quote:
Sander Simons: „Ziekte zet door".
Sander Simons (47) heeft een terugval. „De longkanker, die in februari 2008 bij mij werd ontdekt, is zich aan het verspreiden. Elke nieuwe tumor wordt behandeld, en daarmee houd ik het goed vol. Feit is wel dat de ziekte doorzet. Hoe lang ik nog heb, is niet te zeggen. Ik ben inmiddels tweemaal bestraald, tweemaal geopereerd en heb enkele chemokuren achter de rug. Ik ben kaal maar houd de moed erin. Deze week komen er gewoon weer twee boeken van me uit.”
De voormalig nieuwslezer van RTL vertelt: „Eind vorig jaar onderging ik een chemokuur die goed aansloeg. Daardoor had ik een rustige zomer. Maar daarna bleek tijdens zo’n zeswekencontrole dat er toch weer wat zat; drie uitzaaiinkjes in mijn ruggengraat, die op mijn zenuwen drukten. Die zijn twee weken geleden bestraald, dus dat gaat goed komen. Ik loop nu wel een beetje moeilijk, als een oude man. Maar ik ga ervan uit dat dat over gaat.”
Op berustende toon: „Ik heb nou eenmaal kwaadaardige longkanker. Behandelingen kunnen het proces vertragen en terugdrukken, maar ik ben niet meer te genezen. Dat is mij ook nooit beloofd. Het proces kómt wel eens tot stilstand, maar dat gebeurt heel zelden.”
Hij wrijft over zijn hoofd: „Ik heb nu ook een kale bol. Toen het los ging zitten, vroeg ik de kapper het er maar allemaal af te halen. Ik draag geen pruik, dat lijkt me zo’n ellende.” Hij lacht: „Bovendien, volgens mijn vriendin Louise en andere intimi zie ik er heel leuk uit, dus dat geloof ik dan maar. Maar ik moet wel zeggen, het groeit verdomde langzaam weer aan. Dat komt waarschijnlijk ook door de tumorremmende medicijnen die ik slik.”
’Ster’
Dat Sander tegenwoordig schrijft is een geluk bij een ongeluk. „Dat kan heerlijk thuis, in mijn eigen tempo. Deze week verschijnt Het kleine boek voor het grote ego, waarin staat beschreven wat je moet doen om een ’ster’ te worden. In een musical, op het toneel, als zanger of als politicus. Ik heb onder anderen met Willeke Alberti, Nelly Frijda en Jette van der Meij gepraat. Aanleiding was al die programma’s waarin mensen optreden en het willen maken, ineens! Als je naar succesvolle artiesten kijkt, blijkt dat die vaak al sinds hun vroege jeugd bezig zijn en zo niet, alles opzij zetten voor hun ideaal. Daarom vond ik het tijd worden voor een gids, voor diegenen die hun ego te gelde willen maken.”
Deze week komt er ook nog een tweede boekje van hem uit. „Wegwijs in longkanker is geschreven voor patiënten en hun families en wordt via de ziekenhuizen verspreid. En nu wil ik verder werken aan hoe artsen patiënten bejegenen. Dat is mijn doel voor 2010, want ik blíjf plannen maken voor de toekomst!”
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]