Christenen geloven dat zij niet (meer) rechtstreeks tot God kunnen komen. Daarom zijn de zoon en de heilige geest er bijgekomen.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:42 schreef gronk het volgende:
Kortom, waarom maken christenen het zichzelf zo moeilijk door een drie-eenheid te creeren, terwijl ze maar een 'god' aanbidden?
En voor de vergoddelijking van Jezus. Al is het maar de vraag in hoeverre hij God en in hoeverre hij mens was. Maar afgezien die theologische kwestie was het vooral ingevoerd om 'ketterse' opvattingen tegen te gaan en een standaard geloofsleer op te bouwen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 07:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
Christenen geloven dat zij niet (meer) rechtstreeks tot God kunnen komen. Daarom zijn de zoon en de heilige geest er bijgekomen.
Wel een goed topic. Stukken beter dan de wikipedia-pagina hierover; daar is niet doorheen te komen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 08:48 schreef Haushofer het volgende:
Was de 3-eenheid een Bijbelse leerstelling?
quote:Op donderdag 21 februari 2008 09:27 schreef gronk het volgende:
Wel een goed topic. Stukken beter dan de wikipedia-pagina hierover; daar is niet doorheen te komen.
De Heilige Geest is Gods werkzame kracht. Het is datgene waarmee God zijn wil ten uitvoer brengt.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:42 schreef gronk het volgende:
En, als je een god hebt, wat doet die heilige geest dan in 't hele verhaal? Is dat god, of is dat de eigenlijke god, of hoe zit dat precies?
Goeie vraag, ik heb geen idee. Sommige teksten lijken dat te insinueren als je ze 1x leest en zonder de context te beschouwen, maar als je ze 4x leest en alles verder in de bijbel in rekenschap neemt is het hele idee van een drie-eenheid mijns inziens volstrekt onaanvaardbaar.quote:Kortom, waarom maken christenen het zichzelf zo moeilijk door een drie-eenheid te creeren, terwijl ze maar een 'god' aanbidden?
Hoezo 'helaas'? Ik heb zelf het idee dat 'de heilige geest' het godsbegrip is waar 't echt om draait, en dat 'de persoonlijke god' (als in 'god de vader') alleen maar bedacht is om het voor mensen conceptueel wat makkelijker te maken. Zeg maar, de drie-eenheid is wat je krijgt als je 'n meer oosters getint geloof mixt met romeins/griekse religies.quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:24 schreef STORMSEEKER het volgende:
De Heilige Geest is nooit een onderdeel geweest van een drie-eenheid oid, maar is wel alszodanig gedefinieerd bij 1 van de concilies van Constantijn en de meerderheid van de christenen/''christenen'' op aarde gelooft erin...helaas.
Nou, nee. Het gaat uiteindelijk om God, DE God. Hij heeft alles gemaakt, Hij heeft zijn zoon gestuurd voor de mens, Hij is belasterd door zowel engelen als mensen en gaat zijn Naam zuiveren, Hij zal uiteindelijk alle slechtheid weer van de aarde wegdoen en alles weer herstellen naar zo als het eens was. Daar gaat het allemaal om.quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:35 schreef gronk het volgende:
Hoezo 'helaas'? Ik heb zelf het idee dat 'de heilige geest' het godsbegrip is waar 't echt om draait, en dat 'de persoonlijke god' (als in 'god de vader') alleen maar bedacht is om het voor mensen conceptueel wat makkelijker te maken. Zeg maar, de drie-eenheid is wat je krijgt als je 'n meer oosters getint geloof mixt met romeins/griekse religies.
Maar goed, ik ben dan ook helemaal geen christen. Wel zo opgevoed.
Waarom niet? En waarom moet 'de' god wel aanbeden worden?quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:43 schreef STORMSEEKER het volgende:
Natuurlijk is de Heilige Geest een belangrijk iets, maar het mag absoluut niet aanbeden worden oid. Alleen DE God, mag aanbeden worden.
Maar wat is de status van Jezus dan tov God?quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:43 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Nou, nee. Het gaat uiteindelijk om God, DE God. Hij heeft alles gemaakt, Hij heeft zijn zoon gestuurd voor de mens, Hij is belasterd door zowel engelen als mensen en gaat zijn Naam zuiveren, Hij zal uiteindelijk alle slechtheid weer van de aarde wegdoen en alles weer herstellen naar zo als het eens was. Daar gaat het allemaal om.
Natuurlijk is de Heilige Geest een belangrijk iets, maar het mag absoluut niet aanbeden worden oid. Alleen DE God, mag aanbeden worden. En de Geest, God en Jezus zijn niet 1 of samen dezelfde of van alles wat oid.
En ''helaas'' omdat deze leerstelling naar mijn mening vals is. Ipv Gods Naam te gebruiken, JHWH, of Jehovah, hebben ze er een naamloze, gezichtsloze, onbegrijpelijke brei van 3 begrippen van gemaakt.
Nee, niet bepaald een verbetering in mijn ogen.
Maar goed, dat is slechts mijn nederige mening.
quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:47 schreef gronk het volgende:
Waarom niet? En waarom moet 'de' god wel aanbeden worden?
quote:Matth 4
10 Toen zei Jezus tot hem: „Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’
Ex. 20
4 Gij moogt u geen gesneden beeld maken, noch enige gedaante gelijkend op iets wat in de hemel boven of wat op de aarde beneden of wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij moogt u voor die niet buigen, noch u ertoe laten bewegen ze te dienen, want ik, Jehovah, uw God, ben een God die exclusieve toewijding eist,
Het duidt aan dat je waardering hebt voor wat hij allemaal voor ons heeft gedaan, dat je gelooft dat hij ook daadwerkelijk de ware God is en dat Hij alles weer zal herstellen en het bewijst dat je niet voor zijn tegenstander, Satan bent. Als iemand God uit liefde dient zal God die persoon graag redden.quote:(offtopic: waarom geeft god er eigenlijk om dat-ie aanbeden wordt? )
Jezus is de eerstgeborene, de eerste schepping door God, de tweede hoogste persoon in het universum, maar dus de mindere van DE God. Het zijn twee verschillende personen met hun eigen persoonlijkheden. Jezus bestond voor zijn menselijke bestaan op aarde en daarna weer in de hemel als engel, of geest net als God.quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:57 schreef kazakx het volgende:
Maar wat is de status van Jezus dan tov God?
Dus hij is geen God toch zoals door menig christenen word beweerd?quote:Op vrijdag 22 februari 2008 00:19 schreef STORMSEEKER het volgende:
Jezus is de eerstgeborene, de eerste schepping door God, de tweede hoogste persoon in het universum, maar dus de mindere van DE God. Het zijn twee verschillende personen met hun eigen persoonlijkheden. Jezus bestond voor zijn menselijke bestaan op aarde en daarna weer in de hemel als engel, of geest net als God.
Is dat wat je bedoelde?
Hij is goddelijk, hij is van goddelijke natuur, of een weerspiegeling van de heerlijkheid van DE God, maar hij is zelf NIET DE God, of een deel van DE God of in welk opzicht maar ook gelijk aan DE God.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 00:25 schreef kazakx het volgende:
Dus hij is geen God toch zoals door menig christenen word beweerd?
In het oude testament is dat geen issue. Dat heeft meer te maken met de Christelijke interpretatie van het Hebreeuwse "elohiem". Aangezien Christenen vaak graag geloven dat Jezus Goddelijk was, wordt deze term wel es aangegrepen om de Messias als Goddelijk te zien in bepaalde teksten. En da's onterecht. Ik weet niet precies wat je bedoelt met "weglaten van Gods naam", maar er zit in het Hebreeuws een sterk onderscheid tussen JHWH en Elohiem.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 00:45 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het zal wel komen door al die rare constructies en het weglaten van Gods Naam uit de Schrift.
Maar dat is weer een ander verhaal.
Ik vind dit wel een hele interessante visie en het klinkt ook logischer dan de 3 eenheid. Is dit ook te onderbouwen? Misschien kan ik beter je link even lezen. Ik zal een dezer dagen te tijd nemen om het te lezen. Bedankt voor je reactie trouwens.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 00:45 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Hij is goddelijk, hij is van goddelijke natuur, of een weerspiegeling van de heerlijkheid van DE God, maar hij is zelf NIET DE God, of een deel van DE God of in welk opzicht maar ook gelijk aan DE God.
Vanwege alles wat hij is, is hij goddelijk te noemen (in de bijbel wordt zelfs over bepaalde mensen gezegd dat zij ''goddelijk'' waren) (Psalm 82:1-6) dus dat is dan zeker van toepassing op Jezus, maar dit maakt hem niet DE God nee. Dit is inderdaad wat wel door veel christenen wordt beweerd.
Meer info hierover is te vinden in het reeds aangehaalde topic wat ik eens geschreven heb ter opheldering:
Is de drieëenheid een bijbelse leerstelling?
Veel kerken lijken ook alleen Jezus te aanbidden, terwijl de Vader wordt vergeten en Zijn Naam niet wordt gebruikt. Dit, terwijl het juist gaat om die Vader, DE God, de maker van alles en degene die Jezus uberhaupt zond naar de aarde. Ik vind het ook erg merkwaardig dat je daar in zoveel stromingen zo weinig over hoort.
Het zal wel komen door al die rare constructies en het weglaten van Gods Naam uit de Schrift.
Maar dat is weer een ander verhaal.
PS. Welterusten![]()
Graag gedaan. Ik kan dit inderdaad onderbouwen en is voor een groot deel inderdaad gedaan in dat andere topic. Als er nog vragen zijn hoor ik het welquote:Op vrijdag 22 februari 2008 07:54 schreef kazakx het volgende:
Ik vind dit wel een hele interessante visie en het klinkt ook logischer dan de 3 eenheid. Is dit ook te onderbouwen? Misschien kan ik beter je link even lezen. Ik zal een dezer dagen te tijd nemen om het te lezen. Bedankt voor je reactie trouwens.
Het is ook raar, feiten moeten worden vastgesteld aan de hand van de schrift en de geschiedenis en niet gewoon gekozen worden.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 13:21 schreef gronk het volgende:
Ik vind 't sowieso eigenlijk wel een beetje raar (maar nogmaals, dat gaat redelijk offtopic) dat een geloof al dan niet via meerderheidsbesluiten of 'expertverklaringen' dingen dwingend oplegt. Mij lijkt het dat geloof een persoonlijke ervaring is, waarbij je wel verklaringen kunt geven, maar waar het uiteindelijk gaat om overtuiging, en niet om dogma. Maar goed.
Voor een groot deel van de christenheid is dat inderdaad het geval. Vragen als: hoe zit het met de scheppingsdagen, waar haalde kain zijn vrouw vandaan, waarom kloppen vele teksten niet met de drie-eenheid en de hel zijn voor heel veel pastoors en dominees moeilijk tot niet te beantwoorden.quote:Anyway, ik krijg zo langzamerhand wel het idee dat het hele christendom een ontzettende 'kludge' is, en dat het allerlei wezenlijke vragen niet kan beantwoorden omdat ze daar nooit fatsoenlijk over na hebben kunnen denken, omdat ze bleven zitten met heel veel oude 'cruft' en tradities.
Nou, da's geen kwestie van "moeten". Je hebt dogma en kerygma, en Jehova's getuigen zijn zover ik weet veel meer gericht op het kerygma dan op het dogma. Da's een expliciete keuze. Een dogma wordt natuurlijk ook niet zomaar uit de lucht getrokken. De bijbel is natuurlijk erg belangrijk en een leidraad, maar het hoeft niet persé de enige leidraad te zijn.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:03 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Het is ook raar, feiten moeten worden vastgesteld aan de hand van de schrift en de geschiedenis en niet gewoon gekozen worden.
En inderdaad, geloof mag nooit gedwongen zijn.
[..]
Ja, maar wat is die context? En betrek je daar alleen de bijbel in mee, of ook de taal, de cultuur en apocriefe boeken? Christenen hebben al een heel andere context van het oude testament dan de Joden. En dan heb je nog de vraag van wat symbolisme is en wat niet.quote:Ik ben van mening dat het meeste uit de bijbel goed te begrijpen is als er echt moeite wordt gedaan alles in context te zien.
Wat is kerygma? Vandale kent het niet.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:12 schreef Haushofer het volgende:
Nou, da's geen kwestie van "moeten". Je hebt dogma en kerygma, en Jehova's getuigen zijn zover ik weet veel meer gericht op het kerygma dan op het dogma. Da's een expliciete keuze.
Voor christenen lijkt mij de bijbel toch de belangrijkste leidraad. Dat zou het m.i. iig altijd moeten zijn.quote:Een dogma wordt natuurlijk ook niet zomaar uit de lucht getrokken. De bijbel is natuurlijk erg belangrijk en een leidraad, maar het hoeft niet persé de enige leidraad te zijn.
Zoveel mogelijk, maar in de eerste plaats de bijbel zelf en afgezien van de apocriefen want die horen niet bij de bijbelse canon en zijn ermee in tegenspraak. Veel schrijvers van apocriefe boeken gebruikten ook valse namen en zijn doorgaans uit latere perioden.quote:Ja, maar wat is die context? En betrek je daar alleen de bijbel in mee, of ook de taal, de cultuur en apocriefe boeken?
Symbolisme kan lastig zijn maar blijkt vrijwel altijd uit de context.quote:Christenen hebben al een heel andere context van het oude testament dan de Joden. En dan heb je nog de vraag van wat symbolisme is en wat niet.
Ja, ook dat.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:03 schreef STORMSEEKER het volgende:
Voor een groot deel van de christenheid is dat inderdaad het geval. Vragen als: hoe zit het met de scheppingsdagen, waar haalde kain zijn vrouw vandaan, waarom kloppen vele teksten niet met de drie-eenheid en de hel zijn voor heel veel pastoors en dominees moeilijk tot niet te beantwoorden.
Ja, maar ik krijg wel het idee dat, op het moment dat je begrijpt wat er in de bijbel staat, je ook wel ziet dat het een sub-optimale oplossing is. Of dat het in de loop der tijden toch wel heel erg anders is geinterpreteerd. Overigens heb ik wel het idee dat het oorspronkelijke christendom een stuk interessanter was dan wat er van geworden is.quote:Dat een groot deel van de menselijke leerstellingen niet klopt wil natuurlijk niet zeggen dat het christelijk geloof op zich niet goed zou zijn. Dat is absoluut niet zo natuurlijk. Het vereist alleen een goed diepgaand begrip en veel onderzoek. Ik ben van mening dat het meeste uit de bijbel goed te begrijpen is als er echt moeite wordt gedaan alles in context te zien.
Pure interesse. Hoezo?quote:Waarom ben je hier in geinteresseerd als ik vragen mag ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |