Emotie is ook goed, maar niet in alle situaties. Soms moeten beslissingen gewoon op droge cijfers en degelijke onderzoeken zijn gebaseerd. Dat zou in de politiek (meer) het geval moeten zijn.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 16:17 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Dit vraag ik mijzelf ook een beetje af. Emotie is juist goed, alleen psychopaten zijn volledig van elke emotie ontdaan. Angst is bijvoorbeeld een bijzonder goede indicator. Zonder angst om te verdrinken zou iedere gek zonder zwemdiploma zomaar in een kanaal kunnen springen of zonder angst voor de dood zou iedereen als een kip zonder kop een drukke weg oversteken. Op deze manier zijn emoties ook gewenst binnen de politiek.
Natuurlijk laat ik mij niet door louter emotie overtuigen, maar een volledig emotieloze politieke argumentatie (we laten de discussie of dit überhaupt kan er even buiten) is niet rationeel omdat politiek voor een groot gedeelte over puur emotionele zaken gaat.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 16:24 schreef gronk het volgende:
[..]
Maar goed, laat jij je overtuigen door argumenten, of door emotie?
Sorry hoor, maar er is al veel te veel emotie in de politiek. Denk aan links: hun politiek is gebaseerd op een ding: Aaah! Sielug!quote:Op vrijdag 21 maart 2008 16:17 schreef DrWolffenstein het volgende:
Dit vraag ik mijzelf ook een beetje af. Emotie is juist goed, alleen psychopaten zijn volledig van elke emotie ontdaan. Angst is bijvoorbeeld een bijzonder goede indicator. Zonder angst om te verdrinken zou iedere gek zonder zwemdiploma zomaar in een kanaal kunnen springen of zonder angst voor de dood zou iedereen als een kip zonder kop een drukke weg oversteken. Op deze manier zijn emoties ook gewenst binnen de politiek.
Ja, of denk aan rechts, die zeggen:"Denk aan links: hun politiek is gebaseerd op een ding: Aaah! Sielug!". Allemaal emotie.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 16:34 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar er is al veel te veel emotie in de politiek. Denk aan links: hun politiek is gebaseerd op een ding: Aaah! Sielug!
Jij bent echt ONTSPOORD.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 16:29 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Natuurlijk laat ik mij niet door louter emotie overtuigen, maar een volledig emotieloze politieke argumentatie (we laten de discussie of dit überhaupt kan er even buiten) is niet rationeel omdat politiek voor een groot gedeelte over puur emotionele zaken gaat.
Klein detail is natuurlijk wel of wilders 't probleem wel goed ziet. Ik kan ook roepen dat we onze cultuur moeten verdedigen tegen de aliens, de illuminati of de VN, en dat we daarom een gedeelte van onze waarden moeten opgeven maar dat is drie keer geen bedreiging. Anyway, op die manier is er natuurlijk altijd wel een reden te vinden waarom je de grondwet opzij zou moeten schuiven.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 18:30 schreef sigme het volgende:
Is dit emotioneel? Nauwelijks. De waarde die men hecht aan een van de uitkomsten is emotioneel - maar dat geldt eigenlijk voor alle politieke streven.
iets zielig vinden = emotie,quote:Op vrijdag 21 maart 2008 16:34 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar er is al veel te veel emotie in de politiek. Denk aan links: hun politiek is gebaseerd op een ding: Aaah! Sielug!
Precies. Maar politiek gebaseerd op zieligheidsgehalte is emotionele politiek, wat je er ook verder van vindt. En linkse politiek is daar heel vaak op gebaseerd.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:28 schreef Xith het volgende:
iets zielig vinden = emotie,
iemand niet zielig vinden of een watje vinden = ook emotie.
Verder vind ik emotie maar een slechte leermeester. Rationaliteit ftw.
Ja, maar dat was niet Argento's vraag.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:10 schreef gronk het volgende:
[..]
Klein detail is natuurlijk wel of wilders 't probleem wel goed ziet.
Ja. En er is altijd een behoorlijk potentieel dat voorstander is van minder rechten, minder democratie, minder rechtsstaat (ook voor zichzelf!). Een deel van die mensen zal zich tot Wilders aangetrokken voelen (niet allen).quote:Ik kan ook roepen dat we onze cultuur moeten verdedigen tegen de aliens, de illuminati of de VN, en dat we daarom een gedeelte van onze waarden moeten opgeven maar dat is drie keer geen bedreiging. Anyway, op die manier is er natuurlijk altijd wel een reden te vinden waarom je de grondwet opzij zou moeten schuiven.
Daarom vond ik Ad Melkert's mokkigheid wel mooi. De technocraat bij uitstek, die dan toch moet erkennen dat emoties wel degelijk een rol spelen in de politiek, en daar he-le-maal geen zin an heeft, tot groot genot van z'n tegenespelerquote:
Er is helemaal geen rechtstaat, en de democratie is ook maar matig ontwikkeld in dit land.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:09 schreef sigme het volgende:
Ja. En er is altijd een behoorlijk potentieel dat voorstander is van minder rechten, minder democratie, minder rechtsstaat (ook voor zichzelf!). Een deel van die mensen zal zich tot Wilders aangetrokken voelen (niet allen).
Onzin, Wolffenstein heeft hier denk ik een vrij goede afweging, die ik sowieso zie bij het CDA als het om de PVV gaat.quote:
Grondwetles:quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:20 schreef Martijn_77 het volgende:
Het belangrijkste argument staat in de grondwet en heet vrijheid van meningsuiting
Ik zeg nergen dat ik voor of tegen de grond wet ben. Er wordt om een argument voor Wilders gevraagd en dat is de Vrijheid van Menings uitingquote:Op vrijdag 21 maart 2008 23:39 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Grondwetles:
Artikel 1 is het gelijkheids beginsel, dat oa expliciet het recht op geloofskeuze verdedigt. De PVV is daar tegen. De PVV vind dat een religie wél verboden mag worden, al dan niet indirect. Een koran verbieden = de islam verbieden.
Ben je dus voor onze grondwet? dan ben je tegen Wilders.
Erm, *fuck that*.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 23:36 schreef sneakypete het volgende:
Natuurlijk mag het niet tot racisme leiden (zoals bij de PVV gewoon wel gebeurt), maar het is helemaal niet zo raar om je af te vragen hoe wenselijk de Islam is in Nederland. Imo geldt dat ook voor het christendom ea religies, maargoed.
Dat is een argument om hem niet af te schieten ofzo. Dat is een argument dat bedoeld is om te zeggen: oke ik ben het oneens, maar we vechten het met worden uit, niet met geweren. Hierover zijn jij en ik het 100% eens, geen twijfel.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 23:50 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik zeg nergen dat ik voor of tegen de grond wet ben. Er wordt om een argument voor Wilders gevraagd en dat is de Vrijheid van Menings uiting
Dat heeft niets te maken met moslims, maar met, om het op z'n balkenende's te zeggen, normen en waarden. Als een nieuwe kerk (zeg, scientology, of een of andere amerikaans-christelijke stroming, of hippies, of wat dan ook) hier in tien jaar tijd opeens wortel schiet en een miljoen aanhangers krijgt, dan heb je exact dezelfde problemen. 'moslims' an sich hebben er niets mee te maken.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 23:58 schreef sneakypete het volgende:
De mensen die hier nu wonen, en die staatsburger zijn, vind ik een ander verhaal. Natuurlijk hebben die exact dezelfde rechten als ik. Ik wil mogen zeggen dat ik Allah maar onzin vind, moslims mogen het tegendeel zeggen en praktiseren.
Jammerquote:Jij, gronk, maakt hier de fout door mij voor een soort PVV aanhanger aan te zien. Integendeel.
Klopt ik vind niet dat moslims slechter zijn dan wie dan ook, hierin zijn we het eens. Daarom stel ik dat je het moet koppelen aan het gegeven dat het gaat om kansarme mensen. Mensen zonder perspectief op de arbeidsmarkt. Dit zie je meestal bij immigranten, zeker als ze hier niet zijn gekomen omdat ze een mooie baan hebben gevonden (dan is het wat anders natuurlijk). Dat + andere cultuur is gevaarlijk. Alleen een andere cultuur is geen punt, het gaat om de combinatie.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 00:10 schreef gronk het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met moslims, maar met, om het op z'n balkenende's te zeggen, normen en waarden. Als een nieuwe kerk (zeg, scientology, of een of andere amerikaans-christelijke stroming, of hippies, of wat dan ook) hier in tien jaar tijd opeens wortel schiet en een miljoen aanhangers krijgt, dan heb je exact dezelfde problemen. 'moslims' an sich hebben er niets mee te maken.
Aan de andere kant, als de standvastigheid van onze principes vergelijkbaar zijn met zoals ze in de verhouding US-NL worden behandeld, dan belooft dat nog wat voor de toekomst
[..]
Jammer![]()
Beetje sneu jezelf boven hem plaatsen, omdat jij volgens jouzelf, wel intelligent zou zijn en diegenen die hem wel kunnen begrijpen, zijn dit niet?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:56 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, maar de afwezigheid van emoties is een kenmerk van een intelligent argument.
[..]
en dat blijkt uit?
[..]
als het niet emotioneel is, heeft het een objectieve basis en is het dus per definitie niet ongefundeerd en onzinnig (daargelaten of ik het ermee eens zou zijn).
Maar dan nog weet ik dan alleen maar waar Wilders zijn overtuiging vandaan heeft gehaald. Ik weet nog steeds niet wat de intelligente argumenten zijn, waarom ze niet in het debat opduiken (of waarom Wilders uberhaupt niet debateert, toch vreemd voor een volksvertegenwoordiger) en waarom zijn aanhang, naar het zich laat aanzien, geen volgers boven een bepaalde IQ-grens laat zien. Ik wil niemand beledigen, maar het is heel verleidelijk om, lezende de reacties van zijn aanhangers, een dwarsdoorsnede te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |