bron volkskrantquote:De dagopvang, buitenschoolse opvang en gastouders gezamenlijk kostten het kabinet vorig jaar bijna 2 miljard euro. Dat was 470 miljoen euro meer dan begroot. Ook voor dit jaar wordt een forse overschrijding van het budget verwacht, mogelijk zelfs oplopend tot 1,5 miljard euro.
Zowel de regeringspartijen als de (niet-christelijke) oppositie zijn blij met de snelle groei van het gebruik van kinderopvang. ‘Dit is een cultuuromslag’, concludeert PvdA-Kamerlid Kraneveldt. ‘Eerst was kinderopvang in Nederland not done, nu is het leuk en leerzaam.’ GroenLinks-Kamerlid Van Gent: ‘Hier is een revolutie gaande. Dat is geen strop, dat is top.’
()Doordat kinderopvang de afgelopen jaren voor ouders veel goedkoper is geworden, steeg het gebruik in 2007 met gemiddeld 35 procent: naar de dagopvang gingen 50 duizend meer kinderen (plus 21 procent), van buitenschoolse opvang maakten 42 duizend extra kinderen gebruik (plus 31 procent) en gastouders waren goed voor een groei van 52 duizend kinderen (113 procent).
Dijksma wil de gastouders in de toekomst beter gaan controleren. De oppasmoeders moeten voldoen aan de wettelijke kwaliteitscriteria, krijgen huisbezoek, moeten op cursus en moeten een risico-inventarisatie in huis hebben. ()
Als ik het goed heb, juichen ze omdat er dan evenredig meer vrouwen aan het werk moeten zijn. Dat was immers het doel van dit beleid. Ik denk echter niet dat dat het geval is..maar dat een groot deel van de vrouwtjes lekker in één van de vele fitnesscentra hangen die ons land rijk is.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 05:34 schreef sigme het volgende:
[..]
bron volkskrant
Twee miljard. Dit jaar mogelijk overschijding van het budget met anderhalf miljard
.
Ik ben sprakeloos. De kamer juicht.
Nee hoor, ook de kamer weet dat dat doel niet per se bereikt is omdat er waanzinnig veel geld besteed is:quote:Op vrijdag 21 maart 2008 07:24 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Als ik het goed heb, juichen ze omdat er dan evenredig meer vrouwen aan het werk moeten zijn. Dat was immers het doel van dit beleid.
Bovendien de reactie ‘Eerst was kinderopvang in Nederland not done, nu is het leuk en leerzaam.’ spreekt boekdelen - dat heeft in de verste verte niets te maken met arbeidsparticipatie.quote:Uit dat Volkskrantartikel:
Dijksma laat onderzoeken of er een directe relatie bestaat tussen kinderopvang en arbeidsparticipatie.
Daar ben ik ook bang voor idd. Kinderopvang is in mijn ogen helemaal niet zo om over te juichen eigenlijk, maar goed. En meer arbeidsparticipatie van vrouwen is niet af te dwingen. Kansen genoeg maar de dames schijnen in NL nou eenmaal niet zo arbeidsgericht te zijn als in het buitenland.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 07:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee hoor, ook de kamer weet dat dat doel niet per se bereikt is omdat er waanzinnig veel geld besteed is:
[..]
Bovendien de reactie ‘Eerst was kinderopvang in Nederland not done, nu is het leuk en leerzaam.’ spreekt boekdelen - dat heeft in de verste verte niets te maken met arbeidsparticipatie.
Nou.. ze (de politiek) doen flink hun best. En met de instrumenten die we de overheid in handen hebben gegeven kunnen ze best een end komen. Het kan uiteindelijk financieel practisch onmogelijk gemaakt worden om als stel met kinderen op één inkomen rond te komen. Zoals dat in Zweden min of meer het geval is.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 07:43 schreef JaZekerZ het volgende:
En meer arbeidsparticipatie van vrouwen is niet af te dwingen.
De overheid doet haar best - niet alleen door ouders er middels regelgeving en belasting toe te nopen, maar ook worden zo veel mogelijk kindertjes op school er zo fanatiek mogelijk van overtuigd dat je 'natuurlijk' je moet ontplooien door betaalde arbeid, en je nóóit financieel afhankelijk mag zijn van je geliefde (wel van de overheid).quote:Kansen genoeg maar de dames schijnen in NL nou eenmaal niet zo arbeidsgericht te zijn als in het buitenland.
Ik vrees dat je gelijk hebt.. Maar ik wilde zeggen; wat men niet wil, begint men ook niet aan. En ik hoor in politieke kringen steeds vaker het geluid op gaan dat de vrouwen misschien niet willen. kansen zijn er voldoende. Het is natuurlijk belachelijk vrouwen min of meer te dwingen om te gaan werken en daarmee niet voor de eigen kinderen te zorgen. De rekening komt later, zou ik zeggen, als de kindertjes groot zijn.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 07:54 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou.. ze (de politiek) doen flink hun best. En met de instrumenten die we de overheid in handen hebben gegeven kunnen ze best een end komen. Het kan uiteindelijk financieel practisch onmogelijk gemaakt worden om als stel met kinderen op één inkomen rond te komen. Zoals dat in Zweden min of meer het geval is.
Dan kunnen alleen de rijken zich de luxe van een ouder thuis veroorloven.
[..]
De overheid doet haar best - niet alleen door ouders er middels regelgeving en belasting toe te nopen, maar ook worden zo veel mogelijk kindertjes op school er zo fanatiek mogelijk van overtuigd dat je 'natuurlijk' je moet ontplooien door betaalde arbeid, en je nóóit financieel afhankelijk mag zijn van je geliefde (wel van de overheid).
Tsja, dat is nu net ideologie he. Om mensen met zachtere of hardere dwang (voor hun eigen bestwil) richting een volgens die ideologie "betere" invulling te leiden.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 07:59 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Ik vrees dat je gelijk hebt.. Maar ik wilde zeggen; wat men niet wil, begint men ook niet aan. En ik hoor in politieke kringen steeds vaker het geluid op gaan dat de vrouwen misschien niet willen. kansen zijn er voldoende. Het is natuurlijk belachelijk vrouwen min of meer te dwingen om te gaan werken en daarmee niet voor de eigen kinderen te zorgen. De rekening komt later, zou ik zeggen, als de kindertjes groot zijn.
Ik vind alle standpunten voor eigen invulling van het leven te verdedigen - wel/niet werken, wel/geen kinderen, wel/niet samenwonen/trouwen etc etc etc - en ik vind alle streven van de overheid om dergelijke particuliere invulling van individuele levens bij te sturen verkeerd.quote:overigens vind ik het financieel onafhankelijk standpunt wel te verdedigen.. maar een vrouw moet er wel voor kunnen kiezen, redelijkerwijs, om huisvrouw te kunnen zijn als ze dat wil.
Ik ken er genoeg die thuis zitten en hun kind(eren) gewoon wegbrengen om rust te hebben.............quote:Op vrijdag 21 maart 2008 07:24 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Als ik het goed heb, juichen ze omdat er dan evenredig meer vrouwen aan het werk moeten zijn. Dat was immers het doel van dit beleid. Ik denk echter niet dat dat het geval is..maar dat een groot deel van de vrouwtjes lekker in één van de vele fitnesscentra hangen die ons land rijk is.
Ideologie.. zou het dat zijn? Dan zeg je eigenlijk dat ideologie onderhevig is aan tijdsgeest, aangezien de christelijken ín het kabinet niet lijken te sputteren..quote:Op vrijdag 21 maart 2008 08:12 schreef sigme het volgende:
[..]
Tsja, dat is nu net ideologie he. Om mensen met zachtere of hardere dwang (voor hun eigen bestwil) richting een volgens die ideologie "betere" invulling te leiden.
Vroeger was de dominantere ideologie dat moeder (natuurlijk, uiteraard) thuis moesten blijven - en toen ontsloeg de overheid elke vrouwelijke ambtenaar zodra zij trouwde (bij wet geregeld).
Inderdaad.. zoals men zo mooi zegt: de overheid moet niet verder dan de voordeur komen. Bovendien wordt van de gratis kinderopvangregeling dankbaar misbruik gemaakt dus wat het dan achter de voordeur wil regelen mist zijn doel.quote:Ik vind alle standpunten voor eigen invulling van het leven te verdedigen - wel/niet werken, wel/geen kinderen, wel/niet samenwonen/trouwen etc etc etc - en ik vind alle streven van de overheid om dergelijke particuliere invulling van individuele levens bij te sturen verkeerd.
krijg je dan ook geld? Of moet je het in dat geval gewoon zelf betalen? Ik pleit voor het laatste, als je werkt krijg je vergoeding als je niet werkt betaal je het zelf.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 09:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik ken er genoeg die thuis zitten en hun kind(eren) gewoon wegbrengen om rust te hebben.............
Dit hele beleid is zwaar doorgeslagen!
Tsja. Zou je de volgende keer niet even nagaan of je 'als'-conditie in de verste verste behaald is?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:33 schreef Lexie het volgende:
Als door die extra kinderopvang meer ouders gaan werken betaalt het zich automatisch terug via de inkomstenbelasting. Opgelost, slotje.
Ook als iemands eigen zelfverkozen levensinvulling de samenleving op hoge kosten jaagt?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 08:12 schreef sigme het volgende:
Ik vind alle standpunten voor eigen invulling van het leven te verdedigen - wel/niet werken, wel/geen kinderen, wel/niet samenwonen/trouwen etc etc etc - en ik vind alle streven van de overheid om dergelijke particuliere invulling van individuele levens bij te sturen verkeerd.
Ik vind de financiele lasten niet erg relevant bij die afweging.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:09 schreef thaleia het volgende:
[..]
Ook als iemands eigen zelfverkozen levensinvulling de samenleving op hoge kosten jaagt?
En anders verzint dit kabinet nog wel een taxquote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:33 schreef Lexie het volgende:
Als door die extra kinderopvang meer ouders gaan werken betaalt het zich automatisch terug via de inkomstenbelasting. Opgelost, slotje.
Ik? Nee, niet echt. Ook geen principieel voorstander. Ik vind het niet onterecht om de kosten van kinderen deels om te slaan over de gemeenschap.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:16 schreef thaleia het volgende:
Jij bent ook een principieel tegenstander van bijv. kinderbijslag?
Als je niet allebei werkt, krijg je ook die vergoeding niet. Dus die mensen die thuis zitten (dagje vrij uitgezonderd) terwijl de kinderen bij de opvang zijn, betalen dat zelf.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 09:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik ken er genoeg die thuis zitten en hun kind(eren) gewoon wegbrengen om rust te hebben.............
Dit hele beleid is zwaar doorgeslagen!
Inkomstenbelasting is natuurlijk niet de enige, en soms niet eens de belangrijkste doelstelling. Iemand die weinig verdient zorgt doorgaans voor goedkopere goederen/diensten, een versterking van de concurrentiepositie, is goed tegen de inflatie enz.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 14:34 schreef sigme het volgende:
[..]
Tsja. Zou je de volgende keer niet even nagaan of je 'als'-conditie in de verste verste behaald is?
En dan nog wat; d'r moet een hóóp inkomstenbelasting binnenkomen voor anderhalf miljard overschrijding. Voordat er zoveel vrouwen zoveel meer werken vergeleken met nu dat er anderhalf miljard méér inkomstenbelasting binnen komt.. mogen we wel vrouwen gaan kweken.
quote:Dijksma wil de gastouders in de toekomst beter gaan controleren. De oppasmoeders moeten voldoen aan de wettelijke kwaliteitscriteria, krijgen huisbezoek, moeten op cursus en moeten een risico-inventarisatie in huis hebben. ()
Ja, en dáár krijg je dus geen toeslag voor he, Einsteinquote:Op vrijdag 21 maart 2008 07:24 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Als ik het goed heb, juichen ze omdat er dan evenredig meer vrouwen aan het werk moeten zijn. Dat was immers het doel van dit beleid. Ik denk echter niet dat dat het geval is..maar dat een groot deel van de vrouwtjes lekker in één van de vele fitnesscentra hangen die ons land rijk is.
Dat is dus ook zo, dus degenen die hier meteen beginnen te steigeren kunnen beter zichzelf eerst eens goed laten informeren.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:37 schreef slaveloos het volgende:
[..]
krijg je dan ook geld? Of moet je het in dat geval gewoon zelf betalen? Ik pleit voor het laatste, als je werkt krijg je vergoeding als je niet werkt betaal je het zelf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |