Als je geen bestaande woning hebt (die je dus verkoopt) ga je voor de WOZ inderdaad naar de bijzondere situatie.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:34 schreef AnnemiekS het volgende:
Mijn vriend en ik hebben een nieuwbouwwoning gekocht, oplevering oktober 2008. Getekend oktober 2007.
Wat vul ik in bij periode 2007? of ga ik gelijk naar het kopje eigenwoning forfait bijzondere situaties.? Wat doe ik met mijn woz?
Bij betaalde kosten en rente vul ik de hypotheekkosten,, etc in, ieder de helft. . Vul ik daar ook de rente in die de hypotheekverstrekker elke maand uit mijn bouwdepot betaald?
Wat wordt er bedoeld met eigenwoningschuld 2007? hypotheekbedrag min alle kosten die gemaakt zijn?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Je mag me PM-en met de belangrijkste gegevens. Wil ik wel een globale controle doen,...quote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:31 schreef mirannie het volgende:
[..]
Ja, voorlopige teruggave is ingevuld.
En wat de rest betreft... nou ja, dat moet ik dan maar afwachten.
bedankt alvast!! heb je gemaildquote:Op vrijdag 22 februari 2008 18:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je mag me PM-en met de belangrijkste gegevens. Wil ik wel een globale controle doen,...
Check. Maar dan heb ik nog twee vragen:quote:Op vrijdag 22 februari 2008 23:14 schreef ManAtWork het volgende:
Ja, in de aangifte voor de ondernemer (winstaangifte) verwerkt je ook de posten (bijv. eigen woning, ziektekosten , box 3 enz.) die je in de 'normale' aangifte moet verwerken. Je doet dus geen twee aangiften!
Ja, dat klopt. Ik ben compleet met BTW-nummer, wachtwoord en dergelijke.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 23:14 schreef ManAtWork het volgende:
Je bent, neem ik aan, dus wel als ondernemer aangemerkt door de fiscus en d.m.v. het inloggen op de site van de belastingdienst het programma voor de winstaangifte gedownload.
Ik heb bij mijn inschrijving bij de KvK een omzetschatting moeten opgeven, maar heb dus geen voorlopige aanslag gehad. Ook nooit een schattingsformulier gekregen of ingediend.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 23:22 schreef ManAtWork het volgende:
Alsnog je winstaangifte indienen. Daarvoor heeft de fiscus ook een uitnodiging verstuurd.
De eerste (foute) aangifte dienen ze dan niet te verwerken.
Ook zou je voor augustus 2007 een schattingsformulier ingediend moeten hebben op basis waarvan een voorlopige aanslag opgelegd had kunnen/moeten worden.
(Al heb ik ook uit eigen ervaring gemerkt dat dit vaak niet juist is verwerkt.)
Dat laatste weet ik. En omzetbelasting heb ik ieder kwartaal al netjes betaald. Bedankt voor je hulp!quote:Op vrijdag 22 februari 2008 23:31 schreef ManAtWork het volgende:
Bij de KvK een omzetschatting?!? Kan ik me niet voorstellen, maar goed,...
Omzetbelasting vul je niet in het IB-programma in. (Hoogstens als post op de balans.)
De ingehouden loonbelasting (conform je jaaropgaven) vul je in bij 'loon uit dienstbetrekking', net als anders.
Zorg wel dat je weet hoe je een balans en resultatenrekening op moet stellen. Deze moet je namelijk ook invullen. En daarnaast staan er enkele vragen die aangeven of je recht hebt op ondernemersaftrekken. Tsja, dit is iets moeilijker dan huisje, loon en bankrekening.
Dat is deze:quote:Op zaterdag 23 februari 2008 00:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Wat staat er onder het aanklikbare kopje "fiscale winstberekening" in je onderste screendump?
Het zat m in de verkeerd gespecificeerde activa/passiva. Die zijn nu goed en alles kloptquote:Op zaterdag 23 februari 2008 00:34 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik gok dat het in je privé-onttrekkingen zit.... volgens mij zit je winst nu nog in je onderneming...
Ik kijk nog even verder...
Ik weet vrijwel zeker dat het daar inzit. Ik ken alleen je aangifte-programma niet.Dus ik weet niet waar dat in te vullen is.
Die kwam ik na stiekem toch verder kijken ook tegenquote:Op zaterdag 23 februari 2008 00:54 schreef DJ.KRIZZ het volgende:
[..]
Het zat m in de verkeerd gespecificeerde activa/passiva. Die zijn nu goed en alles klopt
Waarom staat de 790 euro als beginvermogen als je in 2007 gestart bent?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 00:29 schreef DJ.KRIZZ het volgende:
[..]
Dat is deze:
[ afbeelding ]
En de motivatie erachter is dat ik 0,00 euro officieel in mijn freelanceonderneming gestoken heb (heb geen zakelijke rekening oid), maar dat je wel die (willekeurige) afschrijving aannemelijk moet kunnen maken. Daarom heb ik dus 790 euro 'geinvesteerd'.
Maar nu vermoed ik dat ik dat anders moet aangeven?
Meen je niet?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 14:56 schreef Five_Horizons het volgende:
Je krijgt niets terug én je hoeft ook niet te betalen
Er staat dat je ¤8.154,- belasting + premies verschuldigd bent en je hebt al betaald ¤8.146,-quote:
Kijk even of je wat kunt (ik ga het nu niet invullenquote:Op zaterdag 23 februari 2008 15:06 schreef DopeBoy het volgende:
Ik denk dat ik ergens een foutje heb gemaakt dan.
Ik heb het hele jaar 2007 gewerkt. Ik heb een huurhuis. Verder heb ik geen spannende dingen.
Dit is het enige wat ik ingevuld heb:
[ afbeelding ]
Dit staat in mijn jaaropgave:
Loon Loonbelasting/volksverzekeringen: 31239
Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen: 8146
Levensloopkorting: 0
Loon Zorgverzeringswet: 29333
Ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet/Vervangende LH: 1907
Onbelaste reiskostenvergoedingen: 0
Overige onbelaste vergoedingen: 100
Loonheffingskorting: Ja
Ben ik iets vergeten in te vullen?
Alvast hartelijk dank!
Naast huisapotheek, ook DELA o.i.d., aftrekken, eventuele kosten voor een bril of zo. Misschien vaste aftrekposten voor chronisch ziekte, indien verhoogd cholesterol, diabetes-patient of zo... even wat dingen die me zo te binnen schieten.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 15:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Kijk even of je wat kunt (ik ga het nu niet invullen) met de ziektekostenverzekering/ingehouden bijdrage, huisapotheek ed.
Ze krijgen keurig de gegevens van de banken.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 17:16 schreef Koewam het volgende:
Ze zeggen dat ze dit jaar extra gaan controleren op zaken zoals spaargeld. Hoe doen ze dat?
En stel je heb bijvoorbeeld 30.000 euro spaargeld, gaan ze dan alleen de rente naheffen of komt er ook nog een boete bovenop?
En ze controleren per adres, stel iemand woont hier niet meer, maar zijn rekening staat nog wel geregistreerd op dit adres, moet je dat ook opgeven op het belastingformulier?
Waar ligt die grens?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 17:19 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ze krijgen keurig de gegevens van de banken.
Daarnaast is het niet relevant hoeveel rente je hebt gekregen, maar gaat het om het gemiddelde vermogen op 1/1 en 31/12. Zit je boven de vrijstelling, dan betaal je daarover dus 1,2% vermogensrendementsheffing.
Indien je een fiscale partner hebt, wordt dit bedrag verdubbeld.quote:Had u in 2007 bezittingen in box 3, zoals spaargeld, aandelen of een tweede woning? Dan moet u belasting betalen over een vast rendement van 4% van die bezittingen min uw schulden. Van de schulden mag u alleen het deel aftrekken dat uitkomt boven de drempel. Een vast bedrag van ¤ 20.014 van de bezittingen min de schulden is vrijgesteld van belasting: het heffingvrije vermogen. Het bedrag van het heffingvrije vermogen kan onder bepaalde voorwaarden worden verhoogd met de:
- toeslag heffingvrij vermogen voor minderjarige kinderen
- ouderentoeslag
Waarde en peildatums
U moet uitgaan van de waarde in het economische verkeer van de bezittingen en schulden. Het gaat om de waarde op de peildatums 1 januari 2007 en 31 december 2007. Voor sommige vermogensbestanddelen zijn er bijzondere voorschriften.
Ik heb geen fiscale partner, maar dat zou ook niet uitmaken dan.. moet toch betalen dusquote:Op zaterdag 23 februari 2008 18:00 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Indien je een fiscale partner hebt, wordt dit bedrag verdubbeld.
Nee, zal waarschijnlijk geen problemen opleveren. Je werkgever heeft op hetzelfde loonbelastingnummer de afdrachten van jouw sofinummer opgegeven. De belastingdienst moet dit dus zonder problemen moeten kunnen koppelen.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 18:08 schreef Little_Acorn het volgende:
Nou, ik heb dus ook net aangifte gedaan. Ik ben in 2007 2x in dienst geweest van hetzelfde bedrijf, de hele maand januari, ben toen uit dienst gegaan en weer in dienst getreden in juli t/m december. Nu heb ik dus 2 verschillende jaaropgaven gekregen van dat bedrijf, één van januari en één voor juli t/m dec. Ik heb gewoon alles bij elkaar opgeteld en en de opgetelde bedragen ingevuld. Misschien had ik het vantevoren even na moeten gaan maar weet dus niet of het zo goed gaat. Is er iemand die weet of dit problemen op gaat leveren?
BVD!
Oké, bedankt voor de reactie!quote:Op zaterdag 23 februari 2008 18:15 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, zal waarschijnlijk geen problemen opleveren. Je werkgever heeft op hetzelfde loonbelastingnummer de afdrachten van jouw sofinummer opgegeven. De belastingdienst moet dit dus zonder problemen moeten kunnen koppelen.
Hmmz.. ja.. op die manier idd. Je hebt gelijk.. 't scheelt wel.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 18:13 schreef ManAtWork het volgende:
Zou het niet uitmaken?
Voorbeeldje: stel je hebt een box 3 vermogen van ¤ 60.000,-. Zonder fiscale partner is er dus ¤ 40.000,- belast met (per saldo) 1,2%. Met fiscale partner is er ¤ 20.000,- belast met 1,2%. Scheelt in dit voorbeeld toch de helft.
Zo ja, dan mag je 2 maal de aftrek voor chronisch ziekten opvoeren. Als één van beide bijv. ¤ 400,- aan specifieke kosten heeft gemaakt en de ander ¤ 250,- dan mag je maar één maal de extra aftrek opvoeren. Ook al is het totaal meer dan 2 x ¤ 320,-.quote:Voor uitgaven wegens chronische ziekte mag u een vast bedrag meetellen van 808 als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:
- U was op 31 december 2006 jonger dan 65 jaar.
- U had geen recht op de vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid.
- U gaf in 2007 voor uzelf meer dan ¤ 320 uit aan zogenoemde specifieke uitgaven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |