quote:
Op maandag 14 juli 2008 23:40 schreef Elkarden het volgende:[..]
Ben jij nou echt zo simpel dat je je de slaagkans aan de grootte van een land spiegelt? Nooit gehoord van veranderende oorlogstaktieken enzo?
Nee, maar ik heb het idee dat men denkt dat Iran kleiner is dan de US, en dáárom overwonnen kan worden. Geschiedenis leert dat o.a. Vietnam al een ramp was. En dan heb ik het nog even niet over de coalitietroepen die dankzij smeekbeden van Bush de US
noodzakelijk moeten ondersteunen in diverse landen.
quote:
Op maandag 14 juli 2008 23:48 schreef Elkarden het volgende:[..]
Irak: 150.000
Afghanistan: 30.000
VSA: 300.000.000
Ga je nu echt menen dat het Amerikaanse benen op de toppen van haar kunnen loopt? In WO 2 liepen ze dat, maar dit is niet meer dan dat ze het wat drukker hebben dan de voorgaande tientallen jaren.
Even een correctie
Irak: geen 150.000 maar 28.221.181 (
July 2008 est.)
Afghanistan: geen 30.000 maar 32.738.376
(July 2008 est.))
En om maar aan te vullen: Iran: 65,875,223
(July 2008 est.)Meer inwoners dan Irak en Afghanistan bij elkaar dus. En, onherbergzamer.
Zo staat de vergelijking wat beter
28.000.000 Irak (problemen, US kan het niet alleen)
32.000.000 Afghanistan (problemen, coalitietroepen noodzakelijk)
65.000.000 Iran
303.000.000 US
.. dat is wel wat anders dan de 150.000, ik heb trouwens geen idee wat je daarmee probeerde aan te geven.. en dan rond ik de cijfers nog naar beneden af.
...
Ik meen inderdaad dat de US op zijn laatste benen loopt. Ik zeg slechts dat mensen die in de Nationale Garde zitten, mensen die dus eigenlijk nooit de grens over zouden gaan, nu naar oorlogsgebied worden gestuurd voor meer dan hun contract voorschrijft. Verder geef ik denk dat men door de mensen heen zit, omdat men de laatste mensen nu zelfs uit de ghetto's haalt.
Als tegenargument krijg ik dan iets met WO 2. Mja.
Nog even over veranderende oorlogstactieken. De verdedigende partij heeft altijd voordeel, en zo kun je dus niet in het aantal burgers rekenen. Zo kon bijvoorbeeld Rusland, nog voordat het in elkaar zakte, niet eens winnen van een relatief klein land als Afghanistan, zelfs niet na 15.000 doden aan eigen zijde en een jarenlang gevecht.
quote:
Op maandag 14 juli 2008 23:45 schreef Elkarden het volgende:[..]
Komt de aap uit de mouw bij onze linksmensch.
Platbombarderen gaat het wel worden. Iran is veel te groot en te bergachtig, daarnaast is het land vleugellam als je ze onder druk zet. Je vernietigt hun miljardenwerk en hun lange afstandsarsenaal. Binnen 10 uur is het gebeurd.
"Binnen 10 uur is het gebeurd."
Rumsfeld:
[..] military action against Iraq. "It could last six days, six weeks. I doubt six months" [..]Bron /
YoutubeWederom dezelfde fout als men al eerder maakte. Er is niet alleen een leger met een centraal commando, er zijn ook losse groeperingen die in actie zullen komen. Een soort variant op de Nederlandse
Gladio, wellicht. Naar verwachting zullen dit soort groeperingen door de bestuurders onder 'Al Qaeda' geschaard worden, wat tegenwoordig toch al een verzamelnaam is geworden voor alles wat niet 5x per dag naar Washington bidt, bij wijze van. Als wij denken het land even te kunnen overwinnen binnen 10 uur (wederom, as if), dan zullen er onherroepelijk en volledig volgens verwachting, represailles volgen. Iran is een stuk machtiger dan Irak, wat al jaren eigenlijk helemaal op z'n gat lag dankzij diverse boycots. Verder vind ik het bombarderen van een energievoorziening nogal cru en slecht voor het draagvlak.
En ik heb geen trek in een kogel uit een AK in mij, in een burger of in een soldaat, omdat één of andere pro-oorlog-hippie ter vergroting van zijn
excuse my language e-penis of ego zo nodig een land binnen moest denderen.
Dat kun je linksch noemen om maar niet met een tegenargument te komen, maar als wij op basis van dromen en gedachten van Bush en andere pro-oorlog-hippies
Cheney, etc. (wat tegengesproken wordt door zelfs de CIA) een land binnen gaan denderen, dan, tsja. Iran verschilt een behoorlijk stuk met Irak, en niet alleen op het gebied van de laatste letter in de naam van het land.
Ik stoor me er trouwens aan dat ik als linksmensch bestempeld wordt. Niet alleen vind ik het links / rechts denken te kinderlijk eenvoudig en tegelijkertijd te vaag en ondefinieerbaar, ook vind ik het raar dat er een voorstelling gemaakt wordt dat je links zou zijn als je niet direct een land binnen wilt stormen. Tenminste, dat lijkt mij de reden om mij als links te bestempelen.
Ron Paul, een Republikeinse presidentskandidaat, was bijvoorbeeld altijd tegen de oorlog in Irak. Zou je hem ook links noemen?
[ Bericht 1% gewijzigd door Yildiz op 15-07-2008 11:07:32 ]