abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57303370
De prijzen van grondstoffen als olie, graanprijzen, zuivel EXPLODEREN. Niet te zuinig. De olieprijs brak gisteren weer een nieuwe record, t.w. ¤108 euro. De prijzen van brood en zuivelproducten exploderen....en worden als dit zo doorgaat voor grote groepen straks onbetaalbaar.

Wat is er in VREDESNAAM aan de hand de laatste jaren? We plukken denkt ik nu "vruchten" van de door en door gemondialiseerde economie. Landen als China zuigen andere economieën als de onze dus gewoon leeg....

Wat staat ons straks (binnen een paar jaar) te wachten?

1 Grote groepen mensen kan straks de auto echt niet meer betalen?
2 Het OV wordt door de torenhoge prijzen straks voor grote groepen onbetaalbaar?
3 De prijzen van producten iha worden onbetaalbaar.
4 Hongersnood in Westerse landen als gevolg door schaarste aan granen, zuivel en andere voedingstoffen??

Ik voorspel dus hongersnood in Nederland. Eerst de minima, en daarna grote groepen laagst betaalden.

Hoe denk u hierover? Wat moeten we doen?

Ts begint: Niks mis met nationalisme in deze. Grenzen dicht dus.
pi_57303441
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 11:56 schreef EchtGaaf het volgende:
De prijzen van grondstoffen als olie, graanprijzen, zuivel EXPLODEREN. Niet te zuinig. De olieprijs brak gisteren weer een nieuwe record, t.w. ¤108 euro. De prijzen van brood en zuivelproducten exploderen....en worden als dit zo doorgaat voor grote groepen straks onbetaalbaar.

Wat is er in VREDESNAAM aan de hand de laatste jaren? We plukken denkt ik nu "vruchten" van de door en door gemondialiseerde economie. Landen als China zuigen andere economieën als de onze dus gewoon leeg....

2 Het OV wordt door de torenhoge prijzen straks voor grote groepen onbetaalbaar?
4 Hongersnood in Westerse landen als gevolg door schaarste aan granen, zuivel en andere voedingstoffen??

Ik voorspel dus hongersnood in Nederland. Eerst de minima, en daarna grote groepen laagst betaalden.

Dat is idd een hele goede manier om hongersnood te veroorzaken.

dinsdag 11 maart 2008 @ 12:01:08 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_57303489
Weet je zeker dat er zo'n duidelijke relatie tussen China en de stijging van grondstofprijzen is?
pi_57303527
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:01 schreef TNA het volgende:
Weet je zeker dat er zo'n duidelijke relatie tussen China en de stijging van grondstofprijzen is?
Die is er

de vraag naar grondstoffen (en landbouwproducten) uit China is momenteel dermate hoog dat het de prijzen op de wereldmarkt sterk opdrijft.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:03:27 #5
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_57303529
quote:

Het scenario wat op peakoil.nl/.com geschetst wordt begint steeds meer werkelijkheid te worden
Niet echt een fijn voorruitzicht
  † In Memoriam † dinsdag 11 maart 2008 @ 12:04:54 #6
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57303550
quote:
Nee, juist niet. Grenzen open en het door jouw zo gehaatte kapitalisme vrij laten en overheidsristricties weghalen.
Carpe Libertatem
pi_57303601
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:03 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het scenario wat op peakoil.nl/.com geschetst wordt begint steeds meer werkelijkheid te worden
Niet echt een fijn voorruitzicht
Inderdaad.

Het lijkt mij zeer ernstig. Nog veel ernstiger dan de islamisering waar Wilders zo v oor vreest...
pi_57303621
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:04 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Nee, juist niet. Grenzen open en het door jouw zo gehaatte kapitalisme vrij laten en overheidsristricties weghalen.
Ik weet het niet of je juist door de grenzen zo open te stellen dat het slechts voordelen zou bieden? Ik denk het niet zo...

Ik denk dat ik met mijn OP wel degelijk een groot nadeel benoem...
pi_57303652
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:01 schreef TNA het volgende:
Nou, het is een van de oorzaken. Feit is wle dat opkomende economieën, als China de olieprijs enorm opdrijven. Hetzelfde met de graan en zuivelprijs.

Feit is dat een stijgende vraag en een stokkend aanbod aan grondstoffen de prijzen doen exploderen....

Heb ik het nog niet dat de prijzen nog een veel ernstiger exploderen doordat speculanten er op gaan jagen
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:13:41 #10
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_57303686
Er is en zal nooit een voedselprobleem zijn. Er is sowieso allang genoeg voedsel op de wereld om de hele aardbevolking te voeden. Het enige probleem is de distributie. Lijkt me logisch dat met het toenemen van de kosten van voedsel er meer lokaal geproduceerd voedsel zal worden geconsumeerd. Dat hoeft minder ver vervoerd te worden, dus minder kosten, dus lagere prijzen (in potentie ). Dat wordt dus meer boerenkool en hutspot eten voor ons.

En de vleesindustrie zal mischien op de schop moeten. Als de prijzen écht zo hard gaan stijgen dat graan amper betaalbaar wordt is dat het eerste waarin gesneden kan worden. Er gaan idiote hoeveelheden voedsel om in de vleesindustrie om dieren zo vet mogelijk te krijgen voor ze geslacht worden. Halveer de vleesproductie en het probleem van de graanprijs is weg.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_57303718
Absoluut, grenzen dicht. Alles wat de laatste 10 jaar binnen is gekomen eruit flikkeren. Kost te veel.:P
Ook in moeilijke tijden.
  Donald Duck held dinsdag 11 maart 2008 @ 12:16:06 #12
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_57303729
europa kan zelf meer dan genoeg produceren.
De uitvoer naar het buitenland moet gewoon verminderd worden.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_57303775
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:13 schreef ethiraseth het volgende:
Er is en zal nooit een voedselprobleem zijn. Er is sowieso allang genoeg voedsel op de wereld om de hele aardbevolking te voeden. Het enige probleem is de distributie. Lijkt me logisch dat met het toenemen van de kosten van voedsel er meer lokaal geproduceerd voedsel zal worden geconsumeerd. Dat hoeft minder ver vervoerd te worden, dus minder kosten, dus lagere prijzen (in potentie ). Dat wordt dus meer boerenkool en hutspot eten voor ons.

En de vleesindustrie zal mischien op de schop moeten. Als de prijzen écht zo hard gaan stijgen dat graan amper betaalbaar wordt is dat het eerste waarin gesneden kan worden. Er gaan idiote hoeveelheden voedsel om in de vleesindustrie om dieren zo vet mogelijk te krijgen voor ze geslacht worden. Halveer de vleesproductie en het probleem van de graanprijs is weg.
Distributie maakt voedsel duur. Dat is een ding dat zeker is.

Ik geloof dat we meer grond als landbouwgrond moeten gaan gebruiken. Stoppen met bouwen. Grenzen dicht. En uitvoer van granen stoppen etc.etc.
pi_57303811
quote:

dat zou voor nderland toch bijzonder slecht uitpakken (als in ernorme prijsstijgingen tot gevolg hebben. we produceren heel veel vlees maar nauwelijks graan (is het grootste deel van onze landbouwgrond namelijk niet geschikt voor.

De Nderlandse land en yuinbou bestaat voor het grootste deel sowieso bij de gratie van export (NL is 3e exporteur in de wereld) We hebben dus geen enkel belang bij het sluiten van grenzen.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:21:21 #15
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_57303818
quote:

Zelf dat is niet nodig. Door de stijgende prijs gaan Brazilie, Argentinie en Rusland hun graan productie flink opvoeren en de graanprijs gaat weer iets dalen.

Overigens heeft de graanprijs ook te maken met slechte oogsten wat altijd kan gebeuren.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_57303855
Hongersnood in een land dat in absolute zin al een van de grootste voedselexporteurs ter wereld is, laat staan relatief gezien? Ik denk het toch niet echt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_57303868
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:18 schreef EchtGaaf het volgende:

Onzin
quote:
Ik geloof dat we meer grond als landbouwgrond moeten gaan gebruiken. Stoppen met bouwen. Grenzen dicht. En uitvoer van granen stoppen etc.etc.
Nederland kan niet zelf voorzien in een aantal basisproducten (o,.a. graan) dat is al sinds de 15e eeuw zo. De enige manier voor Nederland om een positieve balans te berijken is het exporteren van landbouwproducten met een hoge meerwaarde en het importen van die basis dingen.
pi_57303884
Misschien moet europa zich nog meer op kwaliteit ipv kwantiteit richten?

China de fabriek, India de dienstensector, Europa de kwaliteitsleverancier.
pi_57303954
Het zal mijn tijd wel duren denk ik altijd met dit soort dingen.

Niet alles wordt van de 1 op de andere dag onbetaalbaar, dat gaat geleidelijk waardoor er vanzelf alternatieven worden ontwikkeld en niemand dus echt "last" zal hebben.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_57303970
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:23 schreef Monolith het volgende:
Hongersnood in een land dat in absolute zin al een van de grootste voedselexporteurs ter wereld is, laat staan relatief gezien? Ik denk het toch niet echt.
Tja, las de productie maar chronisch achterblijft, zodat de grondstoffen op den duur voor gropen mensen onbetaalbaar wordt, dan kan het toch echt...

Lang leve de markt!
pi_57304033
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:30 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Tja, las de productie maar chronisch achterblijft, zodat de grondstoffen op den duur voor gropen mensen onbetaalbaar wordt, dan kan het toch echt...

Lang leve de markt!
Lul niet man, het zijn juitst de gebieden zonder vrije markt waar de grootste hongersnoden optreden.
pi_57304103
quote:
Dude!

Eerst euro verwarren met de dollar, en vervolgens hele reeks opnoemen die enkel in USA gebeurt... Wat je daar allemaal over hebt, strookt niet met de werkelijkheid in Europa. Wij hebben hier graan en melkoverschot, en zijn minder afhankelijk van olie dan USA.

Grenzen dicht is sowieso dikke onzin, wij zijn lang en breed afhankelik van andere EU landen en horen daarbij elkaar te steunen in bv recessie. Recessie zal hoogstwaarschijnlijk komen, maar hongersdood... Nee, absoluut niet.

Paniekzaaierij
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:39:31 #23
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_57304131
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:24 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Onzin
[..]
Leg eens uit? Hoe wil je verklaren dat het produceren van graan in China, dat graan vervoeren naar Argentinie om daar vee vet te mesten, dat vervolgens honderden kilometers verder te slachten om dat vlees naar Europa te vervoeren geen invloed heeft op de prijs?
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:41:40 #24
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_57304164
quote:

Nee, het is juist andersom: wij hebben jarenlang landen als China leeggezogen.
quote:

Mijns inziens is dé oorzaak hier een te grote fixatie op loonmatiging. Dat breekt ons nu op. De lonen zijn niet gestegen (soms zelfs gedaald) en de productiviteit is achtergebleven. Zo worden we een derdewereld land, en dat is wat je nu ziet.
quote:
Werkt niet, daarvoor is NL een te klein land.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:42:24 #25
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_57304184
quote:

[..]

Lang leve de markt!
En hoe moet de overheid dat oplossen? subsidies? die betaalt worden uit belasting en dus alsnog via de kopers? Vijfjarenplannen maken ala Sovjet unie om de produktie te reguleren?
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:42:35 #26
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_57304186
quote:

[..]

Dat is toch alleen maar beter voor het milieu!?!

Hongersnood in Nederland!

Verder kost een vat olie maar 50 euro met de huidige dollarkoers!

Ik snap echt niet waar je dit gebasel vandaan haalt.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:43:35 #27
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_57304204
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:23 schreef Monolith het volgende:
Als dat zo is zal het straks betekenen dat ons handelsoverschot zienderogen zal verdampen. En dan zijn de rapen gaar. Sla dan maar alvast proviand in.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_57304218
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:29 schreef DroogDok het volgende:
Het zal mijn tijd wel duren denk ik altijd met dit soort dingen.

Niet alles wordt van de 1 op de andere dag onbetaalbaar, dat gaat geleidelijk waardoor er vanzelf alternatieven worden ontwikkeld en niemand dus echt "last" zal hebben.
Precies, alternatieven genoeg. Gas, kolen, zonneenergie, noem maar op. Waardoor olie op ten duur duurder en schaarser zal worden, wordt er meer aandacht besteed aan alternatieve energiebronnen. Het zal een tijdje duren dat wij allemaal daadwerkelijk zullen overgaan op grotedeels energie voorzien door de natuur oa. zon en wind.

Ik noem maar wat op, maar het zou best heel goed kunnen dat de maatschappij tegen 2050 al lang en breed tegen olie is gekeerd en volledig op zon/windenergie draait.
pi_57304229
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:39 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Leg eens uit? Hoe wil je verklaren dat het produceren van graan in China, dat graan vervoeren naar Argentinie om daar vee vet te mesten, dat vervolgens honderden kilometers verder te slachten om dat vlees naar Europa te vervoeren geen invloed heeft op de prijs?
Zolang je elk product maar produceerd op de plek waar het het goedkoopst is heeft het voor de consument een positieve invloed op de prijs. Vervoer ansich is niet duur, zeker niet als het in bulk gaat.

Alles zelf lokaal gaan produceren zou dat wel een negative invloed op de priijzen hebben, je hebt dan namelijk niet genoeg schaalgrote om efficient te produceren.
pi_57304243
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:25 schreef katerwater het volgende:
Misschien moet europa zich nog meer op kwaliteit ipv kwantiteit richten?

China de fabriek, India de dienstensector, Europa de kwaliteitsleverancier.
Europa is de dienstensector, wat er in India gebeurt heeft weinig met dienstverlening te maken en is gewoon productiewerk (dat outsourcen goedkoper zo zijn is overigens een fabeltje, waarom denk je dat we tegenwoordig zoveel testers nodig hebben?).

Hongersnood en armoede is in de toekomst nooit uit te sluiten maar daar hebben de gegevens die Echtgaaf met zijn xenofobe links geneuzel hier neerzet weinig tot geen schuld aan.

Om de schuld van zuivelprijzen bij de opkomende landen neer te leggen gaat me ook wat ver, als de markt aan de vraag zou mogen voldoen was de prijs namelijk minder gestegen maar helaas bepaalt de EU hoeveel zuivel een boer mag produceren.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2008 12:48:40 ]
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:46:04 #31
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_57304255
Nee in het verleden bleek dat er nooit een stijgende lijn in grondstoffen zaten...

Average Cost Of New Home

1930 $3,845.00
1940 $3,920.00
1950 $8,450.00
1960 $12,700.00
1970 $23,450.00
1980 $68,700.00
1990 $123,000.00

Average Cost Gallon Of gas

1930 10 cents
1940 11 cents
1950 18 cents
1960 25 cents
1970 36 cents
1980 $1.19
1990 $1.34

Average Cost Loaf of Bread Food

1930 9 cents
1940 10 cents
1950 12 cents
1960 22 cents
1970 25 cents
1980 50 cents
1990 70 cents

Average Cost 1lb Hamburger Meat

1930 12 cents
1940 20 cents
1950 30 cents
1960 45 cents
1970 70 cents
1980 99 cents
1990 89 cents

*Kuch*

Average Wages

1930 $1,970.00
1940 $1,725.00
1950 $3,210.00
1960 $5,315.00
1970 $9,400.00
1980 $19,500.00
1990 $28,960.00
  Donald Duck held dinsdag 11 maart 2008 @ 12:46:20 #32
46149 __Saviour__
pi_57304258
Het olieprobleem lost zich echt wel op. Extreme tijden leiden tot ongekende creativiteit, kijk maar naar oorlogen.
Voordat de olie op hebben we ongetwijfeld al efficiente kernfusie onder controle
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_57304270
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:41 schreef Klopkoek het volgende:

Nee, het is juist andersom: wij hebben jarenlang landen als China leeggezogen.
gelul, daar heeft china altijd een veel te krachtige en zelfbewuste overheid voor gehad.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:47:44 #34
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_57304287
Ben ik tegen die tijd al dood?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:48:45 #35
116015 SicSicSics
pi_57304303
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:47 schreef Harajuku. het volgende:
Ben ik tegen die tijd al dood?
Wel als je vanavond nog even bij me langskomt!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_57304325
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:46 schreef Xebrozius het volgende:
Nee in het verleden bleek dat er nooit een stijgende lijn in grondstoffen zaten...

Average Cost Of New Home

1930 $3,845.00
1940 $3,920.00
1950 $8,450.00
1960 $12,700.00
1970 $23,450.00
1980 $68,700.00
1990 $123,000.00

Average Cost Gallon Of gas

1930 10 cents
1940 11 cents
1950 18 cents
1960 25 cents
1970 36 cents
1980 $1.19
1990 $1.34

Average Cost Loaf of Bread Food

1930 9 cents
1940 10 cents
1950 12 cents
1960 22 cents
1970 25 cents
1980 50 cents
1990 70 cents

Average Cost 1lb Hamburger Meat

1930 12 cents
1940 20 cents
1950 30 cents
1960 45 cents
1970 70 cents
1980 99 cents
1990 89 cents

*Kuch*

Average Wages

1930 $1,970.00
1940 $1,725.00
1950 $3,210.00
1960 $5,315.00
1970 $9,400.00
1980 $19,500.00
1990 $28,960.00
En again, USD prijzen. Daarnaast kijk jje naar één beeld, zonder loonstijgingen / inflatiecorrecties mee te tellen.

Laat je nakijken
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:53:24 #37
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_57304395
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:48 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Wel als je vanavond nog even bij me langskomt!
Nu ja zeg
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:53:38 #38
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_57304398
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:49 schreef kroko123 het volgende:

[..]

En again, USD prijzen. Daarnaast kijk jje naar één beeld, zonder loonstijgingen / inflatiecorrecties mee te tellen.

Laat je nakijken
Dit gezeik is van alle tijden, sla een willekeurige krant op een willekeurige datum open je leest ongetwijfeld wel iets over hoge kosten, toenemende armoede, falend politiek beleid enz enz
pi_57304414
quote:

Wat is er in VREDESNAAM aan de hand de laatste jaren?
Lees alle Olie doorbreekt $xx per vat-topics maar eens door. Ik heb daar al meer dan genoeg verteld over 'Peak Oil'. De piek in wereldwijde olieproductie dus. Die voor conventionele olie in Mei 2005 was.
quote:

Veel mensen zullen inderdaad de overstap moeten maken naar OV, welke het langer vol kan houden dan het individuele vervoer. Bussen zullen zuiniger moeten worden gemaakt, treinen en trammen rijden op elektriciteit dus zouden met kolen, kernenergie of andere energiebron gaande kunnen worden gehouden.

Olie = voedsel. Zonder olie zouden we niet zo gemakkelijk ladingen kunstmest en pesticiden kunnen maken, en zouden we ook niet zo gemakkelijk de grote machines en fabrieken kunnen laten draaien die al dat voedsel moeten verwerken.
quote:

Zeg maar gerust wereldwijde hongersnood. Afrika is er al, Azië barst uit zijn voegen dus heeft er ook al lang last van. Europa en Amerika zijn dan als laatste aan de beurt. Enig idee waarom we juist op dit moment in de geschiedenis 6,8 Miljard mensen op deze aarde hebben? Zou het toeval zijn dat dat precies samenloopt met het gebruik van fossiele brandstoffen? Deze situatie is onhoudbaar.

Er zijn veel dingen die we kunnen doen, maar geen van allen zal aantrekkelijk zijn voor het volk. Alles komt namelijk uit bij minder consumeren en zuiniger leven. En wie wil dat nou?

Maar goed, de regering zou uiteraard elke vorm van gebruik van olie af moeten raden. Niemand zal geloven dat dit voor hun eigen bestwil is maar dat de regering dat alleen maar doet om meer geld uit de zak van de zielige burger te kloppen. Die geluiden zijn er nu al genoeg. Alles duidt erop dat de mens zo individualistisch is als het maar zijn kan. Wat kan de gemiddelde burger nou schelen dat er minder olie moet worden geconsumeerd? Dat doet de buurman maar lekker, ik niet!

Elke vorm van welvaart is direct of indirect afhankelijk van goedkope olie, je kan dus ook makkelijk nagaan wat dit zal betekenen voor de welvaart in het Westen. Waarom denk je dat Bush als een zielig klein kind voor meer olie gaat zitten bedelen in Saudie Arabië? Waarom zegt deze ex-oliebaron tegen het volk dat ze minder olie moeten gebruiken?

Omdat ik er van overtuigd ben dat we binnenkort de eerste (of eigenlijk 2e, na Irak) energie-oorlog gaan zien vind ik wel dat in Nederland eens wat meer moeten besteden aan defensie, noodvoorraden en ons meer moeten voorbereiden op noodsituaties. Dit zou eigenlijk de persoonlijke verantwoordelijkheid van elke burger moeten zijn, maar gek genoeg lijkt iedereen de volste vertrouwen te hebben in de regering dat die wel voor hun voedsel en goederen zal zorgen. Er zijn sowieso al bar weinig Nederlanders die een survivalist-mentaliteit hebben, het lijkt niet in onze genen te zitten om op het beste te hopen maar op het ergste voor te bereiden.

Het komt er eigenlijk allemaal op neer dat we een balans moeten vinden met de natuur. Met 6,8 miljard mensen en ónze levensstandaard is dit onmogelijk. Aangezien we al jááááren onze levensstandaard boven het leven van minder bedeelden buiten het Westen verkiezen. Lijkt het me een mooi plan om elke moeite die we doen om buiten het Westen levens te redden, subiet te stoppen. Afgezien dan van de plekken waar we echt iets aan hebben. Olie-producerende landen. Of is dit te onmenselijk?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_57304434
goh is de koers van de dollar zo snel weer gezakt dat hij 1 op 1 staat en we ook 108 dollar per vat betalen.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:59:29 #41
116015 SicSicSics
pi_57304504
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:54 schreef waht het volgende:
-knip-
Dan komen we toch weer bij het strootje trekken!

Ik ben het met je eens, waarom negers met honger helpen als er daardoor alleen maar méér negers met honger komen.
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:53 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Nu ja zeg
Ja sorry, maar mijn vriendin maakt je ons af als ze er achter komt...
Fine, fuck you then!
pi_57304539
quote:

[..]

Lang leve de markt!
Ooit van landbouwquota gehoord?
Daarnaast misschien enig idee waarom biobrandstoffen zo populair zijn?
  dinsdag 11 maart 2008 @ 13:07:33 #43
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_57304627
quote:
Er is en zal nooit een voedselprobleem zijn. Er is sowieso allang genoeg voedsel op de wereld om de hele aardbevolking te voeden. Het enige probleem is de distributie.
Gevaarlijke gedachte, gezien het feit dat onze totale voedselproductie afhankelijk is van olie. Niet alleen bij distibutie, maar ook pesticides en kunstmest, waar westerse voedsel productie en dan vooral graan totaal afhankelijk van is, wordt van olie gemaakt.

Daarnaast worden alle landbouwmachines uiteindelijk in direct ook van olie gemaakt, op elk niveau van het productie proces zit wel olie.

De schattingen lopen uiteen, maar duidelijk is wel dat mochten we door onze olie voorraad heen zijn en we geen vervanger kunnen vinden om bijv. pesticides en kunstmest te maken de voedsel productie dusdanig in elkaar stort, dat er masale hongersnoden niet zijn te voorkomen.
Sommige schattingen gaan zover dat er dan maar voor 2 miljard mensen voedsel geproduceerd kan worden, dat zou betekenen dat 4 miljard mensen het zaadje zijn.

Natuurlijk kan het zijn dat we een grondstof vinden die olie op een dusdanige manier kan vervangen, dat we olie niet meer nodig hebben bij onze voedselproductie.

Wat idd wel zou helpen is als we als mensheid een vegatarisch dieet aanhouden, dat scheelt enorm wat bijv. graanproductie betreft, alleen al wat grond dat je dan zou kunnen gebruiken voor graanproductie.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  dinsdag 11 maart 2008 @ 13:09:35 #44
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_57304662
quote:

Onzinnig plan, Nederland kan onmogelijk genoeg voedsel verbouwen voor zijn eigen inwoners, we zijn totaal afhankelijk van voedsel import. Grenzen dicht is collectieve zelfmoord....behoorlijk dom dus.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_57304832
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:07 schreef Semisane het volgende:

[..]

Gevaarlijke gedachte, gezien het feit dat onze totale voedselproductie afhankelijk is van olie. Niet alleen bij distibutie, maar ook pesticides en kunstmest, waar westerse voedsel productie en dan vooral graan totaal afhankelijk van is, wordt van olie gemaakt.
Maar daarvan is al bekend dat olie niet nodig hoeft te zijn, als we nu allemaal geen vegetarisch dieet nemen is er voldoende mest en voor pesticiden op oliebasis zijn er voldoende (natuurlijke) alternatieven.
quote:
Daarnaast worden alle landbouwmachines uiteindelijk in direct ook van olie gemaakt, op elk niveau van het productie proces zit wel olie.
Door te blijven denken in "oude technologie" blijft het productieproces van aparatuur ook onveranderd.
quote:
De schattingen lopen uiteen, maar duidelijk is wel dat mochten we door onze olie voorraad heen zijn en we geen vervanger kunnen vinden om bijv. pesticides en kunstmest te maken de voedsel productie dusdanig in elkaar stort, dat er masale hongersnoden niet zijn te voorkomen.
Sommige schattingen gaan zover dat er dan maar voor 2 miljard mensen voedsel geproduceerd kan worden, dat zou betekenen dat 4 miljard mensen het zaadje zijn.
Die schattingen (heb je een bron?) zijn zoals ik het hier lees ook gebasseerd op "oude technieken" en het gegeven dat er geen alternatieven zouden zijn voor olie.
quote:
Natuurlijk kan het zijn dat we een grondstof vinden die olie op een dusdanige manier kan vervangen, dat we olie niet meer nodig hebben bij onze voedselproductie.
Die zijn er ook al lang maar nu nog vaak duurder dan olie.
quote:
Wat idd wel zou helpen is als we als mensheid een vegatarisch dieet aanhouden, dat scheelt enorm wat bijv. graanproductie betreft, alleen al wat grond dat je dan zou kunnen gebruiken voor graanproductie.
Je wilt minder graanproductie omdat het dan niet nodig is voor veeteelt zodat je aan de andere kant meer grond kunt gebruiken voor graanteelt?

Stoppen met vleeseten is niet nodig, wel kunnen we (in het westen) en stuk minder vleeseten. Helemaal vegetarisch zou betekenen dat je meer grond nodig hebt om voor vleesvervangers te telen.
pi_57304860
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:09 schreef Semisane het volgende:

[..]

Onzinnig plan, Nederland kan onmogelijk genoeg voedsel verbouwen voor zijn eigen inwoners, we zijn totaal afhankelijk van voedsel import. Grenzen dicht is collectieve zelfmoord....behoorlijk dom dus.
Hoe kom je daarbij? Nederland is prima in staat om voor zijn eigen inwoners te produceren en daarbij ook nog eens 1 van de grootste voedselexporteurs ter wereld te zijn.
pi_57304902
quote:

[..]

Dude, Nederland heeft een van de modernste landbouwindustrieen ter wereld. Niet alleen zijn we prima in staat om onszelf te bedruipen, we zijn ook nog eens een van de grootste exporteurs ter wereld. Nederland produceert in zijn eentje meer voedsel dan half Afrika, nota bene!
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 13:27:33 #48
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_57304996
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:18 schreef Chewie het volgende:

Maar daarvan is al bekend dat olie niet nodig hoeft te zijn, als we nu allemaal geen vegetarisch dieet nemen is er voldoende mest en voor pesticiden op oliebasis zijn er voldoende (natuurlijke) alternatieven.
Tja, maar een nadeel van vegetarisch dieet is wel dat er minder mest zal zijn, daar het grotendeel van de veestapel dan zou verdwijnen, of je moet mensenlijk mest gaan gebruiken, geen idee of dat een mogelijkheid is.

Welke alternatieven zijn er dan voor de pesticiden? Ik geloof je best wel hoor, ik ben ook niet overal van op de hoogte.
quote:
Door te blijven denken in "oude technologie" blijft het productieproces van aparatuur ook onveranderd.
Daar heb je volkomen gelijk in ja.
quote:
Die schattingen (heb je een bron?) zijn zoals ik het hier lees ook gebasseerd op "oude technieken" en het gegeven dat er geen alternatieven zouden zijn voor olie.
Ik had wat schattingen gelezen op http://www.lifeaftertheoilcrash.net/ en via een mailinglist van Fromthewilderness.com

En ja die schattingen gaan idd uit van het niet hebben van een alternatief voor olie, dat klopt, zover ik weet was dat ook niet beschikbaar ten tijde dat ik het las, een jaar of 2 geleden.
[..]
quote:
Zoals ik zei, dat kan, enkel heb ik er dan nog niet over gelezen.
[..]
quote:
Je wilt minder graanproductie omdat het dan niet nodig is voor veeteelt zodat je aan de andere kant meer grond kunt gebruiken voor graanteelt?
Nee, dat zeg ik ook niet toch?
quote:
Stoppen met vleeseten is niet nodig, wel kunnen we (in het westen) en stuk minder vleeseten. Helemaal vegetarisch zou betekenen dat je meer grond nodig hebt om voor vleesvervangers te telen.
Klopt, maar de veestapel is wat ruimte betreft wel behoorlijk inefficient, je hebt relatief veel ruimte nodig voor bijv. 1 koe.
pi_57305034
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:18 schreef Chewie het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Ho eens, je vergeet dat het jaren zal duren voordat ze volledig zullen overgaan op olieloze machines. En daarnaast horen de prijzen en continuteit ook rendabel te blijven. Ik weet het niet hoe bv accu's / elektromotoren krachtig zijn voor het oogsten van oa graan. Elektrowagens zijn retesnel, bv

Maar tegen die tjid zullen wij voorlopig even afhankelijk blijven van olie. Zal nog enkele tientallen jaren duren ben ik bang :/
  dinsdag 11 maart 2008 @ 13:30:34 #50
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_57305059
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:19 schreef Chewie het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij? Nederland is prima in staat om voor zijn eigen inwoners te produceren en daarbij ook nog eens 1 van de grootste voedselexporteurs ter wereld te zijn.
Nederland importeerd praktisch al hun graan.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 13:31:34 #51
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_57305087
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:23 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dude, Nederland heeft een van de modernste landbouwindustrieen ter wereld. Niet alleen zijn we prima in staat om onszelf te bedruipen, we zijn ook nog eens een van de grootste exporteurs ter wereld. Nederland produceert in zijn eentje meer voedsel dan half Afrika, nota bene!
Afrika produceert idd weinig, maar dat zegt niet zoveel hoor.

Nederland daarin tegen importeerd bijvoorbeeld praktisch al hun graan.

Onze export bestaat vooral uit vee/vlees zover ik weet.

Edit: Nederlandse graanproductie is 2 miljoen ton, Europese graanproductie is 257 miljoen ton. Dat van de USA is alleen al stukken groter dan die van Europa.
pi_57305162
Mensen die weten hoeveel wij proudceren hebben vast wel wat harde cijfers. Ik weet in ieder geval dat we veel varkens produceren, maar waar komt het voedsel voor al deze varkens weer vandaan.
pi_57305192
quote:

[..]

Ondanks dat Nederland maar een fractie van het totale landoppervlak op de aarde beslaat:
Graan
Rundvlees
Boter en kaas
Overige melkproducten
Vis
Groente
pi_57305263
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:27 schreef Semisane het volgende:
, of je moet mensenlijk mest gaan gebruiken, geen idee of dat een mogelijkheid is.
Volgens mij kan dit wel en werd dit vroeger ook wel gebruikt.
quote:
Welke alternatieven zijn er dan voor de pesticiden? Ik geloof je best wel hoor, ik ben ook niet overal van op de hoogte.
Insecten zie je al veel gebruikt worden.
[..]
quote:
Zoals ik zei, dat kan, enkel heb ik er dan nog niet over gelezen.
Henep wordt nu al veel gebruikt om kunststof te gebruiken, dasboard van (ik dacht) BMW is daavan gemaakt bijvoorbeeld.
[..]
[..]
quote:
Nee, dat zeg ik ook niet toch?
Zo lees ik het wel maar dat kan ook aan mij liggen
[..]
quote:
Klopt, maar de veestapel is wat ruimte betreft wel behoorlijk inefficient, je hebt relatief veel ruimte nodig voor bijv. 1 koe.
Aan de andere kant is niet alle grond geschikt voor landbouw.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 13:43:34 #55
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_57305311
Even een linkje over graanproductie en de problemen van tekort van water daarop:

http://www.mo.be/index.php?id=61&tx_uwnews_pi2%5Bart_id%5D=16617
pi_57305315
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:31 schreef Semisane het volgende:

Vergeet de kassen niet, volgens mij zit daar meer export in dan vlees.
quote:
Edit: Nederlandse graanproductie is 2 miljoen ton, Europese graanproductie is 257 miljoen ton. Dat van de USA is alleen al stukken groter dan die van Europa.
Dat is dan ook het voordeel van globalisatie, je hoeft niet alles wat nodig is als land zelf te verbouwen.
pi_57305328
quote:

[..]

...

Damn you en je onderbouwde, on-topic reacties!
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 13:47:00 #58
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_57305374
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:41 schreef Chewie het volgende:

Volgens mij kan dit wel en werd dit vroeger ook wel gebruikt.
Nou ja, dat zou dan een optie kunnen zijn...we hebben er genoeg van zou ik zeggen.
quote:
Insecten zie je al veel gebruikt worden.
Enkel is dat niet zo betrouwbaar als pesticides, allen al omdat je ze niet kan sturen, maar het idd een optie waar ik wel van heb gehoord, enkel wordt het op kleine schaal gebruikt.
quote:
Henep wordt nu al veel gebruikt om kunststof te gebruiken, dasboard van (ik dacht) BMW is daavan gemaakt bijvoorbeeld.
Echt? Dat wist ik niet, interesant.
quote:
Zo lees ik het wel maar dat kan ook aan mij liggen
Ligt aan jou.
quote:
Aan de andere kant is niet alle grond geschikt voor landbouw.
Ook wel waar ja.
pi_57305379
quote:

[..]

Nederland is de grootste groente exporteur ter wereld.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 13:50:22 #60
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_57305443
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:43 schreef Chewie het volgende:

Vergeet de kassen niet, volgens mij zit daar meer export in dan vlees.
Ik vergat de kassen ja.
quote:
Dat is dan ook het voordeel van globalisatie, je hoeft niet alles wat nodig is als land zelf te verbouwen.
Weet ik, daarom is het ook geen goed idee om je grensen dicht te gooien, wat eigenlijk mijn punt was.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 13:51:24 #61
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_57305469
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:47 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik zag het ja, ik was onze kas-industrie vergeten.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 13:54:38 #62
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57305533
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:18 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

En dat noemt zichzelf liberaal !
je oogst wat je zaait
pi_57305558
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:54 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

In Noord-Korea heeft het anders goed geholpen hoor
  dinsdag 11 maart 2008 @ 13:57:20 #64
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_57305583
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:54 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

Ik weet niet of je zijn laatste topics heb gelezen over bijvoorbeeld vrijheid van meningsuiting enz, maar echtgraaf is niet bepaald liberaal te noemen hoor.
pi_57316448
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:08 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Inderdaad.

Het lijkt mij zeer ernstig. Nog veel ernstiger dan de islamisering waar Wilders zo v oor vreest...
De ene scare neutraliseren met de andere scare???
I´m back.
pi_57316541
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:24 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Onzin
[..]

Nederland kan niet zelf voorzien in een aantal basisproducten (o,.a. graan) dat is al sinds de 15e eeuw zo. De enige manier voor Nederland om een positieve balans te berijken is het exporteren van landbouwproducten met een hoge meerwaarde en het importen van die basis dingen.
Ach, met mais en aardappels kom je ook een heel eind.
Sanity is (not) statistical
pi_57317125
quote:
Wat is het toch met jou? Het ene moment wil je zoveel mogelijk delen (vooral met topinkomens) en het volgende moment laat je anderen maar liever stikken en dat dan bij voorkeur op momenten waar dat voor jou goed uitkomt.

Het sluiten van de grenzen is natuurlijk de meest kansloze oplossing ooit. Ons hele land drijft op import en export en door ons daarvoor af te sluiten maak je het land binnen 5 jaar helemaal kapot. Aan de andere kant kun je er dan donder op zeggen dat de mensen die in Nederland zijn gebleven wel allemaal ongeveer evenveel hebben
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_57317213
De grens moet niet afgesloten zijn maar functioneren als een soort filter. Ongewenste zaken niet erin of eruit, wenselijke producten (en mensen) krijgen vrije doorgang.

een hermetisch afgesloten land is onmogelijk (tenzij je enge zaken als communisme of fascisme erbij wilt halen).
pi_57317249
hey maeghan,

ik vond op google je bericht over in engeland wonen.
ik weet niet of je nog steeds geintereseerd bent erin gezien t laatste bericht in 2006 was (vandaar dat ik t bericht in deze topic typ, mijn excuses hiervoor) maar mijn zus is vorig jaar naar engeland verhuist, londen om precies te zijn en heeft t reuze naar der zin.

ik kan je best in contact brengen met der en dan kan ze vertellen hoe ze t allemaal gedaan heeft en welke stappen je precies moet ondernemen, hoe t is als je der eenmaal ben etc.

tis al een tijd geleden maar als je nog steeds geintereseerd ben stuur me een berichtie mijn email is rudy_heem@hotmail.com
pi_57317359
.
I´m back.
pi_57317412
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 22:20 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Ach, met mais en aardappels kom je ook een heel eind.
dat is hetzelfde verhaal he
pi_57318211
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 22:49 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

dat is hetzelfde verhaal he
Aardappelen en mais groeien hier anders prima. En wat minder eten is toch wel goed voor veel nederlanders =P
pi_57319177
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 23:20 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Aardappelen en mais groeien hier anders prima. En wat minder eten is toch wel goed voor veel nederlanders =P

Tuurlijk (aardappelen dan, de mais in NL is alleen geschik voor de koeien, hoeven we daar namelijk weer minder soja voor te importeren).

Het gaat er vooral om dat het voor Nederland economisch buitengewoon ongezond zou zijn te proberen zelfvoorzienend te zijn wat voedselproductie betreft. Op dat beetje land dat we hebben kunnen we namelijk veel beter producten verbouwen waarmee goed geld is te verdienen (en dat gaat dus ook al een eeuw of vijf prima).

pi_57319260
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 00:03 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Tuurlijk (aardappelen dan, de mais in NL is alleen geschik voor de koeien, hoeven we daar namelijk weer minder soja voor te importeren).

Het gaat er vooral om dat het voor Nederland economisch buitengewoon ongezond zou zijn te proberen zelfvoorzienend te zijn wat voedselproductie betreft. Op dat beetje land dat we hebben kunnen we namelijk veel beter producten verbouwen waarmee goed geld is te verdienen (en dat gaat dus ook al een eeuw of vijf prima).

En wat meer ruimte creëren.
Nadeel is dat je afhankelijk bent van het buitenland.
I´m back.
pi_57319496
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 00:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nadeel is dat je afhankelijk bent van het buitenland.
Pomp die Markerwaard maar leeg.

En afhanleijk zijn van het buitenland is geen probleen zolang je maar niet afhankelijk raakt van één buitenland (zoals veel europese landen nu afhankelijk dreigen te raken van Rusland waar het gas betreft).

Donald Duck held woensdag 12 maart 2008 @ 00:21:08 #76
46149 __Saviour__
pi_57319561
Dat Russische gas kan ook nog wel eens een probleempje worden ja. Door dat gedoe met Oekraine is wel duidelijk geworden welke macht Rusland op dat gebied heeft
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  zondag 16 maart 2008 @ 17:00:35 #77
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_57415557
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 00:21 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat Russische gas kan ook nog wel eens een probleempje worden ja. Door dat gedoe met Oekraine is wel duidelijk geworden welke macht Rusland op dat gebied heeft
Toch richting Kerncentrales dus
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 16 maart 2008 @ 17:35:27 #78
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_57416231
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 00:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

of gewoon wat minder monden. Moeten we perse doorgroeien naar 20 miljoen Nederlanders?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_57416289
quote:
Op zondag 16 maart 2008 17:35 schreef Napalm het volgende:

[..]

of gewoon wat minder monden. Moeten we perse doorgroeien naar 20 miljoen Nederlanders?
Volgens mij komen we daar niet hoor.
Maar nogmaals enigszins wat landbouw afstoten en we hebben weer genoeg ruimte.
Jaar of 10 geleden was er een prof die dat voorstond; vond het wel een leuk idee. Geen idee of het haalbaar is.
I´m back.
pi_57416341
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:47 schreef Monolith het volgende:

[..]

En vervolgens eten we zelf perziken uit griekenland, boontjes uit kenia, aardbeien uit spanje, etc. Waarom houden we de groente die we zelf kweken (die gewoon van goede kwaliteit is) niet gewoon hier en laten we die kenianen zelf hun slappe dradenboontjes opeten? Doe mij maar gewoon een lekkere stevige Hollandse sperzieboon. En die harde kolereaardbeien mogen ze in Spanje ook lekker houden. Je moet bijna naar het buitenland ondertussen om een doosje fatsoenlijke Nederlandse aardbeien te kopen!
pi_57416375
Ah, daar hebben we Maeghan. .
I´m back.
pi_57416398
quote:

Misschien niet zo dom doen.

China zuigt ons niet uit, Chinezen kunnen nu eindelijk hun eigen productie betalen en besluiten deze liever zelf te eten dan naar de vette Nederlanders die al genoeg hebben. Als je de grenzen dicht doet krijg je nog hogere prijzen, want nu krijgen de boeren geen subsidie meer, en kan NL niet meer goedkope boontjes uit ethiopie importeren.
pi_57416468
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 13:30 schreef Semisane het volgende:

[..]

Nederland importeerd praktisch al hun graan.
Dat betwijfel ik. Toevallig ben ik bezit met een cursus slijtersvak he, en daar staat in dat Heineken een van de grootste bierconcerns is en dat de Nederlandse bierconcerns voor zo'n 35% graan van eigen bodem gebruiken. De rest is niet geschikt om te brouwen. Dan moeten we toch aardig wat graan verbouwen, lijkt me.

Daarnaast kun je ook prima leven zonder/met veel minder graan. Brood is niet nodig, met groente, fruit, noten, paddestoelen, vlees en vis kom je ook een heel eind.
pi_57416633
Echtgaaf, even in middelbare school modus:

Als huiswerk mag je de theorie van supply en demand hierop toepassen.
pi_57419908
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:37 schreef kroko123 het volgende:

[..]

Dude!

Eerst euro verwarren met de dollar, en vervolgens hele reeks opnoemen die enkel in USA gebeurt... Wat je daar allemaal over hebt, strookt niet met de werkelijkheid in Europa. Wij hebben hier graan en melkoverschot, en zijn minder afhankelijk van olie dan USA.
  zondag 16 maart 2008 @ 21:26:51 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57420431
Hoe dan ook: hongersnood in Nederland zal nog heel lang duren hoor! Er is een mondiaal voedselsysteem, en Nederland is rijk genoeg om zijn deel daaruit binnen te halen. Omdat we meer geld aan voedsel moeten besteden zullen we misschien minder overhouden voor andere dingen, soit!
Tegen iemand die één dollar per dag verdient is het niet moeilijk concurreren op de wereldvoedselmarkt. De bruto-prijs voor voeding kan dus hooguit diezelfde dollar duurder worden. Kortom, wij betalen een paar dubbeltjes meer voor dat meel of die rijst en eten onze buikjes vol, die Ethiopiër kan niks meer betalen en sterft. Zo hard is de wereld.
The End Times are wild
pi_57420530
EU kan makkelijk de agrarische markt weer afschermen. Na WOII is er een tijd beleid gemaakt op een gesloten markt in de EU (die toen nog niet zo heette - de EU is uitvloeisel van dat beleid).
Een van de belangrijkste doelen was Europa zelfvoorzienend te maken in de voedselvoorziening. Dat wou op zich prima, helaas had het wel allerlei vervelende neveneffecten; niet-vrije markt is dúúr en een niet door de markt gestuurde aanbod (maar door politieke wensen) levert of tekorten, of overschotten. In Europa, rijk & vruchtbaar: overschotten. Welbekend als de boterberg en dergelijke.

Om op de vrees van EchtGaaf terug te komen, als het Grote Gele Gevaar eindelijk toeslaat is het heel wel mogelijk dat dat deels ten koste gaat van onze bizarre rijkdom. Dan is het mischien wel niet meer standaard mogelijk om per gezin én twee auto's te rijden én driemaal op vakantie te gaan én elke dag vlees te eten etc etc etc.
Gezien de hang van EchtGaaf naar Vroeger, toen de wereld nog arm, saamhorig en bekommerd was, lijkt me dat helegaar geen doemscenario.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 16 maart 2008 @ 21:34:01 #88
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57420563
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:32 schreef sigme het volgende:

Gezien de hang van EchtGaaf naar Vroeger, toen de wereld nog arm, saamhorig en bekommerd was, lijkt me dat helegaar geen doemscenario.
Und Du und Ich?
The End Times are wild
pi_57420615
quote:

Om op de vrees van EchtGaaf terug te komen, als het Grote Gele Gevaar eindelijk toeslaat is het heel wel mogelijk dat dat deels ten koste gaat van onze bizarre rijkdom. Dan is het mischien wel niet meer standaard mogelijk om per gezin én twee auto's te rijden én driemaal op vakantie te gaan én elke dag vlees te eten etc etc etc.
Mm, dit zal op protesten stuiten, en waarom ook niet.
I´m back.
pi_57420737
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Und Du und Ich?
Zoek een moestuin .

Als het echt heel erg wordt in het westen mag je wel naar me toe fietsen, dan ruil ik een zak aardappels tegen gouden sieraden. Wel een pruilend prul meenemen voor de extra meelijwekkendheid - krijg je een zak siepels toe.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57420766
quote:
Aha, een aanhanger van de zero-sum theorie.
pi_57420771
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Zoek een moestuin .

Als het echt heel erg wordt in het westen mag je wel naar me toe fietsen, dan ruil ik een zak aardappels tegen gouden sieraden. Wel een pruilend prul meenemen voor de extra meelijwekkendheid - krijg je een zak siepels toe.
Ach, je gaat de Good life achterna, omdat je een onheilsapostel bent? .
I´m back.
pi_57420824
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:36 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mm, dit zal op protesten stuiten, en waarom ook niet.
Je houdt de vooruitgang niet tegen.

Vervelend he, dat die nare chinezen óók welvaart willen.

Zij worden natuurlijk de nieuwe vijand. Nou is het nog even lastig te bedenken waarom we hun ook al weer verwerpelijk moeten vinden, aangezien wat ons bedreigt een in principe door ons positief beoordeeld streven is: de wens tot welvaartsstijging. Ik denk dat de dieren de rol van waterscheiding gaan krijgen. Wij vermensenlijken dieren inmiddels naar een soort baby's, zij martelen ze alsof het bewegende dingen zijn. Hoe vind je 'm?
pi_57420861
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:42 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Aha, een aanhanger van de zero-sum theorie.
Nee hoor. Mogelijkheid tot welvaartsachteruitgang erkennen is niet gelijk aan zerosum. Domoor.
pi_57420885
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ach, je gaat de Good life achterna, omdat je een onheilsapostel bent? .
Doe toch niet zo zeikerig man. En lees eens wat ik schrijf - EchtGaaf verwacht Groot Onheil, niet ik.
pi_57420910
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:46 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee hoor. Mogelijkheid tot welvaartsachteruitgang erkennen is niet gelijk aan zerosum. Domoor.
Onzin. De aanname als China rijker dan wordt Europa armer is hetzelfde als Europa wordt rijker dus Afrika armer. Bovendien als Europa armer wordt dan zal China ook armer worden, want ze hebben niemand om mee te handelen.
pi_57420950
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:44 schreef sigme het volgende:

[..]

Je houdt de vooruitgang niet tegen.

Vervelend he, dat die nare chinezen óók welvaart willen.
Al in de jaren 50 en 60 werd gesproken over het gele gevaar. Ik denk dat nu het gele gevaar ook zou kunnen zorgen voor veel nieuwe kansen voor westerse corpoaraties. Nu dat daar steeds vrijer wordt, in economische zin.
Als straks daar ook menserechten worden afgedwongen en rechten die verband houden met arbeid op een humane manier, dan denk ik niet dat dit per se hoeft te leiden tot een grote breuk tussen het westen en China.
quote:
Zij worden natuurlijk de nieuwe vijand. Nou is het nog even lastig te bedenken waarom we hun ook al weer verwerpelijk moeten vinden, aangezien wat ons bedreigt een in principe door ons positief beoordeeld streven is: de wens tot welvaartsstijging. Ik denk dat de dieren de rol van waterscheiding gaan krijgen. Wij vermensenlijken dieren inmiddels naar een soort baby's, zij martelen ze alsof het bewegende dingen zijn. Hoe vind je 'm?
Dat is op zich idd wel interessant en best indenkbaar.
I´m back.
  † In Memoriam † zondag 16 maart 2008 @ 21:59:00 #98
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57421087
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:52 schreef Ryan3 het volgende:
Als straks daar ook menserechten worden afgedwongen en rechten die verband houden met arbeid op een humane manier, dan denk ik niet dat dit per se hoeft te leiden tot een grote breuk tussen het westen en China.
Ah ja, gezellig rechten afdwingen.
Carpe Libertatem
pi_57421098
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:49 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Onzin. De aanname als China rijker dan wordt Europa armer is hetzelfde als Europa wordt rijker dus Afrika armer. Bovendien als Europa armer wordt dan zal China ook armer worden, want ze hebben niemand om mee te handelen.
Nee. De economie is geen zerosum, maar de hoeveelheid beschikbare bodemschatten heeft wel een zekere begrenzing. Als andere delen van de wereld zich daarvoor meer gaan kunnen veroorloven, kan dat verschuivingen geven.

Ander aspect is dat de ene opkomende economie best ten koste kan gaan van een ander, zonder dat dat enig verband houdt met een zerosum. China kan andere handelspartners prefereren.

Dat het niet per se zo is dat rijker worden van de een armer worden van de ander inhoudt, betekent niet dat het uitgesloten is dat de een rijker wordt ten koste van de ander.

Europa is duur en inefficient; een ander gebied kan Europa domweg uit de markt concurreren.
pi_57421110
quote:
Op zondag 16 maart 2008 21:59 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ah ja, gezellig rechten afdwingen.
Zonder revolutie, maar via evolutie idd.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')