Het echte verhaal over het lied Feyenoord 100 jaar Datum: 28-03-2008 Bron: FR4ever.nl
Sinds enige tijd staat er op
www.youtube.com een prachtig lied van de Westlandse muziekband Spint onder de naam Feyenoord 100 jaar. Dit nummer is inmiddels op youtube bijna 70.000 keer bekeken, we hebben het echter pas 'één keer in De Kuip mogen horen. Het lijkt wel of Feyenoord het lied compleet negeert. Hieronder treft u de reactie aan van één van de bandleden van Spint.
Wij van de muziekband Spint zijn grote Feyenoordsupporters. Daarom hadden wij bedacht om voor het 100-jarige jubileum van onze club, aan de club een lied cadeau te doen, gratis en zonder enige bijbedoeling! Dit initiatief is bij de afdeling sponsoring van Fortis, als zeer positief ervaren. Ik citeer,”Feyenoord zou het erg leuk vinden” Enige tijd geleden zijn wij echter door de afdeling merchandising van Feyenoord benaderd over ons nummer Feyenoord 100 jaar. Het verzoek was of wij ons nummer van
www.youtube.com wilde halen. De reden was dat wij gebruik maakte van het Feyenoordlogo en beschermd filmmateriaal.
Ik heb uitgelegd dat wij totaal geen financiële bedoelingen hebben met nummer Feyenoord 100 jaar, het is immers gemaakt als ode aan Feyenoord en het legioen en daarvoor vraag je naar mijn mening geen enkele euro. Na overleg met het hoofd commerciële zaken werd het nummer gedoogd. Bij de wedstrijd Feyenoord – Az, nadat ik hem in de radiokamer had afgegooid, schalde hij gelijk door de Kuip. Maar nadat bleek dat het nummer een succes bleek te worden, werd het vervolgens niet meer gedraaid, jammer.
Ik heb vervolgens weer met de afdeling merchandising gebeld en er werd mij in een zeer prettig gesprek verteld, dat er niet dezelfde rechten kunnen worden verleend aan een zomaar “aangewaaid” nummer, dan aan een nummer wat is gemaakt door een producent en waar Feyenoord financiële afspraken mee heeft gemaakt. Ik heb de betreffende producent (van het nummer Feyenoord, Brienenoord) nog een e-mail gestuurd met het verzoek of we misschien wat voor elkaar kunnen betekenen, helaas is hier nooit op gereageerd. Hij had het gratis en voor niets kunnen krijgen!
Ik begrijp volledig dat merchandising hun afdeling moet bewaken, zoals bijvoorbeeld de rechten over het Feyenoordlogo. Normaal moet er veel geld wordenbetaald voor deze rechten. Het enige wat mij hier dwars zit is het feit dat het nummer op
www.youtube.com bijna 70.000 keer is bekeken en de reacties heel erg positief zijn. Ik wil op deze manier aan iedereen laten weten hoe het is gegaan en waarom het lied niet meer wordt gedraaid, daar hebben de mensen recht op. Ik vind het jammer dat het zo moet lopen, maar ik heb natuurlijk wel respect voor de mening van anderen!
Namens Spint, Jan Kester