Holy fuck! Dus er komen nog 3 gnomen bij?quote:Op woensdag 20 februari 2008 10:09 schreef FloggingMolly het volgende:
[..]
Surround sound he, moet je hebben!
Als je totaal geen schaamte hebt dan is het inderdaad een idee om steun te trekken, je suf te lenen en aan de lopende band kinderen op de wereld te kwakken.quote:Op woensdag 20 februari 2008 10:25 schreef MikeyMo het volgende:
idd, kinderen hebben ze in overvloed altijd
modaal is zo'n dikke 2300 bruto per maand... daar gaat echt geen duizend euro van af hoor.quote:Op woensdag 20 februari 2008 09:10 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
1300 netto is een modaal salaris hoor.
Ik verdien een modaal inkomen en zit tussen de 1700 en de 1800 per maand (netto)quote:Op woensdag 20 februari 2008 11:00 schreef E.T. het volgende:
[..]
modaal is zo'n dikke 2300 bruto per maand... daar gaat echt geen duizend euro van af hoor.
minimumloon is 1145 netto (bron: postbus51), 1300 zit dus maar net boven.
quote:Modaal inkomen
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Modaal inkomen is een veel gebruikt begrip in de Nederlandse inkomenspolitiek. Hoewel de letterlijke betekenis anders suggereert is het een 'geprikt' inkomensniveau. Het begrip betekent letterlijk het 'meest voorkomende inkomen', niet het gemiddelde inkomen. Modaal is afgeleid van het begrip modus in de statistiek.
In Nederland gebruikt men het begrip modaal inkomen als referentiepunt voor de bepaling van inkomenseffecten van maatregelen door de overheid. Het begrip is door het Nederlands Centraal Planbureau (CPB) gedefinieerd als een geprikt inkomensniveau, net onder de maximum premie-inkomensgrens voor de zorgverzekeringswet (ZVW). Het CPB gebruikt het begrip als referentiepunt in veel van zijn publicaties.
Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2007 ¤ 30.000. Dit komt neer op ongeveer ¤ 2.315,- bruto per maand bij 8% vakantiegeld. In 2006 was het ¤ 29.500 en voor 2008 wordt het op ¤ 30.975 geschat.
De naam "Jan Modaal" is voortgekomen uit dit begrip. Jan Modaal wordt gebruikt om iemand met een modaal inkomen mee aan te duiden, dus behorend tot de inkomensklasse waarin de meeste mensen vallen, soms echter met de bijbetekenis "middelmatig" of "de gewone man".
Zouden deze mensen dan niet in de problemen komen als ze modaal of boven modaal zouden verdienen?quote:Op woensdag 20 februari 2008 11:08 schreef MikeyMo het volgende:
Yup maar goed voorbeeld doet volgen en eea is ook erfelijk dus het probleem vermeerdert gewoon.quote:Op woensdag 20 februari 2008 10:45 schreef Stiemie het volgende:
Wat een ongelovelijk stomme mensen en wat erg voor die kinderen om zulke ouders te hebbenHoe je het ook bekijkt, zij zullen er uiteindelijk vooral de dupe van gaan worden.
en hun stem telt even hard als die van jouquote:Op woensdag 20 februari 2008 10:45 schreef Stiemie het volgende:
Net even een stukje van de docu gekeken, maar kon 'm gewoon niet uitkijken. Wat een ongelovelijk stomme mensen en wat erg voor die kinderen om zulke ouders te hebbenHoe je het ook bekijkt, zij zullen er uiteindelijk vooral de dupe van gaan worden.
Ongetwijfeld, als je meer verdient kun je meer lenen.quote:Op woensdag 20 februari 2008 11:13 schreef MikeyMo het volgende:
moeilijk te zeggen, maar het zou me niets verbazen als ze hun uitgaven patroon omhoogschroeven wanneer ze ook meer verdienen
Helemaal waar.quote:Op woensdag 20 februari 2008 11:22 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, als je meer verdient kun je meer lenen.![]()
Maw het maakt geen reet uit wat je inkomen is, je kan met geld omgaan of niet.
Heb de aflevering nog niet gezien maar ben ondertussen wel heel benieuwdquote:Op woensdag 20 februari 2008 12:24 schreef sungaMsunitraM het volgende:
"Met onze kinderen was het belangrijk dat we toch tv in huis hadden"
¤ 1600
de ouders zijn zelf dus ook door de TV opgevoed, verklaart een hoopquote:Op woensdag 20 februari 2008 12:24 schreef sungaMsunitraM het volgende:
¤ 1600
ja, want ze hadden adhd... gelukkig helpt de hele dag voor de tv zetten enormquote:Op woensdag 20 februari 2008 12:24 schreef sungaMsunitraM het volgende:
¤ 1600
Volgens mij gaat het er juist om dat deze mensen niet gebruik maken van gedekt krediet. Of je het nu direct afrekend, met een CC of een uitgestelde betaling maakt niet uit en moet iedereen voor zichzelf weten, enige dat belangrijk is dat je de centen wel hebt.quote:Op woensdag 20 februari 2008 12:03 schreef GemMagic het volgende:
Ik zie er absoluut geen probleem in om mee te doen aan de consumptiecultuur. Het maakt echt niet uit als je een leuke plasma tv ziet in de aanbieding, neemt m mee, en betaalt met je creditcard..
Het enige kleine ding is natuurlijk dat je je van te voren voor jezelf duidelijk hebt dat je het totaal bedrag+evt rente kan betalen. Dus dat je je aankoopt dekt met geld wat je al hebt. Dat je vervolgens je CC gebruikt is je eigen keuze. En als je een plasma wil voor jezelf, je buren of je vrienden mee te pochen.. boeien zolang je het maar kunt betalen. Ik heb een heel aantal intressante argumenten en stellingen gelezen in dit topic. Maar het moet immers geen bash-topic worden van consumptiecultuur in het algemeen.
Vraag ik me dan toch af hoe zo iemand met 31k per jaar thuis kan komen, en toch z'n geldzaken niet doorziet. Of zijn dat 2 verdieners en salarissen opgeteld? werd mij niet duidelijk nav de docu.quote:Op woensdag 20 februari 2008 12:58 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het er juist om dat deze mensen niet gebruik maken van gedekt krediet. Of je het nu direct afrekend, met een CC of een uitgestelde betaling maakt niet uit en moet iedereen voor zichzelf weten, enige dat belangrijk is dat je de centen wel hebt.![]()
De mensen uit de docu kopen maar raak alleen maar omdat de kredietverstrekkers meewerken, dat is niet meedoen aan de consumptiecultuur maar gewoon oliedom.![]()
ga van dat laatste maar uit. Dat ene gezin ook, beiden op uitzendbasis en allebei in lage-loon-sectorenquote:Op woensdag 20 februari 2008 13:13 schreef febl het volgende:
[..]
Vraag ik me dan toch af hoe zo iemand met 31k per jaar thuis kan komen, en toch z'n geldzaken niet doorziet. Of zijn dat 2 verdieners en salarissen opgeteld? werd mij niet duidelijk nav de docu.
Yup en het doorzien van je geldzaken is niet gebonden aan het salaris wat je binnensleept. Ken zat voorbeelden van mensen die vele malen meer verdienen maar ook niet weten "waar het nou allemaal blijft".quote:Op woensdag 20 februari 2008 13:15 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ga van dat laatste maar uit. Dat ene gezin ook, beiden op uitzendbasis en allebei in lage-loon-sectoren
Niet tot op het punt waar de kinderen geen eten hebben nee...maar lijkt me wel goed als de kinderen leren dat lenen voor alles wat je niet kan betalen uiteindelijk de deurwaarder langs brengt.quote:Op woensdag 20 februari 2008 09:45 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat is dan ook het enige zwakke punt, je kunt de kinderen niet laten opdraaien voor de fouten van de ouders.
Er zijn zat mensen met hoge inkomens die ook problemen hebben met rondkomen of meer uitgeven dan ze hebben.quote:Op woensdag 20 februari 2008 13:13 schreef febl het volgende:
[..]
Vraag ik me dan toch af hoe zo iemand met 31k per jaar thuis kan komen, en toch z'n geldzaken niet doorziet. Of zijn dat 2 verdieners en salarissen opgeteld? werd mij niet duidelijk nav de docu.
Zo ken ik dat ook met mijn zus.quote:Op woensdag 20 februari 2008 14:28 schreef MikeyMo het volgende:
Ik ken trouwens ook dergelijke gevallen;
...
Kun je ze niet beter helpen door te adviseren hoe ze het ook op orde zouden kunnen krijgen?quote:Op woensdag 20 februari 2008 14:48 schreef Dorkquemada het volgende:
[..]
Zo ken ik dat ook met mijn zus.
2 inkomens en nooit rondkomen, sterker nog ze staan nu ongeveer een heel maandsalariis in het rood (wat ze eigenlijk niet eens kunnen... rara hoe kan dat nou)
En dan zielig gaan doen dat ze niet kunnen rondkomen en weer bij mij aankloppen voor geld (of vragen of ik rekening xyz kan overmaken)
Oh en natuurlijk een jong kind hebben in die situatie... echt super.
Natuurlijk zit ik ook fout door ze elke keer weer te helpen als ze iets nodig hebben, maar goed het is moeilijk nee zeggen als je zelf wel alles op orde hebt.
Heb ik al eens gedaan en ze hebben dit ook een tijdje redelijk bijgehouden (of het geld gewoon ergens anders vandaan gehaald)quote:Op woensdag 20 februari 2008 14:55 schreef Brupje het volgende:
[..]
Kun je ze niet beter helpen door te adviseren hoe ze het ook op orde zouden kunnen krijgen?
Dat probeer ik sommige mensen ook weleens uit te leggen maar dan "moet ik niet zeuren", "ben ik teveel met geld bezig" of "dat komt wel een keer".quote:Op woensdag 20 februari 2008 14:42 schreef Verbal het volgende:
En een rúst dat het geeft, gewoon een beeld hebben van je financiën, ongelooflijk.
heerlijk hea, sterker nog, het is verslavend; het begint met wat overhouden, dan heb je in ene 2.000 euro, dan ga je naar de 3. Heerlijk als je dan vervolgens de 10.000 grens overgaat en er een nulletje bijkrijgtquote:Op woensdag 20 februari 2008 14:42 schreef Verbal het volgende:
Nou ben ik zelf ook wel enigszins geheropvoed door mijn echtgenote... niet dat ik schulden of leningen had, maar het aanleggen van een spaarpot was ook niet mijn sterkste kant (behalve voor iets dat ik wilde hebben, maar als ik het geld bij elkaar had, ging dat ook weer op).
Mijn vrouw die kan echter van een stuiver een kwartje maken, en dankzij haar heb ik ook echt lol in sparen. En een rúst dat het geeft, gewoon een beeld hebben van je financiën, ongelooflijk.
V.
heeej dat klinkt bekend; ik ben een vuile kniepert omdat ik uitgebreid rondshop en nadenk over grote uitgaven, ik zit op mijn cent'n en ik moet ze laten rollen want straks ben ik dood en heb ik er niets aan gehad...quote:Op woensdag 20 februari 2008 15:00 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Dat probeer ik sommige mensen ook weleens uit te leggen maar dan "moet ik niet zeuren", "ben ik teveel met geld bezig" of "dat komt wel een keer".Mij maakt het niet uit maar zit dan ook niet te zeuren, even je zooi op tafel gooien, uurtje aan gaan zitten met 2 man en alles zit overzichtelijk in mappen, je uitgavenpatroon qua lasten staat in een sheet en je slaapt een stuk lekkerder.
Overzicht hebben is nergens zo bevredigend als bij je eigen financiën.
haha, ja, maar goed, je wereld stort niet in als je zo'n bericht krijgt. Bij het lijdend onderwerp van dit topic zou het een strop zijnquote:Op woensdag 20 februari 2008 15:12 schreef Verbal het volgende:
Dat ik vorig jaar ineens een naheffing kreeg van 1500 Euro omdat mijn bijbaan twee jaar geen loonbelasting had afgedragen, was dan wél weer een bummer... Maar ik hád het tenminste riant
V.
Ik vind die V. onder iedere post ook onzin. Of ben jij zo iemand die bij het lopen over straat alleen de randjes van stoeptegels 'mag' raken?quote:Op woensdag 20 februari 2008 09:17 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik zal niet zeggen dat ik een economisch wonder ben, dat ben ik namelijk niet.
Maar jóuw polemische en betweterige betoog komt op mij over als een zo mogelijk nóg grotere bak opgeblazen lucht, dan de hele huizenbubbel
Puur naar de contradicties in jouw posts kijkend, lijkt een en ander mijn blaartrekkende onzin.
V.
Ja, maar jij bent dan ook een n00b. Alleen die zaniken over een letter en een puntje.quote:Op woensdag 20 februari 2008 15:18 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
Ik vind die V. onder iedere post ook onzin.
...waarvan aktequote:Op woensdag 20 februari 2008 15:23 schreef MikeyMo het volgende:
die V. wordt standaard onder elke post van hem gegenereerd..
is iets oldbie
hey dat is slecht voor de economiequote:Op woensdag 20 februari 2008 15:10 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
heerlijk hea, sterker nog, het is verslavend; het begint met wat overhouden, dan heb je in ene 2.000 euro, dan ga je naar de 3. Heerlijk als je dan vervolgens de 10.000 grens overgaat en er een nulletje bijkrijgt
En ja, dat geeft tegelijke en rush en een heerlijke rust, itt koopverslaafden, die hebben een rush als het loon gestort is en zitten 3 dagen er na weer in de put
Sterker nog, vaak weten mensen dit best en gaan ze er elke dag onder gebukt, wanneer ploft ie op de mat?quote:Op woensdag 20 februari 2008 15:14 schreef MikeyMo het volgende:
haha, ja, maar goed, je wereld stort niet in als je zo'n bericht krijgt. Bij het lijdend onderwerp van dit topic zou het een strop zijn
ik mis die lening van 20 000 pegels omdat je perse een flatscreen, surround en nieuwe auto wil hebben.quote:Op woensdag 20 februari 2008 15:47 schreef Hephaistos. het volgende:
Oef wat een zelfgenoegzaam topic begint dit opeens te worden! Eens even wat tegenwicht erin gooien hoor. Ik heb een schuld bij de IBG, heb een creditcard en sta op dit moment rood. Als ik uitga geef ik altijd meer uit dan ik me vantevoren had voorgenomen. Bovenop dit alles heb ik een grote la waar al mn rekeningen in verdwijnen en bezit ik geen enkele ordner-map.
Zo.
en 5.000 euro extra voor het plastic en kippengaas wat op de auto gemonteerd zitquote:Op woensdag 20 februari 2008 15:57 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
ik mis die lening van 20 000 pegels omdat je perse een flatscreen, surround en nieuwe auto wil hebben.
U bent student?quote:Op woensdag 20 februari 2008 15:47 schreef Hephaistos. het volgende:
Oef wat een zelfgenoegzaam topic begint dit opeens te worden! Eens even wat tegenwicht erin gooien hoor. Ik heb een schuld bij de IBG, heb een creditcard en sta op dit moment rood. Als ik uitga geef ik altijd meer uit dan ik me vantevoren had voorgenomen. Bovenop dit alles heb ik een grote la waar al mn rekeningen in verdwijnen en bezit ik geen enkele ordner-map.
Zo.
Ja, hier sluit ik me ook bij aan. Niet iedereen is een financieel wonderquote:Op woensdag 20 februari 2008 15:47 schreef Hephaistos. het volgende:
Zo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |