abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57193242
De échte die-hards steken in alle jaargetijden en alle weersomstandigheden de BBQ aan. Door mijn werk begint het alweer te kriebelen en vervloek ik mijn balkon- en tuinloos huisje. Het lijkt wat vroeg maar deze maand worden de voorraaden BBQ's alweer uitgeleverd. Ik mag me volgende week gaan storten op de Weber voorraad die binnenkomt. Maar er zijn meer goede BBQ's in diverse prijsklassen.

Veiligheid voor alles
Beetje het holbewonergevoel boven laten komen is natuurlijk leuk en aardig, maar pas wel een beetje op jezelf. Kijk op http://www.barbecueveilig.nl/ voor tips en trucs wat betreft de veiligheid.

Dan zijn er verschillende manieren om te BBQen.

Electrisch
Makkelijk en veilig, maar het mist wel een beetje het echte BBQgevoel. Bij de elektrieke exemplaren waar ik op heb staan grillen vind ik altijd dat ze gewoon niet lekker heet worden en dat de hitte is geconctreerd rond de verwarmingselementen. Ik legde mijn vleesjes dus altijd in een zigzag patroon op de gril.

Gas
Er is niks neps aan gas. Ik heb gehoord van diverse smaaktests waaruit zou blijken dat er tussen gas en houtskool/briketten geen tot weinig verschil is te proeven. Toch doen verschillende fabrikanten hun best met constructies boven branders om een sterkere grillsmaak te creëren. Je kan ook wat extra roken in een afgesloten BBQ met rook-in-blik of losse houtsnippers of rookmot.

Verder is gas natuurlijk gewoon makkelijk, binnen 5 minuten is de boel op temperatuur en klaar voor gebruik. Ook na gebruik zit je met veel minder schoonmaakwerk en geen smeulend na-vuur waar je op moet passen. Er zijn van die enorme monsters van buitenkeukens, compleet met wokbranders. Voor de verstokte buitenkoker een aanrader, maar je moet er helaas redelijk diep in de buidel voor tasten.

Briketten
Ouderwets fikkiestoken, het zijn van die momenten dat vaders in nederland ineens wél willen koken. Terwijl ze zich de rest van het jaar alleen maar in de keuken wagen om een biertje te pakken. Briketten erin, aanmaakblokje en de hens erin. Het vergt enig geduld tot je het vuurtje goed brandend hebt en geschikt om op te grillen. Maar is wel het meest nostalgisch natuurlijk en je kan er lekker aardappels in poffen.

Technieken en materialen:
Direct-vs-Indirect: Direct grillen is vooral geschikt voor kleinere stukken vlees/vis/groentes die in korte tijd gaar worden of deels rauw gegeten kunnen worden. Grotere stukken vlees als rollades, hele vogels of hammen kun je prima indirect grillen, waarbij het vlees niet recht, maar meer schuin boven het vuur ligt. Dat alles in een gesloten BBQ natuurlijk, dus het werkt alleen als er een deksel is meegeleverd.

Klemroosters:
Ideaal voor zaken die makkelijk uit elkaar vallen zoals hele vissen. Maar ook zeer handig om in één keer een wat grotere hoeveelheid groente of bijvoorbeeld gamba's te grillen. Gooi eens groene asperges op je BBQ.

Rauw-vs-voorgegaard: Vertrouw je je eigen grillkunsten niet? Neem dan voorgegaard vlees. Bijna alle slagers hebben dat in de zomermaanden voor je. Vlees dat gevoelig is voor salmonella of heel langzaam gaar wordt is dan al voorgegaard zodat je het alleen maar hoeft te verwarmen en te voorzien van een grillsmaak. Je kan eventueel ook zelf je vlees voorgaren in de magnetron. We hebben natuurlijk ook nog altijd een goede vleesthermometer als hulpmiddel. Dan weet je zeker of alles de juiste gaarheid heeft bereikt.

Laat het vlees even liggen:
Het komt vanzelf los van de roosters, heus waar. Je BBQ is anders dan een tefal koekenpan, zeker als je een gietijzeren grilloppervlak hebt. Het zit in 't begin even vast aan je rooster, maar laat vanzelf weer los en dán kan je het omdraaien.

Meer tips, trucs, recepten en verbeteringen op bovenstaande zijn welkom.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fixers op 06-03-2008 12:08:25 ]
  donderdag 6 maart 2008 @ 11:55:31 #2
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_57194042
Ik barbecue wel eens lekker op mijn kleine balkonnetje op een elektrisch barbecuetje met wat vrienden. Ziet er niet uit maar smaakt wel lekker.

En natuurlijk iedere zomer in Amerika achter de huuuge gas barbecue. Dat is pas heerlijk, beter dan briketten/houtskool dinges.

[ Bericht 24% gewijzigd door LasTeR op 06-03-2008 12:08:23 ]
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_57194257
Ik heb hier een BBQ bible liggen, boordevol met tips,recepten etc
Zelf heb ik hier 3 weber bbq's staan, van groot naar klein
Als er mensen zijn die recepten nodig hebben voor welk vlees of vissoort ook laat t maar weten
Mocht je uit de prov Zeeland komen dan kan je ook langs komen
Only the dead have seen the end of the war - Plato
pi_57214686
quote:
Briketten
Ouderwets fikkiestoken, het zijn van die momenten dat vaders in nederland ineens wél willen koken. Terwijl ze zich de rest van het jaar alleen maar in de keuken wagen om een biertje te pakken. Briketten erin, aanmaakblokje en de hens erin. Het vergt enig geduld tot je het vuurtje goed brandend hebt en geschikt om op te grillen. Maar is wel het meest nostalgisch natuurlijk en je kan er lekker aardappels in poffen.
Misschien handig om toe te voegen dat een brikettenstarter daar ideaal voor is. Briketjes er in, (brandend) blokje er onder, en een half uurtje later heb je gloeiende briketten.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_57268825
Ik heb ook die bbq bible. Echt een top boek. Kan niet wachten weer te gaan bbq-en. En hopelijk lukt het omvolgende week een huis te kopen met tuin.
pi_57275558
Maar het regent, dan ga je toch niet bbqen.
pi_57277731
quote:
Op maandag 10 maart 2008 00:25 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Maar het regent, dan ga je toch niet bbqen.
Dan ga je onder een afdakje of party-tent staan. (let wel op mogelijk brandgevaar). Ik erger me een beetje aan de nederlandse bbq mentaliteit: om 5 voor zes dat ding aan willen steken en dan om kwart over 6 zeuren dat het eten nog niet klaar is. En dat alles alleen als het méér dan 25 graden celsius is.
pi_57278900
quote:
Op maandag 10 maart 2008 08:00 schreef Fixers het volgende:

[..]

Dan ga je onder een afdakje of party-tent staan. (let wel op mogelijk brandgevaar). Ik erger me een beetje aan de nederlandse bbq mentaliteit: om 5 voor zes dat ding aan willen steken en dan om kwart over 6 zeuren dat het eten nog niet klaar is. En dat alles alleen als het méér dan 25 graden celsius is.
Doet me denken aan die keer begin mei toen mijn zwager en ik zin hadden in een bbq, en we bij elkaar de latent aanwezige pyromaan gevoelens aan wakkerden. Needless to say dat de partytent het inferno niet overleefde, en het hitte bestendige beton van de vaste bbq bleek toch niet zo hitte bestendig te wezen. Maar goed, we hebben tot half 5 's nachts in korte mouwen buiten gezeten, inderdaad gewoon een kwestie van willen..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_57279416
quote:

[..]

idd

Eik moet je gewoon om een uurtje of 2 half 3 al beginnen met op je gemak dat ding in de hens te steken.
Biertje erbij. Eten voorbereiden, nog een biertje, lekker in het zonnetje staan en trots zijn op jezelf dat het je wéér gelukt is om de BBQ mooi aan te krijgen. Uiteraard onder het genot van nog een pilsje etc etc

Ik heb overigens vorig jaar in februari al buiten zitten BBQ-en met een vriend van me.
Het was overdag lekker weer, zonnejte, redelijk windstil, dus meteen opbellen: hey gek, mooi weer vandaag man, BBQ-en?

Nou, voordat we goed en wel klaar waren met werken en boodschappen doen was de zon natuurlijk weg en voordat het eerste stuk vlees op ons bord lag zaten we allebei met de winterjas aan

BBQ-en
pi_57279460
Ik heb er overigens ook een hekel aan als mensen BBQ-en dat ze meteen al het vlees in een keer erop flikkeren en dat als het klaar is gewoon allemaal opeten.

Ja, dan ben je zo klaar natuurlijk

Gewoon wat vlees erop flikkeren, dat opeten, lekker pilsje drinken, beetje lullen, volgende portie vlees erop mikken, etc etc

BBQ-en is niet zo van: het eten is klaar! En dat je het dan opeet en binnen 10 minuten klaarbent.
BBQ-en is een avondvullend programma, met evt de middag er ook nog bij met voorbereidingen treffen en dergelijke
pi_57283802
31 December = eindejaars-BBQ
1 Januari rond 1 uur, nog ff snel een lapje vlees erop voor we naar de kroeg gaan, voor de eerste nieuwjaars-BBQ

BBQ kan altijd!!
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_57284327
quote:
Op maandag 10 maart 2008 10:18 schreef NED het volgende:
Ik heb er overigens ook een hekel aan als mensen BBQ-en dat ze meteen al het vlees in een keer erop flikkeren en dat als het klaar is gewoon allemaal opeten.

Ja, dan ben je zo klaar natuurlijk

Gewoon wat vlees erop flikkeren, dat opeten, lekker pilsje drinken, beetje lullen, volgende portie vlees erop mikken, etc etc

BBQ-en is niet zo van: het eten is klaar! En dat je het dan opeet en binnen 10 minuten klaarbent.
BBQ-en is een avondvullend programma, met evt de middag er ook nog bij met voorbereidingen treffen en dergelijke
* Helemaal mee eens is.

Iets ander tijdschema alleen, heel de middag in de keuken staan, zelf marinade's maken voor het vlees enzo, zelf sateetjes maken en zelf diverse salade's maken

Rond een uur of 6-7 de fik erin en dan tot diep in de nacht door eten en wijnen/bieren

Ik heb mijn eerste bbq btw ookal gehad, op 1 januari bij een verjaardag van een vriendinnetje van mijn dochter
  maandag 10 maart 2008 @ 14:57:44 #13
78964 Luuksor
[ Curacao ]
pi_57284460
Ik heb inderdaad ook 1 januari al geBBQ'd.. Komende week weer, wel onder een afdakje..
  maandag 10 maart 2008 @ 16:53:48 #14
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_57286652
[quote]Op donderdag 6 maart 2008 12:06 schreef klotezooi het volgende:
Als er mensen zijn die recepten nodig hebben voor welk vlees of vissoort ook laat t maar weten
[/quote

Lam? Varkens? Rund?

Staat er ook groente in?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_57287095
Wat doen jullie allemaal moeilijk over een echte bbq? Als mijn vrienden en ik vlees willen schroeien stoken we gewoon de stookbak bij scouting aan, of de ouderwetse metalen afvalbak bij iemand thuis. Gewoon even een uurtje of 2 goed stoken, en dan heb je genoeg kolen om te kunnen schroeien. En je hoeft niet eens geld uit te geven voor briketten of iets dergelijks.
Eagles may soare, but beavers don't get sucked into jet engines.
Carpe diem, quam minimum credula postero
pi_57288286
Ik vroeg me af of iemand van jullie zo'n pizza steen (van Weber) heeft voor de bbq en wat jullie daar dan van vinden? Want ik ben daar naar aan het kijken maar ik vraag me af of het nuttig is om daar speciaal je bbq voor aan te steken in de zin van: smaakt de pizza dan daadwerkelijk beter?
pi_57288544
quote:

[..]

BBQ'en bij warm weer is eigenlijk helemaal geen goed idee: je moet dan ontzettend letten op de voedselhygiene.

Braaien
pi_57288592

Ik wil ooit nog een keer een mooie Weber kopen.
Die ik nu heb is ook super, maar er is altijd baas boven baas
pi_57289851
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 12:06 schreef klotezooi het volgende:
Welke BBQ-bible is dat?
Ik gebruik vaak dat boek van Ainsley Harriott, daar staan echt heel erg goede marinades e.d. in!
pi_57292359
Ik heb die van Steven Raichlen
pi_57295861
quote:
Op maandag 10 maart 2008 16:53 schreef Qwea het volgende:
[quote]Op donderdag 6 maart 2008 12:06 schreef klotezooi het volgende:
[/quote

Lam? Varkens? Rund?

Staat er ook groente in?
Ja er staan een heleboel groentes in
Zoals gevulde kool en die dingen, ook groene aspergers mmmm
Heeft me 10 euro gekost bij de FRS maar zijn geld echt waard
Mm krijg alweer zin om te gaan beginnen haaha
pi_57295894
quote:
Op zondag 9 maart 2008 19:50 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb ook die bbq bible. Echt een top boek. Kan niet wachten weer te gaan bbq-en. En hopelijk lukt het omvolgende week een huis te kopen met tuin.
Heb je het recept van die bierblikkip al geprobeerd?
Ik wel en was een focking groot succes
pi_57300668
quote:
Op maandag 10 maart 2008 19:46 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Welke BBQ-bible is dat?
Ik gebruik vaak dat boek van Ainsley Harriott, daar staan echt heel erg goede marinades e.d. in!
Ik heb hier de Nederlands vertaalde versie van Steven Raichlen
Echt helemaal top hoor
Heb echt al veel dingen eruit geprobeerd en was goed succes
Ook qua vlees staat er veel in
Varken, rund,lamsvlees, vis, schaaldieren en natuurlijk ook groentes, sausjes, marinades en toetjes
  dinsdag 11 maart 2008 @ 10:41:21 #24
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_57301891
quote:
Op maandag 10 maart 2008 23:35 schreef klotezooi het volgende:

[..]

Ja er staan een heleboel groentes in
Zoals gevulde kool en die dingen, ook groene aspergers mmmm
Heeft me 10 euro gekost bij de FRS maar zijn geld echt waard
Mm krijg alweer zin om te gaan beginnen haaha
oeh, ff kijken dan bij de frs
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_57301933
Ik heb het er wel 2 jaar geleden al gekocht hoor
Dus weet niet of het er nu nog is
Mocht je anders iets speciaals zoeken, laat t maar weten en ik zoek t even op en zal het inscannen ok
pi_57302329
http://flits102-126.flits.rug.nl/~jeroen/

Een site met veel info over BBQ-en enzo
pi_57302413
Ja die site kende ik al
Hele goeie site
Ik ben dus ook aan t sparen voor zo een Chuckwagon, dat zou mooi de kroon zijn op mijn collectie haha
pi_57302493
Die site is idd makkelijk om te lezen ja, niet zo stijf allemaal zegmaar.

Klein voorbeeldje uit de FAQ van die site:
quote:
V: Hoe gaan die kolen sneller aan? Ik sta vaak een half uur te wachten voordat ik iets op de grill kan gooien.
A: Dan moet je drie kwartier voordat je wilt eten de barbecue aansteken, sukkel. Geduld is een schone zaak, barbecue is 'slow-food'. Het meeste werk zit in de voorbereiding. Om kolen sneller te kunnen gebruiken koop je een houtskoolstarter. Om het vlees sneller gaar te laten worden koop je een barbecue met kap. Als je dan nog niet snel genoeg te eten hebt, ga je naar een fast-foodketen en val je me nooit, maar dan ook nooit meer lastig.....
quote:
V: Dus we mogen bij barbecuen met de handen eten?
A: Ja, natuurlijk! Mensen die kipvleugeltjes met mes en vork ontleden hebben volgens mij meerdere neuroses. Ik heb het pas naar mijn zin als het vet van oor tot oor zit.
pi_57302759
quote:
Op maandag 10 maart 2008 23:36 schreef klotezooi het volgende:

[..]

Heb je het recept van die bierblikkip al geprobeerd?
Ik wel en was een focking groot succes
Ik heb eerst wat makkelijkere dingen uit geprobeerd. De hotdogs met kaas en pepers en wat verschillende soorten vlees met super marinades.
pi_57302954
Ja die hotdogs waren ook goed
Welke pepers heb jij er voor genomen?
Ik kreeg de pepers uit t boek niet te pakken, dus maar Madame Jeanet pepers genomen
Was lekker heet haha
Ook de ananas schijven in kokosmelk en suiker waren heerlijk, dat is altijd een hit hier
  dinsdag 11 maart 2008 @ 12:04:03 #31
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_57303535
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 11:02 schreef NED het volgende:
http://flits102-126.flits.rug.nl/~jeroen/

Een site met veel info over BBQ-en enzo
Leuk en vlot geschreven, met goeie tips
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_57303623
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 11:37 schreef klotezooi het volgende:
Ja die hotdogs waren ook goed
Welke pepers heb jij er voor genomen?
Ik kreeg de pepers uit t boek niet te pakken, dus maar Madame Jeanet pepers genomen
Was lekker heet haha
Ook de ananas schijven in kokosmelk en suiker waren heerlijk, dat is altijd een hit hier
Bij de sligro hadden ze wel jelano pepers. Echt super lekker.

Toetjes en groentes enz heb ik nog niet geprobeerd.
pi_57303774
Zouden eigenlijk een bijeenkomst moeten houden met bbq freaks haha
Recepten en al uitwisselen en maken en gelijk proberen mmmm
Ik ga 1 dezer dagen die gerookte zalm gewoon proberen
pi_57309461
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:04 schreef MPG het volgende:

[..]

Leuk en vlot geschreven, met goeie tips
Daarom post ik hem hier ook.
Wellicht dat een hoop mensen de site al kennen, of dat het voor hun allemaal gesneden koek is,
maar er zijn er ook een hoop die daar nuttige tips vandaan kunnen halen zegmaar
  dinsdag 22 april 2008 @ 10:27:56 #35
122997 zquing
Drama Junk
pi_58221454
wilde net dit topic gaan aanmaken
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_58221551
Vandaag is het ook wel mooi weer om te BBQ'en...

Hmm, denk, denk, denk...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58221586
Vorige week voor het eerst bij vriendlief de fik erin gestoken, jammer dat het begon te regenen, maargoed, toch heerlijk gegeten
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:34:32 #38
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_58222833
nu heb ik honger
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:39:24 #39
101585 hippo-clippo
Feijenoord, m'n leven!
pi_58222924
Vanavond bbq'en, zo even het vlees marineren enzo
I don't eat meat......but I sure like to BONE!!!!!!!
pi_58223204
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:33 schreef Oblivion het volgende:
Vandaag is het ook wel mooi weer om te BBQ'en...

Hmm, denk, denk, denk...
Ik heb een superboek voor bbq-en. Kan ik je wel laten zien
pi_58225035
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:52 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Ik heb een superboek voor bbq-en. Kan ik je wel laten zien
Zou je dat nou doen?
Ik moet altijd alles hebben...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58322539
Schop, vandaag lekker BBQ-en

Met : Italiaanse broodsalade, stokbrood met knoflooksaus, lamskarbo's, kalkoensaté, runderburgers o.i.d.
Wijntje, biertje, muziekje
  zaterdag 26 april 2008 @ 16:53:01 #43
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_58322678
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 16:44 schreef Bluezz het volgende:

Met : Italiaanse broodsalade, stokbrood met knoflooksaus, lamskarbo's, kalkoensaté, runderburgers o.i.d.
hoe laat moet ik er zijn?
pi_58322812
quote:
Op maandag 10 maart 2008 18:34 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Ik vroeg me af of iemand van jullie zo'n pizza steen (van Weber) heeft voor de bbq en wat jullie daar dan van vinden? Want ik ben daar naar aan het kijken maar ik vraag me af of het nuttig is om daar speciaal je bbq voor aan te steken in de zin van: smaakt de pizza dan daadwerkelijk beter?
Een beetje laat antwoord, maar mijn ouders hebben zo'n steen. Het werkt goed de bodem wordt beter gaar door de steen en als je het in de barbecue doet smaakt het wel ook nog eens anders. Uiteraard kan je hem ook gebruiken in de oven. Overigens betwijfel ik de kwaliteit wel een beetje want die steen lag na een paar keer gebruiken in tweeën door de warmte
pi_58323688
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 17:01 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Een beetje laat antwoord, maar mijn ouders hebben zo'n steen. Het werkt goed de bodem wordt beter gaar door de steen en als je het in de barbecue doet smaakt het wel ook nog eens anders. Uiteraard kan je hem ook gebruiken in de oven. Overigens betwijfel ik de kwaliteit wel een beetje want die steen lag na een paar keer gebruiken in tweeën door de warmte
Dank je ben nog steeds aan het twijfelen ... anders wordt het zo een:
http://www.3-2-1-pizza.eu/nl/pg_10.html
  zaterdag 26 april 2008 @ 19:38:09 #46
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_58325369
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 16:44 schreef Bluezz het volgende:

*burb*
De Weber is voor dit seizoen weer ontmaagd.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_58325475
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 16:53 schreef Paxlie het volgende:

hoe laat moet ik er zijn?
Tis op
  zaterdag 26 april 2008 @ 19:45:08 #48
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_58325523
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 19:42 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Tis op
  zaterdag 26 april 2008 @ 19:47:55 #49
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58325590
Hier gaat zo de fik erin.
Uiteraard Weber-wise

Ik heb tonijnsteaks, chicken wings, super salad en wat gemarineerde groenten
pi_58335041
Was het lekker SHE?
pi_58364576
Hier ook zaterdag en zondag de bbq aangehad

lamskoteletten gemarineerd in rozemarijn
merguez
spiesjes gemarineerd in honing en tijm
gemarineerde filetlapjes
saté, natuurlijk ook zelf gemarineerd
shaslick

tomaat-koreandersalade met limoen
tomaat-sjalottensalade afgemaakt met wat rijstazijn
raitta van komkommer en munt
hummus
turks brood

Het was verrukkelijk, en alles is opgegaan
pi_58366984
welzeker een TVP!

Met mn verjaardag een Smokey Joe gehad van mn vriendinnetje!
pi_58381191
Vanavond gaan we barbequen. Heb 2 kilo kippenkluifjes in de marinade en hamburgers

Zou 2,5 kilo houtskool genoeg zijn of moet ik meer kopen hier voor?
pi_58383567
Lijkt me genoeg! Maar hier regent en hagelt het, waar woon je?
pi_58383673
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 15:05 schreef Gesloten het volgende:
Vanavond gaan we barbequen. Heb 2 kilo kippenkluifjes in de marinade en hamburgers

Zou 2,5 kilo houtskool genoeg zijn of moet ik meer kopen hier voor?
Ligt er maar net aan hoe je gaat BBQ-en.
Als je alles meteen erop flikkert heb je er meer dan genoeg aan.
Als je eerst ieder 1 stukje pakt en vervolgens op je gemak een pilsje gaat drinken en een half uur later het volgende stuk erop wil gooien en zo de rest van de avond door dan heb je aan 2,5 kilo teweinig dunkt me. Bovendien moet je dan tussendoor steeds sowieso weer ff wachten totdat de nieuwe houtskool goed brand.

Dan kan je beter briquetten nemen, die branden wat langer.
pi_58383960
Klopt het trouwens dat briketten wat langer erover doen om goed door en door heet te worden?
Of beginnen wij gewoon steeds te snel
pi_58384063
Die kleine aluminium bakken van 2 euro bij de Action zijn ook ideaal voor op het strand ofzo. Ze fikken binnen een minuut en kun je een half uur later echt de hele avond bbq'en. Topuitvinding!
pi_58385838
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 17:22 schreef Bluezz het volgende:
Klopt het trouwens dat briketten wat langer erover doen om goed door en door heet te worden?
Of beginnen wij gewoon steeds te snel
quote:
Houtskool voor de barbecue
De brokken zit vaak wat 'slordig' in de zak.
De stukken zijn van verschillende grootte en onderin zit vaak (pas op) veel stof. Vaak kan je aan een stuk houtskool nog zien dat het een tak of stam is geweest. Het brandt snel, kort en hard.

Houtskool is het meest geschikt als je snel wilt beginnen en niet veel geduld hebt.
Je moet dan wel vaak bijvullen.

Houtskool-briketten
Briketten worden gemaakt door fijngemaakte houtskool samen te persen in een vorm ter grootte van een paardekeutel. Ze zijn duurder dan losse houtskool en hebben meer tijd nodig om op temperatuur te komen, maar houden deze temperatuur ook langer vast.
De brandtijd voor een briket ligt tussen de twee en vier uur.

Dat maakt het makkelijker om te plannen en je vlees gefaseerd en met gelijke tussenposen gaar te maken. Voor de grotere barbecue gebruiken we dus meestal briketten.

Bij koud of warm roken zijn briketten die langzaam en gelijkmatig branden bijzonder handig.
pi_58386280
Ah, vandaar
pi_58399882
Ik heb gistermiddag nog snel 3 kilo briketten erbij gekocht, was wel nodig
`s Nachts hebben we nog een zak van 2,5 kilo houtskool gekocht. Heb van 19 tot 3 uur gebarbequed

Heb trouwens ook nog een recept voor het beste sausje aller tijden:

Ingrediënten:
- 4 flinke eetlepels mayo
- 4 flinke eetlepels kwark
- 1 of 2 teentjes knoflook
- 150 gorgonzola

Mayo en kwark door elkaar roeren. Knoflook uitpersen en ook er door roeren.
Gorgonzola met je handen er boven verkruimelen en goed met een vork door de saus prakken en roeren. Even laten staan en je hebt de beste saus ooit!
pi_58399903
die saus klinkt spannend zeg
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_58401522
quote:
Op woensdag 30 april 2008 16:32 schreef Gesloten het volgende:
Ik heb gistermiddag nog snel 3 kilo briketten erbij gekocht, was wel nodig
`s Nachts hebben we nog een zak van 2,5 kilo houtskool gekocht. Heb van 19 tot 3 uur gebarbequed

Heb trouwens ook nog een recept voor het beste sausje aller tijden:

Ingrediënten:
- 4 flinke eetlepels mayo
- 4 flinke eetlepels kwark
- 1 of 2 teentjes knoflook
- 150 gorgonzola

Mayo en kwark door elkaar roeren. Knoflook uitpersen en ook er door roeren.
Gorgonzola met je handen er boven verkruimelen en goed met een vork door de saus prakken en roeren. Even laten staan en je hebt de beste saus ooit!
Sausje is vooral erg lekker om te dippen met wortels, selderij, komkommer e.d. vind ik altijd
pi_58403030
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 17:28 schreef skiczukie het volgende:
Die kleine aluminium bakken van 2 euro bij de Action zijn ook ideaal voor op het strand ofzo. Ze fikken binnen een minuut en kun je een half uur later echt de hele avond bbq'en. Topuitvinding!
Inderdaad .
  donderdag 1 mei 2008 @ 12:06:05 #64
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58413194
Moet onderhand weer BBQ spul (briketten enzo) gaan halen alles is op hier
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_58531536
Zo.

Nu we verhuisd zijn (én dus een geschikte tuin hebben), hebben we gisteren de knoop doorgehakt en de Weber One-Touch Silver bestelt, inclusief de briketten starter voor het gemak. Net nog even wat 'gereedschap' en een zakje Firespice woodchips gehaald voor d'r bij en van het weekend de eerste BBQ geplanned! Heb er wel zin in zeg, straks maar even alvast wat vlees bij de slager bestellen voor het weekend! .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_58531567
Zo'n briketten starter is echt een topaankoop. Daar heb je echt veel plezier van.
pi_58531795
Ik ben nogal een beruchte prutser voor wat betreft open-haard vuren (heb een keer een avondje in Center Parcs gevuld met het verbranden van kranten, tot groot amusement van mijn - toen nog - vriendin die riep dat we de haardblokken iig nóg een keer konden gebruiken....) dus die starter leek me een no-brainer. Vooral gezien de 425 uitsluitend positieve reviews op Amazon.com! .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_58549552
Je had 't ook gewoon een bekwame verkoper kunnen vragen. Vergeet niet die firespice spaanders voldoende te weken in water, anders ben jer er zo doorheen en merk je er niks van.

Wat betreft Briketten vs Houtskool: Goede kwaliteit briketten bevatten als toevoeging alleen wat zetmeel om de zaak in goede staat en droog te houden. Dit is ook hetgeen wat de rook, veroorzaakt in 't begin de zetmeel moet verbranden. Houtskool wordt niet alleen met zetmeel vermengd, maar ook met wat zand. Dat geeft veel meer as en maakt de zakken zwaarder. Komt bij dat de temperatuur van houtskool veel minder stabiel is en daarmee slecht geschikt voor indirectgrillen
pi_58562998
Van t weekend een weber gekocht en gelijk getest, ook incl. snelstarter.
Binnenkort nog maar eens meer mee experimenteren.
pi_58581763
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 93% gewijzigd door Sander op 13-05-2011 00:15:32 ]
pi_58610938
Ja gisteren ook weer lekker aan het bbqen geweest
Lekker sate van varkenshaas gemaakt, is zoveel lekkerder vind ik als kip
Binnekort nog eens wat speciale recepten uit de bbq bible maken
pi_58611621
Ik heb nog geen dag kunnen bbq-en vanwege keelpijn. Krijg simpelweg geen hap door mijn keel.
pi_58616696
Iemand nog een adres waar je echte grootverpakking briketten kan kopen? En dan bedoel ik minimaal 25 kilo of meer.Ik heb geen zin om de hele zomer met zakken te blijven slepen.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  zondag 11 mei 2008 @ 23:36:36 #74
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_58618765
Ik mis in de OT toch echt gewoon houtskool..
Briketten branden toch anders, persoonlijk vind ik het minder fijn.
Houtskool geeft ook meer een houtsmaak en ik ben het er ook niet mee eens dat een gasBBQ net zoals een gewone houtskoolBBQ zou smaken..
maar da's natuurlijk persoonlijk.

Ik heb vorig jaar een gietijzeren BBQ gekocht (Xenos ¤10,-) en voor mij kan daar niets aan tippen, kan lekker heet worden, vlees blijft er niet aan plakken en je hebt de heerlijke houtsmaak.

Reclamedoos, je kan natuurlijk ook meerdere zakken tegelijkertijd kopen (of bij een Sligro o.i.d. kijken).
pi_58619266
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 22:15 schreef het-is-mij het volgende:
Van t weekend een weber gekocht en gelijk getest, ook incl. snelstarter.
Binnenkort nog maar eens meer mee experimenteren.
Ideaal zo'n snelstarter
  maandag 12 mei 2008 @ 00:06:20 #76
45 SiGNe
pi_58619407
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 10:23 schreef Fixers het volgende:
Je had 't ook gewoon een bekwame verkoper kunnen vragen. Vergeet niet die firespice spaanders voldoende te weken in water, anders ben jer er zo doorheen en merk je er niks van.

Wat betreft Briketten vs Houtskool: Goede kwaliteit briketten bevatten als toevoeging alleen wat zetmeel om de zaak in goede staat en droog te houden. Dit is ook hetgeen wat de rook, veroorzaakt in 't begin de zetmeel moet verbranden. Houtskool wordt niet alleen met zetmeel vermengd, maar ook met wat zand. Dat geeft veel meer as en maakt de zakken zwaarder. Komt bij dat de temperatuur van houtskool veel minder stabiel is en daarmee slecht geschikt voor indirectgrillen
Houtskool is gewoon verkoold hout, is geen enkele toevoeging bij mogelijk (anders zou het er ook niet als verkoold hout uitzien) en briketten zijn van geperst houtskool gemaakt (waardoor de dichtheid groter is en het dus minder snel brand maar wel heter brand)
pi_58622141
Ik ben het eens met wat posters die zeggen dat bbq-en de hele avond moet duren en vooral niet overhaast......lekker op het gemakje!

Maar........in de zomer wordt hier ook vlot de bbq aangemaakt voor 1 stukje vlees en een groentepakketje. Gewoon als normaal avondeten. Niet bedoeld als langdurige bbq, maar gewoon als bereiding van je avondhapje. Manlief maakt de bbq aan, ik bereid in de keuken even een aardappelsalade en marineer wat groentes (en doe ze in alu-pakketjes). Dan hoppa het vlees op de bbq en de groentes en aan tafel!

Overigens heb ik afgelopen weekend de bbq ook gebruikt als late-night-snack-maker. We hadden een klein feestje in in plaats van bitterballen heb ik rond een uur of 23.00 de bbq aangemaakt en er een stapel sateetjes opgegooid. Wat satesaus en stokbrood er bij en een prima late-night-snack voor mijn gasten! En gezellig!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_58622161
quote:
Op maandag 12 mei 2008 00:06 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Houtskool is gewoon verkoold hout, is geen enkele toevoeging bij mogelijk (anders zou het er ook niet als verkoold hout uitzien) en briketten zijn van geperst houtskool gemaakt (waardoor de dichtheid groter is en het dus minder snel brand maar wel heter brand)
Vergelijk de hoeveelheid as, van houtskool blijft veel meer over dan briketten. Hoeveel zand ze er nu aan toe voegen en waarom eigenlijk is mij ook een beetje een raadsel. Maar de zetmeel die erbij gaat, net zoals bij briketten overigens, is gewoon om de boel droog te houden. Buiten dat hebben briketten een stabielere temperatuur en branden ze langer. Dat vind ik het grootste voordeel boven houtskool. Want juist een lange stabiele verbranding heb je nodig voor indirect grillen en grotere stukken vlees.
  maandag 12 mei 2008 @ 09:05:03 #79
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_58622175
2 kilo gemarineerde spare ribs op t menu staan vandaag!

Houtskool geroosterd met een stevige knoflooksaus.

maandag 12 mei 2008 @ 09:14:35 #80
111260 Charmian
a little joy
pi_58622215
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 17:28 schreef skiczukie het volgende:
Dus een kilootje sate moetie aankunnen?
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_58623512
quote:
Op zondag 11 mei 2008 23:59 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ideaal zo'n snelstarter
Moet je danaltijd even wachten als je de kooltjes op de bbq gelegd heb? Gisteren ging het vlees wat ik direct erna op de bbq had gelegd welerg snel.
pi_58629089
Iemand een goede tip om makkelijk het rooster schoon te krijgen?
pi_58629240
quote:
Op maandag 12 mei 2008 09:14 schreef Charmian het volgende:

[..]

Dus een kilootje sate moetie aankunnen?
ja
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 12 mei 2008 @ 17:38:38 #84
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_58629489
quote:
Op maandag 12 mei 2008 17:11 schreef het-is-mij het volgende:
Naar het schijnt helpt het om het rooster een nachtje in het gras te leggen. Zelf nog niet geprobeerd maar daarna schijn je het makkelijk schoon te kunnen maken.

Hier gloeit de bbq inmiddels bijna, het stokbrood zit in de oven en de rest van de benodigdheden staat klaar
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_58629978
quote:
Op maandag 12 mei 2008 17:38 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Naar het schijnt helpt het om het rooster een nachtje in het gras te leggen. Zelf nog niet geprobeerd maar daarna schijn je het makkelijk schoon te kunnen maken.
Ja heb ik gisteravond gedaan en vanochtend vol spanning het rooster bekeken maar helaas (of ik was alweer te laat dat kan ook )
pi_58630156
quote:
Als het nog warm is even met een koperen borstel eroverheen. Gebruik geen staalborstels, die zijn te hard en beschadigen verchroomde roosters. Verder gewoon schoonmaken met een sopje, eventueel inwrijven met wat citroen vooraf.
  maandag 12 mei 2008 @ 18:47:15 #87
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_58630564
quote:
Meteen na afloop met een koperen/staal borstel er overheen en daarna gewoon nog even in de afwasmachine laten meedraaien. Werkt perfect.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_58630649
Idd met de speciaal daarvoor bestemde borstel, meteen even als je klaar bent met BBQ'en en dan doen wij hem altijd meteen de vaatwasser in.
pi_58630677
Eerst F5 voor je post bloes
  maandag 12 mei 2008 @ 19:38:52 #90
111260 Charmian
a little joy
pi_58631541
quote:
Bij gebrek aan een koperen borstel werkt een prop aluminiumfolie ook redelijk.
  maandag 12 mei 2008 @ 19:42:27 #91
111260 Charmian
a little joy
pi_58631614
quote:
Op maandag 12 mei 2008 17:22 schreef xminator het volgende:

[..]

ja
ok * Charmian gaat maar weer eens ff wat sateetjes rijgen en eindelijk een keer die wegwerpdingen gebruiken
pi_58634784
quote:
Echt, DE tip (trust me):

Pak een vuilniszak, doe je rooster er in, giet er heet water bij met een vaatwastabletje erbij. Leg de zak met rooster een uurtje in je tuin (binnen is niet zo'n goed plan want vuilniszakken zijn echt nie helemaal waterdicht) en daarna met een schuursponsje er over en het vuil vliegt er af!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_58640480
Zo, mooie hattrick gescoord dit weekend: zaterdag, zondag én maandag de BBQ aangehad. Viel niet tegen, onlangs dat het toch weer even nieuw en spannend is, zo'n Weber. Maar met de brikettenstarter is het aansteken iig een makkie!
  maandag 19 mei 2008 @ 01:06:58 #94
128548 pavv
The computer says NO
pi_58754432
Geen uitgebreide BBQ vanavond (wegens wat frisjes buiten) maar toch even de Weber opgepookt om een lekker maaltje in elkaar te zetten.

Tuurlijk kun je mooie entrecôte in de koekenpan bereiden, maar het wordt zo veel lekkerder wanneer je ze even kort op hete kolen laat dichtschroeien en vervolgens nog een paar minuten via indirect-heat laat garen...
Ook de gepofte aardappels waren weer prima.
  donderdag 22 mei 2008 @ 21:53:23 #95
45 SiGNe
pi_58836783
En waar blijven de recepten?
Morgen gaan we met het huis BBQ-en, ik ga de sauzen maken: knoflooksaus, kerriesaus en satésaus

Voor de satésaus ga ik lekker makkelijk doen met een bak Wijcko (evt. wat ketjap, sambal en gember erbij voor een lekkere pittige smaak)
De kerrie- en knoflooksaus maak ik zelf.

Knoflooksaus:
klein bekertje creme fraiche
2 á 3 flinke lepels mayonaise
2-3 teentjes knoflook erbij persen
Beetje gemalen peper erbij (naar smaak)
Beetje suiker (1 á 2 theelepels)
gehakte peterselie (naar smaak) toevoegen
evt. een gefruit sjalotje erdoor
(Ook lekker voor bij de gyros, maar dan kan je beter tzaziki nemen ipv. creme fraiche)
Alles door elkaar roeren en klaar..

kerriesaus:
Zakje (milde) kerriepoeder (silvo)
Mayonaise (flinke hoeveelheid)
Beetje peper
3 bolletjes gember (geperst)
1 teen knoflook (geperst)
alles flink roeren en op het laatst een beetje cayennepeper erbij doen (naar smaak)

Wie weet er nog meer lekkere sauzen?
pi_58841350
gewoon een hele berg mayonaise zelf maken! Heb je een prima basis voor al je andere sauzen, wat alles meteen STUKKEN lekkerder maakt!
pi_58842595

[ Bericht 80% gewijzigd door Sander op 13-05-2011 00:15:32 ]
pi_58843243
Pics or it didn't happen
pi_58843320

[ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 13-05-2011 00:15:32 ]
  vrijdag 23 mei 2008 @ 00:44:01 #100
45 SiGNe
pi_58844186
M'n huisgenote heeft een electrische BBQ
Nou, mooi dat mijn gietijzeren potkacheltje ook aangaat, da's toch niet BBQ'en, electrisch, kolen moeten erop!
Daarbij is het met zo'n houtskoolvuurtje ook veel leuker nagenieten, wat blokken hout er op..lekker warm en gezellig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')