abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57313623
Ik vroeg me dus laatst af hoe dove mensen (doof geboren) hun gedachten waarnemen. Volgens mij kunnen "normale" mensen hun gedachten als het ware horen en ze zo waarnemen. Maar hoe gaat dat bij doven? Als zij denken, zien ze dan hun gedachten? En hoe zien ze die... in gebarentaal als een plaatje in hun hoofd?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_57313651
Vraag het ze.
pi_57313710
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:30 schreef RacerDKB het volgende:
Vraag het ze.
Ik ken dr geen 1 helaas.
pi_57313833
Nee dove mensen kunnen niet denken. Net beesten zijn het
  dinsdag 11 maart 2008 @ 20:39:31 #5
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_57313858
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  dinsdag 11 maart 2008 @ 20:41:14 #6
179434 kloontje_de_reuzekloon
Er kan d'r maar 1 de 2e z
pi_57313897
je kunt het toch op internet vragen?
google doet wonderen: http://cochlearimplants.yourbb.nl
Op weg naar sint juttemes.
pi_57313907
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik ken dr geen 1 helaas.
Dwalen kan iedereen, maar alleen dwazen volharden in hun dwaling.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 20:47:44 #8
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_57314065
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[KNE]-Mod
pi_57314071
Die tt
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
pi_57314091
quote:
Dat zou je denken wanneer je de geluiden hoort die soms uit hun mond komen, maar is dat ook echt zo?
pi_57314117
Nee, tuurlijk niet. Dove mensen zijn net zo slim als niet dove mensen.
pi_57314130
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:47 schreef Triptamine het volgende:
Die tt
Is over nagedacht he?
pi_57314162
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:41 schreef Vector_SLD het volgende:

[..]

Ik snap heel goed wat ie bedoelt hoor
  dinsdag 11 maart 2008 @ 20:51:08 #14
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_57314163
Ik vraag me, serieus, wel af hoe iemand denkt die geen (geproken) taal kent.
[KNE]-Mod
  dinsdag 11 maart 2008 @ 20:51:09 #15
205673 supersayan
KA-ME-HA-ME-HAAAAAAAAAAAAA!!!!
pi_57314164
quote:
Heb je ze ooit zien eten?
Nappa: Vegeta, what does the scouter say about his power level?
Vegeta: It's over NINE THOUSAAAAAAAAAND!
  dinsdag 11 maart 2008 @ 20:52:00 #16
74523 BaggerUser
ModderFokker!
pi_57314192
net zoals hoe dromen blinden?
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_57314211
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:41 schreef kloontje_de_reuzekloon het volgende:
je kunt het toch op internet vragen?
google doet wonderen: http://cochlearimplants.yourbb.nl
Ik ben lui en heb geen zin om te zoeken
pi_57314251
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:52 schreef BaggerUser het volgende:
Ja idd. Maar toch lijkt denken me belangrijker dan dromen.
pi_57314296
quote:
Best een goede vraag eigenlijk
pi_57314357
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:56 schreef Rikkert het volgende:

[..]

Best een goede vraag eigenlijk
http://www.frederike.nl/cgi-bin/scripts/db.cgi?ID=183&view_records=1&ww=on

en

http://www.doof.nl/archief/2003/08/knagende_vragen.php

google....sukkel

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2008 21:00:33 ]
  dinsdag 11 maart 2008 @ 21:01:32 #21
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_57314424
quote:
Blinden dromen in gesprekken of andere geluiden, ze zijn wat meer auditief ingesteld.
Zo zullen doven ook wel denken in beelden/plaatjes, zijn wat visueler ingesteld dan 'normale' mensen.
pi_57314463
Ze zullen vast niet de irritatie kennen van een liedje in hun hoofd wat er niet uit wil.

Zouden ze wel stemmen in hun hoofd kunnen horen?
pi_57314485
Gebarentaal als plaatje in mijn hoofd? Wat een kulantwoord is dit toch

Ik ben doof geboren en ben zonder gebarentaal opgevoed, en de gedachten dat ik in mijn hoofd heb is hetzelfde als horende mensen. Ik hoor dan niets, maar ik kan wel liplezen en woorden als plaatjes voorstellen zoals jullie.

Jammer dat sommige mensen verkeerd voorstelling van doven hebben.
pi_57314553
quote:
Ja, laten we het forum opdoeken en alleen nog maar Google gebruiken. Uiteindelijk bestaat alleen nog maar de site van Google en kun je binnen die site zoeken...
Tot in de pruimentijd.
pi_57314582
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 21:04 schreef DrewAndrews het volgende:
Gebarentaal als plaatje in mijn hoofd? Wat een kulantwoord is dit toch

Ik ben doof geboren en ben zonder gebarentaal opgevoed, en de gedachten dat ik in mijn hoofd heb is hetzelfde als horende mensen. Ik hoor dan niets, maar ik kan wel liplezen en woorden als plaatjes voorstellen zoals jullie.

Jammer dat sommige mensen verkeerd voorstelling van doven hebben.
Maar hoe denk je dan? Als ik denk dan hoor ik mezelf praten in mijn hoofd, hoe gaat dat bij jou in zijn werk dan?
Tot in de pruimentijd.
pi_57314743
ik kan me ook totaal geen voorstelling maken over dit onderwerp, best bizar eigelijk
gelukkig voor ts is hier nu een dove
ondertitel
pi_57314848
Die denken natuurlijk in braille...........
Existing in dimensions of addictive obsession
Your script will run short of ideas
The story will soon end itself
People to trust come short in number
  dinsdag 11 maart 2008 @ 21:23:43 #28
137975 Twpk
We are muppets
pi_57314974
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 21:18 schreef Feitosa het volgende:
Die denken natuurlijk in braille...........
doof/blind...eh...ah whatever...tis allemaal hetzelfde
pi_57315091
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 21:09 schreef P.C._Hooftletter het volgende:

[..]

Maar hoe denk je dan? Als ik denk dan hoor ik mezelf praten in mijn hoofd, hoe gaat dat bij jou in zijn werk dan?
Is dat niet stiekem alleen als je erbij stilstaat dat je nadenkt? Een mens denkt doorgaans bovendien veel te snel om alles wat hij denkt in zijn hoofd in mooie correcte zinnetjes te gieten. Als je over bepaalde dingen nadenkt, lijkt het me wel logisch dat bepaalde woorden die daarmee te maken hebben in de hersenen "geactiveerd" worden, maar ik kan in ieder geval best nadenken zonder alles in mijn hoofd "uit te spellen".

Het ligt er natuurlijk ook aan waarover je nadenkt, met een landkaart een route plannen gaat denk ik een stuk makkelijker zonder woorden, dan nadenken over quantummechanica.
.
pi_57315106
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:51 schreef ThE_ED het volgende:
Ik vraag me, serieus, wel af hoe iemand denkt die geen (geproken) taal kent.
meer in beelden en schrift lijkt me he,
pi_57315240
Mensen, maak eens geen misbruik van afwezigheid van een mod.

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2008 21:36:18 ]
pi_57315726
En hoe stelt een blinde zich dingen voor? Of kleuren.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 11 maart 2008 @ 21:54:05 #33
195784 tzja
anonymous
pi_57315743
zonder geluid
In Dutch the term lol translates to "fun" and the term "Lul" is slang for dick. So when the two forms are combined it must be having fun whilst being a dick...truly the lulz have existed long before interweb...
http://encyclopediadramatica.com/
pi_57317824
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 21:03 schreef Noodly het volgende:
Ze zullen vast niet de irritatie kennen van een liedje in hun hoofd wat er niet uit wil.

Dat vind ik ook wel een interessante vraag. Zijn er doven met MPS (Multiple Personality Syndrome)?
Voor het hebben van meerdere persoonlijkheden moet je volgens mij een duidelijk systeem van gedachten hebben die je dan vervolgens van elkaar kunt onderscheiden en linken aan een persoonlijkheid (ik gis hier maar wat natuurlijk). Zou je zo'n verfijnd systeem van meerdere persoonlijkheden wel kunnen hebben wanneer je doof bent geboren en je gedachtensysteem misschien net iets minder verfijnd is?
pi_57321097
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 23:04 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dat vind ik ook wel een interessante vraag. Zijn er doven met MPS (Multiple Personality Syndrome)?
Voor het hebben van meerdere persoonlijkheden moet je volgens mij een duidelijk systeem van gedachten hebben die je dan vervolgens van elkaar kunt onderscheiden en linken aan een persoonlijkheid (ik gis hier maar wat natuurlijk). Zou je zo'n verfijnd systeem van meerdere persoonlijkheden wel kunnen hebben wanneer je doof bent geboren en je gedachtensysteem misschien net iets minder verfijnd is?
Je doet net alsof doven een hersenaandoening hebben , het 'enige' wat je mist is geluid als je doof bent, jij koppelt je zinnen/taalopbouw aan spraak/geluid een dove zal zijn taal aan iets anders koppelen schrift, beelden whatever.
pi_57327585
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 04:10 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Je doet net alsof doven een hersenaandoening hebben , het 'enige' wat je mist is geluid als je doof bent, jij koppelt je zinnen/taalopbouw aan spraak/geluid een dove zal zijn taal aan iets anders koppelen schrift, beelden whatever.
Ok, om het even te verduidelijken: Mijn vraag op dit moment is of het denksysteem van doven net zo verfijnd kan zijn als dat van horende mensen.

Het zijn gesproken EN geschreven taal geweest, die de mens heeft gebracht tot waar zij vandaag de dag is. Ik betwijfel of wij auto's, vliegtuigen, raketten, computers, democratie, enz. hadden kunnen voortbrengen wanneer wij een gedachtensysteem zouden hebben waarbij de audio component ontbreekt.

Dus is het gedachtensysteem van een horende persoon verfijnder, dan dat van een dove? Hoe doet de gemiddelde dove het bijvoorbeeld in de maatschappij? Zijn relatief gezien, net zoveel doven als horenden vooraanstaande wetenschappers?

Ook bij het samenleven met mensen en het opbouwen van een maatschappij is communicatie onontbeerlijk en hoe verfijnder die communicatie is, hoe verfijnder de maatschappij is. Een belangrijk onderdeel bij communicatie tussen mensen is lichaamstaal, waaronder stemtoon. Bij communicatie tussen twee mensen is het overgrote deel lichaamstaal en maar een klein deel wordt gecommuniceerd door de eigenlijke woorden die worden gebruikt. Lichaamstaal speelt dus een hele belangrijke rol. Tuurlijk hebben doven lichaamstaal maar zonder bijvoorbeeld je eigen stemtoon te kunnen horen en die van anderen, missen doven missen wel een heel belangrijk onderdeel van communicatie.

[ Bericht 21% gewijzigd door Probably_on_pcp op 12-03-2008 14:38:02 ]
pi_57330418
Ik denk dat het denksysteem van doven net zo verfijnd inelkaar zit als dat van ons, mischien nog wel verfijnder.
ze moeten het gebrek van een zintuig opvangen met de rest van hun zintuigen.

natuurlijk is het wel lastiger communiceren met een dove, maar het is best goed te doen, heb een dove collega gehad ondanks dat hij niet kon praten en ik geen gebarentaal kan viel het communiceren best mee, ik begreep meestal wat hij bedoelde en andersom, je houd gewoon dezelfde gesprekken als met een niet dove alleen je past je communicatie aan

Ik denk ook dat als iedereen doof geboren zou zijn je gewoon een ander soort communicatie zou hebben gekregen wat niet leunt op stemtoon of geluid opzich denk ik dat we dan net zo ver zouden hebben kunnen komen maar op een andere manier
pi_57334995
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 17:09 schreef Ra-z het volgende:
Ik denk dat het denksysteem van doven net zo verfijnd inelkaar zit als dat van ons, mischien nog wel verfijnder.
ze moeten het gebrek van een zintuig opvangen met de rest van hun zintuigen.

natuurlijk is het wel lastiger communiceren met een dove, maar het is best goed te doen, heb een dove collega gehad ondanks dat hij niet kon praten en ik geen gebarentaal kan viel het communiceren best mee, ik begreep meestal wat hij bedoelde en andersom, je houd gewoon dezelfde gesprekken als met een niet dove alleen je past je communicatie aan

Ik denk ook dat als iedereen doof geboren zou zijn je gewoon een ander soort communicatie zou hebben gekregen wat niet leunt op stemtoon of geluid opzich denk ik dat we dan net zo ver zouden hebben kunnen komen maar op een andere manier
Maar uiteindelijk zijn het je zintuigen die ervoor zorgen dat je grip krijgt op je omgeving. En hoe meer zintuigen je hebt, hoe meer grip je hebt op de realiteit. Hoe meer zintuigen je hebt, hoe verfijnder je beeld is vd werkelijkheid.

Ik ben het met je eens dat andere zintuigen zich misschien wel meer ontwikkelen als andere er niet zouden zijn, maar daarmee kun je toch niet het gemis 100% opvangen? Een blinde gaat heel goed horen, maar dat compenseert niet het gemis van het niet kunnen zien.
De verschillende zintuigen geven het leven en ook je gevoelsleven verschillende dimensies die weer zorgen voor een bepaalde ontwikkeling binnen in de mens, maar ook als maatschappij zijnde. Als we allemaal doof waren geboren, waren we ook waarschijnlijk niet eens tot het huidige niveau vd maatschappij gekomen omdat we als apen niet hadden kunnen overleven. We hadden geen gevaar kunnen horen aankomen en elkaar ook niet kunnen waarschuwen op een afstand.
  donderdag 13 maart 2008 @ 10:12:09 #39
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_57346210
Ik ben doof en ik denk niet.
Vandaar dat ik op de universiteit zit.
Niet meer actief op Fok!
pi_57346345
De TT is een beetje ongelukkig, die kan beter luiden: ' Hoe denken dove mensen', of: 'Denken dove mensen anders dan horenden'.

Ik zou niet weten waarom er een verschil in denken zou zijn. Natuurlijk kunnen doven zich geen gesproken woorden herinneren, maar wel gewoon woorden (liplezen, gebarentaal, geschreven tekst). En beelden, net als horenden.
En denken maakt geen geluid dus wat dat betreft is er geen verschil.
pi_57346356
Ik ben zelf ook doof geboren...

Gedachten heeft iedereen, net als emoties, het is aangeboren...

Het is best eigenlijk een rare vraag..

Het enige verschil tussen doven en horenden is gewoon dat doven niet kunnen horen, voor de rest is alles precies hetzelfde......

En op mijn werk is het soms wel handig om doof te zijn...... als de vrouwelijke collega's zijn die een zeikdag hebben...

Ja ik ben een man
  donderdag 13 maart 2008 @ 10:22:34 #42
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_57346384
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 10:21 schreef Ninedarts het volgende:
Ik ben zelf ook doof geboren...

Gedachten heeft iedereen, net als emoties, het is aangeboren...

Het is best eigenlijk een rare vraag..

Het enige verschil tussen doven en horenden is gewoon dat doven niet kunnen horen, voor de rest is alles precies hetzelfde......

En op mijn werk is het soms wel handig om doof te zijn...... als de vrouwelijke collega's zijn die een zeikdag hebben...

Ja ik ben een man
Ik ben zelf niet doof, maar slechthorend (maar in de volksmond doof) en als ik bijvoorbeeld een boek lees, hoor ik een soort innerlijke stem, mijn eigen stem.
Aangezien doven hun eigen stem niet kunnen horen (en überhaupt geen stemmen kunnen horen) vraag ik me wel af of zij ook zo'n innerlijke stem hebben .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 13 maart 2008 @ 10:26:30 #43
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_57346463
Ik heb me laten vertellen dat ook doven een 'inner monologue' hebben wat natuurlijk niet erg vreemd is, gegeven het feit dat ze slechts doof zijn, niet achterlijk ofzo.

En ik ben waarschijnlijk de enige, maar ik heb veel meer dan alleen mijn eigen stem waarmee ik tegen mijzelf praat. Ten eerste, herinneringen, plaatjes, beelden, emoties, geluiden. Dan ook nog geuren, meer herinneringen, meer geluid. Plus, vaak denk ik iets in een halve seconde, maar het helemaal uitspreken zou me vijf minuten kosten. Als je je iets beseft of een idee krijgt of wat dan ook.

Dat je "denken" defineert als "jezelf in je hoofd horen praten" vind ik persoonlijk knap beperkt. Denk er maar eens over na ( ), als je daadwerkelijk diep nadenkt over iets zit je echt niet een uur lang tegen jezelf aan te lullen. Ik in elk geval niet. Dat gaat veel te traag.
pi_57347748
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik vroeg me dus laatst af hoe dove mensen (doof geboren) hun gedachten waarnemen. Volgens mij kunnen "normale" mensen hun gedachten als het ware horen en ze zo waarnemen. Maar hoe gaat dat bij doven? Als zij denken, zien ze dan hun gedachten? En hoe zien ze die... in gebarentaal als een plaatje in hun hoofd?
Stop je viingers je oren en probeer een kruiswoordpuzzel te maken. Kun je het zelf testen....
pi_57347818
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 11:31 schreef chevere het volgende:

[..]

Stop je viingers je oren en probeer een kruiswoordpuzzel te maken. Kun je het zelf testen....
Niet echt, je bent immers horend geweest i.t.t. mensen die doof zijn geboren.
pi_57348388
Ik versta het orale taal door liplezen.......dus ik weet hoe de gesproken woorden gezegd word, ikzelf kan heel goed praten dus dat is het punt niet...

Het is gewoon volkomen onzin....

Voorbeeld:

Sommige voetballers hebben een goede inzicht hoe ze moeten lopen en andere voetballers niet...
Hebben die dan ook andere gedachten of niet??

Dat is toch precies hetzelfde?? lijkt mij......
pi_57352051
Ik heb altijd gedacht dat we ons alleen maar inbeelden dat ons brein een stem heeft, en dat het eigenlijke denken bestaat uit abstracte modaliteiten. Vergelijkbaar met een computer, die weliswaar op het beeldscherm zijn informatie in het Latijnse alfabet weergeeft, maar 'onder de motorkap' in enen en nullen werkt.

Volgens deze theorie zou iedereen op dezelfde manier kunnen denken, met zijn eigen taal als 'front-end' er overheen geprojecteerd. Dat doven blijkbaar gebarentaal in hun hoofd 'voelen' (bron) is een aanwijzing dat dit wel eens zou kunnen kloppen.
  donderdag 13 maart 2008 @ 15:26:11 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57352687
Ik ben in staat om op verschillende manieren te denken. Meestal denk ik in "taal", eigenlijk gewoon in Nederlands. Maar als ik schaak denk ik in stellingen, als ik een grote kast verhuis in ruimtelijke figuren, als ik naar muziek luister in muziek, in programeertalen, in opstellingen, in emoties etc etc. Er zijn dus heel veel manieren om te denken.
Ik denk echter ook wel dat die ene manier van denken in taal bij mensen die van jongsafaan doof zijn geweest minder goed ontwikkeld is. Dit compenseren ze door andere manieren van denken verder te ontwikkelen. Ik sta er trouwens wel vaak van te kijken hoe goed doven nog in staat zijn om taal op papier te zetten, als je nagaat dat ze vaak de eerste anderhalf jaar hebben moeten missen.
The End Times are wild
pi_57355765
Het Nederlandse taal is ons aangepraat tijdens onze ontwikkeling...

Iedereen heeft verbale vermogen...ouders leren ons dat om te zetten in Nederlands....het komt gewoon op hetzelfde neer......
  donderdag 13 maart 2008 @ 19:44:34 #50
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_57358371
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 14:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ok, om het even te verduidelijken: Mijn vraag op dit moment is of het denksysteem van doven net zo verfijnd kan zijn als dat van horende mensen.
Ik denk het wel. Ten eerste is taal alleen noodzakelijk om onze eigen gedachten te kunnen volgen en ontleden, een eerste gedachte komt soms zonder taal. Ten tweede kent gebarentaal dezelfde aspecten en nuances die gesproken taal ook kent.
quote:
Het zijn gesproken EN geschreven taal geweest, die de mens heeft gebracht tot waar zij vandaag de dag is. Ik betwijfel of wij auto's, vliegtuigen, raketten, computers, democratie, enz. hadden kunnen voortbrengen wanneer wij een gedachtensysteem zouden hebben waarbij de audio component ontbreekt.
Gebarentaal is ook gesproken taal.
quote:
Lichaamstaal speelt dus een hele belangrijke rol. Tuurlijk hebben doven lichaamstaal maar zonder bijvoorbeeld je eigen stemtoon te kunnen horen en die van anderen, missen doven missen wel een heel belangrijk onderdeel van communicatie.
Met gebarentaal zijn ook die nuances aan te brengen (Denk ook aan hoe de bewegingen worden gemaakt bijvoorbeeld).
  vrijdag 14 maart 2008 @ 13:42:26 #51
111528 Viajero
Who dares wins
pi_57373914
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 10:12 schreef Viking84 het volgende:
Ik ben doof en ik denk niet.
Vandaar dat ik op de universiteit zit.
Dit beschrijft in elk geval wel zo'n 80% van de studenten en 99% van de hoogleraren in Leiden.

Maar dat is off topic. Sorry.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 13:44:38 #52
95427 Hephaistos.
ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ
pi_57373961
Die titel!
  vrijdag 14 maart 2008 @ 16:55:06 #53
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_57378154
Ik heb slechte ervaringen met dove mensen.
Zo hebben ze een gebrek aan empathie terwijl ze er niet voor schromen om hun tekortkoming (het niet kunnen horen) uit te buiten door zich een slachtofferrol aan te meten.

Doven = gebek aan empathie, egocentrisch
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 16:58:24 #54
36311 Pinobot
pi_57378223
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 19:44 schreef Alicey het volgende:
Met gebarentaal zijn ook die nuances aan te brengen (Denk ook aan hoe de bewegingen worden gemaakt bijvoorbeeld).
Probeer dmv gebarentaal maar eens een vrouw zachtjes in haar oor te fluisteren: "Ik wil met je vrijen.".
pi_57378273
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 16:58 schreef Pinobot het volgende:

[..]

Probeer dmv gebarentaal maar eens een vrouw zachtjes in haar oor te fluisteren: "Ik wil met je vrijen.".
gewoon je pik in haar oor rammen
underground forever baby
  Trouwste user 2022 vrijdag 14 maart 2008 @ 17:16:32 #56
7889 tong80
Spleenheup
pi_57378599
Nu bij Dr. Phil ouders die een drieling hebben die doof en blind zijn.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 14 maart 2008 @ 17:24:49 #57
95427 Hephaistos.
ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ
pi_57378774
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 16:55 schreef Pinobot het volgende:
Zo hebben ze een gebrek aan empathie terwijl ze er niet voor schromen om hun tekortkoming (het niet kunnen horen) uit te buiten door zich een slachtofferrol aan te meten.

Inderdaad, vraag je eens een keer of ze iets voor je willen doen, doen ze net alsof ze je niet gehoord hebben!
  vrijdag 14 maart 2008 @ 17:25:17 #58
95427 Hephaistos.
ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ
pi_57378782
Hahahahaha snap je hem? Niet gehoord hebben!!!!
  vrijdag 14 maart 2008 @ 17:28:18 #59
36311 Pinobot
pi_57378854
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 17:16 schreef tong80 het volgende:
Nu bij Dr. Phil ouders die een drieling hebben die doof en blind zijn.

Mischien te hard geneukt terwijl ze zwanger was.
pi_57386419
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 19:44 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik denk het wel. Ten eerste is taal alleen noodzakelijk om onze eigen gedachten te kunnen volgen en ontleden, een eerste gedachte komt soms zonder taal. Ten tweede kent gebarentaal dezelfde aspecten en nuances die gesproken taal ook kent.

Maar hoe groot is ons woordenboek vergeleken met het gebarentaal woordenboek? Hoe kun je vanuit de gesprokentaal nuances en abstracte begrippen overbrengen via doventaal?

Ik denk dat dat verfijnde in theorie mogelijk is, maar dan zouden we als mens zijnde allemaal doof moeten zijn geboren en dat systeem zou zich dan al duizenden jaren moeten hebben ontwikkeld.
Ik denk gewoon dat het gebarentaal systeem niet zo verfijnd kan zijn als ons systeem van gesproken taal. In potentie kan het dus wel.

Verder begrijp ik dat we het gebarentaalsysteem bouwen op ons gesprokensysteem, maar nogmaals, hoe kun je abstracties en de vele nuances die taal kent, overzetten in gebarentaal?
Gesproken taal zelf bestaat uit een hele boel elementen, zoals stemhoogte, snelheid van praten, melodie, enz. Hoe kan gebarentaal dat systeem nou voor 100% vervangen?
pi_57408096
quote:
Als dat zo is ben ik door beesten opgevoed.
Bedankt voor je belediging aan het adres van mijn ouders ( en andere doven).
quote:

Vandaar dat mijn ouders jarenlang voor iedereen klaarstonden en geholpen hebben en steeds maar weer in een hoekje werden geschopt (zelfs door familieleden) als ze niet meer nodig waren.
Ze waren wel goed genoeg om iedereen te helpen, maar als het voorbij was werden ze weer als oude was behandeld en konden ze oprotten.
Wie is er dan egocentrisch?????????????????

Als jij als doof persoon steeds door je omgeving buitengesloten wordt en als dom wordt behandeld ga jij je wel harder opstellen naar andere toe hoor.

Uit mijn eigen ervaring:
Op een verjaardag zitten met familie en heel de familie (allemaal horend) praat met elkaar, maar mijn ouders worden links gelaten en men praat met de hand voor de mond zodat mijn ouders het niet kunnen volgen door middel van liplezen.
Sorry maar wie heeft er in dit geval dan last van empatie????????????????????????????????
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 22:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Maar hoe groot is ons woordenboek vergeleken met het gebarentaal woordenboek? Hoe kun je vanuit de gesprokentaal nuances en abstracte begrippen overbrengen via doventaal?

Ik denk dat dat verfijnde in theorie mogelijk is, maar dan zouden we als mens zijnde allemaal doof moeten zijn geboren en dat systeem zou zich dan al duizenden jaren moeten hebben ontwikkeld.
Ik denk gewoon dat het gebarentaal systeem niet zo verfijnd kan zijn als ons systeem van gesproken taal. In potentie kan het dus wel.

Verder begrijp ik dat we het gebarentaalsysteem bouwen op ons gesprokensysteem, maar nogmaals, hoe kun je abstracties en de vele nuances die taal kent, overzetten in gebarentaal?
Gesproken taal zelf bestaat uit een hele boel elementen, zoals stemhoogte, snelheid van praten, melodie, enz. Hoe kan gebarentaal dat systeem nou voor 100% vervangen?
Het enige grote verschil tussen gesproken taal en gebarentaal is dat de gesproken taal over het algemeen sneller is, maar gebarentaal bezit wel degelijk gevoelens en andere elementen (zoals "stemhoogte", snelheid, melodie, enz).
Het probleem zit hem erin dat de meeste horende dat niet doorhebben omdat ze alleen wat beweging zien maar de nuance missen daarvan omdat ze het niet begrijpen.

Je kan met gebarentaal (net als in gesprokentaal) lief, rustig, snel, boos, kwaad, opgewonden, enz. praten.
Maar ja, als een horende geen gebarentaal kent zal hij alleen handen zien bewegen en meer ook niet.

Ik ben zelf niet doof, maar zo horend als de meeste van jullie.
Mijn geluk is alleen dat ik heb genoten van een opvoeding in doven/slechthorende/horende wereld en dus van alles wat heb meegekregen.

Even een kleine edit:
Kijk eens naar de volgende films:
Childeren of a lesser god (film over een leraar op een doven school die een valt voor een doof meisje)
Miracle worker (film over een vrouw die een doofblind meisje langzaam aan leert communiseren)

[ Bericht 5% gewijzigd door Magic-IRC op 16-03-2008 04:34:54 ]
  zondag 16 maart 2008 @ 04:32:08 #62
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_57408143
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 21:03 schreef Noodly het volgende:

Die bestaan. Daar was laatst een stukje over in nrc.next.
quote:
Horen dove schizofrenen ook wel eens stemmetjes?
Dat mensen met schizofrenie soms bevelen krijgen van stemmen in hun hoofd, is bekend. „Maar hoe zit dat bij dove schizofrenen?”, vragen Marieke van der Kruijs en Eva Albers uit Uden zich af. „Horen zij ook stemmen?”

Net zoals blinden hallucinaties kunnen zien, kunnen doven stemmen horen. Dat geldt zowel voor mensen die doof zijn sinds de geboorte, als voor mensen die op latere leeftijd doof worden.

Een verschil is dat de mensen die later doof worden beter kan omschrijven wat zich in hun hoofd afspeelt. „Mensen die doof geboren zijn, beschrijven vaak wel dat ze iets in hun hoofd horen”, zegt directeur Ines van Raaij van het landelijk centrum gehoorstoornissen VIA. „Maar het is lastig een onderscheid te maken tussen eigen gedachten of een stem van buitenaf. Ze weten niet dat een stem een stem is. Die hebben ze namelijk nog nooit gehoord.”

De combinatie doofheid en schizofrenie komt overigens niet vaak voor. Het VIA schat dat 1 promille van de 10.000 tot 15.000 prelinguaal doven (mensen die doof worden voordat taalontwikkeling plaatsvindt) schizofreen is.

Maar doven zijn wel kwetsbaarder voor schizofrenie dan horenden. De kans op een psychose is bij deze groep drie keer zo groot. Of zoals Fons van de Kar van de Schizofreniestichting het omschrijft: „Een slecht gehoor is een uitlokkende factor.”

De oorzaak is dat doven, omdat ze niet kunnen horen, van nature meer vatbaar zijn voor andere kenmerken van schizofrenie. „Doven zijn gevoeliger voor stress en leven vaak in een sociaal isolement. Soms zijn ze de enige uit het dorp die gebarentaal beheerst”, aldus Van Raaij. „Dat maakt contact moeilijker, en zorgt voor afzondering van de maatschappij. Het werkt schizofrenie in de hand.”

Gelukkig zijn veel doven minder eenzaam, nu ze steeds makkelijker vriendschappen op afstand kunnen sluiten, aldus Van Raaij. „Internet is echt een zegen voor dove mensen.”
  zondag 16 maart 2008 @ 04:32:54 #63
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_57408147
quote:
Op zondag 16 maart 2008 04:18 schreef Magic-IRC het volgende:

[..]

[..]

Vandaar dat mijn ouders jarenlang voor iedereen klaarstonden en geholpen hebben en steeds maar weer in een hoekje werden geschopt (zelfs door familieleden) als ze niet meer nodig waren.
Ze waren wel goed genoeg om iedereen te helpen, maar als het voorbij was werden ze weer als oude was behandeld en konden ze oprotten.

Als jij als doof persoon steeds door je omgeving buitengesloten wordt en als dom wordt behandeld ga jij je wel harder opstellen naar andere toe hoor.

Uit mijn eigen ervaring:
Op een verjaardag zitten met familie en heel de familie (allemaal horend) praat met elkaar, maar mijn ouders worden links gelaten en men praat met de hand voor de mond zodat mijn ouders het niet kunnen volgen door middel van liplezen.
Sorry maar wie heeft er in dit geval dan last van empatie????????????????????????????????
[..]

Het enige grote verschil tussen gesproken taal en gebarentaal is dat de gesproken taal over het algemeen sneller is, maar gebarentaal bezit wel degelijk gevoelens en andere elementen (zoals "stemhoogte", snelheid, melodie, enz).
Het probleem zit hem erin dat de meeste horende dat niet doorhebben omdat ze alleen wat beweging zien maar de nuance missen daarvan omdat ze het niet begrijpen.

Je kan met gebarentaal (net als in gesprokentaal) lief, rustig, snel, boos, kwaad, opgewonden, enz. praten.
Maar ja, als een horende geen gebarentaal kent zal hij alleen handen zien bewegen en meer ook niet.

Mijn geluk is alleen dat ik heb genoten van een opvoeding in doven/slechthorende/horende wereld en dus van alles wat heb meegekregen.
Gevoel voor humor heb je niet meegekregen kennelijk.
  zondag 16 maart 2008 @ 04:35:05 #64
179752 TheChemeng
['ębsin&#;] Ikea boy
pi_57408155
quote:
Op zondag 16 maart 2008 04:18 schreef Magic-IRC het volgende:

[..]

[..]

Uit mijn eigen ervaring:
[..]

You've got a huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuge chip on your shoulder
The Dutch are bastards and the French ten times worse.
Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
pi_57408158
quote:
Op zondag 16 maart 2008 04:32 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Gevoel voor humor heb je niet meegekregen kennelijk.
En waar bazeer jij dat op?
  zondag 16 maart 2008 @ 04:37:34 #66
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_57408166
quote:
Op zondag 16 maart 2008 04:35 schreef Magic-IRC het volgende:

[..]

Omdat je zo uit je vel springt uit op iets wat duidelijk als een grap bedoeld is op de domme vraag in de OP.
  zondag 16 maart 2008 @ 04:39:50 #67
179752 TheChemeng
['ębsin&#;] Ikea boy
pi_57408176
quote:
Op zondag 16 maart 2008 04:35 schreef Magic-IRC het volgende:
Wist je dat er in firefox een spellingcontrole zit
pi_57408214
quote:
Op zondag 16 maart 2008 04:37 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Omdat je zo uit je vel springt uit op iets wat duidelijk als een grap bedoeld is op de domme vraag in de OP.
Sorry, maar zoiets zie ik niet als grap.
Een grap is grappig bedoeld en dat was dit niet in mijn ogen.
quote:
Op zondag 16 maart 2008 04:39 schreef TheChemeng het volgende:

[..]

Wist je dat er in firefox een spellingcontrole zit
Wist je dat ik hier momenteel met IE werk?
  zondag 16 maart 2008 @ 04:54:47 #69
179752 TheChemeng
['ębsin&#;] Ikea boy
pi_57408225
quote:
Op zondag 16 maart 2008 04:50 schreef Magic-IRC het volgende:
Wij vonden het echter hilarisch
quote:
Wist je dat ik hier momenteel met IE werk?
Dan moet je helaas weer terug in de schoolbanken
  zondag 16 maart 2008 @ 04:57:18 #70
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_57408231
quote:

[..]

Dat krijg je zonder gevoel voor humor. Dan zie je de grappen niet.
pi_57408338
quote:
Op zondag 16 maart 2008 04:54 schreef TheChemeng het volgende:

[..]

Wij vonden het echter hilarisch
[..]

Dan moet je helaas weer terug in de schoolbanken
Been there, don that.
En toen was ik er al niet goed in.

Maar zolang de taalpolitie er is komt het wel goed met degene die de Nederlandse taal minder goed beheersen.
quote:
Op zondag 16 maart 2008 04:57 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Dat krijg je zonder gevoel voor humor. Dan zie je de grappen niet.
Gelukkig verschillen smaak voor humor.
pi_57408365
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik vroeg me dus laatst af hoe dove mensen (doof geboren) hun gedachten waarnemen. Volgens mij kunnen "normale" mensen hun gedachten als het ware horen en ze zo waarnemen.
Gedachten horen? Als ik denk zie ik juist beelden voor me, wel beschrijf ik voor mezelf op wat ik zie in die beelden en voor er soms een discussie met mijzelf over. Soms zie ik overigens ook vage kleuren verschijnen.
quote:
Maar hoe gaat dat bij doven? Als zij denken, zien ze dan hun gedachten? En hoe zien ze die... in gebarentaal als een plaatje in hun hoofd?
Mensen die altijd al doof zijn geweest kunnen praten zij het dat zij soms niet weten hoe ze iets uit moeten spreken. Niet gek natuurlijk, zij hebben nog nooit gehoord hoe andere mensen dat uitspreken. Maar dat staat communicatie in een fictieve omgeving natuurlijk helemaal niet in de weg. Een dove kan in zijn eigen, voor ons wellicht moeilijk verstandbare spraak, denken als hij al via het uitspreken van gedachten denk. Ik vind het raar dat jij denkt dat een dove niet kan communiceren.
pi_57414164
quote:
Op zondag 16 maart 2008 05:49 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik vind het raar dat jij denkt dat een dove niet kan communiceren.
Waar haal jij dat nou weer vandaan dan? Jij hebt twee regels gelezen in dit topic en hebt toen besloten dat het tijd was voor jou om ons te verlichten met jouw kennis?

Lees het topic eens door voordat je dingen roept
pi_57414438
Maar ik vraag me af of gebarentaal niet ergens een keertje ophoudt. Kun je met handbewegingen echt net zo'n uitgebreide vocabulaire opbouwen als met stem en geluid?
Alleen al als je kijkt naar allerlei verschillende vakgebieden (zoals economie, scheikunde, natuurkunde enz.) dan heb je per vakgebied al duizenden begrippen. Tuurlijk kun je voor elk woord een gebaar bedenken, maar is dat systeem dan niet ontzettend rudimentair? Of bestaat er voor gebarentaal ook een alfabet? Kijk eens naar de woorden hieronder:

Aansprakelijkheidverzekering voor particulieren
Actuaris
Afsluitprovisie
Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds
Contingenteringskartel

Of scheikundige namen zoals:
PolyEtheenCarbonaat
Butadiene Acrylonitrile
2-(1-methylethoxy)fenyl-methylcarbamaat)

Kan een dove mij vertellen hoe hij dit soort begrippen zou uitbeelden? Is dat 1 gebaar voor elk woord of zijn de langere woorden opgebouwd uit meerdere gebaren?
  zondag 16 maart 2008 @ 16:26:29 #75
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_57414745
quote:

Ik denk dat het eerder een kwestie van niet begrijpen is. Het woord barbaar betekend tenslotte hij of zij die mijn taal niet spreekt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_57414938
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Maar ik vraag me af of gebarentaal niet ergens een keertje ophoudt. Kun je met handbewegingen echt net zo'n uitgebreide vocabulaire opbouwen als met stem en geluid?
Alleen al als je kijkt naar allerlei verschillende vakgebieden (zoals economie, scheikunde, natuurkunde enz.) dan heb je per vakgebied al duizenden begrippen. Tuurlijk kun je voor elk woord een gebaar bedenken, maar is dat systeem dan niet ontzettend rudimentair? Of bestaat er voor gebarentaal ook een alfabet? Kijk eens naar de woorden hieronder:

Actuaris
Afsluitprovisie
Contingenteringskartel

PolyEtheenCarbonaat
Butadiene Acrylonitrile

Kan een dove mij vertellen hoe hij dit soort begrippen zou uitbeelden? Is dat 1 gebaar voor elk woord of zijn de langere woorden opgebouwd uit meerdere gebaren?
*zucht* en hoe leer jij dat soort begrippen, door te lezen, juist, en wat staat een dove in de weg om te lezen en te begrijpen?
pi_57415180
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:32 schreef Ra-z het volgende:

[..]

*zucht* en hoe leer jij dat soort begrippen, door te lezen, juist, en wat staat een dove in de weg om te lezen en te begrijpen?
Wat nou zucht? Mijn vraag is hier hoe beeld een dove deze begrippen uit? Hoe communiceert hij deze begrippen naar een medemens toe, zonder ze op te schrijven?

1 vd grootste uitvindingen vd mens is het alfabet. Het alfabet maakt taal beheersbaar en controleerbaar. Zonder het alfabet zouden wij voor elk begrip een geheel eigen klank moeten bedenken. Dat is geen doen, want dan moet je alles onthouden. Mbv het alfabet kun je woorden makkelijker samenvoegen met het behoudt van klank. Daarmee comprimeer je het enorme bestand van woorden en begrippen dat mensen kennen. Dit enorme bestand is toegankelijk voor ons allemaal door het alfabet toe te passen.

Hebben doven ook een alfabet?
  zondag 16 maart 2008 @ 16:44:05 #78
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_57415242
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:32 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Het gaat niet om lezen en begrijpen. Het gaat om hoe je die woorden uitbeeld in gebarentaal.
pi_57415474
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:44 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Het gaat niet om lezen en begrijpen. Het gaat om hoe je die woorden uitbeeld in gebarentaal.
PCP Vraagt of doven kunnen denken en dom zijn, en probeert dit te bewijzen door te vragen of er gebaren taal woorden zijn voor dingen als hypotheek aftrek, dat heeft niets meer met dom zijn of intelligentie te maken.

das het zelfde als beweren dat arabieren slimmer zijn omdat er 28 letters in hun alfabet zitten of dat chinezen slimmer zijn omdat ze voor bijna ALLES wel 3 aparte woorden hebben afhankelijk van de tijd van het jaar bij wijze van.

en ja gebarentaal kent een alfabet, meestal het zelfde alfabet als de gesproken taal waar het van is afgeleid.
  zondag 16 maart 2008 @ 16:59:12 #80
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_57415533
En als je blind én doof bent?
[KNE]-Mod
pi_57417095
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:55 schreef Ra-z het volgende:

[..]

PCP Vraagt of doven kunnen denken en dom zijn, en probeert dit te bewijzen door te vragen of er gebaren taal woorden zijn voor dingen als hypotheek aftrek, dat heeft niets meer met dom zijn of intelligentie te maken.

das het zelfde als beweren dat arabieren slimmer zijn omdat er 28 letters in hun alfabet zitten of dat chinezen slimmer zijn omdat ze voor bijna ALLES wel 3 aparte woorden hebben afhankelijk van de tijd van het jaar bij wijze van.

en ja gebarentaal kent een alfabet, meestal het zelfde alfabet als de gesproken taal waar het van is afgeleid.
Als je het topic eens goed doorleest dan kom je erachter dat de OP en de TT achterhaald zijn en dat de discussie nu over andere dingen gaat.

Het gaat nu over de nuances van communicatie die naar mijn mening nodig zijn om een ontwikkelde maatschappij zoals de onze te kunnen opzetten.

En tuurlijk snappen doven het alfabet, maar hoe vertaald zich dat naar de bewegingen die worden gemaakt met de handen? De woorden hand en tand, lijken heel erg op elkaar en het is de klank van de t en die van de h die de woorden onderscheid. De klanken van de a, n en d blijven hetzelfde bij een compleet ander woord. Wanneer je in gebarentaal hand en tand uitbeeld dan zijn dat waarschijnlijk twee compleet verschillende bewegingen, waarin het alfabet niet kan worden ontdekt.
En het alfabet maakt communicatie controleerbaar en beheersbaar. Ook wanneer je begrippen of woorden niet kent, kun je toch een gevoel krijgen voor zo'n onbekend begrip of woord of je kunt deze betekenis misschien ontleden. Kan dat met gebarentaal ook?

Ik zou graag van een doof persoon willen weten hoe zij die woorden die ik eerder noemde, uitbeelden. Of wanneer doven een tekst lezen met niet alledaagse taal, kunnen zij die dan automatisch compleet en correct vertalen met gebarentaal?
pi_57419081
ik was jaren geleden gediagnostiseerd als 'beelddenker', maar ik ben zelf in de war op welke manier ik nou standaard 'met mezelf' communiceer.

De ene keer zie ik beelden/ hele video's, de andere keer doe ik het gewoon en de andere keer hoor ik mezelf praten (zoals ik het hoor als ik praat gewoon, dus niet via opname) of anderen praten. Beelden krijg ik meestal spontaan uit het niets (plattegrond zien, oplossingen, hoe ik iets las / wat er om me heen gebeurde) voor geluid moet ik meestal nadenken. Het jammere is dat ik het niet kan controleren :/ opeens onthou ik gewoon alles wat er op dat moment gebeurt. Zou willen da tik dat kon controleren, bespaart me nog meer tijd voor leren. Typen & Schrijven wisselt verder zwaar af, meestal denk ik al aan een ander woord/begrip/situatie voordat ik ook maar klaar was met het voorgaande woord.

Ik denk dus dat doven net zo prima kunnen denken, alleen op een manier anders dan een stemmetje hele tijd in je hoofd hoort praten.
quote:
Op zondag 16 maart 2008 18:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Als je het topic eens goed doorleest dan kom je erachter dat de OP en de TT achterhaald zijn en dat de discussie nu over andere dingen gaat.

Het gaat nu over de nuances van communicatie die naar mijn mening nodig zijn om een ontwikkelde maatschappij zoals de onze te kunnen opzetten.

En tuurlijk snappen doven het alfabet, maar hoe vertaald zich dat naar de bewegingen die worden gemaakt met de handen? De woorden hand en tand, lijken heel erg op elkaar en het is de klank van de t en die van de h die de woorden onderscheid. De klanken van de a, n en d blijven hetzelfde bij een compleet ander woord. Wanneer je in gebarentaal hand en tand uitbeeld dan zijn dat waarschijnlijk twee compleet verschillende bewegingen, waarin het alfabet niet kan worden ontdekt.
En het alfabet maakt communicatie controleerbaar en beheersbaar. Ook wanneer je begrippen of woorden niet kent, kun je toch een gevoel krijgen voor zo'n onbekend begrip of woord of je kunt deze betekenis misschien ontleden. Kan dat met gebarentaal ook?

Ik zou graag van een doof persoon willen weten hoe zij die woorden die ik eerder noemde, uitbeelden. Of wanneer doven een tekst lezen met niet alledaagse taal, kunnen zij die dan automatisch compleet en correct vertalen met gebarentaal?
Er zijn veel manieren om dingen af te lezen/begrijpen.... ooit gehoord van context? Trouwens waarom heb ik een hele geluidsysteem nodig om te kunnen begrijpen dat een bepaald woord een bepaald gevoel/begrip aanroept? Hier even een voorbeeld: begrijp, begrijpbaar. Zie je -baar? dat dus. En Nederlands heeft zeker meer dan genoeg woorden die je op die manier uit elkaar kunt halen. Het is niet alsof je enkel kunt leren als je kunt horen. Een woord is niets anders dan een arbitraire aanduiding voor een bepaald concept. Als je dus een die verbinding snapt en in iedergeval het concept begrijpt dan kom je een heel eind. Het zou pas erg zijn als je enkel in je natuurlijke taal kunt denken zoals het geschreven wordt met altijd dezelfde standaard gedachtens. Hoe ga je dan nog iets beschrijven waar de taal geen woord voor heeft. "Wijst naar de tenen tussen je grote- en kleine teen in." Bovendien zou dat zeer onlogisch zijn want heel veel gedachtens die wellicht enigszins worden aangeduid door woorden krijgen een enorme berg van informatie uit de context.

Helaas moet ik een bepaald iets toegeven: ik ben heel erg gefocussed op beelden en ben ook doof geweest plus een soort doofheid tijdens me opgroeiing. Een handjevol niet vaak gebruikte woorden kan ik moeilijk beschrijven ik heb er gewoon geen beeld/concept voor, enkel dat het in bepaalde situaties worden gebruikt. Alleen vraag ik me maar ten zeerste af of 'niet-doven' dergelijke dingen wel kunnen beschrijven.

[ Bericht 31% gewijzigd door koffiegast op 16-03-2008 20:26:31 ]
pi_57419801
quote:
Op zondag 16 maart 2008 20:15 schreef koffiegast het volgende:

Er zijn veel manieren om dingen af te lezen/begrijpen.... ooit gehoord van context? Trouwens waarom heb ik een hele geluidsysteem nodig om te kunnen begrijpen dat een bepaald woord een bepaald gevoel/begrip aanroept? Hier even een voorbeeld: begrijp, begrijpbaar. Zie je -baar? dat dus.
Maar hoe beeld je dat "baar" uit in gebarentaal? Is het gebaar voor "begrijpbaar" in gebarentaal bijna hetzelfde als voor het woord "begrijp"?
pi_57420063
quote:
Op zondag 16 maart 2008 20:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Maar hoe beeld je dat "baar" uit in gebarentaal? Is het gebaar voor "begrijpbaar" in gebarentaal bijna hetzelfde als voor het woord "begrijp"?
ik probeerde een soort verwijzing te maken dat woorden 'onderdelen' hebben, die samen een bepaald concept/relatie uitbeeld. Als gebarentaal dat kan, waarom zouden ze het ook niet kunnen denken?

Je moet zeg maar dus niet 'gesproken taal' verheven tot de 'manier van denken'. Dus dat als je niet kunt horen/praten kun je ook niet denken. Heel veel woorden/acties in het dagelijks leven hebben geen woord en slechts een benadering is mogelijk dmv natuurlijke taal. Maakt dat het onmogelijk om iets te doen? de woorden staan zelf enkel als een soort aanwijzing van concepten/relaties/etc. waarbij die vaak aardig ruim ook zijn. Maw doven kunnen prima denken zolang zij weten hoe ze met concepten/etc. om moeten gaan. Dat ze wellicht geen stemmetje horen hoeft absoluut geen reden zijn om het niet te kunnen. Dieren hebben ook geen taal of beperkte begrippen, toch zijn sommige van hun in staat complexe handelingen te maken. Dat ze moeilijke begrippen niet hebben, dus? Vrijwel alle begrippen zijn een verwijzing naar een bepaalde status/handeling die complex is en vele handelingen hebben en daarbij verwijs ik weer naar het zinnetje 'woorden zijn enkel verwijzing naar concepten'.
pi_57420229
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:06 schreef koffiegast het volgende:

[..]

ik probeerde een soort verwijzing te maken dat woorden 'onderdelen' hebben, die samen een bepaald concept/relatie uitbeeld. Als gebarentaal dat kan, waarom zouden ze het ook niet kunnen denken?

Je moet zeg maar dus niet 'gesproken taal' verheven tot de 'manier van denken'. Dus dat als je niet kunt horen/praten kun je ook niet denken. Heel veel woorden/acties in het dagelijks leven hebben geen woord en slechts een benadering is mogelijk dmv natuurlijke taal. Maakt dat het onmogelijk om iets te doen? de woorden staan zelf enkel als een soort aanwijzing van concepten/relaties/etc. waarbij die vaak aardig ruim ook zijn. Maw doven kunnen prima denken zolang zij weten hoe ze met concepten/etc. om moeten gaan. Dat ze wellicht geen stemmetje horen hoeft absoluut geen reden zijn om het niet te kunnen. Dieren hebben ook geen taal of beperkte begrippen, toch zijn sommige van hun in staat complexe handelingen te maken. Dat ze moeilijke begrippen niet hebben, dus? Vrijwel alle begrippen zijn een verwijzing naar een bepaalde status/handeling die complex is en vele handelingen hebben en daarbij verwijs ik weer naar het zinnetje 'woorden zijn enkel verwijzing naar concepten'.
Het zou heel goed kunnen dat doven op precies dezelfde manier nadenken als horende mensen. Daar gaat de discussie op het moment niet over. Mijn vraag is of communiceren via gebarentaal net zo beheersbaar en controleerbaar is als met spreektaal.

Verder weet ik nou nog steeds niet of de gebarentaal kan omgaan met lange scheikundige namen bijvoorbeeld of allerlei (abstracte) begrippen uit verschillende disciplines zoals natuurkunde en economie.

En verder: hoe associatief is gebarentaal? Is het gebaar voor hypotheekrenteaftrek, een combinatie van de gebaren voor hypotheek, rente en aftrek?
pi_57420562
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Het zou heel goed kunnen dat doven op precies dezelfde manier nadenken als horende mensen. Daar gaat de discussie op het moment niet over. Mijn vraag is of communiceren via gebarentaal net zo beheersbaar en controleerbaar is als met spreektaal.

Verder weet ik nou nog steeds niet of de gebarentaal kan omgaan met lange scheikundige namen bijvoorbeeld of allerlei (abstracte) begrippen uit verschillende disciplines zoals natuurkunde en economie.

En verder: hoe associatief is gebarentaal? Is het gebaar voor hypotheekrenteaftrek, een combinatie van de gebaren voor hypotheek, rente en aftrek?
http://www.dovenschap.nl/main.php?sid=27&cat=vingerspelling
Als je de letters van het woord kunt doen, waarom zou je niet andere handelingen met je hand zelfs hele acties kunnen beschrijven en indien er geen 'handeling' voor is gewoon spellen zoals in het nederlands? Vanuit dat perspectief zou ik zelfs zeggen dat het zelfs beter beheersbaar is dan spreektaal.
pi_57420797
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:33 schreef koffiegast het volgende:

[..]

http://www.dovenschap.nl/main.php?sid=27&cat=vingerspelling
Als je de letters van het woord kunt doen, waarom zou je niet andere handelingen met je hand zelfs hele acties kunnen beschrijven en indien er geen 'handeling' voor is gewoon spellen zoals in het nederlands? Vanuit dat perspectief zou ik zelfs zeggen dat het zelfs beter beheersbaar is dan spreektaal.
Beter beheersbaar? Communicatie wordt er niet eenvoudiger van als je complete woorden en begrippen moet gaan spellen.

En is het woord voor kat, een combinatie van de gebaren voor de letter k, a en t?
pi_57420915
Om nog even wat duidelijker neer te zetten wat ik bedoel:

Ik denk dat gebarentaal te vergelijken is met Romeinse letters en dat gesproken taal dan overeen komt met het decimale stelsel. Als metafoor dan he?

Beide manieren werken prima, alleen de een is omslachtiger dan de andere. De ander werkt sneller en effectiever waardoor communicatie sneller en beter verloopt.
pi_57423460
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Om nog even wat duidelijker neer te zetten wat ik bedoel:

Ik denk dat gebarentaal te vergelijken is met Romeinse letters en dat gesproken taal dan overeen komt met het decimale stelsel. Als metafoor dan he?

Beide manieren werken prima, alleen de een is omslachtiger dan de andere. De ander werkt sneller en effectiever waardoor communicatie sneller en beter verloopt.
Ooit naar chinese tekens gekeken?
Als ik met 1 beweging een woord beschrijf, dan is dat toch niet bepaald langzamer dan een woord?

Bovendien gaat nu de discussie dus over "Mijn vraag is of communiceren via gebarentaal net zo beheersbaar en controleerbaar is als met spreektaal. " En niet 'kunnen dove denken ?' ?

Ik geef je 1 grote tip: haal de gedachte uit je hoofd dat mensen enkel kunnen denken als ze >gesproken< natuurlijke taal kennen. Er zijn zat mensen die niet eens hun eigen taal goed beheersen, waarom zou dus gebarentaal daar voor onder doen.

Wellicht omdat je zelf niet inziet/begrijpt hoe gebarentaal in zijn omgang is dat je dan de conclusie neemt dat je moet kunnen praten om beheersbare/snelle communicatie te maken? Heb jij ooit wel eens opgelet bij het nieuws op zo'n 'doventolk' die in gebarentaal het nieuws 'vertaald'? Voor mijn idee werkt het uitstekend.
Sterker nog je kunt megaveel bewegingen maken met je hand(en), vingers en alle combinaties en eventueel zelfs lichaam/gezicht combinerend. Ik denk zelfs potentieel meer dan natuurlijke talen klanken hebben die ze van elkaar onderscheiden.

Trouwens het grappige is dat gesproken taal NIETS anders is dan een opeenvolging van klanken & 'pauzes'. Je zou kunnen zeggen dat je gewoon aan het spellen bent alleen dan een stuk sneller/vlotter (en uiteraard meer samenhangend, niet de namen noemt voor de letters). De gedachte: "Communicatie wordt er niet eenvoudiger van als je complete woorden en begrippen moet gaan spellen. " gaat hier dus niet op.
pi_57423667
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Wat nou zucht? Mijn vraag is hier hoe beeld een dove deze begrippen uit? Hoe communiceert hij deze begrippen naar een medemens toe, zonder ze op te schrijven?

1 vd grootste uitvindingen vd mens is het alfabet. Het alfabet maakt taal beheersbaar en controleerbaar. Zonder het alfabet zouden wij voor elk begrip een geheel eigen klank moeten bedenken. Dat is geen doen, want dan moet je alles onthouden. Mbv het alfabet kun je woorden makkelijker samenvoegen met het behoudt van klank. Daarmee comprimeer je het enorme bestand van woorden en begrippen dat mensen kennen. Dit enorme bestand is toegankelijk voor ons allemaal door het alfabet toe te passen.

Hebben doven ook een alfabet?
Dat hebben ze zeker, het handalfabet.
Via Google kun je vast wel een link vinden waar het uitgelegd wordt (ik zit nu op me werk).
Als ik thuis ben zal ik wel even kijken of ik een link kan vinden.
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:59 schreef ThE_ED het volgende:
En als je blind én doof bent?
Deze film geeft perfect antwoord op je vraag:
Miracle worker
pi_57424021
quote:
Op zondag 16 maart 2008 23:31 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Ooit naar chinese tekens gekeken?
Als ik met 1 beweging een woord beschrijf, dan is dat toch niet bepaald langzamer dan een woord?
Ja en weet je hoe verdomd moeilijk japans te leren is omdat ze eigenlijk 3 verschillende alfabets (meervoud?) hebben? Hoe dat met chinees zit weet ik niet. Maar bij deze verschillende alfabets is de een nog langer dan de andere. Waarbij je dus honderden symbolen moet leren? Heb me zelfs laten vertellen dat sommige japanners zelf hun derde alfabet niet eens kennen. Dan kun je toch beter een simpeler alfabet hebben met een grotere reikwijdte?
quote:
Bovendien gaat nu de discussie dus over "Mijn vraag is of communiceren via gebarentaal net zo beheersbaar en controleerbaar is als met spreektaal. " En niet 'kunnen dove denken ?' ?

Ik geef je 1 grote tip: haal de gedachte uit je hoofd dat mensen enkel kunnen denken als ze >gesproken< natuurlijke taal kennen. Er zijn zat mensen die niet eens hun eigen taal goed beheersen, waarom zou dus gebarentaal daar voor onder doen.
Waar haal je dat nou weer vandaan? Ik heb net nog gezegd dat mensen idd best kunnen denken wanneer ze doof zijn. En of gebarentaal onder doet voor spreektaal dat probeer ik juist uit te vinden!!
Ik denk dat het zo is, maar ik weet het niet zeker. Daarom heb ik in mijn vorige posts een aantal vragen gesteld, waarvan ik hoop dat een doof persoon ze kan beantwoorden. Pas als ik antwoord heb op die vragen, heb ik een helderder beeld voor mezelf.
quote:
Wellicht omdat je zelf niet inziet/begrijpt hoe gebarentaal in zijn omgang is dat je dan de conclusie neemt dat je moet kunnen praten om beheersbare/snelle communicatie te maken? Heb jij ooit wel eens opgelet bij het nieuws op zo'n 'doventolk' die in gebarentaal het nieuws 'vertaald'? Voor mijn idee werkt het uitstekend.
Sterker nog je kunt megaveel bewegingen maken met je hand(en), vingers en alle combinaties en eventueel zelfs lichaam/gezicht combinerend. Ik denk zelfs potentieel meer dan natuurlijke talen klanken hebben die ze van elkaar onderscheiden.

Zoals ik al zei, die conclusie heb ik nog niet getrokken. Het lijkt me op dit moment logisch dat het wel zo is, maar ik kan dr naast zitten. Daarom stel ik vragen om er meer over te weten te komen.
Een ander argument dat ik nu aanvoer is zang. Een lied kan je ontroeren en emoties los maken puur en alleen door het op een bepaalde manier gebruiken van de stem. Dit wel in combinatie met woorden, maar het is de stem die je in vervoering kan brengen. Ik denk niet dat gebarentaal dit verfijnde kent, dat je los van de woorden, zulke emoties teweeg kunt brengen met gebarentaal.
Tuurlijk kun je met snelheid van beweging en gezichtsuitdrukkingen de gebaren kracht bijzetten of meer betekenis meegeven, maar ik denk niet dat dit systeem zo verfijnd is als bij spraak.
quote:
Trouwens het grappige is dat gesproken taal NIETS anders is dan een opeenvolging van klanken & 'pauzes'. Je zou kunnen zeggen dat je gewoon aan het spellen bent alleen dan een stuk sneller/vlotter (en uiteraard meer samenhangend, niet de namen noemt voor de letters). De gedachte: "Communicatie wordt er niet eenvoudiger van als je complete woorden en begrippen moet gaan spellen. " gaat hier dus niet op.
Taal is idd niets anders dan een opeenvolging van klanken en pauzes, maar door gebruik van het alfabet wordt dit een stuk controleerbaarder! Als je een woord leest, wat je nog nooit hebt gelezen weet je wel hoe je het moet uitspreken.
Daarom vroeg ik dus net of in gebarentaal het gebaar voor KAT een opeenvolging is van de gebaren voor de letters K, A en T. Als dit niet zo is, dan duidt dat op een niet efficient systeem. Dat zou betekenen dat wanneer je een nieuw woord ziet staan je er een nieuw gebaar bij moet leren om dit woord te kunnen communiceren naar een ander.

Verder hoef je je niet aangevallen te voelen. Ik weet dat de TT een beetje dom overkomt, maar de discussie is allang de diepte ingegaan. Het is niet mijn bedoeling om doven hier te bashen of ze als dom af te schilderen. Wat ik zo interessant vind aan deze discussie nu, is de vraag wat verschillende zintuigen bijdragen aan de ontwikkeling van cultuur, vd maatschappij, vd mens.
Zintuigen zijn instrumenten die wij hebben gekregen van de evolutie (of God) om te overleven. Met onze zintuigen kunnen we waarnemen en hoe meer zintuigen we hebben (in ons geval 5) hoe beter wij kunnen waarnemen en hoe beter beheersbaar onze omgeving wordt.
En tuurlijk kan 1 zintuig verder ontwikkeld worden als een ander uitvalt, maar ik denk niet dat het dat weggevallen zintuig compleet kan vervangen.
pi_57424185
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Tuurlijk kun je voor elk woord een gebaar bedenken, maar is dat systeem dan niet ontzettend rudimentair? Of bestaat er voor gebarentaal ook een alfabet? Kijk eens naar de woorden hieronder:

Actuaris
Afsluitprovisie
Contingenteringskartel

PolyEtheenCarbonaat
Butadiene Acrylonitrile

M'n familie is doof, zodoende beheers ik gebarentaal.

Voor de eerste vier bestaan er zeker gebaren. Van het vijfde begrip ben ik daar niet zo zeker van. Het heeft dan vooral betrekking op 'contingenterings-'. Maar daar valt vast wel een gebaar voor te bedenken.

Voor scheikundige namen is er een systeem van gebaren bedacht, het bestaat 30 jaar. Ik wou dat ik je kon laten zien hoe we scheikundige benamingen in gebarentaal doen, maar m'n bijdrage blijft helaas tekstueel beperkt ....
pi_57424606
quote:
Op zondag 16 maart 2008 23:58 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ja en weet je hoe verdomd moeilijk japans te leren is omdat ze eigenlijk 3 verschillende alfabets (meervoud?) hebben? Hoe dat met chinees zit weet ik niet. Maar bij deze verschillende alfabets is de een nog langer dan de andere. Waarbij je dus honderden symbolen moet leren? Heb me zelfs laten vertellen dat sommige japanners zelf hun derde alfabet niet eens kennen. Dan kun je toch beter een simpeler alfabet hebben met een grotere reikwijdte?
toevallig heb ik wat japans geleerd. Er zijn in principe 4 'alfabetten', maar dat is gewoon zo genoemd voor mensen die zich er niet in hebben verdiept (zo ook alle uitleg etc hoe grammatica van de taal werkt, magoed). In feite is het zo: 1 hiragana voor eigen taal syllable 'alfabet' gebruikt om de vervoegingen/standaardwoorden te beschrijven maar ook voor verduidelijking. 2e 'alfabet' is 'kanji' chinese tekens die simplified zijn, ze hebben 2 of meer lezingen (meestal 2 waarvan afhangt uit welk alfabet het volgende teken is, de uitzonderingen hebben meerdere en zijn veelgebruikte woorden net zoals je bij ons gewoon hebt) in school leer je er 2000 en er zijn circa 5000-8000 (dacht ik) maar de meeste kennen er wellicht maar 2500-3000 geloof ik, 3e alfabet zou je (vanuit jouw stukje) het katakana moeten noemen, wordt gebruikt voor woorden niet van japanse origine, systematische namen voor planten/dieren o.a. Ik zie ze zelf ook niet bepaald vaak... 4e is gewoon ons alfabet, maar de vraag is maar hoeveel van japanners het begrijpen of kunnen uitspreken (klanken zijn een stuk minder in aantal). Onze alfabet is trouwens ook idealistisch en voor mijn idee weinig verschillend met het 2e 'alfabet' de kanji, de kanji bestaat namelijk uit elementen die je met enige beoefening onder de knie hebt, vaste volgorde van schrijven, zodoende zou je elk teken gewoon een woord bestaand uit enkele 'opgehoopte' 'letters' moeten zien. Voordelen van hun schrift is dat je veel sneller woorden vindt in een tekst, slechts 1 teken hoeft te zien ipv een reeks, geen spaties nodig hebt, etc. (Het leren schrijven/herkennen van zo'n teken is dus niets anders dan een woord leren (op basis van visueel).)
quote:
Taal is idd niets anders dan een opeenvolging van klanken en pauzes, maar door gebruik van het alfabet wordt dit een stuk controleerbaarder! Als je een woord leest, wat je nog nooit hebt gelezen weet je wel hoe je het moet uitspreken.
Onjuist, er zijn meer dan zat uitzonderingen. Je kunt meestal slechts een benadering maken van de uitspraak. Hoe geoefender je bent met de uitspraak en de manier van schrijven hoe meer regels je kunt vaststellen die je zullen helpen voor de uitspraak. Letters kunnen meerdere klanken hebben: http://en.wikipedia.org/wiki/International_Phonetic_Alphabet / http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_orthography en dan heb je nog vele variaties/dialecten/klemtoon/etcetera. Nederlands is dan zelfs nog redelijk in zijn standaardisering tussen orthographie en uitspraak (integendeel tot Engels o.a.). Om het drastischer te stellen ik ben (een van de/)het levende bewijs(/zen) dat geschreven woorden niet helpen bij uitspraak
quote:
En tuurlijk kan 1 zintuig verder ontwikkeld worden als een ander uitvalt, maar ik denk niet dat het dat weggevallen zintuig compleet kan vervangen.
De enige vraag die je moet stellen, wanneer vind je dat iets compleet vervangt/functioneert? Katten kunnen veel hogere tonen horen, honden beter ruiken, arends kunnen verder zien (mjah eigenlijk is de mens op visueel gebied heel erg sterk)

[ Bericht 1% gewijzigd door koffiegast op 17-03-2008 00:47:01 ]
pi_57424956
quote:
Op maandag 17 maart 2008 00:41 schreef koffiegast het volgende:

Onjuist, er zijn meer dan zat uitzonderingen. Je kunt meestal slechts een benadering maken van de uitspraak. Hoe geoefender je bent met de uitspraak en de manier van schrijven hoe meer regels je kunt vaststellen die je zullen helpen voor de uitspraak. Letters kunnen meerdere klanken hebben: http://en.wikipedia.org/wiki/International_Phonetic_Alphabet / http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_orthography en dan heb je nog vele variaties/dialecten/klemtoon/etcetera. Nederlands is dan zelfs nog redelijk in zijn standaardisering tussen orthographie en uitspraak (integendeel tot Engels o.a.). Om het drastischer te stellen ik ben (een van de/)het levende bewijs(/zen) dat geschreven woorden niet helpen bij uitspraak
Ik wist gewoon dat deze opmerking zou komen... Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar die vallen in het niet bij de voordelen van het gebruik van het alfabet. Over het algemeen geeft een alfabet met zijn letters vrij nauwkeurig weer hoe een woord moet worden uitgesproken.
Heb een beetje het idee dat je steeds dingen probeert te weerleggen door op de uitzonderingen in te gaan.
quote:
De enige vraag die je moet stellen, wanneer vind je dat iets compleet vervangt/functioneert? Katten kunnen veel hogere tonen horen, honden beter ruiken, arends kunnen verder zien (mjah eigenlijk is de mens op visueel gebied heel erg sterk)
Ik denk niet dat je een zintuig helemaal kunt vervangen door een ander zintuig. Elk zintuig is uniek en zintuigen met elkaar vergelijken is appels met peren vergelijken.
Omdat elk zintuig zo uniek is, voegt het een compleet andere dimensie toe aan het ervaren van onze realiteit. En ik denk dus dat het op een bepaalde manier ervaren van de realiteit, leidt tot een bepaalde invulling van de realiteit in de vorm van cultuur, maatschappij en je eigen psyche of identiteit. En hoe meer dimensies wij kunnen beleven bij het ervaren van de realiteit, hoe voller of verfijnder de realiteit kan worden ervaren.

Ik ben verder benieuwd hoe jij denkt over de opmerking die ik maakte over zang. Dat zang je in vervoering kan brengen, bepaalde (heftige) emoties teweeg kan brengen op een manier dat gebarentaal dat volgens mij niet kan. Zo ver kan gebarentaal de diepte niet in denk ik.
pi_57425238
quote:
Op maandag 17 maart 2008 01:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik wist gewoon dat deze opmerking zou komen... Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar die vallen in het niet bij de voordelen van het gebruik van het alfabet. Over het algemeen geeft een alfabet met zijn letters vrij nauwkeurig weer hoe een woord moet worden uitgesproken.
Heb een beetje het idee dat je steeds dingen probeert te weerleggen door op de uitzonderingen in te gaan.
Het geeft inderdaad een redeljke benadering, maja dat kun je van heel veel zeggen geloof ik. Voor mijn idee probeer ik je verder alleen op het spoor te zetten dat doven prima kunnen denken en dat zonder gesproken natuurlijke taal je prima nog van alles en nog wat kunt meemaken. Dat het niet zo goed uitwerkt is misschien mijn fout.
quote:
Ik ben verder benieuwd hoe jij denkt over de opmerking die ik maakte over zang. Dat zang je in vervoering kan brengen, bepaalde (heftige) emoties teweeg kan brengen op een manier dat gebarentaal dat volgens mij niet kan. Zo ver kan gebarentaal de diepte niet in denk ik.
Persoonlijk heb ik maar heel weinig ervaren dat zang me ergens in een stemming kan brengen. Misschien ligt dat aan het feit dat ik het ben. Ik denk dat zang uberhaupt muziek gewoon bepaalde herinneringen opdoet bij mensen wat ze als iets leuks/ergs/etc ervaren. Ik denk niet dat gebarentaal zeer er onderlijd, simpelweg omdat je nog een grote portie communiceert door middel van lichaamstaal en 'woorden' (dus bepaalde handgebaren). Dat het niet hetzelfde is klopt, zoals je al zei appels met peren.

Wat ik wel denk dat vele diverse dingen je tot bepaalde emoties kan brengen, bijv. een foto, een gebeurtenis etc. Misschien is zang in dat oogpunt een beetje krom aangezien je nu wellicht vergelijkt met iemand die doof is en iemand die niet doof of blind is. Stel dat je nou blind was, dan kunnen bepaalde aanblikken je niet 'teweegbrengen'.
pi_57425460
quote:
Op maandag 17 maart 2008 00:12 schreef ThinAir het volgende:

[..]

M'n familie is doof, zodoende beheers ik gebarentaal.

Voor de eerste vier bestaan er zeker gebaren. Van het vijfde begrip ben ik daar niet zo zeker van. Het heeft dan vooral betrekking op 'contingenterings-'. Maar daar valt vast wel een gebaar voor te bedenken.

Voor scheikundige namen is er een systeem van gebaren bedacht, het bestaat 30 jaar. Ik wou dat ik je kon laten zien hoe we scheikundige benamingen in gebarentaal doen, maar m'n bijdrage blijft helaas tekstueel beperkt ....
Interessant. Bedankt voor je antwoord
pi_57425490
quote:
Op maandag 17 maart 2008 01:49 schreef koffiegast het volgende:

Wat ik wel denk dat vele diverse dingen je tot bepaalde emoties kan brengen, bijv. een foto, een gebeurtenis etc. Misschien is zang in dat oogpunt een beetje krom aangezien je nu wellicht vergelijkt met iemand die doof is en iemand die niet doof of blind is. Stel dat je nou blind was, dan kunnen bepaalde aanblikken je niet 'teweegbrengen'.
Heb net nog wat gelezen in een boek en misschien dat ik de situatie het beste op deze manier kan schetsen:

Als het aankomt op de communicatie met jezelf, dus binnenin, dan zijn gesproken en geschreven taal waarschijnlijk niet zo effectief als beeldtaal en gevoel. Beeldtaal en gevoel zijn zelfs vele malen beter als het aankomt op de communicatie in jezelf.

Maar vervolgens moet je je eigen belevingswereld wel kunnen delen met anderen. Op deze manier word je eigen belevingswereld ook weer verrijkt en om met elkaar te kunnen samenleven is het handig om zo precies en efficient mogelijk te kunnen communiceren.
En dan blijf ik bij mijn mening dat gesproken taal efficienter is dan gebarentaal als het op woorden alleen aankomt, en ik denk ook dat gesproken taal rijker is omdat je meer nuances kunt aanbrengen door middel van je stem. Met gebarentaal kun je ook zeker in bepaalde mate nuances aanbrengen maar ik denk niet dat dat net zo precies kan dan wanneer je spreektaal gebruikt.
Bedenk hierbij ook, dat je tijdens het spreken ook een soort van gebarentaal kunt gebruiken. Ik praat bijvoorbeeld erg veel met mijn handen tijdens het spreken. Dat is nog geen gebarentaal zoals doven dat kennen, maar het voegt toch nog weer iets extra's toe aan het al verfijnde communiceren met je stemgebruik.
  maandag 17 maart 2008 @ 03:16:00 #98
204162 SuperShark
Eat you alive!
pi_57425495
Die topititel
Kill the fish.
pi_57425526
quote:
Op maandag 17 maart 2008 03:16 schreef SuperShark het volgende:
Die topititel
Het lokt wel mensen