Kom je nooit mensen tegen die het niet met je eens zin? Ik wel, in ieder topic waar je in post. Maar je bent te blind om het te zien? Die verschillen in mening wijzen er toch op dat die absolute waarheden van jouw alleen voor jou absoluut zijn.quote:Op maandag 10 maart 2008 01:17 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het is altijd beter als tantes, neven en buren meehelpen bij het opvoeden. Tegenwoordig gebeurd dat echter steeds minder intensief en valt men dus meer terug op het gezin. Het belang van het gezin neemt daardoor toe, maar het is een misverstand te denken dat het verschijnsel gezin nieuw is. Er is altijd al een 'kernfamilie' geweest.
[..]
In wezen zijn er al universelen als het gaat om wat de mens voelt, wilt, verlangt en verwerpt. Je kan zo tientallen eigenschappen noemen die niet voortkomen uit cultuur, maar verankerd zijn in de menselijke natuur en dus niet wezenlijk verschillen in tijden en culturen.
Geen enkel gezin is ideaal. Maar dat doet imho niets af aan het feit dat het wel degelijk de hoeksteen van de sameleving is, zoals door de Christenen vaak wordt beweerd. Bovendien werd het feit dat het sterftecijfer vroeger veel hoger lag denk ik ook gedeeltelijk opgevangen door het feit dat gezinnen veel groter waren, en, zoals Scaurus hierboven al aangaf, hechter. Vroeger was het niet meer dan normaal als je moeder of oma op hun oude dag bij jou in kwamen wonen.quote:Op maandag 10 maart 2008 01:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar je kan het gezin niet geïsoleerd en geïdealiseerd zien van de rest van de maatschappij. Vroeger gingen moeders dood aan kraamvrouwenkoorts en mannen tijdens de jacht of oorlogen. Gezinnen vielen waarschijnlijk sneller uit elkaar dan nu. Zonder een infrastructuur buiten "het gezin" overleefden de meeste kinderen het niet. Ik denk dat het ideaalbeeld van het gezin nooit bestaan heeft.
Toch geloof ik wel dat hij een punt heeft. Neem bijvoorbeeld het Humanisme, wat basically het Christendom gestript van het hele God/Jezus gebeuren is. Wat je dan overhoudt is een filosofie die gebaseerd is op 'wat u niet wilt wat u geschied, doe dat ook een ander niet'. Oftewel, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, etc. Dat lijken mij toch redelijk absolute normen en waarden die in geen enkele maatschappij echt verschilleen.quote:Op maandag 10 maart 2008 01:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kom je nooit mensen tegen die het niet met je eens zin? Ik wel, in ieder topic waar je in post. Maar je bent te blind om het te zien? Die verschillen in mening wijzen er toch op dat die absolute waarheden van jouw alleen voor jou absoluut zijn.
Toch geloof ik wel dat hij een punt heeft. Neem bijvoorbeeld het Humanisme, wat basically het Christendom gestript van het hele God/Jezus gebeuren is. Wat je dan overhoudt is een filosofie die gebaseerd is op 'wat u niet wilt wat u geschied, doe dat ook een ander niet'. Oftewel, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, etc. Dat lijken mij toch redelijk absolute normen en waarden die in geen enkele maatschappij echt verschillen.quote:Op maandag 10 maart 2008 01:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kom je nooit mensen tegen die het niet met je eens zin? Ik wel, in ieder topic waar je in post. Maar je bent te blind om het te zien? Die verschillen in mening wijzen er toch op dat die absolute waarheden van jouw alleen voor jou absoluut zijn.
Dit forum is bezaaid met mensen die het niet met mij eens zijnquote:Op maandag 10 maart 2008 01:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dit had ik toch niet van je verwacht. Je moet weten dat het pure humanisme, dat zich richt op de mens en de realiteit, recht tegenover het christendom, dat zich richt op God en het transcendentale, staat.quote:Op maandag 10 maart 2008 01:25 schreef Seneca het volgende:
Toch geloof ik wel dat hij een punt heeft. Neem bijvoorbeeld het Humanisme, wat basically het Christendom gestript van het hele God/Jezus gebeuren is. Wat je dan overhoudt is een filosofie die gebaseerd is op 'wat u niet wilt wat u geschied, doe dat ook een ander niet'. Oftewel, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, etc. Dat lijken mij toch redelijk absolute normen en waarden die in geen enkele maatschappij echt verschillen.
Natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk overlap plaats vindt.quote:Op maandag 10 maart 2008 01:29 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dit had ik toch niet van je verwacht. Je moet weten dat het pure humanisme, dat zich richt op de mens en de realiteit, recht tegenover het christendom, dat zich richt op God en het transcendentale, staat.
Evolutie, ontwikkeling. Je kan niet terug naar het verleden. Je kan niet met behoud van welvaart en technische mogelijkheden en kennis terug naar een jaren 50 mentaliteit. Je kan je alleen aanpassen aan de omstandigheden.quote:Op maandag 10 maart 2008 01:23 schreef Seneca het volgende:
[..]
Tegenwoordig hebben we zo veel verschillende en vluchtige contacten, en zo veel vrijheid in wat we kunnen worden, veel mensen kunnen daar niet mee omgaan. Nederland heeft een van de hoogste percentages depressieve mensen ter wereld. Dat geeft toch te denken.
Mee eensquote:Op maandag 10 maart 2008 01:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Evolutie, ontwikkeling. Je kan niet terug naar het verleden. Je kan niet met behoud van welvaart en technische mogelijkheden en kennis terug naar een jaren 50 mentaliteit. Je kan je alleen aanpassen aan de omstandigheden.
Wat dat betreft zijn dit soort discussies zinloos. Je kan hoogstens problemen oplossen, maar dat doe je door vooruit te gaan, niet achteruit.
We hebben welvaart, vrijheid, individualiteit en emancipatie. De vraag is hoe iedereen daar zo gelukkig mogelijk mee word en dat doe je niet door mensen te beperken en zaken te verbieden. Dat deden ze vroegen en veel mensen waren daar "gelukkig" mee omdat ze geen keuze hadden en niet beter wisten. Niet dat het vroeger echt beter was. No way!
Stelen is een relatief begrip. In sommige nomadenculturen is het gebruikelijk om van je gastheer te pakken wat je nodig hebt.quote:Op maandag 10 maart 2008 01:25 schreef Seneca het volgende:
[..]
Toch geloof ik wel dat hij een punt heeft. Neem bijvoorbeeld het Humanisme, wat basically het Christendom gestript van het hele God/Jezus gebeuren is. Wat je dan overhoudt is een filosofie die gebaseerd is op 'wat u niet wilt wat u geschied, doe dat ook een ander niet'. Oftewel, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, etc. Dat lijken mij toch redelijk absolute normen en waarden die in geen enkele maatschappij echt verschilleen.
Even aannemend dat dat over die nomadenculturen waar is (kan het niet nagaan): akkoord, daar heb je me.quote:Op maandag 10 maart 2008 01:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Stelen is een relatief begrip. In sommige nomadenculturen is het gebruikelijk om van je gastheer te pakken wat je nodig hebt.
Doden mag niet? Tegenwoordig hebben we in Nederland euthanasie wetgeving.
Euhmz.... misschien morgen.quote:
Ik hoor het morgen wel danquote:Op maandag 10 maart 2008 01:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Euhmz.... misschien morgen.![]()
Slapen
Ik ben overigens volkomen tegen het gedogen van cruisen in het Vondelpark (niet het gedogen van cruisen per se, maar het Vondelpark is te openbaar en het COC speelt een kwalijke rol in deze), maar ik wil hier nog even op reageren. Het lijkt me juist bijzonder rationeel en realistisch als de overheid erkent niet de volledige controle over haar burgers te hebben. Als je dat het ultieme falen noemt, so be it.quote:Op zondag 9 maart 2008 23:35 schreef LXIV het volgende:
Dat illustreert overigens wel het ultieme falen van de overheid. Niet gedogen omdat het wenselijk zou zijn buitensex toe te staan, maar omdat het uitbannen toch niet lukt. Dan kan ik nog wel een paar andere zaken noemen die niet uit te bannen zijn.
Het is geen rationeel argument. Wordt trouwens ook vaak gebruikt om drugshandel te bagatellisern.
Het ultieme falen van het kabinet is imho JUIST dat ze krampachtig proberen dingen te verbieden die toch niet te handhaven zijn. Waarom denk je dat in landen met een repressief drugsbeleid (zoals Frankrijk) het aantal drugsgebruikers PROCENTUEEL hoger ligt dan in Nederland? Dergelijke verboden gaan in tegen de menselijke natuur, en zijn dus bij voorbaat gedoemd te mislukken. Imho is het juist een teken van realisme als een overheid dingen gedoogd in de wetenschap dat een verbod averechts zal werken.quote:Op maandag 10 maart 2008 14:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik ben overigens volkomen tegen het gedogen van cruisen in het Vondelpark (niet het gedogen van cruisen per se, maar het Vondelpark is te openbaar en het COC speelt een kwalijke rol in deze), maar ik wil hier nog even op reageren. Het lijkt me juist bijzonder rationeel en realistisch als de overheid erkent niet de volledige controle over haar burgers te hebben. Als je dat het ultieme falen noemt, so be it.
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat er dan twee users in de FOK! geschiedenis zouden zijn met een Wittgenstein-avatar.quote:Op maandag 10 maart 2008 01:10 schreef Scaurus het volgende:
Nee, ik ben geen Fuifduif kloon.
Zijn er wel meer dan twee geweest.quote:Op maandag 10 maart 2008 23:32 schreef nozem het volgende:
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat er dan twee users in de FOK! geschiedenis zouden zijn met een Wittgenstein-avatar.
Ik geloof er ook geen snars van. Je kunt zo'n condoom toch pas fatsoenlijk omdoen als het moment ongeveer daar is, en dan heb je je broek op je knieën, dus dan stop je het zakje toch niet zo gemakkelijk in je broekzak dus ja. Dat wordt dan denk ik snel op de grond gedropt (tussen je tanden houden is ook zo wat). En dan – ben je klaar. Buitenkant is allicht wat bruinig, en d'r zit glijmiddel aan, en binnenstebuiten trekken is ook geen recept voor succes, want daar heb je net zelf zitten kliederen.quote:Op maandag 10 maart 2008 23:41 schreef speknek het volgende:
[..]
Zijn er wel meer dan twee geweest.
En ik ben er niet zo van overtuigd dat men zomaar hun condooms opruimt. Stop je die vieze condoom in je broekzak? En dan wel op tijd weggooien voordat je weer thuis bent? Daarbij is het vondelpark echt een stadspark. Van alle kanten huizen en mensen, zie ik het liever op een verlate parkeerplaats. Ware het niet dat tegenwoordig elke parkeerplaats langs de snelweg een homo-ontmoetingsplaats is, het loopt echt de spuigaten uit.
Maakt niet uit, elke centimeter van het park is van iedereen, elke centimeter. Dus dat doe je thuis maarquote:Op donderdag 13 maart 2008 12:46 schreef raptorix het volgende:
Snap het punt niet zo, in het Vondelpark wordt er alleen gecruised in de zomer, en dan alleen in het achterste stukje van de Rozentuin, er vind alleen orale seks plaats zonder condoom, dus over rondslingerende condooms hoeft men zich ook niet druk te maken. Daarnaast is het echt niet zo dat er mensen die hier niets van hoeven te weten hiermee geconfronteerd worden.
Net zoals barbecuen, met de hond spelen, met de kinderen spelen, etc?quote:Op donderdag 13 maart 2008 14:26 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Maakt niet uit, elke centimeter van het park is van iedereen, elke centimeter. Dus dat doe je thuis maar
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |