Daar lijkt het soms idd wel op, toch zijn er in de Z1 en de Z2 tegenwoordig vrij veel combinaties die gewoon op een enkele trens rijden (waaronder ikzelf, ik moet nog wat verder oefenen met stang en trens, dat is nog niet zo gemakkelijkquote:Op zondag 23 maart 2008 00:24 schreef buitenbeentje het volgende:
Ik bedoelde eigenlijk meer wel of geen neusriem, het soort bit, martengaal, dat soort dingen. Uitvoering (spiegeltjes, kraaltjes, stiksels, echte nep-diamantjes) is persoonlijk en uiteraard ook afhankelijk van de portemonee, maar het moet op de eerste plaats ook bij het paard passen.
![]()
Stang en trens is voor het hogere dressuur, dus dat is een keuze als je dat niveau wedstrijden wil gaan rijden. Het wordt je zo ongeveer opgedrongen.
Dees pik ik er ff tussenuit. Heel gaaf dat je dit zegt! Toen die bitjes voor het eerst op de markt kwamen, zei men aldoor vol overtuiging: 'het ligt vele malen stiller in de mond, en is dus veel prettiger voor het paard! En geen hefboomwerking meer!'quote:Op zondag 23 maart 2008 14:54 schreef Elefes het volgende:
Ik heb ook dubbelgebroken gehad, maar dat was bijv. te beweeglijk voor hem en daar ging hij teveel met zijn tong mee spelen (toch wil ik het weer eens uitproberen, ik heb een tijd heel fijn gereden met dubbelgebroken).
Kan het hier alleen maar gruwelijk mee eens zijn. Je ziet te vaak dat mensen (m.n. sloffen) een keer zoiets uitproberen en het dan bij elk wissewasje wat neit lekker gaat weer uit de kast trekken. Terwijl als je een paar dagen netjes doorrijdt, het probleem ook opgelost is.quote:Een slofteugel bijv. gebruiken sommige mensen op stal wel eens, maar ik heb er zelf nog nooit mee gereden. Het kan wel handig zijn, omdat je soms net wat makkelijker wat meer te zeggen hebt over je paard. Maar ik vind altijd dat je er erg mee uit moet kijken, je moet wel heel goed weten wat je doet als je hulpteugels gaat gebruiken. Plus ik heb altijd geleerd: "Waar de rijkunst ophoudt, beginnen de hulpmiddelen." (nu geldt dat natuurlijk niet altijd voor het gebruik van een hulpteugel, ik wil alleen aangeven dat het niet altijd de oplossing is).
ik heb een paard een half jaar zonder bit en juist op neusriem gereden. Een hannoveraanse neusriem als engelse vastmaken, en de teugels vastmaken aan de ringen. Paard had veel mondproblemen, dus vandaar. Heb M-zwaar met hem gestart en winst gereden. Heb nog nooit zo fijn op een paard gereden toen we beiden doorhadden hoe het werkte. Grappig wel was in het begin om te merken dat het gegeven dat het paard links 'vastzat' met de neusriem exact hetzelfde was. Wat weer aantoonde dat het puur een lichamelijk iets is waar je het paard bij moet helpen (gymnastiseren) wil je het van het vastzitten afhelpen.quote:Naast wel of geen neusriem (ik heb alleen ervaring met neusriem), kun je ook nog kiezen voor wel of geen bit
Mee eens, niets mis mee met deze optoming, idd alles zo gewoon en simpel mogelijk. Alleen gaat mijn voorkeur uit naar een lage/hanoveraans neusriem en een niet te dunne enkel gebroken watertrens. Maar dat is denk ik ook puur wat je gewend bent en gevoelsontwikkeling, zoals ik hierboven al zeiquote:Maar bij een nieuw paard zou ik bijvoorbeeld gewoon beginnen met een normaal hoofdstel met dubbele neusriem, een normaal bit (enkel- of wellicht dubbelgebroken, niet te dun), en zonder hulpteugels. Dan is het toch een kwestie van uitproberen/bijsturen totdat je de goede combinatie gevonden hebt.
quote:Op maandag 7 april 2008 15:56 schreef Samzz het volgende:
Mijn sensibele paard loopt juist beter op een dubbelgebroken (dik) argentaan bit. Maar mijn oude paard, liep absoluut niet op dubbelgebroken, enkel gebroken bustrens was meer haar bit.
Het is vooral afhankelijk van het paard.
'Au? Au? Ik heb geen au! Ik voel niks! nu, maar straks strompel ik op 3 benen mn stal in. Maar nu spring ik nog in het rond alsof er een stuk gember in mn gat zitquote:Op woensdag 28 mei 2008 23:49 schreef BrandX het volgende:
cool is dat hè, dat zijn nou karakterpaarden. Van die beesten die je, wanneer ze wat mankeren, je bijna aankijken zo van: ja hou nou maar op, ga zitten, we gaan rijden en zeuren er niet meer over hoewel ik stiekem wel au heb want ik heb geen zin in mezelf vervelen.
Mooie foto's, hij ziet er nog mooi uitquote:Op woensdag 28 mei 2008 23:22 schreef Leintjeuh het volgende:
Een stalgenootje heeft een paar weken geleden wat foto's geschoten van mijn 18 jarige ruin-met-artrose...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat stijgeren is op uitnodiging, dat doet ie niet zomaar
Ik denk dat dat mijn tweelingzus is geweest, die komt op Bokt, ik nietquote:Op donderdag 29 mei 2008 12:37 schreef Juweel het volgende:
hey Leintjeuh, die foto's had je ook op Bokt gezet in het oudepaardentopic toch? Ik herken de leuke stijgerfoto
Elefes, misschien heb je het al ergens geschreven maar kan het even niet vinden. Waarom ga je Faraj verkopen?quote:Op donderdag 19 juni 2008 20:47 schreef Elefes het volgende:
Ik heb ook weer wat foto's
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Faraj doet het best goed op het moment, hij loopt lekker, springt de wissels (laatst had ik er 4 achter elkaar op een lange (=60m) zijde en dat is wel gaaf
Eens kijken of ik mezelf nog kan selecteren voor de Brabantse Kampioenschappen, en anders gaan we deze zomer Z2 starten (dat zou voor mij voor het eerst zijn). Het lijkt me allebei heel erg leuk om te doen.
Onder voorbehoud dat hij niet verkocht is natuurlijk...
Ach tja, zolang ik er op wedstrijden maar geen problemen mee krijg. Ze heeft ook witte haren in haar vacht en manen, dus ze is eigenlijk een beetje van alles. Met vooral heel veel appeltjes!quote:Op zondag 3 augustus 2008 12:31 schreef Samzz het volgende:
Ik denk toch dat het een vos is. En wel een vos met Smutty. Geen zwarte benen, maar wel hele donkere vacht/manen en staartkleurZe heeft ook geen zwarte puntjes op de oren.
Genetisch en fenotypisch is ze (vos) Sabino. Witte benen, wit op het hoofd, witte stip op de lip en witte haren in de vacht. Als je niet van veel wit houd, moet je oppassen wanneer je er andere Sabino's op zet.quote:Op zondag 3 augustus 2008 13:04 schreef Ofresca het volgende:
[..]
Ach tja, zolang ik er op wedstrijden maar geen problemen mee krijg. Ze heeft ook witte haren in haar vacht en manen, dus ze is eigenlijk een beetje van alles. Met vooral heel veel appeltjes!
Ik vind zelf de combi Rabicano/Sabino ontzettend gaaf! Hier op stal staat een Rabicano tuiger, en die heeft zo'n gaaf velletje!quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 15:56 schreef Elefes het volgende:
Ik vind Sabino zo mooi he, dat witmaar nu rij ik een paard met geen stipje wit..
Gelukkig is ie wel heel lief
Nee. Stekelharig kan op vrijwel ieder paard voorkomen. Vaak is het wel een kenmerk van Sabino, in combinatie met veel wit en de witte lip. Stekelharig komt ook bij Rabicano veel voor.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 23:23 schreef Juweel het volgende:
Wat een schatje is Lente!!
Is sabino nu hetzelfde als stekelharig?
Zilverappel is inderdaad mooi! Met name zwart zilver. Bij Haflingers zie je ze ook wel voorbij komen, zilvers. En natuurlijk bij IJslanders.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 16:27 schreef LaVidaLoca het volgende:
Ja lijkt ze wel he een schatje
het is een echte naarling! soms heel lief en soms bitchy as hell!!
Over kleuren: vriendinnetje van mij fokt met gangenpaarden (rocky mountain horses) en heeft zilverappel paarden, dat is echt een mooie kleur!!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |