abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 maart 2008 @ 11:19:30 #1
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_57193249
.. ik voel me er heel goed onder.

Na een heel lang en heel pijnlijk ziekbed is mijn moeder afgelopen vrijdag een compromis aangegaan met de dood. Ze wilde niet meer, ze was op, ze zat met een gezonde geest gevangen in een heel erg ziek lichaam. Drie hele uren lang hebben we met haar gesproken, heeft ze haar wensen duidelijk gemaakt, heeft ze dingen verdeeld onder haar kinderen en familie, heeft ze mijn vader 4x laten beloven goed voor haar hondje te zorgen en hebben we uitgebreid afscheid genomen. De beademing is er afgegaan, de morfinepomp er op en binnen een kwartier is ze in slaap en later in coma gegaan. Zondagavond gaf haar hart het op. Morgen is de crematie en ik heb er helemaal vrede mee. Ik begeleid mijn moeder helemaal tot aan de oven, wil tot het laatste stukje naast haar staan, vanavond sluiten we de kist en zelfs het besef dat ik haar daarna nooit meer kan zien of aanraken doet me niet instorten.

Mijn moeder is vrij, ein-de-lijk is ze vrij. Eindelijk is ze bij haar ouders en haar zus. Mijn blijdschap voor haar vrij-zijn overheerst mijn verdriet om het missen van mijn moeder. Ik zal haar vreselijk gaan missen, maar echt in de rouw bomvol verdriet ben ik niet. Nog niet.

En soms voel ik me daar schuldig over. Als mensen vragen hoe het gaat en ik met een glimlach 'goed' antwoord zie ik de blikken. De blikken dat ze me voor gek verklaren. Zelfs al de vraag gekregen of ik soms ruzie had met mijn moeder omdat het me schijnbaar niets lijkt te doen. En dan voel ik me schuldig. Schijnbaar MOET je rouwen en MOET je je ogen uit je kop huilen.. en ik doe het niet. Ik huil niet. Ik ben blij dat we alles zo hebben kunnen regelen zoals zij het wou, ben blij dat we uitgebreid afscheid hebben kunnen nemen, ben blij dat we ruim 48 uur aan haar bed hebben gewaakt tot haar hart er echt mee stopte. We hebben gelachen en gehuild (van verdriet en van het lachen) aan haar sterfbed.

Dit is goed, dit voelt goed, waarom voel ik me dan toch schuldig door de blikken en woorden van anderen?
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_57193334
wauw wat onwijs goed dat je er zo mee om kan gaan, geeft voor mij heel erg aan hoe veel je om je moeder geeft dat je haar deze rust gunt boven het feit dat je haar zal missen

Veel sterkte in iedergeval morgen maar zorg wel dat als je je hart wil luchten je iemand in je buurt hebt
pi_57193368
Waarschijnlijk omdat jij een heel stuk verder bent in het rouwproces dan zij. Jij hebt 48 uur gewaakt, 3 uur lang gesproken en alles kunnen zeggen wat je wilde zeggen. En de mensen die je sprak hebben waarschijnlijk dat niet. Sterker nog: op 1 of ander manier komt dit dan toch onverwacht en zitten ze nog bordevol vragen. En jij hebt die al gesteld en beantwoord gekregen.

Je hoeft je niet schuldig te voelen over de gevoelens van een ander. Iedereen denkt in hokjes: " zij heeft zijn moeder verloren, zij voelt zich erg verdrietig". En als dat niet zo blijkt, wil men nog wel eens een schuldgevoel aanpraten, omdat het niet in hun straatje past.

Sterkte iig.

[ Bericht 0% gewijzigd door zwaaibaai op 06-03-2008 11:25:44 (hij is zij ( typo again )) ]
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_57193608
Heel herkenbaar dit.

Mijn vader is vorig jaar, na een aantal jaar van heel veel pijn maar wel blijven functioneren, uiteindelijk binnen 3 dagen redelijk onverwachts overleden.
Omdat ik nogal een vaderskindje ben had ik verwacht dat ik helemaal nergens meer zou zijn als ik hem zou verliezen, maar dat blijkt beslist niet het geval.

Aan zijn sterfbed hebben we alles nog gezegd wat gezegd moest worden, wat uiteindelijk niet eens zoveel was omdat er weinig tussen ons in de weg stond, en hij gaf duidelijk aan dat het wel goed was zo, het was genoeg geweest.

En toen was ie dood.
Ik hoefde niet te huilen, ik was er van overtuigd dat hij nu ergens was waar ie verlost was van al die pijn en dat ik er een 'beschermengel' bij had.
Het was goed zo.

Toen ik weer aan het werk ging stond er 30 man klaar (dat was lief, maar best bizar) om me te omhelzen, sterkte te wensen enz, en ik kon idd ook alleen maar zeggen dat het goed was en helemaal niet zo erg.

De crematie zelf was pas emotioneel op het moment dat het lied dat ik had uitgekozen (echt ons liedje) gespeeld werd als afsluiting, maar daarna, toen dat steeds herhaald werd terwijl iedereen ter afscheid langs de kist liep was dat eigenlijk wel weer voorbij.

Net als bij jou moeder, we zijn gewoon blij, opgelucht, hoe je het ook noemen wil, dat het lijden voorbij is.
Ze zit in je hart, en dat is voor nu genoeg.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_57193651
gecondoleerd met je moeder, ik wens jou, je vader en je zussen (en de rest van je familie) veel sterkte toe.
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 11:19 schreef Ireth het volgende:

Dit is goed, dit voelt goed, waarom voel ik me dan toch schuldig door de blikken en woorden van anderen?
nee dat hoef je zeker niet., maar de mogelijkheid is er ook dat je die 'beschuldiging' in de blikken van anderen er mogelijk zélf inleest ...

Immers, is er ook maar iemand die ook daadwerkelijk dat tegen je zegt?
Wat je zelf aangeeft gaat het enkel om 'blikken' en is het jouw interpretatie dat die jou zouden 'beschuldigen' ergens van;
Vervolgens zoek jij zélf de bevestiging door te blijven herhalen dat je huidige keuze goed is (wat overigens ook niemand _kan_ ontkennen, domweg omdat je gedrag ook veelal geen 'keuze' is en je gewoon jezelf zo gedraagt als je op bepaalde moment zelf het beste lijkt... er is geen 'goed gedrag' of 'fout' gedrag in deze)

Om heel eerlijk te zijn, de indruk die je op mij wekt is dat je de hele verwerking nog duidelijk voor je hebt en er ook nog wel degelijk een vorm van rouw zal komen.... momenteel héb je er gewoonweg misschien niet de tijd of emotionele ruimte voor en zijn er misschien ook een hoop praktische zaken af te handelen...
Persoonlijk vind ik het erg goed als je dat ook kan doen en je hebt groots gelijk dat het weinig zin heeft nu in een hoekje te gaan miezen..

Mocht die fase van rouw komen en mocht daarbij ook een vorm van teneergeslagen je voelen, verdriet voelen en uitten; hoop ik dat je ook de mensen in je omgeving hebt die er begrip bij hebben en die je zullen bevestigen dat wat je gedaan hebt ook het juist is: omdat _jij_ dat bent en het het grootste eerbetoon aan je moeder is, om jezelf te zijn en je zo te gedragen zoals je ook bent.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 6 maart 2008 @ 11:41:05 #6
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_57193739
@RM-rf: Zo denk ik er idd ook over. Nu voel ik me zo en dat voelt goed, hoe ik me morgen en de dagen er na voel weet ik niet. Ik ga de toekomst tegemoet en laat het op me af komen. Misschien is het mijn eigen interpretatie (kutwoord!) van om me heen, misschien niet. Ik weet het niet. Ik ga iig niet net doen alsof, blijf mezelf en zie wel wat er komen gaat.

Thanks allemaal!
  donderdag 6 maart 2008 @ 11:42:56 #7
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_57193775
Ik vind het ook heel herkenbaar klinken.

Laat je maar niet van je stuk brengen door mensen die je niet begrijpen. Als het goed is, dan IS het goed.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_57193967
TS Sterkte!

[ Bericht 88% gewijzigd door Re op 06-03-2008 11:55:11 (overbodige grap) ]
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 6 maart 2008 @ 11:57:39 #9
262 Re
Kiss & Swallow
pi_57194091
Het zit natuurlijk een beetje in de Westerse Cultuur ingebakken dat de dood iets verschrikkelijks moet zijn, het einde van een leven wat ten alle tijden (egoisten als we zijn) zal moeten worden voorkomen en de dood zo redelijke negatieve associaties heeft.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_57194226
Gebeurd volgens mij wel vaker als er personen na een lang ziekbed overlijden. Het rouwproces begint dan eigenlijk al op het moment dat je weet dat er geen genezing meer mogelijk is..
pi_57194288
Niemand zou moeten oordelen over hoe jij met jou rouw verwerking omgaat. Zoals ik het lees vidn ik dat je dat goed doet en hoef je je nergens schuldig over te voelen!

Veel sterkte!
I'm not the man you think I am!
pi_57194360
Het meegaan naar de oven vind ik een heel verstandige keuze. Ik heb het zelf ook gedaan bij mijn mams. Sterkte en gecondoleerd.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  donderdag 6 maart 2008 @ 12:10:37 #13
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_57194363
Ik kan het me wel voorstellen. Heb dan wel geen ouder in zo'n situatie gehad, maar een grootouder van mij had er ook geen zin meer in... Als het dan is afgelopen is het alleen maar goed.

Laat anderen niet bepalen hoe jij je voelt!
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_57194479
Ultieme en onzelfzuchtige liefde....

Dat is wat ik dacht na het lezen van je verhaal.

Gecondoleerd en sterkte morgen.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  donderdag 6 maart 2008 @ 12:24:35 #15
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_57194645
Sterkte TS!

Persoonlijk deed het mij het meeste pijn toen mijn moeder opgegeven werd. Natuurlijk is het dan ook pijnlijk als het moment van overlijden daar is, maar daarvoor heb je al zoveel tijd gehad om afscheid te nemen dat je toch meer in staat bent te beseffen dat het misschien maar beter is zo.

Niemand heeft in ieder geval het recht om iets over jouw manier van rouwen te zeggen, zij weten niet hoeveel klappen je krijgt iedere keer als het weer slechter gaat met je moeder en het einde meer en meer nabij komt.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  donderdag 6 maart 2008 @ 12:28:46 #16
17013 Killjoy
DOMOOOOOOO!!!!! ;)
pi_57194716
Ik herken het van mijn situatie met mijn oma
Ze had longkanker en lag de laatste 6 maanden thuis (wij woonden er boven), wij hebben 6 maanden voor haar gezorgd en mijn broer en ik bleven om de nacht wakker voor als ze naar de WC moest, dan hielpen we daarbij.
Het was een ongelofelijk zware uitputtingslag waar ons gezin bijna aan onderdoor is gegaan.

Op een vrijdagavond was het zover en na een paar uur kwam mijn moeder boven.
Ik vroeg aan haar "Is het voorbij?", zij knikte ja.
Het eerste gevoel dat ik kreeg was een enorm gevoel van vreugde, blijdschap.
Direct daarna een enorm schuldgevoel over bovenstaand gevoel.
En direct daarna een gevoel van "Wat ben ik dom, ik heb niks om schuldig over te voelen."
Ik heb er vrede mee hoe het gegaan is, voor mijn gevoel heb ik genoeg gedaan.
De dag na het overlijden raakte het me pas, veel gejank, gesnotter etc.

Eerst wilde ik haar lichaam niet zien (ze lag in haar huiskamer opgebaard), dat kon ik pas na 2 dagen doen, het afscheid nemen. Wat ik zag liggen was niet mijn oma meer, zo'n streng gezicht, zo was ze echt niet, nooit in haar leven. Dat maakte het afscheid voor mij makkelijker.
Ik ben dus ook niet naar de begrafenis geweest, voor mij was het lichaam niet belangrijk, haar ziel was al vertrokken.

Hmmm, beetje lang verhaal van mij, maar iedereen heeft een eigen rouwproces, dat snapt men af en toe niet van elkaar. Vergeef het hun, ze bedoelen het goed.

Het gene wat ik het ergste vind is dat mijn oma niet mijn vriendin heeft kunnen leren kennen, ze zou haar echt geweldig gevonden hebben en andersom ook.

Sterkte TS, doe alles op jouw manier en jouw tempo
SEMI-OFFICIELE ANTI-ZEUR
pi_57194720
heel begrijpelijk hoor, ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn opa, al staat die natuurlijk iets verder van me af dan een moeder.
het is vreselijk om iemand zo te zien lijden, dat je op gegeven moment liever hebt dat ze maar 'weg gaan' , omdat dat beter voor ze is. niet omdat je het lelijk bedoelt, maar gewoon, omdat het zo vreselijk is iemand te zien lijden, en de wetenschap dat dat dan over is voor die persoon, kan heel fijn zijn, daardoor kun je er goed vrede mee hebben.
wij hebben opa met zijn allen (kinderen en kleinkinderen) hem zelf naar de oven gebracht, en zelfs erin gelegd, dat voelde ook heel erg goed.

heel veel sterkte morgen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 6 maart 2008 @ 12:39:47 #18
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_57194947
Je hebt een goed afscheidt gehad, dat helpt natuurlijk een stuk. Je bent blij dat ze niet meer hoeft te lijden en je hebt er vrede mee. Natuurlijk zijn er altijd mensen die dat niet snappen of dat zelf nooit zullen ervaren, maar wat maakt het uit. Je hoeft je in iedergeval niet schuldig te voelen.
Een paar jaar terug is mijn oma overleden, zij was mijn enige familielid waar ik echt een band mee had. Die ik graag zag en sprak. Heel onverwachts kwam ze in het ziekenhuis te liggen (met kerst notabene) en zijn er gelijk heen gegaan. Ondanks de operatie is ze niet meer bijgekomen en heb haar dus ook niet meer kunnen spreken. Ze was niet ziek (geestelijk of lichaamlijk), juist iemand waarvan ik verwachte nog jaren te leven en toch overlijdt ze.
ik heb die dag wel gehuild, maar had het al snel geaccepteerd en vrede mee. Die dingen gebeuren en nu bij haar. Andere mensen vragen natuurlijk of het allemaal goed met je gaat en snappen niet dat je gelijk je gewone leven weer kunt oppakken, maar het gaat erom dat jij je er goed bij voelt.
Cue, het komkommermeisje!
Het moet niet mooi zijn, het moet functioneel zijn!
Verliefdheid is een uitvinding voor mensen zonder geld zodat ze gratis seks kunnen hebben..
pi_57195826
Wat jij ervaart op dit moment is helemaal niet raar of gek. De onvoorwaardelijke liefde die je voor je moeder voelt kan ook niet anders dan dit gevoel geven. Maar hou er wel rekening mee dat de rouw eigenlijk pas start na de crematie. Tenminste, zo heb ik het ervaren bij mijn vader 3 jaar geleden en onlangs bij mijn moeder. Zelf zit ik middenin het rouwen en verwerken wat er afgelopen maanden is gebeurd.

Mijn moeder heeft al 10 jaar de ziekte van Kahler gehad en iedere keer weer klom ze er bovenop. In oktober vorig jaar heeft ze een zwaar herseninfarct gekregen en daarna ben ik 2,5 maand bezig geweest met voor haar te zorgen. Op het moment dat het einde eraan kwam heb ik mijn moeder gelukkig nog kunnen vertellen dat het vechten wat we met haar deden om beter te worden nu omgezet was in loslaten omdat we van haar houden. En toen ze 9 december overleed was dit een opluchting ja. Niet omdat we haar kwijt wilde maar door hetzelfde gevoel als jij beschrijft.

Pas na een week of drie ging de realiteit doordringen en besefte ik dat het over was. Dat ze nooit meer terug zou komen. Wat RM-rf ook al schrijft; de verwerking moet nog starten. Maar iedereen heeft een eigen manier om er mee om te gaan. En laat je niets door de omgeving opdringen in de zin van wat jij zou moeten doen met het verwerken. De een heeft perioden van huilbuien, de ander loopt al zingend bloemen te plukken bij wijze van spreken. Niemand kan voor jou bepalen hoe jij iets verwerkt. En kijken ze raar? Lekker laten kijken.
  donderdag 6 maart 2008 @ 13:57:08 #20
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_57196401
Ik vind het onwijs knap van je dat je je er zo bij voelt, weet niet goed wat ik kan zeggen hierop.. maar wil je echt heel veel sterkte wensen.
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
  donderdag 6 maart 2008 @ 14:53:34 #21
183113 stale.old.tale
hij voedt u, buig
pi_57197555
Verwerken van een verlies

Heb er even terug ook een topic over geopend omdat ik er nu erg mee bezig ben. (als je het erg vind dat ik er naar link in je persoonlijke topic moet je het even zeggen Ireth )

Vandaag spraken we met een uitvaart ondernemer. Ze vertelde ons vooral over hoe de uitvaart een stukje afsluiting is. Je hebt eigenlijk een periode tot het overlijden, dan van overlijden tot na de uitvaart, en daarna komt vaak het rouwproces.

Om overal modellen en dergelijke op toe te passen is ook zoiets kroms als het gaat over emoties als deze natuurlijk, maar volgens mij heb jij het net wat eerder voor jezelf goed afgesloten. Daar is niks mis mee!

Die andere mensen die je vreemd aankeken waren misschien nog niet zo ver, en vonden het gek dat jij er al rust mee had

Een goede afsluiting is echt harstikke fijn! En het vormt een goede basis voor de eventuele verdere rouwverwerking.
Een verhaal wat moe maakt, leen mij uw oor, u zult slapen gelijk nimmer tevoor.
pi_57198901
Volgens mij rouw jij hartstikke, maar wel op je eigen manier.
Gecondoleerd.

[ Bericht 13% gewijzigd door mgerben op 06-03-2008 16:19:14 ]
pi_57200040
Ik snap het wel, als iemand zo lang zo ziek is geweest en veel pijn heeft gehad dan is het gewoon wel goed dat daar een eind aan komt. Ik snap dat het nu gewoon goed gaat als iemand dat vraagt. Natuurlijk gaat het goed! Jij weet dat je moeder nu eindelijk rust heeft, dat is toch geweldig?!
Misschien komt het rouwen zoals veel andere mensen dat doen (dus wel door de ogen uit je kop te janken) later nog wel en tegen die tijd is dat ook prima. Ik zou als ik jou was nu gewoon tevreden zijn met het feit dat er nu rust voor haar is..Daar hoef je je helemaal niet voor te schamen. En natuurlijk wens ik je heel veel succes morgen!
Op woensdag 22 mei 2013 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik moet er ook idd niet zo over zaniken. Sorry :P
pi_57203712
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 15:52 schreef mgerben het volgende:
Volgens mij rouw jij hartstikke, maar wel op je eigen manier.
Wijze woorden.
  vrijdag 7 maart 2008 @ 17:16:38 #25
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_57225086
Het is goed gegaan, het was mooi, het was zoals het moest zijn. Heb er nog steeds een goed gevoel over, zelfs het zien van de kist die de (brandende!) oven in ging heeft me niet van mijn stuk gebracht. Ik heb twee 'breek' momenten gehad, de eerste was toen ik buiten kwam om Lau (vriendin die foto's heeft gemaakt de hele dag) te vertellen dat er koffie was en daar Tammy(mijn allerliefste vriendinnetje uit Kerkrade) en Patrick met Stefano aantrof. De 2e toen Il Divo gedraaid werd en mijn broertje luid begon te snikken. Ben op mijn knieën voor hem gaan zitten en in elkaars armen hebben we gehuild. Lau heeft ongetwijfeld een prachtige herrinering voor ons vast weten te leggen en nu ben ik alleen nog moe. Ben onwijs moe. Het hele weekend is voor mijzelf en mijn gezinnetje, moet ff bijtanken.
  vrijdag 7 maart 2008 @ 17:35:03 #26
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_57225510
Fijn dat alles goed gegaan is. Rust nu maar lekker uit, tis tijd om even bij te komen van alles.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_57226280
Mooi om te horen.
Laat iedereen maar extra lief voor je zijn dan, dat heb je hoe dan ook wel even nodig nu.
pi_57228313
wat fijn om te horen dat alles naar wens is verlopen...

en ik herken het wel, zoals boven al gezegd gelukkig niet met een van mijn ouders, maar wel met 3 van mijn grootouders...
opa had al 10 jaar parkinson, en was lichamelijk op, gebroken en stuk.. maar geestelijk nog zo wijs en goed.. Het was een bevrijding voor hem en heb er dan ook totaal vrede mee gehad.

Mijn oma (zijn vrouw) is helaas ineens erg ziek geworden en was het binnen 3 weken over, maar het idee dat ze, als ze het overleefd had, naar een verzorgingshuis zou moeten ('tussen al die oude vrouwtjes') maakte haar al ziek.. Ik heb een prachtig mooi en gezellig sterfbed meegemaakt.. Herinneringen opgehaald, gelachen en een traan gelaten toen ze haar laatste adem uit blies, maar meer van opluchting dan van verdriet.. dat ze eindelijk bij haar geliefde man terug was..

Mijn andere opa was zo dement als een deur en ziek... geen traan gelaten.. vond het goed zo voor hem... hij had al jaren geen menswaardig bestaan meer... en dit was genoeg..

Ik vind het prachtig van je dat je met je moeder bent meegegaan, en het getuigt van een diepgaande liefde die je maar zelden uitgeoefend ziet op dit niveau.. Erg mooi, dapper en ja.. wow.. dat je dit hebt durven doen... je moeder tot op het laatst begeleiden naar haar nieuwe 'verblijf'..

Gecondoleerd, geniet van je gezin en het leven

Ik vind je een heel dapper en goed mens, als ik dit zo lees
Ja doei.
  vrijdag 7 maart 2008 @ 23:59:56 #29
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_57238637
Ireth, gecondoleerd .
Wat fijn dat jullie zo goed afscheid hebben kunnen nemen.
Fake it till you make it...
  zaterdag 8 maart 2008 @ 10:41:44 #31
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_57239142
Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande. Een ieder rouwt op zijn eigen manier. Jij hebt voor je gevoel goed afscheid kunnen nemen, dat is goed voor nu. Wat komt, dat komt, en de rest mag lekker in de stront zakken vwb zich te bemoeien met jouw rouwproces. (Kan ik me redelijk over opnaaien, zoals je merkt)

Slaap lekker uit dit weekend en de komende tijd en neem ale rust die je nodig hebt. Heel vel sterkte!
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_57239324
Ireth, gecondoleerd

en je bent wie je bent, ook op deze verdrietige momenten, dat is iets wat sommigen vergeten, het is niet "jouw manier" iets dat je even aanmeet, het is wie je bént.
de een toont het openlijk, bij de ander is het 'enkel' tussen de regels door te lezen, zoals bij jou hier

maar vergeet ook niet, dat soms dergelijke 'verwijten' naar een ander, een uitlaatklep zijn, voor eigen verdriet, het daar weer niet mee om kunnen gaan, en het dus eigenlijk niet echt iets met jou(w handelen) te maken heeft...

heel veel sterkte.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_57239423
Ireth,

Ik wil je heel veel sterkte wensen bij het verlies van je moeder!! Ik vind het erg mooi en bewonderingswaardig om te zien om je hier mee om gaat meid!
Forever yours, forever mine, forever ours...
  zaterdag 8 maart 2008 @ 17:09:35 #34
24188 Belana
kloon van belana
pi_57245914
lieve Ireth, ik ben blij voor jou dat je het zo kunt voelen en dat je moeder nu vrij is. Om je moeder zo te zien lijden is vreselijk denk ik, dus ik snap je wel.
Je verdriet zal nog wel komen evengoed, neem je daar ook de tijd voor?
veel sterkte evengoed!
stormy waters...
sailin'
pi_57246885
Ireth, ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van je moeder.
Ik vind het heel mooi en bewonderingswaardig hoe je met de situatie omgaat. respect.
"Sans toi, les émotions d'aujourd'hui ne seraient que la peau morte des émotions d'autrefois.."
  zaterdag 8 maart 2008 @ 17:56:43 #36
11682 Moonah
Jolie femme
pi_57246912
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 17:16 schreef Ireth het volgende:
Ben op mijn knieën voor hem gaan zitten en in elkaars armen hebben we gehuild.
Pff, hier moet ik ook van huilen...

Gecondoleerd Ireth.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 9 maart 2008 @ 00:35:34 #37
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_57254907
Gecondoleerd Ireth (misschien een beetje offtopic/'rare' vraag hoor, maar hoe gaat Suus er tot nu toe mee om?)
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
  zondag 9 maart 2008 @ 09:13:47 #38
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_57258034
Suus wist natuurlijk al heel erg lang dat oma ziek was, sterker nog, ze heeft oma nooit beter gekend. Ik heb haar verteld dat het hartje van oma het niet meer doet ('batterij leeg he mama?') en dat het velletje van oma begraven zou worden. Ook verteld dat oma nu geen pijn meer heeft. Het hartje van oma is een sterretje geworden, ze heeft hem zelf aangewezen (de middelste van de Drie Koningen-groep) en elke avond gaat ze even kijken of oma er is. Als het bewolkt is en we haar niet kunnen zien is ze koffie drinken met alle andere oma-sterretjes. Mijn moeder wilde graag weer naar huis toe. Mijn vader krijgt dus ook de urn thuis. Nu vond ik het begrip 'cremeren' te complex om aan haar uit te leggen. Heb dus gezegd dat oma (haar velletje) begraven is. Ik wil dan ook een gedenksteentje in de herrinneringsmuur bij het crematorium laten plaatsen zodat ik daar een tastbaar plekje heb om naar toe te gaan met haar met bloemen. Kan moeilijk een bos rozen bij mijn pa op tafel zetten met de mededeling dat die voor oma zijn. Dat is te verwarrend voor haar. Tot op heden pakt ze het goed op, ze heeft oma ook opgebaard gezien in de aula en ze vond oma net sneeuwwitje. Opa was aan het huilen en toen ging ze hem troosten "niet huilen opa, ik hou van jou...".
pi_57258083
alsnog geconcoleerd Ireth,
ik heb natuurlijk geen flauw idee hoe oud suus is, maar ik vind het heel mooi te lezen dat je haar er wel bij betrekt. Helaas horen dit soort dingen bij het leven, maar hoe angstig valliger wij ermee omgaan hoe "" eng" en naar dit voor kinderen kan zijn.

Wat betreft je rust. Dat gevoel herken ik ook. Toen 4 jaar geleden ons pap overleed aan een hartaanval (dus ook nog eens geheel onverwachts) had ik ook gedacht dat ik zou reageren als een emotionele raaskalk ofzoiets. Toen mn zus en ik hem gingen identificeren zag hij er zelf zo rustig uit, dat dat ons (of in ieder geval mij) ook zoveel rust heeft gegeven. Het eerste wat we zeiden was dan ook: het is goed zo, dat hebben we dan ook in de krant laten zetten.

Wel heb ik me een tijdje schuldig gevoeld dat ik schijnbaar om hem niet zoveel verdriet lijk te hebben gehad als toen ons mam overleed. (op dat moment zo'n 14 jaar geleden)

Alsnog veel sterkte gewenst voor de toekomst.
pi_57258106
Ik vind het alleen maar heel mooi dat je er zo in staat. Ik hoop dat ik dat ook zal kunnen en dat het me ook gegund zal zijn om afscheid te nemen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 maart 2008 @ 09:35:18 #41
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57258120
Rouw is iets vreemds. Ik had bv helemaal niet zo'n overdreven sterke band met mijn vader en mis hem meer dan ik zelf ooit verwacht had.

Doe het dus lekker op je eigen manier en trek je van de rest niets aan. Sterkte.
  zondag 9 maart 2008 @ 12:31:12 #42
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_57260153
quote:
Op zondag 9 maart 2008 09:13 schreef Ireth het volgende:
Als het bewolkt is en we haar niet kunnen zien is ze koffie drinken met alle andere oma-sterretjes.
Wel een mooie gedachte. En wat lief dat ze opa ging troosten
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
  vrijdag 11 april 2008 @ 10:01:48 #43
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_57976488
Ruim 1 maand later, mijn gevoel is nog steeds goed. Ik mis haar, ik mis het horen van haar stem, maar ben er niet intens verdrietig onder. Wel denk ik heel vaak terug aan die periode, aan de dagen voorafgaand aan haar overlijden..

Vrijdag aan het begin van de middag kreeg ik telefoon dat mijn moeder aan de beademing lag. Ik heb alles uit mijn handen laten vallen en ben direct met een taxi naar het ziekenhuis gegaan. De nacht van vrijdag op zaterdag werd ik wakker omstreeks een uur of 3. Buiten stormde het. Vanaf dat moment had ik een onbestemd gevoel bij die wind. Ik ging naar de wc, keek naar de bomen in het park die heen en weer bewogen op de wind en dacht aan mijn moeder aan de beademing in het ziekenhuis. Manlief was wakker geworden en kwam ook naar beneden. "De wind komt haar halen.." zei ik tegen hem. We zijn weer in bed gekropen maar slapen kon ik niet. Om kwart over 4 kreeg ik telefoon, Leon. Mijn moeder wilde niet meer. Ze kon niet meer, ze wou van de beademing af.

Weer een taxi met spoed en op naar het ziekenhuis. Vanaf dat moment ben ik daar ook gebleven. De storm loeide om het ziekenhuis heen terwijl we met mijn moeder spraken. Ze was op, ze wou niet meer vechten. De dienstdiende zaalarts kwam met mijn moeder praten. Die veroorzaakte direct bij binnenkomst bij mij een tornado door mijn moeder aan te spreken met Mevr. Oostrom. Lees gvd voor je een zkhkamer ingaat bij een patient die aangeeft niet meer te willen eerst welke naam er op de deur staat! Woest was ik. Woest bleef ik toen ze bleef hameren op die perfecte saturatiewaarde (zuurstofwaarde in het bloed) die mijn moeder had met de beademing.

Ik zag mijn moeder om zich heen kijkend naar ons, met smekende bange ogen, ze wou echt niet meer, en deze arts probeerde haar om te lullen. Ik gaf dus aan dat er gewoon geen menswaardig bestaan meer in zat met een mooie saturatiewaarde. Het toekomstbeeld zou zijn dat mijn moeder vanaf nu continue beademend zou moeten worden terwijl wij haar 3 maal daags in het zonnetje ronddraaiden zodat ze kon genieten van de warme stralen op haar huid terwijl haar lichaam niets meer kon en ze geen steek kon zien.

De zaalarts droop af en beloofde de longarts te bellen. Hij was de behandelend arts en hij was degene die knopen mocht doorhakken. Vanaf dat moment was er bij mijn moeder opluchting te zien. Ze mocht gaan, ze werd niet gedwongen.

En de storm loeide om het ziekenhuis. Vele uren praten en huilen later kwam de verlossing in de vorm van de pompen met morfine, kalmeringsmiddel en zoutoplossing. Binnen een kwartier sliep ze pijnloos en vredig. We liepen af en aan langs de receptie in toerbeurten om buiten te roken. De wind speelde een spel met het vuur. Velen malen zijn we in de draaideur gaan staan om een sigaret aan te steken. Terwijl ik daar nicotine stond te inhaleren keek ik omhoog naar de sterren en mompelde dat ze meemocht. De wind mocht haar meenemen, het was goed.

Toen mijn moeder om 20.10 uur zondagavond uiteindelijk overleed was het windstil. Een serene bijna spirituele rust hing er buiten en dankbaar keek ik omhoog. De wind was weg, samen met mijn moeder en er viel een ster.

Twee uur later gingen we naar huis, en de wind laaide weer op. En elke keer als ik nu buiten loop en de wind in mijn gezicht voel, denk ik aan de handen van mijn moeder die mijn wangen strelen en dan hoor ik haar zeggen dat het goed is.

Ja ik mis haar, maar ik weet dat ze bij me is en nu rust heeft.
pi_57976672
ontzettend mooi beschreven Ireth. Hoe vat Suus alles op?
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  vrijdag 11 april 2008 @ 10:13:43 #45
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_57976736
Suus is er vrij laconiek onder. Oma is er gewoon niet meer en dat accepteert ze. Vorige week maakte ik de fout door te zeggen dat we naar oma gingen, ipv naar opa. "Maar mama.. oma is toch dood?" oeps, ja das waar. Ze heeft het er eigenlijk nooit over, is ook gewoon de blije Suus die ze altijd was. Het is gebeurt en daarmee uit. Misschien komen er ooit nog vragen, dan heb ik gelukkig foto's er van en een cd met een audioopname van de uitvaart. Misschien is het nooit nodig en blijft het zo. Ik weet het niet, maar vooralsnog is het gewoon zoals het is in haar ogen.
  vrijdag 11 april 2008 @ 10:48:28 #46
11682 Moonah
Jolie femme
pi_57977366
Oh, Ireth. Ik schiet er vol van.
'Fijn' dat je zo voor je moeder hebt gevochten toen ze dat zelf niet meer kon.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 11 april 2008 @ 18:42:44 #47
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_57987667
Ireth, veel sterkte ermee. Heb geen schuldgevoel, jij rouwt en verwerkt op je eigen - in mijn ogen heel mooie - manier.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  maandag 14 april 2008 @ 06:41:09 #48
24188 Belana
kloon van belana
pi_58036340
ireth, wat ben je toch een ontzettend puur mens
wat mooi geschreven!
stormy waters...
sailin'
pi_58170574
In sommige caribische landen wordt er feest gevierd wanneer iemand overlijdt. Daar vieren ze dat ze die persoon hebben gekent, dat die persoon er voor hun is geweest in hun leven en iets heeft toegevoegd.

Dat wil ik zelf eigenlijk ook. Net zoals in die caribische landen, wil ik graag dat mijn begrafenis helemaal in het wit is. Iedereen moet in het wit en er moet vrolijke muziek gespeeld worden. Tuurlijk mogen mensen huilen, maar het is echt niet raar hoor dat vrolijkheid overheerst.

Helaas zijn mensen over het algemeen nogal dom en kunnen ze niet voor zichzelf nadenken. Daardoor laten ze zich leiden door wat "normaal" is. Trek t je dus niet aan.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  zondag 20 april 2008 @ 15:38:43 #50
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_58179683
quote:
Op zondag 20 april 2008 01:10 schreef Probably_on_pcp het volgende:
In sommige caribische landen wordt er feest gevierd wanneer iemand overlijdt. Daar vieren ze dat ze die persoon hebben gekent, dat die persoon er voor hun is geweest in hun leven en iets heeft toegevoegd.

Dat wil ik zelf eigenlijk ook. Net zoals in die caribische landen, wil ik graag dat mijn begrafenis helemaal in het wit is. Iedereen moet in het wit en er moet vrolijke muziek gespeeld worden. Tuurlijk mogen mensen huilen, maar het is echt niet raar hoor dat vrolijkheid overheerst.

Helaas zijn mensen over het algemeen nogal dom en kunnen ze niet voor zichzelf nadenken. Daardoor laten ze zich leiden door wat "normaal" is. Trek t je dus niet aan.
eens
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_79359859
Nu ik dit topic ineens lees herrinner ik me dat ik het al eens gelezen heb.

ja, inderdaad, het feit dat andere mensen het raar vinden dat je geen verdriet hebt (zo herkenbaar) , toen ik dit voor het eerst las dacht er ook zo over. Wat "raar"dat iemand geen verdriet heeft als zo'n dierbaar iemand doodgaat.En nu ik het zelf meemaak (zoals je weet met oma , dat is toch anders dan met moeder) snap ik je ZO goed.

bedankt voor het linkje, Heb er heel veel aan, aangezien de vraag en de daaropvolgende antwoorden zo totaal overeenkomen met mijn situatie.Dank je wel...

Het is wel griezelig , de datums, het verhaal, alles bijna hetzelfde.Brr.

PS: Sorry voor het na zo'n lange tijd omhoogkicken van dit topic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')