Goeroe?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:19 schreef ManAtWork het volgende:
Ik zeg: klik op de link in de OP die verwijst naar het opstel van onze goeroe DonJames.
Daar staat alles in geuren en kleuren toegelicht.
* ManAtWork zet nog even een turf-streepje bij de studiekosten.
Quote van mijn uitleg:quote:Op zaterdag 1 maart 2008 16:54 schreef tomic het volgende:
[..]
Tnx MaW, maar als een goed student betaamd had ik dit al gedaan. toch vond k het feit of je je sufi (en zoja, hoeveel) er nog vanaf moest halen er niet zo duidelijk instaan.
Tomic, hoe zou jij bovenstaande zinnen duidelijker maken? Opbouwende kritiek en verbeteringen hoor ik graag!quote:...
1. Als je werkelijk gemaakte studiekosten 2 keer zo hoog zijn als het normbedrag, dan wordt de aftrekpost (gemaakte kosten-normbedrag-ontvangen prestatiebeurs).
2. Als de normbedragen hoger zijn dan de ontvangen prestatiebeurs (dus niet de aanvullende lening!), dan wordt de aftrekpost: (normbedrag-ontvangen prestatiebeurs).
...
You're right.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 16:55 schreef timP2 het volgende:
ter confirmatie: met een studieschuld mag niets gedaan worden qua belastingaangifte am I right?
Ja, dat mag en dat zou ik zeker doen.quote:Mag ik de delen van ziekenhuisrekeningen die niet vergoed zijn (eigen bijdrage) gebruiken?
Je aangifte kan je gewoon weer indienen. Problemen hebben ze echter nog genoeg bij de belastingdienstquote:Op zaterdag 1 maart 2008 17:49 schreef allsystemshalt het volgende:
Zijn de probelemen bij de belastingdienst al opgelost?
Beetje zonde van mijn tijd als ik twee keer de boel moet invullen.
Inderdaad het was eigenlijk helemaal niet ingewikkeld om die jaarruimte uit te rekenen voor aftrekbare lijfrente! Ik vind het alleen vreemd dat ze de gegevens van 2006 moeten hebben, terwijl de premie in 2007 is betaald. Maar ach het zal me verder een worst zijn. Ik heb alles netjes kunnen invullen zoals het hoort! Dat denk ik tenminstequote:Op zondag 24 februari 2008 22:04 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat je werkgever het niet regelt, maakt het niet automatisch pensioenpremie.(integendeel zelfs)
Lijfrentes hoeven niet ingewikkeld te zijn, maar de regels die hiervoor zijn gemaakt, zijn verzonnen om misbruik te voorkomen.
Op de site van de Belastingdienst (zoekwoord: jaarruimte) kun je uitrekenen of je de volledig betaalde premie kunt aftrekken.
Voor de aangifte moet je van de gegevens van vorig jaar uitgaan, omdat verzekeraars telkens te laat waren met de pensioenaangroei te berekenen en door te geven. Het is dus een praktische opkossing.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 20:20 schreef PurpleSky het volgende:
[..]
Inderdaad het was eigenlijk helemaal niet ingewikkeld om die jaarruimte uit te rekenen voor aftrekbare lijfrente! Ik vind het alleen vreemd dat ze de gegevens van 2006 moeten hebben, terwijl de premie in 2007 is betaald. Maar ach het zal me verder een worst zijn. Ik heb alles netjes kunnen invullen zoals het hoort! Dat denk ik tenminste.
Trouwens, ik weet niet of het hier al is verteld, maar ik heb een tip: Maak gebruik van de 'standaard' aftrekbare apotheekkosten van ¤ 23,- per persoon... als je toch al (bijna) boven de ziektekosten grens uitkomt. Het leverde ons ¤ 19,- gezamenlijk op.
Vond het wel een leuk woord om te gebruiken.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 20:02 schreef DonJames het volgende:
[..]
Goeroe?![]()
![]()
deze "goeroe" heeft het de laaste tijd een beetje druk met z'n thesis en is dus wat weinig aanwezig voor zo'n titel
Bijna. Je mag de schuld wel vermelden in box 3. Als je op die manier je belastbaar vermogen kan verminderen. (Al verwacht ik niet dat een student dat nodig heeft. Maar dat terzijde.)quote:You're right.
Problemen bij de belastingdienst?quote:Je aangifte kan je gewoon weer indienen. Problemen hebben ze echter nog genoeg bij de belastingdienst
Kijk even bij het overzicht, er staat een regel "terug te ontvangen" (of "te betalen") met daarachter een bedrag. Nou, zo onduidelijk is dat toch niet?quote:Op zondag 2 maart 2008 12:55 schreef allsystemshalt het volgende:
Ik heb 'm ingevuld en verstuurd.
Wat is er veel veranderd zeg....
Het eindoverzicht is er nou niet echt duidelijker op geworden....
Het kan zijn dat ik 8 mile terugkrijg of 340 euro ?![]()
Nou ja ik zie wel.
Ja daar staat 8 mile maar dan klopt er waarschijnlijk iets niet dat is namelijk veel meer dan vorig jaar en zo veel is er niet veranderdquote:Op zondag 2 maart 2008 13:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Kijk even bij het overzicht, er staat een regel "terug te ontvangen" (of "te betalen") met daarachter een bedrag. Nou, zo onduidelijk is dat toch niet?
en terwijl dit staat bij te ontvangen en je het niet gelooft verstuur je het toch?quote:Op zondag 2 maart 2008 13:57 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Ja daar staat 8 mile maar dan klopt er waarschijnlijk iets niet dat is namelijk veel meer dan vorig jaar en zo veel is er niet veranderd
Het enige wat ik heb gedaan is de cijfers ingevuld waar om gevraagd werd, vandaar ook mijn verbazing.quote:Op zondag 2 maart 2008 14:08 schreef Wexy het volgende:
[..]
en terwijl dit staat bij te ontvangen en je het niet gelooft verstuur je het toch?
Gewaagd
Dat is wel érg veel ja ik denk dan ook niet dat het juist is. Kan je een printscreen plaatsen/sturen?quote:Op zondag 2 maart 2008 13:57 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Ja daar staat 8 mile maar dan klopt er waarschijnlijk iets niet dat is namelijk veel meer dan vorig jaar en zo veel is er niet veranderd
De winst is omzet-kosten, wat je dan aan jezelf overmaakt is niet van belang. Oftewel:quote:Op zondag 2 maart 2008 16:20 schreef Flipper01 het volgende:
ff een vraagje over mijn persoonlijke aangifte.
Ik heb naast mijn loon inkomsten uit overige werkzaamheden, maar ik vroeg me af wat ik hierbij op moet geven. Mijn inkomsten van 2007 voor mijn bedrijfje waren ongeveer als volgt:
¤ 750 inkomsten voor het bedrijf
¤ 200 waarvan uitgekeerd aan mezelf
¤ 250 uitgegeven aan investeringen voor het bedrijf
Moet ik nu opgeven dat ik ¤200 aan inkomsten had (omdat dat naar m'n privérekening is overgemaakt)? Of zijn m'n inkomsten negatief omdat ik 200 heb ontvangen, maar ook 250 euro heb uitgegeven?
Ik wil niet alle winst uitkeren omdat ik niet weet met welke kosten ik in 2008 zal worden geconfronteerd..
Gokken is het in elk geval niet. Mij lijkt het logisch (maar ik heb geen ervaring met royalties) dat je voor 2007 aangeeft het bedrag wat je in 2007 ontvangen hebt.quote:Op zondag 2 maart 2008 17:32 schreef Lente_ninja het volgende:
Ook ff een vraagje hierzo. Ik heb een paar jaar geleden twee boeken geschreven en ontvang elk jaar royalties van m'n uitgever. Ook heb ik vorig jaar een kort verhaal geschreven voor een tijdschrift, dat ook is opgenomen in een verhalenbundel die afgelopen zomer is uitgekomen. De eerste jaarlijkse royalties over die bundel krijg ik ook pas over een paar maanden.
Hoe moet ik dit nou opgeven? Die belastingen zijn over 2007... maar aangezien ik maar één keer per jaar (in juni) die royalties krijg, heb ik dus alleen nog maar bedragen voor 2006, en voor die verhalenbundel nog helemaal niets. Moet ik gaan gokken?
De opdrachtgever wil met de VAR zekerheid vooraf dat er geen dienstbetrekking is tussen jou en hem, omdat hij anders loonheffing voor jou moet gaan afdragen. Voor jou is van belang wat er op de VAR verklaard is, dit kan zijn "dienstbetrekking", "Winst uit onderneming" of "resultaat uit overige werkzaamheden" opsomming niet volledig maar de rest is niet relevant. Ik gok op dat laatste, trouwens.quote:Ik ben een arm studentje en op een paar vage bijbaantjes na (een paar weekjes hier en daar) heb ik geen inkomsten. Deze starving artist leeft van een lening bij de IBgroep
Wel heb ik een vergoeding gehad voor het publiceren van dat korte verhaal in het tijdschrift, dat staat los van de bundel. Ze moesten iig een var verklaring van me hebben (heb ik geregeld), maar of ik daar nog iets mee moet doen in m'n aangifte... ik heb geen flauw idee.
Ze kunnen die kosten niet direct aftrekken, maar dat terzijde. Jij kan er in elk geval niks mee.quote:
Verder heb ik aardig wat ziektekosten (ADHD medicijnen worden niet volledig vergoed, grrr...), maar die konden mijn ouders (bij wie ik nog inwoon) aftrekken en naar mij overmaken... of zoiets... ik vertrouw ze daar maar op
Kan iemand hier chocola van maken?
Bruto (vanzelfsprekend, zou ik haast zeggen).quote:Op zondag 2 maart 2008 17:38 schreef Frumzel het volgende:
Bij het aanvragen van de huurtoeslag wordt gevraagd naar het verzamelinkomen en wat ik denk het komende jaar extra of minder te gaan verdienen.
Nu is mijn vraag: Het verzamelinkomen; is dat afgeleid wat je netto hebt ontvangen dat jaar of wordt dat gebaseerd op het brutoinkomen? Ik heb al druk gezocht, maar ik zie alleen maar verhalen over de som van box 1, 2 en 3 en dat soort geblabla en dat weet ik dan wel. Thx alvast!
Wel als ze jonger is dan 27. Dus mogelijkheden zijn er wel.quote:Op zondag 2 maart 2008 17:42 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ze kunnen die kosten niet direct aftrekken, maar dat terzijde. Jij kan er in elk geval niks mee.
Zeker weten? Want ook al heb ik dat geld gekregen in juni 2007, het komt van boeken die verkocht zijn in 2006. Ik weet dat ik klink als een zenuwpees, maar ik heb altijd van die overdreven nachtmerries dat ik over een paar jaar onverwacht doorbreek als de nieuwe J.K. Rowling en de fiscus dan opeens voor de deur van mijn Playgirl Mansion staat met een gigantische boete/celstrafquote:Op zondag 2 maart 2008 17:42 schreef DonJames het volgende:
[..]
Gokken is het in elk geval niet. Mij lijkt het logisch (maar ik heb geen ervaring met royalties) dat je voor 2007 aangeeft het bedrag wat je in 2007 ontvangen hebt.
[..]
Het was idd die laatste... dat begreep ik nog nétquote:De opdrachtgever wil met de VAR zekerheid vooraf dat er geen dienstbetrekking is tussen jou en hem, omdat hij anders loonheffing voor jou moet gaan afdragen. Voor jou is van belang wat er op de VAR verklaard is, dit kan zijn "dienstbetrekking", "Winst uit onderneming" of "resultaat uit overige werkzaamheden" opsomming niet volledig maar de rest is niet relevant. Ik gok op dat laatste, trouwens.
[..]
Ik ben over drie weken 22quote:Op zondag 2 maart 2008 17:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wel als ze jonger is dan 27. Dus mogelijkheden zijn er wel.
Bij premie aanvullende verzekering mag je de kosten invullen die je verzekeraar rekend voor je aanvullende verzekering. Als jij voor je basisverzekering uiteindelijk meer dan 1059 betaalt dan heb je daarin helaas... pech... als je minder premie hebt betaalt voor je basisverzekering dan heb je geluk.quote:Op zondag 2 maart 2008 18:15 schreef Tyfuszooi het volgende:
Klopt het dat je de kosten van de “ingehouden nominale premie” minus vast bedrag “premie zorgverzekering” (EUR 1059,00) bij “premie aanvullende zorgverzekering” in aftrek mag brengen?
Huh? Wat is "ingehouden nominale premie"? Staat die post op je jaaropgaaf?quote:Op zondag 2 maart 2008 18:15 schreef Tyfuszooi het volgende:
Klopt het dat je de kosten van de “ingehouden nominale premie” minus vast bedrag “premie zorgverzekering” (EUR 1059,00) bij “premie aanvullende zorgverzekering” in aftrek mag brengen?
Het lijkt mij geen strikvraag. Meestal verzoekt iemand die in het buitenland werkt juist wél om vermindering, omdat hij in het buitenland ook al een (soortgelijke) premie betaald. Als deze dan ook in Nederland wordt geheven betaald hij dubbel.quote:Op zondag 2 maart 2008 17:47 schreef Greys het volgende:
Nog even een vraag als het mag.
Mijn vriend heeft een brief gekregen van de inspecteur dat ze nog met 2005 bezig zijn met zijn aangifte (hpmfff). Dat hele jaar woonde hij in Nederland, zijn salaris kreeg hij van een Duitse firma, maar zijn werkgebied was Nederland. Hij heeft destijds het UWV gebeld (toen nog gescheiden van de Belastingdienst begrijp ik) met de vraag hoe hij dat het beste kon aanpakken ivm voorkomen van een gat in zijn UWV-volksverzekering geschiedenis, later. Zij adviseerden hem om het Duitse bedrijf hem te laten aanmelden bij het Nederlandse UWV gewoon. Dus dat die volksverzekering heeft hij gewoon al die tijd betaald hier.
Nu staat er in de brief van de belastinginspecteur:
In de aangifte heeft u niet verzocht om vermindering van premie volksverzekeringen. U werkte het hele jaar in Duitsland. Ik verzoek u toe te lichten waarom u verplicht verzekerd bent voor de volksverzekeringen.
We vragen ons af... is dit een soort 'strikvraag'?
Of moet hij hier gewoon op antwoorden: "Omdat het UWV me dat destijds aangeraden heeft"?
Je zou toch zeggen dat de inspecteur dat dan zelf ook wel weet, als dat het beste is.
Of begrijpen we de vraag nou gewoon niet goed?
We hebben een keer of 20 geprobeerd te bellen de laatste twee weken, maar we krijgen de betreffende persoon niet aan de lijn.
Dit lijkt mij vallen onder "representatiekosten", waarvan slechts 75% aftrekbaar is.quote:Op zondag 2 maart 2008 18:38 schreef Flipper01 het volgende:
Ik heb laatst een feestje gegeven voor verschillende klanten en potentiële klanten, kan ik de kosten en BTW hiervan gewoon opvoeren als uitgaven of is dit aan bepaalde regels gebonden?
73,5% voor 2007quote:Op zondag 2 maart 2008 19:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het lijkt mij geen strikvraag. Meestal verzoekt iemand die in het buitenland werkt juist wél om vermindering, omdat hij in het buitenland ook al een (soortgelijke) premie betaald. Als deze dan ook in Nederland wordt geheven betaald hij dubbel.
Als ik jullie was zou ik antwoorden dat er op jullie op aanraden van het UWV de premies in Nederland hebben afgedragen. Ik wist trouwens niet dat dat mogelijk was, maar dat terzijde.
[..]
Dit lijkt mij vallen onder "representatiekosten", waarvan slechts 75% aftrekbaar is.
Lijkt mij toch logisch dat je alle kosten voor ziektekostenverzekering in aftrek mag brengenquote:Op zondag 2 maart 2008 19:09 schreef Wexy het volgende:
[..]
Bij premie aanvullende verzekering mag je de kosten invullen die je verzekeraar rekend voor je aanvullende verzekering. Als jij voor je basisverzekering uiteindelijk meer dan 1059 betaalt dan heb je daarin helaas... pech... als je minder premie hebt betaalt voor je basisverzekering dan heb je geluk.
Maar bij aanvullende verzekering mag je alleen de aanvullende verzekering zetten. Geen rekenfoefjes.
Nou ja,zeker weten.. Het lijkt mij (en ManAtWork kennelijk ook) logisch. Dat de boeken in 2006 verkocht zijn maakt m.i. niet uit, je ontvangt het in 2007 en daar dient het ook belast te worden. Plus omdat in 2006 nog helemaal niet bekend is wat je krijgt.quote:Op zondag 2 maart 2008 19:08 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Zeker weten? Want ook al heb ik dat geld gekregen in juni 2007, het komt van boeken die verkocht zijn in 2006. Ik weet dat ik klink als een zenuwpees, maar ik heb altijd van die overdreven nachtmerries dat ik over een paar jaar onverwacht doorbreek als de nieuwe J.K. Rowling en de fiscus dan opeens voor de deur van mijn Playgirl Mansion staat met een gigantische boete/celstraf![]()
[..]
O, dan valt het mee. De meesten snappen er echt geen hout vanquote:Het was idd die laatste... dat begreep ik nog nét![]()
toevallig ook nog op de 22e jarig?quote:Ik ben over drie weken 22
Hee, dat wist ik niet! Maar bedankt, ik doe nog de administratie van 1 klantje en had dit dus bijna fout gedaan.quote:Op zondag 2 maart 2008 19:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
73,5% voor 2007
Sorry voor het miereneuken.
Dat zou inderdaad logisch zijn. Het is echter niet zo.quote:Op zondag 2 maart 2008 19:42 schreef Tyfuszooi het volgende:
[..]
Lijkt mij toch logisch dat je alle kosten voor ziektekostenverzekering in aftrek mag brengen
Dan zal ik een andere zondebok moeten zoekenquote:Op zondag 2 maart 2008 19:45 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nou ja,zeker weten.. Het lijkt mij (en ManAtWork kennelijk ook) logisch. Dat de boeken in 2006 verkocht zijn maakt m.i. niet uit, je ontvangt het in 2007 en daar dient het ook belast te worden. Plus omdat in 2006 nog helemaal niet bekend is wat je krijgt.
ik durf niet te zeggen dat ik het zeker weet, omdat jij dan de FIOD vanuit jouw Playgirl Mansion rechtstreeks gaat doorsturen naar mij onder het mom "DonJames wist zeker dat het zó zat"![]()
[..]
Ik ben vreselijk koppig: als ik iets niet snap, bijt ik me er net zo lang in vast tot ik precies weet hoe het zit. Helaas kwam ik betreft die royalties er gewoon niet uit.quote:O, dan valt het mee. De meesten snappen er echt geen hout van![]()
[..]
quote:toevallig ook nog op de 22e jarig?
[..]
Je kan niet één aparte aangifte invullen voor jouw deel van de winst van de VOF en één voor de rest van jouw bestanddelen. De vraag is dus wat je wil, wil je dat de boekhouder jouw aangifte doet of wil je het helemaal zelf doen? Als dat laatste het geval is, heb je een speciaal aangifteprogramma van de belastingdienst nodig waarin je winst kan aangeven.quote:Op zondag 2 maart 2008 20:10 schreef calastra het volgende:
ik snap het ook niet helemaal meer.
Ik zit dus in de volgende situatie.
Ik heb in 2007 gedeeltelijk salaris ontvangen, en ben daarbij ook venoot geworden bij een vof. (zelfstandig ondernemer dus). Daarbij heb ik een partner (fiscaal partner geweest al die jaren) en een koopwoning.
Toen ik zelfstandig ondernemer was kon ik aangifte doen via de website van de belastingdienst.
Maar voor de vof doet de boekhouder de aangiftes. Moet deze nu mijn gegevens krijgen en mijn aangifte verzorgen, of kan ik het geld wat ik heb opgenomen uit de vof ergens invullen en de aangifte doen tezamen met mijn partner? Het liefst doe ik de aangifte zelf. Iemand een idee welk aangifte programma ik nu moet gebruiken?
Dat lijkt me een contradictio in terminisquote:Op zondag 2 maart 2008 20:18 schreef Lente_ninja het volgende:
Ik bel voor de zekerheid maandag de belastingdienst wel even.
O what a day!quote:..
![]()
![]()
En die kun je downloaden als je met je gebruikersnaam en wachtwoord inlogt op de site voor ondernemers.quote:Op zondag 2 maart 2008 20:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je kan niet één aparte aangifte invullen voor jouw deel van de winst van de VOF en één voor de rest van jouw bestanddelen. De vraag is dus wat je wil, wil je dat de boekhouder jouw aangifte doet of wil je het helemaal zelf doen? Als dat laatste het geval is, heb je een speciaal aangifteprogramma van de belastingdienst nodig waarin je winst kan aangeven.
Natuurlijk zou ik als je de aangifte door de boekhouder laat doen wel een uitdraai daarvan vragen en deze ook controleren.
Ter verduidelijking: Voor de inkomstenbelasting bestaat de VOF niet. Er zijn voor de inkomstenbelasting (in principe) dus evenveel ondernemingen als vennnoten.
quote:Op zondag 2 maart 2008 17:41 schreef ManAtWork het volgende:
Het verzamelinkomen is de som van je belastbare inkomens uit de verschillende boxen. Voor box 1 bijvoorbeeld het (voor het gemak) bruto loon minus aftrekposten (eigen woning, ziektekosten enz.). Box 3 gaat bijv. uit van het fictieve rendement (4%) van je vorderingen - schulden - heffingsvrije som.
Hmm, dan zou ik dus boven de huursubsidiegrens vallen, gezien ik m'n jaaropgaaf met daarop het loon (als houvast voor mijn brutoinkomen) boven die 20 duizend nog wat valt...quote:Op zondag 2 maart 2008 17:43 schreef DonJames het volgende:
[..]
Bruto (vanzelfsprekend, zou ik haast zeggen).
Heb je ook inkomsten belasting ingevuld over 2007?quote:Op zondag 2 maart 2008 22:30 schreef Frumzel het volgende:
[..]
[..]
Hmm, dan zou ik dus boven de huursubsidiegrens vallen, gezien ik m'n jaaropgaaf met daarop het loon (als houvast voor mijn brutoinkomen) boven die 20 duizend nog wat valt...
Als je een aangifteverzoek hebt gekregen staat de uiterste datum dat de aangifte binnen moet zijn.quote:Op zondag 2 maart 2008 22:49 schreef athlonkmf het volgende:
1 april is toch alleen de datum als je je geld op tijd wilt terugkrijgen? Maar niet de uiterste datum toch?
Wat toevallig weer bijna samenvalt met het einde van de Maya-kalender...quote:Op zondag 2 maart 2008 22:53 schreef Wexy het volgende:
[..]
Als je geen verzoek hebt gekregen heb je tot 31-12-2012 de tijd.
Ah, ok. Dus eigenlijk gewoon het brutoloon zoals ook op de jaaropgaaf vermeld...quote:Op zondag 2 maart 2008 22:38 schreef Wexy het volgende:
[..]
Heb je ook inkomsten belasting ingevuld over 2007?
Als je dat electronisch gedaan hebt krijg je op het laatst een overzicht over wat je terug krijgt of moet betalen.
Helemaal onderaan dat overzicht staat je verzamelinkomen.
Dat verzamelinkomen is het inkomen waarover de huurtoeslag berekend wordt.
Huurtoeslag gaat dus over het brutoloon-aftrekposten, het verzamelinkomen van de IB.
Als je geen aangifte doet wel.quote:Op maandag 3 maart 2008 00:02 schreef Frumzel het volgende:
[..]
Ah, ok. Dus eigenlijk gewoon het brutoloon zoals ook op de jaaropgaaf vermeld...
DJ, Prestatiebeurs is voor mij althans een niet zo bekend begrip. Inmiddels meer, maar ik begreep ook dat die aanvullende vergoeding (ivm.. inkomen ouders) daar bijv. weer niet onder viel. Dus dat de prestatiebeurs in dit geval alleen bestaat uit basisbeurs.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 20:02 schreef DonJames het volgende:
Tomic, hoe zou jij bovenstaande zinnen duidelijker maken? Opbouwende kritiek en verbeteringen hoor ik graag!
[..]
quote:Op maandag 3 maart 2008 12:38 schreef tomic het volgende:
[..]
DJ, Prestatiebeurs is voor mij althans een niet zo bekend begrip. Inmiddels meer, maar ik begreep ook dat die aanvullende vergoeding (ivm.. inkomen ouders) daar bijv. weer niet onder viel. Dus dat de prestatiebeurs in dit geval alleen bestaat uit basisbeurs.
Of praat ik peop?
bij aangiftes hoef je geen bijlagen mee te sturen... sterker nog... het is onverstandig iets mee te sturen aangezien er niets mee gedaan wordt.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:52 schreef CrazyMoon het volgende:
Ik heb ook een vraagje..
Ik doe aangifte via het aangifteprogramma op mijn computer. Maar nou wil ik een bijlage meesturen, hoe moet ik dat doen? Want dat kun je nergens aangeven.
Meegestuurde bijlagen worden gewoon vernietigd door de belastingdienst (alhoewel ik juridisch mijn twijfels hierbij heb i.v.m. "nieuw feit" etc., ze doen het toch)quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:09 schreef CrazyMoon het volgende:
ow, ok..
het gaat er namelijk om, dat ik een nabestaandenlijfrente-uitkering heb gekregen, en die in 1 keer heb laten uitbetalen. Nu moet ik daar revisierente over betalen, die bedraagt 20%. Maar ik wil graag dat de belastingdienst het op een lager bedrag vaststelt en dat moet dmv die bijlage.
Dan stuur ik die maar gewoon op en dan zie ik het wel.
Bovenaan de brief staat namelijk wel:
"Bijlage bij de aangifte Inkomstenbelasting/Premie Volksverzekeringen 2007"
stom dat je dan geen bijlagen kan versturen :S
Beter dan dat je eerst de aangifte zelf gaat laten berekenen door hun zonder je bijagen.. en dan bezwaar maakt op de aanslag die je gaat krijgen... dan heb je weer een geldig excuus om brieven te sturen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:09 schreef CrazyMoon het volgende:
ow, ok..
het gaat er namelijk om, dat ik een nabestaandenlijfrente-uitkering heb gekregen, en die in 1 keer heb laten uitbetalen. Nu moet ik daar revisierente over betalen, die bedraagt 20%. Maar ik wil graag dat de belastingdienst het op een lager bedrag vaststelt en dat moet dmv die bijlage.
Dan stuur ik die maar gewoon op en dan zie ik het wel.
Bovenaan de brief staat namelijk wel:
"Bijlage bij de aangifte Inkomstenbelasting/Premie Volksverzekeringen 2007"
stom dat je dan geen bijlagen kan versturen :S
Okee, dat is (voor zover ik weet) de enige geldige reden. Je zal een verzoek moeten indienen bij de inspecteur waarin jij aannemelijk maakt hoeveel revisierente je (volgens jou) verschuldigd bent (volgens art. 30i lid 3 AWR). Je zal dus een berekening moeten (laten) maken ben ik bang.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:27 schreef CrazyMoon het volgende:
mijn broer had nog maar ongeveer 7 jaar een lijfrenteverzekering. Als de verzekering minder dan 10 jaar voor het jaar van afkoop is ingegaan dan kan ik met dat verzoek de belastingdienst vragen om de revisierente op een lager bedrag vast te stellen.
En dat wil ik natuurlijk. Ik denk dat ik toch maar even de belastingdienst ga bellen, hoe of wat.
En anders vraag ik mijn oom, die komt vanavond me helpen met de aangifte
toch bedankt!
heb je wel je aftrekposten ingevuld op dat scherm dat je het zou moeten verdelen?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:03 schreef IV_Xample het volgende:
oh jemig
wat zijn die belastingen toch complex allemaal
pfffffffffff
hoe kom ik er achter dat het voordelig is om fiscale partners te zijn ja of nee?
we wonen wel samen (heel 2007) maar hebben geen samenlevingscontract of iets, dus staan niet geregistreerd als partners, maar hoe weten we nu of het voordelig is om fiscale partners te zijn/worden
hebben nl het programma ingevuld ieder afzonderlijk en dan krijgen we allebei geld terug, maar vullen we het in als fiscale partners dan krijgen we niets...dus vind het maar vaag dat fiscaal partnerschap voordelen zou opleveren, misschien jullie ideetje?
thanks alvast
Dat lijkt me vreemd, fiscaal partnerschap is zelden (eigenlijk nooit) nadelig (voor de inkomstenbelasting dan).quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:03 schreef IV_Xample het volgende:
oh jemig
wat zijn die belastingen toch complex allemaal
pfffffffffff
hoe kom ik er achter dat het voordelig is om fiscale partners te zijn ja of nee?
we wonen wel samen (heel 2007) maar hebben geen samenlevingscontract of iets, dus staan niet geregistreerd als partners, maar hoe weten we nu of het voordelig is om fiscale partners te zijn/worden
hebben nl het programma ingevuld ieder afzonderlijk en dan krijgen we allebei geld terug, maar vullen we het in als fiscale partners dan krijgen we niets...dus vind het maar vaag dat fiscaal partnerschap voordelen zou opleveren, misschien jullie ideetje?
thanks alvast
De reisaftrek werkt met forfaitaire bedragen, het hangt af van de reisafstand en het aantal keer per week dat je reist. Van dit forfait moet je de vergoeding die je baas ontvangt af halen. In jouw geval lijkt me dat die vergoeding het verschil is tussen de normale prijs en de inhouding.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:13 schreef Bijsmaak het volgende:
Twee vraagjes (excuses als die al zijn gesteld).
1) Ik ben vorig jaar van werkgever veranderd en heb een via mijn werkgever een jaartrajectkaart NS gekocht. Werkgever heeft namelijk een grootverbruikerscontract voor korting. Werkgever schiet bedrag voor en elke maand wordt een bedrag van mijn loon afgetrokken.
Wat kan ik declareren? De volledige prijs van de kaart of een gedeelte ervan??
Dat mag.quote:2) Studieschuld IBG: kan ik die als negatief eigen vermogen opgeven voor Box 3?
Thanks
Ohja huisapotheek, was ik dit jaar eventjes vergeten in te vullen, mijn aangifte weer even opnieuw ingestuurdquote:Op zaterdag 23 februari 2008 15:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Kijk even of je wat kunt (ik ga het nu niet invullen) met de ziektekostenverzekering/ingehouden bijdrage, huisapotheek ed.
Ik denk dat dat niet gaat werken, je hebt immers wel recht op een vergoeding. Dat jij daar vrijwillig van af ziet (of het dus zelfs terug schenkt) maakt niet dat de kosten op jou drukken, wat een voorwaarde is.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 22:23 schreef Tyfuszooi het volgende:
Las onlangs dat je een in 2007 aangeschafte bril in aftrek mag brengen wegens chronische ziekte. Echter dit alleen wanneer de specifieke uitgaven voor één persoon hoger zijn dan iets van 320 euro. Je zou dan naast de kosten van de bril ook nog eens 808 euro in aftrek mogen brengen...
Probleem is echter dat ik de bril via m'n zorgverzekeraar vergoed heb gekregen, en kom dan lang niet boven die 320 euro specifieke uitgaven uit.
Dit zou echter wel lukken indien ik die vergoeding aan m'n zorgverzekeraar terugbetaal en zodoende alsnog de bril via m'n aangifte in aftrek breng. Tezamen met reiskosten naar fysiotherapeut (diverse ritten) zou ik dan wel boven die 320 euro uitkomen.
Lijkt mij toch dat ik op deze manier niets illegaals doe en alleen goed gebruik maak van de mogelijkheden...
het mooie is dat ik in het programma nergens het tabje: verdelen krijg te zien, dus ik kan nergens iets verdelen, maar zou dat te maken hebben met het feit dat we geen eigen huis hebben of heeft dat er niets mee te maken ?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 22:27 schreef Wexy het volgende:
ik zal even het scherm er bij pakken
[ afbeelding ]
In dit geval zijn er 2 aftrekposten. woning en ziektekosten.
Deze moet je zelf nog invullen om te verdelen. Je mag kiezen in welke je wat zet.
Als ik bij bovenstaande alles op 2e persoon zou zetten zou ik minder terug krijgen dan nu alles bij persoon 1... en als je ze op dit scherm niet invult krijg je de aftrekposten niet berekend op je laatste overzicht-scherm
Nee, je geeft ¤ 131.000 aan als WOZ-waarde.quote:Op woensdag 5 maart 2008 19:57 schreef becky27 het volgende:
hallo belastingdeskundigen,
Ik heb een vraag, ik ben gewoon een loonslaaf met een eigen huis, gekocht eind 2006 en ik vraag maar eens per jaar mijn hypotheekrenteaftrek terug.
Toendertijd gaf mijn tussenpersoon het volgende aan:
Bruto maandlast ¤ 625, dit is inclusief ¤ 109 levensverzekering
Netto zonder eigen woningforfait ¤ 410
Netto met eigen woningforfait ¤ 431
In de aangifte staat dat je WOZ waarde van 01-01-2005 moet opgeven. Ik heb het volgende op mijn WOZ beschikking staan:
29-01-2003: ¤ 118.000
21-07-2006: ¤ 103.400
23-11-2006: ¤ 131.000
Ik moet dus ¤ 118.000 invullen neem ik aan.
Met die berekeningen volgens de tussenpersoon moet je niets doen. Die zijn gebaseerd op een aantal aannames die nagenoeg nooit met de werkelijkheid overeenkomen. Je moet gewoon uitgaan van de juiste WOZ-waarde en de werkelijk betaalde rente volgens de jaaropgave van de bank.quote:Wanneer ik dat doe geeft het rekenprgramma van de belastingdienst aan dat ik ¤ 2151 terug krijg.
Dat is dus wat anders dan ik zelf had berekend, namelijk: (bruto - netto) * 12 maanden dus (625-431)*13 = ¤ 2328
Klopt. Deze kun je onder de ziektekosten opvoeren en als je over de drempel gaat zal dit voor een aftrekpost zorgen.quote:Daarnaast las ik ergens dat je de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet zoals vermeld op de jaaropgaaf kan aftrekken. Klopt dat??
Ja, alleen ligt het maar net aan de individuele situatie of het zin heeft. Maar klik een op F1 of druk op de 'Help' knop terwijl je in het invulvenster van de diverse aftrekposten zit. Je krijg dan in ieder geval al een eerst toelichting met mogelijkheden.quote:Zijn er nog meer van deze trucjes?
Graag gedaan.quote:Alvast bedankt!!!
groeten
Becky
Bedankt he! Nog 1 petite question, hoeveel rente kan ik verwachten van de belastingdienst?quote:Op woensdag 5 maart 2008 20:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, je geeft ¤ 131.000 aan als WOZ-waarde.
[..]
Met die berekeningen volgens de tussenpersoon moet je niets doen. Die zijn gebaseerd op een aantal aannames die nagenoeg nooit met de werkelijkheid overeenkomen. Je moet gewoon uitgaan van de juiste WOZ-waarde en de werkelijk betaalde rente volgens de jaaropgave van de bank.
[..]
Klopt. Deze kun je onder de ziektekosten opvoeren en als je over de drempel gaat zal dit voor een aftrekpost zorgen.
[..]
Ja, alleen ligt het maar net aan de individuele situatie of het zin heeft. Maar klik een op F1 of druk op de 'Help' knop terwijl je in het invulvenster van de diverse aftrekposten zit. Je krijg dan in ieder geval al een eerst toelichting met mogelijkheden.
[..]
Graag gedaan.
quote:4,75% 1 april 2008
5,30% 1 januari 2008
5,40% 1 oktober 2007
5,25% 1 juli 2007
5,00% 1 april 2007
4,70% 1 januari 2007
Ik kan bij mijn zorgverzekeraar eens in de 2 jaar gebruik maken van een maximale vergoeding van 200 euro.quote:Op woensdag 5 maart 2008 19:46 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik denk dat dat niet gaat werken, je hebt immers wel recht op een vergoeding. Dat jij daar vrijwillig van af ziet (of het dus zelfs terug schenkt) maakt niet dat de kosten op jou drukken, wat een voorwaarde is.
Als je (ook al is het onterecht) zorgtoeslag hebt ontvangen, moet je hetgeen je hebt ontvangen hier invullen. De terugbetaling kun je dan volgend jaar opvoeren als uitgave.quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:40 schreef IV_Xample het volgende:
en dan heb ik nog ff vraagje
mijn vriend heeft zorgtoeslag gehad vorig jaar (een heel jaar lang elke maand) maar eigenlijk had hij er op een gegeven moment geen recht meer op of minder...
maar nu staat er bij de ziektekosten wel een tabje met rekenhulp waar je zorgtoeslag - terugbetaalde zorgtoeslag
hij heeft nog geen 'aanslag' gehad omtrent zijn zorgtoeslag en wat hij eventueel zou moeten terugbetalen...is het dan logisch om het gehele bedrag in te vullen 12*bedrag pm of dit achterwege te laten?
zodat het met belastingdienst zelf geregeld kan worden?
Kan niet. Alles afronden op hele euro's en het mag in je eigen voordeel.quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:42 schreef Bijsmaak het volgende:
Hoe kan je centen bij de digitale aangifte invullen? Of moet je afronden?
Dus betaal je per saldo je lenzen in 2007 en een bril in 2008. Is alleen even de vraag of de aftrek wegens chronische ziekte er dit jaar nog in zit,...quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:45 schreef Tyfuszooi het volgende:
[..]
Ik kan bij mijn zorgverzekeraar eens in de 2 jaar gebruik maken van een maximale vergoeding van 200 euro.
Als ik nu bij mijn verzekeraar vraag om die vergoeding (voor de contactlenzen) in 2007 te cancellen en de vergoeding terug stort, en dan vervolgens dit jaar een bril aan te schaffen. Dan alsnog die kosten bij de zorgverzekeraar claimen.
Ik weet het een heel gedoe, maar het scheelt wel nogal wat centen!
Lijkt me toch geen belazerij; maak alleen uiterst gebruik van de aangeboden aftrekpost.
Moet alleen nog wel zien of de zorgverzekeraar met die constructie akkoord wil gaan. Zal wel niet...
OK thanksquote:Op woensdag 5 maart 2008 21:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kan niet. Alles afronden op hele euro's en het mag in je eigen voordeel.
Dus aftrekposten naar boven en bijtelposten naar beneden afronden.
Nee, en dat staat er ook niet. Het gaat om de kosten van de schulden, dus niet de daadwerkelijke kosten van de keuken etc. Bovendien moet die schuld wel gebruikt worden voor een duurzame verbetering, vaste dingen als een keuken vallen daar wel onder, verf niet.quote:Op woensdag 5 maart 2008 23:34 schreef damden het volgende:
Kan iemand me vertellen wat er precies met 'Schulden voor onderhoud, verbeteringen en afkoop erfpacht van de nieuwe woning' inhoud?!?
Ik dacht misschien dat ik hier de kosten van de nieuwe keuken, de verf op de muur, het laminaat kon neerzetten? Of moet dat ergens anders?
Je begrijpt wel, ik heb in 2007 een huis verkocht en een ander huis gekocht.
Die posten uit je plaatje mag je gewoon verdelen. De aanslaggrens voor 2007 is 42 euro, als je dus zorgt dat het op 41 euro uitkomt hoef je die niet te betalen (zolang er voor die belastingplichtige geen voorlopige teruggaaf is opgelegd).quote:Op woensdag 5 maart 2008 23:43 schreef Wexy het volgende:
Ik heb nog een vraagje.
Vanavond is de pietjepukkel voor mn ouders aangifte geweest om te kijken.
Nu zegt hij dat op het verdelen scherm ik niet zo mag spelen zoals ik hierboven in dat plaatje gedaan heb.
Ik zou volgens hem de werkelijke kosten ziekte bij zowel pa als ma in moeten vullen.
Kortom dan kan ik mn ma (meest rechtse van de 2) niet op een paar euro betalen zetten en dat mn pa het maximale terug kan krijgen.
Dan vraag ik mij af, waarom hebben ze dan die mogelijkheid er in zitten?
En bovendien in mijn beleving heb ik andere jaren wel eens meer gespeeld met die getallen dus zou ik die toendertijd ook niet goed hebben ingevuld.
Ik zou graaaaaag gelijk hebben zodat ik hem even op zn plekkie kan zetten... ik vind dat ventje namelijk gewoon niet leuk en betweterig......
Ook heb ik nog een vraag. Hoeveel is het maximale bedrag dat je van de belastingdienst niet zou hoeven betalen?
Zoals hierboven op het plaatje zou ma (meest rechts nog steeds) 23 euro moeten betalen maar uiteindelijk komt dat op 0 omdat t te weinig is voor de belastingdienst.
Wat je afgelopen jaar per maand hebt gehad zal (waarschijnlijk) een voorlopige teruggaaf zijn, maar dan wel over het jaar 2007. Het geld wat je naar aanleiding van de definitieve aanslag krijgt gaat over 2006.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 15:59 schreef CyclingGirl het volgende:
Vraag: Ik heb mijn definitieve teruggaaf over 2006 gehad, daar staat dat ze binnen 2 weken een x bedrag op mijn rekening storten. Wel heb ik afgelopen jaar per maand van de belasting ook geld terug gehad. Dat zou dan toch die definitieve teruggaaf geweest moeten zijn? Hoe kan het dan dat ze toch een x bedrag erop zetten en zeggen dat ze het gaan storten.
Fyi: ik snap echt niks van belastingen
Nou ja, of het klopt kan ik zo niet zien natuurlijkquote:Op vrijdag 7 maart 2008 16:40 schreef CyclingGirl het volgende:
ah okdat zou wel kunnen want ik heb in oktober 2006 mijn huis gekocht en daarvoor niks gehad en eigenlijk dat jaar ook niks per maand maar volle mep betaalt. Dus dat klopt dan wel? En dan wordt wat ik nu krijg berekend met de aangifte die ik nu ga doen.
Consumptieve lening: nee. De schuld kan wel in box 3.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 08:43 schreef IV_Xample het volgende:
betaalde rente op geld dat je geleend hebt? kan je dat nog ergens in vullen eigenlijk?
Ben wel geen DJ,...quote:Op zaterdag 8 maart 2008 09:15 schreef tinny het volgende:
@DJ
Waarom zou het handig kunnen zein studieschuld op te geven als negatief EV in Box 3? Kun je het dan ergens mee compenseren zodat je minder belasting betaalt? kun je wat voorbeelden geven?
Tsja, wat is streng?, de inspecteur kan er om vragen, en dan moet jij ze kunnen tonen. Overigens geldt hetzelfde voor de reisverklaring, dus als je al geen kaartjes hebt is het (achteraf) aanvragen van de reisverklaring ook niet echt de moeite waard lijkt me.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 16:22 schreef vogeltje het volgende:
Wanneer je gebruik wenst te maken van de aftrekpost Reisaftrek openbaar vervoer dan dien je een openbaarsvervoerverklaring te kunnen overleggen (zie: http://www.belastingdiens(...)-10.html#P102_9799). Ik denk dat ik wel een openbaarsvervoerverklaring met terugwerkende kracht kan aanvragen bij mijn werkgever maar ik heb de vervoersbewijzen niet bewaard. Weet iemand uit ervaring of de Belastingdienst daar erg streng op toeziet?
Niks, dit vul je alleen in als je achteraf een vergoeding hebt gekregen van de studiekosten die je eerder al hebt afgetrokken. Je zou dan dus én een atrekpost hebben, én uiteindelijk de kosten niet betaald hebben. Dat is dubbelop, en dat is niet de bedoeling. In jouw geval is dat denk ik niet zo, jij hebt alleen de aftrekpost. Je hoeft daar dus niets in te vullen.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 17:23 schreef vogeltje het volgende:
Vorig jaar heb ik mijn collegelgd a 2130 euro afgetrokken als Studiekosten. Nu heb ik dit vorig jaar ook gedaan.
Nu moet ik dit opgeven in het scherm terugontvangen bedragen en vergoedingen voor bedragen die u eerder hebt afgetrokken. Hier heb je een post studiekosten en ander scholingsuitgaven afgetrokken in 2001 t/m 2006.
Wat moet ik hier invullen? Moet ik hier die 2130 euro die ik vorig heb opgegeven invullen of moet ik het bedrag invullen wat ik uiteindelijk terug kreeg van de Belastindienst (een ander bedrag dus) en wat dus op mijn rekening is geschreven. Indien het laatste het geval is. Hoe weet ik welk deel daarvan veroorzaakt wordt door de aftrek studiekosten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |