quote:there are many phenomena that cannot be explained by secular gravity alone, including such mysteries as how angels fly, how Jesus ascended into Heaven, and how Satan fell when cast out of Paradise.
Technologie blijft een erg slechte analogie voor je stelling, aangezien technologie ontwikkeling veel meer op evolutie lijkt.quote:Op donderdag 28 februari 2008 01:16 schreef kazakx het volgende:
[..]
Of wij het nu weten of niet. Een chip is geengineerd. Dat is een feit. Punt. Hoe we het weten maakt even niet uit voor die chip voorbeeld.
joh!quote:Op vrijdag 29 februari 2008 11:22 schreef Iblis het volgende:
The Onion is een satirische site!
Dat was voor JedaiNait omdat hij eenquote:
Ik had eerlijk gezegd niet eens gezien op welke site het stondquote:Op vrijdag 29 februari 2008 12:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat was voor JedaiNait omdat hij een [ afbeelding ] PI had, terwijl een [ afbeelding ] me geschikter leek als je wist dat het satirisch was.
Onzin. Je kan bijvoorbeeld een genetisch algoritme gebruiken om een FPGA-achtige schakeling te programmeren om twee verschillende tonen te onderscheiden. Dit is een 'domme' ontwerp methode die een resultaat oplevert die de menselijke kennis te boven gaat. Met een dergelijk experiment werd een schakeling ontworpen waarvan de menselijke ontwerpers niet snapten hoe hij kon werken. Dus nee, een schijnbaar intelligent ontwerp is niet per definitie intelligent ontworpen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 01:16 schreef kazakx het volgende:
[..]
Of wij het nu weten of niet. Een chip is geengineerd. Dat is een feit. Punt. Hoe we het weten maakt even niet uit voor die chip voorbeeld.
Hoezo 'weten' wij dat? Dat lijkt nml prima te kunnen.quote:Natuurlijke selectie is dus geen toeval maar wel de mutaties die dat selecteerd. Dan is toeval toch een sleutel proces in natuurlijke selectie. Terwijl wij weten dat toeval geen nieuwere betere dingen kan creeeren.
Dat is nogal een ongefundeerde aannamequote:Wat jij als voorbeeld aanhaalt zijn processen waarbij organismes zich kunnen aanpassen aan de nieuwe omgeving zodat zij kunnen overleven en hun genen kunnen doorgeven aan de nieuwere generatie. Dit is een eigenschap die God hun heeft gegeven zodat zij ten alle tijden kunnen overleven. Maar dit is zeker geen bewijs dat zij in staat zijn nieuwere hogere levensvormen aan te nemen.
Dat beloofd watquote:Op maandag 3 maart 2008 13:53 schreef Monolith het volgende:
Dit is overigens ook wel een aardig projectje (nog wel erg in ontwikkeling). Het idee is om een soort van creationisme 'flowchart' te maken.
Nog wel een erge understatement gezien er bij vraag 1 nog slechts 1 antwoord kiesbaar isquote:Op maandag 3 maart 2008 13:53 schreef Monolith het volgende:
Dit is overigens ook wel een aardig projectje (nog wel erg in ontwikkeling). Het idee is om een soort van creationisme 'flowchart' te maken.
quote:Op donderdag 28 februari 2008 09:09 schreef wijsneus het volgende:
kazakx: nu voor de allerlaatste keer evolutie is niet 'toeval'. Het is het tegenovergestelde van toeval: het is een selectieproces. Moeten we nou verdomme elke keer weer uitleggen hoe het zit? Heb je poep in je ogen? wat jij denkt dat evolutie is noemen we een stroman.
Ik ben onder de indruk zeg. Na 3 klikjes houd het opquote:Op maandag 3 maart 2008 13:53 schreef Monolith het volgende:
Reageer je nog even op de serieuze, inhoudelijke posts in dit topic?quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:52 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik ben onder de indruk zeg. Na 3 klikjes houd het op
Op welke post wil je een antwoord?quote:Op donderdag 13 maart 2008 08:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Reageer je nog even op de serieuze, inhoudelijke posts in dit topic?
Moet ik hier op persoonlijke aanvallen reageren of op inhoudelijke dingen? Ik negeer even de persoonlijke aanvallen. En probeer het op nivo te houden he.quote:Op donderdag 28 februari 2008 10:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het zou wel makkelijk zijn als je de kunst van het begrijpend lezen nog enigszins onder de knie had en bovendien je eigen argumenten zou begrijpen. Laten we maar weer eens even het probleem herhalen:
-We willen weten of iets 'intelligent ontworpen' is of niet.
-Daarvoor moeten we dus objectieve criteria opstellen, die we vervolgens kunnen gebruiken om te bepalen of iets al dan niet 'intelligent ontworpen' is.
-Cruciaal hierbij is of iets 'intelligent ontworpen of 'onintelligent ontworpen' is. Een rivier die 'ontworpen' is door smeltwater dat vanuit een berg naar beneden vloeit is bijvoorbeeld niet 'intelligent ontworpen'. Het cruciale verschil dat men hanteert (dat probeer jij ook te zeggen ook al lukt het je niet helemaal om het duidelijk te formuleren) is dat er op voorhand een 'intentie' was om iets te ontwerpen.
-Hoe detecteren we vervolgens een intentie? Volgens de basisregels van de logica moeten we dan een set eigenschappen S vinden zodat S -> I en niet (S -> (niet I)), waarbij I intentie is. Een poging van de ID beweging om S te definiëren is irreducible complexity oftewel 'Geen enkel subsysteem van een systeem bestaande uit onderdelen X1 t/m Xn is functioneel'. Dat bleek geen logisch consistente definitie aangezien S -> (niet I) daar ook opging.
Jouw definitie is mij niet helemaal duidelijk, maar ik krijg de indruk dat dit is omdat je zelf de materie niet echt begrijpt. Leg nou eens even duidelijk uit welke verzameling objectieve criteria volgens jou gebruikt kunnen worden om het verschil tussen ontwerp met intentie en ontwerp zonder intentie te detecteren.
[..]
Dus kans speelt geen rol in de evolutietheorie? Probeer zelf een definitie te geven van de evolutietheorie dan kan ik met jou er inhoudelijk op ingaan. Als ik 10 verschillende neo-darwinisten vraag wat het is krijg ik 10 verschillende definities. Dus definieer even dat van hou om misverstanden tegen te gaan.quote:Hoeveel fouten kun je in 3 regeltjes tekst gooien? Ten eerste speelt toeval geen rol in natuurlijke selectie. Ten tweede is natuurlijke selectie geen proces, maar een mechanisme. Evolutie is het proces waaronder andere mutatie en natuurlijke selectie een rol spelen (daarnaast ook zaken als sexuele selectie natuurlijk). Verder weten wij wel degelijk dat 'toeval nieuwe betere dingen kan creëeren'. Ik heb een paar post hierboven notabene het HIV-1 VPU als voorbeeld gegeven.
[..]
Ik kan mee in deze gedachtengang maar wat is je punt? Dit is toch hartstikke logisch. Als we van adam en eva komen dan is dit een logische gevolg want stel dat adam en eva van 2 verschillende rassen waren, hoe zou je dan de verschillende rassen op aarde moeten verklaren?quote:Wat jij hier beschrijft is een vorm van Lamarckisme (een allang achterhaalde theorie) en geen evolutie. Genetische variatie (o.a. veroorzaakt door mutaties) zorgt voor variatie in 'het aantal kinderen van een individu dat zelf ook weer kinderen krijgt' (We noemen dit getal even K). Stel nu dat we er even vanuit gaan dat er in 10 generaties geen significante genetische veranderingen plaatsvinden die K beïnvloeden. We nemen als uitgangspunt een individu met K=1 en een individu met K=3. Na 1 generatie heeft het individu met K=1 één kind en het individu met K=3 drie kinderen. In de 10e generatie is er nog steeds 1 individu met de genen van ons oorspronkelijke individu met K=1 (1^10 =1), terwijl er van ons individu met ongeveer 60.000 zijn (3^10). Op die manier verspreiden de genen van individuen bij wie dit aantal hoger ligt zich vrij snel in een populatie. Een 'succesvol ontwerp' is in biologische zin dus niets meer of niets minder dan een ontwerp dat zo veel mogelijk nageslacht produceert dat zich ook weer voortplant.
Hetzelfde idee heb ik over macro-evolutiequote:Dat is jouw geloofsovertuiging, geen feit.
Welk bewijs?quote:Nee, het bewijs daarvoor is 150 jaar wetenschappelijk onderzoek door vele wetenschappers. Bovendien is 'hogere levensvorm' een onzinnige term in biologische zin.
Ik ben geen creationist maar ik zal je vragen eens proberen te beantwoorden:quote:Op donderdag 13 maart 2008 09:46 schreef wijsneus het volgende:
Creationisten pretenderen wetenschappelijk te werk te gaan. Daarom wil ik graag (al drie topics lang) antwoord op deze vragen.
Op jou hoef ik niet te reageren. Leer ff hoe je met mensen moet communiceren voordat je antwoorden wil hebben.quote:Op donderdag 13 maart 2008 09:46 schreef wijsneus het volgende:
Creationisten pretenderen wetenschappelijk te werk te gaan. Daarom wil ik graag (al drie topics lang) antwoord op deze vragen.
- Het DNA is niet logisch opgebouwd, wetenschappers staan nog steeds versteld van de hoeveelheid (junk) die in het dna zit.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:01 schreef kazakx het volgende:
Als je wil weten wat intelligent ontwerp is hoef je alleen maar te kijken naar empirische voorbeelden. Een boek bijvoorbeeld. We weten dat het een schrijver heeft. Dus wat maakt dat boek een intelligent ontwerp:
- Er zit een verhaallijn in (of logisch opgebouwd)
- Het heeft een doel
- De kansfactor dat het door toeval is ontstaan is nihil.
Zelfs dat niet. Genen die zich voortplanten, overleven. Genen die dat niet doen, overleven niet. Dat is geen doel, dat is een consequentie. Het is niet zo dat al het leven móet voortplanten: kijk maar naar mieren of bijen, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:09 schreef Ps2K het volgende:
- Het leven heeft slechts een doel: Gaat heen en vermenigvuldigt u
Omdat veel wetenschappelijke theorieën ‘maar’ een theorie heten. En dat is iets wat niet zeker is. Bovendien blijven wetenschappers maar proberen om te experimenteren om fouten te ontdekken. En verder zullen ze vaak zeggen dat echt bewijs voor een theorie niet mogelijk is, je hebt hooguit een solide hypothese die voor het grootste deel boven twijfel verheven is.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:10 schreef Haushofer het volgende:
Waarom komt telkens weer het idee naar boven borrelen dat een wetenschappelijk idee of theorie een "geloofsovertuiging" is? Waarom wordt geloven soms zo makkelijk als geloven in religieuze zin opgevat, voor door religieuze mensen?
Misplaatste arrogantie over onderwerpen waarvan je al laat zien ze totaal niet te begrijpen terwijl er toch al voldoende literatuur over te vinden is, maakt dit soort discussies soms wat vermoeiend.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:01 schreef kazakx het volgende:
[..]
Moet ik hier op persoonlijke aanvallen reageren of op inhoudelijke dingen? Ik negeer even de persoonlijke aanvallen. En probeer het op nivo te houden he.
Je redenering hier is als volgt:quote:Als je wil weten wat intelligent ontwerp is hoef je alleen maar te kijken naar empirische voorbeelden. Een boek bijvoorbeeld. We weten dat het een schrijver heeft. Dus wat maakt dat boek een intelligent ontwerp:
- Er zit een verhaallijn in (of logisch opgebouwd)
- Het heeft een doel
- De kansfactor dat het door toeval is ontstaan is nihil.
Dit is wat mij op de eerste plaats te binnen schiet.
Als je niet wilt worden aangevallen op je vermogen om begrijpend te lezen, dan zou ik toch eens wat zorgvuldiger lezen. Ik zei niet dat 'kans geen enkele rol speelt in de evolutietheorie'. Ik zei dat kans geen enkele rol speelt bij natuurlijk selectie. De meest simpele, algemene definitie van evolutie is 'selectie opererend op objecten die repliceren met willekeurige mutaties'.quote:[..]
Dus kans speelt geen rol in de evolutietheorie? Probeer zelf een definitie te geven van de evolutietheorie dan kan ik met jou er inhoudelijk op ingaan. Als ik 10 verschillende neo-darwinisten vraag wat het is krijg ik 10 verschillende definities. Dus definieer even dat van hou om misverstanden tegen te gaan.
Hoewel de begrippen 'micro-evolutie' en 'macro-evolutie' weliswaar soms gehanteerd worden in de biologie, zijn dat niet de begrippen zoals creationisten denken dat ze bestaan. Creationisten hebben vaak het idee dat micro-evolutie zoiets is als 'evolutie binnen een soort' en macro evolutie 'het ontstaan van nieuwe soorten'. Dat is niet het geval.quote:[..]
Ik kan mee in deze gedachtengang maar wat is je punt? Dit is toch hartstikke logisch. Als we van adam en eva komen dan is dit een logische gevolg want stel dat adam en eva van 2 verschillende rassen waren, hoe zou je dan de verschillende rassen op aarde moeten verklaren?
Ik geloof dat je hier doelt op micro-evolutie en je hebt mij nooit horen zeggen dat ik dat ontken.
Wat is micro- en wat is macro-evolutie volgens jou? Bovendien is het niet echt verwonderlijk dat je dat idee hebt gezien het feit dat je continu laat zien niet echt te begrijpen wat de theorieën inhouden, hoe de wetenschap werkt, etcetera.quote:[..]
Hetzelfde idee heb ik over macro-evolutie
Dergelijke beweringen zijn volstrekt betekenisloos als je je maar blijft verhullen in vaagheden. Volgens mij probeer je dus te stellen dat 'evolutie geen toenemende complexiteit kan veroorzaken'. Begin eerst maar eens met het definiëren van 'complexiteit'. Shannon complexiteit, Kolmogorov complexiteit, iets simpels als 'aantal genen' misschien?quote:[..]
Welk bewijs?
Hogere levensvorm bedoelde ik in de vorm van complexiteit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |