quote:Trond Sollied nieuwe trainer Heerenveen
Gepubliceerd op 08 maart 2008, 08:00
LEEUWARDEN -
Trond Sollied wordt de opvolger van Gertjan Verbeek als hoofdtrainer van SC Heerenveen. De clubleiding hoopt de onderhandelingen met de bijna 49-jarige Noor binnen een week af te ronden. Sollied is nu werkzaam bij de Belgische subtopper AA Gent.
Sollied tekent, zo is de bedoeling, volgende week een meerjarig contract bij Heerenveen. De Noor wil zijn vaste assistent, de Belg Chris van Puyvelde, meenemen. Directeur Yme Kuiper wil de komst van Sollied bevestigen noch ontkennen.
Met Trond Sollied haalt Heerenveen de gewenste internationaal gelouterde trainer in huis die de Nederlandse taal beheerst. Sollied (hij speelde in zijn actieve loopbaan vijftien interlands), behaalde met drie clubs vijf landstitels. Daardoor kwam hij met het Noorse Rosenborg, het Belgische Club Brugge en het Griekse Olympiakos Piraeus uit in de Champions League. Sollied - die een universitaire opleiding volgde en het diploma voor gymnastiekleraar behaalde - is een voorstander van aanvallend voetbal.
quote:Trond Sollied nieuwe trainer Heerenveen
Gepubliceerd op 08 maart 2008, 08:00
LEEUWARDEN -
Trond Sollied wordt de opvolger van Gertjan Verbeek als hoofdtrainer van SC Heerenveen. De clubleiding hoopt de onderhandelingen met de bijna 49-jarige Noor binnen een week af te ronden. Sollied is nu werkzaam bij de Belgische subtopper AA Gent.
Sollied tekent, zo is de bedoeling, volgende week een meerjarig contract bij Heerenveen. De Noor wil zijn vaste assistent, de Belg Chris van Puyvelde, meenemen. Directeur Yme Kuiper wil de komst van Sollied bevestigen noch ontkennen.
Met Trond Sollied haalt Heerenveen de gewenste internationaal gelouterde trainer in huis die de Nederlandse taal beheerst. Sollied (hij speelde in zijn actieve loopbaan vijftien interlands), behaalde met drie clubs vijf landstitels. Daardoor kwam hij met het Noorse Rosenborg, het Belgische Club Brugge en het Griekse Olympiakos Piraeus uit in de Champions League. Sollied - die een universitaire opleiding volgde en het diploma voor gymnastiekleraar behaalde - is een voorstander van aanvallend voetbal.
Beerenburg zat in Frieslandquote:Op zaterdag 8 maart 2008 12:06 schreef groenen het volgende:
Volgens Johan Derksen is het toch een alcoholist?
SCH zit er meestal naastquote:Op zaterdag 8 maart 2008 11:43 schreef methodmich het volgende:
Goede zaak voor Heerenveen als dit rond zou kunnen komen!
Prima trainer natuurlijk. Alleen is dat niet de onbekende die SCH's bron noemde.
True, maar een nieuwe trainer voor een club die structureel in de top vijf eindigt en ook nog eens een grote, buitenlandse trainer van naam aantrekt, is zeker een apart topic het proberen waardquote:Op zaterdag 8 maart 2008 11:55 schreef One_conundrum het volgende:
SC Heerenveen heeft een eigen topic hoor
Probeer TinyPic.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 12:51 schreef One_conundrum het volgende:
ik heb even een foto gemaaakt van het verdiepende artikel. Waar upload ik die even?
quote:
Trond Sollied (Mo i Rana, 29 april 1959) is een voormalig Noorse voetballer. Tijdens zijn spelerscarrière voetbalde hij voor de Noorse clubs Mo IL, Vålerenga IF, Rosenborg BK en Bodø/Glimt. Hij speelde ook 15 keer voor de Noorse nationale ploeg, waarin hij 1 keer scoorde. In 1993 zette hij een punt achter zijn carrière en begon hij een carrière als trainer. Met het 4-3-3 systeem behaalde hij verschillende nationale landstitels en bekers. Hij werd ontslagen bij het Griekse Olympiakos. Vanaf het seizoen 2007-2008 is hij trainer van AA Gent.
Biografie
Tijdens zijn spelerscarrière voetbalde hij voor de Noorse clubs Mo IL, Vålerenga IF, Rosenborg BK en Bodø/Glimt. Hij speelde ook 15 keer voor de Noorse nationale ploeg, waarin hij 1 keer scoorde. Hij begon zijn trainerscarrière in 1992 als speler-trainer bij Bodø/Glimt. De ploeg werd kampioen in de 1. divisjon, de Noorse tweede klasse. Het jaar erop eindigde Bodø/Glimt meteen 2de in de Tippeligaen en won het de Noorse beker. Eind 1993 stopte Sollied met voetballen en werd hij full-time coach. Na een meningsverschil met de spelers en het bestuur werd hij in 1996 ontslagen. In 1997 werd hij bij Rosenborg BK assistent-trainer van Nils Arne Eggen. Een jaar later werd hij hoofdtrainer toen Eggen een jaar pauze nam. Beide seizoenen werd Rosenborg landskampioen.
In 1999 kwam Sollied in België terecht, hij werd meer bepaald trainer van AA Gent. Een knap seizoen leverde hem een overstap naar Club Brugge op. De manier waarop die transfer verliep liet een wrange nasmaak achter bij de Gentenaren. Met Brugge werd hij 2 keer landskampioen, won hij 2 keer de beker en 2 keer de Supercup. Hij werd er bekend als een coach die altijd ijzig kalm met een notitieboekje op de bank zat en vaak uitpakte met oneliners. Één van zijn grootste successen met Club Brugge was de 0-1 overwinning in de Champions League op het veld van AC Milan op 22 oktober 2003. In de zomer van 2005 kwam na 5 jaar abrupt een einde aan zijn samenwerking met Club Brugge. Terwijl Sollied op vakantie was in Griekenland, lekte er in de Belgische pers een videoboodschap uit waarop hij aankondigde dat hij trainer zou worden bij Olympiakos. Sollied zei dat de video eigenlijk pas mocht vertoond worden nadat hij voor de Griekse club getekend had, maar het bestuur van Club Brugge interpreteerde de videoboodschap alsof hij ontslag nam.
Sollied werd uiteindelijk toch de nieuwe trainer van Olympiakos. In zijn eerste seizoen werd hij landskampioen en won hij de beker, maar in de Champions League liep het mis: Olympiakos eindigde laatste in zijn poule en overwinterde dus niet. Na de eerste helft van zijn tweede seizoen als trainer van de Grieken stond Olympiakos weer ruim op kop in het klassement, maar in de Champions League ging het opnieuw fout, met alweer de laatste plaats in de poule tot gevolg. Reden genoeg voor Olympiakos om hem te ontslaan.
Op 13 juni 2007 werd bekendgemaakt dat hij terugkeert naar zijn ex-club AA Gent. Hij neemt als assistent-trainers zijn ex-collega's Chris Van Puyvelde en Cedomir Janevski mee.
Sollied is een aanhanger van een aanvallende 4-3-3-opstelling. Hij prefereert een team met 4 zoneverdedigers, een omgekeerde driehoek op het middenveld en een aanval bestaande uit 2 spitsen op de flanken en 1 sterke centrumspits.
Spelersloopbaan
Trond Sollied speelde bij:
Mo IL (1976-1981)
Vålerenga IF (1981-1984, 2x kampioen)
Rosenborg BK (1984-1991, 3x kampioen en 2x bekerwinnaar)
Bodø/Glimt (1992-1994)
Caps: 15 (1 doelpunt)
Trainersloopbaan
Trond Sollied heeft als trainer gewerkt bij:
Bodø/Glimt (1992-1996, 1x kampioen in de 1. divisjon en 1x bekerwinnaar)
Rosenborg BK (1996-1998, 2x kampioen)
AA Gent (december 1998 tot mei 2000)
Club Brugge (juni 2000 tot juni 2005, kampioen in 2003 en 2005, bekerwinnaar in 2002 en 2004)
Olympiakos (juli 2005 tot december 2006, kampioen en bekerwinnaar in 2006
AA Gent (juni 2007 -)
Nee, dat is ook mijn idee. Hij heeft wel een aardige cv maar hij zit nu maar gewoon bij Gent.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 13:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zo bijzonder is het toch niet dat Heerenveen een coach kan halen van AA Gent(verschil in begroting 500% of zo)
precies, bedoel heerenveen is wel een verbetering ten opzichte van Gent voor die man natuurlijk. Lekker scandinavisch uitje daarin heerenveen.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 13:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, dat is ook mijn idee. Hij heeft wel een aardige cv maar hij zit nu maar gewoon bij Gent.
Dat kwam ook in mijn gedachten op, toen ik dit topic zagquote:Op zaterdag 8 maart 2008 13:26 schreef BliksemSchigt het volgende:
Goede trainer, goede keus. Ook zeker gelet op de Scandinavische banden van Heerenveen.
Netjes.
Hij ging wel iets verder.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 14:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Derksen zei dat Heerenveen en VVV gevraagd hebben naar de contractstatus van Wetzel en Arambat. Dat kan best waar zijn
als je kut voetbal met veel lange ballen wil zien, wel ja. Of als je een 4-3-3 wil zien, zonder buitenspelers id kern.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 11:19 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Top coach.
quote:"We zien wel of Sollied ons verlaat"
za 08/03/08 - AA Gent-coach Trond Sollied wordt opnieuw genoemd als trainer van Heerenveen. De Nederlandse club wil het nieuws bevestigen noch ontkennen. AA Gent praat in april met de Noor.
Enkele weken geleden al werd Trond Sollied genoemd als kandidaat-trainer van Heerenveen. Toen ontkende de Noor in alle talen. Zaterdag pakt de Nederlandse krant Leeuwarder Courant echter uit met: "Sollied wordt Heerenveen-coach".
"Sollied zal Gertjan Verbeeck opvolgen. De club hoopt de onderhandelingen met de Noor binnen een week af te ronden. Sollied tekent, zo is de bedoeling, volgende week een meerjarig contract. De Noor wil zijn vaste assistent, de Belg Chris Van Puyvelde, meenemen. De directeur van Heerenveen wil de komst van Sollied bevestigen noch ontkennen", zegt de krant.
Heerenveen staat momenteel op de zesde plaats in de Nederlandse Eredivisie.
quote:Louwagie: "We spraken al met Trond"
"Ik heb dit al een paar keer gehoord", zegt Michel Louwagie, manager van AA Gent, aan onze redactie. "Maar we zien wel of Sollied ons straks verlaat."
"Wij hebben zelf al met Trond gesproken over volgend seizoen. In april hebben we een nieuwe afspraak, daarom wil ik niet te diep ingaan op dit bericht. Ik denk dat alles momenteel nog open is."
"Ik ben realistisch: het zou kunnen dat Sollied weggaat. Maar het kan ook dat hij blijft." Is Gent misschien van plan om Sollied te lijmen met een nóg interessanter financieel voorstel? "Neen", was Louwagies duidelijke antwoord.
Dan heb je niet goed geluisterdquote:
Dat dacht ik ook net ja. Slaapvoetbal krijg je danquote:Op zaterdag 8 maart 2008 15:33 schreef Pritt het volgende:
Maar goed, het is een goede coach maar erg attractief voetbal zal er dan niet meer te zien zijn, helemaal ivm dit jaar. Resultaat wordt heilig.
Gent heeft wel de op twee na meeste gescoorde doelpunten in België gemaakt.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 15:33 schreef Pritt het volgende:
Maar goed, het is een goede coach maar erg attractief voetbal zal er dan niet meer te zien zijn, helemaal ivm dit jaar. Resultaat wordt heilig.
4-3-3 kan ook überverdedigend zijn, ligt ofc. aan de uitvoering. We zullen het zien wat hij gaat brengen.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 16:44 schreef Blupp het volgende:
ook al speelt ie 4-3-3 , ik kan me nog herinneren dat het voetbal niet om aan te zien was, bij Club Brugge iig
Hij is meer van het aanvallende principe. Baal er een beetje van dat hij naar Heerenveen gaat. Sla hem hoger aan dan Verbeek.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 17:03 schreef Blawh het volgende:
[..]
4-3-3 kan ook überverdedigend zijn, ligt ofc. aan de uitvoering. We zullen het zien wat hij gaat brengen.
quote:Op zondag 9 maart 2008 23:55 schreef Tim86 het volgende:
Heerenveen moet gewoon een NL coach hebben en zeker geen verdedigende Scandinaviër
Dat vind ik wel zo bekrompen. Waarom zou Heerenveen een Nederlandse coach moeten hebben?quote:Op zondag 9 maart 2008 23:55 schreef Tim86 het volgende:
Heerenveen moet gewoon een NL coach hebben en zeker geen verdedigende Scandinaviër
puur mijn gevoel dus..ik ben sowieso een voorstander van coaches uit eigen land. Ik begrijp best dat Heerenveen met alle Scandinavische banden een prima keuze maakt wat dat betreft maar ik had gewoon graag een nieuw type als Verbeek gezien.quote:Op maandag 10 maart 2008 00:27 schreef The_Verve het volgende:
[..]
Dat vind ik wel zo bekrompen. Waarom zou Heerenveen een Nederlandse coach moeten hebben?
Dat is een keuzequote:Op maandag 10 maart 2008 00:29 schreef One_conundrum het volgende:
haha, GJV is wel het stereotype gezellig ja. Die man is al zijn hele leven vrijgezel
Goed dat ik het Belgisch voetbal wel volg en me afvraag of die wel bij Heerenveen past.quote:Op maandag 10 maart 2008 00:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Mensen die een mening hebben zonder ooit een wedstrijd gezien te hebben van die coach zijn zo
Wat zijn je twijfels?quote:Op maandag 10 maart 2008 08:45 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Goed dat ik het Belgisch voetbal wel volg en me afvraag of die wel bij Heerenveen past.
Bron: Het altijd betrouwbare voetbalzonequote:Sollied: ‘Ik geef geen commentaar’
Geschreven op maandag, 10 maart om 09:24
Het is nog maar de vraag of Trond Sollied daadwerkelijk volgend seizoen bij SC Heerenveen op de bank zit. De Noorse coach zegt zich aan zijn afspraak met AA Gent te houden, terwijl de Belgische club benadrukt dat hij nog een doorlopend contract heeft.
“Ik heb een afspraak met Gent en daar houd ik me aan”, vertelt Sollied in de maandageditie van Het Laatste Nieuws. “Voorzitter Ivan De Witte en directeur Michel Louwagie zullen de eerste zijn die ik iets laat weten. Nu concentreer ik me op AA Gent.”
Volgens De Leeuwarder Courant zal de 49-jarige succestrainer deze week nog een meerjarig contract tekenen. Zijn trouwe assistent Chris Van Puyvelde bewandelt dezelfde weg. Eerder dit seizoen was Sollied toeschouwer tijdens het uitduel dat de ploeg van scheidend trainer Gertjan Verbeek speelde met PSV.
Louwagie bevestigde de interesse van Heerenveen in Sollied, maar maakte ook duidelijk dat de coach niet zomaar zal vertrekken. “Trond heeft nog een contract voor volgend seizoen bij Gent. Het is wel zo dat hij onder een bepaalde afkoopsom weg mag. In april willen we de beslissing van Sollied weten. Het kan ook zijn dat hij bij Gent blijft.”
Sinds wanneer doe jij aan zelfreflectie?quote:Op maandag 10 maart 2008 00:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Mensen die een mening hebben zonder ooit een wedstrijd gezien te hebben van die coach zijn zo
Heerenveen heeft toch genoeg geld.quote:Op maandag 10 maart 2008 11:21 schreef Tim86 het volgende:
[..]
Bron: Het altijd betrouwbare voetbalzone
Dat heeft nog geen enkele Belg ooit kunnen spreken, ondanks dat ze er geboren zijn.quote:Op maandag 10 maart 2008 15:21 schreef Gunner het volgende:
Het lijkt me een slechte keus. Het schijnt dat ie na tien jaar Belgie nog geen woord Nederlands spreekt.
Kan een mod dat ff aanpassen?quote:Op maandag 10 maart 2008 15:22 schreef Gunner het volgende:
OH. en live Teletekst plaatjes posten is niet echt slim. Er staat allang weer wat anders in de TS.
Eerst maar eens goed informeren voor je domme dingen gaat roepen.quote:Op maandag 10 maart 2008 15:21 schreef Gunner het volgende:
Het lijkt me een slechte keus. Het schijnt dat ie na tien jaar Belgie nog geen woord Nederlands spreekt.
Het kan me geen ruk schelen of die vent uberhaupt kan praten. Het is gewoon iets wat ik in de media oppikte vanmorgen. Vandaar het woordje 'schijnt', maar dat lijk je niet te willen lezen.quote:Op maandag 10 maart 2008 16:06 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Eerst maar eens goed informeren voor je domme dingen gaat roepen.
hoezo?quote:Op maandag 10 maart 2008 16:43 schreef SCH het volgende:
Als ie nou maar niet wil dat Vandenbussche, de enige belg in de selectie, blijft
Ik heb het aangepast in een nieuwsbericht wat eronder was gepost.quote:
De voorzitter van Gent zei zondag op de radio , voor hun eigen wedstrijd , dat Sollied , mits een vergoeding opgenomen in zijn contract, deze zomer onder zijn contract uitkwam. En hij ook wel weet dat dit zal gebeuren. Hij weet van de interesse van Heerenveen ( "en andere ploegen" ) en had voor het seizoen al met Sollied afgesproken dat ze in april zouden bespreken of hij volgend seizoen ook nog trainer van Gent zou zijn of hij naar een andere Club gaat onder de voorwaarden die ze afgelopen zomer bepaalden.quote:Op maandag 10 maart 2008 11:21 schreef Tim86 het volgende:
[..]
Bron: Het altijd betrouwbare voetbalzone
Van '96 tot '06: 6 keer kampioen en 4 keer de nationale beker gewonnen ...quote:Op dinsdag 11 maart 2008 02:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Roosenborg
Club Brugge
Olympiakos
AA Gente
Bij welke van die 4 ploegen heeft hij nu uitzonderlijk gepresteerd?
Het zou heel bijzonder zijn als Sollied Heerenveen naar de titel leidt. Op basis van bovenstaande gegevens is dat dus een mogelijkheid.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 02:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
2 Noorse titels, 2 Belgische titels, 1 Griekse titel, 1 Belgische, 1 Noorse beker en altijd gefaald in Europa
Is dat nu zo bijzonder?
vind ik ook niet echt, Rosenborg werd nagenoeg ALTIJD kampioen, Club Brugge had gewoon een degelijke ploeg toen en was sowieso altijd top 3 in belgie, Olympiakos werd ook ALTIJD kampioen ...quote:Op dinsdag 11 maart 2008 02:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
2 Noorse titels, 2 Belgische titels, 1 Griekse titel, 1 Belgische, 1 Noorse beker en altijd gefaald in Europa
Is dat nu zo bijzonder?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |