abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 februari 2008 @ 18:15:37 #1
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56910710
Dit is deel 3 van het Belastingaangifte 2007 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2007

Vorige delen
Deel 1
Deel 2

Vóór 1 april 2008 moeten bijna 9 miljoen mensen aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2007 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2007 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte 2007 te ondertekenen, hebt u een DigiD-inlogcode nodig. U kunt uw DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt u op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl/aanvragen.

Als u een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet u voor 1 april 2008 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als u een aangiftebiljet hebt gehad, kunt u het aangifteprogramma 2007 gebruiken.

Hebt u geen aangiftebrief of -biljet voor 2007 gehad? Maar verwacht u wel dat u meer dan ¤ 13 terugkrijgt van ons? Dan kunt u ook aangifte doen met het aangifteprogramma. U kunt tot en met 31 december 2012 geld terugvragen.

Aangifte doen
U kunt op 2 manieren aangifte doen:

elektronisch
Hiervoor kunt u het aangifteprogramma 2007 downloaden.

op papier
Hiervoor kunt u het papieren E-, P-, T- of Tj-biljet invullen.
De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.

Extra controle
Had u of uw fiscale partner vermogen, zoals spaartegoeden, beleggingen, een vakantiewoning of een door u verhuurde woning? Wij besteden hier bij de behandeling van uw aangifte 2007 extra aandacht aan.

Wanneer krijgt u van ons bericht?
Als uw aangifte vóór 1 april 2008 bij ons binnen is, krijgt u doorgaans vóór 1 juli 2008 bericht. U krijgt dan te horen of u een bedrag moet betalen of dat u een bedrag terugkrijgt. Meestal zult u dan eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen ontvangen over 2007 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna ontvangt u de definitieve aanslag over 2007. Wij beoordelen aan de hand van uw aangifte ook of u al belasting en premie moet betalen over 2008. In dat geval krijgt u een voorlopige aanslag 2008.

Extra
Speciaal voor de studenten met een vraag over studiekosten.
Een directe verwijzing naar de toelichting die DonJames heeft uitgewerkt.

[ Bericht 4% gewijzigd door ManAtWork op 22-02-2008 18:39:02 ]
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 18:16:44 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56910740
Laatste vraag uit het vorige deel.
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 17:34 schreef AnnemiekS het volgende:
Mijn vriend en ik hebben een nieuwbouwwoning gekocht, oplevering oktober 2008. Getekend oktober 2007.
Wat vul ik in bij periode 2007? of ga ik gelijk naar het kopje eigenwoning forfait bijzondere situaties.? Wat doe ik met mijn woz?
Bij betaalde kosten en rente vul ik de hypotheekkosten,, etc in, ieder de helft. . Vul ik daar ook de rente in die de hypotheekverstrekker elke maand uit mijn bouwdepot betaald?
Wat wordt er bedoeld met eigenwoningschuld 2007? hypotheekbedrag min alle kosten die gemaakt zijn?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Als je geen bestaande woning hebt (die je dus verkoopt) ga je voor de WOZ inderdaad naar de bijzondere situatie.

De aftrekposten kun je in één post opgeven. Verderop in de aangifte kun je dit naar eigen inzicht verdelen.

De eigenwoningschuld is de schuld die je had in verband met de aankoop van de eigen woning. De hypotheek zoals ze het in het normale spraakgebruik ook wel noemen.

Je moet alleen opletten als er kosten zijn meegefinancierd.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 18:23:16 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56910873
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 17:31 schreef mirannie het volgende:

[..]

Ja, voorlopige teruggave is ingevuld.
En wat de rest betreft... nou ja, dat moet ik dan maar afwachten.
Je mag me PM-en met de belangrijkste gegevens. Wil ik wel een globale controle doen,...
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 22 februari 2008 @ 18:35:31 #4
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56911111
Even een schaamteloze tvp alvast en de vraag... is het misschien handig om in de OP een verwijzing te maken voor de studenten?

Slechts een suggestie...
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  vrijdag 22 februari 2008 @ 18:39:30 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56911194
Linkje naar het epistel van DJ toegevoegd.
pi_56914839
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 18:23 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je mag me PM-en met de belangrijkste gegevens. Wil ik wel een globale controle doen,...
bedankt alvast!! heb je gemaild
  vrijdag 22 februari 2008 @ 21:36:52 #7
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_56914900
tvp voor morgen, dan ga ik er eens naar kijken.

goed topic
Huilen dan.
pi_56916846
Poeh, belastingen, als ondernemer begrijp ik er weinig van:

In 2007 ben ik een eenmanszaak begonnen, freelancer, en heb daarvoor 2 klussen gedaan. Daarnaast ben ik als werknemer bij 2 andere bedrijven in dienst geweest.

Ik heb netjes, zoals vroeger, de aangifte voor particulieren voor die 2 bedrijven ingevuld (en opgestuurd )

nu ben ik met de ondernemersbelasting 2007 bezig, maar nu wordt me de hele tijd hetzelfde gevraagd... over loon, bijzondere posten etc. etc.

Vraagje, hoe doe ik nu aangifte voor mijn onderneming? Had ik mijn particuliere aangifte daar ook in moeten meenemen?

(Verder is het geen bijzonder bedrijf hoor, een 7-tal factuurtjes en een paar investerinkjes in een laptop en printer.)
  vrijdag 22 februari 2008 @ 23:14:04 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56917026
Ja, in de aangifte voor de ondernemer (winstaangifte) verwerkt je ook de posten (bijv. eigen woning, ziektekosten , box 3 enz.) die je in de 'normale' aangifte moet verwerken. Je doet dus geen twee aangiften!

Je bent, neem ik aan, dus wel als ondernemer aangemerkt door de fiscus en d.m.v. het inloggen op de site van de belastingdienst het programma voor de winstaangifte gedownload.

[ Bericht 31% gewijzigd door ManAtWork op 22-02-2008 23:20:27 ]
pi_56917137
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 23:14 schreef ManAtWork het volgende:
Ja, in de aangifte voor de ondernemer (winstaangifte) verwerkt je ook de posten (bijv. eigen woning, ziektekosten , box 3 enz.) die je in de 'normale' aangifte moet verwerken. Je doet dus geen twee aangiften!
Check. Maar dan heb ik nog twee vragen:

Kan een particuliere aangifte ongedaan gemaakt worden? (ws. bellen/brief sturen?)

Blijkbaar hoor ik als ondernemer nog een brief te ontvangen met een voorlopige aanslag Omzetbelasting over 2007? Deze heb ik nog niet ontvangen namelijk.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 23:22:54 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56917218
Alsnog je winstaangifte indienen. Daarvoor heeft de fiscus ook een uitnodiging verstuurd.
De eerste (foute) aangifte dienen ze dan niet te verwerken.

Ook zou je voor augustus 2007 een schattingsformulier ingediend moeten hebben op basis waarvan een voorlopige aanslag opgelegd had kunnen/moeten worden.
(Al heb ik ook uit eigen ervaring gemerkt dat dit vaak niet juist is verwerkt.)
pi_56917239
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 23:14 schreef ManAtWork het volgende:

Je bent, neem ik aan, dus wel als ondernemer aangemerkt door de fiscus en d.m.v. het inloggen op de site van de belastingdienst het programma voor de winstaangifte gedownload.
Ja, dat klopt. Ik ben compleet met BTW-nummer, wachtwoord en dergelijke.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 23:25:29 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56917277
Dus niet het 'normale' programma gebruiken want daarin kun je je winst uit onderneming niet kwijt.
pi_56917322
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 23:22 schreef ManAtWork het volgende:
Alsnog je winstaangifte indienen. Daarvoor heeft de fiscus ook een uitnodiging verstuurd.
De eerste (foute) aangifte dienen ze dan niet te verwerken.

Ook zou je voor augustus 2007 een schattingsformulier ingediend moeten hebben op basis waarvan een voorlopige aanslag opgelegd had kunnen/moeten worden.
(Al heb ik ook uit eigen ervaring gemerkt dat dit vaak niet juist is verwerkt.)
Ik heb bij mijn inschrijving bij de KvK een omzetschatting moeten opgeven, maar heb dus geen voorlopige aanslag gehad. Ook nooit een schattingsformulier gekregen of ingediend.

Maar als ik alsnog de elektronische aangifte voor ondernemers 2007 invul voor mijn onderneming en mijzelve (dus omzetbelasting, maar ook de loonbelasting etc. etc.), komt het goed?
  vrijdag 22 februari 2008 @ 23:31:52 #15
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56917422
Bij de KvK een omzetschatting?!? Kan ik me niet voorstellen, maar goed,...
Omzetbelasting vul je niet in het IB-programma in. (Hoogstens als post op de balans.)
De ingehouden loonbelasting (conform je jaaropgaven) vul je in bij 'loon uit dienstbetrekking', net als anders.

Zorg wel dat je weet hoe je een balans en resultatenrekening op moet stellen. Deze moet je namelijk ook invullen. En daarnaast staan er enkele vragen die aangeven of je recht hebt op ondernemersaftrekken. Tsja, dit is iets moeilijker dan huisje, loon en bankrekening.
pi_56917534
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 23:31 schreef ManAtWork het volgende:
Bij de KvK een omzetschatting?!? Kan ik me niet voorstellen, maar goed,...
Omzetbelasting vul je niet in het IB-programma in. (Hoogstens als post op de balans.)
De ingehouden loonbelasting (conform je jaaropgaven) vul je in bij 'loon uit dienstbetrekking', net als anders.

Zorg wel dat je weet hoe je een balans en resultatenrekening op moet stellen. Deze moet je namelijk ook invullen. En daarnaast staan er enkele vragen die aangeven of je recht hebt op ondernemersaftrekken. Tsja, dit is iets moeilijker dan huisje, loon en bankrekening.
Dat laatste weet ik. En omzetbelasting heb ik ieder kwartaal al netjes betaald. Bedankt voor je hulp!
pi_56918326
En toch gaat er ergens nog iets grandioos mis, please enlighten me:

Ik heb 2772 euro winst/inkomsten gehad met freelancewerk. Ik heb geen personeel, maar wel 790 euro aan afschrijvingen -> computers/inventaris (willekeurige afschrijving, dus in 1 jaar 100%, restwaarde is 0).

Lijkt me dus inderdaad dat ik over 1982 euro belasting moet betalen. Prima.

Maar nu kijk ik in het overzicht aan het eind van het programma en dan zie ik dit?

Die 5212 is inkomen uit loondienst, die -790 is echter weer dat bedrag van de afschrijvingen. Waarom staan die daar en niet mijn saldo winst/verlies?

Als ik wat meer screens moet tonen, laat maar weten.

(Anders ga ik even zo'n dure consulent in de arm nemen )
pi_56918418
Wat staat er onder het aanklikbare kopje "fiscale winstberekening" in je onderste screendump?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_56918590
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 00:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Wat staat er onder het aanklikbare kopje "fiscale winstberekening" in je onderste screendump?
Dat is deze:

En de motivatie erachter is dat ik 0,00 euro officieel in mijn freelanceonderneming gestoken heb (heb geen zakelijke rekening oid), maar dat je wel die (willekeurige) afschrijving aannemelijk moet kunnen maken. Daarom heb ik dus 790 euro 'geinvesteerd'.

Maar nu vermoed ik dat ik dat anders moet aangeven?
pi_56918659
Ik gok dat het in je privé-onttrekkingen zit.... volgens mij zit je winst nu nog in je onderneming...

Ik kijk nog even verder...

Ik weet vrijwel zeker dat het daar inzit. Ik ken alleen je aangifte-programma niet. Dus ik weet niet waar dat in te vullen is.

[ Bericht 43% gewijzigd door Five_Horizons op 23-02-2008 00:41:10 ]
pi_56918992
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 00:34 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik gok dat het in je privé-onttrekkingen zit.... volgens mij zit je winst nu nog in je onderneming...

Ik kijk nog even verder...

Ik weet vrijwel zeker dat het daar inzit. Ik ken alleen je aangifte-programma niet. Dus ik weet niet waar dat in te vullen is.
Het zat m in de verkeerd gespecificeerde activa/passiva. Die zijn nu goed en alles klopt
pi_56919041
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 00:54 schreef DJ.KRIZZ het volgende:

[..]

Het zat m in de verkeerd gespecificeerde activa/passiva. Die zijn nu goed en alles klopt
Die kwam ik na stiekem toch verder kijken ook tegen

Mooi! Opgelost!
  zaterdag 23 februari 2008 @ 09:57:43 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56921829
Formeel moet je de willekeurige afschrijving anders verwerken. (Normale afschrijving via de balans en willekeurige afschrijving via de ondernemersaftrek.)
Maar gezien het bedrag zou ik het mooi zo laten. Met dit bedrag heb je toch geen techt op investeringsaftrek.
pi_56922505
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 00:29 schreef DJ.KRIZZ het volgende:

[..]

Dat is deze:

[ afbeelding ]

En de motivatie erachter is dat ik 0,00 euro officieel in mijn freelanceonderneming gestoken heb (heb geen zakelijke rekening oid), maar dat je wel die (willekeurige) afschrijving aannemelijk moet kunnen maken. Daarom heb ik dus 790 euro 'geinvesteerd'.

Maar nu vermoed ik dat ik dat anders moet aangeven?
Waarom staat de 790 euro als beginvermogen als je in 2007 gestart bent?
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:20:50 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56922599
Omdat hij enkele posten verkeerd ingevuld had.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')