abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57550326
Ik bedoelde eigenlijk meer wel of geen neusriem, het soort bit, martengaal, dat soort dingen. Uitvoering (spiegeltjes, kraaltjes, stiksels, echte nep-diamantjes ) is persoonlijk en uiteraard ook afhankelijk van de portemonee, maar het moet op de eerste plaats ook bij het paard passen.
Stang en trens is voor het hogere dressuur, dus dat is een keuze als je dat niveau wedstrijden wil gaan rijden. Het wordt je zo ongeveer opgedrongen.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_57557707
quote:
Op zondag 23 maart 2008 00:24 schreef buitenbeentje het volgende:
Ik bedoelde eigenlijk meer wel of geen neusriem, het soort bit, martengaal, dat soort dingen. Uitvoering (spiegeltjes, kraaltjes, stiksels, echte nep-diamantjes ) is persoonlijk en uiteraard ook afhankelijk van de portemonee, maar het moet op de eerste plaats ook bij het paard passen.
Stang en trens is voor het hogere dressuur, dus dat is een keuze als je dat niveau wedstrijden wil gaan rijden. Het wordt je zo ongeveer opgedrongen.
Daar lijkt het soms idd wel op, toch zijn er in de Z1 en de Z2 tegenwoordig vrij veel combinaties die gewoon op een enkele trens rijden (waaronder ikzelf, ik moet nog wat verder oefenen met stang en trens, dat is nog niet zo gemakkelijk ).

Het soort bit kan een hele zoektocht zijn tot je er eentje hebt waar je paard echt lekker op loopt. Ik heb nu al met een paar verschillende bitten gereden met Faraj, nu al een tijdje met een enkel gebroken watertrens van ik geloof 18mm, en dat gaat goed. Ik heb ook dubbelgebroken gehad, maar dat was bijv. te beweeglijk voor hem en daar ging hij teveel met zijn tong mee spelen (toch wil ik het weer eens uitproberen, ik heb een tijd heel fijn gereden met dubbelgebroken). Dat is eigenlijk gewoon uitproberen, Faraj loopt bijv. helemaal niet lekker op een dunner bit.

Met martingaal rijd ik hooguit als ik eens spring, omdat dat sowieso niet toegestaan is op wedstrijden. Een slofteugel bijv. gebruiken sommige mensen op stal wel eens, maar ik heb er zelf nog nooit mee gereden. Het kan wel handig zijn, omdat je soms net wat makkelijker wat meer te zeggen hebt over je paard. Maar ik vind altijd dat je er erg mee uit moet kijken, je moet wel heel goed weten wat je doet als je hulpteugels gaat gebruiken. Plus ik heb altijd geleerd: "Waar de rijkunst ophoudt, beginnen de hulpmiddelen." (nu geldt dat natuurlijk niet altijd voor het gebruik van een hulpteugel, ik wil alleen aangeven dat het niet altijd de oplossing is).

Naast wel of geen neusriem (ik heb alleen ervaring met neusriem), kun je ook nog kiezen voor wel of geen bit

Maar bij een nieuw paard zou ik bijvoorbeeld gewoon beginnen met een normaal hoofdstel met dubbele neusriem, een normaal bit (enkel- of wellicht dubbelgebroken, niet te dun), en zonder hulpteugels. Dan is het toch een kwestie van uitproberen/bijsturen totdat je de goede combinatie gevonden hebt.

Ben je op zoek naar een juiste optoming?

Ohja, en dan heb je ook nog gewoon roestvrijstaal, en argentaan bitten. Ik heb altijd met RVS gereden, omdat mijn paard daar gewoon goed op loopt, en het is het goedkoopste (voor 15-20 euro heb je wel een bit). Argentaan is een stuk duurder (ik geloof dat je dan al richting de 50 euro begint), het schijnt voor sommige paarden fijn te zijn omdat ze het bit dan beter aannemen/makkelijker afkauwen. Faraj neemt het sowieso al goed aan en schuimt ook goed, dus ik heb het nooit nodig gevonden argentaan te proberen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Elefes op 23-03-2008 15:02:13 ]
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  zondag 23 maart 2008 @ 15:09:49 #53
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_57557983
Als jij je paard goed na geeflijk rijd heb je heel geen argentaan nodig. Veel schuim is niet goed.

Ik heb mijn hoofdstel gekozen op wat ik mooi vond en wat bij het hoofd van het paard staat. Jel heeft best een lang hoofd, dus is een brede neusriem erg tof, iets wat een kort hoofd weer proppering maakt. En tijdloos inderdaad. Geen nare steentjes in de neusriem of zo. Frontriem is snel genoeg vervangen. Die wat ze op de foto om heeft, heb ik zelf gemaakt.

Over de karakters van de paarden, Jel is juist geen allemansvriend, tegenover zelfs, een echte merrie en een kreng soms. Candy is wel stoer, maar juist een allemansvriend, iedereen kan daar op wegrijden, hij gaat voor je door het vuur, springt alles, niks is hem te gek. Ideaal leerpaard ook.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Boks-Chick zaterdag 5 april 2008 @ 09:02:16 #54
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_57844987
quote:
Op zondag 23 maart 2008 14:54 schreef Elefes het volgende:

Ik heb ook dubbelgebroken gehad, maar dat was bijv. te beweeglijk voor hem en daar ging hij teveel met zijn tong mee spelen (toch wil ik het weer eens uitproberen, ik heb een tijd heel fijn gereden met dubbelgebroken).
Dees pik ik er ff tussenuit. Heel gaaf dat je dit zegt! Toen die bitjes voor het eerst op de markt kwamen, zei men aldoor vol overtuiging: 'het ligt vele malen stiller in de mond, en is dus veel prettiger voor het paard! En geen hefboomwerking meer!'

dat laatste ja, maar het stiller liggen ik vond altijd dat dat precies andersom was omdat het zo slapjes in de mond lag. Paarden bleven vaak klooien met hun bit juist bij zo'n dubbelgebroken ding. Ik vind ze iig niet fijn.

Dus, in mijn ervaring ben ik het helemaal met je eens. Veel paarden worden juist onrustig met hun mond met een dubbelgebroken bitje. Zeker gevoelige paarden, niet in de zin van kleinzeerig, maar gewoon sensitieve paarden vind ik het geen fijn bitje bij. En ja, idd, een dikkere watertrens blijkt meestal het bit te zijn waar ze het goed op doen.
Enige aantekening die ik maak is dat het ook wel een beetje te maken heeft denk ik met de rijstijl van de ruiter... Als ik op een vreemd paard ga zitten, pak ik standaard mijn dikkige holle watertrens. Meestal gelijk succes, maar dat kan dus ook komen omdat mijn gevoel is gebasseerd op de wijze van inwerking van die trens.
quote:
Een slofteugel bijv. gebruiken sommige mensen op stal wel eens, maar ik heb er zelf nog nooit mee gereden. Het kan wel handig zijn, omdat je soms net wat makkelijker wat meer te zeggen hebt over je paard. Maar ik vind altijd dat je er erg mee uit moet kijken, je moet wel heel goed weten wat je doet als je hulpteugels gaat gebruiken. Plus ik heb altijd geleerd: "Waar de rijkunst ophoudt, beginnen de hulpmiddelen." (nu geldt dat natuurlijk niet altijd voor het gebruik van een hulpteugel, ik wil alleen aangeven dat het niet altijd de oplossing is).
Kan het hier alleen maar gruwelijk mee eens zijn. Je ziet te vaak dat mensen (m.n. sloffen) een keer zoiets uitproberen en het dan bij elk wissewasje wat neit lekker gaat weer uit de kast trekken. Terwijl als je een paar dagen netjes doorrijdt, het probleem ook opgelost is.

Met name sloffen zijn gevaarlijke hulpteugels. En met alle hulpteugels geldt, evenals bij alle magische bitten (pasoa bijv, ook zo'n leuke): als de rijstijl van de ruiter niet veranderd, komen de problemen met die hulpteugels/bitten ook gewoon terug.
quote:
Naast wel of geen neusriem (ik heb alleen ervaring met neusriem), kun je ook nog kiezen voor wel of geen bit
ik heb een paard een half jaar zonder bit en juist op neusriem gereden. Een hannoveraanse neusriem als engelse vastmaken, en de teugels vastmaken aan de ringen. Paard had veel mondproblemen, dus vandaar. Heb M-zwaar met hem gestart en winst gereden. Heb nog nooit zo fijn op een paard gereden toen we beiden doorhadden hoe het werkte. Grappig wel was in het begin om te merken dat het gegeven dat het paard links 'vastzat' met de neusriem exact hetzelfde was. Wat weer aantoonde dat het puur een lichamelijk iets is waar je het paard bij moet helpen (gymnastiseren) wil je het van het vastzitten afhelpen.
was een wereldervaring!
quote:
Maar bij een nieuw paard zou ik bijvoorbeeld gewoon beginnen met een normaal hoofdstel met dubbele neusriem, een normaal bit (enkel- of wellicht dubbelgebroken, niet te dun), en zonder hulpteugels. Dan is het toch een kwestie van uitproberen/bijsturen totdat je de goede combinatie gevonden hebt.
Mee eens, niets mis mee met deze optoming, idd alles zo gewoon en simpel mogelijk. Alleen gaat mijn voorkeur uit naar een lage/hanoveraans neusriem en een niet te dunne enkel gebroken watertrens. Maar dat is denk ik ook puur wat je gewend bent en gevoelsontwikkeling, zoals ik hierboven al zei
lolwut
  maandag 7 april 2008 @ 15:56:24 #55
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_57890679
Mijn sensibele paard loopt juist beter op een dubbelgebroken (dik) argentaan bit. Maar mijn oude paard, liep absoluut niet op dubbelgebroken, enkel gebroken bustrens was meer haar bit.

Het is vooral afhankelijk van het paard.
pi_57891786
quote:
Op maandag 7 april 2008 15:56 schreef Samzz het volgende:
Mijn sensibele paard loopt juist beter op een dubbelgebroken (dik) argentaan bit. Maar mijn oude paard, liep absoluut niet op dubbelgebroken, enkel gebroken bustrens was meer haar bit.

Het is vooral afhankelijk van het paard.
Kan soms heel wat uitproberen zijn.

Faraj begint wissels te springen, en dat is echt zo gaaf!
Hij pikt het echt supersnel op (hebben het pas 4/5 keer serieus geoefend, en ik heb ook geen ervaring met changementen). Vandaag kon ik eigenlijk zo op een slangenvolte op de middenlijn wissels springen
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
  maandag 7 april 2008 @ 22:31:59 #57
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_57899156
Woei, goed bezig! Mijne wisselt voor nu alleen nog maar na de sprong, hahaha. Eenvoudig doet ze zo, maar vliegend is nog een struikelpunt. Ach ja, komt wel
pi_58761570
Hoe gaat het met de paardendames?
Daisy heet inmiddels Peesie. Ze heeft een beschadiging aan de mediale tussenpees, en we zijn nu al 8 weken aan het stappen. Het gaat gelukkig heel erg goed, we mogen er ook weer op met stappen en ze mag 5 minuten draven per 20 minuten stappen. Elefes, hoe is het met de zoektocht naar een nieuwe krack?
pi_58976326
Een stalgenootje heeft een paar weken geleden wat foto's geschoten van mijn 18 jarige ruin-met-artrose...

Dat stijgeren is op uitnodiging, dat doet ie niet zomaar
  Boks-Chick woensdag 28 mei 2008 @ 23:39:47 #60
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_58976896
ik vind vooral die tweede foto tof!
lolwut
pi_58977000
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 23:39 schreef BrandX het volgende:
ik vind vooral die tweede foto tof!
ja heh. Hij is ook al 2 keer bijna dood gegaan en toch doet ie nog dit soort dingen
  Boks-Chick woensdag 28 mei 2008 @ 23:49:43 #62
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_58977201
cool is dat hè, dat zijn nou karakterpaarden. Van die beesten die je, wanneer ze wat mankeren, je bijna aankijken zo van: ja hou nou maar op, ga zitten, we gaan rijden en zeuren er niet meer over hoewel ik stiekem wel au heb want ik heb geen zin in mezelf vervelen.
lolwut
pi_58977330
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 23:49 schreef BrandX het volgende:
cool is dat hè, dat zijn nou karakterpaarden. Van die beesten die je, wanneer ze wat mankeren, je bijna aankijken zo van: ja hou nou maar op, ga zitten, we gaan rijden en zeuren er niet meer over hoewel ik stiekem wel au heb want ik heb geen zin in mezelf vervelen.
'Au? Au? Ik heb geen au! Ik voel niks! nu, maar straks strompel ik op 3 benen mn stal in. Maar nu spring ik nog in het rond alsof er een stuk gember in mn gat zit '
Of mn persoonlijke favoriet:
*wilde woeste bok-aanval, je landt in het zand* Beest staat abrupt stil, komt laast je staan en kijkt je aan. Je ziet m denken:'WTF doe jij daar? Net zat je nog op mn rug. Doe eens even snel normaal, we waren nog niet klaar met de warming-up'
pi_58985729
hey Leintjeuh, die foto's had je ook op Bokt gezet in het oudepaardentopic toch? Ik herken de leuke stijgerfoto
pi_58989406
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 23:22 schreef Leintjeuh het volgende:
Een stalgenootje heeft een paar weken geleden wat foto's geschoten van mijn 18 jarige ruin-met-artrose...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Dat stijgeren is op uitnodiging, dat doet ie niet zomaar
Mooie foto's, hij ziet er nog mooi uit En die tweede foto is inderdaad erg gaaf
pi_58989751
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 12:37 schreef Juweel het volgende:
hey Leintjeuh, die foto's had je ook op Bokt gezet in het oudepaardentopic toch? Ik herken de leuke stijgerfoto
Ik denk dat dat mijn tweelingzus is geweest, die komt op Bokt, ik niet
pi_59529266
Ik heb ook weer wat foto's

Faraj doet het best goed op het moment, hij loopt lekker, springt de wissels (laatst had ik er 4 achter elkaar op een lange (=60m) zijde en dat is wel gaaf
Eens kijken of ik mezelf nog kan selecteren voor de Brabantse Kampioenschappen, en anders gaan we deze zomer Z2 starten (dat zou voor mij voor het eerst zijn ). Het lijkt me allebei heel erg leuk om te doen.
Onder voorbehoud dat hij niet verkocht is natuurlijk...
pi_59529384
En deze had ik ook nog:

pi_59530612
Had ik ook maar een paard
Fluitbekzeenaalden zijn tropische & subtropische zoutwatervissen die hun naam te danken hebben aan hun buisvormige snuit, die aan een fluit doet denken.
pi_59547348
Mooie foto's Elefes
Ben je al gericht op zoek naar een opvolger?

Gisteren weer wat gedraafd met Dees, voor het eerst in de bak. Ze gaat hartstikke goed weer gelukkig!
  dinsdag 8 juli 2008 @ 21:38:40 #71
123170 alors
zlata1234
pi_59982482
Ik kwam dit tegen op bokt.nl en wilde dit jullie toch niet onthouden, ik was er zelf erg van onder de indruk.

http://www.dailymotion.co(...)tje-elkalife_animals

Een meisje uit Belgie die haar paard (en wat voor een ) slechts met een neckrope rijdt.
know'm sayin?
word? word.
  zondag 13 juli 2008 @ 15:00:39 #72
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_60075717
Inderdaad een bewonderenswaardig filmpje! Zullen er maar weinig zijn die het zo kunnen! Wauw!

Die arabier is inderdaad wel gaaf, kwa hoofd dan, de rest vind ik niet zo speciaal eigenlijk. Zijn karakter des te meer!
  zondag 13 juli 2008 @ 15:01:29 #73
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_60075735
Dat liedje van Bryan Adams komt uit de film Spirit als ik me niet vergis... lang geleden dat ik die film heb gezien
pi_60075854
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 20:47 schreef Elefes het volgende:
Ik heb ook weer wat foto's

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Faraj doet het best goed op het moment, hij loopt lekker, springt de wissels (laatst had ik er 4 achter elkaar op een lange (=60m) zijde en dat is wel gaaf
Eens kijken of ik mezelf nog kan selecteren voor de Brabantse Kampioenschappen, en anders gaan we deze zomer Z2 starten (dat zou voor mij voor het eerst zijn ). Het lijkt me allebei heel erg leuk om te doen.
Onder voorbehoud dat hij niet verkocht is natuurlijk...
Elefes, misschien heb je het al ergens geschreven maar kan het even niet vinden. Waarom ga je Faraj verkopen?
  maandag 14 juli 2008 @ 16:27:57 #75
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_60099653
Had ik trouwens al verteld dat ik sinds een week op een hengstenstation stage loop?

Is mooi joh, beetje miepen met die hengsten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')