Dat valt toch wel wat onder de noemer selectief quoten naar mijn idee. Een zin verder schreef ik immers :quote:Op dinsdag 1 april 2008 11:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Mooie is dat iemand zelfs durft te beweren dat in een kunstof bacterien vrij spel hebben
Zoals ik daarvoor ook al aangaf kwam dit van de VWA, een club die toch voorzien is van jarenlang opgebouwde kennis op dit vlak, moderne laboratoria ed, iets wat mij toch wat meer overtuigd dan de, overigens goed bedoelde, adviezen alhier.quote:Dit beteken overigens niet dat het in 5 minuten alle salmonella om zeep helpt oid, goed schoonmaken blijft uiteraard ook erg belangrijk.
Veel minder dan met een half uur tot anderhalf uur in de vaatwasser.quote:Op dinsdag 1 april 2008 16:40 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
En dan kom je terug bij het te maken punt, hoe de bacterieen op een houte kweekschaal snijplank te doden?![]()
De reden dat die snijplank in stukken sprong was de hoge temperatuur, uitzetting, verschillende gespiegelde houtlagen, krom trekken, stuk.
Dat heb je dus ook met kokend water buiten de vaatwasser..
Helder uitgelegd als LHO het nu nog niet begrijptquote:Op dinsdag 1 april 2008 20:13 schreef Fixers het volgende:
Door de TS werd gevvraagd welke snijplanken voor welk voedsel het meest geschikt zijn. Mensen als MinderMutsig en SiGNe en ik gaan ervan uit dat je langer wil doen met je messen dan een week.
Als je een houten snijplank goed onderhoud, dus regelmatig inoliet. Dan zal een dun plasje inderdaad verdwenen zijn. Door verdamping, niet door absorptie van het hout. Als een plank zich gedraagd als een spons dan verdien je gewoon die voedselvergiftiging. Een kind weet tegenwoordig dat gewoon hout absoluut niet in de vaatwasser mag.
Om dan even de mistiek van hout op te helderen: bacterien die diep in het hout terecht komen worden ingekapseld en sterven naar verloop van tijd. Beetje onderhoud, goed wassen en wat ordinair keukenzout zorgt voor een compleet veilige houten snijplank. Juist in plasticplanken blijven bacterien welig teren. De enige remedie daarvoor is de vaatwasser. Plastic trekt niet dicht en geeft bacterien voldoende lucht en gelegenheid te groeien.
Als je lui bent moet je geen houten planken nemen. Dan koop je lekker een kunstof plank die je in de vaatwasser kan gooien, met het risico op kromme planken. Of je gaat over op een papier-composiet als epicurean. Onderhoudsvrij en vaatwasbestendig zónder kromtrekken.
Glasplaten zijn onderzetters, Marmer is voor deeg en Staal is voor vis. Voor al het gewone snijwerk moet je een zachte ondergrond nemen.
Zijn die goed? Viel mij op dat de bij de Marskramer ook Sabatier verkopen...of bestaan er daar ook weer verschillende soorten in:Pquote:Op woensdag 2 april 2008 00:17 schreef SeaOfLove het volgende:
*SOL is sinds kort te trotse eigenaresse van een Sabatier![]()
Hout kapselt geen bacterien inquote:Op woensdag 2 april 2008 00:17 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Helder uitgelegd als LHO het nu nog niet begrijpt![]()
Vind ik ook!!quote:Op woensdag 26 maart 2008 17:01 schreef Vandaag... het volgende:
op glas vind ik het persoonlijk erg kut snijden. Ik gebruk gewoon plastic (van die dunne van de Ikea) en dan een aparte voor vlees. Gewoon goed afwassen en af en toe vervangen. Ben er nog nooit ziek van geworden.
Meestal heeft men het over salmonella, en de effecten van een besmetting daarmee kunnen variëren van even een keer overgeven, een paar dagen misselijk & koorts tot worst case een sterfgeval. Dit wordt bepaald door de initiële zwaarte van de blootstelling (letterlijk het aantal bacteriën die je inneemt), de weerstand van het slachtoffer, de leeftijd, eventueel zwanger etc etc. Het geval wat in mijn microbiologie boek stond ging over besmette ganzelever paté op een feestje in Engeland, 30 gasten hadden niks, 7 waren een dagje misselijk, 2 een paar dagen goed ziek, en 1 gast stierf uiteindelijk aan de gevolgen.quote:Op woensdag 2 april 2008 14:18 schreef Innocence het volgende:
Heb onlangs een glazen snijplan gekocht, maar dat maakt een rotgeluid zeg! Zag er zo lekker fris uit...
Ik doe trouwens alles op dezelfde snijplank, alleen tussendoor even afwassen. Nog nooit ziek van geworden, is dat echt zo gevaarlijk?
Je weerstand wordt echt geen fuck hoger van het innemen van salmonella hoorquote:Op woensdag 2 april 2008 14:32 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Vind ik ook!!
Die onzin altijd van mensen die overhygienisch tekeer gaan in hun keuken en al zeuren als ze vermoeden dat er ergens een bacterietje rondzwerft! Pfffff, en maar klagen dat ze zo vaak verkouden zijn omdat ze totaal geen weerstand meer opbouwen vanwege hun panisch gebruik van Dettol in de keuken en badkamer.
Ik heb een plan van hout, daar snij ik bijvoorbeeld kip op, dan draai ik hem om, en dan snij ik op de achterkant de paprika die samen met de kip gebakken gaat worden.......... Uiteraard maak ik die plank gewoon schoon na gebruik met zeer heet water en afwasmiddel, waarna ik hem aan de lucht laat drogen.
Ik heb ook nog een plastic exemplaar, maar vind die houten plank het meest handig.
Je bent gewoon te pauper om fatsoenlijke messen te kopen.quote:Op zondag 30 maart 2008 22:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Die snijplank van een paar euro ligt er imho onder vanwege hygienische redenen. En niet om je mes ok te houden ..
En glas is daar gewoon iets geschikter voor
Juist, en die op jonge leeftijd opgedane weerstand wordt tegenwoordig weer compleet teniet gedaan door het overfanatieke gebruik van allerlei ontsmettende schoonmaakmiddelen, niet in het minst gestimuleerd door de achterlijke hoeveelheid reclames die hier tegenwoordig over gaan.quote:Op woensdag 2 april 2008 15:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je weerstand wordt echt geen fuck hoger van het innemen van salmonella hoorWeerstand wordt wel beter van het op jonge leeftijd niet compleet geisolleerd leven; dus bijv. naar kinderdagverblijf gaan, en daar lekker griep inhalleren
![]()
Waar staat dat ik dat doe? Ik snij sowieso al nooit iets op het aanrechtblad. En zoals ik al zei, ik maak het snijplankje na gebruik keurig schoon. En je moet echt beter lezen, ik snij groenten op de ene kant van de plank en vlees op de andere kant van de plank, er is dus never nooit sprake van kruisbesmetting. Ik ben niet gek hoor, weet echt wel hoe het werkt, zet alleen mijn vraagtekens bij het overbodige overhygienische gedrag van heel veel mensen tegenwoordig.quote:Jou methode werkt inderdaad prima voor dingen die samen in 1 pan gaan, maar ik zou daarna op het aanrechtblad waar jou snijplank heeft gelegen of op die kant van de snijplank niet even snel een appeltje in 2e snijden![]()
Of bijv. een biefstuk, of ander "rauw achtig" vlees.
Ik houd er zelf maar over op. Als dit het niet voldoene uitlegd. dan weet ik het ook niet meer.quote:Op woensdag 2 april 2008 11:37 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Hout kapselt geen bacterien in![]()
Als proef om aan te tonen dat het geen verdamping is kan je uiteraard een zelfde beetje water op een schoteltje er naast leggen![]()
Overigens kunnen alleen planken die uit meer dan 1 stuk bestaan niet in de vaatwasser. Als je een massief houten blok hebt dan zal deze niet springen...
Een folder, how representativequote:Op donderdag 3 april 2008 12:04 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik houd er zelf maar over op. Als dit het niet voldoene uitlegd. dan weet ik het ook niet meer.
ja, en waar is jouw bewijs dat het je messen niet sloopt?quote:Op donderdag 3 april 2008 22:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Een folder, how representative
Dat klopt. Dat duur bij mij dus écht geen maand!quote:Op donderdag 3 april 2008 23:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het is echt niet zo dat als je een maand op glas snijdt je mes total-loss is.
Ik herinner me een keer dat ik even een mes leende van één van onze fileerders, toen die me er een paar stukken pak-touw op een oude werkbank mee zag snijden vloog hij me zowat naar de strot, zo kwaad wastie. Hij heeft me toen redelijk indringend van alles uitgelegd over het belang van goede snij oppervlakken en hoe snel je een braampje op een mes hebt, en wat dat doet met het te snijden materiaal..quote:Op vrijdag 4 april 2008 00:13 schreef beunkster het volgende:
[..]
Dat klopt. Dat duur bij mij dus écht geen maand!
Dat is na één keer al het geval. Absoluut. Kan ik ze weer helemaal opnieuw gaan slijpen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |