Graham legt nadruk op het trackrecord van een bedrijf in termen van winst(stijging). En tegen die achtergrond moet je ook de huidige P/E zien. Is de "E" incidenteel hoog of is bestaat er een sustainable trend? Op basis daarvan kun je beoordelen of de huidige P/E hoog of laag is.quote:
Zo kijk ik er zelf meestal ook naar. Het leuke is dat je het dan kunt zien als een soort 'yield' (earningsyield), net als op een obligatie of een spaarrekening. Zij het dan dat die yield onzeker is en als het goed is een stuk hoger dan op een staatobligatie vanwege het hogere risico.quote:Graham heeft het wel over earning power (1 gedeeld door de P/E in procenten).
Warren Buffet legt inderdaad wat meer nadruk groei dan Graham. WB is daarmee geen pure 'value investor' zoals de meeste mensen dat definieren. Maar zelf benadrukt hij terecht dat potentiele groei een integraal deel is van 'value'.quote:Ik las ook dat Warren Buffet wel rekening houdt met toekomstige groei? (Zo had hij veel succes met coca cola omdat hij de groei veel hoger ingeschatte dan in de prijs zat gedisconteerd). Hij wijkt hiermee af van Graham?
Dan moet je dus wel naar de toekomstige winsten kijken. En daarom is het beter om naar de forward P/E te kijken. Aan een historische P/E heb je niks.quote:Volgens het discounted cashflow model is de correcte prijs van een aandeel gelijk aan de som van alle toekomstige winst, discounted met de rente. Daaruit volgt dat snel groeiende ondernemingen een hogere prijs mogen hebben.
Sja, iedereen moet voor zichzelf maar bepalen met welke metrics hij zich comfortabel voelt.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 22:52 schreef _Henry_ het volgende:
[..]
Dan moet je dus wel naar de toekomstige winsten kijken. En daarom is het beter om naar de forward P/E te kijken. Aan een historische P/E heb je niks.
Even twee quotes eruit gelicht:quote:Op zaterdag 3 mei 2008 23:26 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Buffett to investors: Think small
Lower your expectations, advised Warren Buffett and Charlie Munger at Berkshire's annual meeting Saturday. They also answered questions ranging from succession plans to the Cubs.
Voor de rest van het artikel:
http://money.cnn.com/2008(...)section=money_latest
Dit is vrijwel hetzelfde als wat ik ook al een paar keer heb geschreven. Omdat aandelen momenteel niet goedkoop zijn ga je zeker geen bovengemiddelde returns halen. Dat geldt ook WB's recente aankopen.quote:When a shareholder asked whether Buffett's recent purchases of publicly traded stocks were likely to generate returns greater than 7% to 10% over time, Buffett promptly said no.
Dus hier hoor je het nog eens van the Master himself: met een simpele low cost indextracker haal je een betere performance dan de meesten.quote:When a shareholder asked for the single best specific investment idea Buffett could recommend to an individual in his 30s, Buffett said: "I would just have it all in a very low-cost index fund from a reputable firm, maybe Vanguard. Unless I bought during a strong bull market, I would feel confident that I would outperform...and I could just go back and get on with my work."
Waar kan ik oefenen? doel je dan op IEX?quote:Op zaterdag 3 mei 2008 19:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mwah, met opties en turbo's kun je met €1000 al aardig wat doen.
Maar het vreemde is dat mensen altijd in de verkeerde volgorde beginnen (ik ook hoor, vroeger): ze gaan eerst spelen op de beurs en als het geld op is gaan ze eens naar winstgevende strategieen kijken voor speculeren.
Je kunt tegenwoordig met een PC en alle data die vrij toegankelijk is al zoveel analyseren en testen voordat je één cent riskeert. En in de tussentijd gewoon riscoloos 4,5% krijgen op de bank. Het zetten van orders valt natuurlijk niets aan te 'oefenen'. Het ontwerpen van een werkende strategie daarentegen...
Daar kan je wel juichend over doen, maar 'the Master himself' adviseert hier toch wat anders dan wat hij zelf doet.quote:Op zondag 4 mei 2008 00:18 schreef SeLang het volgende:
Dus hier hoor je het nog eens van the Master himself: met een simpele low cost indextracker haal je een betere performance dan de meesten.
De gemiddelde belegger of het gemiddelde beleggingsfonds doet het slechter dan de markt. Daar is overweldigend bewijs voor en het is natuurlijk ook heel logisch dat het nooit anders kan zijn, aangezien er tegenover elke outperformer een underperformer staat. En dan gaan de kosten er nog vanaf...quote:Op maandag 5 mei 2008 01:17 schreef Weazer het volgende:
[..]
Daar kan je wel juichend over doen, maar 'the Master himself' adviseert hier toch wat anders dan wat hij zelf doet.
WB heeft zelf eerder gezegd dat het over het algemeen niet verstandig is om te spreiden, terwijl je met een indextracker per definitie spreidt over de hele index.
Het trackrecord van Berkshire Hathaway is rond de 21% per jaar over een periode van 42 jaar. Noem mij eens een index die dat evenaart. De indexen die ik ken komen niet veel verder dan 7 a 8% over die periode.
Ik begrijp het antwoord van WB wel. Hij had ook kunnen zeggen: 'koop maar aandelen Berkshire Hathaway'. Maar als het dan een jaartje wat minder gaat komt dezelfde zeiksnor bij de volgende AVA verhaal halen. Hij geeft dus het veilige antwoord.
quote:Op zondag 4 mei 2008 16:01 schreef JimmyJames het volgende:
Je kunt zo'n beetje overal oefenen hoor of het nou iex of googfinance is.
Turbo's moet je van afblijven (behalve als je de ABN rijk wilt maken?). En voor opties kijk eens op investopedia of op de talrijke tutorials die het web rijk zijn.
JJ bedoelt dat Turbo's een structured product zijn waar extra (verborgen) kosten aanzitten in vergelijking met optiesquote:Op maandag 5 mei 2008 10:14 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
![]()
Sorry hoor, turbo's kunnen best zeer zeer risicovol zijn. Das allemaal prima, maar als je er even in kijkt moet het opzich toch wel meevallen?
Leverage heeft niets met je kans op winst te maken. Het is slechts een vermenigvuldigingsfactor.quote:Op dit moment zit ik zelf 50/50 aandelen / turbo's, en kan je ook vertellen dat ik met turbo's 50% hoger zit qua rendement dan de aandelen.
Ik heb de AEX ruimschoots verslagen, ondanks (of dankzij?) dat ik een groot deel van de tijd in cash zat. Maar die outperformance beschouw ik meer als geluk dan als een product van mijn "genialiteit". De statistieken wijzen nu eenmaal uit dat het wel geluk moet zijn. Ik denk namelijk niet dat ik slimmer ben dan de overgrote meerderheid van de fundmanagersquote:en @ post hierboven van selang :... hoe heb jij het eigenlijk zelf gedaan t.o.v. de markt de afgelopen jaren?
Omdat het eigenlijk wel geluk moet zijn vanwege de statistieken. En ja leverage heeft natuurlijk niks met de kans op winst te maken. Turbo's voor mij is gewoon sneller geld dan aandelen, op een vrij vertrouwde manier. Ik heb van de meeste turbo's de desbetreffende aandelen ook.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
JJ bedoelt dat Turbo's een structured product zijn waar extra (verborgen) kosten aanzitten in vergelijking met opties
[..]
Leverage heeft niets met je kans op winst te maken. Het is slechts een vermenigvuldigingsfactor.
[..]
Ik heb de AEX ruimschoots verslagen, ondanks (of dankzij?) dat ik een groot deel van de tijd in cash zat. Maar die outperformance beschouw ik meer als geluk dan als een product van mijn "genialiteit". De statistieken wijzen nu eenmaal uit dat het wel geluk moet zijn.
Toen ik zelf net begonnen was (1991) deed ik ook vrijwel alleen opties (turbos bestonden nog niet). Toen ik maar een 1-2 duizend gulden te beleggen had en transactiekosten voor een aandelen order van 1000 gulden waren toen 7,4% van dat bedrag (2x 0,7%+f30) bij de goedkoopste brokerquote:Op maandag 5 mei 2008 10:45 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Omdat het eigenlijk wel geluk moet zijn vanwege de statistieken. En ja leverage heeft natuurlijk niks met de kans op winst te maken. Turbo's voor mij is gewoon sneller geld dan aandelen, op een vrij vertrouwde manier. Ik heb van de meeste turbo's de desbetreffende aandelen ook.
Dat komt omdat de mensen die een strategie of een fonds promoten daar een commercieel belang bij hebben. Verder heeft de industrie er belang bij dat mensen zoveel mogelijk transacties doen. Stel je voor dat iedereen gaat index volgen... dan verdienen die banken, brokers, fundmanagers etc bijna niks meer.quote:Als ik alleen al zie dat er zo gigantisch, gigantisch veel mensen letterlijk over elkaar heen vallen en elkaar bekritiseren over wat nou de beste strategie is op succesvol te beleggen verbaas ik mij daar toch maar weer over, vooral als je de argumenten er weer bij leest. 75% zijn sukkels? 10% heeft mazzel en de rest heeft het bij het rechte eind.. sja ..
De meeste beleggers maken periodes mee waarin bijna alles lukt. Ik heb dit zelf ook meerdere keren mogen ervaren. In de 1992 recessie verdrievoudigde ik mijn (kleine) kapitaal door agressieve shortposities te nemen op KLM, Philips en Hoogovens. In 1995-1997 een verdrievoudiging van mijn aandelen Cap-Volmac (nu cap Gemini). In 1997 beleefde ik mijn grootste euforie: door callopties op Akzo, ING en Ahold ging mijn kapitaal van ca 30k naar ca 200k (guldens). Op 9/11 2001 verdiende ik 30k¤ met putopties ING. Begin 2003 kocht ik voor 50k¤ Ahold slechts 3 cent boven de absolute bodem en verkocht ze een paar maanden later voor 150k¤. In de zomer van 2004 verdiende ik binnen 2 maanden 70k¤ met aggressieve shortposities in AEX-futures. etc etcquote:Ik ga toch meer op mijn eigen gevoel en intuïtie af. Ik weet ook wel dat dat niks met beleggen te maken heeft, maar zolang ik elke maand een flink rendement heb hoor je mij niet klagen. Besides, ik ben met een klein bedrag begonnen 2.5 jaar geleden, 3 cijfers.. en sinds dien geen geld bijgelegd, en alle winsten
'her' belegd.
Ik probeerde de turbobelegger niet te denigreren hoor maar IMO kleven er veel nadelen aan ivm opties.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:14 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
![]()
Sorry hoor, turbo's kunnen best zeer zeer risicovol zijn. Das allemaal prima, maar als je er even in kijkt moet het opzich toch wel meevallen? Op dit moment zit ik zelf 50/50 aandelen / turbo's, en kan je ook vertellen dat ik met turbo's 50% hoger zit qua rendement dan de aandelen.
quote:Op maandag 5 mei 2008 18:12 schreef JimmyJames het volgende:
Betreffend indexbeleggen is het natuurlijk wel zaak de juiste index te kiezen verder is het aanbod mbt niet-westere beursen beperkt naar mijn idee? (msci india is alleen in $ en genoteerd aan de beurs in a singapour bijv.)
quote:Op maandag 5 mei 2008 19:42 schreef Nyana76 het volgende:
*knip, illegale bullshit*
HEB JE GEEN ZIN OM VAN DEZE DIENST GEBRUIK TE MAKEN STUUR DIT BERICHT DAN
AUB DOOR NAAR ZO VEEL MOGELIJK MENSEN OM HUN OOK DEZE KANS TE GEVEN EN
DENK ER AAN DIT IS 100% LEGAAL <----![]()
![]()
![]()
![]()
SeLang, leuke post dit! Waar heb je deze charts vandaan getoverd?quote:Op maandag 5 mei 2008 09:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
De gemiddelde belegger of het gemiddelde beleggingsfonds doet het slechter dan de markt. Daar is overweldigend bewijs voor en het is natuurlijk ook heel logisch dat het nooit anders kan zijn, aangezien er tegenover elke outperformer een underperformer staat. En dan gaan de kosten er nog vanaf...
[ afbeelding ]
Kijk eens naar de historische performance van de 355 equity funds die in 1970 bestonden. Slechts enkelen waren in staat om over de periode van 35 jaar sinds 1970 de markt te verslaan. De overgrote meerderheid deed het (veel) slechter. (note: non-survivers zijn fondsen die zijn opgeheven, meestal vanwege slechte performance).
[ afbeelding ]
Hoe groot is je kans om het beter te doen dan de markt? Op basis van historische resultaten zie je dat deze kans steeds kleiner wordt naarmate de beleggingshorizon groter wordt. Over een periode van een paar jaar verslaan fondsen nog wel eens (door geluk?) de markt, maar over een langere periode ziet een indexfonds er steeds aantrekkelijker uit.
Zoals je in het plaatje ziet versloeg een eenvoudige index tracker over een periode van 10 jaar >90% van de fondsen.
[ afbeelding ]
Nu klopt het wel dat als je de markt met grote cijfers zou willen verslaan dat je dan juist niet teveel moet spreiden. Dat is ook wat WB heeft gedaan. Maar vergeet niet veel van de fondsen hierboven hetzelfde hebben geprobeerd. Denk jij dat je net zo geniaal bent als WB, of in ieder geval beter bent dan de grote meerderheid van de fund managers hierboven?
De bewering van WB (die hij overigens regelmatig herhaalt) dat voor de overgrote meerderheid van beleggers een indexfund de beste keuze is wordt gewoon keihard bevestigd door o.a. de cijfers hierboven. Dat hijzelf met zijn bewezen capaciteiten iets anders doet lijkt me logisch. Hij hoeft zich echt niet te spiegelen aan " de meerderheid van de beleggers".
De meeste beleggers, vooral die met slechts een paar jaar ervaring, overschatten zichzelf enorm wat betreft hun skills om de markt te verslaan.
Btw: de laatste 5 jaar heeft BRK het ook nauwelijks beter gedaan dan de markt, en ook WB heeft herhaaldelijk gezegd dat de hoge rendementen uit het verleden nooit meer gehaald gaan worden
De plaatjes komen uit "The Little Book of Common Sense Investing" van John C. Bogle (oprichter van the Vanguard group, één van de grootste mutual funds families ter wereld).quote:Op maandag 5 mei 2008 19:56 schreef mast3r het volgende:
[..]
SeLang, leuke post dit! Waar heb je deze charts vandaan getoverd?
Pimco is een gerenommeerd instituut.quote:Op maandag 5 mei 2008 18:49 schreef gomaster75 het volgende:
Ik ben nog op zoek naar een high yield obligatiefonds. Zelf zat ik te denken aan het robeco high yield fund. Nu zag ik ook op fundcoach iets van pimco high yield. Wat is er nu verstandig om te doen? Ik ken heel pimco niet namelijk. Is 1 van deze twee goed of zijn er betere tips?
Ik denk dat de P/E van dezelfde sectoren in landen binnen Europa niet zover uiteenlopen. Vaak komt het verschil in P/E tussen landen voor een groot deel doordat 'goedkope' of 'dure' sectoren daar sterker zijn vertegenwoordigd. Ik zou zelf gewoon een brede Europese tracker pakken zoals MSCI Europe ofzo. Daarmee verminder je ook land-specifieke risicos.quote:Op maandag 5 mei 2008 21:16 schreef JimmyJames het volgende:
@SeLang Zou jij aanraden om gewoon de Europese index te kopen met de laagste P/E of krijg je dan een spreidingsprobleem?
En er weer uit op 2,55.quote:Op dinsdag 29 april 2008 17:28 schreef Mr.J het volgende:
10x MT CALL MEI 2008 58,00 @ 1,35 binnen.
Zie ze de komende 2 weken wel richting 60,- gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |