abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 april 2008 @ 19:11:27 #101
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_57834455
Als winkels op zondag open moeten zijn, dan moet toch eigenlijk iedereen die dag maar werken. De Tweede Kamer debatteren, banken open etc. etc.
Pugna Pro Patria
pi_57835781
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 19:11 schreef Jurgen21 het volgende:
Als winkels op zondag open moeten zijn, dan moet toch eigenlijk iedereen die dag maar werken. De Tweede Kamer debatteren, banken open etc. etc.
dat dus, van het 1 komt het andere ..
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 4 april 2008 @ 20:32:30 #103
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_57836186
quote:
Kabinet legt koopzondag aan banden

Het kabinet stemt vandaag in met een wetsvoorstel om het aantal koopzondagen aan banden te leggen. Gemeenten, die meer dan twaalf koopzondagen per jaar willen, kunnen gebruik maken van een 'toerismebepaling'.

Van de 443 gemeenten maken daar 157 gebruik van. In het akkoord van de coalitie is een afspraak gemaakt over de koopzondagen, omdat gemeenten de toerismebepaling oneigenlijk zouden gebruiken.

Gemeenten die de bepaling willen gebruiken, moeten voortaan een zorgvuldige afweging maken van de belangen die in het geding zijn. Belanghebbenden kunnen dan in beroep gaan bij de rechter.

Onbegrijpelijk en absurd
De Raad Nederlandse Detailhandel noemt het besluit onbegrijpelijk. 'Een enkele bezwaarmaker of predikant kan een koopzondag tijdenlang tegenhouden', aldus een woordvoerder. Voor veel ondernemers is een koopzondag belangrijk, aldus de raad. 'Gemeenten en winkeliers zouden dat gezamenlijk moeten kunnen regelen. In Engeland bijvoorbeeld werkt dat uitstekend.'

De supermarktbranche zit ook op die lijn. 'Te absurd voor woorden', was de reactie van een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelhandel (CBL) op de kabinetsvoornemens. Het CBL richt zijn pijlen nu op de PvdA in de Tweede Kamer om het voorstel van tafel te krijgen. Van de ChristenUnie en het CDA valt weinig te verwachten. 'We hopen de PvdA te overtuigen', aldus woordvoerster Sija de Jong.
Bron

Lekker ondernemertje pesten gaat het worden als je kijkt naar de mogelijkheden die het kabinet nu gaat bieden.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_57836254
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 20:32 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron

Lekker ondernemertje pesten gaat het worden als je kijkt naar de mogelijkheden die het kabinet nu gaat bieden.
dat valt ook wel weer mee hoor lol.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  vrijdag 4 april 2008 @ 22:09:21 #105
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_57838767
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 19:11 schreef Jurgen21 het volgende:
Totalitair mannetje. Arbeit macht frei.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 4 april 2008 @ 22:17:50 #106
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_57839007
Ik vind koopzondagen tof, puur om hrt frit dat ik met mijn 40 urige werkweek dan wel de tijd heb om een aanschaf te overwegen, en dankzij deze CAO zou mijn baas , als het echt nodig zou zijn, een extra werknemer in moeten huren om te zorgen dat zijn zaak op zondag draait, sterker nog hij zou zelf een vervanger voor zichzelf moeten regelen als hij zn hoofd boven water zou willen houden t.o.v. de grootwinkel bedrijven.

Ik heb hier een gemengd gevoel over, an alhoewel ik graag om de dag dat ik vrij ben shop, vind ik ook dat er een dag moet zijn waar de meeste mensen vrij hebben om dingen naast het werk te doen, ik heb het gedoe met het christendom al meer dan 12 jaar geleden vaarwel gezegd, maar ik kom wel uit een famillie van ondernemers die een eigen bedrijf hebben opgezet, daarom ben ik een beetje in dubio wat dit onderwerp betrefd.
  zaterdag 5 april 2008 @ 11:35:42 #107
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_57846532
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 20:35 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

dat valt ook wel weer mee hoor lol.
Lees het bericht dan nog eens goed:

Ik heb het stukje er even uitgehaald
quote:
Onbegrijpelijk en absurd
De Raad Nederlandse Detailhandel noemt het besluit onbegrijpelijk. 'Een enkele bezwaarmaker of predikant kan een koopzondag tijdenlang tegenhouden',
aldus een woordvoerder. Voor veel ondernemers is een koopzondag belangrijk, aldus de raad. 'Gemeenten en winkeliers zouden dat gezamenlijk moeten kunnen regelen. In Engeland bijvoorbeeld werkt dat uitstekend.'
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_57847287
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 11:35 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Lees het bericht dan nog eens goed:

Ik heb het stukje er even uitgehaald
[..]

Dan zou ik graag voorbeelden willen hebben waar slechts 1 enkele dominee in z'on dorp of stad bezwaar maakt? Of voor koop zondagen in het algemeen? ..

het zijn er namelijk niet 1, maar waarschijnlijk veel meer
pi_57847403
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 12:28 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dan zou ik graag voorbeelden willen hebben waar slechts 1 enkele dominee in z'on dorp of stad bezwaar maakt? Of voor koop zondagen in het algemeen? ..
Het gaat over een mogelijke implicatie van een wetsvoorstel. Gek he, dat daar nog geen voorbeelden van zijn?
quote:
het zijn er namelijk niet 1, maar waarschijnlijk veel meer
Vast wel. En ik blijf er bij dat als jij niet wilt gaan winkelen op zondag, je fijn thuis blijft. En als jij je winkel niet wil openen op zondag, dan blijf je lekker dicht. Zo moeilijk is het niet hoor. Ik zie nog steeds niet in waarom dat iedereen afgedwongen moet worden.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_57848459
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 17:03 schreef JohnDope het volgende:
Wat sowieso ook nogal erg krom is, is dat snackbars of geen bier mogen verkopen en op zondag open mogen (de beste omzetdag van de week) of ze verkopen wel bier maar dan moeten ze op zondag dicht zijn.

Het wordt dan helemaal hilarisch als de snackbar geen bier mag verkopen (en dus op zondag wel open mag), terwijl de supermarkt 100 meter verderop wel bier mag verkopen en ook tot 22 uur open is.

Wie heeft dat in Godsnaam verzonnen
Een locale wethouder vermoedelijk. Want dat is lang niet overal het geval.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_57865787
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 13:37 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een locale wethouder vermoedelijk. Want dat is lang niet overal het geval.
Het is waarschijnlijk bedacht door de PvdA, want dit is wel typische PvdA-logica.

En het is niet lokaal, want in veel grote steden geldt dit, ik weet niet hoe het in de provincie is geregeld.

En in genoeg snackbars wordt wel bier verkocht alsof het normaal is, maar dat is dus illegaal wanneer ze op zondag ook open zijn.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_57866529
nee joh berperkingen aan alcohol verkoop op zondagen is veel meer een CDA dingetje.
pi_57866603
quote:
Op zondag 6 april 2008 12:37 schreef du_ke het volgende:
nee joh berperkingen aan alcohol verkoop op zondagen is veel meer een CDA dingetje.
De PvdA is net zo radicaal op die punten en dit soort kromme logica zou ik toch eerder aan de PvdA toekennen dan aan het CDA.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zondag 6 april 2008 @ 12:48:40 #114
99156 _Boo_
Boo_ming
pi_57866753
Heeft dit nou ook gevolgen voor de Albert Heijn die op zondag open is Volgens mij staat het los van koopzondag.
  zondag 6 april 2008 @ 12:51:38 #115
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_57866808
Behalve dat het een Christelijk idee is om op zondag de winkels dicht te hebben, en dat het DUS verwerpelijk is, zie ik hier geen fatsoenlijk argument.

Heel veel zaken worden genegeerd:
- de kleine ondernemer wordt weggeconcureerd doordat hij/zij niet 7 dagen per week kan werken
- werknemers van winkels moeten op zondagen gaan werken,
- als de winkels langer open zijn, staat er langer personeel. dat personeel moet betaald worden. Door wie? Uiteindelijk door de klant. Producten worden dus duurder.
- mensen die in de stad wonen hebben ook behoefte aan rust
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_57866835
Dit onderwerp is illustratief voor de rechten van niet-gelovigen in dit land. Het is weerzinwekkend om te moeten vaststellen dat religieuze fundi's dit soort beperkingen aan andere mensen kunnen opleggen, zélfs in een modern, ontwikkeld land als Nederland.
  zondag 6 april 2008 @ 12:57:08 #117
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_57866920
In Utrecht is een aantal jaren geleden nog gestemd over de koopzondagen. Meer koopzondagen werd met grote meerderheid verworpen.
Nu kan je een hoop zeggen over Utrecht, maar niet dat de meerderheid van de bevolking Christelijk is.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  zondag 6 april 2008 @ 14:18:04 #118
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_57868461
quote:
Op zondag 6 april 2008 12:52 schreef Elfletterig het volgende:
Dit onderwerp is illustratief voor de rechten van niet-gelovigen in dit land. Het is weerzinwekkend om te moeten vaststellen dat religieuze fundi's dit soort beperkingen aan andere mensen kunnen opleggen, zélfs in een modern, ontwikkeld land als Nederland.
Idd, en dan maken we ons druk over islamisering terwijl we de christelijke inslag vergeten
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_57869197
quote:
Op zondag 6 april 2008 12:51 schreef ErikT het volgende:
Heel veel zaken worden genegeerd:
- de kleine ondernemer wordt weggeconcureerd doordat hij/zij niet 7 dagen per week kan werken
- werknemers van winkels moeten op zondagen gaan werken,
- als de winkels langer open zijn, staat er langer personeel. dat personeel moet betaald worden. Door wie? Uiteindelijk door de klant. Producten worden dus duurder.
- mensen die in de stad wonen hebben ook behoefte aan rust
Het kunstmatig stand houden van de kleine ondernemer is geen doel op zich. Als die anno 2008 niet meer kan concurreren is dat jammer, maar zo werkt de economie nou eenmaal.

Werknemers die op zondag moeten werken zijn er wel meer, en trouwens waarom is het wel een ramp om op zondag te moeten werken en niet op dinsdag?

Dat producten duurder worden is overigens niet waar, omdat bij langere openingstijden ook de omloop van goederen en kapitaal wordt versneld en daarmee ook weer geld wordt terugverdiend. Een winkelvoorraad die het weekend ligt te liggen kost ook geld.

"Mensen die in stad wonen hebben ook behoefte aan rust." Prima kunnen we dan s.v.p. op zondag alle autoverkeer verbieden want dat geldt dan ook voor mensen buiten het centrum.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_57873099
quote:
Op zondag 6 april 2008 14:18 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd, en dan maken we ons druk over islamisering terwijl we de christelijke inslag vergeten
Jij maakt je druk om Islamisering. Ik pleit liever voor algehele secularisering, toch net een andere insteek .
  zondag 6 april 2008 @ 22:53:11 #121
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_57879417
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 22:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Totalitair mannetje. Arbeit macht frei.
Ik ben tegen koopzondagen, gewoon omdat de zondag een rustdag is in onze christelijke traditie. Ik snap best dat mensen die niets meer hebben met het christelijke geloof willen winkelen op zondag, maar waarom hoeven ze dan zelf niet te werken? En waarom profiteert men eigenlijk van vrije dagen met kerst, pasen, pinksteren en hemelvaart? Mensen die niets meer hebben met het christelijke geloof kunnen dan best werken. Het zou toch betuttelend zijn om mensen verplichte vrij te laten nemen die dagen? En waarom zijn de winkels met nieuwjaar eigenljk dicht? En waarom sluiten veel bedrijven tijdens de bouwvak? Schandalig gewoon!!
Pugna Pro Patria
pi_57906684
quote:
Op zondag 6 april 2008 22:53 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Ik ben tegen koopzondagen, gewoon omdat de zondag een rustdag is in onze christelijke traditie.
Misplaatste arrogantie. Als er wat dat betreft al een 'algemene' op geloof gebaseerde traditie heerst, dan is het een Joods-Christelijke. Wat de hele 'zondagsrust' al arrogant en arbitrair maakt.

Daarnaast is een maatschappij geen star geheel, en zijn ook 'tradities' aan verandering onderheving. Met de vergaande ontkerkelijking, en binnen wat aan 'gelovigen' overblijft een steeds grotere spreiding tussen diverse geloven is het star collectief blijven afdwingen van die zondagsrust m.i. onhoudbaar geworden.
quote:
Ik snap best dat mensen die niets meer hebben met het christelijke geloof willen winkelen op zondag, maar waarom hoeven ze dan zelf niet te werken?
Omdat ze dan vrij zijn. En die mensen die op zondag werken zijn dan weer op andere dagen vrij. Net zoals dat ook al heel gewoon is in andere sectoren zoals politie, brandweer, gezondheidszorg, pretparken, nutsvoorzieningen, telecombedrijven, waterschappen, zware industrie, olie- en gaswinning, reddingsmaatschappijen, scheepvaart, wegtransport, spoorwegen en televie- en radioland.

Allemaal sectoreen waarin op zondagen gewoon gewerkt wordt. Er is dan ook gen enkele zinnige reden aan te voeren om de detailhandel aan banden te leggen t.o.v. al die bovenstaande sectoren.
quote:
En waarom profiteert men eigenlijk van vrije dagen met kerst, pasen, pinksteren en hemelvaart? Mensen die niets meer hebben met het christelijke geloof kunnen dan best werken.
Correct. En dat doe ik dan ook regelmatig op 'dat soort dagen'. Zeker kerst en Pasen kunnen me gestolen worden.
quote:
Het zou toch betuttelend zijn om mensen verplichte vrij te laten nemen die dagen?
Correct. Afschaffen die afgedwongen vrije dagen. Iedereen krijgt er gewoon een aantal vrij te besteden vakantiedagen bij, en je kiest lekker zelf of je met kerst wilt werken, of vrij wilt zijn.
quote:
En waarom zijn de winkels met nieuwjaar eigenljk dicht?
Vanwege de winkeltijdenwet.
quote:
En waarom sluiten veel bedrijven tijdens de bouwvak? Schandalig gewoon!!
Eh, nee. Dat heeft een practische economische reden. Veel bedrijven zijn voor hun omzet afhankelijk van de bouw. In de bouw kent men (ook weer vanwege practische en economische redenen) een vastgestelde periode waarin werknemers hun vakantie (zo veel mogelijk) opnemen. Voor bedrijven die afhankelijk zijn van de bouwsector heeft het dan meestal niet zo veel zin om open te blijven tijdens de bouwvak.

Zou dat anders kunnen? Idealiter wel, practisch simpelweg doorgaans niet. Al zie je ok daarin wel een verandering optreden, want er zijn steeds meer bouwprojecten die gewoon doorgaan tijdens de bouwvak.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_57906768
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 11:27 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Misplaatste arrogantie. Als er wat dat betreft al een 'algemene' op geloof gebaseerde traditie heerst, dan is het een Joods-Christelijke. Wat de hele 'zondagsrust' al arrogant en arbitrair maakt.
Dat iedereen zegt dat er een joods-christelijke traditie is in Nederland, betekent nog niet dat dat ook echt zo is. Het enige joodse in die Nederlandse traditie ligt in het feit dat het christendom grotendeels uit het jodendom voortkomt, maar die oorsprong zit dus al in dat christelijke en daarom hebben we in Nederland meer een christelijke traditie dan een joods-christelijke, dus het is zeker niet arrogant en arbitrair om vanuit die christelijke traditie de zondag te nemen in plaats van de zaterdag als rustdag.

Niet dat dat uitmaakt, want zondagsrust blijft natuurlijk een privezaak (althans, dat zou het moeten zijn), of het nou joods-christelijk of christelijk is...
pi_57907333
quote:
Op zondag 6 april 2008 14:56 schreef FeestNummer het volgende:
Het kunstmatig stand houden van de kleine ondernemer is geen doel op zich. Als die anno 2008 niet meer kan concurreren is dat jammer, maar zo werkt de economie nou eenmaal.

Werknemers die op zondag moeten werken zijn er wel meer, en trouwens waarom is het wel een ramp om op zondag te moeten werken en niet op dinsdag?

Dat producten duurder worden is overigens niet waar, omdat bij langere openingstijden ook de omloop van goederen en kapitaal wordt versneld en daarmee ook weer geld wordt terugverdiend. Een winkelvoorraad die het weekend ligt te liggen kost ook geld.

"Mensen die in stad wonen hebben ook behoefte aan rust." Prima kunnen we dan s.v.p. op zondag alle autoverkeer verbieden want dat geldt dan ook voor mensen buiten het centrum.
Ook zonder het fenomeen 'zondag' of 'zondagsrust' zouden kleine ondernemers het anno 2008 lastiger hebben. Mensen kiezen massaal voor de massa, daar verandert de zondag niets aan. Vergeet niet dat ook de Ikea op zondag personeel in de winkel moet zetten EN moet betalen, dus het kost hen net zo goed geld als de kleine ondernemer. Dat Ikea dat effectiever aanpakt, komt door schaalgrootte en door de werkwijze, NIET door de zondagsrust.

Hele volksstammen werken op zondag. Denk alleen maar eens aan de zorgsector. Het is toch vreemd dat dezelfde principiële zondagsrust-vereerders er geen enkele moeite mee hebben om op zondag met een ambulance naar het ziekenhuis te worden gebracht wanneer ze een hartaanval krijgen.

Wie behoefte heeft aan rust, moet niet in het centrum van een grote stad gaan wonen. Daar is het doorgaans ook wel onrustig ZONDER dat er winkels open zijn.
pi_57907666
quote:
Op zondag 6 april 2008 22:53 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik ben tegen koopzondagen, gewoon omdat de zondag een rustdag is in onze christelijke traditie. Ik snap best dat mensen die niets meer hebben met het christelijke geloof willen winkelen op zondag, maar waarom hoeven ze dan zelf niet te werken? En waarom profiteert men eigenlijk van vrije dagen met kerst, pasen, pinksteren en hemelvaart? Mensen die niets meer hebben met het christelijke geloof kunnen dan best werken. Het zou toch betuttelend zijn om mensen verplichte vrij te laten nemen die dagen? En waarom zijn de winkels met nieuwjaar eigenljk dicht? En waarom sluiten veel bedrijven tijdens de bouwvak? Schandalig gewoon!!
Ik hoef op zondag niet te werken omdat onze samenleving veelal is ingericht op een vijfdaagse werkweek. Er zijn trouwens ZAT sectoren waar op zondag volop wordt gewerkt. Denk aan de media, gezondheidszorg, politie of de horeca. Vrije dagen als Kerst, Pasen, Pinksteren en Hemelvaart ruil ik met liefde in voor vrije dagen die ik zélf mag kiezen.

Je argumentatie om tegen koopzondagen te zijn, is flinterdun. Niemand ontneemt jou namelijk de vrijheid om van zondag een rustdag te maken. Je mag naar de kerk, je mag lekker thuisblijven en er is niemand die jou met een pistool in je rug het winkelcentrum in dwingt. En je hoeft zélfs je televisie niet eens aan te zetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')