abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57313623
Ik vroeg me dus laatst af hoe dove mensen (doof geboren) hun gedachten waarnemen. Volgens mij kunnen "normale" mensen hun gedachten als het ware horen en ze zo waarnemen. Maar hoe gaat dat bij doven? Als zij denken, zien ze dan hun gedachten? En hoe zien ze die... in gebarentaal als een plaatje in hun hoofd?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_57313651
Vraag het ze.
pi_57313710
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:30 schreef RacerDKB het volgende:
Vraag het ze.
Ik ken dr geen 1 helaas.
pi_57313833
Nee dove mensen kunnen niet denken. Net beesten zijn het
  dinsdag 11 maart 2008 @ 20:39:31 #5
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_57313858
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  dinsdag 11 maart 2008 @ 20:41:14 #6
179434 kloontje_de_reuzekloon
Er kan d'r maar 1 de 2e z
pi_57313897
je kunt het toch op internet vragen?
google doet wonderen: http://cochlearimplants.yourbb.nl
Op weg naar sint juttemes.
pi_57313907
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik ken dr geen 1 helaas.
Dwalen kan iedereen, maar alleen dwazen volharden in hun dwaling.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 20:47:44 #8
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_57314065
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[KNE]-Mod
pi_57314071
Die tt
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
pi_57314091
quote:
Dat zou je denken wanneer je de geluiden hoort die soms uit hun mond komen, maar is dat ook echt zo?
pi_57314117
Nee, tuurlijk niet. Dove mensen zijn net zo slim als niet dove mensen.
pi_57314130
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:47 schreef Triptamine het volgende:
Die tt
Is over nagedacht he?
pi_57314162
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:41 schreef Vector_SLD het volgende:

[..]

Ik snap heel goed wat ie bedoelt hoor
  dinsdag 11 maart 2008 @ 20:51:08 #14
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_57314163
Ik vraag me, serieus, wel af hoe iemand denkt die geen (geproken) taal kent.
[KNE]-Mod
  dinsdag 11 maart 2008 @ 20:51:09 #15
205673 supersayan
KA-ME-HA-ME-HAAAAAAAAAAAAA!!!!
pi_57314164
quote:
Heb je ze ooit zien eten?
Nappa: Vegeta, what does the scouter say about his power level?
Vegeta: It's over NINE THOUSAAAAAAAAAND!
  dinsdag 11 maart 2008 @ 20:52:00 #16
74523 BaggerUser
ModderFokker!
pi_57314192
net zoals hoe dromen blinden?
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_57314211
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:41 schreef kloontje_de_reuzekloon het volgende:
je kunt het toch op internet vragen?
google doet wonderen: http://cochlearimplants.yourbb.nl
Ik ben lui en heb geen zin om te zoeken
pi_57314251
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:52 schreef BaggerUser het volgende:
Ja idd. Maar toch lijkt denken me belangrijker dan dromen.
pi_57314296
quote:
Best een goede vraag eigenlijk
pi_57314357
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:56 schreef Rikkert het volgende:

[..]

Best een goede vraag eigenlijk
http://www.frederike.nl/cgi-bin/scripts/db.cgi?ID=183&view_records=1&ww=on

en

http://www.doof.nl/archief/2003/08/knagende_vragen.php

google....sukkel

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2008 21:00:33 ]
  dinsdag 11 maart 2008 @ 21:01:32 #21
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_57314424
quote:
Blinden dromen in gesprekken of andere geluiden, ze zijn wat meer auditief ingesteld.
Zo zullen doven ook wel denken in beelden/plaatjes, zijn wat visueler ingesteld dan 'normale' mensen.
pi_57314463
Ze zullen vast niet de irritatie kennen van een liedje in hun hoofd wat er niet uit wil.

Zouden ze wel stemmen in hun hoofd kunnen horen?
pi_57314485
Gebarentaal als plaatje in mijn hoofd? Wat een kulantwoord is dit toch

Ik ben doof geboren en ben zonder gebarentaal opgevoed, en de gedachten dat ik in mijn hoofd heb is hetzelfde als horende mensen. Ik hoor dan niets, maar ik kan wel liplezen en woorden als plaatjes voorstellen zoals jullie.

Jammer dat sommige mensen verkeerd voorstelling van doven hebben.
pi_57314553
quote:
Ja, laten we het forum opdoeken en alleen nog maar Google gebruiken. Uiteindelijk bestaat alleen nog maar de site van Google en kun je binnen die site zoeken...
Tot in de pruimentijd.
pi_57314582
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 21:04 schreef DrewAndrews het volgende:
Gebarentaal als plaatje in mijn hoofd? Wat een kulantwoord is dit toch

Ik ben doof geboren en ben zonder gebarentaal opgevoed, en de gedachten dat ik in mijn hoofd heb is hetzelfde als horende mensen. Ik hoor dan niets, maar ik kan wel liplezen en woorden als plaatjes voorstellen zoals jullie.

Jammer dat sommige mensen verkeerd voorstelling van doven hebben.
Maar hoe denk je dan? Als ik denk dan hoor ik mezelf praten in mijn hoofd, hoe gaat dat bij jou in zijn werk dan?
Tot in de pruimentijd.
pi_57314743
ik kan me ook totaal geen voorstelling maken over dit onderwerp, best bizar eigelijk
gelukkig voor ts is hier nu een dove
ondertitel
pi_57314848
Die denken natuurlijk in braille...........
Existing in dimensions of addictive obsession
Your script will run short of ideas
The story will soon end itself
People to trust come short in number
  dinsdag 11 maart 2008 @ 21:23:43 #28
137975 Twpk
We are muppets
pi_57314974
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 21:18 schreef Feitosa het volgende:
Die denken natuurlijk in braille...........
doof/blind...eh...ah whatever...tis allemaal hetzelfde
pi_57315091
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 21:09 schreef P.C._Hooftletter het volgende:

[..]

Maar hoe denk je dan? Als ik denk dan hoor ik mezelf praten in mijn hoofd, hoe gaat dat bij jou in zijn werk dan?
Is dat niet stiekem alleen als je erbij stilstaat dat je nadenkt? Een mens denkt doorgaans bovendien veel te snel om alles wat hij denkt in zijn hoofd in mooie correcte zinnetjes te gieten. Als je over bepaalde dingen nadenkt, lijkt het me wel logisch dat bepaalde woorden die daarmee te maken hebben in de hersenen "geactiveerd" worden, maar ik kan in ieder geval best nadenken zonder alles in mijn hoofd "uit te spellen".

Het ligt er natuurlijk ook aan waarover je nadenkt, met een landkaart een route plannen gaat denk ik een stuk makkelijker zonder woorden, dan nadenken over quantummechanica.
.
pi_57315106
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:51 schreef ThE_ED het volgende:
Ik vraag me, serieus, wel af hoe iemand denkt die geen (geproken) taal kent.
meer in beelden en schrift lijkt me he,
pi_57315240
Mensen, maak eens geen misbruik van afwezigheid van een mod.

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2008 21:36:18 ]
pi_57315726
En hoe stelt een blinde zich dingen voor? Of kleuren.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 11 maart 2008 @ 21:54:05 #33
195784 tzja
anonymous
pi_57315743
zonder geluid
In Dutch the term lol translates to "fun" and the term "Lul" is slang for dick. So when the two forms are combined it must be having fun whilst being a dick...truly the lulz have existed long before interweb...
http://encyclopediadramatica.com/
pi_57317824
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 21:03 schreef Noodly het volgende:
Ze zullen vast niet de irritatie kennen van een liedje in hun hoofd wat er niet uit wil.

Zouden ze wel stemmen in hun hoofd kunnen horen?
Dat vind ik ook wel een interessante vraag. Zijn er doven met MPS (Multiple Personality Syndrome)?
Voor het hebben van meerdere persoonlijkheden moet je volgens mij een duidelijk systeem van gedachten hebben die je dan vervolgens van elkaar kunt onderscheiden en linken aan een persoonlijkheid (ik gis hier maar wat natuurlijk). Zou je zo'n verfijnd systeem van meerdere persoonlijkheden wel kunnen hebben wanneer je doof bent geboren en je gedachtensysteem misschien net iets minder verfijnd is?
pi_57321097
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 23:04 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dat vind ik ook wel een interessante vraag. Zijn er doven met MPS (Multiple Personality Syndrome)?
Voor het hebben van meerdere persoonlijkheden moet je volgens mij een duidelijk systeem van gedachten hebben die je dan vervolgens van elkaar kunt onderscheiden en linken aan een persoonlijkheid (ik gis hier maar wat natuurlijk). Zou je zo'n verfijnd systeem van meerdere persoonlijkheden wel kunnen hebben wanneer je doof bent geboren en je gedachtensysteem misschien net iets minder verfijnd is?
Je doet net alsof doven een hersenaandoening hebben , het 'enige' wat je mist is geluid als je doof bent, jij koppelt je zinnen/taalopbouw aan spraak/geluid een dove zal zijn taal aan iets anders koppelen schrift, beelden whatever.
pi_57327585
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 04:10 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Je doet net alsof doven een hersenaandoening hebben , het 'enige' wat je mist is geluid als je doof bent, jij koppelt je zinnen/taalopbouw aan spraak/geluid een dove zal zijn taal aan iets anders koppelen schrift, beelden whatever.
Ok, om het even te verduidelijken: Mijn vraag op dit moment is of het denksysteem van doven net zo verfijnd kan zijn als dat van horende mensen.

Het zijn gesproken EN geschreven taal geweest, die de mens heeft gebracht tot waar zij vandaag de dag is. Ik betwijfel of wij auto's, vliegtuigen, raketten, computers, democratie, enz. hadden kunnen voortbrengen wanneer wij een gedachtensysteem zouden hebben waarbij de audio component ontbreekt.

Dus is het gedachtensysteem van een horende persoon verfijnder, dan dat van een dove? Hoe doet de gemiddelde dove het bijvoorbeeld in de maatschappij? Zijn relatief gezien, net zoveel doven als horenden vooraanstaande wetenschappers?

Ook bij het samenleven met mensen en het opbouwen van een maatschappij is communicatie onontbeerlijk en hoe verfijnder die communicatie is, hoe verfijnder de maatschappij is. Een belangrijk onderdeel bij communicatie tussen mensen is lichaamstaal, waaronder stemtoon. Bij communicatie tussen twee mensen is het overgrote deel lichaamstaal en maar een klein deel wordt gecommuniceerd door de eigenlijke woorden die worden gebruikt. Lichaamstaal speelt dus een hele belangrijke rol. Tuurlijk hebben doven lichaamstaal maar zonder bijvoorbeeld je eigen stemtoon te kunnen horen en die van anderen, missen doven missen wel een heel belangrijk onderdeel van communicatie.

[ Bericht 21% gewijzigd door Probably_on_pcp op 12-03-2008 14:38:02 ]
pi_57330418
Ik denk dat het denksysteem van doven net zo verfijnd inelkaar zit als dat van ons, mischien nog wel verfijnder.
ze moeten het gebrek van een zintuig opvangen met de rest van hun zintuigen.

natuurlijk is het wel lastiger communiceren met een dove, maar het is best goed te doen, heb een dove collega gehad ondanks dat hij niet kon praten en ik geen gebarentaal kan viel het communiceren best mee, ik begreep meestal wat hij bedoelde en andersom, je houd gewoon dezelfde gesprekken als met een niet dove alleen je past je communicatie aan

Ik denk ook dat als iedereen doof geboren zou zijn je gewoon een ander soort communicatie zou hebben gekregen wat niet leunt op stemtoon of geluid opzich denk ik dat we dan net zo ver zouden hebben kunnen komen maar op een andere manier
pi_57334995
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 17:09 schreef Ra-z het volgende:
Ik denk dat het denksysteem van doven net zo verfijnd inelkaar zit als dat van ons, mischien nog wel verfijnder.
ze moeten het gebrek van een zintuig opvangen met de rest van hun zintuigen.

natuurlijk is het wel lastiger communiceren met een dove, maar het is best goed te doen, heb een dove collega gehad ondanks dat hij niet kon praten en ik geen gebarentaal kan viel het communiceren best mee, ik begreep meestal wat hij bedoelde en andersom, je houd gewoon dezelfde gesprekken als met een niet dove alleen je past je communicatie aan

Ik denk ook dat als iedereen doof geboren zou zijn je gewoon een ander soort communicatie zou hebben gekregen wat niet leunt op stemtoon of geluid opzich denk ik dat we dan net zo ver zouden hebben kunnen komen maar op een andere manier
Maar uiteindelijk zijn het je zintuigen die ervoor zorgen dat je grip krijgt op je omgeving. En hoe meer zintuigen je hebt, hoe meer grip je hebt op de realiteit. Hoe meer zintuigen je hebt, hoe verfijnder je beeld is vd werkelijkheid.

Ik ben het met je eens dat andere zintuigen zich misschien wel meer ontwikkelen als andere er niet zouden zijn, maar daarmee kun je toch niet het gemis 100% opvangen? Een blinde gaat heel goed horen, maar dat compenseert niet het gemis van het niet kunnen zien.
De verschillende zintuigen geven het leven en ook je gevoelsleven verschillende dimensies die weer zorgen voor een bepaalde ontwikkeling binnen in de mens, maar ook als maatschappij zijnde. Als we allemaal doof waren geboren, waren we ook waarschijnlijk niet eens tot het huidige niveau vd maatschappij gekomen omdat we als apen niet hadden kunnen overleven. We hadden geen gevaar kunnen horen aankomen en elkaar ook niet kunnen waarschuwen op een afstand.
  donderdag 13 maart 2008 @ 10:12:09 #39
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_57346210
Ik ben doof en ik denk niet.
Vandaar dat ik op de universiteit zit.
Niet meer actief op Fok!
pi_57346345
De TT is een beetje ongelukkig, die kan beter luiden: ' Hoe denken dove mensen', of: 'Denken dove mensen anders dan horenden'.

Ik zou niet weten waarom er een verschil in denken zou zijn. Natuurlijk kunnen doven zich geen gesproken woorden herinneren, maar wel gewoon woorden (liplezen, gebarentaal, geschreven tekst). En beelden, net als horenden.
En denken maakt geen geluid dus wat dat betreft is er geen verschil.
pi_57346356
Ik ben zelf ook doof geboren...

Gedachten heeft iedereen, net als emoties, het is aangeboren...

Het is best eigenlijk een rare vraag..

Het enige verschil tussen doven en horenden is gewoon dat doven niet kunnen horen, voor de rest is alles precies hetzelfde......

En op mijn werk is het soms wel handig om doof te zijn...... als de vrouwelijke collega's zijn die een zeikdag hebben...

Ja ik ben een man
  donderdag 13 maart 2008 @ 10:22:34 #42
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_57346384
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 10:21 schreef Ninedarts het volgende:
Ik ben zelf ook doof geboren...

Gedachten heeft iedereen, net als emoties, het is aangeboren...

Het is best eigenlijk een rare vraag..

Het enige verschil tussen doven en horenden is gewoon dat doven niet kunnen horen, voor de rest is alles precies hetzelfde......

En op mijn werk is het soms wel handig om doof te zijn...... als de vrouwelijke collega's zijn die een zeikdag hebben...

Ja ik ben een man
Ik ben zelf niet doof, maar slechthorend (maar in de volksmond doof) en als ik bijvoorbeeld een boek lees, hoor ik een soort innerlijke stem, mijn eigen stem.
Aangezien doven hun eigen stem niet kunnen horen (en überhaupt geen stemmen kunnen horen) vraag ik me wel af of zij ook zo'n innerlijke stem hebben .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 13 maart 2008 @ 10:26:30 #43
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_57346463
Ik heb me laten vertellen dat ook doven een 'inner monologue' hebben wat natuurlijk niet erg vreemd is, gegeven het feit dat ze slechts doof zijn, niet achterlijk ofzo.

En ik ben waarschijnlijk de enige, maar ik heb veel meer dan alleen mijn eigen stem waarmee ik tegen mijzelf praat. Ten eerste, herinneringen, plaatjes, beelden, emoties, geluiden. Dan ook nog geuren, meer herinneringen, meer geluid. Plus, vaak denk ik iets in een halve seconde, maar het helemaal uitspreken zou me vijf minuten kosten. Als je je iets beseft of een idee krijgt of wat dan ook.

Dat je "denken" defineert als "jezelf in je hoofd horen praten" vind ik persoonlijk knap beperkt. Denk er maar eens over na ( ), als je daadwerkelijk diep nadenkt over iets zit je echt niet een uur lang tegen jezelf aan te lullen. Ik in elk geval niet. Dat gaat veel te traag.
pi_57347748
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik vroeg me dus laatst af hoe dove mensen (doof geboren) hun gedachten waarnemen. Volgens mij kunnen "normale" mensen hun gedachten als het ware horen en ze zo waarnemen. Maar hoe gaat dat bij doven? Als zij denken, zien ze dan hun gedachten? En hoe zien ze die... in gebarentaal als een plaatje in hun hoofd?
Stop je viingers je oren en probeer een kruiswoordpuzzel te maken. Kun je het zelf testen....
pi_57347818
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 11:31 schreef chevere het volgende:

[..]

Stop je viingers je oren en probeer een kruiswoordpuzzel te maken. Kun je het zelf testen....
Niet echt, je bent immers horend geweest i.t.t. mensen die doof zijn geboren.
pi_57348388
Ik versta het orale taal door liplezen.......dus ik weet hoe de gesproken woorden gezegd word, ikzelf kan heel goed praten dus dat is het punt niet...

Het is gewoon volkomen onzin....

Voorbeeld:

Sommige voetballers hebben een goede inzicht hoe ze moeten lopen en andere voetballers niet...
Hebben die dan ook andere gedachten of niet??

Dat is toch precies hetzelfde?? lijkt mij......
pi_57352051
Ik heb altijd gedacht dat we ons alleen maar inbeelden dat ons brein een stem heeft, en dat het eigenlijke denken bestaat uit abstracte modaliteiten. Vergelijkbaar met een computer, die weliswaar op het beeldscherm zijn informatie in het Latijnse alfabet weergeeft, maar 'onder de motorkap' in enen en nullen werkt.

Volgens deze theorie zou iedereen op dezelfde manier kunnen denken, met zijn eigen taal als 'front-end' er overheen geprojecteerd. Dat doven blijkbaar gebarentaal in hun hoofd 'voelen' (bron) is een aanwijzing dat dit wel eens zou kunnen kloppen.
  donderdag 13 maart 2008 @ 15:26:11 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57352687
Ik ben in staat om op verschillende manieren te denken. Meestal denk ik in "taal", eigenlijk gewoon in Nederlands. Maar als ik schaak denk ik in stellingen, als ik een grote kast verhuis in ruimtelijke figuren, als ik naar muziek luister in muziek, in programeertalen, in opstellingen, in emoties etc etc. Er zijn dus heel veel manieren om te denken.
Ik denk echter ook wel dat die ene manier van denken in taal bij mensen die van jongsafaan doof zijn geweest minder goed ontwikkeld is. Dit compenseren ze door andere manieren van denken verder te ontwikkelen. Ik sta er trouwens wel vaak van te kijken hoe goed doven nog in staat zijn om taal op papier te zetten, als je nagaat dat ze vaak de eerste anderhalf jaar hebben moeten missen.
The End Times are wild
pi_57355765
Het Nederlandse taal is ons aangepraat tijdens onze ontwikkeling...

Iedereen heeft verbale vermogen...ouders leren ons dat om te zetten in Nederlands....het komt gewoon op hetzelfde neer......
  donderdag 13 maart 2008 @ 19:44:34 #50
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_57358371
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 14:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ok, om het even te verduidelijken: Mijn vraag op dit moment is of het denksysteem van doven net zo verfijnd kan zijn als dat van horende mensen.
Ik denk het wel. Ten eerste is taal alleen noodzakelijk om onze eigen gedachten te kunnen volgen en ontleden, een eerste gedachte komt soms zonder taal. Ten tweede kent gebarentaal dezelfde aspecten en nuances die gesproken taal ook kent.
quote:
Het zijn gesproken EN geschreven taal geweest, die de mens heeft gebracht tot waar zij vandaag de dag is. Ik betwijfel of wij auto's, vliegtuigen, raketten, computers, democratie, enz. hadden kunnen voortbrengen wanneer wij een gedachtensysteem zouden hebben waarbij de audio component ontbreekt.
Gebarentaal is ook gesproken taal.
quote:
Lichaamstaal speelt dus een hele belangrijke rol. Tuurlijk hebben doven lichaamstaal maar zonder bijvoorbeeld je eigen stemtoon te kunnen horen en die van anderen, missen doven missen wel een heel belangrijk onderdeel van communicatie.
Met gebarentaal zijn ook die nuances aan te brengen (Denk ook aan hoe de bewegingen worden gemaakt bijvoorbeeld).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')