Meegestuurde bijlagen worden gewoon vernietigd door de belastingdienst (alhoewel ik juridisch mijn twijfels hierbij heb i.v.m. "nieuw feit" etc., ze doen het toch)quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:09 schreef CrazyMoon het volgende:
ow, ok..
het gaat er namelijk om, dat ik een nabestaandenlijfrente-uitkering heb gekregen, en die in 1 keer heb laten uitbetalen. Nu moet ik daar revisierente over betalen, die bedraagt 20%. Maar ik wil graag dat de belastingdienst het op een lager bedrag vaststelt en dat moet dmv die bijlage.
Dan stuur ik die maar gewoon op en dan zie ik het wel.
Bovenaan de brief staat namelijk wel:
"Bijlage bij de aangifte Inkomstenbelasting/Premie Volksverzekeringen 2007"
stom dat je dan geen bijlagen kan versturen :S
Beter dan dat je eerst de aangifte zelf gaat laten berekenen door hun zonder je bijagen.. en dan bezwaar maakt op de aanslag die je gaat krijgen... dan heb je weer een geldig excuus om brieven te sturen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:09 schreef CrazyMoon het volgende:
ow, ok..
het gaat er namelijk om, dat ik een nabestaandenlijfrente-uitkering heb gekregen, en die in 1 keer heb laten uitbetalen. Nu moet ik daar revisierente over betalen, die bedraagt 20%. Maar ik wil graag dat de belastingdienst het op een lager bedrag vaststelt en dat moet dmv die bijlage.
Dan stuur ik die maar gewoon op en dan zie ik het wel.
Bovenaan de brief staat namelijk wel:
"Bijlage bij de aangifte Inkomstenbelasting/Premie Volksverzekeringen 2007"
stom dat je dan geen bijlagen kan versturen :S
Okee, dat is (voor zover ik weet) de enige geldige reden. Je zal een verzoek moeten indienen bij de inspecteur waarin jij aannemelijk maakt hoeveel revisierente je (volgens jou) verschuldigd bent (volgens art. 30i lid 3 AWR). Je zal dus een berekening moeten (laten) maken ben ik bang.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:27 schreef CrazyMoon het volgende:
mijn broer had nog maar ongeveer 7 jaar een lijfrenteverzekering. Als de verzekering minder dan 10 jaar voor het jaar van afkoop is ingegaan dan kan ik met dat verzoek de belastingdienst vragen om de revisierente op een lager bedrag vast te stellen.
En dat wil ik natuurlijk. Ik denk dat ik toch maar even de belastingdienst ga bellen, hoe of wat.
En anders vraag ik mijn oom, die komt vanavond me helpen met de aangifte
toch bedankt!
heb je wel je aftrekposten ingevuld op dat scherm dat je het zou moeten verdelen?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:03 schreef IV_Xample het volgende:
oh jemig
wat zijn die belastingen toch complex allemaal
pfffffffffff
hoe kom ik er achter dat het voordelig is om fiscale partners te zijn ja of nee?
we wonen wel samen (heel 2007) maar hebben geen samenlevingscontract of iets, dus staan niet geregistreerd als partners, maar hoe weten we nu of het voordelig is om fiscale partners te zijn/worden
hebben nl het programma ingevuld ieder afzonderlijk en dan krijgen we allebei geld terug, maar vullen we het in als fiscale partners dan krijgen we niets...dus vind het maar vaag dat fiscaal partnerschap voordelen zou opleveren, misschien jullie ideetje?
thanks alvast
Dat lijkt me vreemd, fiscaal partnerschap is zelden (eigenlijk nooit) nadelig (voor de inkomstenbelasting dan).quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:03 schreef IV_Xample het volgende:
oh jemig
wat zijn die belastingen toch complex allemaal
pfffffffffff
hoe kom ik er achter dat het voordelig is om fiscale partners te zijn ja of nee?
we wonen wel samen (heel 2007) maar hebben geen samenlevingscontract of iets, dus staan niet geregistreerd als partners, maar hoe weten we nu of het voordelig is om fiscale partners te zijn/worden
hebben nl het programma ingevuld ieder afzonderlijk en dan krijgen we allebei geld terug, maar vullen we het in als fiscale partners dan krijgen we niets...dus vind het maar vaag dat fiscaal partnerschap voordelen zou opleveren, misschien jullie ideetje?
thanks alvast
De reisaftrek werkt met forfaitaire bedragen, het hangt af van de reisafstand en het aantal keer per week dat je reist. Van dit forfait moet je de vergoeding die je baas ontvangt af halen. In jouw geval lijkt me dat die vergoeding het verschil is tussen de normale prijs en de inhouding.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:13 schreef Bijsmaak het volgende:
Twee vraagjes (excuses als die al zijn gesteld).
1) Ik ben vorig jaar van werkgever veranderd en heb een via mijn werkgever een jaartrajectkaart NS gekocht. Werkgever heeft namelijk een grootverbruikerscontract voor korting. Werkgever schiet bedrag voor en elke maand wordt een bedrag van mijn loon afgetrokken.
Wat kan ik declareren? De volledige prijs van de kaart of een gedeelte ervan??
Dat mag.quote:2) Studieschuld IBG: kan ik die als negatief eigen vermogen opgeven voor Box 3?
Thanks
Ohja huisapotheek, was ik dit jaar eventjes vergeten in te vullen, mijn aangifte weer even opnieuw ingestuurdquote:Op zaterdag 23 februari 2008 15:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Kijk even of je wat kunt (ik ga het nu niet invullen) met de ziektekostenverzekering/ingehouden bijdrage, huisapotheek ed.
Ik denk dat dat niet gaat werken, je hebt immers wel recht op een vergoeding. Dat jij daar vrijwillig van af ziet (of het dus zelfs terug schenkt) maakt niet dat de kosten op jou drukken, wat een voorwaarde is.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 22:23 schreef Tyfuszooi het volgende:
Las onlangs dat je een in 2007 aangeschafte bril in aftrek mag brengen wegens chronische ziekte. Echter dit alleen wanneer de specifieke uitgaven voor één persoon hoger zijn dan iets van 320 euro. Je zou dan naast de kosten van de bril ook nog eens 808 euro in aftrek mogen brengen...
Probleem is echter dat ik de bril via m'n zorgverzekeraar vergoed heb gekregen, en kom dan lang niet boven die 320 euro specifieke uitgaven uit.
Dit zou echter wel lukken indien ik die vergoeding aan m'n zorgverzekeraar terugbetaal en zodoende alsnog de bril via m'n aangifte in aftrek breng. Tezamen met reiskosten naar fysiotherapeut (diverse ritten) zou ik dan wel boven die 320 euro uitkomen.
Lijkt mij toch dat ik op deze manier niets illegaals doe en alleen goed gebruik maak van de mogelijkheden...
het mooie is dat ik in het programma nergens het tabje: verdelen krijg te zien, dus ik kan nergens iets verdelen, maar zou dat te maken hebben met het feit dat we geen eigen huis hebben of heeft dat er niets mee te maken ?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 22:27 schreef Wexy het volgende:
ik zal even het scherm er bij pakken
[ afbeelding ]
In dit geval zijn er 2 aftrekposten. woning en ziektekosten.
Deze moet je zelf nog invullen om te verdelen. Je mag kiezen in welke je wat zet.
Als ik bij bovenstaande alles op 2e persoon zou zetten zou ik minder terug krijgen dan nu alles bij persoon 1... en als je ze op dit scherm niet invult krijg je de aftrekposten niet berekend op je laatste overzicht-scherm
Nee, je geeft ¤ 131.000 aan als WOZ-waarde.quote:Op woensdag 5 maart 2008 19:57 schreef becky27 het volgende:
hallo belastingdeskundigen,
Ik heb een vraag, ik ben gewoon een loonslaaf met een eigen huis, gekocht eind 2006 en ik vraag maar eens per jaar mijn hypotheekrenteaftrek terug.
Toendertijd gaf mijn tussenpersoon het volgende aan:
Bruto maandlast ¤ 625, dit is inclusief ¤ 109 levensverzekering
Netto zonder eigen woningforfait ¤ 410
Netto met eigen woningforfait ¤ 431
In de aangifte staat dat je WOZ waarde van 01-01-2005 moet opgeven. Ik heb het volgende op mijn WOZ beschikking staan:
29-01-2003: ¤ 118.000
21-07-2006: ¤ 103.400
23-11-2006: ¤ 131.000
Ik moet dus ¤ 118.000 invullen neem ik aan.
Met die berekeningen volgens de tussenpersoon moet je niets doen. Die zijn gebaseerd op een aantal aannames die nagenoeg nooit met de werkelijkheid overeenkomen. Je moet gewoon uitgaan van de juiste WOZ-waarde en de werkelijk betaalde rente volgens de jaaropgave van de bank.quote:Wanneer ik dat doe geeft het rekenprgramma van de belastingdienst aan dat ik ¤ 2151 terug krijg.
Dat is dus wat anders dan ik zelf had berekend, namelijk: (bruto - netto) * 12 maanden dus (625-431)*13 = ¤ 2328
Klopt. Deze kun je onder de ziektekosten opvoeren en als je over de drempel gaat zal dit voor een aftrekpost zorgen.quote:Daarnaast las ik ergens dat je de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet zoals vermeld op de jaaropgaaf kan aftrekken. Klopt dat??
Ja, alleen ligt het maar net aan de individuele situatie of het zin heeft. Maar klik een op F1 of druk op de 'Help' knop terwijl je in het invulvenster van de diverse aftrekposten zit. Je krijg dan in ieder geval al een eerst toelichting met mogelijkheden.quote:Zijn er nog meer van deze trucjes?
Graag gedaan.quote:Alvast bedankt!!!
groeten
Becky
Bedankt he! Nog 1 petite question, hoeveel rente kan ik verwachten van de belastingdienst?quote:Op woensdag 5 maart 2008 20:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, je geeft ¤ 131.000 aan als WOZ-waarde.
[..]
Met die berekeningen volgens de tussenpersoon moet je niets doen. Die zijn gebaseerd op een aantal aannames die nagenoeg nooit met de werkelijkheid overeenkomen. Je moet gewoon uitgaan van de juiste WOZ-waarde en de werkelijk betaalde rente volgens de jaaropgave van de bank.
[..]
Klopt. Deze kun je onder de ziektekosten opvoeren en als je over de drempel gaat zal dit voor een aftrekpost zorgen.
[..]
Ja, alleen ligt het maar net aan de individuele situatie of het zin heeft. Maar klik een op F1 of druk op de 'Help' knop terwijl je in het invulvenster van de diverse aftrekposten zit. Je krijg dan in ieder geval al een eerst toelichting met mogelijkheden.
[..]
Graag gedaan.
quote:4,75% 1 april 2008
5,30% 1 januari 2008
5,40% 1 oktober 2007
5,25% 1 juli 2007
5,00% 1 april 2007
4,70% 1 januari 2007
Ik kan bij mijn zorgverzekeraar eens in de 2 jaar gebruik maken van een maximale vergoeding van 200 euro.quote:Op woensdag 5 maart 2008 19:46 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik denk dat dat niet gaat werken, je hebt immers wel recht op een vergoeding. Dat jij daar vrijwillig van af ziet (of het dus zelfs terug schenkt) maakt niet dat de kosten op jou drukken, wat een voorwaarde is.
Als je (ook al is het onterecht) zorgtoeslag hebt ontvangen, moet je hetgeen je hebt ontvangen hier invullen. De terugbetaling kun je dan volgend jaar opvoeren als uitgave.quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:40 schreef IV_Xample het volgende:
en dan heb ik nog ff vraagje
mijn vriend heeft zorgtoeslag gehad vorig jaar (een heel jaar lang elke maand) maar eigenlijk had hij er op een gegeven moment geen recht meer op of minder...
maar nu staat er bij de ziektekosten wel een tabje met rekenhulp waar je zorgtoeslag - terugbetaalde zorgtoeslag
hij heeft nog geen 'aanslag' gehad omtrent zijn zorgtoeslag en wat hij eventueel zou moeten terugbetalen...is het dan logisch om het gehele bedrag in te vullen 12*bedrag pm of dit achterwege te laten?
zodat het met belastingdienst zelf geregeld kan worden?
Kan niet. Alles afronden op hele euro's en het mag in je eigen voordeel.quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:42 schreef Bijsmaak het volgende:
Hoe kan je centen bij de digitale aangifte invullen? Of moet je afronden?
Dus betaal je per saldo je lenzen in 2007 en een bril in 2008. Is alleen even de vraag of de aftrek wegens chronische ziekte er dit jaar nog in zit,...quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:45 schreef Tyfuszooi het volgende:
[..]
Ik kan bij mijn zorgverzekeraar eens in de 2 jaar gebruik maken van een maximale vergoeding van 200 euro.
Als ik nu bij mijn verzekeraar vraag om die vergoeding (voor de contactlenzen) in 2007 te cancellen en de vergoeding terug stort, en dan vervolgens dit jaar een bril aan te schaffen. Dan alsnog die kosten bij de zorgverzekeraar claimen.
Ik weet het een heel gedoe, maar het scheelt wel nogal wat centen!
Lijkt me toch geen belazerij; maak alleen uiterst gebruik van de aangeboden aftrekpost.
Moet alleen nog wel zien of de zorgverzekeraar met die constructie akkoord wil gaan. Zal wel niet...
OK thanksquote:Op woensdag 5 maart 2008 21:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kan niet. Alles afronden op hele euro's en het mag in je eigen voordeel.
Dus aftrekposten naar boven en bijtelposten naar beneden afronden.
Nee, en dat staat er ook niet. Het gaat om de kosten van de schulden, dus niet de daadwerkelijke kosten van de keuken etc. Bovendien moet die schuld wel gebruikt worden voor een duurzame verbetering, vaste dingen als een keuken vallen daar wel onder, verf niet.quote:Op woensdag 5 maart 2008 23:34 schreef damden het volgende:
Kan iemand me vertellen wat er precies met 'Schulden voor onderhoud, verbeteringen en afkoop erfpacht van de nieuwe woning' inhoud?!?
Ik dacht misschien dat ik hier de kosten van de nieuwe keuken, de verf op de muur, het laminaat kon neerzetten? Of moet dat ergens anders?
Je begrijpt wel, ik heb in 2007 een huis verkocht en een ander huis gekocht.
Die posten uit je plaatje mag je gewoon verdelen. De aanslaggrens voor 2007 is 42 euro, als je dus zorgt dat het op 41 euro uitkomt hoef je die niet te betalen (zolang er voor die belastingplichtige geen voorlopige teruggaaf is opgelegd).quote:Op woensdag 5 maart 2008 23:43 schreef Wexy het volgende:
Ik heb nog een vraagje.
Vanavond is de pietjepukkel voor mn ouders aangifte geweest om te kijken.
Nu zegt hij dat op het verdelen scherm ik niet zo mag spelen zoals ik hierboven in dat plaatje gedaan heb.
Ik zou volgens hem de werkelijke kosten ziekte bij zowel pa als ma in moeten vullen.
Kortom dan kan ik mn ma (meest rechtse van de 2) niet op een paar euro betalen zetten en dat mn pa het maximale terug kan krijgen.
Dan vraag ik mij af, waarom hebben ze dan die mogelijkheid er in zitten?
En bovendien in mijn beleving heb ik andere jaren wel eens meer gespeeld met die getallen dus zou ik die toendertijd ook niet goed hebben ingevuld.
Ik zou graaaaaag gelijk hebben zodat ik hem even op zn plekkie kan zetten... ik vind dat ventje namelijk gewoon niet leuk en betweterig......
Ook heb ik nog een vraag. Hoeveel is het maximale bedrag dat je van de belastingdienst niet zou hoeven betalen?
Zoals hierboven op het plaatje zou ma (meest rechts nog steeds) 23 euro moeten betalen maar uiteindelijk komt dat op 0 omdat t te weinig is voor de belastingdienst.
Wat je afgelopen jaar per maand hebt gehad zal (waarschijnlijk) een voorlopige teruggaaf zijn, maar dan wel over het jaar 2007. Het geld wat je naar aanleiding van de definitieve aanslag krijgt gaat over 2006.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 15:59 schreef CyclingGirl het volgende:
Vraag: Ik heb mijn definitieve teruggaaf over 2006 gehad, daar staat dat ze binnen 2 weken een x bedrag op mijn rekening storten. Wel heb ik afgelopen jaar per maand van de belasting ook geld terug gehad. Dat zou dan toch die definitieve teruggaaf geweest moeten zijn? Hoe kan het dan dat ze toch een x bedrag erop zetten en zeggen dat ze het gaan storten.
Fyi: ik snap echt niks van belastingen
Nou ja, of het klopt kan ik zo niet zien natuurlijkquote:Op vrijdag 7 maart 2008 16:40 schreef CyclingGirl het volgende:
ah okdat zou wel kunnen want ik heb in oktober 2006 mijn huis gekocht en daarvoor niks gehad en eigenlijk dat jaar ook niks per maand maar volle mep betaalt. Dus dat klopt dan wel? En dan wordt wat ik nu krijg berekend met de aangifte die ik nu ga doen.
Consumptieve lening: nee. De schuld kan wel in box 3.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 08:43 schreef IV_Xample het volgende:
betaalde rente op geld dat je geleend hebt? kan je dat nog ergens in vullen eigenlijk?
Ben wel geen DJ,...quote:Op zaterdag 8 maart 2008 09:15 schreef tinny het volgende:
@DJ
Waarom zou het handig kunnen zein studieschuld op te geven als negatief EV in Box 3? Kun je het dan ergens mee compenseren zodat je minder belasting betaalt? kun je wat voorbeelden geven?
Tsja, wat is streng?, de inspecteur kan er om vragen, en dan moet jij ze kunnen tonen. Overigens geldt hetzelfde voor de reisverklaring, dus als je al geen kaartjes hebt is het (achteraf) aanvragen van de reisverklaring ook niet echt de moeite waard lijkt me.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 16:22 schreef vogeltje het volgende:
Wanneer je gebruik wenst te maken van de aftrekpost Reisaftrek openbaar vervoer dan dien je een openbaarsvervoerverklaring te kunnen overleggen (zie: http://www.belastingdiens(...)-10.html#P102_9799). Ik denk dat ik wel een openbaarsvervoerverklaring met terugwerkende kracht kan aanvragen bij mijn werkgever maar ik heb de vervoersbewijzen niet bewaard. Weet iemand uit ervaring of de Belastingdienst daar erg streng op toeziet?
Niks, dit vul je alleen in als je achteraf een vergoeding hebt gekregen van de studiekosten die je eerder al hebt afgetrokken. Je zou dan dus én een atrekpost hebben, én uiteindelijk de kosten niet betaald hebben. Dat is dubbelop, en dat is niet de bedoeling. In jouw geval is dat denk ik niet zo, jij hebt alleen de aftrekpost. Je hoeft daar dus niets in te vullen.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 17:23 schreef vogeltje het volgende:
Vorig jaar heb ik mijn collegelgd a 2130 euro afgetrokken als Studiekosten. Nu heb ik dit vorig jaar ook gedaan.
Nu moet ik dit opgeven in het scherm terugontvangen bedragen en vergoedingen voor bedragen die u eerder hebt afgetrokken. Hier heb je een post studiekosten en ander scholingsuitgaven afgetrokken in 2001 t/m 2006.
Wat moet ik hier invullen? Moet ik hier die 2130 euro die ik vorig heb opgegeven invullen of moet ik het bedrag invullen wat ik uiteindelijk terug kreeg van de Belastindienst (een ander bedrag dus) en wat dus op mijn rekening is geschreven. Indien het laatste het geval is. Hoe weet ik welk deel daarvan veroorzaakt wordt door de aftrek studiekosten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |