abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 februari 2008 @ 19:31:14 #1
3542 Gia
User under construction
pi_56970349
Hirsch Ballin wil af van term allochtoon

Tja, wat dan hè?
"De daad is gepleegd door een man van "land van oorsprong" origine?"
"De daad is gepleegd door een buitenlander?"
"De daad is gepleegd door een man met een dubbel paspoort?"
"De daad is gepleegd door een medelander?"

Hirsch Balin wil het onderscheid weghebben, maar er IS gewoon een onderscheid tussen oorspronkelijke Nederlanders en Nederlanders met een buitenlandse afkomst, die zo slecht geïntegreerd zijn dat er altijd een onderscheid zal zijn.

Ik denk dat men, zonder het woordje 'allochtoon' te gebruiken, eerder het beestje bij de naam zal noemen.
Dus:
"De daad is gepleegd door een van oorsprong Marokkaanse man."

Maar goed, dat is misschien wel beter, omdat dan de allochtonen die niet schuldig zijn, zich niet aangesproken hoeven te voelen.
pi_56970500
Ze moeten gewoon niks neerzetten als de persoon een nederlands paspoort in bezit heeft, gewoonweg discriminatie aanmoedigen doen ze nu..

En je kan ook gewoon buitenlander zeggen
If house is a nation, I wanna be president.
pi_56970544
Wat pas triest is, is dat allochtonen alleen allochtoon worden genoemd als ze iets verkeerd doen. Als ze een heldendaad verrichten of een belangrijke prestatie dan zijn ze ineens Nederlanders met eventueel buitenlandse roots.
Het woord allochtoon wordt mijns inziens nogal selectief gebruikt, dus ik zal het niet missen.
know'm sayin?
word? word.
  maandag 25 februari 2008 @ 19:43:01 #4
3542 Gia
User under construction
pi_56970627
quote:
Op maandag 25 februari 2008 19:38 schreef House-Musik het volgende:
Ze moeten gewoon niks neerzetten als de persoon een nederlands paspoort in bezit heeft, gewoonweg discriminatie aanmoedigen doen ze nu..

En je kan ook gewoon buitenlander zeggen
Veel personen hebben twee paspoorten in hun bezit. Waarom zijn ze, volgens zichzelf, ineens Nederlander als ze iets uitvreten en noemen ze zich Marokkaan als Marokko moet voetballen?

Voor mij zijn alleen mensen met uitsluitend een Nederlands paspoort echte Nederlanders.

Trouwens, wat gebeurt er wanneer mensen het woord 'allochtoon' toch blijft gebruiken. Ik vind het eigenlijk wel een handig woord. Het verwijst naar iedereen die 1e of 2e generatie nieuwkomer is.
pi_56970801
quote:
Op maandag 25 februari 2008 19:31 schreef Gia het volgende:
Hirsch Ballin wil af van term allochtoon

Tja, wat dan hè?
Heel simpel. Je hebt migranten en je hebt kinderen van migranten. Het woord ''allochtoon" verziekt het meest fundamentele aan integratie: namelijk het verschil in beleving tussen de migrant en zijn kinderen.

Laten we autochtonen trouwens voortaan maar inboorlingen noemen.
  maandag 25 februari 2008 @ 19:52:50 #6
3542 Gia
User under construction
pi_56970872
quote:
Op maandag 25 februari 2008 19:49 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Heel simpel. Je hebt migranten en je hebt kinderen van migranten. Het woord ''allochtoon" verziekt het meest fundamentele aan integratie: namelijk het verschil in beleving tussen de migrant en zijn kinderen.

Goed idee, hebben we inboorlingen en buitenlanders.

Makkelijk zat.
pi_56970883
Ik ga akkoord met TS.

Als je er anders uitziet, of je anders gedraagt, dan ben je ook anders. Dat gaan ontkennen getuigt van weinig respect voor roots. Je moet trots zijn op wie en wat je bent, ongeacht wat de anderen erover denken.

'Allochtoon' heeft teveel bijklank. Moslim, Christen, Sikh,... eigenlijk ook. Dus het land/streek van oorsprong is de meest neutrale benaming.
pi_56970909
quote:
Tja, wat dan hè?
"De daad is gepleegd door een man van 45 jaar oud." Dat kan toch ook? Ik weet niet, hoor, maar is het zo essentieel, zijn afkomst?
pi_56970960
quote:
Op maandag 25 februari 2008 19:43 schreef Gia het volgende:

[..]

Veel personen hebben twee paspoorten in hun bezit. Waarom zijn ze, volgens zichzelf, ineens Nederlander als ze iets uitvreten en noemen ze zich Marokkaan als Marokko moet voetballen?

Voor mij zijn alleen mensen met uitsluitend een Nederlands paspoort echte Nederlanders.

Trouwens, wat gebeurt er wanneer mensen het woord 'allochtoon' toch blijft gebruiken. Ik vind het eigenlijk wel een handig woord. Het verwijst naar iedereen die 1e of 2e generatie nieuwkomer is.
Net alsof het uitmaakt dat zij dan voor marokko gaan voetballen
Kom met betere argumenten ...
pi_56971012
quote:
Op maandag 25 februari 2008 19:54 schreef Monidique het volgende:

[..]

"De daad is gepleegd door een man van 45 jaar oud." Dat kan toch ook? Ik weet niet, hoor, maar is het zo essentieel, zijn afkomst?
Sowieso, zoals ik al in topic hierover zei, waarom moeten wij lezen dat in een of ander dorp/land een misdrijf is gepleegd? Wat heb ik er aan? He-le-maal niks.
pi_56971087
quote:
Op maandag 25 februari 2008 19:57 schreef House-Musik het volgende:

[..]

Sowieso, zoals ik al in topic hierover zei, waarom moeten wij lezen dat in een of ander dorp/land een misdrijf is gepleegd? Wat heb ik er aan? He-le-maal niks.
Ach, ik weet niet... Het lijkt mij ook niet zo'n probleem als media melden wat de afkomst van een verdachte is, ik heb er geen probleem mee, althans, maar ik vind het nogal apart dat Gia nu opeens allemaal problemen ziet in de berichtgeving van misdrijven als media het woord 'allochtoon' niet zouden gebruiken. Alsof het erg essentieel is dat zijn afkomst bekend is.
  † In Memoriam † maandag 25 februari 2008 @ 20:03:42 #12
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_56971154
Gaat weer nergens over, taal van het volk valt niet te besturen.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  maandag 25 februari 2008 @ 20:10:15 #13
3542 Gia
User under construction
pi_56971316
quote:
Op maandag 25 februari 2008 19:54 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik vind het wel uitmaken als bepaalde criminele daden steeds door dezelfde bevolkingsgroep gepleegd worden. Om aan te geven dat er een probleem is, is het wel zo handig dat je een gemeenschappelijke factor kunt noemen. Om dan te zeggen dat het om een moslim gaat, dan krijg je weer commentaar dat niet elke Marokkaan moslim is, of dat het plegen van dat soort daden niets met het geloof te maken heeft.
Dus dan krijg je de mond vol, een 45-jarige Nederlander van marokkaanse afkomst.

Zoals ik al zei, is dit op zich wel fijn voor de allochtonen die niet van Marokkaanse afkomst zijn.
Zij vallen wel onder de noemer allochtoon.
  maandag 25 februari 2008 @ 20:12:39 #14
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_56971361
quote:
Op maandag 25 februari 2008 19:49 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Jippieeeee

Inboorling word een geuzennaam. En de niet-inboorlingen? Geven we die geen naam? Gewoon niet over praten? Of gaan we ze demonstratief "mensen" noemen?

Het afschaffen van woorden of het verzinnen van namen hebben nog nooit de realiteit verandert. Maar het blijft een leuke hobby. Medelander, allochtoon, mens...
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 25 februari 2008 @ 20:13:53 #15
205673 supersayan
KA-ME-HA-ME-HAAAAAAAAAAAAA!!!!
pi_56971387
Ik denk dat mensen toch wel allochtoon blijven zeggen
Nappa: Vegeta, what does the scouter say about his power level?
Vegeta: It's over NINE THOUSAAAAAAAAAND!
  maandag 25 februari 2008 @ 20:16:11 #16
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_56971443
Zolang als een marokkaan( of turk ) zichzelf zo noemt zie ik 't probleem niet als wij 't óók doen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 25 februari 2008 @ 20:16:59 #17
3542 Gia
User under construction
pi_56971452
Schaffen we dan trouwens ook meteen alle subsidies voor allochtonen af?
pi_56971453
Wat kranten en opsporingsprogramma's allemaal willen vertellen over verdachten en daders, het zal me worst wezen, maar het lijkt mij in ieder geval wenselijk dat de overheid wel stopt met het gebruik van de term. Inderdaad, je hebt immigranten en kinderen van immigranten. Klaar. Maar goed, het idee is al tweeënhalf jaar oud, minstens: Hoe moeten we allochtonen dan noemen?
pi_56971504
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:16 schreef Gia het volgende:
Schaffen we dan trouwens ook meteen alle subsidies voor allochtonen af?
Hirsch Ballin stelt voor om de onnodig verwarrende -en eerlijk gezegd beledigende- term 'allochtoon' niet meer te gebruiken en jouw probleem is onmiddellijk hoe we Marokkaanse daders dan moeten noemen en iets met subsidie...
  maandag 25 februari 2008 @ 20:19:52 #20
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_56971508
Ik heb eigenlijk meer moeite met de term 'moslim' , die te pas en te onpas wordt gebruikt terwijl men eigenlijk allochtoon bedoeld.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  maandag 25 februari 2008 @ 20:20:38 #21
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_56971531
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:03 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Gaat weer nergens over, taal van het volk valt niet te besturen.
Het is allemaal symboolpolitiek. Als het journaal het woord "kankerturk" niet meer gebruikt houden ze er op straat ook mee op.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 25 februari 2008 @ 20:25:17 #22
42324 Ridley
Stem PVV of TON!!!
pi_56971632
quote:
Ik denk dat men, zonder het woordje 'allochtoon' te gebruiken, eerder het beestje bij de naam zal noemen.
Dus:
"De daad is gepleegd door een van oorsprong Marokkaanse man."
Op zich is dat ook niet eens nodig. Een misdaad is een misdaad, of een Marokkaan het nou pleegt of Ethiopier of een Duitser of een marsmannetje. Die hele omschrijving is overbodig. En als je die weglaat leidt het tenminste ook niet tot stigmatisering.
And as the finishing touch,
God created the Dutch
pi_56971634
Noem allochtonen gewoon criminelen, we draaien het gewoon om.

En als het dan eens een NL dader is zet je dat er gewoon bij.

Iedereen blij, de allochtoon heet geen allochtoon meer, de mensen die houden van details weten over wat voor volk het gaat en het belangrijkste, het gaat honderden liters drukinkt schelen.
  maandag 25 februari 2008 @ 20:31:04 #24
3542 Gia
User under construction
pi_56971747
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:25 schreef Ridley het volgende:

[..]

Op zich is dat ook niet eens nodig. Een misdaad is een misdaad, of een Marokkaan het nou pleegt of Ethiopier of een Duitser of een marsmannetje. Die hele omschrijving is overbodig. En als je die weglaat leidt het tenminste ook niet tot stigmatisering.
Wat ik al eerder zei: Het maakt wel uit wanneer een bepaalde misdaad veelvuldig door een bepaalde bevolkingsgroep gepleegd wordt. Wiet telen door kampers, tasjesroven door Marokkanen enz.... Dat ook anderen dit incidenteel doen, doet er niet toe. Als een bepaalde groep een bepaalde misdaad veelvuldig pleegt, dan is er een probleem dat benoemt moet kunnen worden.

Daarbij, zo gauw een krant, heel politiek correct, weglaat wanneer het weer eens een Marokkaan betreft, dan wordt hier meteen gereageerd alsof het door een inboorling is gedaan. "Want anders stond er wel bij dat het een niet-inboorling was."
pi_56971907
Ik ben het wel eens met Hirsch Balin met zijn kritiek op het woord "allochtoon". "Auslander" klinkt bijvoorbeeld veel beter tijdens een willekeurige schreeuwpartij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')