Misschien handig om toe te voegen dat een brikettenstarter daar ideaal voor is. Briketjes er in, (brandend) blokje er onder, en een half uurtje later heb je gloeiende briketten.quote:Briketten
Ouderwets fikkiestoken, het zijn van die momenten dat vaders in nederland ineens wél willen koken. Terwijl ze zich de rest van het jaar alleen maar in de keuken wagen om een biertje te pakken. Briketten erin, aanmaakblokje en de hens erin. Het vergt enig geduld tot je het vuurtje goed brandend hebt en geschikt om op te grillen. Maar is wel het meest nostalgisch natuurlijk en je kan er lekker aardappels in poffen.
Dan ga je onder een afdakje of party-tent staan. (let wel op mogelijk brandgevaar). Ik erger me een beetje aan de nederlandse bbq mentaliteit: om 5 voor zes dat ding aan willen steken en dan om kwart over 6 zeuren dat het eten nog niet klaar is. En dat alles alleen als het méér dan 25 graden celsius is.quote:Op maandag 10 maart 2008 00:25 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Maar het regent, dan ga je toch niet bbqen.
Doet me denken aan die keer begin mei toen mijn zwager en ik zin hadden in een bbq, en we bij elkaar de latent aanwezige pyromaan gevoelens aan wakkerden. Needless to say dat de partytent het inferno niet overleefde, en het hitte bestendige beton van de vaste bbq bleek toch niet zo hitte bestendig te wezen.quote:Op maandag 10 maart 2008 08:00 schreef Fixers het volgende:
[..]
Dan ga je onder een afdakje of party-tent staan. (let wel op mogelijk brandgevaar). Ik erger me een beetje aan de nederlandse bbq mentaliteit: om 5 voor zes dat ding aan willen steken en dan om kwart over 6 zeuren dat het eten nog niet klaar is. En dat alles alleen als het méér dan 25 graden celsius is.
iddquote:Op maandag 10 maart 2008 08:00 schreef Fixers het volgende:
[..]
Dan ga je onder een afdakje of party-tent staan. (let wel op mogelijk brandgevaar). Ik erger me een beetje aan de nederlandse bbq mentaliteit: om 5 voor zes dat ding aan willen steken en dan om kwart over 6 zeuren dat het eten nog niet klaar is. En dat alles alleen als het méér dan 25 graden celsius is.
* Helemaal mee eens is.quote:Op maandag 10 maart 2008 10:18 schreef NED het volgende:
Ik heb er overigens ook een hekel aan als mensen BBQ-en dat ze meteen al het vlees in een keer erop flikkeren en dat als het klaar is gewoon allemaal opeten.
Ja, dan ben je zo klaar natuurlijk
Gewoon wat vlees erop flikkeren, dat opeten, lekker pilsje drinken, beetje lullen, volgende portie vlees erop mikken, etc etc
BBQ-en is niet zo van: het eten is klaar! En dat je het dan opeet en binnen 10 minuten klaarbent.
BBQ-en is een avondvullend programma, met evt de middag er ook nog bij met voorbereidingen treffen en dergelijke
BBQ'en bij warm weer is eigenlijk helemaal geen goed idee: je moet dan ontzettend letten op de voedselhygiene.quote:Op maandag 10 maart 2008 08:00 schreef Fixers het volgende:
[..]
Welke BBQ-bible is dat?quote:Op donderdag 6 maart 2008 12:06 schreef klotezooi het volgende:
Ik heb hier een BBQ bible liggen, boordevol met tips,recepten etc
Zelf heb ik hier 3 weber bbq's staan, van groot naar klein
Als er mensen zijn die recepten nodig hebben voor welk vlees of vissoort ook laat t maar weten
Mocht je uit de prov Zeeland komen dan kan je ook langs komen
Ja er staan een heleboel groentes inquote:Op maandag 10 maart 2008 16:53 schreef Qwea het volgende:
[quote]Op donderdag 6 maart 2008 12:06 schreef klotezooi het volgende:
Ik heb hier een BBQ bible liggen, boordevol met tips,recepten etc
Zelf heb ik hier 3 weber bbq's staan, van groot naar klein
Als er mensen zijn die recepten nodig hebben voor welk vlees of vissoort ook laat t maar weten
Mocht je uit de prov Zeeland komen dan kan je ook langs komen
[/quote
Lam? Varkens? Rund?
Staat er ook groente in?
Heb je het recept van die bierblikkip al geprobeerd?quote:Op zondag 9 maart 2008 19:50 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb ook die bbq bible. Echt een top boek. Kan niet wachten weer te gaan bbq-en. En hopelijk lukt het omvolgende week een huis te kopen met tuin.
Ik heb hier de Nederlands vertaalde versie van Steven Raichlenquote:Op maandag 10 maart 2008 19:46 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Welke BBQ-bible is dat?
Ik gebruik vaak dat boek van Ainsley Harriott, daar staan echt heel erg goede marinades e.d. in!
oeh, ff kijken dan bij de frsquote:Op maandag 10 maart 2008 23:35 schreef klotezooi het volgende:
[..]
Ja er staan een heleboel groentes in
Zoals gevulde kool en die dingen, ook groene aspergers mmmm
Heeft me 10 euro gekost bij de FRS maar zijn geld echt waard
Mm krijg alweer zin om te gaan beginnen haaha
quote:V: Hoe gaan die kolen sneller aan? Ik sta vaak een half uur te wachten voordat ik iets op de grill kan gooien.
A: Dan moet je drie kwartier voordat je wilt eten de barbecue aansteken, sukkel. Geduld is een schone zaak, barbecue is 'slow-food'. Het meeste werk zit in de voorbereiding. Om kolen sneller te kunnen gebruiken koop je een houtskoolstarter. Om het vlees sneller gaar te laten worden koop je een barbecue met kap. Als je dan nog niet snel genoeg te eten hebt, ga je naar een fast-foodketen en val je me nooit, maar dan ook nooit meer lastig.....
quote:V: Dus we mogen bij barbecuen met de handen eten?
A: Ja, natuurlijk! Mensen die kipvleugeltjes met mes en vork ontleden hebben volgens mij meerdere neuroses. Ik heb het pas naar mijn zin als het vet van oor tot oor zit.
Ik heb eerst wat makkelijkere dingen uit geprobeerd. De hotdogs met kaas en pepers en wat verschillende soorten vlees met super marinades.quote:Op maandag 10 maart 2008 23:36 schreef klotezooi het volgende:
[..]
Heb je het recept van die bierblikkip al geprobeerd?
Ik wel en was een focking groot succes
Leuk en vlot geschreven, met goeie tipsquote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:02 schreef NED het volgende:
http://flits102-126.flits.rug.nl/~jeroen/
Een site met veel info over BBQ-en enzo
Bij de sligro hadden ze wel jelano pepers. Echt super lekker.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:37 schreef klotezooi het volgende:
Ja die hotdogs waren ook goed
Welke pepers heb jij er voor genomen?
Ik kreeg de pepers uit t boek niet te pakken, dus maar Madame Jeanet pepers genomen
Was lekker heet haha
Ook de ananas schijven in kokosmelk en suiker waren heerlijk, dat is altijd een hit hier
Daarom post ik hem hier ook.quote:
Ik heb een superboek voor bbq-en. Kan ik je wel laten zienquote:Op dinsdag 22 april 2008 10:33 schreef Oblivion het volgende:
Vandaag is het ook wel mooi weer om te BBQ'en...![]()
Hmm, denk, denk, denk...
Zou je dat nou doen?quote:Op dinsdag 22 april 2008 11:52 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Ik heb een superboek voor bbq-en. Kan ik je wel laten zien
hoe laat moet ik er zijn?quote:Op zaterdag 26 april 2008 16:44 schreef Bluezz het volgende:
Schop, vandaag lekker BBQ-en
Met : Italiaanse broodsalade, stokbrood met knoflooksaus, lamskarbo's, kalkoensaté, runderburgers o.i.d.
Wijntje, biertje, muziekje
Een beetje laat antwoord, maar mijn ouders hebben zo'n steen. Het werkt goed de bodem wordt beter gaar door de steen en als je het in de barbecue doet smaakt het wel ook nog eens anders. Uiteraard kan je hem ook gebruiken in de oven. Overigens betwijfel ik de kwaliteit wel een beetje want die steen lag na een paar keer gebruiken in tweeën door de warmtequote:Op maandag 10 maart 2008 18:34 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Ik vroeg me af of iemand van jullie zo'n pizza steen (van Weber) heeft voor de bbq en wat jullie daar dan van vinden? Want ik ben daar naar aan het kijken maar ik vraag me af of het nuttig is om daar speciaal je bbq voor aan te steken in de zin van: smaakt de pizza dan daadwerkelijk beter?
Dank jequote:Op zaterdag 26 april 2008 17:01 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Een beetje laat antwoord, maar mijn ouders hebben zo'n steen. Het werkt goed de bodem wordt beter gaar door de steen en als je het in de barbecue doet smaakt het wel ook nog eens anders. Uiteraard kan je hem ook gebruiken in de oven. Overigens betwijfel ik de kwaliteit wel een beetje want die steen lag na een paar keer gebruiken in tweeën door de warmte![]()
*burb*quote:Op zaterdag 26 april 2008 16:44 schreef Bluezz het volgende:
Schop, vandaag lekker BBQ-en
Met : Italiaanse broodsalade, stokbrood met knoflooksaus, lamskarbo's, kalkoensaté, runderburgers o.i.d.
Wijntje, biertje, muziekje
quote:
Ligt er maar net aan hoe je gaat BBQ-en.quote:Op dinsdag 29 april 2008 15:05 schreef Gesloten het volgende:
Vanavond gaan we barbequen. Heb 2 kilo kippenkluifjes in de marinade en hamburgers
Zou 2,5 kilo houtskool genoeg zijn of moet ik meer kopen hier voor?
quote:Op dinsdag 29 april 2008 17:22 schreef Bluezz het volgende:
Klopt het trouwens dat briketten wat langer erover doen om goed door en door heet te worden?
Of beginnen wij gewoon steeds te snel![]()
quote:Houtskool voor de barbecue
De brokken zit vaak wat 'slordig' in de zak.
De stukken zijn van verschillende grootte en onderin zit vaak (pas op) veel stof. Vaak kan je aan een stuk houtskool nog zien dat het een tak of stam is geweest. Het brandt snel, kort en hard.
Houtskool is het meest geschikt als je snel wilt beginnen en niet veel geduld hebt.
Je moet dan wel vaak bijvullen.
Houtskool-briketten
Briketten worden gemaakt door fijngemaakte houtskool samen te persen in een vorm ter grootte van een paardekeutel. Ze zijn duurder dan losse houtskool en hebben meer tijd nodig om op temperatuur te komen, maar houden deze temperatuur ook langer vast.
De brandtijd voor een briket ligt tussen de twee en vier uur.
Dat maakt het makkelijker om te plannen en je vlees gefaseerd en met gelijke tussenposen gaar te maken. Voor de grotere barbecue gebruiken we dus meestal briketten.
Bij koud of warm roken zijn briketten die langzaam en gelijkmatig branden bijzonder handig.
Sausje is vooral erg lekker om te dippen met wortels, selderij, komkommer e.d. vind ik altijdquote:Op woensdag 30 april 2008 16:32 schreef Gesloten het volgende:
Ik heb gistermiddag nog snel 3 kilo briketten erbij gekocht, was wel nodig
`s Nachts hebben we nog een zak van 2,5 kilo houtskool gekocht. Heb van 19 tot 3 uur gebarbequed
Heb trouwens ook nog een recept voor het beste sausje aller tijden:
Ingrediënten:
- 4 flinke eetlepels mayo
- 4 flinke eetlepels kwark
- 1 of 2 teentjes knoflook
- 150 gorgonzola
Mayo en kwark door elkaar roeren. Knoflook uitpersen en ook er door roeren.
Gorgonzola met je handen er boven verkruimelen en goed met een vork door de saus prakken en roeren. Even laten staan en je hebt de beste saus ooit!
Inderdaadquote:Op dinsdag 29 april 2008 17:28 schreef skiczukie het volgende:
Die kleine aluminium bakken van 2 euro bij de Action zijn ook ideaal voor op het strand ofzo. Ze fikken binnen een minuut en kun je een half uur later echt de hele avond bbq'en.Topuitvinding!
Ideaal zo'n snelstarterquote:Op donderdag 8 mei 2008 22:15 schreef het-is-mij het volgende:
Van t weekend een weber gekocht en gelijk getest, ook incl. snelstarter.
Binnenkort nog maar eens meer mee experimenteren.
quote:Op donderdag 8 mei 2008 10:23 schreef Fixers het volgende:
Je had 't ook gewoon een bekwame verkoper kunnen vragen.Vergeet niet die firespice spaanders voldoende te weken in water, anders ben jer er zo doorheen en merk je er niks van.
Wat betreft Briketten vs Houtskool: Goede kwaliteit briketten bevatten als toevoeging alleen wat zetmeel om de zaak in goede staat en droog te houden. Dit is ook hetgeen wat de rook, veroorzaakt in 't begin de zetmeel moet verbranden. Houtskool wordt niet alleen met zetmeel vermengd, maar ook met wat zand. Dat geeft veel meer as en maakt de zakken zwaarder. Komt bij dat de temperatuur van houtskool veel minder stabiel is en daarmee slecht geschikt voor indirectgrillen
Vergelijk de hoeveelheid as, van houtskool blijft veel meer over dan briketten. Hoeveel zand ze er nu aan toe voegen en waarom eigenlijk is mij ook een beetje een raadsel. Maar de zetmeel die erbij gaat, net zoals bij briketten overigens, is gewoon om de boel droog te houden. Buiten dat hebben briketten een stabielere temperatuur en branden ze langer. Dat vind ik het grootste voordeel boven houtskool. Want juist een lange stabiele verbranding heb je nodig voor indirect grillen en grotere stukken vlees.quote:Op maandag 12 mei 2008 00:06 schreef SiGNe het volgende:
[..]
![]()
Houtskool is gewoon verkoold hout, is geen enkele toevoeging bij mogelijk (anders zou het er ook niet als verkoold hout uitzien) en briketten zijn van geperst houtskool gemaakt (waardoor de dichtheid groter is en het dus minder snel brand maar wel heter brand)
Dus een kilootje sate moetie aankunnen?quote:Op dinsdag 29 april 2008 17:28 schreef skiczukie het volgende:
Die kleine aluminium bakken van 2 euro bij de Action zijn ook ideaal voor op het strand ofzo. Ze fikken binnen een minuut en kun je een half uur later echt de hele avond bbq'en.Topuitvinding!
Moet je danaltijd even wachten als je de kooltjes op de bbq gelegd heb? Gisteren ging het vlees wat ik direct erna op de bbq had gelegd welerg snel.quote:
jaquote:Op maandag 12 mei 2008 09:14 schreef Charmian het volgende:
[..]
Dus een kilootje sate moetie aankunnen?
Naar het schijnt helpt het om het rooster een nachtje in het gras te leggen. Zelf nog niet geprobeerd maar daarna schijn je het makkelijk schoon te kunnen maken.quote:Op maandag 12 mei 2008 17:11 schreef het-is-mij het volgende:
Iemand een goede tip om makkelijk het rooster schoon te krijgen?
Ja heb ik gisteravond gedaan en vanochtend vol spanning het rooster bekeken maar helaas (of ik was alweer te laat dat kan ookquote:Op maandag 12 mei 2008 17:38 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Naar het schijnt helpt het om het rooster een nachtje in het gras te leggen. Zelf nog niet geprobeerd maar daarna schijn je het makkelijk schoon te kunnen maken.
Als het nog warm is even met een koperen borstel eroverheen. Gebruik geen staalborstels, die zijn te hard en beschadigen verchroomde roosters. Verder gewoon schoonmaken met een sopje, eventueel inwrijven met wat citroen vooraf.quote:Op maandag 12 mei 2008 17:11 schreef het-is-mij het volgende:
Meteen na afloop met een koperen/staal borstel er overheen en daarna gewoon nog even in de afwasmachine laten meedraaien. Werkt perfect.quote:Op maandag 12 mei 2008 17:11 schreef het-is-mij het volgende:
Bij gebrek aan een koperen borstel werkt een prop aluminiumfolie ook redelijk.quote:Op maandag 12 mei 2008 17:11 schreef het-is-mij het volgende:
okquote:
Echt, DE tip (trust me):quote:Op maandag 12 mei 2008 17:11 schreef het-is-mij het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |