Volkskrant 19 feb 2008quote:Alle geloof in marktwerking is verdwenen
Van onze verslaggever Douwe Douwes
Achtergrond
Marktwerking was 15 jaar populair in Den Haag. . Kabinet Balkenende-4 zet andere koers uit.
DEN HAAG Bellen doe je via de PTT, de energierekening komt van het bedrijf dat in jouw regio de enige aanbieder is, en als op zaterdag de boodschappen niet in huis zijn ben zondags aangewezen op snackbar of Chinees. Nederland in de jaren vijftig? Nee. Nog maar vijftien jaar geleden was dit de werkelijkheid voor iedere Nederlander.
Sindsdien is de economie ingrijpend op de schop gegaan. De PTT werd KPN, ging naar de beurs, en moet tegenwoordig concurreren met Vodafone en Tele2. Het energiebedrijf fuseerde met bedrijven uit de omgeving tot Nuon, Essent of Eneco en hun aandelen mogen straks ook aan private partijen worden verkocht. De winkel mag tegenwoordig ook op zondag en ’s avonds open, als die tenminste in een ‘toeristisch gebied’ ligt. Omdat iedere stad van enige omvang vindt dat zijn centrum een toeristisch gebied is, kan in de praktijk vrijwel iedereen op de rustdag winkelen.
Al deze veranderingen zijn het gevolg van de marktwerkings- en privatiseringsoperaties die door de paarse kabinetten zijn begonnen, en onder minister-president Balkenende zijn doorgezet. Meer markt, en minder overheid was vijftien jaar lang de trend.
Maar een jaar nadat Balkenende- 4 aan de macht is gekomen, is het gedaan met de grootschalige hervormingen.
‘De slinger van de marktwerking is de andere kant op geduwd’, concludeert Lans Bovenberg, hoogleraar economie aan de Universiteit van Tilburg en prominent CDA’er. Maandag stuurde minister Van der Hoeven haar nota over marktwerking naar de Tweede Kamer. ‘Het geloof in de markt is in het verleden wel eens te groot geweest’, zei minister Bos van Financiën afgelopen vrijdag.
Dat het enthousiasme voor nieuwe marktwerkingsoperaties sterk is bekoeld, was al eerder zichtbaar.
Binnen een half jaar na het begin van het kabinet dwong de PvdA staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat (ChristenUnie) om de verplichte aanbesteding van het openbaar vervoer in de vier grote steden te staken. Als Amsterdam of Den Haag zijn gemeentelijk vervoerbedrijf de hand boven het hoofd willen houden, krijgen ze daartoe alle ruimte. Overigens zonder dat daar inhoudelijk veel reden voor was: uit de ervaringen van regio’s waar andere bedrijven mochten meedingen naar concessies, bleek dat de kwaliteit alleen maar was gestegen.
Nog een voorbeeld. Zo ongeveer het eerste besluit van Wouter Bos als minister van Financiën was om de aandelen van Schiphol in eigen hand te houden. Dat kwam niet als een verrassing, want noch Bos’ PvdA noch het CDA was erg gecharmeerd van de pogingen van voorganger Zalm om de luchthaven te verkopen. Twee maanden geleden schreef Bos een nota aan de Kamer, met als strekking dat er wat hem betreft helemaal geen deelnemingen van het Rijk meer worden verkocht.
Was onder Zalm de mantra over staatsbedrijven ‘privatiseren, tenzij’, nu is het motto ‘publiek, tenzij’.
De lijst voorbeelden die aantonen dat ‘de markt’ in Den Haag in een kwade reuk staat, is langer. Zo mag TNT Post voorlopig als enige brieven onder de 50 gram bezorgen.
Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken (PvdA) besloot daartoe omdat Duitsland verzuimt om zijn postmarkt voor andere aanbieders open te gooien.
De Winkeltijdenwet wordt aangescherpt, zodat Almere straks niet meer onder het mom van toeristische trekpleister de winkels op zondag kan openhouden. En de fotobranche sloeg vorig jaar de schrik om het hart toen staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken (CDA) besloot dat pasfoto’s voor het paspoort voortaan alleen nog op het gemeentehuis gemaakt mochten worden. Uiteindelijk vijlde zij de scherpste kantjes van het voorstel af.
Het zijn vooral de bewindslieden van de PvdA die niet veel lijken op te hebben met marktwerking.
Dat is opvallend, want onder hun laatste minister-president, Wim Kok, deden de sociaal-democraten enthousiast mee aan het introduceren van meer markt. Maar met de verkiezingswinst van de SP waken de sociaal-democraten er wel voor om als verstokte marktadepten te worden afgeschilderd. Sharon Gesthuizen, die zich namens de SP in de Kamer met economische aangelegenheden bezighoudt, mag de linkse concurrent graag het vuur aan de schenen leggen.
‘Er is geen echte draai gemaakt door dit kabinet’, zegt zij over de coalitie. ‘Het is een voortzetting van wat eerder is ingezet.
Er wordt niets teruggedraaid.’
Bovenberg heeft begrip voor de voorzichtige koers die het het kabinet vaart. ‘Het politieke midden staat electoraal niet sterk.’ De ingrijpende hervormingen in de sociale zekerheid onder de eerste kabinetten- Balkenende moeten nog indalen, denkt hij. ‘De bevolking is hervormingsmoe en de markt heeft een slechte naam – mede dankzij de excessen rond de topsalarissen.’
Dus houden ook de CDA-Kamerleden zich aan de afspraken in het coalitie-akkoord. Dat betekent enerzijds: geen discussie over problemen op de woningmarkt. Maar de marktoperaties van de afgelopen jaren worden ook niet teruggedraaid.
Woordvoerder Economische Zaken Jan ten Hoopen: ‘Ik ben CDA’er, en onze handtekening staat onder dit akkoord. Deze kabinetsperiode is er meer dan voldoende om uit te voeren waartoe eerder is besloten.’
De paradoxale situatie doet zich voor dat de partij die in het verleden niet al te veel op had met marktwerking, het CDA, het kaarsje brandend probeert te houden.
En inderdaad: CDA-minister Klink van Volksgezondheid wil dat ziekenhuizen meer gaan concurreren en minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat introduceert een prijsprikkel via de kilometerheffing.
Voor Bovenberg is het geen verrassing dat marktwerking niet hoog op de agenda staat. ‘CDA’ers zijn van nature geen voorstander van een ongebreidelde marktwerking.
De partij ziet het vooral als middel om sociale doelen te bereiken, niet als een doel op zich.’
Maar volgens hem zijn er nog voldoende sectoren waar wat meer markt goed zou kunnen uitpakken, zoals op de woningmarkt en in het hoger onderwijs.
Heb je wel eens een les economie gevolgd?quote:Op dinsdag 19 februari 2008 17:45 schreef Aoristus het volgende:
Dat is mooi om te weten, maar krijgen we nu weer betaalbare treinkaartjes? Kunnen we het ons veroorloven om de groei van Schiphol tegen te houden? Wordt de gezondheidszorg weer normaal en voor iedereen hetzelfde ? Wordt de huizenmarkt weer betaalbaar? Is er weer ruimte voor leuke dingen in plaats van alleen maar economische groei?
Kom maar op met je gratis lesjequote:Op dinsdag 19 februari 2008 18:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Heb je wel eens een les economie gevolgd?
"Betaalbare treinkaartjes". Weet je wel wat voor een verschrikkelijke sloot geld er iedere dag naar de NS gaat om de huidige kaartjes onbetaalbaar te maken. Je hebt echt geen flauw benul hoe dit allemaal in elkaar steekt, wel?
Nee, doe je huiswerk eens. Treinen zijn inderdaad duurder geworden. Voor de mensen die de trein gebruiken. Niet voor de belastingbetaler. Ik reis veel met de trein maar verlang niet van een automobilist om mijn hobby te sponsoren. Per saldo is de trein goedkoper geworden, omdat er bij de NS eindelijk eens naar de kosten wordt gekeken.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 18:04 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Kom maar op met je gratis lesje
Waarom zouden we dat willen??quote:Op dinsdag 19 februari 2008 17:45 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Volkskrant 19 feb 2008
Dat is mooi om te weten, maar krijgen we nu weer betaalbare treinkaartjes? Kunnen we het ons veroorloven om de groei van Schiphol tegen te houden? Wordt de gezondheidszorg weer normaal en voor iedereen hetzelfde ? Wordt de huizenmarkt weer betaalbaar? Is er weer ruimte voor leuke dingen in plaats van alleen maar economische groei?
Idd, maar dit kabinet bemoeid zich graag met alles dus dat gaat met dit kabinet zeker niet werken.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:12 schreef Boze_Appel het volgende:
Marktwerking hoef je niet in te geloven, je hoeft alleen maar de resultaten te kijken. Hoe minder een overheid zich met een markt bemoeit hoe beter dat is voor de consument.
Die verslechtering van de positie van de consument is wel een leuke. Want je stelt de vraag er niet bij tegen welke kosten de positie van die consument beter was. En je vergeet concrete voorbeelden en de reden waarom het daar zo is. Want ik heb alvast twee voorbeelden waar de consument aanzienlijk beter af is dan in de oude situatie: telefonie en OV.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:22 schreef Deetch het volgende:
marktwerking werkt alleen als de overheid de markt helemaal vrij laat. Doore chter concurrentie af te dwingen en prijsplafonds in te stellen heb je geen gezonde marktwerking. Dan kun je beter naar een gereguleerde markt gaan als je het toch niet vrij wilt geven.
Oh ja een vrije markt leidt wel tot monopolisme of verslechtering van de positie van de consument. Soms is er ook nog wel eens een prijsverlaging.
De OV is niet geprivatiseerd en dat is maar goed ookquote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:24 schreef simmu het volgende:
nou, als de privatisering van het ov als voorbeeld van succes van marktwerking wordt aangehaald, ben ik benieuwd wat als mislukking wordt gezien dan.......
Ah, kut, ik had later nog even moeten F5-en.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:24 schreef simmu het volgende:
nou, als de privatisering van het ov als voorbeeld van succes van marktwerking wordt aangehaald, ben ik benieuwd wat als mislukking wordt gezien dan.......
Goed voor wie? Niet voor de reiziger en niet voor de belastingbetaler.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:32 schreef henkway het volgende:
[..]
De OV is niet geprivatiseerd en dat is maar goed ook
okok, ik druk me verkeerd uit: het ov in de provincies is be-marktwerkingt via aanbestedingen. beter?quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:32 schreef henkway het volgende:
[..]
De OV is niet geprivatiseerd en dat is maar goed ook
je vergeet het personeel (die allemaal ook consumenten zijn!)quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:34 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Goed voor wie? Niet voor de reiziger en niet voor de belastingbetaler.
In Amsterdam is het ook uitbesteed. Heb nou niet gemerkt dat het zoveel beter is geworden.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:34 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Goed voor wie? Niet voor de reiziger en niet voor de belastingbetaler.
nee zwaar klootequote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:34 schreef simmu het volgende:
[..]
okok, ik druk me verkeerd uit: het ov in de provincies is be-marktwerkingt via aanbestedingen. beter?
Het personeel krijgt gewoon wat ze verdienen. Net zoals een stratenmaker of een accountant.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:37 schreef simmu het volgende:
[..]
je vergeet het personeel (die allemaal ook consumenten zijn!)
mijn ma werkt voor een van die maatschappijen, je wil niet weten hoe er de laatste jaren gesnoeid is in de arbeidsvoorwaarden!
die laatste keer (die verkapte bezuinigingen waar de rechter een stokje voor stak) leidde zelfs tot illegale werkomstandigheden. chauffeurs die veel te lang door moeten rijden enzo.
Uitbesteden is gewoon iemand anders monopolist maken. Schiet dus nog steeds voor geen meter op.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:39 schreef Klopkoek het volgende:
In Amsterdam is het ook uitbesteed. Heb nou niet gemerkt dat het zoveel beter is geworden.
kom dan zelf met een omschrijving in plaats van alleen te piepen!quote:
vreemd dat in 5 jaar tijd behoorlijk *minder* is geworden dan........quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:40 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Het personeel krijgt gewoon wat ze verdienen. Net zoals een stratenmaker of een accountant.
quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:40 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Uitbesteden is gewoon iemand anders monopolist maken. Schiet dus nog steeds voor geen meter op.
Waarom is dat vreemd? Ze kregen dus gewoon teveel.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:42 schreef simmu het volgende:
vreemd dat in 5 jaar tijd behoorlijk *minder* is geworden dan........
Nee, daar zou ik dan ook niet snel bij in de bus stappen. Overigens heb je het hier over een overtreding waar de rechter al een stokje voor heeft gestoken.quote:en voel jij je op je gemak bij een chauffeur die zich niet aan de rijtijdenwet *mag* houden? oh, wacht! die mag niet rijden. verrek, dan rijden ineens heel wat bussen niet meer.
Dat is helemaal niet inherent aan OV. Wel is het zo dat investeringen in de infra heel erg hoog kunnen zijn. Voor een modaliteit die afhankelijk is van een eigen netwerk, zoals de trein, heeft dat (naast de problemen rond bouwvergunningen e.d.) een belemmerende werking op de toetreden tot de betreffende markt. Daarom zou je kunnen overwegen de infra los te koppelen van de exploitatie. Het mooiste wat je dan kunt doen is het maar raak laten rijden van treinen door een ieder die daar zin in heeft, tegen een bepaalde vergoeding voor het gebruik van de infra. Het werkelijke probleem met OV is dat het vaak helemaal nooit rendabel kan worden daar waar politici graag zien dat er OV aanwezig is. In dat geval kun je overwegen om concessies uit te schrijven, zodat met een berg belastingcenten minder validen (b.v.) ook de mogelijk hebben om van A naar B te komen.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:44 schreef Klopkoek het volgende:
Monopolievorming is inherent aan OV. Dan maar de staat.
jaja: ze kregen teveel. een gemiddelde buschauffeur verdient nu bij een 36urige werkweek ¤ 1.627,00 bruto. jarenlang bevroren lonen gehad enzo.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:46 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Waarom is dat vreemd? Ze kregen dus gewoon teveel.
[..]
Nee, daar zou ik dan ook niet snel bij in de bus stappen. Overigens heb je het hier over een overtreding waar de rechter al een stokje voor heeft gestoken.
Welkom op de markt van vraag en aanbod.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:59 schreef simmu het volgende:
[..]
en ja: het klopt ook dat er inmiddels een gigantisch tekort is aan buschauffeurs, en daar dan maar polen voor worden ingezet. "pardon meneer, kunt u alstublieft de halte blabla omroepen" waarop de chauffeur zegt: wrochtska! maar ze krijgen nog steeds teveel betaald hoor! daarom is er zo'n run op het beroep "chauffeur"!
Dat is een interessant voorbeeld. Vanwege de grootte van het land was het spoor eigenlijk de enige manier om van A naar B te reizen. In het spel Railroad Tycoon kun je zelf de geschiedenis naspelen.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:44 schreef Klopkoek het volgende:
Weet je hoe het in de VS ging? Dat je op een gegeven moment 2 dominante maatschappijen had (één voor de oostkust en één voor de westkust) en dat Roosevelt die boel moest opknippen?
Hoe kan het dan dat treinen in Azië geen reet kosten en erg netjes zijn??quote:Op dinsdag 19 februari 2008 20:06 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is een interessant voorbeeld. Vanwege de grootte van het land was het spoor eigenlijk de enige manier om van A naar B te reizen. In het spel Railroad Tycoon kun je zelf de geschiedenis naspelen.
De groei van het spoor ging samen met een relatief geringe bijdrage van de overheid, maar zorgde ervoor dat een aantal tycoons (Vanderbilt?) heel erg rijk werden. Zonder het spoor was de VS nooit tot dezelfde snelle ontwikkeling gekomen. Puur kapitalisme! Maar blijkbaar vonden bepaalde mensen (Roosevelt) dat dit systeem niet werkte en moest het mes erin.
Nu zitten we in een andere fase. Aan de Amerikaanse Oostkust en rond Chicago hebben ze nog netwerk van treinen, dat goed werkt. Maar het is een verschrikkelijk duur netwerk. De Amerikaanse federale overheid pompt er miljarden in (onder Bush zijn de subsidie's trouwens verminderd), maar ook de staten en gemeentelijke overheden pompen ernorm veel geld in die netwerken. Als je met de Acela (Amerikaanse HSL) van Boston naar New York wil reizen, dan ben je meer geld kwijt dan voor een vliegticket en het duurt nog langer ook voordat je in NY aankomt. Kortom, dat systeem werkt voor geen meter.
Ik weet niet hoe lang het gaat duren voordat de Amerikaanse (of Europese) overheid besluit dat Microsoft te veel geld verdient en dat het zaakje opgesplitst moet worden. Voordat je het weet valt de helft van Microsoft onder overheidstoezicht en betalen wij ieder jaar miljarden om Windows in de lucht te houden.
*signaleert plaat voor harses*quote:Op dinsdag 19 februari 2008 20:06 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is een interessant voorbeeld. Vanwege de grootte van het land was het spoor eigenlijk de enige manier om van A naar B te reizen. In het spel Railroad Tycoon kun je zelf de geschiedenis naspelen.
De groei van het spoor ging samen met een relatief geringe bijdrage van de overheid, maar zorgde ervoor dat een aantal tycoons (Vanderbilt?) heel erg rijk werden. Zonder het spoor was de VS nooit tot dezelfde snelle ontwikkeling gekomen. Puur kapitalisme! Maar blijkbaar vonden bepaalde mensen (Roosevelt) dat dit systeem niet werkte en moest het mes erin.
Nu zitten we in een andere fase. Aan de Amerikaanse Oostkust en rond Chicago hebben ze nog netwerk van treinen, dat goed werkt. Maar het is een verschrikkelijk duur netwerk. De Amerikaanse federale overheid pompt er miljarden in (onder Bush zijn de subsidie's trouwens verminderd), maar ook de staten en gemeentelijke overheden pompen ernorm veel geld in die netwerken. Als je met de Acela (Amerikaanse HSL) van Boston naar New York wil reizen, dan ben je meer geld kwijt dan voor een vliegticket en het duurt nog langer ook voordat je in NY aankomt. Kortom, dat systeem werkt voor geen meter.
Ik weet niet hoe lang het gaat duren voordat de Amerikaanse (of Europese) overheid besluit dat Microsoft te veel geld verdient en dat het zaakje opgesplitst moet worden. Voordat je het weet valt de helft van Microsoft onder overheidstoezicht en betalen wij ieder jaar miljarden om Windows in de lucht te houden.
Sorry maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat je er slecht over na denkt. Maar dat viel te verwachten met 30 jaar marktpropaganda.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:54 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet inherent aan OV. Wel is het zo dat investeringen in de infra heel erg hoog kunnen zijn. Voor een modaliteit die afhankelijk is van een eigen netwerk, zoals de trein, heeft dat (naast de problemen rond bouwvergunningen e.d.) een belemmerende werking op de toetreden tot de betreffende markt. Daarom zou je kunnen overwegen de infra los te koppelen van de exploitatie. Het mooiste wat je dan kunt doen is het maar raak laten rijden van treinen door een ieder die daar zin in heeft, tegen een bepaalde vergoeding voor het gebruik van de infra. Het werkelijke probleem met OV is dat het vaak helemaal nooit rendabel kan worden daar waar politici graag zien dat er OV aanwezig is. In dat geval kun je overwegen om concessies uit te schrijven, zodat met een berg belastingcenten minder validen (b.v.) ook de mogelijk hebben om van A naar B te komen.
Er zijn meer manieren om van A naar B te komen. Als een bedrijf mij sneller van A naar B kan brengen met de bus stap ik niet in de trein of een vliegtuig of een boot of een helicopter, etc.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 21:07 schreef Klopkoek het volgende:
Een spoor heeft maar een beperkte capaciteit. Slechts 6 treinen per uur kunnen er rijden. Daarom is een vrije markt nooit mogelijk.
Altijd leuk als iemand met belachelijke voorbeelden komt.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 21:25 schreef NightH4wk het volgende:
Laten we het voorbeeld van Venezuela en Noord-Korea volgen. [ afbeelding ] Wat voedseltekorten zijn ook goed tegen het overgewicht.
De tekorten zijn toch behoorlijk echt.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 21:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Altijd leuk als iemand met belachelijke voorbeelden komt.
Naast concurrentie op de markt, is er ook nog zo iets als concurrentie voor de markt: Dat wil zeggen, er wordt geconcurreert voor een tijdelijk monopolie. Zie bijvoorbeeld de bus aanbestedingen.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 21:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Sorry maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat je er slecht over na denkt. Maar dat viel te verwachten met 30 jaar marktpropaganda.
Een spoor heeft maar een beperkte capaciteit. Slechts 6 treinen per uur kunnen er rijden. Daarom is een vrije markt nooit mogelijk.
niet zolang treinkaartjes voor 50% gesubsidieerd worden en op benzine 85% belasting zit en BPM en Motorrijtuigbelasting.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 22:35 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Naast concurrentie op de markt, is er ook nog zo iets als concurrentie voor de markt: Dat wil zeggen, er wordt geconcurreert voor een tijdelijk monopolie. Zie bijvoorbeeld de bus aanbestedingen.
Daarnaast concurreert de trein ook met de auto, de bus en het vliegtuig.
Concurrentie is dus wel degelijk mogelijk.
Koek, je kan me van veel betichten, maar niet dat ik minder van OV, aanbestedingen en verkeerssystemen zou weten dan jij.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 21:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Sorry maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat je er slecht over na denkt. Maar dat viel te verwachten met 30 jaar marktpropaganda.
Een spoor heeft maar een beperkte capaciteit. Slechts 6 treinen per uur kunnen er rijden. Daarom is een vrije markt nooit mogelijk.
Die concurrentie is er wel degelijk. Het is misschien niet geheel eerlijk, maar de doelen zijn dan ook niet hetzelfde. Overigens zit er op een treinkaartje al lang geen 50% subsidie meer. NS betalen nog steeds niet het volledige bedrag dat PrutsRail kwijt is aan onderhoud en afschrijving, maar de infraheffing is inmiddels aanzienlijk en de subsidielijntjes liggen vaak ergens ver weg in de provincie, waar er (terecht) meer telt of een spoorweg rendabel is (en er dus subsidie op verstrekt wordt).quote:Op dinsdag 19 februari 2008 23:02 schreef henkway het volgende:
[..]
niet zolang treinkaartjes voor 50% gesubsidieerd worden en op benzine 85% belasting zit en BPM en Motorrijtuigbelasting.
En files voor en na werktijd
Dat heet oneerlijke concurrentie
Maar dat is dus geen echte marktwerking.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 22:35 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Naast concurrentie op de markt, is er ook nog zo iets als concurrentie voor de markt: Dat wil zeggen, er wordt geconcurreert voor een tijdelijk monopolie. Zie bijvoorbeeld de bus aanbestedingen.
Dus kan het spoor mooi in staatshanden blijven.quote:Daarnaast concurreert de trein ook met de auto, de bus en het vliegtuig.
Uitbesteden is niet echt concurrentie. Dat is meer een hoop papierwerk om concurrentie te vijnzen. Leuk systeem om je vrindjes te paaien maar het werkt natuurlijk niet echt. Zeker als bijvoorbeeld vergunningen meteen voor een jaar of 5 worden verstrekt, dan is zo'n OV-bedrijf meteen binnen.quote:Concurrentie is dus wel degelijk mogelijk.
Jawel, het is alleen geen volledig vrije markt.quote:Op woensdag 20 februari 2008 08:46 schreef Klopkoek het volgende:
Maar dat is dus geen echte marktwerking.
Hoezo "dus"? Omdat er concurrentie bestaat tussen modaliteiten, kan ten minste een daarvan best veel te veel kosten? Waarbij iedereen -treinreiziger of niet- moet bijbetalen?quote:Dus kan het spoor mooi in staatshanden blijven.
Uitbesteden is niet het toppunt van concurrentie. Toch is het een stap in de goede richting. Zie Connexxion, Syntus en de Noordelijke Nevenlijnen.quote:Uitbesteden is niet echt concurrentie. Dat is meer een hoop papierwerk om concurrentie te vijnzen. Leuk systeem om je vrindjes te paaien maar het werkt natuurlijk niet echt. Zeker als bijvoorbeeld vergunningen meteen voor een jaar of 5 worden verstrekt, dan is zo'n OV-bedrijf meteen binnen.
Ja. Maar mensen zijn niet alleen consument.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:12 schreef Boze_Appel het volgende:
Marktwerking hoef je niet in te geloven, je hoeft alleen maar de resultaten te kijken. Hoe minder een overheid zich met een markt bemoeit hoe beter dat is voor de consument.
De VeuVeuDeu' ertjes wilde graag de NS privatiseren zodat er concurentie mogelijk was. Ze vergaten daarbij alleen dat een private onderneming graag winst maakt. En dat is iets wat bij OV - zoals de NS - niet mee mag spelen.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 18:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Heb je wel eens een les economie gevolgd?
"Betaalbare treinkaartjes". Weet je wel wat voor een verschrikkelijke sloot geld er iedere dag naar de NS gaat om de huidige kaartjes onbetaalbaar te maken. Je hebt echt geen flauw benul hoe dit allemaal in elkaar steekt, wel?
Natuurlijk mag dat wel.quote:Op woensdag 20 februari 2008 10:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De VeuVeuDeu' ertjes wilde graag de NS privatiseren zodat er concurentie mogelijk was. Ze vergaten daarbij alleen dat een private onderneming graag winst maakt. En dat is iets wat bij OV - zoals de NS - niet mee mag spelen.
Als ik het goed herinner is de NS deels geprivatiseerd, en de busbedrijven zelfs volledig. Ze hebben niet eens een vervoersplicht meer...quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:32 schreef henkway het volgende:
[..]
De OV is niet geprivatiseerd en dat is maar goed ook
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |