abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57591224
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Waarom dan? Ik zie het punt niet. Wil koningdavid met rationele feiten ervoor zorgen dat we in een wonder gaan geloven? Dat we rationeel onze ratio overboord gooien? Natuurlijk doen we dat niet. Hij ook niet. Gelooft hij in Boeddha, in Mohammed, in Smith, in weet ik veel wie er iets wonderlijks heeft gedaan ten overstaan van sceptische mensen die toen volgens de verhalen spontaan gingen geloven? Natuurlijk niet. Dat zou dom zijn. En hij en wij zijn slimme mensen.

Nou omdat het hele punt van Christen zijn is dat je gelooft dat zulke dingen kunnen gebeuren. Dat wonderen bestaan. En je gelooft dat precies die en alleen die wonderen die verteld worden in het Christelijke geloof gebeurd zijn, omdat je nou eenmaal een Christen bent. Daar zit geen rationele beslissing achter, dat is cultuur en dispositie. Eerst kies je iets waar je je fijn bij voelt, en dan pas ga je (en ook slechts een enkeling) daar een rationele onderbouwing bij zoeken. Dit hele topic, en alle voorgaande topics, zie ik enkel om koningdavid's eigen cognitieve dissonantie te verhelpen. Voor zichzelf bevestigen dat hij de juiste keuze gemaakt heeft, ookal vindt ie weinig medestand. Want wij gaan zeker niet in wonderen geloven omdat er mensen zijn die zeggen dat ze een wonder hebben meegemaakt, dan is het einde zoek.
En toch is de 'minimal-facts approach' omtrent de opstanding de reden geweest dat velen, waaronder ook geleerden, zich bekeerden tot het christendom. En op bekeerlingen is cognitieve dissonantie niet bepaald van toepassing. Het was netzomin van toepassing op Paulus en Jakobus.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_57591320
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:29 schreef Doffy het volgende:
Merk op dat koningdavid, geheel in de moderne EO- en creationistentrant niet spreekt over wonderen, hij zegt alleen "dat er iets gebeurd is". De goede verstaander... etc.
Ik zeg niet alleen "dat er iets gebeurd is". Ik zeg dat de opstanding m.i. heeft plaatsgevonden. De gegevens omtrent de dood van Jezus eisen een verklaring.

Zoals prof. Habermas in de conclusie van zijn onderzoek schrijft:
quote:
Conclusion
This study attempts to map out some of the theological landscape in recent and current resurrection studies. Several interesting trends have been noted, taken from these contemporary studies.

Most crucially, current scholarship generally recognizes that Jesus’ early followers claimed to have had visual experiences that they at least thought were appearances of their risen Master. Fuller’s comment may be recalled that, as “one of the indisputable facts of history,” both believers as well as unbelievers can accept “[t]hat these experiences did occur.”[95] Continuing, Wright asks: “How, as historians, are we to describe this event . . . History therefore spotlights the question: what happened?”[96]

We cannot entertain the potential options here regarding what really happened, although we have narrowed the field. But due to the strong support from a variety of factors, these early Christian experiences need to be explained viably. I contend that this is the single most crucial development in recent resurrection studies.
De opstanding van Jezus vind ik persoonlijk de enige verklaring die alle gegevens recht aan doet.
Maar jullie maken het me ook niet moeilijk, ik heb nog nooit een andere goede theorie gehoord.
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:29 schreef Doffy het volgende:
Blijft het feit dat koningdavid klaarblijkelijk niet weet wat een 'feit' is.
Het feit blijft dat jij af en toe niet goed leest.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_57591338
Ik had het kunnen weten!
Zoals een ander schreef: "Waar zouden we zijn zonder Koning Davids stelligheid..."
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 25 maart 2008 @ 00:27:21 #64
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57591353
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 00:19 schreef koningdavid het volgende:

[..]

En op bekeerlingen is cognitieve dissonantie niet bepaald van toepassing. Het was netzomin van toepassing op Paulus en Jakobus.
Bron? Bewijs?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_57591420
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:45 schreef Fides het volgende:
Ik ben er zelf nog niet eens van overtuigd dat Jezus ueberhaupt heeft bestaan
Wat doet je twijfelen? Waarom verwerp je alle bronnen (christelijk en niet-christelijk) over Jezus?
pi_57591482
Tvp, zeer interessant topic.
pi_57591511
Goed, stel je hebt gelijk met je feiten.
Jezus is echt opgestaan.
En dan?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_57591518
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er hebben mensen de meest onvoorstelbare dingen gedaan terwijl ze onvoorstelbare pijn leden, zoals hun eigen hand/arm afsnijden omdat ze anders in de wildernis waren gestorven. Dat kan jij je niet voorstellen.
Prima.
quote:
Het ultieme bewijs
Ummm... ok?
quote:
Het is helemaal niet knap als je als medisch geschoold persoon oude teksten gaat interpreteren. Je bedenkt eerst hoe Jezus gestorven zou moeten zijn en zoek vervolgens leuke citaten om de zaak te "bewijzen". Het christendom hangt aan elkaar van dat soort "bewijzen"
Wat ontkracht je het weer overtuigend en met veel argumenten. Zo ken ik je weer papierversnipperaar.
quote:
En in die toestand heeft hij zijn eigen kruis lopen verslepen? Niet erg geloofwaardig.
Onderdeel van de straf he? De geselingen deden hem strompelen door de straten van Jeruzalem. Tot op het punt dat hij neerviel (vermoedelijk flauwviel) en de Romeinse soldaten Simon van Cyrene het kruis (de parabellum) lieten dragen.
quote:
Tenzij je touw of stof gebruikt om hem te helpen.
Dat is niet hoe de Romeinen kruisigden.
quote:
Alles went. Vooral als je toch al in shock bent.
Tuurlijk pvs. Jij kan het weten he.
quote:
Dus iemand met gebroken benen en zijn armen uit de kom doet aan fitness om te kunnen ademen? Niet erg geloofwaardig.
Door was dat het principe van de kruisigingsmarteling. Grappig dat je weer zo makkelijk breed gangbare etenschappelijke theoriën afdoet als ongeloofwaardig. Selectief-kritisch zijn he, heet dat?
quote:
En daarvoor wel dan?
Lastig. Je moet het wel kunnen waarmaken natuurlijk. Door wonderen te verrichten, of op te staan uit de dood.
quote:
Als het Jezus was, als ze hem idd op de door jouw beschreven manier hebben behandelt, als ze hem niet te vroeg naar beneden hebben gehaald.
Klopt.
quote:
Je weet niet welke behandeling is toegepast op Jezus. Er zijn geen medische verslagen van.
Het is zeer redelijk om ervan uit te gaan dat hij niet medisch behandeld is.
pi_57591538
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 00:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Bron? Bewijs?
Paulus en Jakobus waren aanvankelijk geen volgeling van Jezus en dus is de cognitieve dissonantie theorie niet op hen van toepassing.

Nou vind ik de cognitieve dissonantie-theorie ook nauwelijks van toepassing op de apostelen. Net als de 'uitvinder' van de theorie trouwens.
pi_57591591
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 00:37 schreef OllieA het volgende:
Goed, stel je hebt gelijk met je feiten.
Jezus is echt opgestaan.
En dan?
Dan maakt Hij zijn claim waar dat Hij de messias en God zelf is.
Als dat het geval is, is er nooit iemand op aarde geweest met meer autoriteit dan Hij en moeten we de dingen die hij leerde voor waar aannemen en op de allerhoogste plaats zetten.
pi_57591648
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 00:43 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Als dat het geval is, is er nooit iemand op aarde geweest met meer autoriteit dan Hij en moeten we de dingen die hij leerde voor waar aannemen en op de allerhoogste plaats zetten.
Dat zie ik niet in. Het enige dat hij waarmaakt is dat hij een zekere vaardigheid bezit: nl opstaan uit de dood.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_57592002
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 00:43 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat kun je nu ook al doen.
Wel apart dat mensen het zo zien trouwens autoriteit.
Zou iemand die autoriteit wil iets nederigs doen als de voeten wassen van zijn leerlingen?
Zou zo iemand zeggen jullie zijn allemaal goden?

Dat bedoelde ik nou met mijn post op pagina 1 van dit topic:
quote:
Op maandag 24 maart 2008 21:28 schreef Sp00k13 het volgende:
Volgens mij richten mensen zich (o.a. door de R.K.) teveel op de geboorte en kruisiging van Jezus dan op zijn boodschap.
I.P.V te kibbelen over wat wel of niet wetenschappelijk bewezen is zou men er beter aan doen zich te verdiepen in de filosofische boodschap van Jezus over hoe een goed leven te kunnen leiden en hoe naar de wereld te kijken.
Kijk eens naar de inhoud van de boodschap ipv te kibbelen over wetenschappelijke feiten etc.
Als een blinde een blinde leid vallen zij beide in een put.
(een uitspraak die buddha ok gedaan heeft trouwens 500 jaar eerder)
There is no satisfying lusts, even by a shower of gold pieces; he who knows that lusts have a short taste and cause pain, he is wise
pi_57592575
quote:
Op maandag 24 maart 2008 09:57 schreef koningdavid het volgende:
Het is weer Pasen. Rondom deze dagen herdenken christenen de kruisiging (Goede Vrijdag) maar vooral de opstanding (Eerste Paadag) van Jezus.
Bizar eigenlijk, 'de opstanding van Jezus'. We weten toch allemaal dat dode mensen niet opeens weer levend worden?
Waarom geloven dan toch zo verschrikkelijk veel christenen dat Jezus wel echt uit de dood is opgestaan?

Om die vraag te beantwoorden moeten we onderzoeken wat we kunnen weten over de dood en zogenaamde opstanding van Jezus. Veel christelijke en niet-christelijke wetenschappers hebben het al onderzocht. Hoewel de uitkomsten vaak verschillend waren, zijn er toch een aantal punten waar ze het vrijwel allemaal over eens waren. Dit noem ik voor het gemak even de 'feiten'.*

*Ik baseer deze wetenschappelijk-geaccepteerde 'feiten' op het onderzoek van prof. G.R. Habermas. Hij onderzocht vrijwel alle wetenschappelijke artikelen over de opstanding van 1975 tot 2005. Klik hier voor het onderzoek.
Het is mooi dat je het woord feiten tussen aanhalingtekens zet.
Al wat je presenteert zijn zaken die aannemelijk of waarschijnlijk zijn. En dat zijn ze alleen vanuit jouw uitgangspunt: dat jezus bestaan heeft en opgestaan is.
Je probeert dus aannemelijk te maken dat jezus opgestaan is door ervan uit te gaan dat jezus opgestaan iis.
Dat is mooi en als dat je troost en vertrouwen geeft, gun ik je dat van harte.

Maar wat beweegt je dan om er hier een onderwerp over te starten?
Ik voel me niet echt geroepen om een onderwerp te starten over mijn geloof. Waarom jij dan wel?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_57592587
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Waarom dan? Ik zie het punt niet. Wil koningdavid met rationele feiten ervoor zorgen dat we in een wonder gaan geloven? Dat we rationeel onze ratio overboord gooien? Natuurlijk doen we dat niet. Hij ook niet. Gelooft hij in Boeddha, in Mohammed, in Smith, in weet ik veel wie er iets wonderlijks heeft gedaan ten overstaan van sceptische mensen die toen volgens de verhalen spontaan gingen geloven? Natuurlijk niet. Dat zou dom zijn. En hij en wij zijn slimme mensen.

Dit hele topic begon met de vraag "Waarom geloven Christenen massaal in iets dat niet te verklaren is?". Nou omdat het hele punt van Christen zijn is dat je gelooft dat zulke dingen kunnen gebeuren. Dat wonderen bestaan. En je gelooft dat precies die en alleen die wonderen die verteld worden in het Christelijke geloof gebeurd zijn, omdat je nou eenmaal een Christen bent. Daar zit geen rationele beslissing achter, dat is cultuur en dispositie. Eerst kies je iets waar je je fijn bij voelt, en dan pas ga je (en ook slechts een enkeling) daar een rationele onderbouwing bij zoeken. Dit hele topic, en alle voorgaande topics, zie ik enkel om koningdavid's eigen cognitieve dissonantie te verhelpen. Voor zichzelf bevestigen dat hij de juiste keuze gemaakt heeft, ookal vindt ie weinig medestand. Want wij gaan zeker niet in wonderen geloven omdat er mensen zijn die zeggen dat ze een wonder hebben meegemaakt, dan is het einde zoek.
Vetgedrukt van mij.
Ik heb inderdaad gevoeld hoe dat ging. Wel grappig eigenlijk.
Eerst vorm ik een mening en daarna zoek ik in mezelf naar de argumenten. Soms kom ik op tegenstrijdigheden uit, en dan moet ik iets herzien. OK, dat moet je dan wel durven, zeker als in het openbaar spreekt.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 09:08:21 #75
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_57593866
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 00:12 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik quote mezelf:

"Veel christelijke en niet-christelijke wetenschappers hebben het al onderzocht. Hoewel de uitkomsten vaak verschillend waren, zijn er toch een aantal punten waar ze het vrijwel allemaal over eens waren. Dit noem ik voor het gemak even de 'feiten'.* "
Ik gok dat hij een andere bron wil zien dan een post van koningdavid op Fok!. Een quote van betreffende wetenschappers bv. In elk geval iets dat je kunt onderzoeken. Als je beweert dat de grote meerderheid van de wetenschappers het ondersteund zul je daar wel onderzoek naar hebben gedaan neem ik aan? Of minstens heb je dan een dron naar zulk onderzoek. Dan kun je dus aangeven wie er zo over denken (en minstens zo belangrijk als je gedegen onderzoek hebt uitgevoerd, wie niet.) En wellicht ook op welke geschriften uit de oudheid deze wetenschappers hun mening hebben gebaseerd.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_57593878
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 00:47 schreef OllieA het volgende:

[..]

Dat zie ik niet in. Het enige dat hij waarmaakt is dat hij een zekere vaardigheid bezit: nl opstaan uit de dood.
Nou ja, je moet zelf weten hoe je de opstanding opvat en wat voor autoriteit jij Jezus toekent.

Maar als Jezus:
- Vertelt dat hij de messias en de 'Zoon van God' is
- Velen wonderen verricht zoals niemand anders ooit gedaan heeft. (Op basis van autoriteit, niet door truukjes)
- Zijn komst in detail voorspeld is door profeten honderden jaren eerder
- Een goddelijke, perfecte ethiek handhaaft
- Ongekende wijsheid bezit
- Machtiger is dan 'de dood'

Dan geloof ik wel dat Hij zegt wie Hij is. Namelijk: God zelf.
"If it looks like a duck, walks like a duck and quaks like a duck. Then it's probably a duck."
pi_57593981
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 01:14 schreef Sp00k13 het volgende:

[..]

Dat kun je nu ook al doen.
Wel apart dat mensen het zo zien trouwens autoriteit.
Zou iemand die autoriteit wil iets nederigs doen als de voeten wassen van zijn leerlingen?
Dat maakt Jezus nou zo bijzonder. Hij kwam niet uit de hemel met een leger engelen, maar hij werd geboren als klein kind in de voerbak.
Hij groeide niet op als koning in een paleis, maar als timmerman in een arm modaal gezin.
Hij reed niet op een wit paard triomfantelijk Jeruzalem binnen, maar op een ezel.
Hij kwam niet om wereldheersers te verslaan, maar werd onschuldig op een schandalige manier gekruisigd.
Hij behandelde zijn knechten (apostelen) niet als slaaf, Hij had ze lief en wastte hun voeten.

Ondanks zijn nederigheid was Hij duidelijk over zijn autoriteit: Hij was de messias, mensenzoon en 'Zoon van God'. En zijn volgelingen moeten Hem op de eerste plaats zetten.
quote:
Zou zo iemand zeggen jullie zijn allemaal goden?
Je bedoelt die ene tekst uit Johannes?
quote:
Kijk eens naar de inhoud van de boodschap ipv te kibbelen over wetenschappelijke feiten etc.
Ik kijk vaak genoeg naar de inhoud van de boodschap. Ik wil alleen laten zien dat het historisch-wetenschappelijk (niet op naturalistische basis) niet heel gek is om te geloven in de opstanding van Jezus. Wat is daar mis mee?
quote:
Als een blinde een blinde leid vallen zij beide in een put.
(een uitspraak die buddha ok gedaan heeft trouwens 500 jaar eerder)
En hoe is die uitspraak relevant?
pi_57594052
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 03:24 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Het is mooi dat je het woord feiten tussen aanhalingtekens zet.
Al wat je presenteert zijn zaken die aannemelijk of waarschijnlijk zijn. En dat zijn ze alleen vanuit jouw uitgangspunt: dat jezus bestaan heeft en opgestaan is.
Dan begrijp je het niet goed. De 'feiten' zijn niet alleen aannemelijk als je gelooft dat Jezus is opgestaan. De feiten zijn sowieso aannemelijk, of je nou gelooft dat Hij is opgestaan of niet.
quote:
Je probeert dus aannemelijk te maken dat jezus opgestaan is door ervan uit te gaan dat jezus opgestaan iis.
Dat klopt niet. Ik probeer het aannemelijk te maken dat Jezus echt is opgestaan door te laten zien welke historische gebeurtenissen hebben plaatsgevonden omtrent de dood van Jezus.
quote:
Maar wat beweegt je dan om er hier een onderwerp over te starten?
Ik voel me niet echt geroepen om een onderwerp te starten over mijn geloof. Waarom jij dan wel?
Ik ben christen. Ik geloof dat het geloof in Jezus Christus mensen kan redden.
Hopelijk overtuig ik iemand.
pi_57594093
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 09:08 schreef Frezer het volgende:

[..]

Ik gok dat hij een andere bron wil zien dan een post van koningdavid op Fok!. Een quote van betreffende wetenschappers bv. In elk geval iets dat je kunt onderzoeken. Als je beweert dat de grote meerderheid van de wetenschappers het ondersteund zul je daar wel onderzoek naar hebben gedaan neem ik aan? Of minstens heb je dan een dron naar zulk onderzoek.
Mensen lezen niet meer goed tegenwoordig.

Heb je gezien wat er onder mijn post stond?

*Ik baseer deze wetenschappelijk-geaccepteerde 'feiten' op het onderzoek van prof. G.R. Habermas. Hij onderzocht vrijwel alle wetenschappelijke artikelen over de opstanding van 1975 tot 2005. Klik hier voor het onderzoek.
pi_57594177
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 09:09 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nou ja, je moet zelf weten hoe je de opstanding opvat en wat voor autoriteit jij Jezus toekent.

Maar als Jezus:
- Vertelt dat hij de messias en de 'Zoon van God' is
- Velen wonderen verricht zoals niemand anders ooit gedaan heeft. (Op basis van autoriteit, niet door truukjes)
- Zijn komst in detail voorspeld is door profeten honderden jaren eerder
- Een goddelijke, perfecte ethiek handhaaft
- Ongekende wijsheid bezit
- Machtiger is dan 'de dood'
Zijn dit ook feiten?
quote:
Dan geloof ik wel dat Hij zegt wie Hij is. Namelijk: God zelf.
"If it looks like a duck, walks like a duck and quaks like a duck. Then it's probably a duck."
Men zei vroeger ook al; If Mohammed looks like a messias, walks like a messias and talks like a messias. Then he's probably a messias. Of telt dit nu niet?

En verder, met het risico te happen in je plannetje: Als een hoop wetenschappers iets geloven is het nog geen feit, maar een theorie.
*haphap*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')