quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 11:54 schreef Iblis het volgende:[..]
Dat is niet waar. Ons lijkt dat heel plausibel, maar er is een aantal problemen met deze veronderstelling, die ook destijds opgemerkt werden. Daarnaast waren veel natuurkundige verklaringen ook met een ‘esthetisch’ doel in het achterhoofd opgezet. Men nam aan dat de planeten wel in cirkels zouden bewegen. En als dat niet werkte, dan kwamen er cirkels op cirkels. Een ellips was niet
mooi genoeg.
Klopt, maar dit was zeker geen on-christelijke gedachte. Een materialist / atheïst / scepticus-ten-opzichte-van-religie, voor zo ver die er waren in de middeleeuwen, heeft minder reden vast te houden aan een helicentrisch wereldbeeld wat geconformeerd is naar menselijke begrippen (er daarmee ook wat voor 'goddelijke' begrippen werd gehouden) van mooi. Als je geen metafysica aanhangt zul je je in bochten moeten wringen om een cirkel objectief mooier te noemen.
quote:
Maar goed, terug naar het heliocentrisme. Er waren enkele berekeningen gedaan wat de grootte van de zon, de maan en de aarde betreft en de afstand ertussen. Aristarchus was bijvoorbeeld van mening (wat we kunnen destilleren uit wat anderen over hem schrijven, want de originelen zijn verloren gegaan) dat omdat de zon een stuk groter was dan de aarde het logischer zou zijn dat de aarde om de zon bewoog. Echter: Waarom voelen we dan niet continu wind? Waarom worden we niet van de aarde afgeblazen? We weten dat de aarde zich in een vacuüm beweegt, maar dat is wel een probleem. Voorts het je het probleem van parallax, dat zie je ook als je in de trein zit, b.v.:
Bevind je je op positie ‘1’ dan zie je dat b dichterbij is dan a, maar dat a ‘links van b’ is. Op positie twee staat a ‘rechts van b’, en ertussen in staat a achter b. Aristarchus suggereerde dat de parallax wel bestaat maar dat de sterren oneindig ver weg stonden, zodat het feitelijk niet te zien was. Nu weten we dat die parallax inderdaad wél bestaat, maar die is voor het blote oog niet waarneembaar.
En zelfs nadat de eerste heliocentrische modellen waren opgesteld waren ze in nauwkeurigheid niet veel beter dan de geocentrische, alhoewel ze iets nauwkeuriger waren. Pas toen Keppler z'n wetten formuleerde kwam er echt inzicht in.
Achteraf zijn zulk soort zaken heel gemakkelijk en heel duidelijk. Maar dat is echt achteraf. Recent is in
Groei islam getalsmatig vrij beperkt ook wat discussie geweest over de val van het Romeinse Rijk, de ineenstorting van de cultuur en de wetenschappelijke klasse, en hoe juist in Gallië de bisschoppen de Romeinse cultuur nog een beetje bewaarden en hoe kloosters daarna weer de mogelijkheid boden om je aan studie te wijden.
Dat is boeiend. Er is echter een groot verschil met de wetenschappelijke vooruitgang nu. Namelijk dat als er nu twee tegenstrijdige theorieën, laten we zeggen 10-dimensie string-theorie en 11-dimensie string-theorie (zoals dat een paar jaar geleden nog een twist-punt was), er niet een van de theorieën bij voorbaat zonder onderzoek als 'waar' wordt gezien. Ook worden aanhangers van de 'ongelovige' 11-dimensie string-theorie niet met de dood bedreigd, verbannen uit de gemeenschap, huisarrest opgelegd, gedwongen tot afzwering van hun theorie of zelfs levend verbrand.
Dit alles komt wetenschappelijke vooruitgang ten goede. Er is geen reden om terug houdend te zijn onderzoek te doen naar een niet-conventionele theorie, of naar een theorie die overduidelijk beter werkt dan de huidige, door een instituut dat over lijken gaat en je eigen kortzichtige sociale omgeving in stand gehouden theorie.
quote:
Wetenschap heeft ook lange tijd helemaal niet op zo’n gespannen voet gestaan met religie. Aristoteles bijvoorbeeld werd zowel in de Christelijke als de Islamitische wereld druk bestudeerd, en niet geheel afgeschreven omdat het een heiden was.
Nee, omdat Aristoteles zelf in een god geloofde, en omdat zijn filosofie zo goed samenvoegbaar was met christelijke opvattingen. Atomisten als Democritus of Epicuristen waren waarschijnlijk minder populair in de periode 500-1500. En laten we eerlijk zijn, de atomisten staan dichter bij de huidige filosofie/wetenschap dan Aristoteles. De werken van de -allemaal gelovige- middeleeuwse 'filosofen' (theologen) en wetenschappers, voor zo ver die er waren, stellen vanuit onze wetenschappelijke methodologie bekeken vrij weinig voor, is in ieder geval te stellen.
-
Je lijkt niet te willen toegeven dat religieuze terreur de voortgang van de wetenschap daadwerkelijk heeft geremd. Mensen als Galileo, Kepler of zelfs alle niet-religieuze denkers (en niet-religieuzen leken ook) moesten
vrezen voor de dood. Zelfs uber-christen Descartes was terughoudend in het uitgeven van zijn theorieën zonder expliciete goedkeuring van de kerk uit
angst voor vervolging.
ignorance more frequently begets confidence than does knowledge - Charles Darwin