Ik ken dr geen 1 helaas.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:30 schreef RacerDKB het volgende:
Vraag het ze.
quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Nee dove mensen kunnen niet denken. Net beesten zijn het
Dat zou je denken wanneer je de geluiden hoort die soms uit hun mond komen, maar is dat ook echt zo?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Is over nagedacht he?quote:
Ik snap heel goed wat ie bedoelt hoorquote:
Heb je ze ooit zien eten?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik ben lui en heb geen zin om te zoekenquote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:41 schreef kloontje_de_reuzekloon het volgende:
je kunt het toch op internet vragen?![]()
google doet wonderen: http://cochlearimplants.yourbb.nl
Ja idd. Maar toch lijkt denken me belangrijker dan dromen.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:52 schreef BaggerUser het volgende:
net zoals hoe dromen blinden?
Best een goede vraag eigenlijkquote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:52 schreef BaggerUser het volgende:
http://www.frederike.nl/cgi-bin/scripts/db.cgi?ID=183&view_records=1&ww=onquote:
Blinden dromen in gesprekken of andere geluiden, ze zijn wat meer auditief ingesteld.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:52 schreef BaggerUser het volgende:
Ja, laten we het forum opdoeken en alleen nog maar Google gebruiken. Uiteindelijk bestaat alleen nog maar de site van Google en kun je binnen die site zoeken...quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:59 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
http://www.frederike.nl/cgi-bin/scripts/db.cgi?ID=183&view_records=1&ww=on
en
http://www.doof.nl/archief/2003/08/knagende_vragen.php
google....sukkel
Maar hoe denk je dan? Als ik denk dan hoor ik mezelf praten in mijn hoofd, hoe gaat dat bij jou in zijn werk dan?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 21:04 schreef DrewAndrews het volgende:
Gebarentaal als plaatje in mijn hoofd? Wat een kulantwoord is dit toch![]()
Ik ben doof geboren en ben zonder gebarentaal opgevoed, en de gedachten dat ik in mijn hoofd heb is hetzelfde als horende mensen. Ik hoor dan niets, maar ik kan wel liplezen en woorden als plaatjes voorstellen zoals jullie.
Jammer dat sommige mensen verkeerd voorstelling van doven hebben.
doof/blind...eh...ah whatever...tis allemaal hetzelfdequote:Op dinsdag 11 maart 2008 21:18 schreef Feitosa het volgende:
Die denken natuurlijk in braille...........
Is dat niet stiekem alleen als je erbij stilstaat dat je nadenkt? Een mens denkt doorgaans bovendien veel te snel om alles wat hij denkt in zijn hoofd in mooie correcte zinnetjes te gieten. Als je over bepaalde dingen nadenkt, lijkt het me wel logisch dat bepaalde woorden die daarmee te maken hebben in de hersenen "geactiveerd" worden, maar ik kan in ieder geval best nadenken zonder alles in mijn hoofd "uit te spellen".quote:Op dinsdag 11 maart 2008 21:09 schreef P.C._Hooftletter het volgende:
[..]
Maar hoe denk je dan? Als ik denk dan hoor ik mezelf praten in mijn hoofd, hoe gaat dat bij jou in zijn werk dan?
meer in beelden en schrift lijkt me he,quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:51 schreef ThE_ED het volgende:
Ik vraag me, serieus, wel af hoe iemand denkt die geen (geproken) taal kent.
Dat vind ik ook wel een interessante vraag. Zijn er doven met MPS (Multiple Personality Syndrome)?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 21:03 schreef Noodly het volgende:
Ze zullen vast niet de irritatie kennen van een liedje in hun hoofd wat er niet uit wil.
Zouden ze wel stemmen in hun hoofd kunnen horen?
Je doet net alsof doven een hersenaandoening hebbenquote:Op dinsdag 11 maart 2008 23:04 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat vind ik ook wel een interessante vraag. Zijn er doven met MPS (Multiple Personality Syndrome)?
Voor het hebben van meerdere persoonlijkheden moet je volgens mij een duidelijk systeem van gedachten hebben die je dan vervolgens van elkaar kunt onderscheiden en linken aan een persoonlijkheid (ik gis hier maar wat natuurlijk). Zou je zo'n verfijnd systeem van meerdere persoonlijkheden wel kunnen hebben wanneer je doof bent geboren en je gedachtensysteem misschien net iets minder verfijnd is?
Ok, om het even te verduidelijken: Mijn vraag op dit moment is of het denksysteem van doven net zo verfijnd kan zijn als dat van horende mensen.quote:Op woensdag 12 maart 2008 04:10 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Je doet net alsof doven een hersenaandoening hebben, het 'enige' wat je mist is geluid als je doof bent, jij koppelt je zinnen/taalopbouw aan spraak/geluid een dove zal zijn taal aan iets anders koppelen schrift, beelden whatever.
Maar uiteindelijk zijn het je zintuigen die ervoor zorgen dat je grip krijgt op je omgeving. En hoe meer zintuigen je hebt, hoe meer grip je hebt op de realiteit. Hoe meer zintuigen je hebt, hoe verfijnder je beeld is vd werkelijkheid.quote:Op woensdag 12 maart 2008 17:09 schreef Ra-z het volgende:
Ik denk dat het denksysteem van doven net zo verfijnd inelkaar zit als dat van ons, mischien nog wel verfijnder.
ze moeten het gebrek van een zintuig opvangen met de rest van hun zintuigen.
natuurlijk is het wel lastiger communiceren met een dove, maar het is best goed te doen, heb een dove collega gehad ondanks dat hij niet kon praten en ik geen gebarentaal kan viel het communiceren best mee, ik begreep meestal wat hij bedoelde en andersom, je houd gewoon dezelfde gesprekken als met een niet dove alleen je past je communicatie aan
Ik denk ook dat als iedereen doof geboren zou zijn je gewoon een ander soort communicatie zou hebben gekregen wat niet leunt op stemtoon of geluidopzich denk ik dat we dan net zo ver zouden hebben kunnen komen maar op een andere manier
Ik ben zelf niet doof, maar slechthorend (maar in de volksmond doof) en als ik bijvoorbeeld een boek lees, hoor ik een soort innerlijke stem, mijn eigen stem.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:21 schreef Ninedarts het volgende:
Ik ben zelf ook doof geboren...
Gedachten heeft iedereen, net als emoties, het is aangeboren...
Het is best eigenlijk een rare vraag..
Het enige verschil tussen doven en horenden is gewoon dat doven niet kunnen horen, voor de rest is alles precies hetzelfde......
En op mijn werk is het soms wel handig om doof te zijn......als de vrouwelijke collega's zijn die een zeikdag hebben...
Ja ik ben een man
Stop je viingers je oren en probeer een kruiswoordpuzzel te maken. Kun je het zelf testen....quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik vroeg me dus laatst af hoe dove mensen (doof geboren) hun gedachten waarnemen. Volgens mij kunnen "normale" mensen hun gedachten als het ware horen en ze zo waarnemen. Maar hoe gaat dat bij doven? Als zij denken, zien ze dan hun gedachten? En hoe zien ze die... in gebarentaal als een plaatje in hun hoofd?
Niet echt, je bent immers horend geweest i.t.t. mensen die doof zijn geboren.quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:31 schreef chevere het volgende:
[..]
Stop je viingers je oren en probeer een kruiswoordpuzzel te maken. Kun je het zelf testen....
Ik denk het wel. Ten eerste is taal alleen noodzakelijk om onze eigen gedachten te kunnen volgen en ontleden, een eerste gedachte komt soms zonder taal. Ten tweede kent gebarentaal dezelfde aspecten en nuances die gesproken taal ook kent.quote:Op woensdag 12 maart 2008 14:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ok, om het even te verduidelijken: Mijn vraag op dit moment is of het denksysteem van doven net zo verfijnd kan zijn als dat van horende mensen.
Gebarentaal is ook gesproken taal.quote:Het zijn gesproken EN geschreven taal geweest, die de mens heeft gebracht tot waar zij vandaag de dag is. Ik betwijfel of wij auto's, vliegtuigen, raketten, computers, democratie, enz. hadden kunnen voortbrengen wanneer wij een gedachtensysteem zouden hebben waarbij de audio component ontbreekt.
Met gebarentaal zijn ook die nuances aan te brengen (Denk ook aan hoe de bewegingen worden gemaakt bijvoorbeeld).quote:Lichaamstaal speelt dus een hele belangrijke rol. Tuurlijk hebben doven lichaamstaal maar zonder bijvoorbeeld je eigen stemtoon te kunnen horen en die van anderen, missen doven missen wel een heel belangrijk onderdeel van communicatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |