dat dus, van het 1 komt het andere ..quote:Op vrijdag 4 april 2008 19:11 schreef Jurgen21 het volgende:
Als winkels op zondag open moeten zijn, dan moet toch eigenlijk iedereen die dag maar werken. De Tweede Kamer debatteren, banken open etc. etc.
Bronquote:Kabinet legt koopzondag aan banden
Het kabinet stemt vandaag in met een wetsvoorstel om het aantal koopzondagen aan banden te leggen. Gemeenten, die meer dan twaalf koopzondagen per jaar willen, kunnen gebruik maken van een 'toerismebepaling'.
Van de 443 gemeenten maken daar 157 gebruik van. In het akkoord van de coalitie is een afspraak gemaakt over de koopzondagen, omdat gemeenten de toerismebepaling oneigenlijk zouden gebruiken.
Gemeenten die de bepaling willen gebruiken, moeten voortaan een zorgvuldige afweging maken van de belangen die in het geding zijn. Belanghebbenden kunnen dan in beroep gaan bij de rechter.
Onbegrijpelijk en absurd
De Raad Nederlandse Detailhandel noemt het besluit onbegrijpelijk. 'Een enkele bezwaarmaker of predikant kan een koopzondag tijdenlang tegenhouden', aldus een woordvoerder. Voor veel ondernemers is een koopzondag belangrijk, aldus de raad. 'Gemeenten en winkeliers zouden dat gezamenlijk moeten kunnen regelen. In Engeland bijvoorbeeld werkt dat uitstekend.'
De supermarktbranche zit ook op die lijn. 'Te absurd voor woorden', was de reactie van een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelhandel (CBL) op de kabinetsvoornemens. Het CBL richt zijn pijlen nu op de PvdA in de Tweede Kamer om het voorstel van tafel te krijgen. Van de ChristenUnie en het CDA valt weinig te verwachten. 'We hopen de PvdA te overtuigen', aldus woordvoerster Sija de Jong.
dat valt ook wel weer mee hoor lol.quote:Op vrijdag 4 april 2008 20:32 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Lekker ondernemertje pesten gaat het worden als je kijkt naar de mogelijkheden die het kabinet nu gaat bieden.
Totalitair mannetje. Arbeit macht frei.quote:Op vrijdag 4 april 2008 19:11 schreef Jurgen21 het volgende:
Als winkels op zondag open moeten zijn, dan moet toch eigenlijk iedereen die dag maar werken. De Tweede Kamer debatteren, banken open etc. etc.
Lees het bericht dan nog eens goed:quote:Op vrijdag 4 april 2008 20:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
dat valt ook wel weer mee hoor lol.
quote:Onbegrijpelijk en absurd
De Raad Nederlandse Detailhandel noemt het besluit onbegrijpelijk. 'Een enkele bezwaarmaker of predikant kan een koopzondag tijdenlang tegenhouden', aldus een woordvoerder. Voor veel ondernemers is een koopzondag belangrijk, aldus de raad. 'Gemeenten en winkeliers zouden dat gezamenlijk moeten kunnen regelen. In Engeland bijvoorbeeld werkt dat uitstekend.'
Dan zou ik graag voorbeelden willen hebben waar slechts 1 enkele dominee in z'on dorp of stad bezwaar maakt? Of voor koop zondagen in het algemeen? ..quote:Op zaterdag 5 april 2008 11:35 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Lees het bericht dan nog eens goed:
Ik heb het stukje er even uitgehaald
[..]
Het gaat over een mogelijke implicatie van een wetsvoorstel. Gek he, dat daar nog geen voorbeelden van zijn?quote:Op zaterdag 5 april 2008 12:28 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dan zou ik graag voorbeelden willen hebben waar slechts 1 enkele dominee in z'on dorp of stad bezwaar maakt? Of voor koop zondagen in het algemeen? ..
Vast wel. En ik blijf er bij dat als jij niet wilt gaan winkelen op zondag, je fijn thuis blijft. En als jij je winkel niet wil openen op zondag, dan blijf je lekker dicht. Zo moeilijk is het niet hoor. Ik zie nog steeds niet in waarom dat iedereen afgedwongen moet worden.quote:het zijn er namelijk niet 1, maar waarschijnlijk veel meer
Een locale wethouder vermoedelijk. Want dat is lang niet overal het geval.quote:Op vrijdag 4 april 2008 17:03 schreef JohnDope het volgende:
Wat sowieso ook nogal erg krom is, is dat snackbars of geen bier mogen verkopen en op zondag open mogen (de beste omzetdag van de week) of ze verkopen wel bier maar dan moeten ze op zondag dicht zijn.
Het wordt dan helemaal hilarisch als de snackbar geen bier mag verkopen (en dus op zondag wel open mag), terwijl de supermarkt 100 meter verderop wel bier mag verkopen en ook tot 22 uur open is.
Wie heeft dat in Godsnaam verzonnen![]()
Het is waarschijnlijk bedacht door de PvdA, want dit is wel typische PvdA-logica.quote:Op zaterdag 5 april 2008 13:37 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een locale wethouder vermoedelijk. Want dat is lang niet overal het geval.
De PvdA is net zo radicaal op die punten en dit soort kromme logica zou ik toch eerder aan de PvdA toekennen dan aan het CDA.quote:Op zondag 6 april 2008 12:37 schreef du_ke het volgende:
nee joh berperkingen aan alcohol verkoop op zondagen is veel meer een CDA dingetje.
Idd, en dan maken we ons druk over islamisering terwijl we de christelijke inslag vergetenquote:Op zondag 6 april 2008 12:52 schreef Elfletterig het volgende:
Dit onderwerp is illustratief voor de rechten van niet-gelovigen in dit land. Het is weerzinwekkend om te moeten vaststellen dat religieuze fundi's dit soort beperkingen aan andere mensen kunnen opleggen, zélfs in een modern, ontwikkeld land als Nederland.
Het kunstmatig stand houden van de kleine ondernemer is geen doel op zich. Als die anno 2008 niet meer kan concurreren is dat jammer, maar zo werkt de economie nou eenmaal.quote:Op zondag 6 april 2008 12:51 schreef ErikT het volgende:
Heel veel zaken worden genegeerd:
- de kleine ondernemer wordt weggeconcureerd doordat hij/zij niet 7 dagen per week kan werken
- werknemers van winkels moeten op zondagen gaan werken,
- als de winkels langer open zijn, staat er langer personeel. dat personeel moet betaald worden. Door wie? Uiteindelijk door de klant. Producten worden dus duurder.
- mensen die in de stad wonen hebben ook behoefte aan rust
Jij maakt je druk om Islamisering. Ik pleit liever voor algehele secularisering, toch net een andere insteekquote:Op zondag 6 april 2008 14:18 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, en dan maken we ons druk over islamisering terwijl we de christelijke inslag vergeten
Ik ben tegen koopzondagen, gewoon omdat de zondag een rustdag is in onze christelijke traditie. Ik snap best dat mensen die niets meer hebben met het christelijke geloof willen winkelen op zondag, maar waarom hoeven ze dan zelf niet te werken? En waarom profiteert men eigenlijk van vrije dagen met kerst, pasen, pinksteren en hemelvaart? Mensen die niets meer hebben met het christelijke geloof kunnen dan best werken. Het zou toch betuttelend zijn om mensen verplichte vrij te laten nemen die dagen? En waarom zijn de winkels met nieuwjaar eigenljk dicht? En waarom sluiten veel bedrijven tijdens de bouwvak? Schandalig gewoon!!quote:Op vrijdag 4 april 2008 22:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Totalitair mannetje. Arbeit macht frei.
Misplaatste arrogantie. Als er wat dat betreft al een 'algemene' op geloof gebaseerde traditie heerst, dan is het een Joods-Christelijke. Wat de hele 'zondagsrust' al arrogant en arbitrair maakt.quote:Op zondag 6 april 2008 22:53 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ik ben tegen koopzondagen, gewoon omdat de zondag een rustdag is in onze christelijke traditie.
Omdat ze dan vrij zijn. En die mensen die op zondag werken zijn dan weer op andere dagen vrij. Net zoals dat ook al heel gewoon is in andere sectoren zoals politie, brandweer, gezondheidszorg, pretparken, nutsvoorzieningen, telecombedrijven, waterschappen, zware industrie, olie- en gaswinning, reddingsmaatschappijen, scheepvaart, wegtransport, spoorwegen en televie- en radioland.quote:Ik snap best dat mensen die niets meer hebben met het christelijke geloof willen winkelen op zondag, maar waarom hoeven ze dan zelf niet te werken?
Correct. En dat doe ik dan ook regelmatig op 'dat soort dagen'. Zeker kerst en Pasen kunnen me gestolen worden.quote:En waarom profiteert men eigenlijk van vrije dagen met kerst, pasen, pinksteren en hemelvaart? Mensen die niets meer hebben met het christelijke geloof kunnen dan best werken.
Correct. Afschaffen die afgedwongen vrije dagen. Iedereen krijgt er gewoon een aantal vrij te besteden vakantiedagen bij, en je kiest lekker zelf of je met kerst wilt werken, of vrij wilt zijn.quote:Het zou toch betuttelend zijn om mensen verplichte vrij te laten nemen die dagen?
Vanwege de winkeltijdenwet.quote:En waarom zijn de winkels met nieuwjaar eigenljk dicht?
Eh, nee. Dat heeft een practische economische reden. Veel bedrijven zijn voor hun omzet afhankelijk van de bouw. In de bouw kent men (ook weer vanwege practische en economische redenen) een vastgestelde periode waarin werknemers hun vakantie (zo veel mogelijk) opnemen. Voor bedrijven die afhankelijk zijn van de bouwsector heeft het dan meestal niet zo veel zin om open te blijven tijdens de bouwvak.quote:En waarom sluiten veel bedrijven tijdens de bouwvak? Schandalig gewoon!!
Dat iedereen zegt dat er een joods-christelijke traditie is in Nederland, betekent nog niet dat dat ook echt zo is. Het enige joodse in die Nederlandse traditie ligt in het feit dat het christendom grotendeels uit het jodendom voortkomt, maar die oorsprong zit dus al in dat christelijke en daarom hebben we in Nederland meer een christelijke traditie dan een joods-christelijke, dus het is zeker niet arrogant en arbitrair om vanuit die christelijke traditie de zondag te nemen in plaats van de zaterdag als rustdag.quote:Op dinsdag 8 april 2008 11:27 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Misplaatste arrogantie. Als er wat dat betreft al een 'algemene' op geloof gebaseerde traditie heerst, dan is het een Joods-Christelijke. Wat de hele 'zondagsrust' al arrogant en arbitrair maakt.
Ook zonder het fenomeen 'zondag' of 'zondagsrust' zouden kleine ondernemers het anno 2008 lastiger hebben. Mensen kiezen massaal voor de massa, daar verandert de zondag niets aan. Vergeet niet dat ook de Ikea op zondag personeel in de winkel moet zetten EN moet betalen, dus het kost hen net zo goed geld als de kleine ondernemer. Dat Ikea dat effectiever aanpakt, komt door schaalgrootte en door de werkwijze, NIET door de zondagsrust.quote:Op zondag 6 april 2008 14:56 schreef FeestNummer het volgende:
Het kunstmatig stand houden van de kleine ondernemer is geen doel op zich. Als die anno 2008 niet meer kan concurreren is dat jammer, maar zo werkt de economie nou eenmaal.
Werknemers die op zondag moeten werken zijn er wel meer, en trouwens waarom is het wel een ramp om op zondag te moeten werken en niet op dinsdag?
Dat producten duurder worden is overigens niet waar, omdat bij langere openingstijden ook de omloop van goederen en kapitaal wordt versneld en daarmee ook weer geld wordt terugverdiend. Een winkelvoorraad die het weekend ligt te liggen kost ook geld.
"Mensen die in stad wonen hebben ook behoefte aan rust." Prima kunnen we dan s.v.p. op zondag alle autoverkeer verbieden want dat geldt dan ook voor mensen buiten het centrum.
Ik hoef op zondag niet te werken omdat onze samenleving veelal is ingericht op een vijfdaagse werkweek. Er zijn trouwens ZAT sectoren waar op zondag volop wordt gewerkt. Denk aan de media, gezondheidszorg, politie of de horeca. Vrije dagen als Kerst, Pasen, Pinksteren en Hemelvaart ruil ik met liefde in voor vrije dagen die ik zélf mag kiezen.quote:Op zondag 6 april 2008 22:53 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik ben tegen koopzondagen, gewoon omdat de zondag een rustdag is in onze christelijke traditie. Ik snap best dat mensen die niets meer hebben met het christelijke geloof willen winkelen op zondag, maar waarom hoeven ze dan zelf niet te werken? En waarom profiteert men eigenlijk van vrije dagen met kerst, pasen, pinksteren en hemelvaart? Mensen die niets meer hebben met het christelijke geloof kunnen dan best werken. Het zou toch betuttelend zijn om mensen verplichte vrij te laten nemen die dagen? En waarom zijn de winkels met nieuwjaar eigenljk dicht? En waarom sluiten veel bedrijven tijdens de bouwvak? Schandalig gewoon!!![]()
Die hele eerste zin van je snap ik nu echt niet.quote:Op zondag 6 april 2008 22:53 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ik ben tegen koopzondagen, gewoon omdat de zondag een rustdag is in onze christelijke traditie. Ik snap best dat mensen die niets meer hebben met het christelijke geloof willen winkelen op zondag, maar waarom hoeven ze dan zelf niet te werken? En waarom profiteert men eigenlijk van vrije dagen met kerst, pasen, pinksteren en hemelvaart? Mensen die niets meer hebben met het christelijke geloof kunnen dan best werken. Het zou toch betuttelend zijn om mensen verplichte vrij te laten nemen die dagen? En waarom zijn de winkels met nieuwjaar eigenljk dicht? En waarom sluiten veel bedrijven tijdens de bouwvak? Schandalig gewoon!!
Maar ik kan er soms zo ontzettend moe van wordenquote:Op dinsdag 8 april 2008 13:29 schreef Elfletterig het volgende:
Robar, veruit de meeste gelovigen komen niet verder qua argumentatie. Alles wat ze er verder bij verzinnen, zoals werkdruk en dat soort onzin, zijn gelegenheidsargumenten om het 'hoofdargument' (wat dus een non-argument is) kracht bij te zetten.
Zo is het trouwens met alle religieuze dogma's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |