Dit verhaal vond ik op het internet en ik heb dit stukje eruit gehaald. Dit verhaal rammelt aan alle kanten.quote:Het verhaal van India
Mijn eerste eigen hond was weggelopen en onvindbaar. Na een paar maanden gaven we de hoop op om haar ooit nog terug te vinden, maar we misten een hondje in huis. We besloten toen om een pupje in huis te halen, liefst een American Staffordshire Terrier, net zoals onze eerste hond. Jammer genoeg kwamen we bij één van de vele broodfokkers terecht. We hadden eerst gebeld om te vragen of ze nog Amstaffjes hadden, ja dat hadden ze, nog een teefje en een reutje. Mijn keuze was rap gemaakt, ik wou het teefje. We zeiden hun dat we de dag daarop om haar gingen komen. Dan was het zover, we gingen haar gaan ophalen. Na enkele uurtjes rijden kwamen we toe, we werden meegenomen naar een schuur achteraan, de deur wijdopen ( het was maart!) , we zagen enkele grote plastieken bakken, sommigen met een rode lamp erboven. Allemaal zonder moeder. Nog voor we iets konden zeggen stak de man een klein teefje in mijn handen, ik bekeek haar even en ze zag er goed uit, ze was niet meteen de wildste pup uit de doos, maar ze was zo lief. We besloten haar mee te nemen, we tekenden een papier waarbij we garantie kregen en waarin stond dat de hond duidelijk geen zichtbare ziektes had.
Ja, en nu ontopic.quote:Op maandag 25 februari 2008 23:40 schreef admiraal_anaal het volgende:
[afbeelding] word je gesponsord door iets of iemand ofzo gezien de topics die je opent laatste tijd?
quote:Op maandag 25 februari 2008 23:40 schreef admiraal_anaal het volgende:word je gesponsord door iets of iemand ofzo gezien de topics die je opent laatste tijd?
Dat is de meest gehoorde reden die mensen aangeven. Ja ik wilde dan toch net deze ene puppie redden.quote:Op maandag 25 februari 2008 23:54 schreef senesta het volgende:
[..]
![]()
Het zijn wel hele goede topics, broodfok is iets waar nog zoveel mensen en hondjes het slachtoffer van worden dat het goed is dat mensen ervoor gewaarschuwd worden.
Mensen denken nog steeds dat het een goedkoop alternatief voor een goede fokker is![]()
En zijn zich niet altijd bewust van het leed dat ze met zo'n aanschaf in stand houden.
Of nog erger, mensen die het wel weten en doelbewust zo'n pup meenemen "om te redden".quote:Op maandag 25 februari 2008 23:54 schreef senesta het volgende:
En zijn zich niet altijd bewust van het leed dat ze met zo'n aanschaf in stand houden.
Helemaal mee eensquote:Op maandag 3 maart 2008 14:49 schreef Tezz het volgende:
Oh Hara, je verhaal in de OP geeft precies weer waarom ik mijn hondje via de rasvereniging heb gekocht. Ik moet het nog steeds zowat wekelijks verdedigen, want mensen verklaren mij voor gek als ik vertel wat ik voor mijn hondje heb moeten betalen (een maandsalaris zowat). Maar ik wilde gewoon absoluut niet bijdragen in de broodfok en ook niet in valkuilen lopen bij de aanschaf.
Gelukkig krijg ik inmiddels wel wat meer begrip als ik de redenen van mijn keuze vertel, maar nog steeds vinden veel mensen het onzin en geven ze een reactie als: ja, maar jij kunt wel in je eentje de 'wereld' willen redden, maar anderen kopen toch in zo'n puppyfabriek en zo blijven ze dus toch bestaan.
Typisch voorbeeld van: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Als iedereen dat nou eens zou doen.........
Oef, ik heb dit nu al zo vaak en in zoveel vormen gehoord dat ik wel kan janken. Sinds wanneer zijn mensen toch gestopt met zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen daden? Moet de overheid dan alles maar voor ons regelen? De consument heeft nog steeds de macht...quote:ja, maar jij kunt wel in je eentje de 'wereld' willen redden, maar anderen kopen toch in zo'n puppyfabriek en zo blijven ze dus toch bestaan.
Inderdaad. Toen ik vegetarisch werd kreeg ik dat ook steeds. Mja, als er niemand begint gebeurt er helemaal niets hèquote:Op maandag 3 maart 2008 14:49 schreef Tezz het volgende:
Oh Hara, je verhaal in de OP geeft precies weer waarom ik mijn hondje via de rasvereniging heb gekocht. Ik moet het nog steeds zowat wekelijks verdedigen, want mensen verklaren mij voor gek als ik vertel wat ik voor mijn hondje heb moeten betalen (een maandsalaris zowat). Maar ik wilde gewoon absoluut niet bijdragen in de broodfok en ook niet in valkuilen lopen bij de aanschaf.
Gelukkig krijg ik inmiddels wel wat meer begrip als ik de redenen van mijn keuze vertel, maar nog steeds vinden veel mensen het onzin en geven ze een reactie als: ja, maar jij kunt wel in je eentje de 'wereld' willen redden, maar anderen kopen toch in zo'n puppyfabriek en zo blijven ze dus toch bestaan.
Typisch voorbeeld van: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Als iedereen dat nou eens zou doen.........
Daarom zeg ik net ook. Men vergeet dat het waarschijnlijk een doodzieke pup betreft wat dus nog veel meer gaat kosten. Dát zal er vast heel wat tegenhoudenquote:Op maandag 3 maart 2008 15:54 schreef hollander172 het volgende:
Maar goed, wat heeft dit topic nou eigenlijk voor zin? [afbeelding] Als mensen zo stom zijn om een pup te kopen:
- uit een oude vieze schuur
- zonder de ouders te mogen zien
- het vreemde kruizingen zijn
- poolse oid papieren hebben
- veel te goedkoop zijn
etc. etc. [afbeelding]
Het is allemaal heel nobel hoor maar voor veel pupkopers is het geld nogal belangrijk en blijkbaar zien ze dan een hoop dingen niet. [afbeelding] (of willen ze niet zien)
Waarom zijn ze dan achterlijk als ze niet snappen dat het op broodfok wijst als het niet zo bekend is?quote:Op maandag 3 maart 2008 15:59 schreef Harajuku. het volgende:
En ik denk, jammer genoeg, dat er ook mensen zijn die werkelijk zo achterlijk te zijn om niet te snappen dat dat op broodfok wijst. Broodfok is volgens mij ook niet zo heeel bekend, hoor.
... Toen ik het eerste deel typte realiseerde ik mij dat broodfok niet eens zo bekend is, dus ik bedoelde eigenlijk;quote:Op maandag 3 maart 2008 16:05 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Waarom zijn ze dan achterlijk als ze niet snappen dat het op broodfok wijst als het niet zo bekend is?
Ik zal het even aanpassen.quote:En ik denk, jammer genoeg, dat er ook mensen zijn die werkelijk zo achterlijk te zijn om niet te snappen dat dat op broodfok wijst. Nu ik erover nadenk, broodfok is geloof ik niet eens zo heel bekend, dus als mensen er geen weet van hebben, kunnen ze het ook niet herkennen.
quote:Op maandag 3 maart 2008 15:58 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Daarom zeg ik net ook. Men vergeet dat het waarschijnlijk een doodzieke pup betreft wat dus nog veel meer gaat kosten. Dát zal er vast heel wat tegenhouden
Mensen bewust maken.quote:Op maandag 3 maart 2008 17:44 schreef hollander172 het volgende:
[..]
[afbeelding] Denk het niet he? Mensen kijken meestal niet verder dan de aanschafprijs. [afbeelding] Stamboom vinden ze ook vaak onzin want het is zo duur, kruisinkjes zouden veel gezonder zijn etc. etc.
Wat wil je nou eigenlijk met dit topic? [afbeelding]
Mooi gedicht inderdaad.quote:Op maandag 3 maart 2008 15:04 schreef Ms.Poes het volgende:
Ten eerste, dat gedichtEn toch
. Wat zou ik graag zo'n mama-hondje adopteren.
quote:
quote:Op maandag 3 maart 2008 18:30 schreef Harajuku. het volgende:
Had je haar nu wel gratis meegekregen? Van 250 naar gratis gaan
Dus ik koop een hond, hij wordt eruit gegooid en ik mag buiten mijn schuld geen lid meer worden? Fuck dan lekker een pleurisend op met je vereniging.quote:De fokker was drie jaar eerder uit de vereniging gezet (wat overigens meestal inhoud dat eigenaren van pups van die fokker ook geen lid van de vereniging mogen worden)
Mja, ze zijn soms wel een beetje over the top maar in dit geval kan ik er wel inkomen.quote:Op maandag 3 maart 2008 18:32 schreef Dagonet het volgende:
Ik krijg bij die rasverenigingen soms wel een enorm gestapogevoel hoor.
[..]
Dus ik koop een hond, hij wordt eruit gegooid en ik mag buiten mijn schuld geen lid meer worden? Fuck dan lekker een pleurisend op met je vereniging.
Met hun raszuiverheid en zoektocht naar de überhond
Serieuze fokkers zijn bezig met het in stand houden van "hun" ras, niet met een zoektocht naar de überhond.quote:Op maandag 3 maart 2008 18:32 schreef Dagonet het volgende:
En hoezo niet? Ervaringen? Bronnen?quote:Op maandag 3 maart 2008 19:32 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Serieuze fokkers zijn bezig met het in stand houden van "hun" ras, niet met een zoektocht naar de überhond. [afbeelding] Van rasverenigingen weet ik ook niet altijd wat ik moet denken, sommige beslissingen liggen voor de hand maar niet altijd gaat het vanuit "het beste voor hebben met het ras". [afbeelding]
Een tijdje terug heb ik een topic geopend over een dove dalmatierpup. De vereniging wil dat deze afgemaakt worden maar lijkt er erg weinig aan te doen om te voorkomen dat die genen zich vermeerderen. Ouderdieren worden niet uitgesloten van fok, ook niet als ze meerdere keren dove pups hebben geproduceerd.quote:Op maandag 3 maart 2008 19:50 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
En hoezo niet? Ervaringen? Bronnen?
Hoe vaak komt dat voor?quote:Op maandag 3 maart 2008 20:40 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Een tijdje terug heb ik een topic geopend over een dove dalmatierpup. De vereniging wil dat deze afgemaakt worden maar lijkt er erg weinig aan te doen om te voorkomen dat die genen zich vermeerderen. Ouderdieren worden niet uitgesloten van fok, ook niet als ze meerdere keren dove pups hebben geproduceerd.
Dat vind ik dus niet het beste voorhebben met het ras. Het afmaken van de dove pups is symptoombestrijding maar lost niet het daadwerkelijke probleem (genetische aanleg) op.
Dat zou inderdaad een raar verhaal zijn.quote:Op maandag 3 maart 2008 18:32 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dus ik koop een hond, hij wordt eruit gegooid en ik mag buiten mijn schuld geen lid meer worden? Fuck dan lekker een pleurisend op met je vereniging.
Dat weet ik eerlijk gezegd niet maar het had te maken met de genen voor witte vacht geloof ik? Aangezien dalmatiers nogal wat wit hebben kan ik me voorstellen dat het regelmatig gebeurd.quote:Op maandag 3 maart 2008 20:41 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Hoe vaak komt dat voor?
Ik probeer gewoon mn facts straight te krijgen hoor
Het schijnt ook te maken te hebben met blauwe ogen.quote:Op maandag 3 maart 2008 21:03 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dat weet ik eerlijk gezegd niet maar het had te maken met de genen voor witte vacht geloof ik? Aangezien dalmatiers nogal wat wit hebben kan ik me voorstellen dat het regelmatig gebeurd.
Misschien dat hollander het nog weet? Die kon toen in ieder geval meer vertellen over aanleg voor doofheid als ik me niet vergis.
Bij bepaalde rassen (zoals bijv. de dogo) vind ik dat niet het geval.quote:Op maandag 3 maart 2008 20:40 schreef MinderMutsig het volgende:
Het afmaken van de dove pups is symptoombestrijding maar lost niet het daadwerkelijke probleem (genetische aanleg) op.
Mits je hond in het bezit is van een geldige stamboom.quote:Op maandag 3 maart 2008 20:42 schreef senesta het volgende:
Volgens mij kun je altijd wel gewoon lid worden van een rasvereniging.
quote:Op maandag 3 maart 2008 21:03 schreef MinderMutsig het volgende:
Misschien dat hollander het nog weet? Die kon toen in ieder geval meer vertellen over aanleg voor doofheid als ik me niet vergis.
Glden Retriever idd ook, ook omdat het zo populair is.quote:Op maandag 3 maart 2008 21:11 schreef senesta het volgende:
[..]
Het schijnt ook te maken te hebben met blauwe ogen.
Maar soms is het best lastig om iets uit het ras te krijgen en dalmatiers hebben natuurlijk ook nog te maken met de nadelen van het populair zijn, dat doet een ras vaak geen goed [afbeelding]
Bij duitse herders is dat met HD, en er is zowat geen duitse herder meer te vinden die echt helemaal HD vrij is [afbeelding]
quote:Op maandag 3 maart 2008 23:17 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Bij bepaalde rassen (zoals bijv. de dogo) vind ik dat niet het geval.Je moet natuurlijk je uiterste best om te voorkomen dat er dove pups worden geboren maar mocht het gebeuren dan vind ik dit geen rare keus. Dit met inbegrip dat er ook met beide ouderdieren niet verder gefokt wordt.
We bedoelen misschien hetzelfde.![]()
Op zich goed maar andere combinaties kunnen ook eenzelfde resultaat opleveren, zeker als er met name op de witte kleur gefokt wordt.quote:Op maandag 3 maart 2008 23:45 schreef MinderMutsig het volgende:
![]()
Van wat ik er destijds van begrepen heb was de enige maatregel dat de pups afgemaakt werden. Er waren verder geen restricties op fokken met de ouderdieren behalve dat volgens mij die combinatie niet meer gebruikt werd.
Dat is dus het grote probleem maar aan de andere kant zorgen sommige combinaties ook juist weer, totaal onverwacht, voor geweldig nageslacht. We hebben het proces simpelweg niet in de hand, de natuur regeert in deze hoezeer we ook willen geloven dat we het wel in de hand hebben.quote:Als je verantwoordelijk wilt fokken moet je in zo'n geval beide ouders uitsluiten. (Tenzij het exacte gen geïdentificeerd is en dit te testen is. In dat geval hoef je alleen dragers uit te sluiten.)
ik wil hier toch nu wel even het volgende kwijt: ik ben al een decennium uit brabant weg, maar op het plattenland was het vroeguh vrij normaal dat iemand achter in zn schuurtje hondjes fokte hoor. sommige mensen hebben wellicht nog steeds die associatie, dat maakt ze nog niet noodzakelijkerwijs achtelijk, alleen ononderwezen.quote:Op maandag 3 maart 2008 15:59 schreef Harajuku. het volgende:
En ik denk, jammer genoeg, dat er ook mensen zijn die werkelijk zo achterlijk te zijn om niet te snappen dat dat op broodfok wijst. Nu ik erover nadenk, broodfok is geloof ik niet eens zo heel bekend, dus als mensen er geen weet van hebben, kunnen ze het ook niet herkennen.
Pups afmaken alleen maar omdat ze doof zijn ? Dat vind ik dus echt barbaars. Wanneer dat gebeurt om te voorkomen dat de genen in het ras verspreid raken kun je toch ook gewoon een fokverbod over de stamboom zetten en geen stambomen afgeven aan eventueel nageslacht ? Geen stamboom = geen lid van het ras = geen genen verder in het ras. Er valt dan niet te voorkomen dat zulke hondjes worden gebruikt voor de fok zonder stamboom, maar dat lijkt mij nu ook niet 100% mogelijk. Zouden alle fokkers hun dove pups opgeven ? Ik kan me voorstellen dat er dierenartsen zijn die aan afmaken van een dove pup niet willen meewerken en een bewijsje uitschrijven maar geen spuitje doen en dat de pup gewoon stiekem verkocht wordt. Fraude hou je altijd.quote:Op maandag 3 maart 2008 23:45 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
![]()
Van wat ik er destijds van begrepen heb was de enige maatregel dat de pups afgemaakt werden. Er waren verder geen restricties op fokken met de ouderdieren behalve dat volgens mij die combinatie niet meer gebruikt werd.
Als je verantwoordelijk wilt fokken moet je in zo'n geval beide ouders uitsluiten. (Tenzij het exacte gen geïdentificeerd is en dit te testen is. In dat geval hoef je alleen dragers uit te sluiten.)
Daarom zeg ik er na ook, maar volgens mij is broodfok helemaal niet zo bekend.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 09:18 schreef simmu het volgende:
[..]
ik wil hier toch nu wel even het volgende kwijt: ik ben al een decennium uit brabant weg, maar op het plattenland was het vroeguh vrij normaal dat iemand achter in zn schuurtje hondjes fokte hoor. sommige mensen hebben wellicht nog steeds die associatie, dat maakt ze nog niet noodzakelijkerwijs achtelijk, alleen ononderwezen.
Ik heb gelukkig meerdere verhalen gehoord van mensen die een dove pup of kitten hebben, en die dat van te voren wisten.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 10:07 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Pups afmaken alleen maar omdat ze doof zijn ? Dat vind ik dus echt barbaars. Wanneer dat gebeurt om te voorkomen dat de genen in het ras verspreid raken kun je toch ook gewoon een fokverbod over de stamboom zetten en geen stambomen afgeven aan eventueel nageslacht ? Geen stamboom = geen lid van het ras = geen genen verder in het ras. Er valt dan niet te voorkomen dat zulke hondjes worden gebruikt voor de fok zonder stamboom, maar dat lijkt mij nu ook niet 100% mogelijk. Zouden alle fokkers hun dove pups opgeven ? Ik kan me voorstellen dat er dierenartsen zijn die aan afmaken van een dove pup niet willen meewerken en een bewijsje uitschrijven maar geen spuitje doen en dat de pup gewoon stiekem verkocht wordt. Fraude hou je altijd.
Is er wel een gen verantwoordelijk voor doofheid bij honden ? Geen exact gen = geen complete uitsluitmogelijkheid.
Bij katten die geheel of voor een groot gedeelte wit zijn komt doofheid ook voor, maar dat heeft niet per sé met het gen voor wit te maken, maar met de manier waarop dat wit over het kitten verdeeld raakt in de buik van de moeder, dat is niet voldoende te beinvloeden, wit fokken blijft gokken.
mijn ouders hebben een dove kat, maar die wisten het niet. net zomin als dat ze toen wisten dat die kat best naar behandeld werd. kwamen ze ook pas later achter viavia. die kat kwam 'gewoon' van een boerderij. verder niks mis met hem, tis alleen niet zo'n binnenkat meestal, en hij heeft er een baasje bijquote:Op dinsdag 4 maart 2008 10:17 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Ik heb gelukkig meerdere verhalen gehoord van mensen die een dove pup of kitten hebben, en die dat van te voren wisten.
Mjah, risico is er altijd maar het komt toch verrekte weinig voor bij dogo's , ambullen e.d. mits het fokken correct gebeurt. Je ziet wel vaak dat het misgaat bij mensen die fokken zonder zich eerst in de genetica verdiept te hebben.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 10:07 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
wit fokken blijft gokken.
M'n hele alinea [bij katten.....blijft gokken] slaat op kattenquote:Op dinsdag 4 maart 2008 10:40 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Mjah, risico is er altijd maar het komt toch verrekte weinig voor bij dogo's , ambullen e.d. mits het fokken correct gebeurt. Je ziet wel vaak dat het misgaat bij mensen die fokken zonder zich eerst in de genetica verdiept te hebben.Eerste generatie zitten er wat "glasoogjes" tussen maar dat staat wel leuk dus gaan we door met alle gevolgen van dien. Sterker nog, blauwe ogen worden nog weleens als iets heel speciaals aangeboden terwijl het gewoon een enorm grote fout is en meer risico's (doofheid bijv.) met zich meebrengt.
Misschien dat het bij katten anders is hoor maar bij specifieke hondenrassen die veel wit dragen is het op een verantwoorde manier best mogelijk om met weinig risico te fokken en toch de kleur te behouden.
Je bent toch niet debiel dago?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 10:44 schreef Dagonet het volgende:
Eugenetica werd bij mensen in de jaren zeventig afgeschaft, god verhoede dat rasfokkers ooit aan de macht komen want dan komen de verplichte sterilisaties bij mensen ook weer terug.
Ik vond wel deze: Actie tegen broodfokkers (l e z e n !)quote:Op dinsdag 4 maart 2008 10:58 schreef Harajuku. het volgende:
Herinnert iemand zich het Mirando topic nog?
Bij honden zijn het meer genenpakketten die vatbaarder zijn. Hoe het precies ook alweer zat moet ik weer uitzoeken maar in het geval van Dalmatiers is het zo dat er gefokt wordt op de witte kleur, de stippen zijn niet te voorspellen enkel de procentuele dekking met stippen die een dalmatier ongeveer krijgt.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 10:44 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
M'n hele alinea [bij katten.....blijft gokken] slaat op kattenMaar is er bij honden nou een gen voor doofheid of zijn er net als bij katten genen met risico's ? Ik neem aan dat bij bv Dalmatiers de expressie van wit variabel is (ze hebben altijd andere stippels) en daarmee de doofheid ook.
Afmaken omdat ze een gebrek hebben is bij mijn weten nog steeds geen normale zaak. Ik zou er ook tegen zijn. Maar weet wel dat het meeste wat in asiels terecht komt geen dieren met stamboom zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:03 schreef Dagonet het volgende:
Beesten afmaken omdat ze een gebrek hebben? Natuurlijke processen zwaar verstoren om maar raszuiverheid te houden (terwijl elk hondenras puur kunstmatig is en dus per definitie niet raszuiver) en als kleine dictatortjes bepalen welke dieren wel en niet gebruikt mogen worden om nieuwe dieren voort te brengen?
Vertaal het eens naar mensen.
Dit is hetzelfde als de processen in de jaren 30, 40, 50, 60 en zelfs 70 toen vele tienduizenden verplicht gesteriliseerd werden om geestelijk gestoorden bijvoorbeeld geen kinderen te laten krijgen of omdat bepaalde genetische trekjes gewoon niet wenselijk waren.
Je hebt het wel over levende wezens, niet over een dvd-speler met een montagefout die je in de recyclebin gooit. Maar daar wordt wel heel makkelijk aan voorbij gegaan omdat het rasverenigingen zijn. Ondertussen wél afgeven op broodfokkers omdat ze die dieren zo slecht behandelen. Ja, afmaken is is het beste vooor die puppies..
Dat inderdaad. Fotos, filmpjes, medewerkers tegen een broodfokker, en bij mijn weten loopt ie nog steeds rond te fokken.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:04 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik vond wel deze: Actie tegen broodfokkers (l e z e n !)
Bedoel je die?
Ik vind het afmaken van pups inderdaad ook een heel naar onderdeel van het hele rashonden gebeuren.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:11 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Afmaken omdat ze een gebrek hebben is bij mijn weten nog steeds geen normale zaak. Ik zou er ook tegen zijn. Maar weet wel dat het meeste wat in asiels terecht komt geen dieren met stamboom zijn.
Kloptquote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:12 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Dat inderdaad. Fotos, filmpjes, medewerkers tegen een broodfokker, en bij mijn weten loopt ie nog steeds rond te fokken.
quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:03 schreef Dagonet het volgende:
Beesten afmaken omdat ze een gebrek hebben?
Soms wel ja. Als je moet kiezen tussen een ellendig leven of geen leven dan is afmaken soms idd een optie ook al klinkt dat luguber. Helaas kunnen wij hierover beslissen en hoe moeilijk dat ook is, je moet ook kunnen onderkennen dat het soms de beste optie is.quote:Ja, afmaken is is het beste vooor die puppies..
Daarom is dat bewust maken ook goed. Ze komen er allemaal mee weg, dus het is beter dat je de potentiele kopers afschrikt danquote:
What she saidquote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:28 schreef Harajuku. het volgende:
Excuse me? Er zijn genoeg dove honden die een normaal, al dan niet tof, leven leiden hoor. Waarom moeten ze dood?Haal ze dan gewoon uit de fok.
Excuse me? Weleens erover nagedacht dat sommige extreem dominante (meestal ook grote) honden bijna niet te trainen zijn als ze doof zijn? Er zijn zat gevallen te bedenken waarin het echt niet nodig is, ik heb het dan ook specifiek over bepaalde rassen waarin dat mi wel een overdenking is. Ik heb het niet over "hanteerbare" honden zoals een maltheser of york oid.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:28 schreef Harajuku. het volgende:
Excuse me? Er zijn genoeg dove honden die een normaal, al dan niet tof, leven leiden hoor. Waarom moeten ze dood?Haal ze dan gewoon uit de fok.
Ik ben het hier toch niet helemaal met je eens. De meeste dove honden zijn niet doof geboren maar doof geworden. Die zijn dus gesocialiseerd en getraind en dan is het alleen een kwestie van je aanpak aanpassen. Een pup die doof geboren wordt is heel moeilijk te socialiseren, zal hoogstwaarschijnlijk angstig reageren op plotseling opdoemende figuren omdat hij ze niet hoort aankomen, is heel moeilijk of niet te trainen etc.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:28 schreef Harajuku. het volgende:
quote:11. Het is verplicht om tweezijdig dove pups in te laten slapen.
Over het algemeen wel lijkt me. Hoewel het natuurlijk kan zijn dat iemand twee rassen fokt omdat de baasjes verschillende voorkeuren hebben qua ras.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:52 schreef Harajuku. het volgende:
Trouwens, ik las en hoorde vaak mbt broodfok dat de goede fokkers voornamelijk één ras fokken. Dus niet, zoals op de Mirando site;
Regelmatig hebben wij mooie puppies van o.a. :
Yorkshire terriers Ruwharige Teckels
Maltezers Shelties
Dwergpoedels (diverse kleuren) Labradors
West Highland White terriers Border Collies
Cocker Spaniels (diverse kleuren) Boomertjes
Cavalier King Charles spaniels
Kun je daar ook inderdaad vanuit gaan?
Joa, maar die mensen waar ik het over heb, ook die fokkers, hadden een dove PUP, ook vanaf het begin dus. Ik weet de namen niet meer maar ik hoop dat ze dit topic zienquote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:18 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik ben het hier toch niet helemaal met je eens. De meeste dove honden zijn niet doof geboren maar doof geworden. Die zijn dus gesocialiseerd en getraind en dan is het alleen een kwestie van je aanpak aanpassen. Een pup die doof geboren wordt is heel moeilijk te socialiseren, zal hoogstwaarschijnlijk angstig reageren op plotseling opdoemende figuren omdat hij ze niet hoort aankomen, is heel moeilijk of niet te trainen etc.
Bovendien zijn ze vreselijk moeilijk te herplaatsen. Afmaken is in zo'n geval gewoon een humane oplossing omdat zo'n beestje geen leven heeft.
Wat mij wel tegen de borst stuit is dat er te weinig gedaan wordt om in de toekomst te voorkomen dat er weer dove pups geboren worden. Die pup waarvan ik destijds heb overwogen om hem op te nemen kwam van een fokker die (binnen de rasvereniging en met goedkeuring) al drie keer met hetzelfde ouderpaar had gefokt terwijl er bij het eerste nest al een dove pup zat. In dit laatste nest waren er (als ik het me goed herinner) vier.![]()
De reden dat ik uiteindelijk die hond niet genomen heb is om dezelfde reden waarom ik geen pup bij een broodfokker zou halen. Als er een afzetmarkt is voor is nemen ze het risico makkelijker en blijft het dus bestaan.
Het afmaken van volledig dove pups is overigens wel degelijk onderdeel van het fokregelement van de dalmatiervereniging. Eenzijdig dove honden worden uitgesloten van fok maar de ouderdieren niet. Ze hebben wel een regel dat als een combinatie 'teveel' afwijkende pups oplevert, deze combinatie niet meer gebruikt mag worden.
Uit het puppyregelement van de Nederlandse Club voor Dalmatische Honden:
[..]
Ja, maar dat zei ik al, dat staat in het puppyregelement:quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:18 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik ben het hier toch niet helemaal met je eens. De meeste dove honden zijn niet doof geboren maar doof geworden. Die zijn dus gesocialiseerd en getraind en dan is het alleen een kwestie van je aanpak aanpassen. Een pup die doof geboren wordt is heel moeilijk te socialiseren, zal hoogstwaarschijnlijk angstig reageren op plotseling opdoemende figuren omdat hij ze niet hoort aankomen, is heel moeilijk of niet te trainen etc.
Bovendien zijn ze vreselijk moeilijk te herplaatsen. Afmaken is in zo'n geval gewoon een humane oplossing omdat zo'n beestje geen leven heeft.
Wat mij wel tegen de borst stuit is dat er te weinig gedaan wordt om in de toekomst te voorkomen dat er weer dove pups geboren worden. Die pup waarvan ik destijds heb overwogen om hem op te nemen kwam van een fokker die (binnen de rasvereniging en met goedkeuring) al drie keer met hetzelfde ouderpaar had gefokt terwijl er bij het eerste nest al een dove pup zat. In dit laatste nest waren er (als ik het me goed herinner) vier.![]()
De reden dat ik uiteindelijk die hond niet genomen heb is om dezelfde reden waarom ik geen pup bij een broodfokker zou halen. Als er een afzetmarkt is voor is nemen ze het risico makkelijker en blijft het dus bestaan.
Het afmaken van volledig dove pups is overigens wel degelijk onderdeel van het fokregelement van de dalmatiervereniging. Eenzijdig dove honden worden uitgesloten van fok maar de ouderdieren niet. Ze hebben wel een regel dat als een combinatie 'teveel' afwijkende pups oplevert, deze combinatie niet meer gebruikt mag worden.
Uit het puppyregelement van de Nederlandse Club voor Dalmatische Honden:
[..]
Was dat niet Moussy?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:28 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Joa, maar die mensen waar ik het over heb, ook die fokkers, hadden een dove PUP, ook vanaf het begin dus. Ik weet de namen niet meer maar ik hoop dat ze dit topic zien
Heb je ook cijfers over hoeveel dove pups er gemiddeld geboren worden?
Dat dus. Stel je eens een goede 50kg hond voor die maar weinig gesocialiseerd is en moeilijk te corrigeren. Ik zou nooit aan een dove dogo beginnen, een "normale" is al moeilijk genoeg.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:18 schreef MinderMutsig het volgende:
Een pup die doof geboren wordt is heel moeilijk te socialiseren, zal hoogstwaarschijnlijk angstig reageren op plotseling opdoemende figuren omdat hij ze niet hoort aankomen, is heel moeilijk of niet te trainen etc.
Idd, vervelend bijverschijnsel is in dit soort gevallen ook dat deze pups toch geplaatst worden vaak zoals bovenstaand bij mensen die eigenlijk het geld niet hebben en zich er niet goed in hebben verdiept.quote:Wat mij wel tegen de borst stuit is dat er te weinig gedaan wordt om in de toekomst te voorkomen dat er weer dove pups geboren worden.
Het kán wel, daar ben ik ook wel van overtuigd. Maar het is wel veel moeilijker dan een horende pup en is ook afhankelijk van het ras en karakter van de hond. Ik had die pup toen ook al bijna opgehaald. Het is op het laatst afgeketst op het verhaal dat dit het derde nest was van deze combinatie met dove pups. Dan ben je gewoon onverantwoord bezig.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:28 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Joa, maar die mensen waar ik het over heb, ook die fokkers, hadden een dove PUP, ook vanaf het begin dus. Ik weet de namen niet meer maar ik hoop dat ze dit topic zien
Heb je ook cijfers over hoeveel dove pups er gemiddeld geboren worden?
Ik vraag me toch af hoe dat komt. Ik zie dat binnen onze rasvereniging namelijk wel gebeuren. Of dat nou komt doordat de rasvereniging nog vrij klein is en daardoor de sociale controle groter is of omdat een 'bepaald soort mensen' en 'bepaald soort ras' kiest weet ik niet maar bijna alle doezenfokkers die ik ken zouden er niet eens over twijfelen om dergelijke honden te houden of terug te nemen als er problemen mee zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:41 schreef hollander172 het volgende:
Idd, vervelend bijverschijnsel is in dit soort gevallen ook dat deze pups toch geplaatst worden vaak zoals bovenstaand bij mensen die eigenlijk het geld niet hebben en zich er niet goed in hebben verdiept.Zoals ik al aangaf, de fokkers in kwestie nemen vrijwel nooit de verantwoordelijkheid want hoeveel dove pups blijven bij de fokker zelf? Zou het niet veel verantwoordelijker zijn als een fokker zegt van "goh ik heb een foute combinatie gehad maar wil ze ook niet afmaken dus blijven ze bij mij?".
quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:57 schreef Harajuku. het volgende:
Kan het kloppen dat ik dat verhaal eens gelezen heb, MinderMutsig?
Omdat we het over dalmatiers hadden toch?quote:En err, ik heb het niet specifiek over één ras dus geen idee waarom jullie telkens één ras aanhalen?
Zo zou het idd moeten gaan vind ik.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 13:07 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik vraag me toch af hoe dat komt. Ik zie dat binnen onze rasvereniging namelijk wel gebeuren. Of dat nou komt doordat de rasvereniging nog vrij klein is en daardoor de sociale controle groter is of omdat een 'bepaald soort mensen' en 'bepaald soort ras' kiest weet ik niet maar bijna alle doezenfokkers die ik ken zouden er niet eens over twijfelen om dergelijke honden te houden of terug te nemen als er problemen mee zijn.
quote:Op dinsdag 4 maart 2008 13:10 schreef MinderMutsig het volgende:
Omdat we het over dalmatiers hadden toch?
Maar goed, samenklonteren in een topicje over hoe zielig het allemaal wel niet is schieten we niks mee op natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 14:21 schreef Harajuku. het volgende:
Nu ja, je zit op een groot forum, je krijgt verschillende meningen.
Mjah, het wordt al lastig als mensen geen rashond zoeken. Vanuit mijn beleving zoek je een hond die bij je past en neemt als eerste uitgangspunt de rasbeschrijving. Sla je dit punt over omdat je niet vanuit een ras denkt is dat het eerste punt waarop je fout kunt gaan. Met een instelling van "het moet gewoon een lief hondje zijn" verklein je je referentiekader en vergroot je je mogelijkheden, niet de ideale omstandigheden om een dier aan te schaffen, ik vergelijk het maar even met boodschappen doen terwijl je honger hebt.quote:Enfin. Dingen worden op deze manier wel steeds duidelijker, en hopelijk krijgen we nog meer tips over broodfok. Zoals PumpkinRuby geloof ik al zei, het is niet allemaal zo "makkelijk" als in de OP.
http://binnenland.nieuws.nl/504599quote:Illegale hondenfokkerij ontmanteld
Uitgegeven op vrijdag 28 maart 2008 om 16:45:21
(Novum) - Op verdenking van het illegaal fokken en inenten van puppy's heeft de politie in Noord-Brabant drie aanhoudingen verricht. Tijdens drie huiszoekingen zijn vervalste dierenpaspoorten en inentingsstoffen gevonden. Omdat het onderzoek nog loopt, wil het Openbaar Ministerie vrijdag nog niets over de identiteit van de verdachten zeggen.
Volgens justitie gaat het om zo'n vijftig puppy's die werden verkocht voor gemiddeld twee- tot driehonderd euro. Bij het afleveren van de pups werden vervalste paspoorten meegegeven, waarin stond dat de honden waren ingeënt door een dierenarts. Deze arts is tot op heden nog niet gevonden.
Het OM vermoedt dat de jonge honden helemaal niet zijn ingeënt, of dat de fokker het zelf heeft gedaan. Dit laatste is in overtreding met de diergeneesmiddelenwet. Daarin staat dat alleen een dierenarts mag inenten en de benodigde stoffen in bezit mag hebben.
Zit Mirando ook niet in noord brabantquote:Op zondag 30 maart 2008 09:42 schreef senesta het volgende:
[..]
http://binnenland.nieuws.nl/504599
En dan denk je dat een keurig ingeent pupje hebt gekocht
Volgens mij wel ja, Geldrop toch?quote:Op zondag 30 maart 2008 09:49 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Zit Mirando ook niet in noord brabant
Net even gegoogled, Geldrop inderdaad. Zou toch wat zijn als ze na weet ik hoeveel jaar eindelijk gepakt wordenquote:
Dat zou toch wel mooi zijn, toch is het jammer dat er zoveel tijd overheen moet gaan en dat ze zo lang door kunnen gaan met dit soort praktijken voordat er ingegrepen kan worden.quote:Op zondag 30 maart 2008 10:04 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Net even gegoogled, Geldrop inderdaad. Zou toch wat zijn als ze na weet ik hoeveel jaar eindelijk gepakt worden
Ja, één van de redenen dat ik in 2006? GL stemdequote:Op zondag 30 maart 200810:07 schreef senesta het volgende:
[..]
Dat zou toch wel mooi zijn, toch is het jammer dat er zoveel tijd overheen moet gaan en dat ze zo lang door kunnen gaan met dit soort praktijken voordat er ingegrepen kan worden.
En dan weet je nog niks.quote:Op zondag 30 maart 2008 09:42 schreef senesta het volgende:
[..]
http://binnenland.nieuws.nl/504599
En dan denk je dat een keurig ingeent pupje hebt gekocht
Ja, en dat is ook wel gezegd meen ik. Maarrrr, als mensen hun hond bij een fokker halen zullen er ook lang niet zoveel honden in het asiel terecht komen.quote:Op zondag 30 maart 2008 11:01 schreef simmu het volgende:
ik wil even iets kwijt over het hele "moet papieren hebben" verhaal: je kan toch ook gewoon een hondje uit het asiel nemen? in goed overleg met de mensen van het asiel mbt wat jij van het hondje wil, en wat je situatie is?
Ja hoor, natuurlijkquote:Op zondag 30 maart 2008 11:01 schreef simmu het volgende:
ik wil even iets kwijt over het hele "moet papieren hebben" verhaal: je kan toch ook gewoon een hondje uit het asiel nemen? in goed overleg met de mensen van het asiel mbt wat jij van het hondje wil, en wat je situatie is?
Nee.... Dat zijn kinderen van een dode Nederlandse junk-rocker die ooit naar beneden viel, die op Fok rondzwerven.quote:Op zondag 30 maart 2008 11:39 schreef zomaareennaam het volgende:
is dat een nieuwe manier van broodproduceren? heb altijd gedacht dat brood gebakken werd?
Hoe weet je datquote:Op zondag 30 maart 2008 11:37 schreef Beelzebub85 het volgende:
Broodfokkers gaan aangepakt worden door de overheid. En ditmaal schijnt het geen loze praat te zijn, want de machine is al in werking
Nee hoor. Ik even een toelichting geven hier beneden.quote:Op zondag 30 maart 2008 11:44 schreef Queen_Bee het volgende:
Right. Vind je het erg als ik het dan maar niet geloof?
Klinkt goed.quote:Op zondag 30 maart 2008 12:05 schreef Beelzebub85 het volgende:
2008 wordt het jaar waarin al deze instanties gefuseerd worden. Er komt één autoriteit voor wat betreft dierenwelzijn. Er zijn geen aparte kaders meer waar dieren en inspecties onder vallen.
In het kort betekend dit dat de inspecties die mankracht teveel hadden, deze nu kunnen gebruiken om de inspecties die handen te kort komen bij te staan. De prioriteiten 'verdwijnen' en er wordt niet meer langs elkaar heen gewerkt.
Mjah hondjes worden ook niet in een asiel in elkaar gezet natuurlijk. Ik wil niet zeggen dat ook deze hondjes allemaal bij broodfokkers vandaan komen maar het is wel iets wat je met modehondjes vaak ziet.quote:Op zondag 30 maart 2008 11:01 schreef simmu het volgende:
En een hond van 1000 euro flikker je niet zo t asiel in of de straat opquote:Op zondag 30 maart 2008 13:46 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Mjah hondjes worden ook niet in een asiel in elkaar gezet natuurlijk. Ik wil niet zeggen dat ook deze hondjes allemaal bij broodfokkers vandaan komen maar het is wel iets wat je met modehondjes vaak ziet.Op zich is het hartstikke goed natuurlijk als mensen een hond uit het asiel nemen maar ook dit is iets wat vaak voorkomen had kunnen worden als de hond papieren had. (veel rasverenigingen bemiddelen bij herplaatsing en vaak neemt een goede fokker ook gewoon het hondje terug als het niet gaat.)
Inderdaad maar vaak is de prijs een stuk lager, zeker bij rassen waarmee vrij makkelijk gefokt kan worden. Wij krijgen er ook een hondje bij met papieren voor nog niet de helft van dit bedrag.quote:Op zondag 30 maart 2008 13:51 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
En een hond van 1000 euro flikker je niet zo t asiel in of de straat op
En je denkt wel twee keer na voor je een hond van 1000 euro aanschaft
Ik weet eigenlijk alleen de prijs van onze Golden Retrievers, en zoiets schaf je niet in een impuls aanquote:Op zondag 30 maart 2008 13:59 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Inderdaad maar vaak is de prijs een stuk lager, zeker bij rassen waarmee vrij makkelijk gefokt kan worden. Wij krijgen er ook een hondje bij met papieren voor nog niet de helft van dit bedrag.Sterker nog, vaak scheelt de prijs maar heel weinig tussen rashonden en bastaardjes.
Het nieuwe HKB is nog in de maak en de verwachting is dat dit samen met het certificeringssysteem in het derde kwartaal van 2008 rond is....quote:Vraag:
Wat is uw mening over het initiatief 'stop de broodfok'?
Antwoord:
'Ik kan de bezorgdheid begrijpen die door mensen wordt geuit over dierenleed als gevolg van andere illegale handel en onwetende eigenaren'.
Vraag:
Bent u bereid een keurmerk voor dieren in te stellen, waarmee aanbieders hun kittens of pups voor een beperkte periode vanaf de verkoop verzekerd mee kunnen geven? Zo ja, bent u tevens bereid dit keurmerk verplicht te stellen? Zo neen, waarom niet?
Antwoord:
'Ik zie de meerwaarde in certificering maar niet in een verplichte variant. Tevens verwijs ik hier naar de brief waarin de keuze voor een certificeringssysteem volgens de toezichtondersteunende variant wordt toegelicht, te beginnen met de partijen die nu onder het Honden- en kattenbesluit 1999 (HKB) vallen. Dit is een vrijwillige certificatievariant, waarbij er sprake is van een relatie met wettelijke voorschriften.
Wanneer partijen uit de sector overgaan tot het opstellen van certificatienormen, zal dit worden ondersteund met de ontwikkeling van regelgeving die in de plaats komt van het HKB. Door middel van vrijwillige certificering kunnen goede fokkers en handelaren zich zichtbaar positief onderscheiden en kan de consument kiezen voor kwaliteit.
De overheid zal de controle met name toespitsen op degenen die niet deelnemen aan het vrijwillig certificatietraject.
Mjah voor een dogo betaal je ongeveer 1200,- in Nederland, in Belgie hebben we 850,- betaald. 850,- lijkt een hoop geld maar niet lang daarna had ik een collega die zonder morren 500,- neerlegde voor een kruising mastiff met nog iets.quote:Op zondag 30 maart 2008 14:02 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk alleen de prijs van onze Golden Retrievers, en zoiets schaf je niet in een impuls aan
Mensen die een ander ras aanschaffen omdat het ras wat ze willen te duur is, zouden ze niet eens een hond mogen verkopen.quote:Op zondag 30 maart 2008 14:19 schreef hollander172 het volgende:
Ik krijg dan ook echt jeuk als mensen een kruisinkje zoeken omdat rashonden zo duur zijn, er is ook nog zoiets als sparen voor de dingen die je wil.
Helemaal mee eens. Maar nogmaals, in mijn omgeving snapt niemand waarom ik het gedaan heb. Voor 200 euro heb je immers toch ook een klein wit hondje??? Ik moet echt werkelijk waar nog dagelijks uitleggen waarom ik veel meer heb betaald voor mijn Maltezer. Ik lijk wel gek, zegt men dan.............quote:Op zondag 30 maart 2008 14:22 schreef Beelzebub85 het volgende:
[..]
Mensen die een ander ras aanschaffen omdat het ras wat ze willen te duur is, zouden ze niet eens een hond mogen verkopen.
Want als de aanschaf al te duur is....... wie betaalt het voer/verzekering/dierenarts/belasting dan?
En daar hebben we één van de grote problemen inderdaad.quote:Op zondag 30 maart 2008 14:53 schreef Tezz het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Maar nogmaals, in mijn omgeving snapt niemand waarom ik het gedaan heb. Voor 200 euro heb je immers toch ook een klein wit hondje??? Ik moet echt werkelijk waar nog dagelijks uitleggen waarom ik veel meer heb betaald voor mijn Maltezer. Ik lijk wel gek, zegt men dan.............
Ik ken de discussies, die worden ook bij grote rassen zo gevoerd.quote:Op zondag 30 maart 2008 14:53 schreef Tezz het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Maar nogmaals, in mijn omgeving snapt niemand waarom ik het gedaan heb. Voor 200 euro heb je immers toch ook een klein wit hondje??? Ik moet echt werkelijk waar nog dagelijks uitleggen waarom ik veel meer heb betaald voor mijn Maltezer. Ik lijk wel gek, zegt men dan.............
Inderdaad! En wat bij mij ook enorm meespeelde (buiten het feit dus dat ik absoluut geen cent bij wil dragen aan broodfok), was dat het mijn eerste hondje was. Bij mijn fokker mag ik dag en nacht aankloppen met vragen over verzorging, opvoeding en zomaar voor 'de klets'. Ik heb dus bij mijn hondje een goede trimster, een goede opvoeder en een leger speelkameraadjes voor mijn hondje 'gekocht'.quote:Op zondag 30 maart 2008 18:38 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Ik ken de discussies, die worden ook bij grote rassen zo gevoerd.Hoevaak ik wel niet heb geprobeert uit te leggen dat je geen molosserkruisingen moet kopen en waarom het zo belangrijk is dat zeker zo'n ras een stamboom heeft. RAD? Nog nooit van gehoord.
Zelfs op onze nieuwste aankoop heb ik al vervelende reacties gehad. "Wat? Zoveel geld voor zo'n klein hondje?"
![]()
Mensen schijnen ook niet te willen begrijpen dat pups uit broodfok en pretnestjes veel en veel te duur zijn, ze staren zich compleet blind op het verschil met stamboomhonden. Die 200,- (als je het al red, tijdens onze zoektocht naar een kleintje kom je ze meer tegen tussen 400,- en 750,-) gaat minus enting (15,-) en ontworming (5 a 6 euro) zo de zak in van de "fokkers".
Begrijpen dat stamboomhonden een stukje duurder zijn maar waar wel netjes (dure) onderzoeken zijn gedaan bij de ouderdieren en de aanschaf- cq dekkingskosten vele malen hoger zijn snappen ze dan weer niet. In dat geval zijn ze er juist wel van overtuigd dat een fokker het puur voor het geld doet want die pups zijn zo duur.
Mjah als ik voor een dier ga kijken dan denk ik niet eens na over prijzen.quote:Op zondag 30 maart 2008 20:08 schreef RiesAmaris het volgende:
over prijzen kun je met sommigen echt een eindeloze discussie hebben.
Dat is idd nog zoiets, mocht ik onze dogo willen "lozen" dan kan hij gewoon terug naar de fokker. (niet dat ik daar ooit maar over na zou denkenquote:Op zondag 30 maart 2008 20:41 schreef Tezz het volgende:
[..]
Inderdaad! En wat bij mij ook enorm meespeelde (buiten het feit dus dat ik absoluut geen cent bij wil dragen aan broodfok), was dat het mijn eerste hondje was. Bij mijn fokker mag ik dag en nacht aankloppen met vragen over verzorging, opvoeding en zomaar voor 'de klets'. Ik heb dus bij mijn hondje een goede trimster, een goede opvoeder en een leger speelkameraadjes voor mijn hondje 'gekocht'.
Ik had toen contact opgenomen met de dierenbescherming maar die wilde me niets vertellen. Is er al iets meer over bekend?quote:Op zondag 30 maart 200810:07 schreef senesta het volgende:
[..]
Dat zou toch wel mooi zijn, toch is het jammer dat er zoveel tijd overheen moet gaan en dat ze zo lang door kunnen gaan met dit soort praktijken voordat er ingegrepen kan worden.
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:13 schreef Queen_Bee het volgende:
Dit is een goed voorbeeld
http://www.woefkesranch.be/gallery/index.php
Mensen "aware" maken doe je door ze attent te maken op de kenmerken van een broodfokker, niet zomaar een link dumpen in een topic zonder enige onderbouwing.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:25 schreef Queen_Bee het volgende:
Het hele punt is juist om mensen awarete maken. Dus niks kutkick, goede kick. Sherlock.
De link is naar een keurige website waar je prima vanachter je toetsenbord een hondje uit kan zoeken, makkelijk toch? Des te minder mensen zo'n website kunnen vinden des te beter lijkt mij maar goed.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:50 schreef Queen_Bee het volgende:
Wat doe je stom zeg. Ik vond dat de link boekdelen spreekt.
Flikker op, als het je niet zint haal je er maar een modje bij.quote:Je kunt in het vervolg normaal reageren op mij of reageer helemaal niet.
Het gaat er niet om of het mij zint of niet, als je had gekeken zie je dat ik het al aangepast heb, het gaat mij om de manier waarop. En blijkbaar wil je daar niet van afwijken dus ik heb verder geen behoefte om gesprekken met jou te voeren.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:09 schreef hollander172 het volgende:
[..]
De link is naar een keurige website waar je prima vanachter je toetsenbord een hondje uit kan zoeken, makkelijk toch? Des te minder mensen zo'n website kunnen vinden des te beter lijkt mij maar goed.Onderbouw anders eens waarom dit een broodfokker zou moeten zijn, mensen die blanco in dit topic komen, deze lui niet kennen en dan doorklikken zegt het niks hoor.
![]()
[..]
Flikker op, als het je niet zint haal je er maar een modje bij.
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:11 schreef Queen_Bee het volgende:
Het gaat er niet om of het mij zint of niet, als je had gekeken zie je dat ik het al aangepast heb, het gaat mij om de manier waarop. En blijkbaar wil je daar niet van afwijken dus ik heb verder geen behoefte om gesprekken met jou te voeren.
20quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:27 schreef hollander172 het volgende:
[..]![]()
Op een gekke manier mag ik je wel een beetje en nee ik had het niet gezien maar dat is ook niet gek als je 40 minuten erna gaat editten.
Kusjes terug
![]()
Om op een andere vraag terug te komen, je kan er niet zo gek veel tegen doen. Een website oprichten met vermelding van broodfokkers e.d. is een optie maar je zal binnen no time gesommeert worden de adressen van je site te halen.Posten op publieke fora is ook een optie maar 1 klacht is genoeg om het adres weer te laten verdwijnen. Als je het hard wil spelen dan is een eigen site natuurlijk een optie maar bereid je dan wel goed voor op alle bedreigingen e.d. Er gaat genoeg geld in om dus de fokkers in kwestie zijn er alles aan gelegen om niet negatief in het nieuws (in welke zin dan ook) te komen.
![]()
Vergeet ook niet dat je een behoorlijke last op je schouders neemt als je iemand per abuis valselijk beschuldigt, je zal zelf terdege onderzoek moeten voor je iemand aan de schandpaal nagelt.![]()
41 zelfs, kijk maar terug.quote:
Neuh hoor, mensen kunnen sommeren tot ze een ons wegen maar je hoeft daar geen gehoor aan te geven, wel begeef je je dan op glad ijs want dat kan via justitiele weg natuurlijk wel. Kleine kans hoor, maar vaak zie je mensen wel inbinden als er gedreigd wordt met een advocaat oid. Het kan ook zo ver gaan dat ze letterlijk bij je op stoep staan, daar moet je terdege rekening mee houden.quote:Hoe zit het dan wanneer je mensen hebt die daar een dier vandaan hebben, is dat dan geen bewijs en dus "flikker op met je sommeren, meneer Broodfokker" oid? Of mogen ze dat gewoon ten alle tijde doen en moet je daar gehoor aan geven?
Mjah je zal echt heel zeker van je zaak moeten zijn, "verhalen" van pupkopers kun je in ieder geval in eerste instantie niks mee. Die kunnen alleen ondersteunend gebruikt worden maar je moet echt met beter bewijs moeten komen als je een sterke zaak wil. Vermoedens kun je niks mee, deze mensen opereren misschien op het randje van de wet maar zijn over het algemeen niet strafbaar bezig, hoogstens "ongewenst". Probeer maar eens te bewijzen dat er sprake is van mishandeling bijv.quote:En ik zou inderdaad dingen checken. Niet a la Yvonne en kinderporno, daar heb ik een hekel aan.
Ondanks dequote:Op vrijdag 23 mei 2008 15:27 schreef Queen_Bee het volgende:
Ja, ik heb het gemerkt met Mirando toen. Maar daarom vraag ik hier ook eerst, hè. Als er mensen mee willen doenkunnen we daarna een plan van aanpak
maken.
Je moet ergens beginnen, verdiep je eens in de rechtsvorm en zie wat je er mee kan.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:42 schreef Queen_Bee het volgende:
Ja maar alleen kan ik niet veel. Een Stichting met mij alleen schiet al helemaal niet op. Dus dierenliefhebbers, waar zijn jullie, UNITE!
En zo denkt 99,9% van de toetsenbordhelden hier.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:54 schreef Queen_Bee het volgende:
Ja, maar ik heb niet echt zin om zoveel werk te gaan doen en om er dan vervolgens achter te komen dat ik er alleen voor sta en het voor niets is geweest
quote:Op maandag 25 februari 2008 23:54 schreef senesta het volgende:
[..]
![]()
Het zijn wel hele goede topics, broodfok is iets waar nog zoveel mensen en hondjes het slachtoffer van worden dat het goed is dat mensen ervoor gewaarschuwd worden.
Mensen denken nog steeds dat het een goedkoop alternatief voor een goede fokker is![]()
Blijf je nou echt periodiek dit topic kicken?quote:Op woensdag 18 juni 2008 01:21 schreef Queen_Bee het volgende:
Het heeft ook niet veel nut. Maar die paar mensen die we wel treffen is iig goed.
Maar daarom zeg ik ook, laten we wat doen dan. De wereld zullen we niet redden, maar we maken een begin en redden een paar. Beter dan niets.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |