Dat klopt,maar hij is toch wel redelijk bekend en geliefd nog.quote:Op maandag 10 maart 2008 15:07 schreef DroogDok het volgende:
Wie?
Verder gebeurt dit natuurlijk dagelijks bij meerdere (nog) onbekendere nederlanders.
Je hoeft het ook niet te zien als iemand longkanker heeft.quote:Op maandag 10 maart 2008 15:11 schreef dborhem het volgende:
[..]
Dat klopt,maar hij is toch wel redelijk bekend en geliefd nog.
Zag hem laatst nog op tv als imagoexpert en je zag niks anders aan hem.
Ach lezen over Britney die haar slipje is vergeten of Georgina die haar jopen laat fotograferen is altijd leuk hoorquote:Op maandag 10 maart 2008 15:11 schreef shmoopy het volgende:
Je hebt gelijk, we doeken gewoon dit hele SHO-forum op.
quote:Op maandag 10 maart 2008 15:03 schreef shmoopy het volgende:
ENTERTAINMENT, Sander Simons heeft longkanker
+1 scherpquote:
Meer dan de helft overlijdt binnen een jaar, de overlevingskans na vijf jaar is een procent of tien. Meneer Simons is zijn wiskundetalent dus niet verloren.quote:Op maandag 10 maart 2008 19:24 schreef Suko het volgende:
Ik ken hem alleen vaag als omroeper, van de KRO meen ik, ben hem gewoon vergeten, echt een BN-er is hij niet. Triest natuurlijk maar nu al aankondigen dat je misschien nog één of twee jaar te leven hebt lijkt me iets te prematuur. Mensen kunnen ook nog genezen en/of langer leven. Niettemin, sterkte meneer Simons.
Nou ja, tegen zo'n wiskundig talent kan ik niet op natuurlijk maar het lijkt een trend te worden, de tijden dat men verwacht (mogelijk) te overlijden qua aankondiging via de media lijken steeds langer te worden, een erg deprimerend voorzicht voor mensen die niet op tv zijn (geweest), óók ziek zijn en dezelfde kuur moeten ondergaan...maar nogmaals, het beste voor hem en andere zieke land(lot)genoten.quote:Op maandag 10 maart 2008 19:29 schreef TNA het volgende:
[..]
Meer dan de helft overlijdt binnen een jaar, de overlevingskans na vijf jaar is een procent of tien. Meneer Simons is zijn wiskundetalent dus niet verloren.
Dat is nog wel afhankelijk van het type longkankerquote:Op maandag 10 maart 2008 19:29 schreef TNA het volgende:
[..]
Meer dan de helft overlijdt binnen een jaar, de overlevingskans na vijf jaar is een procent of tien. Meneer Simons is zijn wiskundetalent dus niet verloren.
Kan ook een andere onderliggende oorzaak hebben. Bij mijn zus was het een bloedziekte, dachten eerst ook aan hartklachten, bleek er allemaal vocht om haar hart te zitten met kankercellen. Ook in haar longen. Zij rookte ook niet, was puur een zeer zwak bloedbeeld en afweersysteem. Je weet het toch niet....quote:Op donderdag 13 maart 2008 02:43 schreef Manono het volgende:
Hoor steeds vaker van mensen met long- of alvleesklierkanker en het vreemde is, ze hebben nooit gerookt. Vaak sporten ze en leven ze zelfs gezond. Zou meeroken dan nog slechter of hebben mensen die ruig leven misschien een aangepast syteem ontwikkeld? Zoals iemand die altijd in een steriele omgeving heeft geleefd niet tegen bacterieen kan? Wel raar!
Ook vaak op BNR te horen. Aardige gast.quote:Op maandag 10 maart 2008 23:19 schreef Malahide het volgende:
Slecht nieuws. Hij doet nu ook interviews bij Het Gesprek, laatst nog met Nelly Frijda.
Hoop dat hij er bovenop komt.
quote:Op donderdag 13 maart 2008 16:40 schreef dborhem het volgende:
Ik heb nog even online dat segment met hem gekeken.
Hij ziet er nu echt anders uit,ogen staan heel dik ineens.
Wel bijzonder hoe laconiek hij ermee om gaat,mijn moeder deed ook zo,ging gewoon door met zonnen en roken,diagnose was nog maar een jaar te leven.
Zelden iemand zo intens van het leven zien genieten.
Diagnose was december 1991 en ze is overleden januari 1993,dus een jaar en nog wat.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 04:01 schreef Manono het volgende:
Sorry dat ik het vraag maar je zegt het zo, leefde ze ook nog maar een jaar?
quote:Op dinsdag 24 juni 2008 19:12 schreef TNA het volgende:
Voor de geïnteresseerden, hij zit 5 augustus in Vinger aan de Pols.
De link werkt geloof ik nog niet.quote:
Dat heb ik ook...ik heb vanavond gekeken ! Erg knap hoe hij met zijn ziekte omgaat al zegt ie dat ie zich niet ziek voelt..quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:48 schreef Peter6000 het volgende:
Zeker een indrukwekkend programma.
Heb enorm respect voor de manier waarop hij met zijn ziekte weet om te gaan.
Ik ook, ben in slaap gevallen en het wordt het ook niet herhaald op tv geloof ikquote:
Ik lees tussen de regels door alleen een lichte neiging naar 'de orenmaffia', ook al staat het er wel genuanceerd genoeg.quote:Sander Simons is patiënt af
AMSTERDAM - Het is lente. Een jaargetijde waarvan Sander Simons (46) niet had durven dromen dat nog een keer mee te maken. De voormalige RTL-nieuwslezer kreeg vorig jaar de diagnose longkanker en zou nog hooguit een jaar te leven hebben. Inmiddels ziet het er allemaal een stuk zonniger uit. Hij knikt: „Ik ben patiënt af. Mijn toekomst ligt weer open. En ik kom terug op de radio.”
Terwijl Sander koffie zet, schudt hij glimlachend zijn hoofd: „Ik ben nooit gestopt met koffiepunten sparen.” Dan serieus: „Beter wíllen worden heeft wel invloed. Maar kanker blijft een mysterie. Het komt en het gaat. Soms werkt het lichaam goed mee, en dat is bij mij het geval geweest. Maar je zult mij niet horen zeggen dat ik genezen ben. Dat hoop ik over vier jaar te kunnen zeggen.”
Sander: „Ik heb sinds een paar weken veel energie. Mijn werk- en levenslust zijn weer terug. Mijn lichaam vertelt me dat het goed met me gaat. Ik wil niet heel stoer beweren dat ik het heb afgedwongen, maar ik ben wel vastberaden om een nieuw begin te maken.”
Hij recapituleert: „In februari 2008 had ik nog een half jaar tot een jaar. Natuurlijk belandde ik toen wel even in een dip. Maar toen de longarts pasgeleden de bemoedigende woorden ’ik denk aan jaren’ uitsprak, dacht ik: ’wacht eens even, dan doe ik mee!’”
Glimlacht: „Mijn arts is een man van weinig woorden. Maar hij heeft zijn intellect en genie ingezet om mij te helpen. Daardoor heb ik mij laten inspireren. Mijn eigen wil en instelling hebben ook geholpen. Ik heb inmiddels heel veel lotgenoten gesproken. En daarbij valt op dat met diegenen die zeggen ’ik ben ziek, maar blijf onder de mensen’ het mééstal, ik benadruk: mééstal, toch beter gaat.”
http://www.telegraaf.nl/p(...)ient_af__.html?p=4,2
Ik word altijd zo vreselijk moe van dit soort reactiesquote:Op maandag 10 maart 2008 15:07 schreef DroogDok het volgende:
Wie?
Verder gebeurt dit natuurlijk dagelijks bij meerdere (nog) onbekendere nederlanders.
Ik ben het geheel met je eens, dit soort opmerkingen zijn hier in SHO totaal overbodig. Daarbuiten trouwens ook, want als je zo redeneert dan is iedere vorm van nieuws 'speciale aandacht'.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:01 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Wat mij betreft worden dat soort irritante reacties gewoon weg gehaald.
Hij heeft het ook wel uitgemolken tot er echt geen enkele druppel meer in de uier zat. Nog geen milliliter.quote:Op woensdag 22 april 2009 13:19 schreef Ole het volgende:
Hij is gestopt met zijn column (over zijn ziekte) o[ BNR, en doet nu weer een 'gewoon' programma
quote:Sander Simons: „Ziekte zet door".
Sander Simons (47) heeft een terugval. „De longkanker, die in februari 2008 bij mij werd ontdekt, is zich aan het verspreiden. Elke nieuwe tumor wordt behandeld, en daarmee houd ik het goed vol. Feit is wel dat de ziekte doorzet. Hoe lang ik nog heb, is niet te zeggen. Ik ben inmiddels tweemaal bestraald, tweemaal geopereerd en heb enkele chemokuren achter de rug. Ik ben kaal maar houd de moed erin. Deze week komen er gewoon weer twee boeken van me uit.”
De voormalig nieuwslezer van RTL vertelt: „Eind vorig jaar onderging ik een chemokuur die goed aansloeg. Daardoor had ik een rustige zomer. Maar daarna bleek tijdens zo’n zeswekencontrole dat er toch weer wat zat; drie uitzaaiinkjes in mijn ruggengraat, die op mijn zenuwen drukten. Die zijn twee weken geleden bestraald, dus dat gaat goed komen. Ik loop nu wel een beetje moeilijk, als een oude man. Maar ik ga ervan uit dat dat over gaat.”
Op berustende toon: „Ik heb nou eenmaal kwaadaardige longkanker. Behandelingen kunnen het proces vertragen en terugdrukken, maar ik ben niet meer te genezen. Dat is mij ook nooit beloofd. Het proces kómt wel eens tot stilstand, maar dat gebeurt heel zelden.”
Hij wrijft over zijn hoofd: „Ik heb nu ook een kale bol. Toen het los ging zitten, vroeg ik de kapper het er maar allemaal af te halen. Ik draag geen pruik, dat lijkt me zo’n ellende.” Hij lacht: „Bovendien, volgens mijn vriendin Louise en andere intimi zie ik er heel leuk uit, dus dat geloof ik dan maar. Maar ik moet wel zeggen, het groeit verdomde langzaam weer aan. Dat komt waarschijnlijk ook door de tumorremmende medicijnen die ik slik.”
’Ster’
Dat Sander tegenwoordig schrijft is een geluk bij een ongeluk. „Dat kan heerlijk thuis, in mijn eigen tempo. Deze week verschijnt Het kleine boek voor het grote ego, waarin staat beschreven wat je moet doen om een ’ster’ te worden. In een musical, op het toneel, als zanger of als politicus. Ik heb onder anderen met Willeke Alberti, Nelly Frijda en Jette van der Meij gepraat. Aanleiding was al die programma’s waarin mensen optreden en het willen maken, ineens! Als je naar succesvolle artiesten kijkt, blijkt dat die vaak al sinds hun vroege jeugd bezig zijn en zo niet, alles opzij zetten voor hun ideaal. Daarom vond ik het tijd worden voor een gids, voor diegenen die hun ego te gelde willen maken.”
Deze week komt er ook nog een tweede boekje van hem uit. „Wegwijs in longkanker is geschreven voor patiënten en hun families en wordt via de ziekenhuizen verspreid. En nu wil ik verder werken aan hoe artsen patiënten bejegenen. Dat is mijn doel voor 2010, want ik blíjf plannen maken voor de toekomst!”
Damn wat zuurquote:Op maandag 10 maart 2008 15:03 schreef shmoopy het volgende:
De 45-jarige journalist heeft nooit gerookt.
Dat dacht ook ja, ik denk dat dt nog wel even doorgaat, alles wordt quabehandeling aan het publiek doogegegeven, why? Ik wens hem het allerbeste meer hoef ik echt niet te weten, punt, zet'm op Sander.quote:Op woensdag 22 april 2009 13:25 schreef Marble het volgende:
[..]
Hij heeft het ook wel uitgemolken tot er echt geen enkele druppel meer in de uier zat. Nog geen milliliter.
Die Nanninga wens je toch ook ontzettend veel erge dingen toequote:Op dinsdag 5 januari 2010 22:00 schreef Haaibaaike het volgende:
Ik lees dit via twitter..
MarcvdLinden Nieuwe trend: na Josine van Dalsum gaf ook Sander Simons aan Wilma Nanninga een interview voor zijn dood. Wilma wordt nog 'ns een expert
Heftig.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 21:50 schreef Roel_Jewel het volgende:
Euthanasie.
Ja maar Roel, dat wilde Josine van Dalsum ook voor haar dood een interview met haar en Sander schijnbaar ook..Morgen is dat te lezen in de telegraaf..Dat zegt die Wilma dan dat Sander een interview wilde voor zijn dood..Ben benieuwd.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 22:18 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Die Nanninga wens je toch ook ontzettend veel erge dingen toe![]()
![]()
. Verschrikkelijke feeks dat het is
![]()
.
Mwah, Sander Simons kiest er zelf voor zijn laatste interview aan haar te geven.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 22:18 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Die Nanninga wens je toch ook ontzettend veel erge dingen toe![]()
![]()
. Verschrikkelijke feeks dat het is
![]()
.
En natuurlijk staat dat kutblaadje met open armen klaar om het verdriet en leed van mensen weer breeduit in de krant te zetten. 't Is eigenlijk te zot voor woorden dat zoiets als De Telegraaf nog steeds mag verschijnen.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 22:29 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
Ja maar Roel, dat wilde Josine van Dalsum ook voor haar dood een interview met haar en Sander schijnbaar ook..Morgen is dat te lezen in de telegraaf..Dat zegt die Wilma dat Sander een interview wilde voor zijn dood..Ben benieuwd.
Het is gewoon schijtirritant dat zodra er iemand van onder de Hilversumse kaasstolp overlijdt, dit zó uitgekauwd wordt.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:01 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik word altijd zo vreselijk moe van dit soort reactiesElk topic weer waarin een bekend persoon iets heeft,
bronquote:SANDER SIMONS IS GESTORVEN. NA EEN STRIJD VAN TWEE JAAR TEGEN LONGKANKER BESLOOT HIJ GISTEREN TOT ACTIEVE EUTHANASIE. „NU IK NOG AANSPREEKBAAR BEN, DOE IK ZELF HET LICHT UIT”, LICHTTE SANDER AFGELOPEN WEEKEINDE ZIJN ZELF BESPOEDIGDE DOOD TOE.
Sander Simons’ laatste interview
„Waarom ik mijn afscheid aanvaard”
OUD-NIEUWSLEZER KIEST VOOR ACTIEVE EUTHANASIE
„Ik heb nu ook een tumor in mijn hersens, die de stroming van het hersenvocht bemoeilijkt”, vervolgde de 47-jarige Sander. „Als die stroming stopt, raak ik in coma. Dan moeten anderen over mijn lot beslissen. Dat wil ik niet.”
„Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik een zachte dood wens”
„Je mag me best een gelukkig nieuwjaar wensen”, zegt Sander, die ik een dag na de jaarwisseling sprak, goedmoedig. Zijn stem klinkt vast. En springlevend. „Het is namelijk voor mij een opluchting dat ik dit besluit heb genomen. Mijn lichaam is op. Ik ga niet wachten op wat gaat komen. Mijn hele leven heb ik het heft in eigen hand genomen. En dat doe ik nu ook.”
„Al een paar weken kom ik bijna de deur niet meer uit”, vertelt de voormalig nieuwslezer van RTL Nieuws, die vanuit zijn huis uitzicht heeft op de besneeuwde Amsterdamse Prinsengracht. „En nu al helemaal niet meer, want ik beweeg me voort op krukken en in een rolstoel. Om nu nog iets te breken, zou mijn laatste dagen onnodig gecompliceerd maken.”
Waar Sander nog wel vlak voor nieuwjaarsdag is geweest, is zijn eigen graf op Zorgvlied. „Ik ben er samen met mijn vader geweest. De plek is zorgvuldig gekozen: in het oudste deel en onder een boom, zodat het er in alle jaargetijden anders uitziet. Voor de komende twintig jaar is dat graf voor mij.”
Sander zwijgt even en zegt doelend op het winterse weer: „Het is een raar idee dat dit zo’n beetje de laatste sneeuw is, die ik zal zien. Toch ben ik tijdens mijn laatste dagen niet alleen maar treurig of weemoedig. Juist niet. Ik neem alles in me op, geniet er intens van. En ben dankbaar voor het leven dat ik heb mogen leiden.”
Soms breekt zijn verdriet onweerstaanbaar door. „Gisteravond keken we naar Popstars. Het liedje Don’t Go Breaking My Heart van Elton John en Kiki Dee werd gezongen. Mijn gedachten sprongen terug naar mijn jeugd en de waterlanders kwamen. Die tranen móeten er op dat moment gewoon uit. Maar ik blijf er niet in hangen. Daarvoor heb ik te weinig tijd.”
Sander vervolgt: „Natuurlijk heb ik momenten dat ik het oneerlijk vind dat ík door kanker ben getroffen. Maar ik kijk liever naar wat ik wél allemaal mee heb gemaakt. Gelukkig heb ik mijn dromen nooit uitgesteld tot het moment dat ik bijvoorbeeld met pensioen zou gaan. Ik heb altijd kansen gepakt en gecreëerd.”
Zo ook de laatste twee jaar. „Vanaf het begin van mijn ziekte weet ik dat ik dit niet ga overleven”, zegt hij. „Want dat was wat de doktoren doe me begin 2008 onomwonden zeiden. Iedere maand erbij zag ik als een cadeau. Dankzij de enorme inspanningen van mijn longarts zijn het twee jaren geworden.” „Die tijd heb ik ten volle benut. Ik heb gereisd, drie boeken geschreven en succesvol mijn pr-bedrijf geleid. Daarnaast zijn al mijn vriendschappen en familiebanden in die tijd verdiept. En ik heb zelfs nog een heel lieve vrouw, Louise, ontmoet. Waarschijnlijk stond ik meer open voor de liefde dan eerder.”
Begin november had Sander een terugval. „Toen werd duidelijk dat de longkanker zich aan het verspreiden was. Ik werd bestraald, geopereerd en nog meer chemokuren volgden. En ik verloor mijn haren.” Desondanks vond Sander de kracht om nog twee boeken uit te brengen. „Mijn laatste, Wegwijs in longkanker, is geschreven voor patiënten en hun families. Het boek wordt via de ziekenhuizen verspreid. Ik ben blij dat ik mijn ervaringen met ziekenhuizen en artsen op papier heb gezet. Want dat kan andere patiënten helpen.”
De afgelopen weken zette Sanders ziekte verder door. „Direct na een lezing kreeg ik een inzinking. Ik viel flauw en moest overgeven. Toen wist ik dat ik moest stoppen met werken omdat het voor mijn lijf te zwaar werd.”
Vanaf dat moment is het hard gegaan. „Mijn vriendin en ik waren met de kerstdagen nog in New York. We zouden er een week blijven, maar ik voelde me zo slecht dat we eerder terug zijn gegaan. Ik wilde niet in Amerika in coma raken en sterven.”
Eenmaal terug in Nederland nam Sander zijn beslissing om zelf de regisseur van zijn laatste reis te zijn. „Zoiets komt als een schok voor je omgeving. Niemand zei: ’hartelijk bedankt’. Logisch. Maar hoe langer ze erover nadachten, hoe meer begrip er kwam. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik een zachte dood wens. Nu heeft iedereen er vrede mee. En ik ook.”
„In feite ben ik al twee jaar afscheid aan het nemen. Dat heb ik bewust gedaan, omdat ik daarmee wilde voorkomen dat er na het aankondigen van mijn dood ineens vijftig of misschien wel honderd huilende mensen bij me in huis zouden zitten. Nu kan iedereen terugblikken op waardevolle momenten samen.”
Sander ontvangt op het moment dat ik hem spreek geen bezoek meer. „Dat is me te veel. Bovendien wil ik rustig richting het einde kabbelen. Ik word iedere dag omringd door de goede zorgen en liefde van Louise. En mijn ouders zijn hier ook elke dag. Zij zullen er ook bij zijn wanneer ik het fatale drankje tot me neem en de injectie krijg die mijn hartspier stillegt.”
Op 9 januari, de dag dat Sander ter aarde wordt besteld, wil hij niet het verdriet om zijn dood de boventoon laten voeren. „Mijn leven moet worden gevierd. Niet met koffie en cake, maar met een borrel. In een café wordt na de begrafenis geproost.”
Zijn dood ziet Sander zonder angst en verwachtingen over een hiernamaals tegemoet. „Er zijn mensen die geloven in de hemel of dat je geest door leeft. Met alle respect voor hun overtuiging, zeg ik: zo voel ik het niet. Als het klaar is dan is het klaar.”
„Niemand zei na het horen van mijn besluit: ’hartelijk bedankt’”
Aan al zijn dierbaren stuurde Sander de dag voor zijn overlijden de afscheidsbrief ’Waarom ik mijn afscheid aanvaard’. De brief, waarin hij zijn leven en avonturen als verslaggever en biograaf beschrijft, zijn ouders, Louise en anderen eert en bedankt, besluit hij met de woorden:
In februari 2008 kwam het onheil van longkanker in mijn leven. Onheil maar geen ongeluk. Ik ben niet minder gelukkig geworden, heb juist twee heel goede jaren gehad. Mijn persoonlijke relaties hebben zich verdiept en ik heb een lieve vrouw ontmoet. Mijn leven is compleet. Ik ben niet bang voor de dood. Voor mij is deze afsluiting, hoewel vroeger dan verwacht, een afscheid dat ik kan aanvaarden. Hartelijke groeten en liefs, Sander.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |