Christenen geloven dat zij niet (meer) rechtstreeks tot God kunnen komen. Daarom zijn de zoon en de heilige geest er bijgekomen.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:42 schreef gronk het volgende:
Kortom, waarom maken christenen het zichzelf zo moeilijk door een drie-eenheid te creeren, terwijl ze maar een 'god' aanbidden?
En voor de vergoddelijking van Jezus. Al is het maar de vraag in hoeverre hij God en in hoeverre hij mens was. Maar afgezien die theologische kwestie was het vooral ingevoerd om 'ketterse' opvattingen tegen te gaan en een standaard geloofsleer op te bouwen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 07:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
Christenen geloven dat zij niet (meer) rechtstreeks tot God kunnen komen. Daarom zijn de zoon en de heilige geest er bijgekomen.
Wel een goed topic. Stukken beter dan de wikipedia-pagina hierover; daar is niet doorheen te komen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 08:48 schreef Haushofer het volgende:
Was de 3-eenheid een Bijbelse leerstelling?
quote:Op donderdag 21 februari 2008 09:27 schreef gronk het volgende:
Wel een goed topic. Stukken beter dan de wikipedia-pagina hierover; daar is niet doorheen te komen.
De Heilige Geest is Gods werkzame kracht. Het is datgene waarmee God zijn wil ten uitvoer brengt.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:42 schreef gronk het volgende:
En, als je een god hebt, wat doet die heilige geest dan in 't hele verhaal? Is dat god, of is dat de eigenlijke god, of hoe zit dat precies?
Goeie vraag, ik heb geen idee. Sommige teksten lijken dat te insinueren als je ze 1x leest en zonder de context te beschouwen, maar als je ze 4x leest en alles verder in de bijbel in rekenschap neemt is het hele idee van een drie-eenheid mijns inziens volstrekt onaanvaardbaar.quote:Kortom, waarom maken christenen het zichzelf zo moeilijk door een drie-eenheid te creeren, terwijl ze maar een 'god' aanbidden?
Hoezo 'helaas'? Ik heb zelf het idee dat 'de heilige geest' het godsbegrip is waar 't echt om draait, en dat 'de persoonlijke god' (als in 'god de vader') alleen maar bedacht is om het voor mensen conceptueel wat makkelijker te maken. Zeg maar, de drie-eenheid is wat je krijgt als je 'n meer oosters getint geloof mixt met romeins/griekse religies.quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:24 schreef STORMSEEKER het volgende:
De Heilige Geest is nooit een onderdeel geweest van een drie-eenheid oid, maar is wel alszodanig gedefinieerd bij 1 van de concilies van Constantijn en de meerderheid van de christenen/''christenen'' op aarde gelooft erin...helaas.
Nou, nee. Het gaat uiteindelijk om God, DE God. Hij heeft alles gemaakt, Hij heeft zijn zoon gestuurd voor de mens, Hij is belasterd door zowel engelen als mensen en gaat zijn Naam zuiveren, Hij zal uiteindelijk alle slechtheid weer van de aarde wegdoen en alles weer herstellen naar zo als het eens was. Daar gaat het allemaal om.quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:35 schreef gronk het volgende:
Hoezo 'helaas'? Ik heb zelf het idee dat 'de heilige geest' het godsbegrip is waar 't echt om draait, en dat 'de persoonlijke god' (als in 'god de vader') alleen maar bedacht is om het voor mensen conceptueel wat makkelijker te maken. Zeg maar, de drie-eenheid is wat je krijgt als je 'n meer oosters getint geloof mixt met romeins/griekse religies.
Maar goed, ik ben dan ook helemaal geen christen. Wel zo opgevoed.
Waarom niet? En waarom moet 'de' god wel aanbeden worden?quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:43 schreef STORMSEEKER het volgende:
Natuurlijk is de Heilige Geest een belangrijk iets, maar het mag absoluut niet aanbeden worden oid. Alleen DE God, mag aanbeden worden.
Maar wat is de status van Jezus dan tov God?quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:43 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Nou, nee. Het gaat uiteindelijk om God, DE God. Hij heeft alles gemaakt, Hij heeft zijn zoon gestuurd voor de mens, Hij is belasterd door zowel engelen als mensen en gaat zijn Naam zuiveren, Hij zal uiteindelijk alle slechtheid weer van de aarde wegdoen en alles weer herstellen naar zo als het eens was. Daar gaat het allemaal om.
Natuurlijk is de Heilige Geest een belangrijk iets, maar het mag absoluut niet aanbeden worden oid. Alleen DE God, mag aanbeden worden. En de Geest, God en Jezus zijn niet 1 of samen dezelfde of van alles wat oid.
En ''helaas'' omdat deze leerstelling naar mijn mening vals is. Ipv Gods Naam te gebruiken, JHWH, of Jehovah, hebben ze er een naamloze, gezichtsloze, onbegrijpelijke brei van 3 begrippen van gemaakt.
Nee, niet bepaald een verbetering in mijn ogen.
Maar goed, dat is slechts mijn nederige mening.
quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:47 schreef gronk het volgende:
Waarom niet? En waarom moet 'de' god wel aanbeden worden?
quote:Matth 4
10 Toen zei Jezus tot hem: „Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’
Ex. 20
4 Gij moogt u geen gesneden beeld maken, noch enige gedaante gelijkend op iets wat in de hemel boven of wat op de aarde beneden of wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij moogt u voor die niet buigen, noch u ertoe laten bewegen ze te dienen, want ik, Jehovah, uw God, ben een God die exclusieve toewijding eist,
Het duidt aan dat je waardering hebt voor wat hij allemaal voor ons heeft gedaan, dat je gelooft dat hij ook daadwerkelijk de ware God is en dat Hij alles weer zal herstellen en het bewijst dat je niet voor zijn tegenstander, Satan bent. Als iemand God uit liefde dient zal God die persoon graag redden.quote:(offtopic: waarom geeft god er eigenlijk om dat-ie aanbeden wordt? )
Jezus is de eerstgeborene, de eerste schepping door God, de tweede hoogste persoon in het universum, maar dus de mindere van DE God. Het zijn twee verschillende personen met hun eigen persoonlijkheden. Jezus bestond voor zijn menselijke bestaan op aarde en daarna weer in de hemel als engel, of geest net als God.quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:57 schreef kazakx het volgende:
Maar wat is de status van Jezus dan tov God?
Dus hij is geen God toch zoals door menig christenen word beweerd?quote:Op vrijdag 22 februari 2008 00:19 schreef STORMSEEKER het volgende:
Jezus is de eerstgeborene, de eerste schepping door God, de tweede hoogste persoon in het universum, maar dus de mindere van DE God. Het zijn twee verschillende personen met hun eigen persoonlijkheden. Jezus bestond voor zijn menselijke bestaan op aarde en daarna weer in de hemel als engel, of geest net als God.
Is dat wat je bedoelde?
Hij is goddelijk, hij is van goddelijke natuur, of een weerspiegeling van de heerlijkheid van DE God, maar hij is zelf NIET DE God, of een deel van DE God of in welk opzicht maar ook gelijk aan DE God.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 00:25 schreef kazakx het volgende:
Dus hij is geen God toch zoals door menig christenen word beweerd?
In het oude testament is dat geen issue. Dat heeft meer te maken met de Christelijke interpretatie van het Hebreeuwse "elohiem". Aangezien Christenen vaak graag geloven dat Jezus Goddelijk was, wordt deze term wel es aangegrepen om de Messias als Goddelijk te zien in bepaalde teksten. En da's onterecht. Ik weet niet precies wat je bedoelt met "weglaten van Gods naam", maar er zit in het Hebreeuws een sterk onderscheid tussen JHWH en Elohiem.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 00:45 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het zal wel komen door al die rare constructies en het weglaten van Gods Naam uit de Schrift.
Maar dat is weer een ander verhaal.
Ik vind dit wel een hele interessante visie en het klinkt ook logischer dan de 3 eenheid. Is dit ook te onderbouwen? Misschien kan ik beter je link even lezen. Ik zal een dezer dagen te tijd nemen om het te lezen. Bedankt voor je reactie trouwens.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 00:45 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Hij is goddelijk, hij is van goddelijke natuur, of een weerspiegeling van de heerlijkheid van DE God, maar hij is zelf NIET DE God, of een deel van DE God of in welk opzicht maar ook gelijk aan DE God.
Vanwege alles wat hij is, is hij goddelijk te noemen (in de bijbel wordt zelfs over bepaalde mensen gezegd dat zij ''goddelijk'' waren) (Psalm 82:1-6) dus dat is dan zeker van toepassing op Jezus, maar dit maakt hem niet DE God nee. Dit is inderdaad wat wel door veel christenen wordt beweerd.
Meer info hierover is te vinden in het reeds aangehaalde topic wat ik eens geschreven heb ter opheldering:
Is de drieëenheid een bijbelse leerstelling?
Veel kerken lijken ook alleen Jezus te aanbidden, terwijl de Vader wordt vergeten en Zijn Naam niet wordt gebruikt. Dit, terwijl het juist gaat om die Vader, DE God, de maker van alles en degene die Jezus uberhaupt zond naar de aarde. Ik vind het ook erg merkwaardig dat je daar in zoveel stromingen zo weinig over hoort.
Het zal wel komen door al die rare constructies en het weglaten van Gods Naam uit de Schrift.
Maar dat is weer een ander verhaal.
PS. Welterusten![]()
Graag gedaan. Ik kan dit inderdaad onderbouwen en is voor een groot deel inderdaad gedaan in dat andere topic. Als er nog vragen zijn hoor ik het welquote:Op vrijdag 22 februari 2008 07:54 schreef kazakx het volgende:
Ik vind dit wel een hele interessante visie en het klinkt ook logischer dan de 3 eenheid. Is dit ook te onderbouwen? Misschien kan ik beter je link even lezen. Ik zal een dezer dagen te tijd nemen om het te lezen. Bedankt voor je reactie trouwens.
Het is ook raar, feiten moeten worden vastgesteld aan de hand van de schrift en de geschiedenis en niet gewoon gekozen worden.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 13:21 schreef gronk het volgende:
Ik vind 't sowieso eigenlijk wel een beetje raar (maar nogmaals, dat gaat redelijk offtopic) dat een geloof al dan niet via meerderheidsbesluiten of 'expertverklaringen' dingen dwingend oplegt. Mij lijkt het dat geloof een persoonlijke ervaring is, waarbij je wel verklaringen kunt geven, maar waar het uiteindelijk gaat om overtuiging, en niet om dogma. Maar goed.
Voor een groot deel van de christenheid is dat inderdaad het geval. Vragen als: hoe zit het met de scheppingsdagen, waar haalde kain zijn vrouw vandaan, waarom kloppen vele teksten niet met de drie-eenheid en de hel zijn voor heel veel pastoors en dominees moeilijk tot niet te beantwoorden.quote:Anyway, ik krijg zo langzamerhand wel het idee dat het hele christendom een ontzettende 'kludge' is, en dat het allerlei wezenlijke vragen niet kan beantwoorden omdat ze daar nooit fatsoenlijk over na hebben kunnen denken, omdat ze bleven zitten met heel veel oude 'cruft' en tradities.
Nou, da's geen kwestie van "moeten". Je hebt dogma en kerygma, en Jehova's getuigen zijn zover ik weet veel meer gericht op het kerygma dan op het dogma. Da's een expliciete keuze. Een dogma wordt natuurlijk ook niet zomaar uit de lucht getrokken. De bijbel is natuurlijk erg belangrijk en een leidraad, maar het hoeft niet persé de enige leidraad te zijn.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:03 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Het is ook raar, feiten moeten worden vastgesteld aan de hand van de schrift en de geschiedenis en niet gewoon gekozen worden.
En inderdaad, geloof mag nooit gedwongen zijn.
[..]
Ja, maar wat is die context? En betrek je daar alleen de bijbel in mee, of ook de taal, de cultuur en apocriefe boeken? Christenen hebben al een heel andere context van het oude testament dan de Joden. En dan heb je nog de vraag van wat symbolisme is en wat niet.quote:Ik ben van mening dat het meeste uit de bijbel goed te begrijpen is als er echt moeite wordt gedaan alles in context te zien.
Wat is kerygma? Vandale kent het niet.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:12 schreef Haushofer het volgende:
Nou, da's geen kwestie van "moeten". Je hebt dogma en kerygma, en Jehova's getuigen zijn zover ik weet veel meer gericht op het kerygma dan op het dogma. Da's een expliciete keuze.
Voor christenen lijkt mij de bijbel toch de belangrijkste leidraad. Dat zou het m.i. iig altijd moeten zijn.quote:Een dogma wordt natuurlijk ook niet zomaar uit de lucht getrokken. De bijbel is natuurlijk erg belangrijk en een leidraad, maar het hoeft niet persé de enige leidraad te zijn.
Zoveel mogelijk, maar in de eerste plaats de bijbel zelf en afgezien van de apocriefen want die horen niet bij de bijbelse canon en zijn ermee in tegenspraak. Veel schrijvers van apocriefe boeken gebruikten ook valse namen en zijn doorgaans uit latere perioden.quote:Ja, maar wat is die context? En betrek je daar alleen de bijbel in mee, of ook de taal, de cultuur en apocriefe boeken?
Symbolisme kan lastig zijn maar blijkt vrijwel altijd uit de context.quote:Christenen hebben al een heel andere context van het oude testament dan de Joden. En dan heb je nog de vraag van wat symbolisme is en wat niet.
Ja, ook dat.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:03 schreef STORMSEEKER het volgende:
Voor een groot deel van de christenheid is dat inderdaad het geval. Vragen als: hoe zit het met de scheppingsdagen, waar haalde kain zijn vrouw vandaan, waarom kloppen vele teksten niet met de drie-eenheid en de hel zijn voor heel veel pastoors en dominees moeilijk tot niet te beantwoorden.
Ja, maar ik krijg wel het idee dat, op het moment dat je begrijpt wat er in de bijbel staat, je ook wel ziet dat het een sub-optimale oplossing is. Of dat het in de loop der tijden toch wel heel erg anders is geinterpreteerd. Overigens heb ik wel het idee dat het oorspronkelijke christendom een stuk interessanter was dan wat er van geworden is.quote:Dat een groot deel van de menselijke leerstellingen niet klopt wil natuurlijk niet zeggen dat het christelijk geloof op zich niet goed zou zijn. Dat is absoluut niet zo natuurlijk. Het vereist alleen een goed diepgaand begrip en veel onderzoek. Ik ben van mening dat het meeste uit de bijbel goed te begrijpen is als er echt moeite wordt gedaan alles in context te zien.
Pure interesse. Hoezo?quote:Waarom ben je hier in geinteresseerd als ik vragen mag ?
Kerygma is datgene wat je baseert op de tekst. Dogma is datgene wat je niet tekstueel kunt onderbouwen. Het heeft een andere oorsprong.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:28 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Wat is kerygma? Vandale kent het niet.
[..]
De belangrijkste inderdaad, maar wellicht niet de enigequote:Voor christenen lijkt mij de bijbel toch de belangrijkste leidraad. Dat zou het m.i. iig altijd moeten zijn.
In dit geval was de oorsprong niet eens zo gek: men had het idee dat God zich openbaarde in 3 verschillende vormen. Dat is iets heel anders dan zeggen dat God uit 3 delen bestaat ! Dit behelst weer het verschil tussen de Energeia en Oussia van God; wat is de essentie van God, en hoe ervaren wij dat als mens? De 3-eenheid sloeg, zover ik weet, oorspronkelijk op de Energeia, maar onder andere door Augustinus is de nadruk van het dogma gelegd op de Oussia.quote:En blijkbaar worden sommige dogma's wel degelijk zomaar uit de lucht getrokken want dat is precies wat er meer dan eens is gebeurd. Dat er redenen voor zijn geweest is logisch, maar of dat ook zuivere, oprechte redenen waren is een heel ander verhaal. Zie Constantijn.
[..]
Ja, was dat maar waarquote:Symbolisme kan lastig zijn maar blijkt vrijwel altijd uit de context.
Natuurlijk zitten er wel letterlijke zaken in Genenis, zoals het geslachtsregister. En in Exodus wordt toch (ook) echt de uittocht van de joden uit Egypte beschreven. De interpretatie die jij aan de boeken als geheel geeft vind ik wel origineel, maar wordt die ook door Christenen gedeeld ?quote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:37 schreef Haushofer het volgende:
Ja, was dat maar waarKijk, als ik alleen al Genesis lees is dat voor mij overduidelijk symbolisch bedoeld, en in geen geval letterlijk. Jij zult dat waarschijnlijk niet vinden, neem ik aan. Genesis benadrukt de positie van de mens in de schepping, Exodus benadrukt het feit dat God bevrijdt, Leviticus benadrukt het heilige van de schepping en hoe de mens daaruit kan deelmaken etc. Dat is in mijn ogen allemaal symboliek, en moet niet persé letterlijk genomen worden
Ik moet bekennen dat ik het oude testament eerder in een Joodse context zal zien. De uittocht wordt natuurlijk feitelijk gebracht in Exodus. Maar er worden enorme aantallen genoemd, die door veel historici niet serieus worden genomen. Ik denk zelf dat het verhaal is opgeblazen, en dat het is opgenomen in de Thora om te benadrukken dat de Exodus niet alleen zoveel-duizend jaar terug plaatsvond.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 16:17 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Natuurlijk zitten er wel letterlijke zaken in Genenis, zoals het geslachtsregister. En in Exodus wordt toch (ook) echt de uittocht van de joden uit Egypte beschreven. De interpretatie die jij aan de boeken als geheel geeft vind ik wel origineel, maar wordt die ook door Christenen gedeeld ?
Mja, dat denk jij, maar Jezus dacht daar alweer heel anders over bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:37 schreef Haushofer het volgende:
Ja, was dat maar waarKijk, als ik alleen al Genesis lees is dat voor mij overduidelijk symbolisch bedoeld, en in geen geval letterlijk.
Dit is toch echt letterlijk, Jezus vatte het ook niet anders op dan dat.quote:Matth 19
4 Hij gaf ten antwoord: „Hebt GIJ niet gelezen dat hij die hen heeft geschapen, hen van [het] begin af als man en als vrouw heeft gemaakt 5 en gezegd heeft: [..]
Er wordt nergens gesteld dat het hele gebeuren in Eden maar symbolisch gezwam was. Integendeel, er wordt letterlijk verwezen naar de eerste mensen. Zo zijn er ook zat verwijzingen naar de vloed en andere zaken die jullie wellicht als symbolisch opvatten.quote:1 Kor 15
45 Zo staat er ook geschreven: „De eerste mens, A̱dam, werd een levende ziel.” De laatste A̱dam werd een levengevende geest. 46 Niettemin is dat wat geestelijk is niet het eerst, maar dat wat fysiek is, daarna dat wat geestelijk is.
Dat hangt van het tekstgedeelte af.quote:En overigens, over welke context hebben we het dan?
Nou, dat is duidelijk. Leugenaars zullen branden in een meer van vuur en zwavel.quote:Openb 21
8 Maar wat de lafhartigen betreft en degenen die geen geloof hebben en degenen die walgelijk zijn in hun vuiligheid en moordenaars en hoereerders en degenen die spiritisme beoefenen en afgodendienaars en alle leugenaars, hun deel zal zijn in het meer dat met vuur en zwavel brandt [..]
Dit is de eerste aanwijzing. Er is dus een eerste dood en een tweede dood. Wat houdt dit in?quote:Dit betekent de tweede dood.”
De dood en Hades (graf) worden in het meer gegooid. De dood en het graf zijn begrippen, geen letterlijke objecten of wezens. Dit geeft een sterke aanwijzing dat juist dit symbolisch is.quote:Openb 20
14 En de dood en Hades werden in het meer van vuur geslingerd. Dit betekent de tweede dood: het meer van vuur.
De Duivel is een geest en vuur zal hem absoluut niets doen dus dat zou geen zin hebben.quote:Openb 20
10 En de Duivel, die hen misleidde, werd in het meer van vuur en zwavel geslingerd, waar zowel het wilde beest als de valse profeet [reeds waren]; en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden tot in alle eeuwigheid.
De doden zijn zich van niets bewust dus kunnen niet lijden. Wat betekent het dan?quote:Prediker 9
5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten.
De hier genoemde vurige pijniging staat dus gelijk met vernietiging en dat is dan ook de betekenis van de tweede dood, oftewel het meer van vuur, oftewel Gehenna. Niets meer dan eeuwige vernietiging. Geen letterlijke pijniging van overleden zielen.quote:Openb 18
21 [..] „Zo zal Ba̱bylon, de grote stad, met een snelle worp worden neergeslingerd, en ze zal nooit meer gevonden worden.
What the hackquote:Op vrijdag 22 februari 2008 20:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Mja, dat denk jij, maar Jezus dacht daar alweer heel anders over bijvoorbeeld:
[..]
Dit is toch echt letterlijk, Jezus vatte het ook niet anders op dan dat.
[..]
Er wordt nergens gesteld dat het hele gebeuren in Eden maar symbolisch gezwam was. Integendeel, er wordt letterlijk verwezen naar de eerste mensen. Zo zijn er ook zat verwijzingen naar de vloed en andere zaken die jullie wellicht als symbolisch opvatten.
Daarbij komt nog dat als het gebeuren in Eden niet echt was, de soevereiniteitskwestie ook niet echt is en Jezus dus voor niets naar de aarde is gekomen. De CONTEXT van de bijbel is daar echt bijzonder duidelijk over en daaruit moet ik concluderen dat het gebeuren in Genesis e.d. absoluut letterlijk bedoeld is.
[..]
Dat hangt van het tekstgedeelte af.
Voorbeeld:
[..]
Nou, dat is duidelijk. Leugenaars zullen branden in een meer van vuur en zwavel.
Lijkt letterlijk, lijkt duidelijk..maar wat zegt de context?
[..]
Dit is de eerste aanwijzing. Er is dus een eerste dood en een tweede dood. Wat houdt dit in?
[..]
De dood en Hades (graf) worden in het meer gegooid. De dood en het graf zijn begrippen, geen letterlijke objecten of wezens. Dit geeft een sterke aanwijzing dat juist dit symbolisch is.
[..]
De Duivel is een geest en vuur zal hem absoluut niets doen dus dat zou geen zin hebben.
Zij zullen gepijnigd worden. Wat betekent dit?
Kunnen mensen pijn voelen na hun dood? Nee.
[..]
De doden zijn zich van niets bewust dus kunnen niet lijden. Wat betekent het dan?
In de Schrift wordt vurige pijniging in verband gebracht met vernietiging en dood. In de Griekse Septuaginta-vertaling van de Hebreeuwse Geschriften bijvoorbeeld wordt het woord voor pijniging (ba′sa·nos) verschillende keren gebruikt met betrekking tot de dood als straf [Ez 3:20; 32:24, 30].
In deze trant zegt het boek Openbaring over Babylon de Grote: „De koningen der aarde . . . zullen over haar wenen en zich in droefheid om haar slaan, wanneer zij naar de rook kijken die van haar verbranding afkomt, terwijl zij uit vrees voor haar pijniging [Gr.: ba·sa·ni′smou] op een afstand staan” (Opb 18:9, 10).
Over de betekenis van de pijniging zegt een engel later:
[..]
De hier genoemde vurige pijniging staat dus gelijk met vernietiging en dat is dan ook de betekenis van de tweede dood, oftewel het meer van vuur, oftewel Gehenna. Niets meer dan eeuwige vernietiging. Geen letterlijke pijniging van overleden zielen.
Ik kan nog 30 argumenten aanvoeren, maar waar het hier om gaat is dat context vanuit de hele bijbel een helder beeld geeft over wat er bedoeld wordt. Je kunt allerlei speculaties loslaten maar je kan ook gewoon goed lezen en dan wordt het pas echt duidelijk. Context dus.
quote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:35 schreef gronk het volgende:
Pure interesse. Hoezo?
Het is nogal een onderwerp dus ik vroeg me gewoon af waarom je er zo geinteresseerd in bent, that's allquote:Op donderdag 21 februari 2008 23:35 schreef gronk het volgende:
Maar goed, ik ben dan ook helemaal geen christen. Wel zo opgevoed.
Ha! Nee hoorquote:Op vrijdag 22 februari 2008 23:36 schreef kazakx het volgende:
What the hack
Storm mag ik vragen hoe je dit zo goed weet allemaal? Lijkt me niet alleen maar christelijk opgevoed of wel? Studie theologie?
Ik weet niet hoe Jezus dat opvatte. Hij was een Jood, en ik weet niet of Joden in die tijd het scheppingsverhaal massaal letterlijk aannamen. Uit die tekst kun je het in ieder geval niet halenquote:Op vrijdag 22 februari 2008 20:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Mja, dat denk jij, maar Jezus dacht daar alweer heel anders over bijvoorbeeld:
[..]
Dit is toch echt letterlijk, Jezus vatte het ook niet anders op dan dat.
[..]
Da's grappig. Jij doet precies hetzelfde als waar mensen Nico ter Linde van betichten: als je zaken symbolisch gaat opvatten, om het dan "gezwam" te noemen. Natuurlijk wordt dat nergens gesteld. Over de vloed weet ik niet; da's een veel voorkomend verschijnsel in veel culturen. Maar een wereldwijde vloed, daar geloof ik inderdaad niet in. Ik ben van mening dat waarschijnlijk flink wat bijbelverhalen een mythologische draai of overdrijving hebben gekregen.quote:Er wordt nergens gesteld dat het hele gebeuren in Eden maar symbolisch gezwam was. Integendeel, er wordt letterlijk verwezen naar de eerste mensen. Zo zijn er ook zat verwijzingen naar de vloed en andere zaken die jullie wellicht als symbolisch opvatten.
Ja, maar zoals ik zei neig ik vaker naar de (liberale) Joodse interpretatie van het oude testament. Je concludeert uit Christelijke geschriften dat een Joods schrift letterlijk moet zijn. Voor jou is dat triviaal, maar voor anderen nietquote:Daarbij komt nog dat als het gebeuren in Eden niet echt was, de soevereiniteitskwestie ook niet echt is en Jezus dus voor niets naar de aarde is gekomen. De CONTEXT van de bijbel is daar echt bijzonder duidelijk over en daaruit moet ik concluderen dat het gebeuren in Genesis e.d. absoluut letterlijk bedoeld is.
[..]
Precies, want wanneer dit element vergeten of bewust weggelaten wordt, dan zullen interpretaties enorm beperkt worden.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 09:36 schreef Oud_student het volgende:
- Met alleen de tekst kom je er meestal niet, je moet de cultuur en met name ook het specifieke taalgebruik kennen om te begrijpen wat er bedoeld wordt
Een bijzonder veel voorkomend verschijnsel zelfs. Meer dan 500 vloedlegenden worden verteld door meer dan 250 stammen en volken over de hele aarde. Dat moet iemand toch tot ernstig nadenken stemmen dunkt mij. Alleen zo een grote gebeurtenis zou lang doorverteld kunnen worden totdat mensen zich weer verspreid hadden tot over de hele wereld. Geen enkel ander verhaal bevat over de hele wereld dezelfde elementen zoals het vloedverhaal dat wereldwijd bevat.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 10:46 schreef Haushofer het volgende:
Over de vloed weet ik niet; da's een veel voorkomend verschijnsel in veel culturen. Maar een wereldwijde vloed, daar geloof ik inderdaad niet in. Ik ben van mening dat waarschijnlijk flink wat bijbelverhalen een mythologische draai of overdrijving hebben gekregen.
quote:Matth 24
37 Want net zoals de dagen van Noach waren, zo zal de tegenwoordigheid van de Zoon des mensen zijn. 38 Want zoals zij in die dagen vóór de vloed waren, zij aten en zij dronken, mannen huwden en vrouwen werden ten huwelijk gegeven, tot op de dag waarop Noach de ark binnenging, 39 en zij sloegen er geen acht op totdat de vloed kwam en hen allen wegvaagde, zo zal de tegenwoordigheid van de Zoon des mensen zijn.
Wat maakt jou zo stellig dat dat de Joode interpretatie was en wat zegt je dat die interpretatie de juiste is?quote:Ja, maar zoals ik zei neig ik vaker naar de (liberale) Joodse interpretatie van het oude testament.
Dat is de basis van het christendom. Als je daar niet in gelooft kun je er net zo goed mee ophouden.quote:Ik neem bijvoorbeeld de opstanding van Jezus ook niet letterlijk, en geloof ook niet in erfzondes.
Ik zie het wel als de interpretatie, maar ik laat anderen vrij het daar niet mee eens te zijn.quote:Ik vind verder je tekstinterpretatie heel interessant, maar je kunt het niet als de interpretatie zien. Er is absoluut geen eenduidige handleiding voor hoe je de bijbel moet lezen. Dat pretenderen is erg naief in mijn ogen.
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 14:26 schreef gronk het volgende:
Grote woorden hoor, allemaal. Maar de vraag uit de OP is nog steeds niet beanwoordt.
Dat zou je dus aan een protestant moeten vragen ofzo. Bij Christenen ligt de nadruk op God en volgens bepaalde Christenen is God een drie-eenheid, maar zoals gezegd zijn niet alle Christenen het daar mee eens.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:42 schreef gronk het volgende:
daarom maar hier:kan iemand me uitleggen waarom d'r in de protestants-christelijke kerk zo'n nadruk ligt op de drie-eenheid (uweetwel, 'de Vader, de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest' ),
Alleen DE God, de Vader, De Schepper is De enige ware God en de enige die aanbeden mag worden.quote:en, most of all, wie van de drie is God in z'n meest pure vorm?
Het geestespersoon wiens Naam Jehovah is en hij huist in de hemel en is schepper van hemel en aarde. Hij is het die in macht staat boven al het andere en die Zijn voornemen mbt de hemel en de aarde zal gaan vervullen.quote:wat bedoelen christenen eigenlijk met 'god',
Als ik het goed heb werden er, iig in het oorspronkelijke boeddhisme, geen goden aanbeden.quote:en hoe verschilt dat van, zeg, een boedhistische god.
Reeds beantwoordquote:En, als je een god hebt, wat doet die heilige geest dan in 't hele verhaal? Is dat god, of is dat de eigenlijke god, of hoe zit dat precies?
Zoals ik al zei: geen idee, naar mijn mening klopt het ook niet.quote:Kortom, waarom maken christenen het zichzelf zo moeilijk door een drie-eenheid te creeren, terwijl ze maar een 'god' aanbidden?
Eensch.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 14:52 schreef Iblis het volgende:
Ik vind het een gedrocht van een doctrine,
Daar ben ik het persoonlijk niet helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 12:49 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Dat is de basis van het christendom. Als je daar niet in gelooft kun je er net zo goed mee ophouden.
Dus als je daar niet in gelooft, wat betekent dat dan voor jouw interpretatie van de rest van de bijbel?
Ten eerste is Haus voor zover ik weet geen christen dus ik raadt hem niets af. Ten tweede was ''je'' in die zin niet aan hem gericht maar in het algemeen bedoeld en verder vraag ik me af wat voor nut het heeft voor een ''christen'' om zich christen te noemen als je (algemeen dus) niet gelooft in Jezus of de opstanding of zelfs uberhaupt in God?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 17:16 schreef Sp00k13 het volgende:
Dat de ene christen de basis anders ziet dan de andere wil niet zeggen dan kun je er beter gelijk mee ophouden, sterker nog zo een opmerking zou ik ten sterkste afraden.
Als een Christen niet gelooft dat er een opstanding is, heeft het predikaat ''christen'' eenvoudigweg geen betekenis. Dat verzin ik niet, dat is letterlijk uit de tekst hierboven te halen.quote:1 Kor 15
12 Indien er nu van Christus gepredikt wordt dat hij uit de doden is opgewekt, hoe kunnen dan sommigen onder U zeggen dat er geen opstanding van de doden is?
13 Indien er werkelijk geen opstanding van de doden is, dan is ook Christus niet opgewekt. 14 Maar indien Christus niet is opgewekt, is onze prediking stellig vergeefs, en ons geloof is vergeefs.
15 Dan blijken wij bovendien valse getuigen van God te zijn, want dan hebben wij tegen God in getuigd dat hij de Christus heeft opgewekt, die hij echter niet opgewekt heeft indien de doden werkelijk niet worden opgewekt. 16 Want indien de doden niet worden opgewekt, is ook Christus niet opgewekt.
17 Indien bovendien Christus niet is opgewekt, is UW geloof nutteloos; GIJ zijt nog in UW zonden. 18 Ja, dan zijn ook zij die in eendracht met Christus zijn ontslapen, vergaan. 19 Indien wij alleen in dit leven op Christus hebben gehoopt, zijn wij van alle mensen het meest te beklagen.
20 Maar nu is Christus uit de doden opgewekt, de eersteling van hen die ontslapen zijn. 21 Want aangezien de dood door een mens is, is ook de opstanding der doden door een mens.
Ten eerste betwijfel ik dit alles en ten tweede zijn de apocriefe geschriften nooit een deel geweest van de bijbel en horen daar ook nooit in. Hun inconsistentie met de canonieke boeken en het feit dat veel teksten wel degelijk later geschreven zijn en vaak ook nog onder valse namen, maakt dat deze boeken terecht geen deel van de bijbel zijn en ook niet alszodanig moeten worden beschouwd.quote:Er zijn vele gnostische teksten verloren gegaan en nooit in de bijbel gekomen.
En de dateringen plaatsen ze in hetzelfde tijdperk als de andere gospels.
Sterker nog het thomas evangelie zou eerder kunnen zijn dan de evangelies uit het NT.
Vele vroege christenen waren ook gnostisch ingesteld.
Oh, ik veroordeel niemand, dat kan alleen God. Maar ideeen en bijbelse feitelijkheden zijn wel degelijk te toetsen en het is niet meer dan redelijk dat dat ook wordt gedaan in een poging de waarheid te achterhalen.quote:Maar zoals gezegd dit is mijn mening, en ik vind dat als iemand op een andere manier over het christendom denkt maar daardoor een goed en oprecht mens is wie zijn wij dan om daar iets over te zeggen.
Die bijbel is wel samengesteld door de roomse kerk in 300 na christus.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 18:25 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ten eerste is Haus voor zover ik weet geen christen dus ik raadt hem niets af. Ten tweede was ''je'' in die zin niet aan hem gericht maar in het algemeen bedoeld en verder vraag ik me af wat voor nut het heeft voor een ''christen'' om zich christen te noemen als je (algemeen dus) niet gelooft in Jezus of de opstanding of zelfs uberhaupt in God?
Wat ik zeg baseer ik op de bijbel:
[..]
Als een Christen niet gelooft dat er een opstanding is, heeft het predikaat ''christen'' eenvoudigweg geen betekenis. Dat verzin ik niet, dat is letterlijk uit de tekst hierboven te halen.
Dus ja, ik zie dat als 1 van de fundamenten van het Christendom.
[..]
Ten eerste betwijfel ik dit alles en ten tweede zijn de apocriefe geschriften nooit een deel geweest van de bijbel en horen daar ook nooit in. Hun inconsistentie met de canonieke boeken en het feit dat veel teksten wel degelijk later geschreven zijn en vaak ook nog onder valse namen, maakt dat deze boeken terecht geen deel van de bijbel zijn en ook niet alszodanig moeten worden beschouwd.
[..]
Oh, ik veroordeel niemand, dat kan alleen God. Maar ideeen en bijbelse feitelijkheden zijn wel degelijk te toetsen en het is niet meer dan redelijk dat dat ook wordt gedaan in een poging de waarheid te achterhalen.
Dat is niet waar. Al ruim daarvoor was de canon van de bijbel compleet.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 22:26 schreef Sp00k13 het volgende:
Die bijbel is wel samengesteld door de roomse kerk in 300 na christus.
Haha thxquote:Op zaterdag 23 februari 2008 21:28 schreef kazakx het volgende:
Storm je hebt echt een interessante kijk op zaken. Anders dan met een paar christenen waar ik mee gesproken heb naar aanleiding van dialooggesprekken tussen de islam en christendom. Daar kwam ik ook echt achter dat dit een dogma was en dat als je er wat diepere vragen over stelt dat niemand het eigenlijk weet.
Daarom ben ik benieuwd hoe jij kijkt naar de erfzonde.
Het gaat mij voornamelijk over de kruisiging van Jezus (wat zijn oorsprong heeft in de erfzonde). De mens is zondig van aard (daar gaat het christendom van uit). Jezus die boet namens de mensheid (en voor zijn eigen zondes) en daarmee is de mensheid weer gezuiverd. Dit even simplistisch uitgelegd.quote:Op zondag 24 februari 2008 11:41 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Haha thx
Maar wat wil je precies weten mbt de erfzonde, dit is nogal breed denk ik namelijk
Dit is niet per se een accurate weergave, zeker niet wat het Rooms-Katholicisme betreft. De RK leert dat Maria onbevlekt ontvangen is, d.w.z. vrij van erfzonde, dit als 'voorbereiding' op het zijn van de moeder Gods. Jezus als zodanig had dan ook geen last van de erfzonde. Het is juist dat hij, als onschuldige, als lam Gods, de zonden van de wereld op zich neemt, en daarmee de rest van de wereld verlost. Dat Jezus zelf zonden pleegt hoort daar niet bij, ik denk dat sommige protestanten niet heel veel problemen hebben met dat idee, maar het lijkt me b.v. voor Katholieken niet zo'n gangbare gedachte.quote:Op maandag 25 februari 2008 08:27 schreef kazakx het volgende:
Het gaat mij voornamelijk over de kruisiging van Jezus (wat zijn oorsprong heeft in de erfzonde). De mens is zondig van aard (daar gaat het christendom van uit). Jezus die boet namens de mensheid (en voor zijn eigen zondes) en daarmee is de mensheid weer gezuiverd. Dit even simplistisch uitgelegd.
Wat ik hieruit concluderend niet begrijp is:
1) Hoe kan iets wat goddelijk van aard is (hiij is zelf geen God voor de duidelijkheid) een zonde plegen?
2) Hoe kan iemand voor een ander boeten?
Jezus werd behandeld op de manier waarop wij verdienen behandeld te worden, zodat wij behandeld kunnen worden zoals hij verdient. De straf op zonde is de dood en aangezien wij allemaal zondaars zijn verdienen wij allemaal te sterven. Tel alle zonden van de hele wereld door de hele geschiedenis bij elkaar op en je hebt heel wat leed nodig om dat allemaal te vergelden, dit is wat Jezus op zich heeft genomen door zijn lijden. Barbaars lijkt me niet het goede woord, aangezien het God zelf is die het bloedoffer brengt. Wie is dan barbaars tegen wie, God tegen zichzelf? Degenen die barbaars handelen zijn wij mensen zelf.quote:Op maandag 25 februari 2008 09:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat iemand voor een ander kan boeten lijkt me nog het minst grote probleem. Ik kan jouw schulden inlossen (als het b.v. om geld gaat); Jezus brengt een bloedoffer in feite, wat in mijn optiek heel barbaars is. Dat er inderdaad vleselijk geleden en geofferd wordt. Waarom het op deze manier moet is mij dan ook niet duidelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |