; dus bijv. naar kinderdagverblijf gaan, en daar lekker griep inhalleren

Jou methode werkt inderdaad prima voor dingen die samen in 1 pan gaan, maar ik zou daarna op het aanrechtblad waar jou snijplank heeft gelegen of op die kant van de snijplank niet even snel een appeltje in 2e snijden

Of bijv. een biefstuk, of ander "rauw achtig" vlees.
pi_57783655
quote:

Je bent gewoon te pauper om fatsoenlijke messen te kopen.
  woensdag 2 april 2008 @ 18:09:42 #96
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_57784484
quote:
Op woensdag 2 april 2008 15:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Je weerstand wordt echt geen fuck hoger van het innemen van salmonella hoor Weerstand wordt wel beter van het op jonge leeftijd niet compleet geisolleerd leven; dus bijv. naar kinderdagverblijf gaan, en daar lekker griep inhalleren
Juist, en die op jonge leeftijd opgedane weerstand wordt tegenwoordig weer compleet teniet gedaan door het overfanatieke gebruik van allerlei ontsmettende schoonmaakmiddelen, niet in het minst gestimuleerd door de achterlijke hoeveelheid reclames die hier tegenwoordig over gaan.
quote:
Jou methode werkt inderdaad prima voor dingen die samen in 1 pan gaan, maar ik zou daarna op het aanrechtblad waar jou snijplank heeft gelegen of op die kant van de snijplank niet even snel een appeltje in 2e snijden

Of bijv. een biefstuk, of ander "rauw achtig" vlees.
Waar staat dat ik dat doe? Ik snij sowieso al nooit iets op het aanrechtblad. En zoals ik al zei, ik maak het snijplankje na gebruik keurig schoon. En je moet echt beter lezen, ik snij groenten op de ene kant van de plank en vlees op de andere kant van de plank, er is dus never nooit sprake van kruisbesmetting. Ik ben niet gek hoor, weet echt wel hoe het werkt, zet alleen mijn vraagtekens bij het overbodige overhygienische gedrag van heel veel mensen tegenwoordig.

[ Bericht 0% gewijzigd door ElizabethR op 02-04-2008 21:24:06 ]
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  woensdag 2 april 2008 @ 20:30:22 #97
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_57787987
Kunststof en voor vlees en groenten een andere
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_57801502
quote:
Op woensdag 2 april 2008 11:37 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Hout kapselt geen bacterien in

Als proef om aan te tonen dat het geen verdamping is kan je uiteraard een zelfde beetje water op een schoteltje er naast leggen

Overigens kunnen alleen planken die uit meer dan 1 stuk bestaan niet in de vaatwasser. Als je een massief houten blok hebt dan zal deze niet springen...
Ik houd er zelf maar over op. Als dit het niet voldoene uitlegd. dan weet ik het ook niet meer.
  donderdag 3 april 2008 @ 12:33:26 #99
122997 zquing
Drama Junk
pi_57802152
zo'n composiet plankje is wel interessant, alleen ze zien er zo lelijk uit........
pi_57814581
Hout (met een zooi olie erin) voor groente/fruit/brood/kaas/kruiden
Plastic voor vlees
En glas heb ik ook nog, maar gebruik ik nooit. Het geluid alleen al, brrr.

Al dat overdreven hygienische gedoe hier...Als je nou stukjes rauwe kip in de pan gooit en bakt, en je roert de boel met een houten pollepel, neem je dan ook een andere lepel als de kip gaar is? Of wordt de lepel dan meegebakken
In the end, all you can hope for is for the love you’ve felt to equal the pain you’ve gone through.
pi_57815103
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:04 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik houd er zelf maar over op. Als dit het niet voldoene uitlegd. dan weet ik het ook niet meer.
Een folder, how representative
  donderdag 3 april 2008 @ 22:22:22 #102
45 SiGNe
pi_57815872
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Een folder, how representative
ja, en waar is jouw bewijs dat het je messen niet sloopt?
Glas is harder dan staal, hout en plastic is zachter, 3 maal raden wat er gebeurt als je gaat snijden?
pi_57818017
Dan gaan je messen inderdaad minder lang mee. Dat zeg ik ook niet. Maar het is onzin om te zeggen dat een glazen snijplank een onderzetter is. Dat hout schoner is dan plastic (plastic kan je afspoelen/schoonspoelen, hout absorbeert), evenals dat het onzin is te beweren dat hout bacterien dood

Het is echt niet zo dat als je een maand op glas snijdt je mes total-loss is. En hout is ook gewoon "smetvoller". En plastic is eigenlijk de gulde middenweg. Schoner dan hout omdat het niets absorbeert, je messen gaan er ongetwijfeld langer van mee dan bij glas (alleen moet je vaak een nieuwe snijplank kopen.. En de meeste mensen hebben geen messen van > 5 euro 't mes), en iets minder schoon dan glas omdat het wel krast (maakt alleen makkelijker schoon omdat vuil oppervlakkig dr op zit).
pi_57819335
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het is echt niet zo dat als je een maand op glas snijdt je mes total-loss is.
Dat klopt. Dat duur bij mij dus écht geen maand!
Dat is na één keer al het geval. Absoluut. Kan ik ze weer helemaal opnieuw gaan slijpen...
LinkedIn profiel
pi_57822360
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:13 schreef beunkster het volgende:

[..]

Dat klopt. Dat duur bij mij dus écht geen maand!
Dat is na één keer al het geval. Absoluut. Kan ik ze weer helemaal opnieuw gaan slijpen...
Ik herinner me een keer dat ik even een mes leende van één van onze fileerders, toen die me er een paar stukken pak-touw op een oude werkbank mee zag snijden vloog hij me zowat naar de strot, zo kwaad wastie. Hij heeft me toen redelijk indringend van alles uitgelegd over het belang van goede snij oppervlakken en hoe snel je een braampje op een mes hebt, en wat dat doet met het te snijden materiaal..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')