Mijn droom

Het is kerst met de familie, en ik stel mijn vriendin voor aan de familie. Helaas heeft ze ook haar vader meegenomen: een vervelende man, een pofferige, ongeschoren bal met krulletjes. Hij vraagt aan mij om te gaan schaken, zijn vliegtuig vertrekt pas na het vuurwerk en zijn koffers zijn toch al ingecheckt.
We beginnen, maar ik kan moeilijk overzicht houden op de minstens 40 stukken op het bord en loop er omheen terwijl ik nadenk. Beiden hebben we heel snel een pion aan de overkant en zitten we met vier dames te spelen. " Gaat lekker zo" zeg ik half lachend, maar hij knikt alleen, hij is dik aan het winnen.
Hij heeft de vreemde gewoonte zelfverzonnen liedjes te zingen: "tie-die-tie pion daar, lalala dan is het klaar". Ik pak één van de laatste witte stukken op, een pion. Zodra ik hem ga verplaatsen begint de man helemaal uit z'n dak te gaan, dus ik zet hem snel weer terug, fout zet, blijkbaar.
Na veel denken besluit ik een zwarte dame naar te verplaatsen, ik heb de moed al een beetje opgegeven en ik draai mijn krukje daarna richting een ander, kleiner schaakbord vol kleine rode plastic schilfertjes en wat losse schaakstukken. Dan zie ik opeens uit mijn ooghoek dat mijn tegenstander twee zetten tegelijk doet. Ik wijs hem erop, en hij probeert me te overtuigen dat dat een speciale "move" is, maar ik zeg deze niet te kennen en hij doet wat anders. Zijn interesse lijkt compleet weg, en hij frunnikt wat op het kleine bord.
Het lijkt erop dat hij zichzelf al als verloren beschouwd, blijkbaar heb ik onbewust een hele slimme zet gedaan. Ik zet hem schaak, en hij weigert zijn koning te verzetten. Ik win en ik meng me weer tussen de andere pratende mensen in de achtergrond.
---------------
Het grappige is dat ik deze droom nog heel precies kan omschrijven (dit is heel ingekort), dat ik geen vaste vriendin heb en dat de nare man in kwestie helemaal niet lijkt op iemand die ik ken of ooit heb gezien. Ik onthoud dromen best vaak, maar het is jaren geleden dat ik het zo gedetailleerd heb onthouden.