FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Weer een ZX of toch een andere?
maokzaterdag 23 februari 2008 @ 17:12
Ik heb nu een Ciroën ZX FURORE 1.4I E2 uit 1993. Helaas heeft hij een reparatie nodig die me te veel gaat kosten. Deze auto was mijn eerste auto, ik heb hem bijna een jaar gehad en hij beviel opzich prima.

Nu ben ik dus aan het kijken naar een andere auto. Nou ben ik er nog niet uit of ik weer een ZX wil of toch een andere. Wie wil helpen meedenken?
Mijn budget ligt zo rond de ¤1000,-

- Ik rij vooral op de snelweg (elke dag zo'n 130km op het moment) en af en toe korte ritjes door de stad.
- Hij moet een beetje confortabel zitten (dus niet met je knieen in je oksels oid)
- Ik vind het wel handig als er ook makkelijk spullen (bijvoorbeeld meubels) in vervoerd kunnen worden, dus als de achterbank er uit zou kunnen oid zou het makkelijk zijn.
- Hij moet niet te zwaar zijn, heb nu een auto van 940kg, liever dus niet te veel belastingklasses hoger.
- Ik rij nu ongeveer 1:15, de auto moet minimaal gelijk of zuiniger rijden.
- Niet te hoge onderhoudskosten.
- Niet te saaie auto (ik weet dat dat smaak is, ongetwijfelt zijn er mensen die een zx ook saai vinden, een zx vind ik mooi vorm gegeven en het is ook niet zo'n 'grote massa' auto)

Het gaat me dus vooral om te kijken of er een auto is die meer bij mijn eisen past dan mijn huidige eisen. Anders koop ik gewoon weer een zx

Deze heb ik nu:

2cvzaterdag 23 februari 2008 @ 17:22
BX Break ?

Als je comfort wilt (en dan kijk ik even naar het veergedrag) wil jij weer een Citroën.
Alexxxxxzaterdag 23 februari 2008 @ 17:25
De ZX past bij jou, en jij past bij de ZX. Gewoon weer voor een ZX gaan. Als je nog iets meer comfort wilt kun je ook voor de BX gaan natuurlijk, de voorgangervan de ZX, wel wat aan de grote kant, maar je blijft ruim onder je budget. De rest van je budget kun je dan wel weer in onderhoud steken trouwens
maokzaterdag 23 februari 2008 @ 17:27
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 17:22 schreef 2cv het volgende:
BX Break ?

Als je comfort wilt (en dan kijk ik even naar het veergedrag) wil jij weer een Citroën.
Break is niet nodig, ik kan ik mijn huidige auto ook voldoende mee nemen, maar BX lijkt me niet handig, nog ouder dus meer onderhoudskosten lijkt me.
Bigszaterdag 23 februari 2008 @ 17:28
Als je weer 1000 euro uitgeeft zou ik deze keer wel naar een auto zoeken die langer dan een jaar meegaat. Zo is het wel zonde van je geld

Maar als ik je verhaal lees zou ik gewoon weer voor een ZX gaan en dan als het kan een iets jongere
maokzaterdag 23 februari 2008 @ 17:33
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 17:28 schreef Bigs het volgende:
Als je weer 1000 euro uitgeeft zou ik deze keer wel naar een auto zoeken die langer dan een jaar meegaat. Zo is het wel zonde van je geld

Maar als ik je verhaal lees zou ik gewoon weer voor een ZX gaan en dan als het kan een iets jongere
Vorige was een paar honderd euro goedkoper, maar inderdaad zonde zo.
RetepVzaterdag 23 februari 2008 @ 17:35
Ik heb ook een Citroen ZX. Waar jouw sentimentaliteit voor dat ding vandaan komt, kan ik alleen maar naar raden.

Voor mij komt er binnenkort toch wel zo eentje voor terug:

2cvzaterdag 23 februari 2008 @ 17:40
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 17:35 schreef RetepV het volgende:
Ik heb ook een Citroen ZX. Waar jouw sentimentaliteit voor dat ding vandaan komt, kan ik alleen maar naar raden.

Voor mij komt er binnenkort toch wel zo eentje voor terug:

[ afbeelding ]
Vertaling: ik heb een hele dure bak nodig om mijn kleine piem0l te compenseren. Echter, ik heb slechts geld genoeg voor dit japans geval.
2cvzaterdag 23 februari 2008 @ 17:41
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 17:27 schreef maok het volgende:

[..]

Break is niet nodig, ik kan ik mijn huidige auto ook voldoende mee nemen, maar BX lijkt me niet handig, nog ouder dus meer onderhoudskosten lijkt me.
Als je een goede koopt kan het meevallen. Maar je weet pas of je een goede hebt als je er een poosje in rond rijdt ...
Lord_Vetinarizaterdag 23 februari 2008 @ 17:57
Met 130 km per dag zou ik ook gaan nadenken over een diesel of LPG auto...
maokzaterdag 23 februari 2008 @ 18:21
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 17:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Met 130 km per dag zou ik ook gaan nadenken over een diesel of LPG auto...
Ik heb er aan zitten denken, maar het zou kunnen dat ik binnenkort wel minder ga rijden, ik krijg als het goed is weer een OV-kaart (wordt weer student ). Ik moet wel de zelfde afstand blijven afleggen, maar er bestaat een kans dat ik wel regelmatig de interliner ga pakken (uit financieel oogpunt)

Benzine lijkt me dan handiger, als ik dan een poosje wat krap zit met geld, kost me dat minder geld om hem gewoon een tijdje stil te laten staan.
2cvzaterdag 23 februari 2008 @ 18:57
Ik betaal wegenbelasting + verzekering per jaar. Zo ben ik er in 1 keer van af. Toegegeven, uiteindelijk ben je (nagenoeg) evenveel kwijt.
Sloperzaterdag 23 februari 2008 @ 18:59
Wat moet er aan die ZX gebeuren dat je een ander wilt?

Ik zal eerlijk bekennen:

-Ik heb een hekel aan Frankrijk
-Ik heb een hekel aan Fransen
-Ik heb een hekel aan franse auto's

Alleen om een onverklaarbare reden rijd ik op dit moment als studentencar een Xantia En ik kan dit bijna niet m'n mond uitkrijgen, maar hij bevalt eigenlijk best goed....
maokzaterdag 23 februari 2008 @ 19:06
Er lekt olie, de koppakking. Ik heb overigens ook een hekel aan fransen en frankrijk, maar niet aan hun auto's eigenlijk
Alexxxxxzaterdag 23 februari 2008 @ 19:06
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 18:59 schreef Sloper het volgende:
Wat moet er aan die ZX gebeuren dat je een ander wilt?

Ik zal eerlijk bekennen:

-Ik heb een hekel aan Frankrijk
-Ik heb een hekel aan Fransen
-Ik heb had een hekel aan franse auto's

Alleen om een onverklaarbare reden rijd ik op dit moment als studentencar een Xantia En ik kan dit bijna niet m'n mond uitkrijgen, maar hij bevalt eigenlijk best goed....
Mja, idem hier, en toch heb ik 3 Visa's
maokzaterdag 23 februari 2008 @ 19:09
Wat is eigenlijk het verschil tussen de verschillende uitvoeringen van de ZX, mijne is een Furore, maar wat is het verschil met de Reflex, Avantage, Furio, Aura enz
2cvzaterdag 23 februari 2008 @ 19:45
www.citroen-forum.nl Ook voor je lekke koppakking. Is (helaas) een klus die ik nog nooit gedaan heb, anders had ik je ook wel willen helpen.

Overigens, als je via dat forum hulp krijgt aangeboden, laat mij dan per PM even weten wie dat is. Ik ken heel veel mensen daar. En als je geen hulp krijgt aangeboden stuur me dan ook even een PM.
GizartFRLzaterdag 23 februari 2008 @ 20:06
Alleen je koppakking lek?
Doet een monteur wel voor minder dan 1000 euro, en dan weet je wat je aan je auto hebt.

* GizartFRL heeft sinds vorige week een ZX 1.4 Reflex.
GizartFRLzaterdag 23 februari 2008 @ 20:12
Kan wel eens horen wat een monteur er bij ons op de zaak voor vraagt ( zwart )
maokzaterdag 23 februari 2008 @ 20:13
Zou, 600 tot 700 euro gaan kosten, dat wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven. Ik hoop dat ik er nog wat voor terug kan krijgen van iemand die hem zelf wil reparen ofzo.
Sloperzaterdag 23 februari 2008 @ 20:15
Zo'n ZX heeft niet dat hydropneumatische veerstysteem toch? Zou ik toch eens een XM of Xantia proberen
GizartFRLzaterdag 23 februari 2008 @ 20:16
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 20:13 schreef maok het volgende:
Zou, 600 tot 700 euro gaan kosten, dat wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven. Ik hoop dat ik er nog wat voor terug kan krijgen van iemand die hem zelf wil reparen ofzo.
Kan me nog herinneren dat het mij destijds een stuk minder zou kosten.
Zou je het kenteken door kunnen PM-en, dan kan ik een prijsopgave voor je maken.
Een fokstok mobiel gaat niet zomaar stuk.
Alexxxxxzaterdag 23 februari 2008 @ 20:17
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 20:15 schreef Sloper het volgende:
Zo'n ZX heeft niet dat hydropneumatische veerstysteem toch? Zou ik toch eens een XM of Xantia proberen
Dat is toch veel te groo-hoot!
2cvzaterdag 23 februari 2008 @ 21:56
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 20:15 schreef Sloper het volgende:
Zo'n ZX heeft niet dat hydropneumatische veerstysteem toch? Zou ik toch eens een XM of Xantia proberen
ZX is geen hydropneumaat.
Ridocarzaterdag 23 februari 2008 @ 22:11
ZX heeft gewone torsieveren achter. Echter is de boel een beetje losjes opgehangen. Dat heeft Citroen expres gedaan, om de achterwielen te laten sturen. Passief gestuurde achteras, noemde men dat destijds.

"i'ts not a bug, i'ts a feature"
2cvzaterdag 23 februari 2008 @ 22:47
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 22:11 schreef Ridocar het volgende:
ZX heeft gewone torsieveren achter. Echter is de boel een beetje losjes opgehangen. Dat heeft Citroen expres gedaan, om de achterwielen te laten sturen. Passief gestuurde achteras, noemde men dat destijds.

"i'ts not a bug, i'ts a feature"
Niet losjes, maar in rubber blokken (als ik mij niet vergis). Als je het over losjes hebt, denk ik dat iedereen denkt dat het spul achter letterlijk los hangt.
Spamblikzaterdag 23 februari 2008 @ 22:54
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 22:11 schreef Ridocar het volgende:
ZX heeft gewone torsieveren achter. Echter is de boel een beetje losjes opgehangen. Dat heeft Citroen expres gedaan, om de achterwielen te laten sturen. Passief gestuurde achteras, noemde men dat destijds.

"i'ts not a bug, i'ts a feature"
Sorry hoor, maar 't zit alleen op de 16v modellen. Dus ze maken ook normale acherassen.
Verder is die koppakking voor minder dan 100 euro zelf te maken, zeker bij zo'n 1.4 blokje.
maokzaterdag 23 februari 2008 @ 23:02
Ik snap er niets van, maar ik geloof dat het niet zo veel met het topic te maken heeft
Ridocarzondag 24 februari 2008 @ 01:03
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 22:54 schreef Spamblik het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar 't zit alleen op de 16v modellen. Dus ze maken ook normale acherassen.
Verder is die koppakking voor minder dan 100 euro zelf te maken, zeker bij zo'n 1.4 blokje.
Sorry hoor, maar ik had een gewoon 1400 8-klepper (Avantage) met zwenk-rommel aan de achterwielen.
Sloperzondag 24 februari 2008 @ 04:39
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 22:54 schreef Spamblik het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar 't zit alleen op de 16v modellen. Dus ze maken ook normale acherassen.
Verder is die koppakking voor minder dan 100 euro zelf te maken, zeker bij zo'n 1.4 blokje.
Ehm, heb jij dan mss ook een goedkope oplossing voor een versleten koppeling:)
Alexxxxxzondag 24 februari 2008 @ 04:40
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 23:02 schreef maok het volgende:
ik geloof dat het niet zo veel met het topic te maken heeft
Wat maok zegt dus
Jaluzondag 24 februari 2008 @ 10:27
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 22:54 schreef Spamblik het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar 't zit alleen op de 16v modellen. Dus ze maken ook normale acherassen.
Verder is die koppakking voor minder dan 100 euro zelf te maken, zeker bij zo'n 1.4 blokje.
Inderdaad offtopic, maar die passief meesturende achteras vindt je op alle ZX-en. En op de Xsara, de Xantia en zelfs ook op de Peugeot 306. Dat maakt genoemde auto's tot wagens met een zeer goed compromis tussen veercomfort en wegligging.
GizartFRLzondag 24 februari 2008 @ 12:37
quote:
Op zondag 24 februari 2008 04:39 schreef Sloper het volgende:

[..]

Ehm, heb jij dan mss ook een goedkope oplossing voor een versleten koppeling:)
Ja.

Doe ik zelf.

Gister nog een aandrijfasje vervangen van mijn auto.
Was in een half uurtje klaar.
1299zondag 24 februari 2008 @ 12:41
Liever een Nissan 300ZX..
Spamblikzondag 24 februari 2008 @ 15:39
quote:
Op zondag 24 februari 2008 10:27 schreef Jalu het volgende:

[..]

Inderdaad offtopic, maar die passief meesturende achteras vindt je op alle ZX-en. En op de Xsara, de Xantia en zelfs ook op de Peugeot 306. Dat maakt genoemde auto's tot wagens met een zeer goed compromis tussen veercomfort en wegligging.
Helemaal gelijk.
Maareeh ontopic: een 306 is op zich ook wel een aardige auto
2cvzondag 24 februari 2008 @ 15:56
Ik weet nog wel een zestienklappert ZX voor je.
TheFreshPrincezondag 24 februari 2008 @ 16:24
Blijft de vraag; er is zoveel keuze uit kleine, zuinige en betrouwbare auto's; waarom zou je dan een Citroën kopen?
Maar goed, ieder zijn smaak.
2cvzondag 24 februari 2008 @ 16:33
quote:
Op zondag 24 februari 2008 16:24 schreef MaGNeT het volgende:
Blijft de vraag; er is zoveel keuze uit kleine, zuinige en betrouwbare auto's; waarom zou je dan een Citroën kopen?
Maar goed, ieder zijn smaak.
Waarom niet ?
TheFreshPrincezondag 24 februari 2008 @ 16:40
quote:
Op zondag 24 februari 2008 16:33 schreef 2cv het volgende:

[..]

Waarom niet ?
Onveilig, storingsgevoelig en niet waardevast. Dat is weer een voordeel als je er ééntje wilt kopen.
2cvzondag 24 februari 2008 @ 17:34
quote:
Op zondag 24 februari 2008 16:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Onveilig, storingsgevoelig en niet waardevast. Dat is weer een voordeel als je er ééntje wilt kopen.
Ah, een ervaringsdeskundige !
TheFreshPrincezondag 24 februari 2008 @ 18:40
quote:
Op zondag 24 februari 2008 17:34 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ah, een ervaringsdeskundige !
Ervaring?

Een kwartiertje rondkijken bij de gebruikerservaringen "My Review - Auto" van "Autoweek.nl", betrouwbaarheidsindex van de ConsumentenBond, ANWB en het Duitse ADAC maken wel genoeg duidelijk.
En dan heb ik het nog niet eens over de stukken die afbreken van het interieur (zoals de bediening van de spiegels).

Maar gezien je naam sta ik nu op zeer gevoelige tenen dus ik zal er maar over ophouden.

Die 2CV's en Diane's vind ik overigens prachtige bakjes om te zien.
Ook een Snoek mag ik graag voorbij zien komen.
menmulderzondag 24 februari 2008 @ 18:56
als je hem doet laat het effe weten mis heb ik nog wel interesse voor een schappelijk prijsje
retuow82zondag 24 februari 2008 @ 19:23
Ik zou toch zeker kijken of er niet ergens iemand voor jou die koppakking voor een schappelijk prijsje kan maken, die andere auto van 1000 euro zal ongetwijfeld ook wel kritieke punten hebben....

En als je dan toch een aantal opties wilt:
Mazda 323
Toyota Corolla

Beide genoeg aan te komen.
maokzondag 24 februari 2008 @ 20:57
Ok wat ik nu heb bedacht:

Kans makers:
Peugeot 306 (zie alleen nog niet de voordelen tov een zx)
Mitsubishi colt (betrouwbaarder maar iets minder ruim dan zx?)
Mazda 323 (zelfde als hier boven)
Of toch gewoon een ZX

Net niet maar opzich best leuk:
Nissan Sunny (te klein denk ik)
Seat Ibiza (idem)
Honda civic (te veel afgeragte autos te vinden)
Toyota carola (te duur)
Nissan micra (net te klein en te duur)

Ben ik nog wat vergeten?

Ik hou trouwens ook niet van auto's met een kont, ik vind het handiger als gewoon de hele klep open gaat (ik zie het nut van die kont niet zo)
Spamblikzondag 24 februari 2008 @ 21:51
Mwa, mijn 15 jaar oude franse rammelbak heeft minder klachten dan onze 5 jaar geleden nieuw gekochte golf.
RealZeusmaandag 25 februari 2008 @ 00:15
quote:
Op zondag 24 februari 2008 20:57 schreef maok het volgende:
Ok wat ik nu heb bedacht:

Kans makers:
Peugeot 306 (zie alleen nog niet de voordelen tov een zx)
Mitsubishi colt (betrouwbaarder maar iets minder ruim dan zx?)
Mazda 323 (zelfde als hier boven)
Of toch gewoon een ZX

Net niet maar opzich best leuk:
Nissan Sunny (te klein denk ik)
Seat Ibiza (idem)
Honda civic (te veel afgeragte autos te vinden)
Toyota carola (te duur)
Nissan micra (net te klein en te duur)

Ben ik nog wat vergeten?

Ik hou trouwens ook niet van auto's met een kont, ik vind het handiger als gewoon de hele klep open gaat (ik zie het nut van die kont niet zo)
Ik heb het even voor je opgezocht:

De ZX:
lengte: 4.07
breedte: 1.70
hoogte: 1.40

De Sunny (heb ik ook )
lengte: 3.98
breedte: 1.67
hoogte: 1.40

De Ibiza
lengte: 3.81
breedte: 1.64
hoogte: 1.42

Ik ben uitgegaan van auto's uit 1993.


Ik denk trouwens dat de Colt kleiner is dan de Sunny. De Sunny is wel vrij vierkant dus je hebt waarschijnlijk meer inhoud dan bij de ZX met zijn schuine achterraam. En bij een Sunny hoef je geen distributieriem te vervangen.
Maar goed, ik rijd zelf met veel plezier in een Sunny dus ik ben niet objectief.
2cvmaandag 25 februari 2008 @ 00:35
Buitenmaten magen geen hol uit. Het gaat om de binnenmaten en hoe je die ruimte bereiken kan.
RealZeusmaandag 25 februari 2008 @ 00:41
quote:
Op maandag 25 februari 2008 00:35 schreef 2cv het volgende:
Buitenmaten magen geen hol uit. Het gaat om de binnenmaten en hoe je die ruimte bereiken kan.
Ja sorry, ik heb helaas maar één van de drie auto's bij de hand en het zal vast wel een kleine indicatie geven.
Alexxxxxmaandag 25 februari 2008 @ 00:59
Ibiza voor 1000 is nog vrij lastig te vinden, en als ie er al is, is het een gaar hok. Mijn ex-schoonmoeder heeft een sunny van de 93-generatie. betrouwbaar, ik zou zelfs durven zeggen onverslijtbaar (kennis van me heeft een stationcar versie, en die vraagt het uiterste van zn auto's, die houdt het al een paar jaar vol), maar binnenruimte is toch wel kleiner dan de ZX hoor. Gevoelsmatig voor mij dan.
RealZeusmaandag 25 februari 2008 @ 01:06
quote:
Op maandag 25 februari 2008 00:59 schreef Alexxxxx het volgende:
Ibiza voor 1000 is nog vrij lastig te vinden, en als ie er al is, is het een gaar hok. Mijn ex-schoonmoeder heeft een sunny van de 93-generatie. betrouwbaar, ik zou zelfs durven zeggen onverslijtbaar (kennis van me heeft een stationcar versie, en die vraagt het uiterste van zn auto's, die houdt het al een paar jaar vol), maar binnenruimte is toch wel kleiner dan de ZX hoor. Gevoelsmatig voor mij dan.
Het zou kunnen. Terwijl je toch zou denken dat de Sunny ruimer is omdat die een rechte achterkant heeft.

En die Sunny's blijven gaan, tenzij je een diesel hebt. Daar zijn die Japanners dan weer niet zo goed in.
$trangermaandag 25 februari 2008 @ 16:34
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 17:35 schreef RetepV het volgende:
Ik heb ook een Citroen ZX. Waar jouw sentimentaliteit voor dat ding vandaan komt, kan ik alleen maar naar raden.

Voor mij komt er binnenkort toch wel zo eentje voor terug:

[ afbeelding ]
Leuk spul, heb ik ook nog staan, maar rijd toch nogsteeds dagelijks in m'n BX turbodiesel omdat ik die 800km per week toch echt niet in m'n MR2 wil maken. Denk er nog maar eens goed over na.

Mijn advies aan TS, probeer eens wat anders. Nog een keer dezelfde auto ga je teveel vergelijken en 't is ook weleens leuk om verder te kijken he... Maar met 130km per dag zou ik zelf toch eens aan een dieseltje denken. Zoek gewoon eens naar een niet al te zware (liefst onder de 1050, anders onder de 1150kg) diesel. 't Liefst met turbo (en met een beetje vermogen, toch wel minimaal een 90pk versie).

Wat is hiervan het mooie: vaste lasten worden wat hoger, maar rijden zelf kost geen flikker meer!! En met een beetje 60 liter tank of meer zit je zo op om de 1000km tanken

Stiekem denk ik dat je er al uit op kon maken dat ik op de BX uit kwam. Dit eigenlijk voornamelijk om het gewicht en 't absolute comfort. Alleen als er wat stuk gaat aan de hydraulica kan dat wat nare kosten met zich mee brengen, verder rijd het prima. Mijne staat alweer bijna op 4 ton!
retuow82maandag 25 februari 2008 @ 18:40
Een Colt uit 1993 is zeker goed te doen, heb ik ook gehad, een aanrader! Qua ruimte zal het niet veel onderdoen van een ZX.
RetepVmaandag 25 februari 2008 @ 20:50
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 17:40 schreef 2cv het volgende:
Vertaling: ik heb een hele dure bak nodig om mijn kleine piem0l te compenseren. Echter, ik heb slechts geld genoeg voor dit japans geval.
Nee hoor, ik heb een gemiddeld grote p13m0l. En mijn ego is in verhouding zelfs een stuk groter. Niks mis met mijn ego.

Maar ik vind de MR2 gewoon een erg leuk auto'tje. Achterwielaandrijving, motor in het midden, veel opties voor te verkrijgen. Gewoon een leuke auto om langer te hebben. Als je hem zat bent, verbouw je hier en daar wat, in plaats van dat je een andere auto koopt.

En mijn ZX vind ik gewoon een 13-in-een-dozijn stuk blik. Er zijn betere stukken blik in dat segment te krijgen. Peugeot 306 bijvoorbeeld.
RetepVmaandag 25 februari 2008 @ 20:54
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 19:09 schreef maok het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil tussen de verschillende uitvoeringen van de ZX, mijne is een Furore, maar wat is het verschil met de Reflex, Avantage, Furio, Aura enz
De mijne is een Reflex. Ik heb in kleur meegespoten bumpers, dus ik denk dat dat het hoofdverschil is. Er zit ook een toerenteller in, dat zal ook wel anders zijn bij een normale ZX.

Er zit een 1.4i motor in, maar volgens mij is dat niks speciaals.
RetepVmaandag 25 februari 2008 @ 20:58
quote:
Op maandag 25 februari 2008 16:34 schreef $tranger het volgende:
Leuk spul, heb ik ook nog staan, maar rijd toch nogsteeds dagelijks in m'n BX turbodiesel omdat ik die 800km per week toch echt niet in m'n MR2 wil maken. Denk er nog maar eens goed over na.
Hmm. Ik rij nog geen 50km per dag. Maar wat ik wel moet doen is mijn auto parkeren op een openbare parkeerplaats. Dat baart me wel wat zorgen. Ligt erg veel glas op de grond, bij die parkeerplaats.

Ik vind de MR2 gewoon een leuke auto. Heb ik al heel lang gewild. En tja, inderdaad heb ik helaas geen geld voor een Honda NSX. Of eigenlijk wel, maar een lening voor een auto vind ik maar niks.


Nog even iets over de Mitsubishi Colt. Volgens mij is dat een relatief zware auto. Goede kwaliteit, dat wel.
maokmaandag 25 februari 2008 @ 22:02
Ik ga denk ik maar gewoon op jacht naar auto's met het lijstje en huidige auto in mijn achterhoofd. In het echt kun je een auto toch het beste zien enzo. Ik ga waarschijnlijk aan het einde van de week maar eens wat autohandelaren langs.

Ik heb voor het gewicht van de Mitsubishi Colt even op autoweek.nl gekeken, valt volgens mij in ongeveer de zelfde catagorie als mijn ZX, valt wel mee dus.

Ik rij overigens nu tijdelijk even in een Mitsubishi Lancer rond, een auto die te koop staat, van een vriend. Maar die ga ik iig niet kopen, rijdt niet zo lekker...
$trangerdinsdag 26 februari 2008 @ 12:59
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:58 schreef RetepV het volgende:

[..]

Hmm. Ik rij nog geen 50km per dag. Maar wat ik wel moet doen is mijn auto parkeren op een openbare parkeerplaats. Dat baart me wel wat zorgen. Ligt erg veel glas op de grond, bij die parkeerplaats.

Ik vind de MR2 gewoon een leuke auto. Heb ik al heel lang gewild. En tja, inderdaad heb ik helaas geen geld voor een Honda NSX. Of eigenlijk wel, maar een lening voor een auto vind ik maar niks.


Nog even iets over de Mitsubishi Colt. Volgens mij is dat een relatief zware auto. Goede kwaliteit, dat wel.
Wel herkenbaar hoor, dat parkeren. Je velgen, je bumpers, andere ongein, 't baart me toch net wat meer zorgen als dat ik in m'n daily driver rijd.

Verder is 't inderdaad een top auto, al had ik zelf ook liever een NSX oid gehad, maar bedenk je eens wat je daar voor koppijn van krijgt. De MR2 is best heel veel auto voor z'n geld.

En verder moeten mensen niet zo zeuren over kleine piemels ofzo. Zolang je een MR2 koopt om in te rijden ipv om in te patsen en te verneuken (tunen voor de Sjonnies onder ons) doe je wat mij betreft niks verkeerd
2cvdinsdag 26 februari 2008 @ 19:19
quote:
Op maandag 25 februari 2008 16:34 schreef $tranger het volgende:

[..]

Leuk spul, heb ik ook nog staan, maar rijd toch nogsteeds dagelijks in m'n BX turbodiesel omdat ik die 800km per week toch echt niet in m'n MR2 wil maken. Denk er nog maar eens goed over na.

Mijn advies aan TS, probeer eens wat anders. Nog een keer dezelfde auto ga je teveel vergelijken en 't is ook weleens leuk om verder te kijken he... Maar met 130km per dag zou ik zelf toch eens aan een dieseltje denken. Zoek gewoon eens naar een niet al te zware (liefst onder de 1050, anders onder de 1150kg) diesel. 't Liefst met turbo (en met een beetje vermogen, toch wel minimaal een 90pk versie).

Wat is hiervan het mooie: vaste lasten worden wat hoger, maar rijden zelf kost geen flikker meer!! En met een beetje 60 liter tank of meer zit je zo op om de 1000km tanken

Stiekem denk ik dat je er al uit op kon maken dat ik op de BX uit kwam. Dit eigenlijk voornamelijk om het gewicht en 't absolute comfort. Alleen als er wat stuk gaat aan de hydraulica kan dat wat nare kosten met zich mee brengen, verder rijd het prima. Mijne staat alweer bijna op 4 ton!
Alles aan die kut-BX van mij gaat kapot, BEHALVE de hydraulica. Hoewel ... Ik moet toegeven dat ik heel snel na aankoop beide octopussen (retourleidingen) heb laten vervangen (was wel nodig ook) en heel soms blijft de vering wat hangen als ik hem in de laagste stand gezet (geforceerd) heb. Kwestie van terug naar de laagste stand, dan naar de hoogste stand en dan weer naar de rijstand Binnenkort maar weer eens spoelen.
2cvdinsdag 26 februari 2008 @ 19:27
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:19 schreef 2cv het volgende:

[..]

(...) die kut-BX van mij (...)
Dat heb ik niet gezegd
Pascal86dinsdag 26 februari 2008 @ 22:44
Zwaar cliché maar hij is nog niet genoemd.

En omdat je van openklep houdt;
$trangerwoensdag 27 februari 2008 @ 13:32
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:19 schreef 2cv het volgende:

[..]

Alles aan die kut-BX van mij gaat kapot, BEHALVE de hydraulica. Hoewel ... Ik moet toegeven dat ik heel snel na aankoop beide octopussen (retourleidingen) heb laten vervangen (was wel nodig ook) en heel soms blijft de vering wat hangen als ik hem in de laagste stand gezet (geforceerd) heb. Kwestie van terug naar de laagste stand, dan naar de hoogste stand en dan weer naar de rijstand Binnenkort maar weer eens spoelen.
Mijne is juist niet kapot te krijgen. Behalve dat ik dus een lekke retourleiding kreeg de dag nadat ik met dat ding terug was uit Barcelona. Was dus wel een gelukje bij een ongelukje. Wel heeft het m'n vertrouwen in de auto wat geschaad en twijfel ik of ik er nog dergelijke reizen mee ga maken. Verder blijft 't serieus een fijne auto hoor!!
raulbouliwoensdag 27 februari 2008 @ 13:49
BX break maakt zijn naam wel waar...

..als je weer eens langs de kant van de snelweg staat...
Metro2005woensdag 27 februari 2008 @ 14:18
quote:
Op zondag 24 februari 2008 16:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Onveilig, storingsgevoelig en niet waardevast. Dat is weer een voordeel als je er ééntje wilt kopen.
Wat een onzin zeg. Ik heb zelf ook een ZX gehad en daar heb ik in bijna 2 jaar tijd nog NOOIT wat aan gehad.

Sowieso aan al mijn citroens heb ik eigenlijk nooit wat (ben aan mijn 6e cit bezig) . In tegenstelling tot alle jappen die ik heb gehad die gingen om de haverklap kapot. (mitsubishi colt, nissan primera en 2x suzuki swift), alleen mijn suzuki alto heb ik nooit wat aan gehad, dat was mijn 1e auto. Maar die heb ik ook maar 3 maanden gehad veels te eng op de snelweg dat hok.

En als ik de TS was en ik had 1000 euro over voor een andere auto zou ik lekker voor een euro of 500 die koppeling laten repareren en die andere 500 euro in mijn zak houden, dan weet je wat je hebt. Voor 1000 euro heb je namelijk niet echt veel, en zeker niet iets wat heel erg betrouwbaar is.

Bovendien is zo'n ZX stukken comfortabeler dan een starlet, golf of sunny.
TheFreshPrincewoensdag 27 februari 2008 @ 16:56
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 14:18 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg. Ik heb zelf ook een ZX gehad en daar heb ik in bijna 2 jaar tijd nog NOOIT wat aan gehad.

Sowieso aan al mijn citroens heb ik eigenlijk nooit wat (ben aan mijn 6e cit bezig) . In tegenstelling tot alle jappen die ik heb gehad die gingen om de haverklap kapot. (mitsubishi colt, nissan primera en 2x suzuki swift), alleen mijn suzuki alto heb ik nooit wat aan gehad, dat was mijn 1e auto. Maar die heb ik ook maar 3 maanden gehad veels te eng op de snelweg dat hok.

En als ik de TS was en ik had 1000 euro over voor een andere auto zou ik lekker voor een euro of 500 die koppeling laten repareren en die andere 500 euro in mijn zak houden, dan weet je wat je hebt. Voor 1000 euro heb je namelijk niet echt veel, en zeker niet iets wat heel erg betrouwbaar is.

Bovendien is zo'n ZX stukken comfortabeler dan een starlet, golf of sunny.
Dus je bent 27 (geboren 1981 volgens profiel) en hebt in die 9 jaar dat je maximaal je rijbewijs hebt al 6 Citroens versleten én ook 5 Jappen?

Dat is dus gemiddeld nog géén 1 jaar met een Citroen rijden en dan ook nog beweren dat die Citroens goed zijn
Over het comfort hoor je mij overigens niet; het is erg plezierig om lekker comfortabel te kunnen zitten als je op de wegenwacht wacht.

En Jappen die stukgaan? Het kan... Maar je hebt de statistieken tegen je...

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-02-2008 17:04:01 ]
Metro2005woensdag 27 februari 2008 @ 17:03
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 16:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dus je bent 27 (geboren 1981 volgens profiel) en hebt in die 9 jaar dat je maximaal je rijbewijs hebt al 6 Citroens versleten én ook nog een aantal Jappen?

Dat is dus ongeveer 1 jaar met een Citroen rijden en dan ook nog beweren dat die Citroens goed zijn
Over het comfort hoor je mij overigens niet; het is erg plezierig om lekker comfortabel te kunnen zitten als je op de wegenwacht wacht.

En Jappen die stukgaan? Het kan... Maar je hebt de statistieken tegen je...
Ik heb vaak 2 auto's tegelijk gehad En ik doe inderdaad vaak maar 1-2 jaar met auto's.
Het valt mij gewoon op dat ik met citroens tot nog toe van alle merken die ik gereden eigenlijk nooit problemen heb gehad en met alle andere merken wel.
TheFreshPrincewoensdag 27 februari 2008 @ 17:04
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 17:03 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik heb vaak 2 auto's tegelijk gehad En ik doe inderdaad vaak maar 1-2 jaar met auto's.
Het valt mij gewoon op dat ik met citroens tot nog toe van alle merken die ik gereden eigenlijk nooit problemen heb gehad en met alle andere merken wel.
Maar kom nou... 11 auto's in amper 9 jaar en dan beweren dat ze betrouwbaar zijn.
Als je nou 9 jaar in 1 Citroen had overleefd had ik er nog iets van kunnen begrijpen.
2cvwoensdag 27 februari 2008 @ 20:06
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 13:32 schreef $tranger het volgende:

[..]

Mijne is juist niet kapot te krijgen. Behalve dat ik dus een lekke retourleiding kreeg de dag nadat ik met dat ding terug was uit Barcelona. Was dus wel een gelukje bij een ongelukje. Wel heeft het m'n vertrouwen in de auto wat geschaad en twijfel ik of ik er nog dergelijke reizen mee ga maken. Verder blijft 't serieus een fijne auto hoor!!
Bel naar de Hegru voor een afspraak. Voor 310euro (indien de prijs niet gewijzigd is) zetten ze beide bundels retourleidingen er nieuw in. Ben je van dat gekloot af.
Alexxxxxwoensdag 27 februari 2008 @ 20:09
Alles leuk en aardig, maar noem nog eens wat alternatieven voor de ZX, kinders...
densmeewoensdag 27 februari 2008 @ 20:17
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:09 schreef Alexxxxx het volgende:
Alles leuk en aardig, maar noem nog eens wat alternatieven voor de ZX, kinders...
visa
Sloperwoensdag 27 februari 2008 @ 20:19
Volvo 440, dat zijn ook prima bakken. Niet zwaar en zuuunig...
2cvwoensdag 27 februari 2008 @ 22:49
BX. C5 (te duur), C15 ...
Pascal86donderdag 28 februari 2008 @ 00:13
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:19 schreef Sloper het volgende:
Volvo 440, dat zijn ook prima bakken. Niet zwaar en zuuunig...
Had hem al genoemd maar foto doet het niet.

Andere foto:
Tjabbodonderdag 28 februari 2008 @ 11:34
quote:
Op zondag 24 februari 2008 12:41 schreef 1299 het volgende:
Liever een Nissan 300ZX..
jeah wel een vette domper toen ik het topic opende en ipv een mooi (twin turbo) 300zx topic een geitenwollensokken auto bleek te bekijken
maokdonderdag 28 februari 2008 @ 20:25
Als ik een andere auto ga kopen wil ik de ZX natuurlijk verkopen.
Wat zou ik nog kunnen krijgen voor mijn auto die een kapotte koppakking heeft? Hij rijdt nog wel, hij lekt alleen een beetje olie dus hij zal wel gerepareerd moeten worden. Wat denken jullie?
Jaluvrijdag 29 februari 2008 @ 08:55
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:50 schreef RetepV het volgende:
En mijn ZX vind ik gewoon een 13-in-een-dozijn stuk blik. Er zijn betere stukken blik in dat segment te krijgen. Peugeot 306 bijvoorbeeld.
De 306 is zeer sterk verwant aan de ZX, eigenlijk dezelfde auto met een andere koets. Goed alternatief dus eventueel voor de TS(alhoewel ik ook de ZX mooier vind, het ontwerp is saai maar tijdlozer dan de 306 imho)
Metro2005vrijdag 29 februari 2008 @ 18:19
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 20:25 schreef maok het volgende:
Als ik een andere auto ga kopen wil ik de ZX natuurlijk verkopen.
Wat zou ik nog kunnen krijgen voor mijn auto die een kapotte koppakking heeft? Hij rijdt nog wel, hij lekt alleen een beetje olie dus hij zal wel gerepareerd moeten worden. Wat denken jullie?
Een koppakking van een 1.4 is zeer simpel te vervangen. Dus denk dat dat erg meevalt. Probeer eens wat universele garages af te bellen om te kijken wie er goedkoop deze reparatie kan uitvoeren. Denk dat je voor 200-300 euro al een heel eind bent!
maokvrijdag 29 februari 2008 @ 18:28
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 18:19 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Een koppakking van een 1.4 is zeer simpel te vervangen. Dus denk dat dat erg meevalt. Probeer eens wat universele garages af te bellen om te kijken wie er goedkoop deze reparatie kan uitvoeren. Denk dat je voor 200-300 euro al een heel eind bent!
Geef mij het adres maar van die garage, ik kan ze voor dat bedrag niet vinden namelijk.
GizartFRLvrijdag 29 februari 2008 @ 18:36
Idd, is qua werk misschien simpel, maar je zit toch met de volgende kosten:
Kopbouten.
Koppakking.
Spruitstukpakkingen.
DB-riem+spanner.
Waterpomp.
Vlakken van de kop.

Dan zit je al snel aan 400 euro aan onderdelen+ werk.
2cvzaterdag 1 maart 2008 @ 02:57
Hmz, volgens mij is het vlakken van de kop niet nodig. Geef ik geen 100% garantie op, maar volgens mij is het niet nodig.

Maok: als je een andere auto koop die al wat ouder is, gaat die ook ellende geven. Dna ben je weer terug bij af, maar het heeft je wel en bult geld gekost. Mijn advies: blijf lekker in die ZX doorkachelen (na reparatie natuurlijk ).
maokzaterdag 1 maart 2008 @ 03:19
Mijn opties zijn nu:


  • Een iets nieuwere (betrouwbaardere?) auto kopen dan ik nu heb en de oude ongerepareerd verkopen (kost 1000,- voor andere auto leverd op 400,-? voor verkoop = -600,-)

  • Een iets nieuwere auto kopen dan ik nu heb en de oude gerepareerd verkopen (kost 1000,- voor andere auto + 400,- leverd voor reparatie en 800,- voor verkoop = -400,-)

  • Mijn Zx repareren en daar lekker nog even in door rijden: =-400,- voor reparatie

    Ga in iedergeval morgen kijken of ik iets kan leuks kan vinden
  • maokzaterdag 1 maart 2008 @ 16:43
    Nou, dit is het geworden; Een ZX uit 1996, dus 3 jaar nieuwer dan ik had, met 1,5 ton op de teller, dat is ook een ton minder dan dit ik had. Het is ook nog een wat luxere uitvoering, met stuurbekrachtiging enzo.



    Vraag prijs was ¤1699,- ik betaal ¤1000,- en ruil mijn oude in. (en ik ruil ook nog een mishubishi Lancer van een vriend in die er ¤750,- voor krijgt, buiten die 1000,- om dus) Ben dus een klein beetje meer kwijt dan ik eerst gepland had maar dan heb ik ook een stuk betere auto.

    Foto komt nog, ik kan hem van de week pas ophalen omdat de instel hendel van de rugleuning van de bestuurders stoel nog even gerepareerd moet worden.

    Nu moet ik alleen dus ook een andere kleur tas

    Sloperzaterdag 1 maart 2008 @ 16:59
    Gefeli
    Alexxxxxzaterdag 1 maart 2008 @ 17:07
    Ik ben even meegeweest, en het is inderdaad een erg puik ZXje

    Nog bedankt voor het eten bij de Mac trouwens, was ik nog vergeten te zeggen
    maokzaterdag 1 maart 2008 @ 17:41
    Toch wat foto's gevonden, hij stond ook op internet te koop.
    Zitten wel weer wieldoppen op, 2 verschillende aan beide kanten overigens



    2cvzaterdag 1 maart 2008 @ 18:57
    Toffe ZX ! Dat de wieldoppen rondom niet hetzelfde zijn is niet zo erg. Rijdt 'ie minder om.

    Wat voor ZX is het precies ?
    Metro2005zaterdag 1 maart 2008 @ 19:06
    Mooie zx, is het een avoriaz uitvoering?
    maokzaterdag 1 maart 2008 @ 19:14
    1.6I IMAGE

    Is het heel stom om de wieldoppen van mijn oude zx af te halen voor ik hem inruil?

    Ik ga de radio iig wel er uit halen, die ontbreekt namelijk in mijn nieuwe
    Alexxxxxzaterdag 1 maart 2008 @ 19:21
    quote:
    Op zaterdag 1 maart 2008 19:14 schreef maok het volgende:
    1.6I IMAGE

    Is het heel stom om de wieldoppen van mijn oude zx af te halen voor ik hem inruil?

    Ik ga de radio iig wel er uit halen, die ontbreekt namelijk in mijn nieuwe
    Hij heeft je auto ongezien gekocht, en je hebt het niet over wieldoppen of autoradio gehad, dus die kun je er gewoon afplukken
    2cvzaterdag 1 maart 2008 @ 19:27
    Meeste mensen halen hun autoradio uit de auto als ze hem verkopen, dus vreemd is het niet. Wieldoppen ? Sja ... Wil je op zeker spelen, overleg dan even. Maar misschien kan ik ook wel wieldoppen voor je regelen.
    2cvzaterdag 1 maart 2008 @ 19:28
    Ohja, tipje, voer meteen even een grote beurt uit. Iemand zal bij verkoop z'n auto niet tot het laatst onderhouden ('hij gaat toch weg') en een handelaar voert ze ook liever niet uit want dat kost tijd en geld.
    RealZeuszaterdag 1 maart 2008 @ 19:33
    quote:
    Op zaterdag 1 maart 2008 19:14 schreef maok het volgende:
    1.6I IMAGE

    Is het heel stom om de wieldoppen van mijn oude zx af te halen voor ik hem inruil?

    Ik ga de radio iig wel er uit halen, die ontbreekt namelijk in mijn nieuwe
    Wat Alexxxx zegt. En ik weet niet of jij standaard speakers hebt of zo'n setje in de hoedenplank. Is het dan laatste dan zou ik ook de hoedenplank omruilen.

    En dat stuur
    Op mijn vorige werk reden we met Berlingo's , die hadden ook dat fijne in de hand liggende stuur.
    Headlongzaterdag 1 maart 2008 @ 19:38
    Lijkt een leuke auto! Gefeliciteerd met de aankoop en nog vele veilige kilometers toegewenst.
    2cvzaterdag 1 maart 2008 @ 19:43
    Mag ik je ZX trouwens eens komen bekijken ?
    maokzaterdag 1 maart 2008 @ 21:34
    quote:
    Op zaterdag 1 maart 2008 19:43 schreef 2cv het volgende:
    Mag ik je ZX trouwens eens komen bekijken ?
    Zo bijzonder is ie nou toch ook weer niet?
    2cvzaterdag 1 maart 2008 @ 21:35
    Dat weet je nooit
    RealZeuszaterdag 1 maart 2008 @ 22:18
    Zo'n kleur BX heb ik gehad trouwens. Wel regelmatig in de was zetten anders wordt de lak dof.

    Realiseer je trouwens wel dat een 1.6 iets dorstiger is dan een 1.4.
    2cvzaterdag 1 maart 2008 @ 22:34
    Ook iets pittiger
    maokdinsdag 4 maart 2008 @ 18:11
    Ik heb hem vandaag opgehaald . Ik heb trouwens toch maar de wieldoppen zo gelaten, er zaten nog 2 orignele doppen op, ik denk dat ik binnenkort maar eens naar de sloop ga om er nog 2 bij te zoeken, wel zo leuk.

    Nu hopen op beter weer zodat ik hem eens lekker kan gaan oppoetsen
    Alexxxxxdinsdag 4 maart 2008 @ 19:15
    quote:
    Op dinsdag 4 maart 2008 18:11 schreef maok het volgende:
    Nu hopen op beter weer zodat ik hem eens lekker kan gaan oppoetsen
    2cv heeft altijd al eens een ZX willen poetsen, misschien wil hij je wel helpen!
    maokwoensdag 5 maart 2008 @ 09:39
    quote:
    Op dinsdag 4 maart 2008 19:15 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    2cv heeft altijd al eens een ZX willen poetsen, misschien wil hij je wel helpen!
    Kan ie ook autoradio's inbouwen?
    Sloperwoensdag 5 maart 2008 @ 09:48
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 09:39 schreef maok het volgende:

    [..]

    Kan ie ook autoradio's inbouwen?
    Dat is toch wel heul erg simpel Rood=+ Zwart=- Geel=memory Blauw=antenne. Dan nog even de speakers in de goede volgorde....
    maokwoensdag 5 maart 2008 @ 10:25
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 09:48 schreef Sloper het volgende:

    [..]

    Dat is toch wel heul erg simpel Rood=+ Zwart=- Geel=memory Blauw=antenne. Dan nog even de speakers in de goede volgorde....
    Ik vond het uitbouwen uit mijn oude auto al moeilijk genoeg
    Dangelwoensdag 5 maart 2008 @ 11:05
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 09:39 schreef maok het volgende:

    [..]

    Kan ie ook autoradio's inbouwen?
    Heeft ie mij iig wel bij geholpen, dus ja!
    2cvwoensdag 5 maart 2008 @ 18:37
    Radio inbouwen moet lukken. Heb je de doos/gebruiksaanwijzing (met schema's) nog ?