Bovendien bevordert de term 'allochtoon' in ieder geval De Integratie niet.
Een allochtoon is immers, ja, geen échte Nederlander. Zodra een jongen geboren uit iemand die ook in Nederland geboren is, waarvan de familie afkomstig is uit, ook goed, Marokko, en hij heeft mooi zijn diploma gehaald, werkt op een mooi kantoor, wat is hij dan? Een allochtoon. Hij kan elke dag klompen aantrekken, maar een autochtoon zal hij nooit worden.
Ik denk niet dat er erg veel allochtonen migranten en kinderen daarvan zijn die het gevoel hebben behoorlijk achtergesteld te worden doordat ze bekend staan als 'allochtoon', misschien wel, wie weet, maar helpen doet het in ieder geval niet.
En ik vind dat 'probleem benoemen' ook zo'n onzin. Welk probleem benoem je dan? Je maakt een probleem alleen maar waziger en lastiger aan te pakken door er zo'n vage, algemene term als 'allochtoon' bij te betrekken.
Nu kun je mensen niet dwingen de term 'allochtoon' niet meer te gebruiken, gelukkig niet. Sterker nog, ook ik zeg het zo vaak, maar dan heeft het vaak wel een wat negatievere lading, wat dus al meteen een groot probleem duidelijk maakt. Hoe dan ook, mensen doen maar wat ze niet laten kunnen, maar het lijkt mij volstrekt logisch en normaal dat de overheid de term overboord gooit.
In Amerika is er een derde presidentskandidaat, Ralph Nader. Dat is een Amerikaan, een zoon van een Libanese immigrant. Klaar. Hij is geen 'allochtoon'. En als je Het Probleem Wilt Benoemen, bijvoorbeeld egotrippende consumentenhelden die ervoor zorgen dat incompetente oorlogshitsers aan de macht komen, dan is dat zo al duidelijk genoeg.
Klaar.