Bron: De Telegraafquote:DEN HAAG - De 730.000 digitale belastingaangiftes die inmiddels zijn ingediend zijn door een fout in het computersysteem onbruikbaar geworden. Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) heeft daarom besloten in te grijpen en het automatiseringscentrum van de Belastingdienst in Apeldoorn te reorganiseren.
Hij heeft daarover woensdag de Tweede Kamer ingelicht. Mensen die al aangifte hebben gedaan krijgen binnenkort een brief waarin hen wordt gevraagd opnieuw aangifte inkomstenbelasting te doen. De fiscus rekent erop dat de eerder ingestuurde aangifte nog op de computer van de belastingplichtige staat.
Het is niet voor het eerst dat de Belastingdienst kampt met ict-problemen. De Jager wil nu dat er een afdeling 'ict regie en architectuur' komt die direct onder de ambtelijke en politieke leiding vanuit het ministerie voor een sterke centrale sturing zorgt. Daarnaast worden alle test- en implementatietrajecten herzien en worden extra veiligheidsmaatregelen genomen in het hele verwerkingstraject van de belastingaangiftes.
Het is voor een groot deel veroorzaakt door Den Haag die veel te laat allerlei halfbakken ondoordachte idiote regels bedenkt die onmogelijk binnen de door DH gestelde termijn kunnen worden geimplementeerd in de systemen. Tijd dat DH de hand in eigen boezem steekt: ze zijn zelf schuldig aan de chaos die bij de belastingdienst is ontstaan maar ik denk dat ze dat nooit zullen toegeven.quote:Op woensdag 27 februari 2008 08:34 schreef Scorpie het volgende:
Stelletje incompetente raamambtenaren daar ook he
quote:Softwarebedrijven verwachten grote chaos fiscus
Een deel van de softwarebedrijven dat werkt voor de belastingdienst zegt dat er de komende jaren chaos te verwachten is bij de fiscus, omdat er te veel eisen worden gesteld aan de software.
Softwarebedrijven voorzien grote problemen bij de Belastingdienst
Volgens een bericht in de Telegraaf zijn er zes leveranciers van aangifteprogramma’s die stellen dat de Belastingdienst te veel veranderingen en uitzonderingen moet doorvoeren. Hierdoor zouden computerprogramma’s in de toekomst steeds vaker vast kunnen lopen.
Klachten
Volgens de belastingdienst gaat er wel eens wat mis. Zo is vorige week een test te laat opgeleverd aan een softwarebedrijf, maar wordt er aan de tekortkomingen gewerkt. ‘Slechts een deel van de softwarebedrijven klaagt,’ zegt Marcel Homan, woordvoerder van de Belastingdienst, tegen elsevier.nl.
Homan zegt dat er vanuit de Tweede Kamer veel specificaties op fiscusregels worden gevraagd en dat dit voor problemen kan zorgen in de softwareprogramma’s van de belastingdienst. ‘Daarom dringen we er bij de kamerleden op aan, zo min mogelijk uitzonderingen in te voeren,’ aldus de woordvoerder.
Blunder
Vorige maand is er geblunderd bij de Belastingdienst door een technische fout. Duizenden werknemers kregen onterecht een bericht dat ze te veel betaalde zorgpremie over 2006 terug zouden krijgen.
En vorig jaar ontstond er grote ergernis in de kamer over de fiscus, toen er door computerproblemen bij de Belastingdienst en uitkeringsinstantie UWV loongegevens van ruim 400.000 bedrijven uit 2006 onbruikbaar werden. De ondernemers eisten daarop een compensatie van 200 miljoen van staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager (CDA).
VVD-Kamerlid Ineke Dezentjé Hamming lanceerde vorig jaar een website waar belastingbetalers hun klachten online bekend konden maken, omdat mensen deze ‘chaos niet verdienen’.
Laat ze dan gewoon eerst een stabiel systeem ontwikkelen zonder al die regeltjes die het gros van het volk toch niet gebruikt.quote:Op woensdag 27 februari 2008 08:50 schreef Q. het volgende:
[..]
Het is voor een groot deel veroorzaakt door Den Haag die veel te laat allerlei halfbakken ondoordachte idiote regels bedenkt die onmogelijk binnen de door DH gestelde termijn kunnen worden geimplementeerd in de systemen. Tijd dat DH de hand in eigen boezem steekt: ze zijn zelf schuldig aan de chaos die bij de belastingdienst is ontstaan maar ik denk dat ze dat nooit zullen toegeven.
Er was een stabiel systeem maar door al dat overhaaste gedoe van de laatste jaren is het helemaal naar de kloten geholpen.quote:Op woensdag 27 februari 2008 08:56 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Laat ze dan gewoon eerst een stabiel systeem ontwikkelen zonder al die regeltjes die het gros van het volk toch niet gebruikt.
Maar of het systeem nu werkt of niet door nieuwe regeltjes, het kwijt raken van deze gegevens van 730.000 klanten heeft niets met die systemen te maken, maar gewoon met slecht databeheer.quote:Op woensdag 27 februari 2008 08:58 schreef Q. het volgende:
[..]
Er was een stabiel systeem maar door al dat overhaaste gedoe van de laatste jaren is het helemaal naar de kloten geholpen.
Jammer meneer. Gewoon op nieuw gaarne.quote:Op woensdag 27 februari 2008 09:46 schreef Adelante het volgende:
In hoeverre kan de BD je verplichten nogmaals aangifte te doen, nadat zij door hun gepruts de eerste kwijt zijn geraaktIk heb nl keurig een bevestiging dat ik mijn aangifte electronisch heb verstuurd en heb dus aan de verplichting voldaan om mijn aangifte IB in te dienen.
Het is dat ik GVD geld terug krijg van die gasten, anders had ik lekker rebels niet meegewerktquote:Op woensdag 27 februari 2008 09:48 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Jammer meneer. Gewoon op nieuw gaarne.
En geen dag te laat, anders zou u eens een naheffing kunnen verwachten. O, en geen fouten maken in de aangifte he, anders zullen wij een boete uitschrijven. Graag wel even rekening houden met de 30 nieuwe regeltjes die we nu weer verzonnen hebben. O en de belastingdienst is niet verantwoordelijk voor hun eigen gepruts. Gaarne gewoon even rekening mee houden.
Ja, dat vraag ik me dus ook af..... Lijkt me toch niet echt jouw probleem?quote:Op woensdag 27 februari 2008 09:46 schreef Adelante het volgende:
In hoeverre kan de BD je verplichten nogmaals aangifte te doen, nadat zij door hun gepruts de eerste kwijt zijn geraaktIk heb nl keurig een bevestiging dat ik mijn aangifte electronisch heb verstuurd en heb dus aan de verplichting voldaan om mijn aangifte IB in te dienen.
Dus we gaan op jou kosten eten binnenkort?quote:Op woensdag 27 februari 2008 09:49 schreef Adelante het volgende:
[..]
Het is dat ik GVD geld terug krijg van die gasten, anders had ik lekker rebels niet meegewerkt
Wat ik er zo van hoor, is 't wel klassieke automatisering daar hoor. 'Waterfall' all over. Denk dat een echte automatiseerder niet heel gelukkig gaat worden bij de belastingdienst.quote:Op woensdag 27 februari 2008 09:55 schreef TJDoornbos het volgende:
OT: Zouden ze nog een paar ICTmensen zoeken daar
Mwa, vergis je niet hoeveel grote bedrijven nog zo werken op oude legacy-systemen hoor.quote:Op woensdag 27 februari 2008 10:11 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat ik er zo van hoor, is 't wel klassieke automatisering daar hoor. 'Waterfall' all over. Denk dat een echte automatiseerder niet heel gelukkig gaat worden bij de belastingdienst.
Ach als je van werken en stress je leven wil maken denk ik dat je bij de belastingdienst moet zijn!quote:Op woensdag 27 februari 2008 10:11 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat ik er zo van hoor, is 't wel klassieke automatisering daar hoor. 'Waterfall' all over. Denk dat een echte automatiseerder niet heel gelukkig gaat worden bij de belastingdienst.
Maar die bedrijven lukt het wel om hun systemen op orde te hebben.quote:Op woensdag 27 februari 2008 10:14 schreef Q. het volgende:
[..]
Mwa, vergis je niet hoeveel grote bedrijven nog zo werken op oude legacy-systemen hoor.
accountants en belastingadviseurs werken en masse met uitstelaanvragen en zullen dus nog niet veel hebben ingeleverd over het jaar 2007.quote:Op woensdag 27 februari 2008 10:14 schreef niet_links het volgende:
Het is gewoon belachelijk denk aan de accountants en andere bedrijven die wel al aangiften hebben ingediend en dit lekker opnieuw mogen doen zonder dat er een vergoeding tegenover staat. De belastingdienst blunderd maar andere voelen de pijn.
Ik kan me slecht voorstellen dat er zomaar 730.000 aangiften weg zjn. Dat is heel slecht databeheer. Er zouden minimaal wat backups van moeten zijn.
Wie zegt dat het daar wel in orde is?quote:Op woensdag 27 februari 2008 10:16 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Maar die bedrijven lukt het wel om hun systemen op orde te hebben.
Waarom die prutsers in Apeldoorn dan niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |