abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 februari 2008 @ 15:14:39 #102
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_57011811
kazakx, zou je nog even antwoord willen geven op deze vraag:
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 07:37 schreef Doffy het volgende:
Wat ķs dan precies het verschil tussen 'o het is ingewikkeld dus het is ID' en 'o wat is de wereld mooi, het is dśs door god gemaakt'? Ik zie namelijk werkelijk geen verschil. Maar verlicht mij!
Merci
'Nuff said
  woensdag 27 februari 2008 @ 18:15:03 #103
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57015571
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 13:36 schreef kazakx het volgende:
Verspilling is iets wat jij wil zien. Je weet niet wat de intentie was van die uitgestorven dieren. Als je dat weet kan je misschien spreken over verspilling.
Ik kan me best voorstellen dat God niet in een keer een goed ontwerp kan maken (wat op zich, als je naar de mens kijkt nog niet eens zo heel onwaarschijnlijk lijkt) en daarom eerst eens wat probeert met koudbloedigen, en dan toch besluit dat warmbloedigen beter zijn. Omdat hij sommige experimenten toch wel leuk vindt houdt hij de degenkrabben, met hun blauwe bloed, maar vernietigt andere soorten.

Uiteindelijk komt daar dan het product mens uit – na veel geploeter. De blauwdruk van de aap is nog duidelijk zichtbaar. Kijk naar onze rug, naar onze knieėn, niet vanaf het begin voor rechtop lopen ontworpen. Kijk naar onze kaak, ook een beetje te klein. Et cetera.

Voor een god die als behoorlijk almachtig neergezet wordt lijkt zulks soms een beetje onbeolopen. Natuurlijk kan ik Gods plan niet doorzien, maar als jij een plausibeler uitleg hebt, dan hoor ik het graag.

Historisch gezien was vanwege bovenstaande, de ontdekking van uitgestorven diersoorten ook daarom controversieel; het zou suggereren dat Gods schepping niet volmaakt was.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 27 februari 2008 @ 19:47:05 #104
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_57017877
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:44 schreef kazakx het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk Alicaey. Het kon inderdaad wat vriendelijker. Alleen heb ik soms wat uitschieters als sommige mensen arrogantie vertonen omdat ze toevallig natuurkunde (of iets in die trand) hebben gestudeeerd. Niemand mag dan uitspraken doen over hun vakgebied. Pure arrogantie en soms kan ik daar niet tegen. Ipv argumentatie word er dan een uitspraak gedaan van 0,0 om het op dezelfde lijn te houden zeg maar.

Ik denk dat de big bang veel zegt over God. Ik moet het alleen nog een keer zien te formuleren hier. Ik zal mijn best doen een dezer dagen.
Ik ben in ieder geval benieuwd. De komende tijd ben ik overigens heel weinig on-line, dus verwacht niet te snel van mij een eventuele reactie.
pi_57023139
Aardig stukje in reactie op Behe's laatste boek:
quote:
Several weeks ago, a paper was published in Nature that turned Vpus 'just so story' into just another 'so?' story for evolution:

TETHERIN INHIBITS RETROVIRUS RELEASE AND IS ANTAGONIZED BY HIV-1 VPU
Human cells possess an antiviral activity that inhibits the release of retrovirus particles, and other enveloped virus particles, and is antagonized by the HIV-1 accessory protein, Vpu. This antiviral activity can be constitutively expressed or induced by interferon-alpha and it consists of protein-based tethers, which we term 'tetherins', that cause retention of fully formed virions on infected cell surfaces. Using deductive constraints and gene expression analyses, we identify CD317 (also called BST2 or HM1.24), a membrane protein of previously unknown function, as a tetherin. Specifically, CD317 expression correlated with, and induced, a requirement for Vpu during HIV-1 and murine leukaemia virus particle release. Furthermore, in cells where HIV-1 virion release requires Vpu expression, depletion of CD317 abolished this requirement. CD317 caused retention of virions on cell surfaces and, after endocytosis, in CD317-positive compartments. Vpu co-localized with CD317 and inhibited these effects. Inhibition of Vpu function and consequent mobilization of tetherins antiviral activity is a potential therapeutic strategy in HIV/AIDS.
These researchers used Vpus 'just so story' to discover a new component of the human innate immune system. When most people think of their immune system, they think of antibodies. But there are lots of ways your body can defend itself against viruses without the adaptive immune system. It can be something as simple as your skin (keeps em out!), or something really general like Toll-Like Receptor 3, or pH changes within a cell. So because there are a lot of ways the innate immune system can help get rid of viruses, and there is a very distinct pattern of need/no need for Vpu in different cell lines, these authors thought 'maybe' Vpu was countering one of those innate mechanisms. Here is their initial logic:

1. Some kinds of cells cant be infected well unless you use an HIV that has Vpu.
2. Other kinds of cells dont care if Vpu is there or not-- they produce lots of viruses.
3. Whats different about the protein expression in these two cells?

They used a microarray to identify proteins that were upregulated in cell #1, and not expressed very much in cell #2. This gave them a list of putative proteins that could be interfering with HIV-1 particle release. Then they asked:

4. Vpu seems to act at the cell membrane, where viruses are budding off. That means that the putative protein should be either in the cell membrane, or secreted.

So they kicked everyone off the list that wasnt a membrane bound protein or secreted. This left them with one possibility-- 'CD317'. So then they asked:

5. The cells from #2 dont express CD317. If we make them express CD317, do they act like cells from #1?
6. The cells from #1 express CD317. If we knock down its expression with siRNA, do they act like cells from #2?

The answers to both of those questions is 'YES!!!'

They renamed CD317 'tetherin' and concluded that tetherin is a component of the innate immune system activated by interferon-alpha which interferes with the release of HIV-1 viruses in certain human cells, BUT this inhibition can be overcome by HIV-1 Vpu.

On top of Vpu down-regulating CD4.

On top of Vpu forming super sweet viroporins.

Now its important to note that tetherin is joining lot of other innate anti-viral systems like APOBEC3G (found using the HIV-1 protein Vif) and TRIM5alpha. Its also important to stress that like the APOBEC and TRIM, tetherin isnt a feature unique to humans-- lots of organisms have APOBEC proteins, lots of mammals have TRIM proteins. But, each species particular set of variants, each species restriction abilities, are unique. Comparing different species APOBECs and TRIMs has turned into a fruitful avenue of research.

The publishers at NATURE hope for the same with tetherin-- From a Nature News and Views on this paper:

Because the amino-acid sequence of tetherin differs considerably among mammals, some HIV-1-related animal viruses might find it difficult to overcome human tetherin, preventing them from becoming human viruses. Conversely, it is worth investigating whether tetherin contributes to the inability of HIV-1 to efficiently escape from most rodent cells, which has hampered efforts to develop small-animal models of HIV-1 infection. Even in human cells, Vpu might not always be able to overcome the powerful effect of tetherin, as the release of infectious Vpu-positive HIV-1 can be inhibited with high doses of interferon-alpha. Thus, an understanding of how tetherin works, and how Vpu fends it off, could lead to strategies to limit the spread of HIV-1 and other viruses that target humans.

In six months, evolutions 'just so story' led to new drug targets for new HIV/AIDS therapies, and a brand new avenue of research for immunologists and virologists all over the world (tetherins role in influenza, ebola, EBV, herpes, whoo!!!!).

... But what would have happened in Bizarro World? What would have happened if Intelligent Design Creationists were in charge of the NIH? What if someone like Michael Behe were controlling who got money for research?

Six months ago (well, four months, took him a while) Behe would have thrown everything known about HIV-1 Vpu into the garbage can. My original essay and all of the information it contained was 'pathetic', 'unimpressive', and 'meaningless.' Why would you continue to waste money studying the evolution of HIV-1, when it doesnt evolve in a 'meaningful way'?
bron
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_57023160
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:44 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als het overigens allemaal zo simpel is dan vraag ik me toch af waarom er nog iets van 18 onverklaarde variabelen in het standaard model zijn te vinden.
Simpele heb ik ook met een uitroepteken geschreven als je goed leest. Was spottend bedoeld omdat specialK het zo noemde eerder in de posts.
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
pi_57023436
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 13:42 schreef wijsneus het volgende:
En wat was het nut dan van al die uitgestorven diersoorten?
Geen idee. Maar als je een beetje nadenkt kan je wel wat bedenken:
- Het kan zijn dat die dieren gebruikte zijn voor bepaalde processen die in tijd nodig waren. Denk hierbij aan de verschillende 02/CO2/N2 gehalte in de atmosfeer.
- De mens is niet de enige creatie van God in dit heelal. Je hebt ook engelen en Djin achtigen. Het kan zijn dat God zijn kunstwerken tentoon heeft gesteld aan die andere creaties.
- Kan zijn dat God wist dat de mens ooit zou achterhalen (via onderzoek) dat er zo een periode is geweest zodat wij de verschillende schone namen van God beter zouden leren kennen

Laat je fantasie en creatie er maar op los zou ik zeggen.
pi_57023614
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:23 schreef kazakx het volgende:

[..]

Geen idee. Maar als je een beetje nadenkt kan je wel wat bedenken:
- Het kan zijn dat die dieren gebruikte zijn voor bepaalde processen die in tijd nodig waren. Denk hierbij aan de verschillende 02/CO2/N2 gehalte in de atmosfeer.
- De mens is niet de enige creatie van God in dit heelal. Je hebt ook engelen en Djin achtigen. Het kan zijn dat God zijn kunstwerken tentoon heeft gesteld aan die andere creaties.
- Kan zijn dat God wist dat de mens ooit zou achterhalen (via onderzoek) dat er zo een periode is geweest zodat wij de verschillende schone namen van God beter zouden leren kennen

Dat laatste is nou net het hele punt. Je kunt er lustig op los fantaseren om elke mogelijke stand van zaken in de wetenschap toe te schrijven aan een schepper. Dat maakt het dus compleet nutteloos.
  woensdag 27 februari 2008 @ 23:37:09 #109
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_57023788
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:23 schreef kazakx het volgende:

Mijn fantasie komt uit op een universum zonder God. En die werkt ook. Verklaard ook veel meer.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_57023805
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 15:14 schreef Doffy het volgende:
kazakx, zou je nog even antwoord willen geven op deze vraag:
[..]

Merci
Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik zoiets heb gezegd. Wat ik wel heb gezegd is:
quote:
Bij Intelligent design (ID) weet je al hoe een design eruitziet. De vraag is dan of dit design overeenkomt met onze kennis van design?
Dit is dus een wezenlijk verschil dan iets is ingewikkeld dus moet het ID zijn.
om mijzelf maar even te quoten

Om maar een simpel voorbeeld te geven. Er is een verschil tussen het bekijken van een uurwerk van binnen en buiten en je zegt wouw wat ingewikkeld, ik weet niet hoe het werkt dus zou het wel ID moeten zijn.
En dat je dat uurwerk opent, alle onderdelen eruit haalt, begrijpt hoe het werkt en waarom het werkt en zegt wow wat een mooi en perfect systeem, hier is echt goed over nagedacht. En hoe dieper je uitgraaft hoe logischer, kunstzinneger en perfecter het wordt, hoe mooi en afgestemd elk klein miezerig onderdeel met elkaar samenwerkt voor een groter geheel te laten functioneren.... dus er is zelfs over die kleinste detail nagedacht. Dus moet het wel ID zijn.
Dat is een wezenlijk verschilletje lijkt me zo.
pi_57023875
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:30 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat laatste is nou net het hele punt. Je kunt er lustig op los fantaseren om elke mogelijke stand van zaken in de wetenschap toe te schrijven aan een schepper. Dat maakt het dus compleet nutteloos.
Waarom zou het nut hebben als je het toeschrijft aan toeval of natuur en niet als je toeschrijft aan een God?
pi_57023877
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:37 schreef kazakx het volgende:

[..]

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik zoiets heb gezegd. Wat ik wel heb gezegd is:
[..]

om mijzelf maar even te quoten

Om maar een simpel voorbeeld te geven. Er is een verschil tussen het bekijken van een uurwerk van binnen en buiten en je zegt wouw wat ingewikkeld, ik weet niet hoe het werkt dus zou het wel ID moeten zijn.
En dat je dat uurwerk opent, alle onderdelen eruit haalt, begrijpt hoe het werkt en waarom het werkt en zegt wow wat een mooi en perfect systeem, hier is echt goed over nagedacht. En hoe dieper je uitgraaft hoe logischer, kunstzinneger en perfecter het wordt, hoe mooi en afgestemd elk klein miezerig onderdeel met elkaar samenwerkt voor een groter geheel te laten functioneren.... dus er is zelfs over die kleinste detail nagedacht. Dus moet het wel ID zijn.
Dat is een wezenlijk verschilletje lijkt me zo.
Willekeurige mutatie, combinatie en selectie produceert ook prima zulke systemen. We gebruiken in de ingenieursdisciplines tegenwoordig niet voor niets genetische mechanismen die op basis van die principes opereren.
pi_57023925
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:40 schreef kazakx het volgende:

[..]

Waarom zou het nut hebben als je het toeschrijft aan toeval of natuur en niet als je toeschrijft aan een God?
Ik bedoel dat jij stelt dat je aan een set S van eigenschappen kunt zien dat er een schepper is. Als je vervolgens S uitbreidt tot de volledige set van alle eigenschappen, dan kun je dus nooit zeggen dat er onderscheidende criteria zijn op basis waarvan je een schepper zou kunnen concluderen.
pi_57023936
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Mijn fantasie komt uit op een universum zonder God. En die werkt ook. Verklaard ook veel meer.
Waarom zou het meer verklaren als je het toeschrijft aan toeval of natuur en niet God?
pi_57024018
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

Willekeurige mutatie, combinatie en selectie produceert ook prima zulke systemen. We gebruiken in de ingenieursdisciplines tegenwoordig niet voor niets genetische mechanismen die op basis van die principes opereren.
Door ingenieurs toch?
  woensdag 27 februari 2008 @ 23:50:08 #116
pi_57024134
quote:

[..]

Het heeft geen nut. Jij wil dat het nut heeft omdat dat overeenkomt met je geloof in God. Ik geloof zowel niet in God als in het nut van de schepping.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  woensdag 27 februari 2008 @ 23:51:16 #117
pi_57024172
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:45 schreef kazakx het volgende:

[..]

Door ingenieurs toch?
Nee. Door computers die hele simpele evolutionaire regeltjes toepassen. Regeltjes die we in de natuur ook tegenkomen.
pi_57024181
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:45 schreef kazakx het volgende:

[..]

Door ingenieurs toch?
Ah kijk het verwachte antwoord.
Jij zegt dus dat aan de samenstelling van een systeem te zien is dat het 'intelligent ontworpen' is. Dat is het dus niet. Er is een algoritme ontwikkeld dat een systeem 'dom ontwerpt'. De samenstelling van een systeem wordt dus gedaan door deze domme ontwerper. Je criterium gaat dus niet op.
pi_57024231
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het heeft geen nut. Jij wil dat het nut heeft omdat dat overeenkomt met je geloof in God. Ik geloof zowel niet in God als in het nut van de schepping.
Waarom heeft het geen nut, omdat het geen nut heeft Je bent echt grappig soms papier.
pi_57024304
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:51 schreef Monolith het volgende:

[..]

Jij zegt dus dat aan de samenstelling van een systeem te zien is dat het 'intelligent ontworpen' is. Dat is het dus niet. Er is een algoritme ontwikkeld dat een systeem 'dom ontwerpt'. De samenstelling van een systeem wordt dus gedaan door deze domme ontwerper. Je criterium gaat dus niet op.
Wat is hetgeen wat jij systeem noemt?
pi_57024381
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:51 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ennnnn ik moest m inkoppen inderdaad
  woensdag 27 februari 2008 @ 23:58:30 #122
pi_57024411
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:52 schreef kazakx het volgende:

[..]

Waarom heeft het geen nut, omdat het geen nut heeft Je bent echt grappig soms papier.
Waarom zou het wel nut hebben?
pi_57024544
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:55 schreef kazakx het volgende:

[..]

Wat is hetgeen wat jij systeem noemt?
Dat kan bijvoorbeeld een chip zijn. Als je die gaat 'bestuderen' dan zie je dat de samenstelling van de chip, de interactie tussen de componenten, etcetera intelligent in elkaar gezet lijkt te zijn. Dit is echter geen 'intelligent design', maar 'apparent design' oftewel iets dat intelligent ontworpen lijkt. Bovendien is deze specifieke interpretatie van een 'intelligent ontwerp' niet meer dan een antropomorfe projectie.
quote:
Ennnnn ik moest m inkoppen inderdaad .
Ach, het is de gebruikelijke creationistische reactie op dit soort zaken. Het is pas bewezen dat X op natuurlijke wijze ontstaan is als men het in een laboratorium kan reproduceren. Wordt het vervolgens in een laboratorium gereproduceerd dan is dat opeens bewijs voor 'ontwerp'. Weer zo'n voorbeeldje van de volledige set aan mogelijkheden als bewijs voor 'ontwerp' zien.
pi_57024655
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Waarom zou het wel nut hebben?
Jij bent toch degene die beweerd dat het geen nut heeft. Dus ben ik benieuwd naar je argumenten.
  donderdag 28 februari 2008 @ 00:12:41 #125
pi_57024731
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:09 schreef kazakx het volgende:

[..]

Jij bent toch degene die beweerd dat het geen nut heeft. Dus ben ik benieuwd naar je argumenten.
Neenee, de bewijslast ligt bij jou, jij beweert dat er nut is.

Ik zie geen nut/God dus ik heb gelijk.
pi_57024765
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:03 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat kan bijvoorbeeld een chip zijn. Als je die gaat 'bestuderen' dan zie je dat de samenstelling van de chip, de interactie tussen de componenten, etcetera intelligent in elkaar gezet lijkt te zijn. Dit is echter geen 'intelligent design', maar 'apparent design' oftewel iets dat intelligent ontworpen lijkt. Bovendien is deze specifieke interpretatie van een 'intelligent ontwerp' niet meer dan een antropomorfe projectie.
Ja maar beste vriend. In het dagelijks leven zeg je toch ook niet dat die chip zomaar door de wind, stofdeeltjes en toeval is gecreeerd. Je weet toch dat die chip is geengineerd?
quote:
Ach, het is de gebruikelijke creationistische reactie op dit soort zaken. Het is pas bewezen dat X op natuurlijke wijze ontstaan is als men het in een laboratorium kan reproduceren. Wordt het vervolgens in een laboratorium gereproduceerd dan is dat opeens bewijs voor 'ontwerp'. Weer zo'n voorbeeldje van de volledige set aan mogelijkheden als bewijs voor 'ontwerp' zien.
Dat het gebruikelijk is betekent niet dat onwaar is. Ik vind het nog steeds een goede en plausibele redenering.
pi_57024827
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Neenee, de bewijslast ligt bij jou, jij beweert dat er nut is.

Ik zie geen nut/God dus ik heb gelijk.
Waar beweer ik dat boven in mijn posts? Ik heb alleen een vraag gesteld, waarop jij beweerde dat het geen nut heeft. Dus ben ik benieuwd wat je beweegreden is voor die conclusie. Het is toch niet veel gevraagd?
pi_57024966
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:14 schreef kazakx het volgende:

[..]

Ja maar beste vriend. In het dagelijks leven zeg je toch ook niet dat die chip zomaar door de wind, stofdeeltjes en toeval is gecreeerd. Je weet toch dat die chip is geengineerd?
Beste vriend, We hebben het hier over 'intelligent ontwerp' en de criteria waaraan we dat zouden kunnen zien. Wij concluderen niet dat een chip geengineerd is vanwege de samenstelling, maar omdat wij weten dat mensen die chips geengineerd hebben. Het is dus ook geen geldige redeneertrant om dit bijvoorbeeld te projecteren op de mens en vervolgens op basis van de onderdelen en interactie tussen de onderdelen 'intelligent ontwerp' te concluderen aangezien de samenstelling blijkbaar geen onderscheidend criterium is.
quote:
[..]

Dat het gebruikelijk is betekent niet dat onwaar is. Ik vind het nog steeds een goede en plausibele redenering.
Je snapt het niet. Het heeft niets te maken met het feit dat het gebruikelijk is. Het gaat erom dat we stellen dat er onderscheidende criteria zijn op basis waarvan we kunnen concluderen dat er een schepper zou zijn. Zo'n criterium zou dus eerst zijn 'X kan niet in een laboratorium worden gereproduceerd'. Blijkt deze bewering onwaar, dan wordt vervolgens gesteld dat de onwaarheid van deze bewering reden is om een schepper te concluderen. Dan heb je dus de situatie dat:
-X -> Y
-(niet X) -> Y

oftewel:
(niet X) of X -> Y

oftewel:
Y

Dan neem je dus per definitie een ontwerper aan en heb je geen onderscheidend criterium.
pi_57024977
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 18:15 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik kan me best voorstellen dat God niet in een keer een goed ontwerp kan maken (wat op zich, als je naar de mens kijkt nog niet eens zo heel onwaarschijnlijk lijkt) en daarom eerst eens wat probeert met koudbloedigen, en dan toch besluit dat warmbloedigen beter zijn. Omdat hij sommige experimenten toch wel leuk vindt houdt hij de degenkrabben, met hun blauwe bloed, maar vernietigt andere soorten.

Uiteindelijk komt daar dan het product mens uit – na veel geploeter. De blauwdruk van de aap is nog duidelijk zichtbaar. Kijk naar onze rug, naar onze knieėn, niet vanaf het begin voor rechtop lopen ontworpen. Kijk naar onze kaak, ook een beetje te klein. Et cetera.

Voor een god die als behoorlijk almachtig neergezet wordt lijkt zulks soms een beetje onbeolopen. Natuurlijk kan ik Gods plan niet doorzien, maar als jij een plausibeler uitleg hebt, dan hoor ik het graag.

Historisch gezien was vanwege bovenstaande, de ontdekking van uitgestorven diersoorten ook daarom controversieel; het zou suggereren dat Gods schepping niet volmaakt was.
Iblis je kan wel allerlei redenen hebben (voor jezelf) dat het niet allemaal deugd enzo. Ik moet helaas een cliche aanhalen omdat jij dat ook steeds doet: maar totdat jij een betere mens maakt in de lab zullen we dat allemaal niet weten he. Je kan van iets beters spreken als je er een hebt gemaakt.
  donderdag 28 februari 2008 @ 00:23:56 #130
pi_57025013
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:16 schreef kazakx het volgende:

[..]

Waar beweer ik dat boven in mijn posts? Ik heb alleen een vraag gesteld, waarop jij beweerde dat het geen nut heeft. Dus ben ik benieuwd wat je beweegreden is voor die conclusie. Het is toch niet veel gevraagd?
Ik zie geen nut en heb ook geen reden om te denken dat er nut zou moeten zijn. Het is niet nodig om het universum of mij te laten ontstaan.

Hoe kom jij überhaupt op het idee van nut?
quote:

[..]

Jij begint over nut.
pi_57025458
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:22 schreef Monolith het volgende:

[..]

Beste vriend, We hebben het hier over 'intelligent ontwerp' en de criteria waaraan we dat zouden kunnen zien. Wij concluderen niet dat een chip geengineerd is vanwege de samenstelling, maar omdat wij weten dat mensen die chips geengineerd hebben. Het is dus ook geen geldige redeneertrant om dit bijvoorbeeld te projecteren op de mens en vervolgens op basis van de onderdelen en interactie tussen de onderdelen 'intelligent ontwerp' te concluderen aangezien de samenstelling blijkbaar geen onderscheidend criterium is.
Dit is nou precies het punt wat ik probeer te maken. Als jij niet wist dat die chip geengineerd was dan had je dat weer toegeschreven aan toeval. Dat is de basis fout die je maakt. Je moet naar de eigenschappen van een leven wezen kijken (bijvoorbeeld in een cel), de samenhang, de welwilligheid van elk afzonderlijk onderdeel die elkaar te hulp schieten, de perfectie, de timing, de makkelijkheid waarmee ze dat doen etc etc.
Als je een fabriek binnenkomt waar alles procesmatig is ingedeeld, afdelingen, powercentra, transport, waar elk proces wacht op een eerder proces en waar je uiteindelijk een nette eindprodukt krijgt e.d. en je zou niet weten dat dit alles geengineerd is kom je toch ook niet tot de conclusie dat dit per toeval is ontstaan?
Hetzelfde geld voor een boek, een telefoon, prachtige zelfportret of een auto. Deze eingeschappen leiden altijd tot een maker.
pi_57025559
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik zie geen nut en heb ook geen reden om te denken dat er nut zou moeten zijn. Het is niet nodig om het universum of mij te laten ontstaan.

Hoe kom jij überhaupt op het idee van nut?
[..]

Jij begint over nut.
Papier lees nou s een keer de posts voordat je willeurig overal op moet reageren zonder de oorzaak te weten.
Iemand begon over nut en ik stelde een critische vraag daarover waarop jij zonodig moest antwoorden.
Ik was dus niet degene die over nut begon. Doe ff een contol-F en zoek op nut hiero
pi_57025668
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:41 schreef kazakx het volgende:

[..]

Dit is nou precies het punt wat ik probeer te maken. Als jij niet wist dat die chip geengineerd was dan had je dat weer toegeschreven aan toeval. Dat is de basis fout die je maakt. Je moet naar de eigenschappen van een leven wezen kijken (bijvoorbeeld in een cel), de samenhang, de welwilligheid van elk afzonderlijk onderdeel die elkaar te hulp schieten, de perfectie, de timing, de makkelijkheid waarmee ze dat doen etc etc.
Dat is dus precies het punt dat nergens op slaat. Ik heb nou al drie keer duidelijk uitgelegd dat we dus niet concluderen dat een chip 'geengineerd' is op basis van de samenstelling, maar op basis van het feit dat we weten dat een chip door mensen gemaakt is. Sterker nog, we weten van veel van dat soort 'perfecte systemen' precies hoe ze door toeval en selectie zijn ontstaan. Een paar posts hierboven heb ik het voorbeeldje van de HIV-1 VPU aangehaald. We weten dus dat er systemen zijn die aan jou criteria voldoen en 'onintelligent ontworpen' zijn.
quote:
Als je een fabriek binnenkomt waar alles procesmatig is ingedeeld, afdelingen, powercentra, transport, waar elk proces wacht op een eerder proces en waar je uiteindelijk een nette eindprodukt krijgt e.d. en je zou niet weten dat dit alles geengineerd is kom je toch ook niet tot de conclusie dat dit per toeval is ontstaan?
Ten eerste is het tegenovergestelde van 'intelligent ontworpen' niet 'toeval', maar 'op natuurlijke wijze'. In het geval van evolutie spreken we dan over toevallige mutaties in DNA waarop selectie opereert. Dit is echter verre van een toevallig proces. Darnaast weten we dat een fabriek 'geengineerd' is door mensen omdat alleen mensen 'fabrieken' maken. Kijken we naar 'biologische fabrieken' dan zien we weer legio fabrieken geproduceerd door mutatie en selectie. Als jij een 'design' criterium wilt bedenken dan moet je dus met een criterium komen dat niet op een andere wijze geproduceerd kan worden.
quote:
Hetzelfde geld voor een boek, een telefoon, prachtige zelfportret of een auto. Deze eingeschappen leiden altijd tot een maker.
Nee dus.
  donderdag 28 februari 2008 @ 00:56:24 #134
pi_57025772
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:41 schreef kazakx het volgende:

[..]

Levende wezens zijn niet perfect. Mensen zijn mislukte apen, neushoorns zijn half blind, massa's dieren zijn uitgestorven omdat ze niet voldoende functioneerden.

De enige reden waarom levende organismes soms perfect lijken is omdat de nog slechtere zijn weggevallen. Als je er een perfect levend wezen naast zet zie je pas wat voor troep het allemaal is, maar dat perfecte wezen bestaat net zo min als een Grote Onzichtbare Ontwerper.
pi_57026096
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:51 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat is dus precies het punt dat nergens op slaat. Ik heb nou al drie keer duidelijk uitgelegd dat we dus niet concluderen dat een chip 'geengineerd' is op basis van de samenstelling, maar op basis van het feit dat we weten dat een chip door mensen gemaakt is. Sterker nog, we weten van veel van dat soort 'perfecte systemen' precies hoe ze door toeval en selectie zijn ontstaan. Een paar posts hierboven heb ik het voorbeeldje van de HIV-1 VPU aangehaald. We weten dus dat er systemen zijn die aan jou criteria voldoen en 'onintelligent ontworpen' zijn.
Of wij het nu weten of niet. Een chip is geengineerd. Dat is een feit. Punt. Hoe we het weten maakt even niet uit voor die chip voorbeeld.
quote:
Ten eerste is het tegenovergestelde van 'intelligent ontworpen' niet 'toeval', maar 'op natuurlijke wijze'. In het geval van evolutie spreken we dan over toevallige mutaties in DNA waarop selectie opereert. Dit is echter verre van een toevallig proces. Darnaast weten we dat een fabriek 'geengineerd' is door mensen omdat alleen mensen 'fabrieken' maken. Kijken we naar 'biologische fabrieken' dan zien we weer legio fabrieken geproduceerd door mutatie en selectie. Als jij een 'design' criterium wilt bedenken dan moet je dus met een criterium komen dat niet op een andere wijze geproduceerd kan worden.
[..]

Nee dus.
Natuurlijke selectie is dus geen toeval maar wel de mutaties die dat selecteerd. Dan is toeval toch een sleutel proces in natuurlijke selectie. Terwijl wij weten dat toeval geen nieuwere betere dingen kan creeeren.
Wat jij als voorbeeld aanhaalt zijn processen waarbij organismes zich kunnen aanpassen aan de nieuwe omgeving zodat zij kunnen overleven en hun genen kunnen doorgeven aan de nieuwere generatie. Dit is een eigenschap die God hun heeft gegeven zodat zij ten alle tijden kunnen overleven. Maar dit is zeker geen bewijs dat zij in staat zijn nieuwere hogere levensvormen aan te nemen.
pi_57026226
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Levende wezens zijn niet perfect. Mensen zijn mislukte apen, neushoorns zijn half blind, massa's dieren zijn uitgestorven omdat ze niet voldoende functioneerden.
Ze hebben genoeg voor hetgeen wat ze moeten doen. Dat is een vorm van perfectie en efficientie.
quote:
De enige reden waarom levende organismes soms perfect lijken is omdat de nog slechtere zijn weggevallen. Als je er een perfect levend wezen naast zet zie je pas wat voor troep het allemaal is, maar dat perfecte wezen bestaat net zo min als een Grote Onzichtbare Ontwerper.
Met dat laatste zin zit je in een contradictie, besef je dat?
  donderdag 28 februari 2008 @ 01:36:59 #137
pi_57026344
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 01:16 schreef kazakx het volgende:

[..]

Of wij het nu weten of niet. Een chip is geengineerd. Dat is een feit. Punt. Hoe we het weten maakt even niet uit voor die chip voorbeeld.
Dat maakt wel uit. Als je niet weet dat een chip designed is ga je uitzoeken hoe de chip op natuurlijke wijze kan ontstaan. Als je dat uitvogelt heb je een verklaring voor de chip. Als je van tevoren al uit gaat van een ontwerper, hoe groot is dan de kans dat je serieus nadenkt over een natuurlijke oorsprong?
quote:
Natuurlijke selectie is dus geen toeval maar wel de mutaties die dat selecteerd. Dan is toeval toch een sleutel proces in natuurlijke selectie.
Het is de helft van het verhaal.
quote:
Terwijl wij weten dat toeval geen nieuwere betere dingen kan creeeren.
Dat kan wel, alleen de kans is niet groot. Je moet dus heel vaak proberen en dat is precies wat er gebeurd met mutaties. Het punt is dat de slechte uitkomsten weg-geselecteerd worden, daar hoor ik je niet over.
quote:
Wat jij als voorbeeld aanhaalt zijn processen waarbij organismes zich kunnen aanpassen aan de nieuwe omgeving zodat zij kunnen overleven en hun genen kunnen doorgeven aan de nieuwere generatie. Dit is een eigenschap die God hun heeft gegeven zodat zij ten alle tijden kunnen overleven.
Nee, dat is een combinatie van mutaties en selectie. Evolutie dus. Dat jij het proces God wilt noemen verandert daar niets aan.
quote:
Maar dit is zeker geen bewijs dat zij in staat zijn nieuwere hogere levensvormen aan te nemen.
Wetenschappelijk gezien (zeker als je alleen naar DNA kijkt) zijn er helemaal geen verschillende soorten. Dus het onderscheid tussen lagere en hogere dieren bestaat helemaal niet.
  donderdag 28 februari 2008 @ 01:42:40 #138
pi_57026414
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 01:27 schreef kazakx het volgende:

[..]

Ze hebben genoeg voor hetgeen wat ze moeten doen. Dat is een vorm van perfectie en efficientie.
Leuk dat je het begrip perfectie even degradeert. Op die manier kan ik een dicussie ook winnen: Ik definieer God als een beeld in mijn tuin. Ik heb geen tuin dus God bestaat niet en evolutie wel.
quote:
[..]

Met dat laatste zin zit je in een contradictie, besef je dat?
Nee, leg dat eens uit?
  donderdag 28 februari 2008 @ 09:09:27 #139
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57028087
kazakx: nu voor de allerlaatste keer evolutie is niet 'toeval'. Het is het tegenovergestelde van toeval: het is een selectieproces. Moeten we nou verdomme elke keer weer uitleggen hoe het zit? Heb je poep in je ogen? wat jij denkt dat evolutie is noemen we een stroman.
Siamo Tutti Antifascisti!
  donderdag 28 februari 2008 @ 09:14:35 #140
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57028155

Kijk eens Kazzy - duidelijk ontworpen toch? Of niet dan...
pi_57029016
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 18:15 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik kan me best voorstellen dat God niet in een keer een goed ontwerp kan maken en daarom eerst eens wat probeert met koudbloedigen, en dan toch besluit dat warmbloedigen beter zijn.
Als warmbloedigen beter zijn, heeft de Creator er wel verdomde lang over gedaan om dat uit te vinden he?
pi_57029171
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 09:09 schreef wijsneus het volgende:
kazakx: nu voor de allerlaatste keer evolutie is niet 'toeval'. Het is het tegenovergestelde van toeval: het is een selectieproces. Moeten we nou verdomme elke keer weer uitleggen hoe het zit? Heb je poep in je ogen? wat jij denkt dat evolutie is noemen we een stroman.
Da's een strategie die bijvoorbeeld Rudeonline ook hanteerde bij zijn "weerleggen van de relativiteitstheorie". Consequent de theorie niet begrijpen ( door koppigheid, intellectuele tekortkomingen of wat dan ook ) en op basis van zijn eigen misvattingen de eigenlijke theorie veroordelen.

Nou ja, als dat nodig is om je geloof in stand te houden dan mag je nodig weer es naar de relishop, denk ik
pi_57029345
quote:

[..]

Het zou wel makkelijk zijn als je de kunst van het begrijpend lezen nog enigszins onder de knie had en bovendien je eigen argumenten zou begrijpen. Laten we maar weer eens even het probleem herhalen:
-We willen weten of iets 'intelligent ontworpen' is of niet.
-Daarvoor moeten we dus objectieve criteria opstellen, die we vervolgens kunnen gebruiken om te bepalen of iets al dan niet 'intelligent ontworpen' is.
-Cruciaal hierbij is of iets 'intelligent ontworpen of 'onintelligent ontworpen' is. Een rivier die 'ontworpen' is door smeltwater dat vanuit een berg naar beneden vloeit is bijvoorbeeld niet 'intelligent ontworpen'. Het cruciale verschil dat men hanteert (dat probeer jij ook te zeggen ook al lukt het je niet helemaal om het duidelijk te formuleren) is dat er op voorhand een 'intentie' was om iets te ontwerpen.
-Hoe detecteren we vervolgens een intentie? Volgens de basisregels van de logica moeten we dan een set eigenschappen S vinden zodat S -> I en niet (S -> (niet I)), waarbij I intentie is. Een poging van de ID beweging om S te definiėren is irreducible complexity oftewel 'Geen enkel subsysteem van een systeem bestaande uit onderdelen X1 t/m Xn is functioneel'. Dat bleek geen logisch consistente definitie aangezien S -> (niet I) daar ook opging.
Jouw definitie is mij niet helemaal duidelijk, maar ik krijg de indruk dat dit is omdat je zelf de materie niet echt begrijpt. Leg nou eens even duidelijk uit welke verzameling objectieve criteria volgens jou gebruikt kunnen worden om het verschil tussen ontwerp met intentie en ontwerp zonder intentie te detecteren.
quote:
[..]

Natuurlijke selectie is dus geen toeval maar wel de mutaties die dat selecteerd. Dan is toeval toch een sleutel proces in natuurlijke selectie. Terwijl wij weten dat toeval geen nieuwere betere dingen kan creeeren.
Hoeveel fouten kun je in 3 regeltjes tekst gooien? Ten eerste speelt toeval geen rol in natuurlijke selectie. Ten tweede is natuurlijke selectie geen proces, maar een mechanisme. Evolutie is het proces waaronder andere mutatie en natuurlijke selectie een rol spelen (daarnaast ook zaken als sexuele selectie natuurlijk). Verder weten wij wel degelijk dat 'toeval nieuwe betere dingen kan creėeren'. Ik heb een paar post hierboven notabene het HIV-1 VPU als voorbeeld gegeven.
quote:
Wat jij als voorbeeld aanhaalt zijn processen waarbij organismes zich kunnen aanpassen aan de nieuwe omgeving zodat zij kunnen overleven en hun genen kunnen doorgeven aan de nieuwere generatie.
Wat jij hier beschrijft is een vorm van Lamarckisme (een allang achterhaalde theorie) en geen evolutie. Genetische variatie (o.a. veroorzaakt door mutaties) zorgt voor variatie in 'het aantal kinderen van een individu dat zelf ook weer kinderen krijgt' (We noemen dit getal even K). Stel nu dat we er even vanuit gaan dat er in 10 generaties geen significante genetische veranderingen plaatsvinden die K beļnvloeden. We nemen als uitgangspunt een individu met K=1 en een individu met K=3. Na 1 generatie heeft het individu met K=1 één kind en het individu met K=3 drie kinderen. In de 10e generatie is er nog steeds 1 individu met de genen van ons oorspronkelijke individu met K=1 (1^10 =1), terwijl er van ons individu met ongeveer 60.000 zijn (3^10). Op die manier verspreiden de genen van individuen bij wie dit aantal hoger ligt zich vrij snel in een populatie. Een 'succesvol ontwerp' is in biologische zin dus niets meer of niets minder dan een ontwerp dat zo veel mogelijk nageslacht produceert dat zich ook weer voortplant.
quote:
Dit is een eigenschap die God hun heeft gegeven zodat zij ten alle tijden kunnen overleven.
Dat is jouw geloofsovertuiging, geen feit.
quote:
Maar dit is zeker geen bewijs dat zij in staat zijn nieuwere hogere levensvormen aan te nemen.
Nee, het bewijs daarvoor is 150 jaar wetenschappelijk onderzoek door vele wetenschappers. Bovendien is 'hogere levensvorm' een onzinnige term in biologische zin.
pi_57029972
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 00:45 schreef kazakx het volgende:

[..]

Heb je een patent op wetenschap dat alleen jij conclusies kan trekken? Ik zie je namelijk vaker van dit soort onzin uitkramen.
Ja, dat patent heb ik inderdaad. Zolang er geen wetenschappelijke definitie van God is, zegt wetenschap niks over God. Het valt dan namelijk buiten het wetenschappelijke gebied. Ik weet niet hoe moeilijk dat te begrijpen is, maar denk er es over na.

Natuurlijk willen sommige mensen dat extra stukje bevestiging voor hun eigen geloof, maar dat is in mijn ogen een teken van wetenschapsmisvatting. En een niet al te solide geloven.
pi_57030169
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 10:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, dat patent heb ik inderdaad. Zolang er geen wetenschappelijke definitie van God is, zegt wetenschap niks over God. Het valt dan namelijk buiten het wetenschappelijke gebied. Ik weet niet hoe moeilijk dat te begrijpen is, maar denk er es over na.
Sommige creationisten hanteren natuurlijk wel een empirisch verifieerbare definitie van hun god. Bijvoorbeeld de entiteit die 6000 jaar geleden uit een hoopje klei een man schiep en vervolgens uit een van zijn ribben een vrouw.
  donderdag 28 februari 2008 @ 11:14:43 #146
pi_57030474
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 11:00 schreef Monolith het volgende:

[..]

Sommige creationisten hanteren natuurlijk wel een empirisch verifieerbare definitie van hun god. Bijvoorbeeld de entiteit die 6000 jaar geleden uit een hoopje klei een man schiep en vervolgens uit een van zijn ribben een vrouw.
Zijn ze op zoek naar 6000 jaar oude gefossiliseerde klei-afdrukken van God's handen?
pi_57030631
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 11:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zijn ze op zoek naar 6000 jaar oude gefossiliseerde klei-afdrukken van God's handen?
Als je met 'ze' creationisten bedoelt, dan kan ik melden dat die niet zo heel erg geļnteresseerd zijn in empirisch onderzoek.
Gelukkig zijn er ook nog wetenschappers. Een hypothese die voortkomt uit bovenstaande 'theorie' impliceert namelijk dat de oudste mens 6000 jaar oud is en we weten inmiddels wel dat dit niet bepaald het geval is. Enkeltje prullenbak dus.
pi_57039258
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 07:18 schreef Alicey het volgende:

kazakx, voor zover ik kan beredeneren zegt de Big Bang theorie niets over God. Dito voor de evolutietheorie. Kun jij beredeneren dat een van die theorieen of beiden wel iets zeggen over God? Het is altijd makkelijker om met iets op de proppen te komen dan met niets, vandaar dat ik het jou vraag.
Misschien kan Kazakx aanwijzen waar de parameter "God" in de evolutietheorie of de BB theorie tevoorschijn komt, en hoe deze wetenschappelijk gedefinieerd is.

Je moet goed onderscheid maken tussen wat je persoonlijk denkt wat een theorie impliceert ( dit kan religieus, wetenschappelijk, sociaal, politiek of wat dan ook zijn ) en naar de eigenlijke theorie zelf kijken. Ik ben behoorlijk bekend met de BB theorie, maar ik zie nergens iets voorbij komen als God. Ook niet zo gek natuurlijk, want wat zou een theologisch begrip in een wetenschappelijke theorie moeten zoeken?

Stel, ik heb een fysische theorie over aggregatietoestanden. Ik kijk naar water, hoe dat smelt van ijs naar vloeistof. Daarbij worden er allemaal waterstofbruggetjes doorbroken, en er valt nog een heleboel meer over te zeggen. Tot zover de fysische theorie.

Dan zeg ik: da's God, die alle waterstofbruggetjes doorbreekt, middels elektromagnetische krachten ! Dus zegt het smelten van water iets over God.

Da's dan mijn persoonlijke overtuiging, maar een fysicus zal zeggen: als je een wetenschappelijke theorie interpreteert, dan is het wel zo handig dat je dat middels de wetenschappelijke methode doet. Wat is "God" dan ?

Een hele uitleg over iets wat volgens mij vrij triviaal is.
  donderdag 28 februari 2008 @ 17:24:26 #149
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57039549
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 17:12 schreef Haushofer het volgende:
Stel, ik heb een fysische theorie over aggregatietoestanden. Ik kijk naar water, hoe dat smelt van ijs naar vloeistof. Daarbij worden er allemaal waterstofbruggetjes doorbroken, en er valt nog een heleboel meer over te zeggen. Tot zover de fysische theorie.

Dan zeg ik: da's God, die alle waterstofbruggetjes doorbreekt, middels elektromagnetische krachten ! Dus zegt het smelten van water iets over God.

Da's dan mijn persoonlijke overtuiging, maar een fysicus zal zeggen: als je een wetenschappelijke theorie interpreteert, dan is het wel zo handig dat je dat middels de wetenschappelijke methode doet. Wat is "God" dan ?
Anderzijds kan het ook zo zijn dat iemand ervan overtuigd is dat het smelten van ijs iets is waarbij God ingrijpt, omdat een vaste stof een vloeistof wordt – iets wat zo wonderbaarlijks is, dat moet God wel doen.

En dan kom jij met een fysische verklaring – die an sich niets over God vertelt, maar misschien voor de gelovige wel de 'wonderbaarlijkheid' van het smelten weghaalt. Ik denk dat dat nog het grootste probleem is voor veel gelovigen, dat iets te beschrijven valt in louter mechanische processen zonder goddelijke interventie, waar zij eerst ruimte aan God hadden toebedeeld.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 10:54:28 #150
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57056060
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 17:24 schreef Iblis het volgende:

[..]

Anderzijds kan het ook zo zijn dat iemand ervan overtuigd is dat het smelten van ijs iets is waarbij God ingrijpt, omdat een vaste stof een vloeistof wordt – iets wat zo wonderbaarlijks is, dat moet God wel doen.
[...]
...en dan krijg je dit
pi_57056636
quote:
there are many phenomena that cannot be explained by secular gravity alone, including such mysteries as how angels fly, how Jesus ascended into Heaven, and how Satan fell when cast out of Paradise.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 11:22:07 #152
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57056665
The Onion is een satirische site!
pi_57057174
quote:

[..]

Technologie blijft een erg slechte analogie voor je stelling, aangezien technologie ontwikkeling veel meer op evolutie lijkt.

Die chip heeft zijn bestaan vooral te danken aan kopieren en combineren van al lang bestaande zaken. Een behoorlijk random proces, aangezien er van de 100 technologieėn 99 in de prullenbak belanden. Je kunt dan ook van elke technologie een mooie evolutionaire stamboom maken.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  vrijdag 29 februari 2008 @ 12:01:23 #154
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57057602
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 11:22 schreef Iblis het volgende:
The Onion is een satirische site!
joh!
  vrijdag 29 februari 2008 @ 12:04:24 #155
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57057651
Maar - het punt wordt wel gemaakt: Er is geen verklaring voor een gedeelte van het fenomeen zwaartekracht. Er is een gat in onze kennis en toch is er geen gelovige die daar god in stopt. Maar zodra het gaat om evolutie of BBT (even zozeer bewezen als de theorie van de zwaartekracht) dan is het plotseling god.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 12:11:45 #156
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57057799
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 12:01 schreef wijsneus het volgende:

[..]

joh!
Dat was voor JedaiNait omdat hij een PI had, terwijl een me geschikter leek als je wist dat het satirisch was.
pi_57057922
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 12:11 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat was voor JedaiNait omdat hij een [ afbeelding ] PI had, terwijl een [ afbeelding ] me geschikter leek als je wist dat het satirisch was.
Ik had eerlijk gezegd niet eens gezien op welke site het stond .
  zaterdag 1 maart 2008 @ 11:31:31 #158
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57077920
quote:

[..]

Onzin. Je kan bijvoorbeeld een genetisch algoritme gebruiken om een FPGA-achtige schakeling te programmeren om twee verschillende tonen te onderscheiden. Dit is een 'domme' ontwerp methode die een resultaat oplevert die de menselijke kennis te boven gaat. Met een dergelijk experiment werd een schakeling ontworpen waarvan de menselijke ontwerpers niet snapten hoe hij kon werken. Dus nee, een schijnbaar intelligent ontwerp is niet per definitie intelligent ontworpen.
quote:
Hoezo 'weten' wij dat? Dat lijkt nml prima te kunnen.
quote:
Wat jij als voorbeeld aanhaalt zijn processen waarbij organismes zich kunnen aanpassen aan de nieuwe omgeving zodat zij kunnen overleven en hun genen kunnen doorgeven aan de nieuwere generatie. Dit is een eigenschap die God hun heeft gegeven zodat zij ten alle tijden kunnen overleven. Maar dit is zeker geen bewijs dat zij in staat zijn nieuwere hogere levensvormen aan te nemen.
Dat is nogal een ongefundeerde aanname
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_57125826
Dit is overigens ook wel een aardig projectje (nog wel erg in ontwikkeling). Het idee is om een soort van creationisme 'flowchart' te maken.
  maandag 3 maart 2008 @ 14:17:20 #160
pi_57126361
quote:
Op maandag 3 maart 2008 13:53 schreef Monolith het volgende:
Dit is overigens ook wel een aardig projectje (nog wel erg in ontwikkeling). Het idee is om een soort van creationisme 'flowchart' te maken.
Dat beloofd wat
  † In Memoriam † maandag 3 maart 2008 @ 14:45:27 #161
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_57127048
quote:
Nog wel een erge understatement gezien er bij vraag 1 nog slechts 1 antwoord kiesbaar is
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_57191165
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 09:09 schreef wijsneus het volgende:
pi_57343764
quote:
Ik ben onder de indruk zeg. Na 3 klikjes houd het op
pi_57344714
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 01:52 schreef kazakx het volgende:

[..]

Ik ben onder de indruk zeg. Na 3 klikjes houd het op
Reageer je nog even op de serieuze, inhoudelijke posts in dit topic?
pi_57345171
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 08:00 schreef Monolith het volgende:

[..]

Reageer je nog even op de serieuze, inhoudelijke posts in dit topic?
Op welke post wil je een antwoord?
pi_57345601
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 08:56 schreef kazakx het volgende:

[..]

Op welke post wil je een antwoord?
Deze, deze en deze staan bijvoorbeeld nog open.
  donderdag 13 maart 2008 @ 09:46:15 #167
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57345843
Creationisten pretenderen wetenschappelijk te werk te gaan. Daarom wil ik graag (al drie topics lang) antwoord op deze vragen.
pi_57346071
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 10:20 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het zou wel makkelijk zijn als je de kunst van het begrijpend lezen nog enigszins onder de knie had en bovendien je eigen argumenten zou begrijpen. Laten we maar weer eens even het probleem herhalen:
-We willen weten of iets 'intelligent ontworpen' is of niet.
-Daarvoor moeten we dus objectieve criteria opstellen, die we vervolgens kunnen gebruiken om te bepalen of iets al dan niet 'intelligent ontworpen' is.
-Cruciaal hierbij is of iets 'intelligent ontworpen of 'onintelligent ontworpen' is. Een rivier die 'ontworpen' is door smeltwater dat vanuit een berg naar beneden vloeit is bijvoorbeeld niet 'intelligent ontworpen'. Het cruciale verschil dat men hanteert (dat probeer jij ook te zeggen ook al lukt het je niet helemaal om het duidelijk te formuleren) is dat er op voorhand een 'intentie' was om iets te ontwerpen.
-Hoe detecteren we vervolgens een intentie? Volgens de basisregels van de logica moeten we dan een set eigenschappen S vinden zodat S -> I en niet (S -> (niet I)), waarbij I intentie is. Een poging van de ID beweging om S te definiėren is irreducible complexity oftewel 'Geen enkel subsysteem van een systeem bestaande uit onderdelen X1 t/m Xn is functioneel'. Dat bleek geen logisch consistente definitie aangezien S -> (niet I) daar ook opging.
Jouw definitie is mij niet helemaal duidelijk, maar ik krijg de indruk dat dit is omdat je zelf de materie niet echt begrijpt. Leg nou eens even duidelijk uit welke verzameling objectieve criteria volgens jou gebruikt kunnen worden om het verschil tussen ontwerp met intentie en ontwerp zonder intentie te detecteren.
[..]
Moet ik hier op persoonlijke aanvallen reageren of op inhoudelijke dingen? Ik negeer even de persoonlijke aanvallen. En probeer het op nivo te houden he.
Als je wil weten wat intelligent ontwerp is hoef je alleen maar te kijken naar empirische voorbeelden. Een boek bijvoorbeeld. We weten dat het een schrijver heeft. Dus wat maakt dat boek een intelligent ontwerp:
- Er zit een verhaallijn in (of logisch opgebouwd)
- Het heeft een doel
- De kansfactor dat het door toeval is ontstaan is nihil.

Dit is wat mij op de eerste plaats te binnen schiet.
quote:
Hoeveel fouten kun je in 3 regeltjes tekst gooien? Ten eerste speelt toeval geen rol in natuurlijke selectie. Ten tweede is natuurlijke selectie geen proces, maar een mechanisme. Evolutie is het proces waaronder andere mutatie en natuurlijke selectie een rol spelen (daarnaast ook zaken als sexuele selectie natuurlijk). Verder weten wij wel degelijk dat 'toeval nieuwe betere dingen kan creėeren'. Ik heb een paar post hierboven notabene het HIV-1 VPU als voorbeeld gegeven.
[..]
Dus kans speelt geen rol in de evolutietheorie? Probeer zelf een definitie te geven van de evolutietheorie dan kan ik met jou er inhoudelijk op ingaan. Als ik 10 verschillende neo-darwinisten vraag wat het is krijg ik 10 verschillende definities. Dus definieer even dat van hou om misverstanden tegen te gaan.
quote:
Wat jij hier beschrijft is een vorm van Lamarckisme (een allang achterhaalde theorie) en geen evolutie. Genetische variatie (o.a. veroorzaakt door mutaties) zorgt voor variatie in 'het aantal kinderen van een individu dat zelf ook weer kinderen krijgt' (We noemen dit getal even K). Stel nu dat we er even vanuit gaan dat er in 10 generaties geen significante genetische veranderingen plaatsvinden die K beļnvloeden. We nemen als uitgangspunt een individu met K=1 en een individu met K=3. Na 1 generatie heeft het individu met K=1 één kind en het individu met K=3 drie kinderen. In de 10e generatie is er nog steeds 1 individu met de genen van ons oorspronkelijke individu met K=1 (1^10 =1), terwijl er van ons individu met ongeveer 60.000 zijn (3^10). Op die manier verspreiden de genen van individuen bij wie dit aantal hoger ligt zich vrij snel in een populatie. Een 'succesvol ontwerp' is in biologische zin dus niets meer of niets minder dan een ontwerp dat zo veel mogelijk nageslacht produceert dat zich ook weer voortplant.
Ik kan mee in deze gedachtengang maar wat is je punt? Dit is toch hartstikke logisch. Als we van adam en eva komen dan is dit een logische gevolg want stel dat adam en eva van 2 verschillende rassen waren, hoe zou je dan de verschillende rassen op aarde moeten verklaren?
Ik geloof dat je hier doelt op micro-evolutie en je hebt mij nooit horen zeggen dat ik dat ontken.
quote:
Dat is jouw geloofsovertuiging, geen feit.
Hetzelfde idee heb ik over macro-evolutie
quote:
Nee, het bewijs daarvoor is 150 jaar wetenschappelijk onderzoek door vele wetenschappers. Bovendien is 'hogere levensvorm' een onzinnige term in biologische zin.
Welk bewijs?
Hogere levensvorm bedoelde ik in de vorm van complexiteit.
  donderdag 13 maart 2008 @ 10:01:38 #169
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_57346076
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 09:46 schreef wijsneus het volgende:
Creationisten pretenderen wetenschappelijk te werk te gaan. Daarom wil ik graag (al drie topics lang) antwoord op deze vragen.
Ik ben geen creationist maar ik zal je vragen eens proberen te beantwoorden:
- De hypothese van het creationisme
- De voorspellingen die aan de hand van deze hypothese kunnen worden gedaan
- De mogelijke falsificaties van deze hypothese.

Hypothese: In principe hetzelfde als de horlogemaker theorie. De laatste jaren wordt vooral gekeken naar biochemie om creationisme te bewijzen.
De componenten om bloed te laten stollen functioneren bijvoorbeeld niet afzonderlijk alleen in combinatie. Dit is te ingewikkeld om "per ongeluk" te ontstaan dus dit is een bewijs voor een creator.
Helaas klopt deze theorie niet, Orca's missen twee componenten en hun bloed stolt ook prima.

Mensen stammen niet af van de apen want apen hebben meer chromosomen. De evolutie theorie zegt dat je niet zomaar een chromosoom kwijt kunt raken dus wij zijn niet verwant aan apen.

Ook dit klopt niet. Wij stammen niet af van apen, wij delen een gemeenschappelijke voorouder. ten tweede hebben wij inderdaad een of twee chromosomen minder (sorry weet niet meer hoeveel). het menselijke chromosoom twee is gefuseerd uit twee andere chromosomen. (Het bewijs is in ons DNA te vinden, chromosoom twee bevat halverwege een begin en eind marker.

De voorspelling die je kunt doen aan de hand van de creatie is dat god alles heeft gemaakt en perfect is en levensvormen zouden dus statisch moeten zijn. micro evolutie bestaat wel bij simpele levensvormen, niet bij complexe. Alles wat hier van afwijkt is het werk van satan.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_57346088
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 09:46 schreef wijsneus het volgende:
Op jou hoef ik niet te reageren. Leer ff hoe je met mensen moet communiceren voordat je antwoorden wil hebben.
  donderdag 13 maart 2008 @ 10:09:54 #171
94617 Ps2K
pi_57346183
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 10:01 schreef kazakx het volgende:

Als je wil weten wat intelligent ontwerp is hoef je alleen maar te kijken naar empirische voorbeelden. Een boek bijvoorbeeld. We weten dat het een schrijver heeft. Dus wat maakt dat boek een intelligent ontwerp:
- Het heeft een doel
- Het DNA is niet logisch opgebouwd, wetenschappers staan nog steeds versteld van de hoeveelheid (junk) die in het dna zit.
- Het leven heeft slechts een doel: Gaat heen en vermenigvuldigt u
- "het is zo onwaarschijnlijk dat het nooit kan gebeuren" is een non argument. De kans om de loterij te winnen is ook nihil en toch zijn er mensen die hem winnen. kijk nooit naar hoe onwaarschijnlijk het is maar naar hoe waarschijnlijk het WEL is. Je ziet dat alles dan een stuk simpeler wordt. Hoe klein de kans ook is, ook ik kan de loterij winnen.

Als je een oneindig aantal apen op oneindig veel typmachines willekeurig laat typen dan produceren zij op een gegeven moment de werken van shakespeare. De kans dat het gebeurt is erg klein, maar het gebeurt wel.
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_57346185
Waarom komt telkens weer het idee naar boven borrelen dat een wetenschappelijk idee of theorie een "geloofsovertuiging" is? Waarom wordt geloven soms zo makkelijk als geloven in religieuze zin opgevat, voor door religieuze mensen?
  donderdag 13 maart 2008 @ 10:21:33 #173
27698 Doffy
pi_57346367
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 10:09 schreef Ps2K het volgende:
- Het leven heeft slechts een doel: Gaat heen en vermenigvuldigt u
Zelfs dat niet. Genen die zich voortplanten, overleven. Genen die dat niet doen, overleven niet. Dat is geen doel, dat is een consequentie. Het is niet zo dat al het leven móet voortplanten: kijk maar naar mieren of bijen, bijvoorbeeld.

Het is wel logisch dat de evolutie een sterke drang tot voortplanting in alle wezens heeft ingebakken: immers, hoe meer voortplanting, hoe beter het -in grote lijnen- is voor de soort. Maar dan nog is het geen doel van 'het leven'.

[ Bericht 9% gewijzigd door Doffy op 13-03-2008 10:29:00 ]
'Nuff said
  donderdag 13 maart 2008 @ 10:25:02 #174
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57346436
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 10:10 schreef Haushofer het volgende:
Waarom komt telkens weer het idee naar boven borrelen dat een wetenschappelijk idee of theorie een "geloofsovertuiging" is? Waarom wordt geloven soms zo makkelijk als geloven in religieuze zin opgevat, voor door religieuze mensen?
Omdat veel wetenschappelijke theorieėn ‘maar’ een theorie heten. En dat is iets wat niet zeker is. Bovendien blijven wetenschappers maar proberen om te experimenteren om fouten te ontdekken. En verder zullen ze vaak zeggen dat echt bewijs voor een theorie niet mogelijk is, je hebt hooguit een solide hypothese die voor het grootste deel boven twijfel verheven is.

Maar al die nuances en mitsen en maren gaan verloren, en de conclusie is al snel: Ha, het is een onbewezen theorietje waar je dus in geloofd. En zeker als je dan ook nog een geloof hebt waarvoor ‘bewijs’ kunt vinden in ‘hoe mooi de wereld in elkaar zit’ of ‘die ene keer dat je ergens om bad en het gebeurde’. Dan lijkt het me duidelijk welke overtuiging de beste papieren heeft.
pi_57347087
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 10:01 schreef kazakx het volgende:

[..]

Moet ik hier op persoonlijke aanvallen reageren of op inhoudelijke dingen? Ik negeer even de persoonlijke aanvallen. En probeer het op nivo te houden he.
Misplaatste arrogantie over onderwerpen waarvan je al laat zien ze totaal niet te begrijpen terwijl er toch al voldoende literatuur over te vinden is, maakt dit soort discussies soms wat vermoeiend.
quote:
- Het heeft een doel

Dit is wat mij op de eerste plaats te binnen schiet.
Je redenering hier is als volgt:
-We weten van X dat het intelligent ontworpen is.
-X heeft eigenschappen A, B, C.
-Uit het feit dat iets eigenschappen A, B en C kunnen we dus afleiden dat Y ontworpen is.

Zoals ik al eerder uitlegde is dat geen geldige redenering en daarom vroeg ik om duidelijke algemene criteria die onderscheidend waren tussen 'intelligent ontworpen' en 'onintelligent ontworpen of toevallig ontstaan'. Een verhaallijn is geen algemeen toepasbaar criterium. 'Een doel' wel, maar dat is een criterium dat niet onderscheidend is en bovendien niet objectief. Het is niet onderscheidend omdat bijvoorbeeld de HIV-1 VPU die ik eerder aanhaalde een 'doel' heeft, namelijk het omzeilen van het menselijk immuunsysteem, maar toch ontstaan is door toeval + selectie oftewel 'onintelligent ontwerp'. Het is niet objectief omdat wij overal doelen in kunnen zien. Heeft een rivier als doel om water te verplaatsen van A naar B? Heeft de zwaartekracht als doel om objecten richting aarde te verplaatsen? Heeft een bever als doel een dam te bouwen of loopt hij gewoon takjes te verplaatsen zonder enig doel? Enzovoort.

Het idee dat 'de kansfactor dat het door toeval is ontstaan' begint een beetje te lijken op de gangbare definities van 'intelligent ontwerp'. Toeval is echter een te beperkte kwalificatie. Men hanteert niet 'toeval', maar 'natuurlijke processen'. Dat zijn toevalsprocessen als mutatie, maar ook deterministische processen als natuurlijke selectie.
quote:
[..]

Dus kans speelt geen rol in de evolutietheorie? Probeer zelf een definitie te geven van de evolutietheorie dan kan ik met jou er inhoudelijk op ingaan. Als ik 10 verschillende neo-darwinisten vraag wat het is krijg ik 10 verschillende definities. Dus definieer even dat van hou om misverstanden tegen te gaan.
Als je niet wilt worden aangevallen op je vermogen om begrijpend te lezen, dan zou ik toch eens wat zorgvuldiger lezen. Ik zei niet dat 'kans geen enkele rol speelt in de evolutietheorie'. Ik zei dat kans geen enkele rol speelt bij natuurlijk selectie. De meest simpele, algemene definitie van evolutie is 'selectie opererend op objecten die repliceren met willekeurige mutaties'.
quote:
[..]

Ik kan mee in deze gedachtengang maar wat is je punt? Dit is toch hartstikke logisch. Als we van adam en eva komen dan is dit een logische gevolg want stel dat adam en eva van 2 verschillende rassen waren, hoe zou je dan de verschillende rassen op aarde moeten verklaren?
Ik geloof dat je hier doelt op micro-evolutie en je hebt mij nooit horen zeggen dat ik dat ontken.
Hoewel de begrippen 'micro-evolutie' en 'macro-evolutie' weliswaar soms gehanteerd worden in de biologie, zijn dat niet de begrippen zoals creationisten denken dat ze bestaan. Creationisten hebben vaak het idee dat micro-evolutie zoiets is als 'evolutie binnen een soort' en macro evolutie 'het ontstaan van nieuwe soorten'. Dat is niet het geval.
quote:
[..]

Hetzelfde idee heb ik over macro-evolutie
Wat is micro- en wat is macro-evolutie volgens jou? Bovendien is het niet echt verwonderlijk dat je dat idee hebt gezien het feit dat je continu laat zien niet echt te begrijpen wat de theorieėn inhouden, hoe de wetenschap werkt, etcetera.
quote:
[..]

Welk bewijs?
Hogere levensvorm bedoelde ik in de vorm van complexiteit.
Dergelijke beweringen zijn volstrekt betekenisloos als je je maar blijft verhullen in vaagheden. Volgens mij probeer je dus te stellen dat 'evolutie geen toenemende complexiteit kan veroorzaken'. Begin eerst maar eens met het definiėren van 'complexiteit'. Shannon complexiteit, Kolmogorov complexiteit, iets simpels als 'aantal genen' misschien?

[ Bericht 0% gewijzigd door Monolith op 13-03-2008 13:46:02 ]
  donderdag 13 maart 2008 @ 12:03:17 #176
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57348486
Die laatste definitie wordt leuk als je reptielen en zoogdieren gaat vergelijken
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 13 maart 2008 @ 12:06:46 #177
27698 Doffy
pi_57348544
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 12:03 schreef ATuin-hek het volgende:
Die laatste definitie wordt leuk als je reptielen en zoogdieren gaat vergelijken
Probeer sommige planten of bomen eens!
'Nuff said
  donderdag 13 maart 2008 @ 12:08:59 #178
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57348585
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 12:06 schreef Doffy het volgende:

[..]

Probeer sommige planten of bomen eens!
Dan wordt het idd nog leuker
Onikaan ni ov dovah
pi_57350969
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 12:03 schreef ATuin-hek het volgende:
Iets dergelijks was inderdaad mijn reactie geweest. Misschien moeten we naar het aantal baseparen kijken. Mens versus amoebe ofzo.
  donderdag 13 maart 2008 @ 15:13:48 #180
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_57352437
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 10:25 schreef Iblis het volgende:

[..]

Omdat veel wetenschappelijke theorieėn ‘maar’ een theorie heten. En dat is iets wat niet zeker is. Bovendien blijven wetenschappers maar proberen om te experimenteren om fouten te ontdekken. En verder zullen ze vaak zeggen dat echt bewijs voor een theorie niet mogelijk is, je hebt hooguit een solide hypothese die voor het grootste deel boven twijfel verheven is.

Maar al die nuances en mitsen en maren gaan verloren, en de conclusie is al snel: Ha, het is een onbewezen theorietje waar je dus in geloofd. En zeker als je dan ook nog een geloof hebt waarvoor ‘bewijs’ kunt vinden in ‘hoe mooi de wereld in elkaar zit’ of ‘die ene keer dat je ergens om bad en het gebeurde’. Dan lijkt het me duidelijk welke overtuiging de beste papieren heeft.
wrs ten overvloede maar toch: http://www.notjustatheory.com/
  donderdag 13 maart 2008 @ 15:39:08 #181
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57352968
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 10:02 schreef kazakx het volgende:

[..]

Op jou hoef ik niet te reageren. Leer ff hoe je met mensen moet communiceren voordat je antwoorden wil hebben.
Ah. Nee goed. Duidelijk.
  donderdag 13 maart 2008 @ 15:45:25 #182
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57353104

Ontworpen of niet?
  donderdag 13 maart 2008 @ 15:51:43 #183
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57353229
Rofl. Ipod?

je vraagt toch niet serieus of dit ontworpen is?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheļst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_57353276
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 15:51 schreef Scaurus het volgende:
Rofl. Ipod?

je vraagt toch niet serieus of dit ontworpen is?
Hij vraagt het natuurlijk gewoon om het onderscheid aan te duiden tussen iets wat ontworpen is en iets wat ontworpen lijkt.
  donderdag 13 maart 2008 @ 15:56:15 #185
pi_57353320
quote:
Omdat dat de manier is waarop ze naar de wereld kijken. Hun geloof is de basis van hun wereldbeeld. Voor zover er zaken worden waargenomen en er word nagedacht gebeurd dat in het kader van het geloof. Gelovigen kunnen hun geloof er niet los van zien en ze kunnen zich niet voorstellen dat andere mensen dat wel kunnen.
  zondag 16 maart 2008 @ 02:08:17 #186
170036 Klit
In medio virtus
pi_57407161
quote:
Wacht even, Ik lees iets in Het Boek en daar Geloof ik in,
Jij leest iets in een boek en daar geloof jij in.

Bij mij heet het dan ineens een Geloofsovertuiging en bij jou heet het dan anders of zo?
Laedere facile, mederi difficile
  zondag 16 maart 2008 @ 02:36:56 #187
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57407463
quote:
Op zondag 16 maart 2008 02:08 schreef Klit het volgende:

[..]

Wacht even, Ik lees iets in Het Boek en daar Geloof ik in,
Jij leest iets in een boek en daar geloof jij in.

Bij mij heet het dan ineens een Geloofsovertuiging en bij jou heet het dan anders of zo?
Jij gelooft het zonder bewijs. Mensen zoals Haushofer (en ik zelf) kunnen dergelijke dingen in onze boeken controleren op correctheid. Wat als 'waar' wordt gezien hoeft ook niet constant te zijn. Deze en andere dingen maken het behoorlijk verschillend.
Onikaan ni ov dovah
  zondag 16 maart 2008 @ 02:48:23 #188
170036 Klit
In medio virtus
pi_57407580
quote:
Op zondag 16 maart 2008 02:36 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Jij Gelooft het zonder bewijs. Mensen zoals Haushofer (en ik zelf) kunnen dergelijke dingen in onze boeken controleren op correctheid. Wat als 'waar' wordt gezien hoeft ook niet constant te zijn. Deze en andere dingen maken het behoorlijk verschillend.
Jullie kunnen het in boeken controleren op echtheid en dat kan ik ook, ik zie nog steeds jouw verschil niet hoor.
pi_57407594
quote:
Op zondag 16 maart 2008 02:48 schreef Klit het volgende:

[..]

Jullie kunnen het in boeken controleren op echtheid en dat kan ik ook, ik zie nog steeds jouw verschil niet hoor.
Hoe controleer jij dat dan?
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 16 maart 2008 @ 03:01:17 #190
170036 Klit
In medio virtus
pi_57407669
quote:
Op zondag 16 maart 2008 02:50 schreef OllieA het volgende:

[..]

Hoe controleer jij dat dan?
Net als jij, uit/in een Boek.
  zondag 16 maart 2008 @ 03:06:54 #191
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57407697
quote:
Op zondag 16 maart 2008 03:01 schreef Klit het volgende:

[..]

Die vlieger gaat niet op. Dan ben je het 'Boek' aan het controleren/bewijzen met zichzelf.
Onikaan ni ov dovah
pi_57407699
quote:
Op zondag 16 maart 2008 03:01 schreef Klit het volgende:

[..]

Dus jij leest iets in het Boek en kijkt of het klopt door nog eens in het Boek te lezen?
Ik vind je niet erg helder.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 16 maart 2008 @ 03:10:47 #193
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57407723
quote:
Op zondag 16 maart 2008 02:48 schreef Klit het volgende:

[..]

Het 'controleerbaar experiment' gedeelte is ook een mooi verschil
Onikaan ni ov dovah
  zondag 16 maart 2008 @ 03:14:39 #194
170036 Klit
In medio virtus
pi_57407754
quote:
Op zondag 16 maart 2008 03:06 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Die vlieger gaat niet op. Dan ben je het 'Boek' aan het controleren/bewijzen met zichzelf.
quote:
Op zondag 16 maart 2008 02:36 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Jij gelooft het zonder bewijs. Mensen zoals Haushofer (en ik zelf) kunnen dergelijke dingen in onze boeken controleren op correctheid. Wat als 'waar' wordt gezien hoeft ook niet constant te zijn. Deze en andere dingen maken het behoorlijk verschillend.
Ik zie het verschil niet eigenlijk hoor.
  zondag 16 maart 2008 @ 03:20:59 #195
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57407798
quote:
Op zondag 16 maart 2008 03:14 schreef Klit het volgende:

[..]

[..]

Het verschil tussen 1 heilig Boek en een bibliotheek aan boeken met gerelateerde experimenten en publicaties is toch niet zo moeilijk te zien?
Onikaan ni ov dovah
pi_57407904
quote:
Op zondag 16 maart 2008 03:14 schreef Klit het volgende:

[..]

[..]

Tja, als je dat verschil niet ziet ben je een domme doos.
En dat dit topic nog steeds open is, pleit niet voor de moderatie op WFL.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 16 maart 2008 @ 03:35:20 #197
170036 Klit
In medio virtus
pi_57407907
Het gaat erom dat je iets aanneemt uit een boek zonder dat je het zelf hebt kunnen verifiėren.
  zondag 16 maart 2008 @ 04:38:32 #198
94617 Ps2K
pi_57408170
quote:
Op zondag 16 maart 2008 03:35 schreef Klit het volgende:
Het gaat erom dat je iets aanneemt uit een boek zonder dat je het zelf hebt kunnen verifiėren.
Nou... de er zit nogal een verschil tussen de bijbel en bijvoorbeeld de principia mathematica....
  zondag 16 maart 2008 @ 09:54:30 #199
170036 Klit
In medio virtus
pi_57409012
Ja dat klopt, maar het gaat over et principe "ik neem iets aan uit een boek" , wat de inhoud dan is doet nu even niet terzake.
  zondag 16 maart 2008 @ 10:50:42 #200
27698 Doffy
pi_57409418
quote:
Religieuze zaken zijn bij definitie niet in de echte wereld te verifieren, wetenschappelijke zaken zijn dat per definitie wel. Dat is het verschil.
'Nuff said
  zondag 16 maart 2008 @ 11:43:03 #201
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57410105
quote:
Jij doet dat ja. Ik niet.
Nouja niet Ik controleer niet alles maar heb wel de mogelijkheid dat te doen.

[ Bericht 17% gewijzigd door ATuin-hek op 16-03-2008 11:52:10 ]
Onikaan ni ov dovah
  zondag 16 maart 2008 @ 12:26:49 #202
170036 Klit
In medio virtus
pi_57410810
quote:
Op zondag 16 maart 2008 11:43 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Jij doet dat ja. Ik niet.
Nouja niet Ik controleer niet alles maar heb wel de mogelijkheid dat te doen.
Ah, U is een dusdanige wetenschapper dat je in staat bent om alles wat je uit boeken opsteekt ook daadwerkelijk zou kunnen controleren.
Kom op zeg, je vertrouwd die wetenschappers toch ook gewoon omdat je er vanuit gaat dat het klopt wat ze schrijven? Je hebt helemaal niet de mogelijkheid om het te controleren, dat mocht je willen.
Je controleert helemaal niets dus, of heb je en voorbeeld wat je het afgelopen jaar nog hebt gecontroleerd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')