abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57747152
quote:
Op maandag 31 maart 2008 21:43 schreef bernarde het volgende:

Koffiedik kijken, geef ik toe, maar volgens mij gaan de prijzen van koophuizen binnenkort echt fors omlaag (volgens mij is schaarste niet de oorzaak van de veel te hoge koopprijs, maar het kunstmatig hoog houden van de prijs door de makelaardij), omdat de huizen nu al vrij lang te koop staan/leegstaan, en bovendien over een luttel aantal jaren de afname van de bevolking zorgt voor meer leegstand (al zullen gesubsieerde projecten aan de onderkant van de markt daar relatief minder van merken.)
Als prijzen al hoog worden gehouden, dan is dat niet door de makelaardij, maar door de woningeigenaren. Die willen namelijk flink geld vangen voor hun woningen. (Wat niet zo vreemd is, want ze moeten hun kosten koper terugverdienen).

Ik denk overigens niet dat de prijzen binnenkort fors omlaag gaan. Dat wordt al jaren geroepen, en gebeuren doet het nog niet.
pi_57747312
quote:
Op maandag 31 maart 2008 20:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hoezo kun je recreëren op landbouwgrond? Daar mag je niet komen... Is voor de koe.
Geloof het of niet, veel mensen willen graag recreëren door te fietsen wandelen tussen groene onbebouwde weilanden. Zoek maar op
[..]

Dat iig niet, dan ben ik hoogstens voorgelogen.
[..]

Het is juist de woningnood en de rigide bouwmogelijkheden die hier het probleem geven. De bevolkingsdaling die hier wordt bedoeld is de bevolkingsdaling in de kleinere gemeenten. En die daalt omdat er niet genoeg gebouwd mag worden, waardoor je vergrijzing krijgt. Dus in een huis woont een bejaarde, ipv een gezin.
Vergrijzing wordt niet veroorzaakt, noch tegengegaan door niet genoeg bouwen. Vergrijzing zorgt ook niet voor bevolkingsafname: bevolkingsafname wordt veroorzaakt door sterfte (natuurlijik het grootst in het vergrijsde bevolkingssegment, door emigratie, en door laag geboorte- en immigratiecijfer. De bevolkingsafname zal zich het eerst doen voelen daar waar de jeugd wegtrekt omdat er geen werkgelegenheid is (voorbeeld Zeeland), maar aangezien er een enorme vergrijzingsgolf staat aan te komen door babyboomers, die gepensioneerd zijn, probeert men de gepensioneerde bevolking te lokken naar ontvolkende gebieden, zoals bijvoorbeeld Zeeuws Vlaanderen. Ook de grotere steden zullen met afnemend bevolkingsaantal te maken krijgen (voorbeeld: Limburg). zoek maar op.

Dat gezin zit nu hutje-mutje in de dichtstbijzijnde grote stad...
pi_57747499
quote:
Op maandag 31 maart 2008 21:51 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Als prijzen al hoog worden gehouden, dan is dat niet door de makelaardij, maar door de woningeigenaren. Die willen namelijk flink geld vangen voor hun woningen. (Wat niet zo vreemd is, want ze moeten hun kosten koper terugverdienen).

Ik denk overigens niet dat de prijzen binnenkort fors omlaag gaan. Dat wordt al jaren geroepen, en gebeuren doet het nog niet.
Nou, weet niet of [u]verkopende[u] eigenaren de prijs hoog willen houden, want zij moeten tenslotte weer iets nieuws kopen. Wel krijgt de makelaardij bij een hoge huizenprijs een hoger bedrag aan courtage.
Wel ben ik met je eens dat eigenaren die hun huis niet willen verkopen baat hebben bij stijgende prijzen: ze kunnen de overwaarde verzilveren
pi_57747525
quote:
Op maandag 31 maart 2008 20:57 schreef DS4 het volgende:

Het is juist de woningnood en de rigide bouwmogelijkheden die hier het probleem geven. De bevolkingsdaling die hier wordt bedoeld is de bevolkingsdaling in de kleinere gemeenten. En die daalt omdat er niet genoeg gebouwd mag worden, waardoor je vergrijzing krijgt. Dus in een huis woont een bejaarde, ipv een gezin.

Je zit hier op een paar punten ernaast.
De bevolkingsdaling die bedoelt wordt, is niet de bevolkingsdalng in kleinere gemeenten, maar de bevolkingsdaling die je nu in bijvoorbeeld Luimburg en de Gooi- en Vechtstreek ziet, en die tussen 2015 en 2030 in heel Nederland verwacht wordt.

De vergrijzing wordt niet veroorzaakt doordat er niet genoeg gebouwd wordt, zoals Bernarde al zei, maar door de veranderende bevolkingssamenstelling. Dat komt doordat mensen minder kinderen krijgen en heeft met andere zaken te maken (o.a. dat mensen hoger opgeleid zijn en later kinderen krijgen). Als er meer gebouwd wordt, gaan mensen niet opeens meer kinderen krijgen.
pi_57747668
quote:
Op maandag 31 maart 2008 22:03 schreef bernarde het volgende:

[..]

Nou, weet niet of [u]verkopende[u] eigenaren de prijs hoog willen houden, want zij moeten tenslotte weer iets nieuws kopen. Wel krijgt de makelaardij bij een hoge huizenprijs een hoger bedrag aan courtage.
Ja, dat laatste is waar, maar toch moet de eigenaar winst hebben om iets nieuws te kunnen kopen.
quote:
Wel ben ik met je eens dat eigenaren die hun huis niet willen verkopen baat hebben bij stijgende prijzen: ze kunnen de overwaarde verzilveren
Niet alleen overwaarde verzilveren. Ik heb vorig jaar september een huis gekocht. Als ik het verkoop, moet ik het met 9% (ongeveer) winst verkopen, anders heb ik verlies, vanwege de kosten koper (o.a. 6% overdrachtsbelasting, notaris- en taxatiekosten). Dus vandaar dat de eigenaar winst moet hebben om zijn huis te verkopen.
Zolang dat niet lukt, blijf ik hier sowieso wonen (tenzij ik opeens zwaarwegende redenen heb om te moeten verhuizen).
pi_57747928
quote:
Op maandag 31 maart 2008 22:10 schreef Wombcat het volgende:

[..]

[..]

Niet alleen overwaarde verzilveren. Ik heb vorig jaar september een huis gekocht. Als ik het verkoop, moet ik het met 9% (ongeveer) winst verkopen, anders heb ik verlies, vanwege de kosten koper (o.a. 6% overdrachtsbelasting, notaris- en taxatiekosten). Dus vandaar dat de eigenaar winst moet hebben om zijn huis te verkopen.
Zolang dat niet lukt, blijf ik hier sowieso wonen (tenzij ik opeens zwaarwegende redenen heb om te moeten verhuizen).
Idd, de KK zijn idioot hoog. Was er nou een paar maanden geleden niet een voorstel om die KK aan te pakken? Vooral die notariskosten: bij de meeste verkopen gooit de secretaresse eenvoudigweg wat papier op de copieermachine/trekt wat uit de tekstverwerker en huppakee. Controleren doet de notatis nauwelijks. Bij mijn appartementencomplex (18 woningen) staat er bijvoorbeeld in de splitsingsacte dat de tuinen van de onderste verdiepingen gezamenlijke grond zijn, terwijl deze tuinen bij de gemeente als specifiek behorend bij de appartementen van de onderste verdieping staan geregistreerd. Op zich vormt het geen probleem binnen de VVE, maar het steekt wel dat notarissen nu nog steeds, terwijl deze fout al jarenlang bekend is, automatisch een splitsingsacte met een fout verstrekken aan nieuwe kopers
pi_57748061
quote:
Op maandag 31 maart 2008 21:56 schreef bernarde het volgende:

Geloof het of niet, veel mensen willen graag recreëren door te fietsen wandelen tussen groene onbebouwde weilanden. Zoek maar op
Vandaar dat ik niet anders gewend ben dan dat er horden mensen fietsen en wandelen door de niet onaardige wijken waar ik woonde en thans woon... Omdat ze liever onbebouwde weilanden zien ipv mooie bossen met hier en daar een woning.

En het idee dat die boeren allemaal mooie fietspaden hebben aangelegd kan ik ook niet echt plaatsen.
quote:
Vergrijzing wordt niet veroorzaakt, noch tegengegaan door niet genoeg bouwen.
Dat staat er dan ook niet. Er staat alleen waarom in gemeenten de bevolking krimpt, ook al is er geen leegstand.
quote:
Vergrijzing zorgt ook niet voor bevolkingsafname: bevolkingsafname wordt veroorzaakt door sterfte
En zelfs ook nog door mensen die hun heil in het buitenland zoeken. Maar die afname moet ik nog zien. Ik geloof er niet in zeg maar, althans, op korte termijn niet. En met mij velen (om uiteenlopende redenen).
quote:
Ook de grotere steden zullen met afnemend bevolkingsaantal te maken krijgen (voorbeeld: Limburg). zoek maar op.
Dat mensen weg willen uit Limburg kan ik prima begrijpen...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_57748266
quote:
Op maandag 31 maart 2008 22:05 schreef Wombcat het volgende:

en die tussen 2015 en 2030 in heel Nederland verwacht wordt.
Ik zie het niet gebeuren.
quote:
De vergrijzing wordt niet veroorzaakt doordat er niet genoeg gebouwd wordt, zoals Bernarde al zei
Ja, maar het punt is vooral dat Bernarde dat eerst zelf verzon, ik had het niet geschreven...
quote:
maar door de veranderende bevolkingssamenstelling.
Laten we het daar eens over hebben: het aantal personen per gezin daalt en blijft dalen. Dus zelfs indien de bevolking krimpt wil dat niet automatisch zeggen dat er minder (wellicht wel andere) woningen nodig zijn.

Dat even terzijde.
pi_57748377
quote:
Op maandag 31 maart 2008 22:21 schreef bernarde het volgende:

[..]

Idd, de KK zijn idioot hoog. Was er nou een paar maanden geleden niet een voorstel om die KK aan te pakken? Vooral die notariskosten: bij de meeste verkopen gooit de secretaresse eenvoudigweg wat papier op de copieermachine/trekt wat uit de tekstverwerker en huppakee. Controleren doet de notatis nauwelijks. Bij mijn appartementencomplex (18 woningen) staat er bijvoorbeeld in de splitsingsacte dat de tuinen van de onderste verdiepingen gezamenlijke grond zijn, terwijl deze tuinen bij de gemeente als specifiek behorend bij de appartementen van de onderste verdieping staan geregistreerd. Op zich vormt het geen probleem binnen de VVE, maar het steekt wel dat notarissen nu nog steeds, terwijl deze fout al jarenlang bekend is, automatisch een splitsingsacte met een fout verstrekken aan nieuwe kopers
Het grootste deel van de KK zit 'm in de overdrachtsbelasting.
De notariskosten zijn aardig gedaald sinds er op dat vlak concurrentie is.
De splitsingsakte kan volgens mij alleen aangepast worden met akkoord van alle eigenaren. Eigendom wordt bij de gemeente normaal gesproken geregistreerd als "perceel xxx, zoals is toegedeeld in de splitsingsakte".
Erg raar dat de gemeente dit anders ziet dan de splitsingsakte. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen.
pi_57748477
quote:
Op maandag 31 maart 2008 22:32 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik zie het niet gebeuren.
Jij misschien niet, toch zijn daarvoor wel trends zichtbaar.
quote:
Laten we het daar eens over hebben: het aantal personen per gezin daalt en blijft dalen. Dus zelfs indien de bevolking krimpt wil dat niet automatisch zeggen dat er minder (wellicht wel andere) woningen nodig zijn.
Misschien niet minder, maar misschien ook niet meer. Misshien wel alleen andere. Dan hoef je je woningbouwbeleid dus niet te richten op het vergroten van de woningvoorraad, maar veranderen (en vernieuwen) van de woningvoorraad. En dat vereist heel ander beleid.
pi_57748499
Devraag naar woonruimtes zal inderdaad blijven stijgen. Ook al lijkt de demografie inderdaad op een dalend bevolkingsaantal te wijzen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_57748521
quote:
Op maandag 31 maart 2008 22:40 schreef du_ke het volgende:
Devraag naar woonruimtes zal inderdaad blijven stijgen. Ook al lijkt de demografie inderdaad op een dalend bevolkingsaantal te wijzen.
Bron?
pi_57748734
quote:
Op maandag 31 maart 2008 22:39 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Jij misschien niet, toch zijn daarvoor wel trends zichtbaar.
[..]

Misschien niet minder, maar misschien ook niet meer. Misshien wel alleen andere. Dan hoef je je woningbouwbeleid dus niet te richten op het vergroten van de woningvoorraad, maar veranderen (en vernieuwen) van de woningvoorraad. En dat vereist heel ander beleid.
misscien is het verstandig om de wet van vraag en aanbod dit te laten reguleren, of ben jij ook zo'n regel communist
pi_57748820
quote:
Op maandag 31 maart 2008 22:41 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Bron?
Van de stijgende vraag naar woonruimtes (inderdaad door kleiner wordende gezinnen, maar ook door ouderen die langer zelfstandig blijven wonen maar daarvoor wel naar andere woonvormen willen dan waar ze daarvoor zaten)?

Of van de demografie (onze vrouwen krijgen niet gek veel kinderen en de bevolkingspiramide is niet echt je van het van het stijgen van de bevolking)?
pi_57749705
quote:
Op maandag 31 maart 2008 22:32 schreef DS4 het volgende:

Ja, maar het punt is vooral dat Bernarde dat eerst zelf verzon, ik had het niet geschreven...
[..]

Neen, hoor, het feit dat er bevolkingsafname aankomt heb ik niet verzonnen Dat is gewoon een logisch rekensommetje, dat iedereen kan maken.
Het is onwaarschijnlijk dat het aantal personen per gezin nog veel verder zal dalen: het aantal echtscheidingen ligt al vele jaren op niveau 2/3; jongeren blijven al veel langer alleen wonen; het kindertal van samenwonenden/gehuwden is al extreem laag en de kinderen komen er pas als de ouders relatief oud zijn.
Wellicht zal er onder de vergrijzende babyboomers een groot aantal langer zelfstandig blijven wonen, maar die zullen dan toch voornamelijk in de gelaagde seniorenwoningen of in de gelaagde combinatieprojecten woon/zorg trekken.
En ik voorzie een toename van de zogenaamde "gated communities", en andere woongroepen, maar dat is wederom koffiedik kijken.
pi_57750051
quote:
Op maandag 31 maart 2008 23:19 schreef bernarde het volgende:

Neen, hoor, het feit dat er bevolkingsafname aankomt heb ik niet verzonnen
Ik doelde op de koppeling vergrijzing-bevolkingsafname die jij in mijn woorden kennelijk las.
quote:
Het is onwaarschijnlijk dat het aantal personen per gezin nog veel verder zal dalen
We zullen zien...
  dinsdag 1 april 2008 @ 01:24:33 #242
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_57752507
quote:
Op maandag 31 maart 2008 21:43 schreef bernarde het volgende:

[..]

Ik geloof niet, dat de overheid er enig belang bij heeft, als de huizenmarkt krap is.
Wat ik niet begrijp is dat er, na al die jaren, nog steeds geen fatsoenlijk beleid wat dit betreft is. Zo moeilijk is het echt niet, maar om de een of andere reden(en) gaat het in Nederland niet goed. Apart, na zoveel jaar.
quote:
Als je ziet wat er nu al in Limburg gebeurt (daar is al bevolkingsdaling aan de hand), dan denk ik dat je het verkeerd hebt. Daar is men bezig met projecten om woningen OM te bouwen en geschikt te maken voor bejaarden + realiseren van infrastructurele voorzieningen voor die leeftijdsgroep(ze mikken op de babyboomers). Als dat lukt, dan is het fijn voor Limburg, maar ze onttrekken dan natuurlijk de bejaarden aan andere provincies.
In Frankrijk is leegstand in een aantal gebieden echt al een probleem aan het worden: daar is sprake van "ontvolkte gebieden."
Vergrijzing is voor over een aantal jaar. Natuurlijk is het goed om daar nu al rekening mee te houden, maar daarmee ben je er nog lang niet. Want niet alleen de bevolkingssamenstelling verandert, ook het 'wonen' is continue in beweging. Er komen steeds meer éénpersoonshuishoudens, ouderen blijven (ondanks de vergrijzing) langer leven, er is meer vraag naar specifieke woningen (levensloopbestendig, gericht op gehandicapten, etc). Ik zie niet gebeuren dat binnen xx jaar hier allemaal rekening mee wordt gehouden. Wat ik wel zie is dat er met enige regelmaat van dit soort woningen worden gebouwd, maar dat die, vanwege het kleine aanbod, heel duur zijn. En dat is weer het oude liedje, het aanbod sluit totaal niet aan op de vraag.
Onlangs was er het nieuwsbericht dat de markt van starters/éénpersoonshuishoudens richting de 2.500.000 mensen gaat. En dat die groep mensen heel veel problemen heeft om een geschikt huis te vinden, laat staan te kopen.
Het is niet gemakkelijk voor een gemeente om zomaar even een wijk te laten slopen voor nieuwbouw, maar men zal toch moeten, wil je het aanbod een beetje afstemmen op de vraag. Ik vermoed dat je de prijzen hierdoor ook best wel wat kunt laten zakken (want de schaarste van het gevraagde neemt af), je krijgt een redelijke vernieuwing van je woningen (zodat je in 2030 niet een woning hoeft te kopen die in 1990 al achterhaald was maar wel 100x duurder is geworden), kortom: heel veel voordelen.

Ik geloof overigens niet dat Limburg de bejaarden afsnoept van bijvoorbeeld Amsterdam of Eindhoven. De meeste mensen blijven binnen het gebied waar ze zitten. Dat is ook zo'n onnoemelijke blunder van de staat: doorgroeien in de woningmarkt. Als jij meer gaat verdienen, dan zou je moeten gaan verhuizen naar een groter, duurder, huis zodat een minder verdienend iemand dan in jouw oude woning kan gaan wonen. Volslagen waanzin, maar heel Nederland is er jarenlang ingetrapt (nog steeds). Mensen bepalen grotendeels zelf waar ze gaan wonen, ondanks of juist dankzij hun salaris, maar echt niet omdat de staat dat tegen hen zegt. Maar als je daar wel jarenlang je woningbouwbeleid op afstemt, krijg je hele grote problemen. (nou ja, de overheid krijgt geen problemen, de mensen krijgen problemen omdat de woningmarkt compleet scheef gaat trekken).
quote:
Koffiedik kijken, geef ik toe, maar volgens mij gaan de prijzen van koophuizen binnenkort echt fors omlaag (volgens mij is schaarste niet de oorzaak van de veel te hoge koopprijs, maar het kunstmatig hoog houden van de prijs door de makelaardij), omdat de huizen nu al vrij lang te koop staan/leegstaan, en bovendien over een luttel aantal jaren de afname van de bevolking zorgt voor meer leegstand (al zullen gesubsieerde projecten aan de onderkant van de markt daar relatief minder van merken.)
De bevolkingsafname zal er in de huursector volgens mij ook voor zorgen dat, wat jij de "krapte" op de huizenmarkt noemt, en wat ik meer zou noemen "het potdicht zitten van de huizenmarkt, omdat er geen doorstroming is" iets afnemen, vooral als inderdaad de prijzen van koophuizen omloog gaan en er meer huurders naar de koopsector overstappen. Maar in de huursector worden de prijzen veel minder bepaald door vraag en aanbod: vergelijk wat er tachtiger jaren vorige eeuw gebeurde: kopen werd vaak veel voordeliger dan huren.
Ik denk niet dat de huizenprijzen fors gaan zakken. Ook niet dat ze uberhaupt gaan zakken.
Wel dat ze duurder gaan worden.
Dat is ook koffiedik kijken , maar dalen zit er denk ik echt niet in.

Misschien een beetje in tegenstelling tot eerdere uitspraken, maar goed:
In Nederland zijn (koop)huizen altijd al duur geweest. En een woningnood hebben we eerder gehad, de laatste rond 1980 ofzo. Daar is men toen met de Premie A-woningen gekomen, waardoor heel veel starters goedkoop een nieuw huis konden kopen. Zo'n oplossing is er nu niet. Ik weet niet waarom niet. Ik weet ook niet waarom de woningen de laatste jaren extreem in prijs zijn gestegen, misschien zijn het de driedubbele salarissen die zijn betaald aan de bouwvakkers? Of het dubbele inkomen waar banken naar zijn gaan kijken? Of is het de euro? Ik zou het graag willen weten.
quote:
Ik geloof niet, dat bedrijventerreinen en kantorencomplexen opgenomen zijn in dit rapport.
Wat raar, als je eens gaat kijken naar de leegstand in die sectoren kan je er nog wel een rapportje tegenaan gooien denk ik zo...

[ Bericht 24% gewijzigd door Stupendous76 op 01-04-2008 01:38:45 ]
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_57753988
Ik heb vorige week een 1gezinswoning met 4 slaapkamers gekocht in Veendam voor 83.000eu

Super leuk huis, hier in het noorden vallen de prijzen gelukkig mee
pi_57754517
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 01:24 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Wat ik niet begrijp is dat er, na al die jaren, nog steeds geen fatsoenlijk beleid wat dit betreft is. Zo moeilijk is het echt niet, maar om de een of andere reden(en) gaat het in Nederland niet goed. Apart, na zoveel jaar.
[..]

Vergrijzing is voor over een aantal jaar.

Nee, de vergrijzing is er nu al. Sterker nog, er is al bevolkingsafname in een aantal regio's. (vergrijzing en bevolkingsafname is niet persé hetzelfde: de relatie tussen vergrijzing en ontgroening is momenteel heel sterk, en leidt tot krapte op de arbeidsmarkt). Tussen nu en 2034 zal de bevolking licht toenemen, tot ongeveer 17 miljoen, maar (geringe, enkele honderdduizenden) toename van de bevolking zal voornamelijk in de randstad en regio stad Breda en regio stad Groningente zien zijn. Echter op enkele kilometers van de groeiregio Breda kampt men al met leegstand door bevolkingsafname (Dongen bijvoorbeeld). Vanaf 2032-2034 zal echter in het hele land, ook in de Randstad de bevolking afnemen. Wereldwijd zal vanaf 2075 de totale wereldbevolking afnemen.
Natuurlijk is het goed om daar nu al rekening mee te houden, maar daarmee ben je er nog lang niet. Want niet alleen de bevolkingssamenstelling verandert, ook het 'wonen' is continue in beweging. Er komen steeds meer éénpersoonshuishoudens, ouderen blijven (ondanks de vergrijzing) langer leven, er is meer vraag naar specifieke woningen (levensloopbestendig, gericht op gehandicapten, etc). Ik zie niet gebeuren dat binnen xx jaar hier allemaal rekening mee wordt gehouden. Wat ik wel zie is dat er met enige regelmaat van dit soort woningen worden gebouwd, maar dat die, vanwege het kleine aanbod, heel duur zijn. En dat is weer het oude liedje, het aanbod sluit totaal niet aan op de vraag.
Door de ontgroening zal binnen enkele jaren het aantal eengezinshuishoudens niet meer toenemen
Onlangs was er het nieuwsbericht dat de markt van starters/éénpersoonshuishoudens richting de 2.500.000 mensen gaat. En dat die groep mensen heel veel problemen heeft om een geschikt huis te vinden, laat staan te kopen.
Het is niet gemakkelijk voor een gemeente om zomaar even een wijk te laten slopen voor nieuwbouw, maar men zal toch moeten, wil je het aanbod een beetje afstemmen op de vraag. Ik vermoed dat je de prijzen hierdoor ook best wel wat kunt laten zakken (want de schaarste van het gevraagde neemt af), je krijgt een redelijke vernieuwing van je woningen (zodat je in 2030 niet een woning hoeft te kopen die in 1990 al achterhaald was maar wel 100x duurder is geworden), kortom: heel veel voordelen.
Slopen zal in veel gevallen niet de beste oplossing zijn: het is en blijft kapitaalvernietiging en het benadeelt de leefbaarheid in en rondom sloopwijken. Aanpassingen in de bestaande bouw zijn vaak heel goed mogelijk (al zal het per saldo niet goedkoper zijn dan slopen en herbouwen): je voorkomt hiermee bouwputten, het bestaande groen kan in stand gehouden worden, etc.

Ik geloof overigens niet dat Limburg de bejaarden afsnoept van bijvoorbeeld Amsterdam of Eindhoven. De meeste mensen blijven binnen het gebied waar ze zitten.
Limburg en Zeeuws Vlaanderen - trouwens Friesland ook - proberen niet zozeer de bejaarden af te snoepen: zij richten zich meer op de groep senioren. Dat zijn relatief actieve mensen, vaak met een goed inkomen, in de leeftijd ongeveer tussen de 57 en 75 jaar. Deze mensen kunnen wegtrekken uit andere gebieden, omdat zij economisch niet meer gebonden zijn. Het pas verschenen rapport waarschuwt met name tegen de "concurrentiestrijd" tussen steden onderling om de senioren en de groenlingen: wat winst is voor de ene regio is verlies voor de andere.

Dat is ook zo'n onnoemelijke blunder van de staat: doorgroeien in de woningmarkt. Als jij meer gaat verdienen, dan zou je moeten gaan verhuizen naar een groter, duurder, huis zodat een minder verdienend iemand dan in jouw oude woning kan gaan wonen. Volslagen waanzin, maar heel Nederland is er jarenlang ingetrapt (nog steeds). Mensen bepalen grotendeels zelf waar ze gaan wonen, ondanks of juist dankzij hun salaris, maar echt niet omdat de staat dat tegen hen zegt. Maar als je daar wel jarenlang je woningbouwbeleid op afstemt, krijg je hele grote problemen. (nou ja, de overheid krijgt geen problemen, de mensen krijgen problemen omdat de woningmarkt compleet scheef gaat trekken).
Er is hier wel een verschil tussen huur- en koopsector. Toen ik 20 jaar geleden terugkwam in Breda, wilde ik eerst een huurwoning. Ik wilde graag een ruim appartement, maar omdat mijn salaris erg hoog lag, moest ik een "zg. herenhuis" huren met vier slaapkamers en een grote zolder in mijn eentje met twee katten. Die katten lagen 's avonds in katzwijm, omdat ze elke dag zoveel kamers moesten onderzoeken En ik maar betalen voor al die ruimte die ik niet nodig had. Gelukkig kwamen kort daarna de appartementen die ik graag wilde in de verkoop.
[..]

Ik denk niet dat de huizenprijzen fors gaan zakken. Ook niet dat ze uberhaupt gaan zakken.
Wel dat ze duurder gaan worden.
Dat is ook koffiedik kijken , maar dalen zit er denk ik echt niet in.

Misschien een beetje in tegenstelling tot eerdere uitspraken, maar goed:
In Nederland zijn (koop)huizen altijd al duur geweest. En een woningnood hebben we eerder gehad, de laatste rond 1980 ofzo. Daar is men toen met de Premie A-woningen gekomen, waardoor heel veel starters goedkoop een nieuw huis konden kopen. Zo'n oplossing is er nu niet. Ik weet niet waarom niet. Ik weet ook niet waarom de woningen de laatste jaren extreem in prijs zijn gestegen, misschien zijn het de driedubbele salarissen die zijn betaald aan de bouwvakkers? Of het dubbele inkomen waar banken naar zijn gaan kijken? Of is het de euro? Ik zou het graag willen weten.
[..]
Dat zou ik ook wel eens willen weten, ik snap er geen hout van. Ik verdenk de makelaardij er sterk van dat ze in hun eigenbelang zeer hoog taxeren.
Wat raar, als je eens gaat kijken naar de leegstand in die sectoren kan je er nog wel een rapportje tegenaan gooien denk ik zo...
In dit laatste rapport heb ik die bedrijfsterreinen nog niet specifiek genoemd gezien, maar er bestaat al wel een rapport uit 2006 van het kenniscentrum stedelijke ontwikkeling, waarin in verband met de bevolkingskrimp wel aandacht aan bedrijfsterreinen wordt besteed.
http://www.kei-centrum.nl/view.cfm?page_id=3877

[ Bericht 0% gewijzigd door bernarde op 01-04-2008 08:37:41 (typo's) ]
pi_57754949
Zeg Bernarde, zou jij eens willen leren quoten, want dit ziet er niet uit en het is lastig om op te reageren.
pi_57763195
quote:
Op maandag 31 maart 2008 22:49 schreef henkway het volgende:

[..]

misscien is het verstandig om de wet van vraag en aanbod dit te laten reguleren, of ben jij ook zo'n regel communist
Ik vind idd dat de overheid een taak heeft in de ruimtelijke ordening en dat je dat niet volledig vrij moet laten.
pi_57764814
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 07:00 schreef SuusOetMaiden het volgende:
Ik heb vorige week een 1gezinswoning met 4 slaapkamers gekocht in Veendam voor 83.000eu

Super leuk huis, hier in het noorden vallen de prijzen gelukkig mee
Superleuk en Veendam gaat lastig samen hoor .
pi_57764869
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 17:13 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik vind idd dat de overheid een taak heeft in de ruimtelijke ordening en dat je dat niet volledig vrij moet laten.
gelukkig zijn bijna alle Nederlanders het daarmee eens .
  dinsdag 1 april 2008 @ 19:38:01 #249
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_57765507
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 19:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

gelukkig zijn bijna alle Nederlanders het daarmee eens .
Een rol oké maar het is Nederland volledig overgereguleerd en corrupt.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_57765733
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 19:38 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Een rol oké maar het is Nederland volledig overgereguleerd en corrupt.
Tja maar dat die rol vrij groot moet blijven is ook de hele politiek wel van mening. Zeer veel zaken (vormen van hinder door verkeer, industrie etc) zijn gewoon niet meer aan de mondige burgers te verkopen waardoor een bepaalde regie noodzakelijk is en blijft. Nederland is nu eenmaal dichtbevolkt en geheel vol tegenstrijdige belangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')