abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56863787
Ik ben onlangs van tandarts veranderd; mijn tandarts ging weg en dit is zijn vervanger. Daarvoor zat ik ivm verhuizing bij een andere tandarts. Sinds ik mijn 'volwassen' gebit heb, heb ik maar een keer een gaatje hoeven laten vullen. Vandaag had ik mijn eerste van vier afspraken, voor zeven gaatjes in zeven kiezen. Vorige keer was het eerste bezoek aan mijn nieuwe tandarts.

Ik vraag me nu af of dit wel kan, in driekwart jaar opeens zeven gaatjes, terwijl ik er in weet-ik-hoeveel-jaar maar eentje heb gehad. Nu herinner ik me van m'n vorige twee tandartsen dat ze altijd nogal veel met zo'n haak in m'n kiezen zaten te prikken en dat m'n vorige tandarts eens zei dat ie niets hoefde te doen aan een gaatje omdat het daarin verder hard was. Maar deze tandarts wil dus al die zeven gaatjes gaan verhelpen, terwijl ik nog nooit kiespijn heb gehad, m'n tandvlees er prima uitziet en ik geen last heb van kou of warmte op m'n tanden.

Een van de twee kiezen die hij vandaag gedaan heeft moest met verdoving omdat het te diep zat, maar die andere heb ik zonder verdoving niet eens gevoeld; ik had letterlijk niet eens door dat ze die al gedaan hadden voor ze aan die tweede kies begonnen, dus diep kan het niet gezeten hebben.

Ergens anders in een kies zit een gaatje dat er echt al jaren zit, misschien wel al een jaar of vijf. Is het dan nu opeens zo dringend dat het verholpen wordt?

Ik vroeg me af of er hier misschien iemand zelf tandarts was of in opleiding zat, die me dit kan vertellen. M'n eigen tandarts wil ik het niet vragen, ik ken die man niet en ik wil geen discussie met hem aangaan over iets waar ik geen verstand van heb en zomaar een andere tandarts bellen vind ik ook een beetje vreemd. Maar ik vraag me af of ik dalijk niet voor niets een hele hoge tandartsrekening heb, nog afgezien van iedere keer het ongemak van de afspraak, verdoving, etc. Je betaalt toch altijd nog een kwart zelf en agz ik van mijn salaris maar net m'n vaste lasten en eten kan betalen komt het niet echt uit - als het moet dan moet het, maar ik ga me niet voor de lol vol laten stoppen met vullingen natuurlijk.
Sanity is (not) statistical
  woensdag 20 februari 2008 @ 17:06:05 #2
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_56863847
Hmm grappig ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. TVP'tje voor het antwoord
  woensdag 20 februari 2008 @ 17:10:23 #3
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_56863962
Ik vertrouw die tandartsen ook niet. Ik ben 27 jaar door het leven gegaan zonder gaatjes en "opeens" twee gaatjes. Nou.. geen gaatjes maar zwakke plekken... is het godverdomme ook nog eens lelijk gevuld imo.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_56864189
Hij moet z'n dikke wagen toch ergens van betalen.... dus moet hij ergens geld vandaan halen! Bij jou verzekering dus
I'm not the man you think I am!
pi_56864480
Wat een zakkenvuller
MOKUM XXX RATED
pi_56864576
Weet je wat, openen jullie lekker een 'alle tandartsen zijn zakkenvullers'-topic in de klaagbaak en laat mijn topic met rust. Of ga gewoon lekker niet naar de tandarts, als het zo'n vervelende vent is.
pi_56864646
Kan gebeuren..

Een gaatje kan in 48 uur ontstaan. Dat hoeft niet eens te maken te hebben met slecht poetsen

Dat weet ik omdat ik toevallig met een klasgenoot sprak vandaag over dit onderwerp (hij heeft hiervoor een opleiding mondzorgkunde gedaan)
  woensdag 20 februari 2008 @ 17:56:04 #8
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_56865170
Vaak willen nieuwe tandartsen de boel altijd grondig saneren, dus daarom kom je bij een nieuwe tandarts altijd met een serie afspraken terug .
Van gaatjes hoef je trouwens geen last te hebben hoor... ook de gaatjes die je niet 'voelt', kunnen schadelijk zijn voor de rest van je gebit. Het spreekt voor je nieuwe tandarts dat hij die gaatjes gewoon netjes wil opvullen. Je vorige tandarts was niet echt snugger om ze maar te laten zitten.
KuikenGuppy
pi_56865386
Weet iemand trouwens hoe lang vullingen kunnen blijven zitten? En kun je verder geen problemen meer krijgen onder een vulling of zo?

Ik vind het ergens ook gewoon zonde dat mijn 'eigen' tanden niet meer compleet zijn. En irritant, omdat ik altijd goed poets. Ik heb geen tanderosie, vrijwel nooit tandsteen, krijg bij de tandarts eigenlijk altijd complimenten dat alles er netjes schoon uitziet, en dan toch zoveel gaatjes.
  woensdag 20 februari 2008 @ 18:10:29 #10
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_56865431
Vullingen gaan 10-15 jaar mee geloof ik. En een vulling is geen garantie voor een verder gaatjesloos leven .
KuikenGuppy
  woensdag 20 februari 2008 @ 18:10:43 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56865435
Had je oude tandarts de laatste jaren nog Röntgenfoto's gemaakt?
Heeft de nieuwe tandarts foto's gemaakt?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_56865637
Nu je het zegt, volgens mij heeft de tandarts die weggegaan is vorig jaar nog foto's gemaakt. Wel voor m'n verstandskiezen, maar misschien dat deze daar ook wel op staan? Het gaat om de achterste twee kiezen nl.

En de tandarts daarvoor geloof ik ook wel, maar dat is al een jaar of vijf geleden, daar schiet je weinig mee op.

De nieuwe tandarts heeft geen foto's gemaakt.

Burdie: ik hoopte nog enig voordeel te hebben van de vullingen, maar dat valt tegen dus. Zit ik dalijk met 8 vullingen in m'n mond die ook nog eens vervangen moeten worden na x aantal jaar en verder kan ik gewoon last krijgen van de tanden. Oh joy. Nou ja, in ieder geval ben ik af van de achterlijk diepe groeven in m'n kiezen, maar daar houdt het wel mee op dan.
pi_56865785
Dat hoor je vaker ja, bij mij was het precies hetzelfde. Maar in mijn geval was het ook wel te verklaren, want er waren acht jaar lang geen foto's meer gemaakt, en de nieuwe maakte ze wel.

Desondanks twijfelde ik ook wel even of het wel zuivere koffie was, maar inmiddels zit ik er al jaren, ben erg tevreden over ze, en heb tegenwoordig bijna nooit meer wat.
  woensdag 20 februari 2008 @ 18:37:35 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56866017
Eigenlijk moet je 1 keer per 3 à 4 jaar 2 foto's maken, links en rechts, om gaatjes op te sporen.
Dus als ik het zo lees zou je iig. verwachten dat de nieuwe tandarts foto's had gemaakt.
Op die foto's van de verstandkiezen zie je niet veel van de kiezen in de bovenkaak.

Als je diepe groeven in je kiezen hebt kan je dat zo laten, of je boort ze uit zodat je zeker weet dat het geen "echte gaatjes" worden. En als jij schrijft dat ie "best"diep moest; was het dus niet zo goed als je dacht.
pi_56866708
Laat rontgenfoto's maken en zorg dat je ze zelf bekijkt. Op rontgenfoto's kun je gaatjes goed zien.
I had a signature once. It was awful.
pi_56871485
Wat ik zo hoor van mijn familieleden (veel tandartsen) is dat tegenwoordig op faculteiten gedoceerd wordt dat groeven preventief gevuld worden. Dit kunnen gaatjes worden, of zijn al gaatjes, maar geen diepe of schadelijke. Oude tandartsen zijn terughoudender, en wachten liever af hoe het zich gaat ontwikkelen.
Dit hoeft niet perse iets met malpraxis te maken te hebben, maar met verschil van inzicht over hoe je een gebit het beste gezond kan houden. Tenminste, dit is wat ik ervan begrepen heb.
En natuurlijk zullen er vast ook baggertandartsen zijn.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_56871652
Kan best.

Ik moest ook eerst van tandarts veranderen en toen had ik ook ineens 6 gaatjes. Heb je halfjaarlijkse controle? Het kan ook zijn dat het daardoor minder snel is opgemerkt, want bij mij zat er ook lange tijd tussen.
  woensdag 20 februari 2008 @ 22:14:51 #18
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_56871999
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 17:34 schreef thijsltc het volgende:
Kan gebeuren..

Een gaatje kan in 48 uur ontstaan. Dat hoeft niet eens te maken te hebben met slecht poetsen

Dat weet ik omdat ik toevallig met een klasgenoot sprak vandaag over dit onderwerp (hij heeft hiervoor een opleiding mondzorgkunde gedaan)
Daar geloof ik dus echt helemaal niets van. Misschien als je 48 uur met je bek vol met suikerwater gaat zitten wachten ofzo...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  woensdag 20 februari 2008 @ 22:47:10 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56873002
Gaatjes ontstaan ook niet binnen 48 uur.

Als je 48 uur niet poetst kan je onder een microscoop de eerste aantasting van het tandweefsel zien.
Dat gaat zeg maar eerst "roesten" voordat er, veel later, gaten ontstaan.
Dus gewoon 1 keer in de 2 dagen je tanden 100% schoon poetsen en je krijgt geen gaatjes; en geen vriendinnetje/vriendje.
pi_56873638
je kunt zelfs een maand je tanden niet poetsen zonder gaatjes te krijgen, je gebit en vooral tandvlees lijd er wel onder.

en gaatjes kunnen wel binnen 48 uur ontstaan.
  woensdag 20 februari 2008 @ 23:47:27 #21
12913 GreatWhiteSilence
pi_56874681
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:05 schreef thijsltc het volgende:
je kunt zelfs een maand je tanden niet poetsen zonder gaatjes te krijgen, je gebit en vooral tandvlees lijd er wel onder.

en gaatjes kunnen wel binnen 48 uur ontstaan.
Dat kun je gerust tien of meer keer zeggen, maar ik geloof het gewoon niet, punt.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  donderdag 21 februari 2008 @ 05:42:22 #22
44760 Nachtdier
Heeft usericon gejat!
pi_56877159
Of de gaatjes zijn nu na al die jaren zo erg dat het nu wel een keertje tijd wordt om ze te vullen.

Wat ik wel vreemd vind is dat je 4(!!!!) afspraken moet maken? Dat kan ie ook in een of twee keer doen, denk ik dan... Of hij wil inderdaad flink cashen.

Ik weet wel dat mijn tandarts pas echt de gaatjes vult op het moment dat het nodig is. Dus als ze groot genoeg zijn. Beginnende gaatjes leverde enkel een opmerking op, dat er daar en daar een gaatje verscheen.
Amaranta is een dropmuts!
"Your body only has enough blood to run either your brain or your cock".>>>ik denk dus met mn lul!

Webicon maximum 100kB, geen 1.4MB. Removed by Jump
pi_56880111
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:47 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Dat kun je gerust tien of meer keer zeggen, maar ik geloof het gewoon niet, punt.
Dat moet jij weten
  donderdag 21 februari 2008 @ 11:06:25 #24
12913 GreatWhiteSilence
pi_56880300
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 10:56 schreef thijsltc het volgende:

[..]

Dat moet jij weten
Ik weet dat. Ik ben gewoon namelijk gewoon kritisch. Ik vraag mij bijvoorbeeld af waarom die klasgenoot van jou nu commerciële economie doet. Was hij niet goed genoeg in zijn vorige vak?
pi_56881580
Ik denk gewoon dat je het afgelopen jaar teveel zuur zaad geslikt hebt...
pi_56881654
Of teveel drugs hebt gebruikt.
  Moderator donderdag 21 februari 2008 @ 12:15:50 #27
9859 crew  Karina
Woman
pi_56881764
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 05:42 schreef Nachtdier het volgende:
Of de gaatjes zijn nu na al die jaren zo erg dat het nu wel een keertje tijd wordt om ze te vullen.

Wat ik wel vreemd vind is dat je 4(!!!!) afspraken moet maken? Dat kan ie ook in een of twee keer doen, denk ik dan... Of hij wil inderdaad flink cashen.

Ik weet wel dat mijn tandarts pas echt de gaatjes vult op het moment dat het nodig is. Dus als ze groot genoeg zijn. Beginnende gaatjes leverde enkel een opmerking op, dat er daar en daar een gaatje verscheen.
Vier afspraken vind ik niet veel. Ik heb laatst ook een paar vullingen laten vervangen, ik heb voor 1 grote vulling bijna een uur in de stoel gezeten, dan gaan ze niet nog 2 vullingen doen daarna, dan zit je er de hele middag (of avond, zoals in mijn geval).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_56881783
Tvp
pi_56936663
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 05:42 schreef Nachtdier het volgende:
Dat is voornamelijk omdat ik heel bang ben voor de tandarts. Als ik voor 1 kant heb gezeten, dan is voor mij de grens wel ongeveer bereikt. En ik denk dat het geduld van de tandarts ook wel op is dan.

Vorige keer had ik sowieso een gaatje dat zo diep was dat het verdoofd moest worden, dus dan gaan we daarna echt niet ook nog aan een andere kant verder. Ik weet niet eens of twee kanten verdoven mag, maar ik wil het sowieso niet. En hij wil alles met verdoving doen en daar ben ik ook wel voor. We hebben het geprobeerd zonder verdoving, maar ik ben doodsbang en dan schrik ik van ieder klein pijntje, dus dat schiet niet op bij mij. Ik denk dat ie wel 20 keer moest stoppen tussendoor en op een gegeven moment is ie maar eerst een andere patient gaan helpen. Ik weet niet waarom ik zo bang ben voor de tandarts, maar ik ben het altijd al geweest.

Tja, het geld... Het is wel vervelend, maar ja.

Ik merk wel verschil tussen tandartsen hoor. M'n eerste tandarts verwijderde nooit tandsteen, ook niet bij m'n moeder, en die heeft er wel veel last van. M'n tweede tandarts deed het wel, ook bij mij, terwijl ik er nauwelijks last van heb. Deze keer had ik dan helemaal geen tandsteen, dus was het niet nodig. Maar m'n vorige tandarts begon over polijsten, terwijl ik juist zo min mogelijk geklooi aan m'n tanden wil.

Waarom leren tandartsen tegenwoordig dat preventief vullen goed is? Waarom zou je een tand waar niets mis mee is uit gaan boren en opvullen met een onnatuurlijke substantie?
pi_56938637
Ik had er laatst ook ineens drie aan één kant bij m'n halfjaarlijkse controle. Nou ja, halfjaarlijkse controle, ik was een oudere vulling verloren en later brak er bij diezelfde kies nog eens een stuk af, dus toen ben ik nog maar een keer gegaan . Een paar jaar geleden had ik nl hetzelfde en toen had ik een jaar gewacht tot het pijn ging doen .
Maar goed, ik maakte een afspraak voor die half afgebrokkelde tand, alles uitgelegd aan de telefoon, ik was misselijk van de angst, ga zitten, 'ja, je hebt nog drie gaatjes, volgende week doe ik alles wel.' Kon ik weer terug en twee keer een rekening he .
Je mag wel aan beide kanten verdoven, hebben ze bij mij toen ook gedaan. Ondertussen zijn al m'n kiezen wel een keer gevuld, maar dit was de eerste keer dat ze me verdoofden. Ik had het dun door de broek lopen. Merkte er alleen helemaal niks van, behalve dan dat m'n mond helemaal vertrok, maar ik heb alles gevoeld. Het verdoven zelf viel enorm mee, mogen ze vaker doen als het iets zou uitmaken .
Maar ik was blij dat ik alles uiteindelijk in één keer heb laten doen, voor die eerste afspraak kon ik al twee dagen niet slapen en toen moest ik een week later terugkomen en heb ik de hele week geen oog dichtgedaan.
Ik. Haat. Tandartsen. En ik heb zo'n rot gebit . Typisch.
Tap tap tap
pi_56960263
Bij mijn oude tandarts heb ik 1 vulling laten zetten (bekende verhaal: het ZOU een gaatje kunnen worden.) Wie ben ik dan om dat tegen te spreken...

Toen ik omswitchte naar een andere tandarts, was ik erg bang dat deze man veel gaatjes zou vinden. Maar het resultaat was gelukkig nul.

Mijn zusje daarintegen had bij diezelfde tandarts ineens 3 gaatjes.

Bij de nieuwe tandarts gingen ze ook gelijk een 3D (?) röntgenfoto maken (á heel-duur).

Maar sinds ik die ene vulling heb laten zetten, ben ik bang voor de tandarts, terwijl er mensen zijn die veel ergere dingen hebben meegemaakt

Ik vind het wel weer rot om te horen dat die vulling vervangen moet worden.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_56960302
bij mij vallen ze er gewoon uit voor ze vervangen kunnen worden .
Tap tap tap
pi_56960345
quote:
Op maandag 25 februari 2008 01:01 schreef CherryLips het volgende:
bij mij vallen ze er gewoon uit voor ze vervangen kunnen worden .
Scheelt weer uitboren..

Of welke middeleeuwse manieren ze gebruiken..
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_56960355
quote:
Op maandag 25 februari 2008 01:06 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Scheelt weer uitboren..

Of welke middeleeuwse manieren ze gebruiken..
ja, thank gawd, moet alleen mezelf eraan herinneren dat ik ze dan ook weer laat vullen en niet negen maanden lang salmiaklollies bij de vleet eet en het dan raar vinden dat dat gat in m'n kies gaat protesteren.
Tap tap tap
pi_56960516
Sinds ik " tanderosie " zie bij mijn voortanden ben ik maar gestopt met het nuttigen van 1 pak sap per dag..

Dat ik 1 Vulling heb is nog een wonder..
pi_59337905
Geldtrekkerij. Ik heb in m'n hele leven nog geen 1 rontgenfoto laten maken en heb wel geteld in 28 jaar (excl. m'n melkgebit). 4 gaatjes gehad. Laatste 5 jaar niets meer gehad. Mijn tandarts is bejaard, maar heeft er wel verstand van. Als hij een gaatje kan *zien* dan kan ie gerepareerd worden, aldus de beste man.

M'n vriendin daarentegen heeft zo'n jong snotneusje, waarbij ze elke keer (!) foto's moet laten maken, onder het motto van "daar kon toch wel eens wat onder zitten". Moet ze #$@ achteraf de verkeerd gelukte foto's ook nog betalen. Met z'n fotootjes vindt die gast bij haar altijd wat. "hmm..dat kleine stipje op nr 15 *liiijjkt* wel een beginnend gaatje".

Als mijn tandarts met pensioen gaat neem ik er weer een van voor de oorlog
Die broekkies willen volgens mij elk jaar een nieuwe mercedes bij elkaar harken.
pi_59338954
Ik heb dus een tandarts die tegen me begon: Geen verdoving nodig omdat het niet bij de zenuwen zit, dus ik op een gegeven moment van: Erhm wtf voel ik. Begon ie over een zenuwbehandeling.... Nu al 2x gebeurd.
  donderdag 12 juni 2008 @ 16:37:29 #38
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_59339203
precies t zelfde verhaal, alleen was ik 2 jaar niet geweest tussen mn oude tandarts en deze nieuwe, ivm angst, die nu grotendeels over is door meevallende kaakchirug bezoeken...

kort samengevat: nooit gaatjes gehad, 1 gaatje toen ik 22 was bij oude tandarts, nieuwe tandarts: 4 afspraken, boven nu al 5 gaatjes gedicht 2 beginnende goed schoongemaakt en over een half jaar kijken of t nog zo kan, onder zitten er nog meer...

volgens haar lag t niet aan mn oude tandarts, niet aan dat ik 2 jaar niet geweest was, en ook niet aan slecht poetsen. op een gegeven moment begeven je kiezen het gewoon op sommige plekken, ondanks alle jaren netjes poetsen met fluor en/of sealen (ik ben niet geseald maar dat had volgens haar weinig uitgemaakt).

jongeren van begin 20 hebben vaak nooit gaatjes gehad en dan ineens begint het feest. omdat je met goed poetsen je glazuur wel sterk kunt houden, maar er komen ooit kleine plekjes in, en je tandbot kun je niet met poetsen sterker maken, dat worden dan eerst kleine gaatjes die je niet bemerkt, en onder je glazuur groeien ze uit tot grote gaten (bijna tot op de zenuw, zoals bij mij bijvoorbeeld, als je pech hebt).

de 4 afspraken zijn hier omdat ze maar 1 kant tegelijk verdoven en dus maar 1 halve kaak per keer doen.

mijn tandarts is zeker geen zakkenvulster, want ze had dus nog meer kunnen vullen maar ze wil niet onnodig boren. ik vind het wel een prettig idee dat mn gebit nu goed onderhanden wordt genomen nu t nodig is. straks nog een keertje naar de mondhygieniste, elk half jaar voor controle, en kwakveense is niet bang meer voor de tandarts omdat ze zo vriendelijk en rustig zijn en de verdoving en behandeling elke keer weer meevielen...
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_59342299
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 16:27 schreef Aneurism het volgende:
Ik heb dus een tandarts die tegen me begon: Geen verdoving nodig omdat het niet bij de zenuwen zit, dus ik op een gegeven moment van: Erhm wtf voel ik. Begon ie over een zenuwbehandeling.... Nu al 2x gebeurd.
ook een keer gehad, alleen de tweede keer zag ik de bui al hangen en toen hebben ze me verdoofd, maar voelde ik totaal geen verschil. Ik hing zowat in die lamp boven me .
Tap tap tap
pi_59404132
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:47 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Goed zo, een gaatje kan ook helemaal niet in 48 uur ontstaan. Na 48 uur ontstaat "volwassen plaque", met daarin bacterien die het gaatjes proces kunnen veroorzaken. Het proces begint wel na 48 uur ja, maar als je die tandplaque helemaal niet verwijdert of tegengaat ontstaat er pas na 2-3 weken een wittige verkleuring, een teken dat je glazuur aan het ontkalken is. Dit is in principe nog niet eens erg, als de plaque en dus de bacterien zorgvuldig verwijdert / gedood worden kan het glazuur zich herstellen. Zodra het "gaatje", want het is eigenlijk nog niet eens een gat, in het tandbeen komt wordt het vervelend. Daarin zitten uitlopers van de zenuwen die in de pulpa van de tand zitten, in de pulpa zitten de zenuwen en bloedvaten die de tand of kies voorzien van bloed en gevoel. Die haak die tandartsen gebruiken gebruiken ze om te voelen hoe zacht het weefsel is en of ze er doorheen kunnen prikken, als het gaatje tot in het tandbeen is wordt het namelijk zacht en donker. Voordat de bacterien in het tandbeen zijn kunnen er wel een paar maanden overheen gaan hoor, dit verschilt wel per persoon.

Wat veel nieuwe tandartsen doen is het preventief "sealen" van de groeven in de kiezen. Deze groeven zijn moeilijk schoon te krijgen en zijn prima plaatsen voor gaatjes, daarom knallen ze die groeven dicht met een soort lak die hard wordt als er uv licht opkomt. Of je echt 7 gaatjes had, daar kunnen wij niet over oordelen. Het hangt ervan af of je nieuwe tandarts fotos heeft genomen en wanneer je oude voor de laatste keer fotos nam. Tussen je tanden en kiezen heb je ook nog tandvlakken waarin makkelijk gaatjes kunnen ontstaan, maar omdat er vaak tandvlees voorzit en het sowieso al moeilijk te zien is ontstaan er "vaak" gaatjes op de tussenvlakken, omdat je ook niet goed kan poetsen daar. De kans is niet zo heel groot dat je tandarts je oplicht, maar het zou natuurlijk wel zo kunnen zijn! Dat je vroeger geen gaatjes hebt gehad betekent niet dat je ze nu niet kan krijgen, maar misschien moet je is om die fotos vragen. Een tandarts mag namelijk niet zonder "bewijs" gaan boren, natuurlijk hoeft er niet altijd een rontgenfoto gemaakt te worden als je het gaatje met het blote oog kan zien of voelen, maar ik zou er toch om vragen en misschien om een second opinion vragen als je het echt niet vertouwd! Succes Ik studeer trouwes tandheelkunde vandaar

[ Bericht 1% gewijzigd door beunkaas op 15-06-2008 14:17:26 ]
  zondag 15 juni 2008 @ 13:24:08 #41
35189 Troel
scherp en bot
pi_59404815
Hier nooit gaatjes gehad en nooit problemen, maar bij mijn nieuwe tandarts moesten ineens mijn verstandskiezen eruit
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_59405474
Sinds ik de laatste paar jaar voor elk gaatje vier verdovingen moet krijgen ga ik niet meer zo graag naar de tandarts
Mijn nieuwe tandarts vond trouwens geen nieuwe gaatjes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')