Dank je wel voor je berichtje Mammietje! Erg lief dat je zo uitgebreid antwoordt. Het klinkt inderdaad heel herkenbaar. Helaas is Emma hier ook in de peuterpuberteit en werkt dat dus heeeeeel erg op elkaar.
Oh ja, en dat positieve-aandacht-geven werkt hier ook wel goed...maar het leek wel of het dan zodra de aandacht voorbij was, net zo snel weer terugkwam, het ruzie-maken. Het ligt ook (voor zover ik het zie) meestal niet aan negatieve aandacht, maar de hele wisselwerking Emma-Noa. Dat maakt het voor mij wel moeilijk.
Ik doe ze nu 's middags niet meer tegelijk naar bed, maar breng Emma eerder naar bed, laat Noa nog even alleen spelen en geef wat extra aandacht als dat lukt, en als Noa op bed ligt wordt Emma vaak wakker en kan ik haar wat extra aandacht geven. Op die manier gaat het wel wat beter, maar ik blijf wel de hele dag bezig met kinderen in bed doen en uit bed halen.
Even een scenario van net (wel grappig): Emma slaat Noa met een speeltje, Noa zegt: 'Emma mag mij niet slaan met het varkentje!' Emma kruipt gelijk onder de tafel om zich te verstoppen, en even later horen Noa en ik vanonder de tafel: 'Solly Noa' (sorry Noa)...
Een ruzie ontstaat meestal als volgt: ze zitten veel te veel op elkaars lip te spelen, pakken dingen die de ander eigenlijk wilde, en dan schreeuwt Noa (bijvoorbeeld): HEEE!!!! tegen Emma, die wat afpakt. Emma schreeuwt weer heel boos terug, Noa wordt nog bozer en gaat slaan, Emma gaat OOK slaan (of bijten

) en je hebt weer een situatie die in een halve minuut uit de hand gelopen is. Dit gebeurt (op een slechte ochtend/middag) weleens 10 keer 'achter elkaar' met redelijke pauzes ertussen. Soms niet, maar ik weet niet waar het aan ligt dat het soms wel en soms niet gebeurt.
Wat ook lastig is, is dat ze het dan later niet weer goed willen maken. Ik zet ze meestal uit elkaar allebei in een hoek (en daar zitten ze dan vaak hard te huilen, oorverdovend) en als ze uiteindelijk stil zijn roep ik ze bij me en zeg tegen hun wat ze gedaan hebben en dat dat niet lief is. Dan vraag ik of ze elkaar een kusje of knuffel willen geven en soms doen ze dat wel, maar vaak ook niet... en wat moet je dan? spijt hebben is natuurlijk niet altijd logisch, en soms zijn ze het zelfs alweer vergeten (nou ja, Emma dan, Noa weet alles altijd goed na te vertellen).
Maar goed... ik ben bij tijd en wijlen best wel wanhopig ja, omdat er echt lastig mee om te gaan valt. Op een goede manier dan. Het vereist (zoals jij al zegt Mammietje) ongelooflijk veel geduld.
Oh ja, ik dacht dat ik op Ingrid gereageerd had maar dat was ik vergeten zag ik later. Wel je berichtje gelezen en ik vond het heel positief hoe je klinkt, echt super dat je je zoveel beter voelt joh...