abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 17 februari 2008 @ 19:43:52 #1
862 Arcee
Look closer
pi_56797974
quote:
Lenen en kopen op afbetaling is makkelijk. Naar schatting kampen 150.000 Nederlanders met schulden die ze niet meer kunnen afbetalen. Wanneer mensen een lening aanvragen wordt niet altijd goed gecontroleerd of zij wel in staat zijn terug te betalen. Een registratie bij het BKR in Tiel garandeert niet dat iemand geen lening meer krijgt. "Dat is een groot misverstand", zegt BKR-directeur Joop Lobstein.

Wie eenmaal in de schulden zit, blijkt niet altijd bij de kredietbank of gemeentelijke schuldhulpverlening terecht te kunnen.

Voedselbank
ZEMBLA volgt twee gezinnen met een modaal inkomen die in de schulden zijn geraakt. Ze konden blijven lenen en op afbetaling kopen zonder dat iemand ingreep. Het gezin van Rob en Sonja heeft uiteindelijk een schuld van vijftigduizend euro opgebouwd en moet nu van een absoluut minimum leven. Dat kan alleen dankzij hulp van de voedselbank.

ZEMBLA vroeg aan BKR-directeur Joop Lobstein hoe het kan dat mensen zulke hoge schulden maken zonder dat er iemand ingrijpt. Het BKR stelt immers zelf dat zij een ‘belangrijke rol speelt in het voorkomen van overkreditering’.

Lobstein legt uit dat het BKR wel schulden en afbetalingsmoeilijkheden registreert, maar dat banken en andere financiers vervolgens hun eigen beslissingen nemen. Het BKR kan dus geen leningen tegenhouden, zoals veel mensen denken.

Vrolijk
In tv-reclames en advertenties zijn de mensen vrolijk en blij met alle aankopen die ze dankzij hun leningen hebben gedaan. Maar de werkelijkheid is voor mensen met een problematische schuld allesbehalve vrolijk. Voor veel van hen is het een taboe om er mee naar buiten te komen.

Waartoe dat kan leiden bleek toen in maart 2007 het dorpje Hengelo in Gelderland werd opgeschrikt door een gruwelijk familiedrama. Vader en moeder vergiftigden hun twee zoontjes en deden daarna een zelfmoordpoging, die de vader overleefde. De reden: een financiële schuld die ze niet meer aankonden.

In negen van de tien van dergelijke gezinsdrama’s van de afgelopen jaren is er sprake van financiële problemen, stelt Nadja Jungmann, die in 2006 promoveerde op een onderzoek naar schuldenproblematiek.

Wachtlijsten
Als mensen eenmaal in de schulden zitten en op zoek gaan naar hulp, blijkt die niet altijd even makkelijk te vinden. Gemeentelijke schuldhulpafdelingen en kredietbanken hebben vaak lange wachtlijsten en zijn lang niet altijd in staat mensen adequaat te helpen.

Volgens Ger Jaarsma, voorzitter van de koepelorganisatie NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet), zijn veel gemeentes niet bereid om meer geld in goede schuldhulpverlening te steken. Gevolg is onder andere dat mensen met schuldproblemen zich tot particuliere bureaus wenden, die lang niet altijd betrouwbaar blijken.

Opgelicht
Vorig jaar werden zo’n negenhonderd gezinnen opgelicht door de Stichting Schuldenvrij Leven en Stichting Vespa. Eigenaar Hans S. werd gearresteerd en het Openbaar Ministerie bereidt een strafzaak tegen hem voor.

ZEMBLA over hoe makkelijk je in de schulden raakt en hoe moeilijk het is om er weer uit te komen.

Research: Frans Glissenaar
Samenstelling en regie: Nicolien Herblot
Eindredactie: Kees Driehuis

Zondag 17 februari, 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_56798098
Ik snap de problematiek, maar heb moeite met de zin: '' ....volgt twee gezinnen met een modaal inkomen die in de schulden zijn geraakt. Ze konden blijven lenen en op afbetaling kopen zonder dat iemand ingreep''.

waar is eigen verantwoordelijkheid gebleven? Ik geloof niet dat iemand mensen 'dwingt' een lening aan te gaan.

Ik ontken de huidige situatie niet, ik begrijp dat veel gezinnen nu in problemen zitten en daar uit moeten zien te komen, ik kan alleen niet tegen het afschuiven van verantwoordelijkheid.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_56798329
Lenen is voor paupers en laaggeschoolden
pi_56798571
quote:
Op zondag 17 februari 2008 19:57 schreef bartmk3 het volgende:
dan is half nederland pauper want de meeste mensen moeten geld lenen voordat ze een huis kunnen kopen, maar ik begrijp wat je bedoeld
  Licht Ontvlambaar zondag 17 februari 2008 @ 20:39:38 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56799593
quote:
Op zondag 17 februari 2008 19:57 schreef bartmk3 het volgende:
Heb je verder nog een nuttig bijdrage aan het topic? Nee? Blijf dan weg Dit is net zo'n nutteloze opmerking als wanneer ik in jouw topic zou zeggen 'Werken in Kroatië is voor paupers en laaggeschoolden'...

En verder ontopic, het is heel eenvoudig om te lenen, te eenvoudig zou ik haast zeggen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 17 februari 2008 @ 20:40:57 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_56799632
Ik vind dat diegene die het geld uitleent ook een verantwoordelijkheid heeft. Het is toch de bedoeling dat het geld weer terug komt? En waar komt het geld vandaan als het geld niet terug komt? Dat komt van de wel betalende klanten van de bank.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 17 februari 2008 @ 20:48:15 #7
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_56799860
quote:
Op zondag 17 februari 2008 19:48 schreef Essebes het volgende:
Ik snap de problematiek, maar heb moeite met de zin: '' ....volgt twee gezinnen met een modaal inkomen die in de schulden zijn geraakt. Ze konden blijven lenen en op afbetaling kopen zonder dat iemand ingreep''.

waar is eigen verantwoordelijkheid gebleven? Ik geloof niet dat iemand mensen 'dwingt' een lening aan te gaan.

Ik ontken de huidige situatie niet, ik begrijp dat veel gezinnen nu in problemen zitten en daar uit moeten zien te komen, ik kan alleen niet tegen het afschuiven van verantwoordelijkheid.
Dat, dus.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_56799996
quote:
Op zondag 17 februari 2008 20:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik vind dat diegene die het geld uitleent ook een verantwoordelijkheid heeft. Het is toch de bedoeling dat het geld weer terug komt? En waar komt het geld vandaan als het geld niet terug komt? Dat komt van de wel betalende klanten van de bank.
Uhm nee.
Pas nadat de lening is terug betaald is er daadwerkelijk een waarde gecreëerd.
  zondag 17 februari 2008 @ 21:00:54 #9
pi_56800207
quote:
Op zondag 17 februari 2008 20:53 schreef Dementor het volgende:

[..]

Uhm nee.
Pas nadat de lening is terug betaald is er daadwerkelijk een waarde gecreëerd.
In welke zin is dat een reactie op mijn post?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_56800295
quote:
Op zondag 17 februari 2008 21:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In welke zin is dat een reactie op mijn post?
Niet al het uitgeleende geld komt van de klanten van de bank.
  zondag 17 februari 2008 @ 21:20:56 #11
pi_56800741
quote:
Op zondag 17 februari 2008 21:06 schreef Dementor het volgende:

[..]

Niet al het uitgeleende geld komt van de klanten van de bank.
Het komt ook van aandeelhouders die niet in wist geïnteresseerd zijn?
pi_56800788
quote:
Op zondag 17 februari 2008 21:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het komt ook van aandeelhouders die niet in wist geïnteresseerd zijn?
Leer het systeem eerst kennen zou ik zeggen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 17 februari 2008 @ 21:52:40 #13
862 Arcee
Look closer
pi_56801773
Wat een dure PC.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 17 februari 2008 @ 21:53:35 #14
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_56801804
Wat een jankwijf.

Kind van 1, 'pc moet er komen'

"Niemand heeft mij tegengehouden"
Thucydides
  Moderator zondag 17 februari 2008 @ 21:54:04 #15
9859 crew  Karina
Woman
pi_56801817
Wel een lekker groot TFT scherm. En die ukkies zullen wel lekker veel computeren
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 17 februari 2008 @ 22:05:33 #16
862 Arcee
Look closer
pi_56802174
Financiële analfabeten. Nou, zeg dat wel.
  zondag 17 februari 2008 @ 22:06:05 #17
pi_56802188
"... en toen hadden we zo maar een surround en alarm systeem..."
  Moderator zondag 17 februari 2008 @ 22:07:45 #18
9859 crew  Karina
Woman
pi_56802240
Ik snap die mensen echt niet, dat je geld leent als je wasmachine het opeens begeeft, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, maar een dure tv, surround en weet ik veel wat, daar kan ik echt met mijn pet niet bij.
niet zo tof doen
  zondag 17 februari 2008 @ 22:09:08 #19
331 Merel
Be here now.
pi_56802281
Dubbel dit. Aan de ene kant is het natuurlijk gewoon de eigen verantwoordelijkheid van die mensen. Aan de andere kant ziet iedereen dat dit inderdaad een beetje simpele mensen zijn en financiële analfabeten, en vraag je je af of ze niet tegen zichzelf beschermd moeten worden.
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_56802499
Dit begint inderdaad nogal een maatschappelijk probleem te worden en ik denk dat het in de meeste probleemgevallen ontbreekt aan een goede financiele opvoeding. Ik ben mijn ouders dankbaar dat dat in mijn geval wel goed gedaan is, maar ik weet en zie regelmatig dat het hier aan ontbreekt. Ik denk dat er op de lagere school al begonnen moet worden met goede voorlichting over financiele zaken, en dan heb ik het niet over economie.
For then I will purify the lips of the peoples, that they may all call on the name of Zephaniah, to serve me shoulder to shoulder.
pi_56802772
Probeer nooit te lenen als het niet hoeft. Want ik zie bij teveel mensen, dat ze maar blijven betalen.
  zondag 17 februari 2008 @ 22:27:55 #22
pi_56802839
Toen ik een klein versnipperaartje was moesten we nog sparen als we iets wilden hebben.
  Moderator zondag 17 februari 2008 @ 22:28:32 #23
9859 crew  Karina
Woman
pi_56802860
Het waren wel bepaalde types (om het maar zacht uit te drukken) die ze in die reportage lieten zien.
niet zo tof doen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 17 februari 2008 @ 22:30:51 #24
862 Arcee
Look closer
pi_56802954
Helemaal treurig dat er dan nog oplichters zijn die mensen in financiële nood nog dieper in de geldput helpen.

Die vrouw die in dat boekje met afschriften zat te bladeren: "Ik ben niet zo goed met rentes". Ze hebben er gewoon geen besef van. Ja, 32 euro per maand lijkt zo weinig.

Verbijsterend om te zien hoe weinig besef mensen van geld, rente en ermee rekenen hebben.
pi_56802966
Op zo'n moment wordt door televisiemakers het beeld opgeroepen dat de banken of leningverstrekkers het allemaal schuld zijn, maar ik snap niet hoe iemand het een goed idee kan vinden om 5000 euro te lenen voor de nieuwste plasma tv....

Het is de schuld van de mensen zelf, die liever lenen dan sparen en dan zielig doen in tv-programma's...
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 17 februari 2008 @ 22:32:42 #26
862 Arcee
Look closer
pi_56803022
quote:
Op zondag 17 februari 2008 22:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Toen ik een klein versnipperaartje was moesten we nog sparen als we iets wilden hebben.
Ja, maar het gaat nu zo makkelijk, hè. Er staat zo maar ineens weer 5000 euro op je rekening.
pi_56803323
quote:
Op zondag 17 februari 2008 22:31 schreef Bartaz het volgende:
Op zo'n moment wordt door televisiemakers het beeld opgeroepen dat de banken of leningverstrekkers het allemaal schuld zijn, maar ik snap niet hoe iemand het een goed idee kan vinden om 5000 euro te lenen voor de nieuwste plasma tv....

Het is de schuld van de mensen zelf, die liever lenen dan sparen en dan zielig doen in tv-programma's...
Ik vind dat de geldverstrekkers wel degelijk een zekere maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Als ik sommige reclames voor leningen zie, waarin mensen lekker worden gemaakt met 'n nieuwe keuken, badkamer, auto, etc, dan denk ik echt wel dat die bedrijven daar een veel te rooskleurige voorstelling van zaken geven. Ik denk dat een goede eerste stap zou zijn om die reclames aan veel strengere voorwaarden te laten voldoen, minder lekkermakerij, meer van de nadelen laten zien. Misschien een disclaimer/waarschuwing erbij (vergelijk maar met reclames voor beleggingen 'resultaten uit het verleden...')

Maar inderdaad, de leners hebben zelf absoluut ook schuld aan hun schuld
  zondag 17 februari 2008 @ 22:42:56 #28
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_56803378
En als je TV stuk gaat koop je een nieuwe plasma. Zo gaat dat. Want alle buren hebben er ook een.

En nog nooit hebben we van marktplaats gehoord, waar je een 10 jaar oude CRT voor een appel en een ei kunt kopen?

Kun je de krediet verstrekkers dan ook niet kwalijk nemen IMHO.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_56803496
stuitend dat de dsb naast hypotheek 40.000 euro aan mensen leent tegen 10% en paar dagen later nog 5000 extra aan deze wanhopige mensen wil lenen tegen 18% rente...waar dient dat hele BKR voor? NERGENS voor
pi_56803530
Die mensen hebben zo min mogelijk hulp nodig. Ze zoeken het zelf maar lekker uit en als het allemaal teveel voor ze wordt dan verkopen ze hun troep toch weer op Markplaats.
Maar het probleem is dat mensen alles willen en niet meer kunnen beslissen om sommige dingen wel te doen en andere dingen te laten.
  zondag 17 februari 2008 @ 22:52:00 #31
141482 Q.
JurassiQ
pi_56803673
quote:
Op zondag 17 februari 2008 22:47 schreef HarryP het volgende:
Die mensen hebben zo min mogelijk hulp nodig. Ze zoeken het zelf maar lekker uit en als het allemaal teveel voor ze wordt dan verkopen ze hun troep toch weer op Markplaats.
Maar het probleem is dat mensen alles willen en niet meer kunnen beslissen om sommige dingen wel te doen en andere dingen te laten.
Idd, iedereen wil en moet gewoon mee doen met de grootste auto, de grootste tv en de mooiste keuken. Dat ze dat helemaal niet kunnen betalen dat snappen ze niet.
For great justice!
  zondag 17 februari 2008 @ 22:52:08 #32
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_56803677
quote:
Op zondag 17 februari 2008 22:46 schreef Babbelzz het volgende:
stuitend dat de dsb naast hypotheek 40.000 euro aan mensen leent tegen 10% en paar dagen later nog 5000 extra aan deze wanhopige mensen wil lenen tegen 18% rente...waar dient dat hele BKR voor? NERGENS voor
Het is niet verboden om kritisch naar zo'n docu te kijjken.
Thucydides
  zondag 17 februari 2008 @ 22:52:29 #33
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_56803687
quote:
Op zondag 17 februari 2008 22:52 schreef Q. het volgende:

[..]

Idd, iedereen wil en moet gewoon mee doen met de grootste auto, de grootste tv en de mooiste keuken. Dat ze dat helemaal niet kunnen betalen dat snappen ze niet.
Dat leren ze vanzelf.
Thucydides
  zondag 17 februari 2008 @ 22:56:18 #34
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_56803802
Dat het te gemakkelijk wordt gemaakt om geld te lenen is een feit, maar ik kan er heel slecht tegen als mensen geld lenen en dan achteraf gaan janken dat ze het niet meer kunnen betalen allemaal.

Zoals anderen ook zeggen, eigen verantwoordelijkheid staat voor mij bovenaan, niemand dwingt jou om die lening af te sluiten. Dat je geld leent voor bv een wasmachine als de oude kapot is, dat kan ik begrijpen, maar leningen voor dure tv's , auto's etc heb ik nooit kunnen bevatten of snappen.

Ik heb al 10 jaar dezelfde tv, maar hij functioneert nog prima en het zal mij werkelijk een zorg zijn wat voor tv de buren hebben staan en wat ze van de mijne vinden.

Met al die leenreclames op de buis wordt het je bijna aangepraat dat het allemaal heel normaal is om te lenen en dat alles wat je maar wilt van jou kan zijn als je maar een lening afsluit. Daar zou eens wat aan gedaan moeten worden.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_56804168
quote:
Op zondag 17 februari 2008 22:31 schreef Bartaz het volgende:
....
Klopt helemaal, maar daarmee los je het probleem niet op. Feit blijft dat dit soort mensen gewoon bestaan, en helaas ook nog in behoorlijke aantallen de gemiddelde Nederlander is niet zo heel slim..

Eigenlijk wil ik een wettelijk vastgesteld maximum wat een persoon kan lenen, gebaseerd op:
-inkomen (iemand die 40.000 euro per jaar verdient zal minder snel een tokkie/kees kankerkachtel zijn in de problemen komen dan een minimumloonverdiener;
-betalingsverleden (iemand die altijd op tijd zijn rekeningen betaald mag van mij meer lenen dan iemand zonder fatsoenlijk payment record) en
-financiële stabiliteit (vast contract, koophuis etc).
Zoiets als in de USA dus, maar dan met veel strengere naleving.

Overigens stel ik me zo voor dat banken hier niet echt om zitten te springen, en zulke ideeën het bij de verkiezingen het ook niet zo goed doen laagbegaafden hebben nog steeds stemrecht in Nederland
  zondag 17 februari 2008 @ 23:23:07 #36
152789 karr-1
pi_56804575
quote:
Op zondag 17 februari 2008 23:09 schreef DonJames het volgende:

[..]

Klopt helemaal, maar daarmee los je het probleem niet op. Feit blijft dat dit soort mensen gewoon bestaan, en helaas ook nog in behoorlijke aantallen de gemiddelde Nederlander is niet zo heel slim..

Eigenlijk wil ik een wettelijk vastgesteld maximum wat een persoon kan lenen, gebaseerd op:
-inkomen (iemand die 40.000 euro per jaar verdient zal minder snel een tokkie/kees kankerkachtel zijn in de problemen komen dan een minimumloonverdiener;
-betalingsverleden (iemand die altijd op tijd zijn rekeningen betaald mag van mij meer lenen dan iemand zonder fatsoenlijk payment record) en
-financiële stabiliteit (vast contract, koophuis etc).
Zoiets als in de USA dus, maar dan met veel strengere naleving.

Overigens stel ik me zo voor dat banken hier niet echt om zitten te springen, en zulke ideeën het bij de verkiezingen het ook niet zo goed doen laagbegaafden hebben nog steeds stemrecht in Nederland
Ik ben het op zich wel met je eens, er zouden inderdaad strengere regels op dit gebied moeten komen. Helaas hechten we in dit land teveel aan vrijheid en is eigen verantwoordelijkheid een groot goed. Iedereen heeft het recht om zich in de ellende te storten als je dat wilt, maar het zou wat minder vanzelfsprekend moeten zijn om er door anderen uitgehaald te worden.
pi_56805554
tvp.
Morgen maar ff kijken op uitzendinggemist.

"Heel simpel, online de overeenkomst invullen, uitprinten en ondertekenen, op de bus doen en een paar dagen later heb je je geld"
pi_56805810
quote:
Op zondag 17 februari 2008 22:09 schreef Merel het volgende:
en vraag je je af of ze niet tegen zichzelf beschermd moeten worden.
Er is geen enkele reden die rechtvaardigt dat mensen 'tegen zichzelf beschermd worden' als ze dat zelf niet willen.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  maandag 18 februari 2008 @ 00:26:24 #39
44760 Nachtdier
Heeft usericon gejat!
pi_56805977
Ach ja.

Flink boven je stand lenen, diep in de schulden komen en dan huilen als je er niet meer uitkomt.

En wat doet de regering dan? Hup, in de schuldsanering. Lekker de schuldeisers in de kou laten staan en afschepen met een schijntje van de totaalschuld terwijl Jantje de Profiteur na 3 jaar bijstand voor totaal een paar mille z'n schuld van tienduizenden euro's kwijt is en weer lekker opnieuw kan beginnen zonder schulden terwijl ie donders goed wist dat ie boven zn stand leefde.

Heerlijk land dit!

En dat is dus onder andere een reden dat Nachtdiertje VVD stemt!
Amaranta is een dropmuts!
"Your body only has enough blood to run either your brain or your cock".>>>ik denk dus met mn lul!

Webicon maximum 100kB, geen 1.4MB. Removed by Jump
pi_56806278
leuk, die google ads ernaast

SLECHT BKR? GEEN PROBLEEM!
  maandag 18 februari 2008 @ 00:58:51 #41
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_56806376
dubbel gevoel; mijn spaargeld staat bij de DSB
Maar ik haat die leen reclame's
pi_56807959
quote:
Op maandag 18 februari 2008 00:07 schreef DJKoster het volgende:
tvp.
Morgen maar ff kijken op uitzendinggemist.

"Heel simpel, online de overeenkomst invullen, uitprinten en ondertekenen, op de bus doen en een paar dagen later heb je je geld"
sterker nog... in de MediaMarkt kun je ter plekke een lening afsluiten! Via een nog geen 8 minuten durend telefoongesprek, waarin je jegevens ((inkomen en zo) opgeeft, maar waar niks van jouw opgave ook werkelijk gecontroleerd wordt! Je loopt daarna met jouw aanschaf zo naar huis.

ik wist niet wat ik zag! Ik vind persoonlijk dat een bedrijf (in de uitzending MediaMarkt, maar ws ook andere bedrijven) hiermee een grens overschrijd. De klanten worden verleid en krijgen zo geen tijd om alles eens rustig te overdenken. Wellicht dat een afkoelperiode hieron wat kan toevoegen?
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_56807964
quote:
Op maandag 18 februari 2008 00:58 schreef Het_Biertje het volgende:
dubbel gevoel; mijn spaargeld staat bij de DSB
Maar ik haat die leen reclame's
niets houd je tegen om de DSB bank te verlaten, sterker nog DSB is momenteel niet eens de hoogste renderende bank (qua internetspaarrrekening), dus wie houdt je tegen.

Je moet niet vergeten...de macht van een consument kan best groot zijn. Als je moreel kan verantwoorden dat je DSB sponsort, terwijl je niet achter hun leenbeleid staat, blijf dan lekker. Niemand dwingt je, je kan dus ook zo naar de concurrent stappen als je daar een beter gevoel bij hebt.
(Roos Vonk)
  maandag 18 februari 2008 @ 08:34:05 #44
152789 karr-1
pi_56808314
quote:
Op maandag 18 februari 2008 07:11 schreef Essebes het volgende:

[..]

sterker nog... in de MediaMarkt kun je ter plekke een lening afsluiten! Via een nog geen 8 minuten durend telefoongesprek, waarin je jegevens ((inkomen en zo) opgeeft, maar waar niks van jouw opgave ook werkelijk gecontroleerd wordt! Je loopt daarna met jouw aanschaf zo naar huis.

ik wist niet wat ik zag! Ik vind persoonlijk dat een bedrijf (in de uitzending MediaMarkt, maar ws ook andere bedrijven) hiermee een grens overschrijd. De klanten worden verleid en krijgen zo geen tijd om alles eens rustig te overdenken. Wellicht dat een afkoelperiode hieron wat kan toevoegen?
dit heb je inderdaad bij meer zaken, je kent ze wel van die reclames als "Koop nu en betaal pas in 2009" etc. Een afkoelperiode lijkt me een goed plan, maar ik denk dat geen enkele winkel hier aan gaat meewerken juist omdat zij er bij gebaat zijn zoveel mogelijk verkoop te halen.

Ik heb de uitzending niet gezien, maar ben zeker van plan om hem nog een keer te gaan bekijken.
  maandag 18 februari 2008 @ 08:35:33 #45
152789 karr-1
pi_56808323
quote:
Op maandag 18 februari 2008 00:26 schreef Nachtdier het volgende:
Ach ja.

Flink boven je stand lenen, diep in de schulden komen en dan huilen als je er niet meer uitkomt.

En wat doet de regering dan? Hup, in de schuldsanering. Lekker de schuldeisers in de kou laten staan en afschepen met een schijntje van de totaalschuld terwijl Jantje de Profiteur na 3 jaar bijstand voor totaal een paar mille z'n schuld van tienduizenden euro's kwijt is en weer lekker opnieuw kan beginnen zonder schulden terwijl ie donders goed wist dat ie boven zn stand leefde.

Heerlijk land dit!

En dat is dus onder andere een reden dat Nachtdiertje VVD stemt!
Ik stem geen VVD, maar ik ben het wel met je eens. Juist door dit soort debiele regelingen wordt het allemaal veel te makkelijk gemaakt. Hoge schulden? Ach hang even een zielig verhaal op en binnen een paar jaar ben je er vanaf en kun je weer opnieuw beginnen, terwijl de schuldeisers met lege handen achterblijven.

Die regeling zouden ze eens moeten afschaffen.
  maandag 18 februari 2008 @ 08:36:21 #46
152789 karr-1
pi_56808327
quote:
Op maandag 18 februari 2008 00:18 schreef 700MB het volgende:

[..]

Er is geen enkele reden die rechtvaardigt dat mensen 'tegen zichzelf beschermd worden' als ze dat zelf niet willen.
Precies. Elk mens is slim genoeg om zelf te zien wat er wel en niet kan, als de overheid zich daar mee gaat bemoeien dan is het einde zoek.
pi_56808348
quote:
Op maandag 18 februari 2008 08:36 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Elk mens is slim genoeg om zelf te zien wat er wel en niet kan
Jij overschat de gemiddelde nederlander nogal. .
For great justice!
  maandag 18 februari 2008 @ 08:40:14 #48
152789 karr-1
pi_56808366
quote:
Op maandag 18 februari 2008 08:38 schreef Q. het volgende:

[..]

Jij overschat de gemiddelde nederlander nogal. .
Misschien wel, maar ik hou ook niet van dat betuttelende gedoe dat we iedereen maar aan het handje moeten nemen en beschermen tegen de boze buitenwereld. We zijn allemaal volwassen mensen en zo kun je je ook gedragen. Dat je dat dan niet wilt of kunt moet je zelf weten, maar daar hoeft de overheid niets aan te doen.
  Moderator maandag 18 februari 2008 @ 08:47:53 #49
9859 crew  Karina
Woman
pi_56808444
Ik snap niet dat die mensen niet begrijpen dat als je 5000 Euro leent je het ook weer terug moet betalen en met rente. Dat snapt een kind nog!

Dat gezeur van "de buren hebben een grote tv en een vette auto dus moeten wij ook" dat snap ik al helemaal niet, wat boeit het mij wat de buren hebben? Sterker nog, ik WEET niet eens wat de buren hebben. Ik heb ook geen plasma tv en een media center en weet ik wat, mijn tv is 3 jaar oud en kan nog wel 7 jaar mee, dus waarom een nieuwe kopen?

Ik vind dat mensen die iets op afbetaling kopen wel gewezen moeten op het bedrag dat ze uiteindelijk betalen, hopelijk denken die mensen er dan nog eens een keertje over na. Maar verder is het is het toch de mensen hun eigen verantwoordelijkheid.

Lol die advertenties onder dit topic, 5000-50.000 lenen?
niet zo tof doen
  maandag 18 februari 2008 @ 09:14:06 #50
152789 karr-1
pi_56808705
quote:
Op maandag 18 februari 2008 08:47 schreef Karina het volgende:
Ik vind dat mensen die iets op afbetaling kopen wel gewezen moeten op het bedrag dat ze uiteindelijk betalen, hopelijk denken die mensen er dan nog eens een keertje over na. Maar verder is het is het toch de mensen hun eigen verantwoordelijkheid.
Meestal staat het er ook wel bij (in kleine letters) maar zijn mensen zo gericht op het ding wat ze willen hebben dat ze blindelings overal voor tekenen als ze de nieuwe tv, auto of wat dan ook maar mee naar huis mogen nemen.

Het gelul over wat de buren hebben is ook niet te snappen, dat heb ik ook nog nooit gesnapt. Het interesseert me geen bal wat de buren wel en niet hebben, ik ben tevreden met mijn eigen spullen en dat is het belangrijkste.
  maandag 18 februari 2008 @ 09:25:36 #51
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56808860
Er zijn meerdere aspecten voor mij.. Ik vind dat eigen verantwoordelijkheid van degene die leent heel erg belangrijk. Nee je kunt niet alles hebben, er is niets mis met sparen voor je iets kunt kopen. En als je dan schulden hebt en je hebt een financieel meevallertje gebruik dat dan om af te lossen. (en nee, dan geen uitspraken als 'ja, maar ik heb toch ook wel recht op iets voor mezelf?" .. die dingen voor jezelf heb je al gekocht en een lening voor afgesloten )

Schuldsanering pas mogelijk als werkelijk alles, maar dan ook alles geprobeerd is. Eerst een paar jaar leven volgens de regels van de schuldsanering nu, maar dan wel zo veel mogelijk afbetalen. Als na een paar jaar blijkt dat je netjes en welwillend bent, dan pas kun je in aanmerking komen voor daadwerkelijke schuldsanering.

Reclames mogen wmb afgeschaft worden, zeker die waarin het lenen zo vreselijk makkelijk wordt voorgesteld. Een 'code' die voorschrijft wat je nou precies per maand moet betalen, hoeveel dat per jaar is, hoeveel jaar je betaalt en ook een optelsom die voorschotelt hoeveel je in totaal betaalt lijkt me ook niet verkeerd.
Praktijken als hierboven beschreven bij de MM vind ik echt te gek voor woorden..

Verder kan ik alleen maar hopen dat ik mijn kinderen wel een goede financiele opvoeding meegeef; leren prioriteiten te stellen in je behoeftes en het besef dat je niet altijd alles maar kunt hebben.
En vooral: je kunt niet meer geld uitgeven dan je hebt
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 18 februari 2008 @ 10:13:10 #52
152789 karr-1
pi_56809515
quote:
Op maandag 18 februari 2008 09:25 schreef E.T. het volgende:
Verder kan ik alleen maar hopen dat ik mijn kinderen wel een goede financiele opvoeding meegeef; leren prioriteiten te stellen in je behoeftes en het besef dat je niet altijd alles maar kunt hebben.
En vooral: je kunt niet meer geld uitgeven dan je hebt
Dit kan ik alleen maar toejuichen, dit zijn de kinderen die we moeten hebben

Ik ben ook opgevoed met de gedachte dat je geld maar 1 keer kunt uitgeven en dat je niet kunt kopen als je geen geld hebt. Ik zal niet ontkennen dat ik ook een schuld heb gehad om mijn studie te kunnen betalen, maar sinds die tijd heb ik die schuld keurig afbetaald en nooit ergens meer een cent geleend.
pi_56809625
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:13 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik ben ook opgevoed met de gedachte dat je geld maar 1 keer kunt uitgeven en dat je niet kunt kopen als je geen geld hebt. Ik zal niet ontkennen dat ik ook een schuld heb gehad om mijn studie te kunnen betalen, maar sinds die tijd heb ik die schuld keurig afbetaald en nooit ergens meer een cent geleend.
Studieschuld is anders, dat is gewoon een goede investering. Er zijn wmb drie dingen waar je voor mag lenen: huis, studie, iets wat echt onmisbaar is. Die laatste is natuurlijk erg relatief en situatieafhankelijk, je vermogen om dit juist in te schatten bepaald of je al dan niet onnodig in de schulden komt.
  maandag 18 februari 2008 @ 10:21:57 #54
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_56809651
quote:
Op maandag 18 februari 2008 08:35 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik stem geen VVD, maar ik ben het wel met je eens. Juist door dit soort debiele regelingen wordt het allemaal veel te makkelijk gemaakt. Hoge schulden? Ach hang even een zielig verhaal op en binnen een paar jaar ben je er vanaf en kun je weer opnieuw beginnen, terwijl de schuldeisers met lege handen achterblijven.

Die regeling zouden ze eens moeten afschaffen.
Ook hier geldt toch marktwerking? Als schuldeisers daadwerkelijk met lege handen achterblijven dan zouden ze daar van leren en strengere richtlijnen hanteren gebaseerd op de BKR-gegevens.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 18 februari 2008 @ 10:25:40 #55
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56809719
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:13 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Komt wellicht ook omdat wij allebei zijn opgevoed vanuit diezelfde gedachte: eerst sparen en dan pas kopen. En we hebben allebei een afgrijselijke hekel aan lenen en schulden. (zelfs schulden bij familie en vrienden als in "wil je even dit voor me meenemen als je bij die en die winkel bij jou in de buurt bent")

Hypotheek en studieschuld zijn wmb de enige uitzonderingen om te lenen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 18 februari 2008 @ 10:26:23 #56
152789 karr-1
pi_56809735
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:20 schreef FloggingMolly het volgende:

[..]

Studieschuld is anders, dat is gewoon een goede investering. Er zijn wmb drie dingen waar je voor mag lenen: huis, studie, iets wat echt onmisbaar is. Die laatste is natuurlijk erg relatief en situatieafhankelijk, je vermogen om dit juist in te schatten bepaald of je al dan niet onnodig in de schulden komt.
Het ligt aan je definitie van onmisbaar denk ik, sommige mensen vinden een flatscreen en een nieuwe auto ook onmisbaar.....

Je moet een onderscheid kunnen maken tussen noodzakelijk en niet noodzakelijk. Onderdak, eten, drinken en kleding zijn noodzakelijke dingen, de rest is in principe luxe en zou je alleen moeten doen als je geld over hebt. En dan niet lenen, maar geld dat je over hebt van je salaris.
  maandag 18 februari 2008 @ 10:27:43 #57
152789 karr-1
pi_56809758
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:25 schreef E.T. het volgende:

[..]

Komt wellicht ook omdat wij allebei zijn opgevoed vanuit diezelfde gedachte: eerst sparen en dan pas kopen. En we hebben allebei een afgrijselijke hekel aan lenen en schulden. (zelfs schulden bij familie en vrienden als in "wil je even dit voor me meenemen als je bij die en die winkel bij jou in de buurt bent")

Hypotheek en studieschuld zijn wmb de enige uitzonderingen om te lenen
Ik heb ook een hekel aan lenen en schulden, ik schaam me er al voor om bij mijn eigen partner om geld te vragen als ik toevallig niets bij me heb. Komt dan ook vrijwel nooit voor gelukkig.
pi_56809762
Hoe kom je van je schulden af? Vrij simpel, geld op de rekening storten van diegene waar je het geld van geleend hebt.
  maandag 18 februari 2008 @ 10:29:23 #59
152789 karr-1
pi_56809776
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:21 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Ook hier geldt toch marktwerking? Als schuldeisers daadwerkelijk met lege handen achterblijven dan zouden ze daar van leren en strengere richtlijnen hanteren gebaseerd op de BKR-gegevens.
Probleem is alleen dat schuldhulpverlening geen rekening houd met de schuldeiser, maar alleen met de schuldenaar. Ze kunnen dus regels opstellen zoveel ze willen, daar gaat dit gewoon overheen.

En ze blijven misschien niet geheel met lege handen achter, maar ze krijgen een fractie terug van het bedrag waar ze eigenlijk recht op zouden hebben.
  maandag 18 februari 2008 @ 10:30:03 #60
152789 karr-1
pi_56809788
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:28 schreef tequi3 het volgende:
Hoe kom je van je schulden af? Vrij simpel, geld op de rekening storten van diegene waar je het geld van geleend hebt.
Simpel gezegd, maar helemaal waar natuurlijk. Alleen daar denken mensen dus niet over na als ze gaan lenen.
pi_56809797
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:26 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Het ligt aan je definitie van onmisbaar denk ik, sommige mensen vinden een flatscreen en een nieuwe auto ook onmisbaar.....

Je moet een onderscheid kunnen maken tussen noodzakelijk en niet noodzakelijk. Onderdak, eten, drinken en kleding zijn noodzakelijke dingen, de rest is in principe luxe en zou je alleen moeten doen als je geld over hebt. En dan niet lenen, maar geld dat je over hebt van je salaris.
In sommige gevallen kan een auto of pc ook onmisbaar zijn (bijvoorbeeld voor werk), maar sommige mensen snappen niet dat dat niet veel hoeft te kosten.

Die vrouw die een pc van ¤1500 kocht voor een kind van één ,echt hoor, waarom kunnen zulke mensen zich voortplanten?
pi_56809869
quote:
Op zondag 17 februari 2008 22:56 schreef karr-1 het volgende:
Ik heb al 10 jaar dezelfde tv, maar hij functioneert nog prima en het zal mij werkelijk een zorg zijn wat voor tv de buren hebben staan en wat ze van de mijne vinden.

Met al die leenreclames op de buis wordt het je bijna aangepraat dat het allemaal heel normaal is om te lenen en dat alles wat je maar wilt van jou kan zijn als je maar een lening afsluit. Daar zou eens wat aan gedaan moeten worden.
Kijk es aan ! Ik heb hem gevonden, die andere nederlander die nog steeds geen lcd/plasma tv heeft

Ook wij hebben het standpunt dat er pas wat nieuws komt als het oude kapot is. Met als gevolg dat we hier een zielig hoekje consumenten electronica hebben staan.

Er wordt inderdaad via de reclames flink op de bevolking ingepraat om voor allerlei lullige onzin je in de schulden te steken. Op een bepaald moment begon ik in de gaten te krijgen dat mijn kinderen ook dachten dat het aanschaffen van nieuwe dingen via lenen punt nl ging. Heb ze toen maar uitgelegd dat het via sparen punt nl toch handiger is.
En bij elke reclame met een stelletje van die blije leen-eikels roepen we hier sparen punt nl.
-
pi_56809879
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:30 schreef FloggingMolly het volgende:

[..]

In sommige gevallen kan een auto of pc ook onmisbaar zijn (bijvoorbeeld voor werk), maar sommige mensen snappen niet dat dat niet veel hoeft te kosten.

Die vrouw die een pc van ¤1500 kocht voor een kind van één ,echt hoor, waarom kunnen zulke mensen zich voortplanten?
Dat is echt te kansloos voor woorden, zulke figuren mogen echt geen kinderen krijgen imo.
Je hebt dan totaal geen realiteitsbesef meer.
  maandag 18 februari 2008 @ 10:35:58 #64
152789 karr-1
pi_56809880
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:30 schreef FloggingMolly het volgende:

[..]

Precies, zoals je zelf al zei, het ligt geheel aan je eigen omstandigheden wat voor jou onmisbaar is. Maar een pc van 1500 euro voor een kind van 1 is inderdaad belachelijk.
  maandag 18 februari 2008 @ 10:38:31 #65
152789 karr-1
pi_56809936
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:35 schreef quo_ het volgende:

[..]

Kijk es aan ! Ik heb hem gevonden, die andere nederlander die nog steeds geen lcd/plasma tv heeft

Ook wij hebben het standpunt dat er pas wat nieuws komt als het oude kapot is. Met als gevolg dat we hier een zielig hoekje consumenten electronica hebben staan.

Er wordt inderdaad via de reclames flink op de bevolking ingepraat om voor allerlei lullige onzin je in de schulden te steken. Op een bepaald moment begon ik in de gaten te krijgen dat mijn kinderen ook dachten dat het aanschaffen van nieuwe dingen via lenen punt nl ging. Heb ze toen maar uitgelegd dat het via sparen punt nl toch handiger is.
En bij elke reclame met een stelletje van die blije leen-eikels roepen we hier sparen punt nl.
Ha ha ik wist wel dat ze nog bestonden !! Gelukkig zijn er nog mensen met ouderwetse standpunten. En waarom is het een zielig hoopje electronica? Zolang er nog geluid en/of beeld uitkomt dat ik acceptabel vind, ben ik tevreden.

Ik heb geen kinderen maar ik merk om me heen dat mensen wel steeds makkelijker gaan denken over geld. "Ach we sluiten even een PL'tje af om op vakantie te gaan" hoorde ik laatst iemand zeggen. Dan spoor je toch ook niet?
  maandag 18 februari 2008 @ 10:39:04 #66
152789 karr-1
pi_56809946
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:35 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat is echt te kansloos voor woorden, zulke figuren mogen echt geen kinderen krijgen imo.
Je hebt dan totaal geen realiteitsbesef meer.
Helaas bestaan die mensen wel, anders zouden al die leenbedrijven ook niet bestaan.
pi_56809993
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:39 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Helaas bestaan die mensen wel, anders zouden al die leenbedrijven ook niet bestaan.
Helaas wel ja. Te bizar voor woorden, dit
  maandag 18 februari 2008 @ 10:44:40 #68
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_56810058
quote:
Op zondag 17 februari 2008 22:46 schreef Babbelzz het volgende:
Is DSB een charitatieve instellin soms?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  maandag 18 februari 2008 @ 10:50:43 #69
153506 Captain_Fabulous
pi_56810163
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:38 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ha ha ik wist wel dat ze nog bestonden !! Gelukkig zijn er nog mensen met ouderwetse standpunten. En waarom is het een zielig hoopje electronica? Zolang er nog geluid en/of beeld uitkomt dat ik acceptabel vind, ben ik tevreden.
Hier nog zo iemand...niemand van de straat is jaloers op mijn auto, TV of mijn surround systeem (dat ik niet heb). Ik heb dan ook geen enkele leneing lopen behalve mijn hypotheek en IB groep aflossing. Sparen, dan kopen. Simpel.
pi_56810256
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Hier nog zo iemand...niemand van de straat is jaloers op mijn auto, TV of mijn surround systeem (dat ik niet heb). Ik heb dan ook geen enkele leneing lopen behalve mijn hypotheek en IB groep aflossing. Sparen, dan kopen. Simpel.
Precies. Mij is het dan weliswaar wel gelukt een leuke auto, tv en inrichting te kopen voor ons nieuwe huis, maar ik had me er never nooit niet voor in de schulden gestoken.
  maandag 18 februari 2008 @ 10:56:41 #71
152789 karr-1
pi_56810261
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:44 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Is DSB een charitatieve instellin soms?
Nee maar ze maken wel agressieve reclames via alle bedrijven waar ze inziiten, zodat het lijkt alsof geld lenen de normaalste zaak van de wereld is.
  maandag 18 februari 2008 @ 10:57:02 #72
152789 karr-1
pi_56810268
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

maandag 18 februari 2008 @ 10:58:35 #73
152789 karr-1
pi_56810298
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Precies. Mij is het dan weliswaar wel gelukt een leuke auto, tv en inrichting te kopen voor ons nieuwe huis, maar ik had me er never nooit niet voor in de schulden gestoken.
Precies zo kan het dus ook, mijn tv en koelkast staan momenteel ook op het punt om het te begeven, maar zolang ze het nog doen hoef ik geen nieuwe te hebben. Ondertussen ben ik al wel aan het rondkijken wat die dingen kosten en waar ze te krijgen zijn, zodat ik voorbereid ben op de kosten die er aan zitten. En uiteraard ben ik alvast begonnen met sparen, want een lening voor die dingen begin ik niet aan.
  maandag 18 februari 2008 @ 10:59:13 #74
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_56810313
Heb de docu helaas niet gezien maar het mijn beeld zal er niet door veranderen. 90% van de nederlanders sluit gewoon leningen af voor compleet nutteloze dingen. Het komt er waarschijnlijk op neer dat de buren van persoon X geld lenen om een LCD/Plasma + surround-systeem te kunnen kopen. Persoon X ziet dit en gaat ook geld lenen om een grotere LCD/Plasma + 7.1 surround-systeem te kunnen kopen. Het resultaat een vicieuze cirkel van steeds oplopende schulden die op den duur niet terug te betalen zijn en wie krijgt de schuld, DSB en consorten . Deels terecht, deels onterecht. Terecht door de misleidende reclames (overheid kan hier wat aan doen), onterecht omdat je er zelf voor kiest om geld te lenen.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  maandag 18 februari 2008 @ 11:04:05 #75
153506 Captain_Fabulous
pi_56810413
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]

We zijn nu op het punt waar als bij ons iets stuk gaat we iets beters/mooiers/duurders kopen dan we eerst hadden. Maar niet duurder dan wat op de spaarrekening staat. Zo eenvoudig kun je het leven maken. Als je hebt, doe er leuke dingen mee (Ik will best een grote flatscreen, maar net als jij ga ik er dus niet voor lenen). Heb je het niet, wees tevreden met wat je hebt en spaar.
  maandag 18 februari 2008 @ 11:04:37 #76
152789 karr-1
pi_56810432
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:59 schreef PirE het volgende:
Terecht door de misleidende reclames (overheid kan hier wat aan doen), onterecht omdat je er zelf voor kiest om geld te lenen.
die reclames zijn op zich niet misleidend, aangezien ze precies doen wat ze moeten doen. Volgens mij zijn er nog niet zo heel lang geleden nieuwe regels gekomen en daardoor zie je nu in de reclames in kleine letters onderin beeld staan wat de kosten zijn enzo. Helaas flitst dit zo snel voorbij dat niemand ze leest.

Ook in de reclame in bv je tvgids zie je dit staan, maar dan in wel hele hele kleine lettertjes.

De overheid heeft er dus wel wat aan gedaan, maar eerlijk gezegd zie ik niet wat ze er nog meer aan zouden kunnen doen. Verbieden die reclame te maken? Op grond van wat?
  maandag 18 februari 2008 @ 11:05:15 #77
152789 karr-1
pi_56810446
quote:
Op maandag 18 februari 2008 11:04 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

We zijn nu op het punt waar als bij ons iets stuk gaat we iets beters/mooiers/duurders kopen dan we eerst hadden. Maar niet duurder dan wat op de spaarrekening staat. Zo eenvoudig kun je het leven maken. Als je hebt, doe er leuke dingen mee (Ik will best een grote flatscreen, maar net als jij ga ik er dus niet voor lenen). Heb je het niet, wees tevreden met wat je hebt en spaar.
  maandag 18 februari 2008 @ 11:06:43 #78
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_56810464
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:58 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Precies zo kan het dus ook, mijn tv en koelkast staan momenteel ook op het punt om het te begeven, maar zolang ze het nog doen hoef ik geen nieuwe te hebben. Ondertussen ben ik al wel aan het rondkijken wat die dingen kosten en waar ze te krijgen zijn, zodat ik voorbereid ben op de kosten die er aan zitten. En uiteraard ben ik alvast begonnen met sparen, want een lening voor die dingen begin ik niet aan.
Ik leg gewoon elke maand een bepaald bedrag apart voor onverwachte uitgaven. Gaat er wat kapot, dan kan ik zonder problemen iets nieuws halen, dat slaapt een stuk lekkerder.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  maandag 18 februari 2008 @ 11:10:26 #79
153506 Captain_Fabulous
pi_56810546
quote:
Op maandag 18 februari 2008 11:06 schreef PirE het volgende:

[..]

Ik leg gewoon elke maand een bepaald bedrag apart voor onverwachte uitgaven. Gaat er wat kapot, dan kan ik zonder problemen iets nieuws halen, dat slaapt een stuk lekkerder.
Wij hadden ooit een doorlopend crediet, en toen ik een half jaar werkeloos werd, gaf dat enorme problemen....daarna 500p/m afbetaald tot het weg was (toen ik weer een baan had)...nooooooit meer die stress. Sparen. Is. Cool.
  maandag 18 februari 2008 @ 11:12:04 #80
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_56810576
Documentaire geeft voor mijn gevoel wel een vertekend beeld van 'de gemiddelde lener'. Ik kan me niet voorstellen dat als je een lening van 5000 Euro afsluit, je niet even bekijkt welk rentepercentage daar bij hoort. De meeste mensen zullen dat gewoon doen, zoals de meeste mensen ook gewoon hun lening terugbetalen. De debielen zijn de uitzondering, dat moet je wel in je achterhoofd houden.
  maandag 18 februari 2008 @ 11:15:44 #81
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_56810646
quote:
Op maandag 18 februari 2008 11:04 schreef karr-1 het volgende:

[..]

die reclames zijn op zich niet misleidend, aangezien ze precies doen wat ze moeten doen. Volgens mij zijn er nog niet zo heel lang geleden nieuwe regels gekomen en daardoor zie je nu in de reclames in kleine letters onderin beeld staan wat de kosten zijn enzo. Helaas flitst dit zo snel voorbij dat niemand ze leest.

Ook in de reclame in bv je tvgids zie je dit staan, maar dan in wel hele hele kleine lettertjes.

De overheid heeft er dus wel wat aan gedaan, maar eerlijk gezegd zie ik niet wat ze er nog meer aan zouden kunnen doen. Verbieden die reclame te maken? Op grond van wat?
Als je die reclames bekijkt dan schetst men nog steeds het beeld dat lenen een is. Reclames verbieden hoeft van mij niet, maar iets killer mag wel.
  maandag 18 februari 2008 @ 11:16:17 #82
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_56810656
NU bij een lening een gratis IKEA waarbon!
  maandag 18 februari 2008 @ 11:16:28 #83
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_56810661
en bellen die mensen
pi_56810932
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:26 schreef karr-1 het volgende:

Wel een beetje kort door de bocht, als iemand buiten zijn of haar vaste lasten prima in staat is om een lening af te betalen die genomen is om luxe zaken aan te schaffen dan moet dat kunnen. De toetsing hiervoor zou moeten liggen bij de kredietverstrekker en de kredietnemer heeft hier zelf natuurlijk ook een rol in.

Kreditverstrekkers zouden zelf ook meer op de blaren moeten zitten als ze iemand verkeerd toetsen en daardoor iemand teveel lenen dan dat diegene kan afbetalen.

De strekking van Zembla vond ik een hele verkeerde.
  maandag 18 februari 2008 @ 11:45:23 #85
152789 karr-1
pi_56811322
quote:
Op maandag 18 februari 2008 11:15 schreef PirE het volgende:

[..]

Als je die reclames bekijkt dan schetst men nog steeds het beeld dat lenen een is. Reclames verbieden hoeft van mij niet, maar iets killer mag wel.
dat ben ik met je eens.
  maandag 18 februari 2008 @ 11:47:04 #86
152789 karr-1
pi_56811360
quote:
Op maandag 18 februari 2008 11:29 schreef Chewie het volgende:

[..]

Wel een beetje kort door de bocht, als iemand buiten zijn of haar vaste lasten prima in staat is om een lening af te betalen die genomen is om luxe zaken aan te schaffen dan moet dat kunnen. De toetsing hiervoor zou moeten liggen bij de kredietverstrekker en de kredietnemer heeft hier zelf natuurlijk ook een rol in.

Kreditverstrekkers zouden zelf ook meer op de blaren moeten zitten als ze iemand verkeerd toetsen en daardoor iemand teveel lenen dan dat diegene kan afbetalen.

De strekking van Zembla vond ik een hele verkeerde.
Als iemand een lening wil nemen moet hij of zij dat vooral helemaal zelf weten. Ik zeg alleen dat ik persoonlijk niet snap waarom je een lening zou nemen voor luxe zaken, maar dat is mijn eigen keuze.

Wel zou de toetsing wat strenger mogen, maar ook de handhaving wat betreft het terugbetalen zou wat strenger mogen. Niet meteen de schuldhulpverlening in, dat is pas de allerlaatste stap.
  maandag 18 februari 2008 @ 11:47:52 #87
152789 karr-1
pi_56811380
quote:
Op maandag 18 februari 2008 11:06 schreef PirE het volgende:

[..]

Dat doe ik dus ook en dat werkt ideaal. Ik heb altijd een bedrag achter de hand voor als er zaken plotseling kapot gaan of zo, nooit geen problemen meer gehad.
  maandag 18 februari 2008 @ 12:05:12 #88
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_56811709
quote:
Op maandag 18 februari 2008 11:29 schreef Chewie het volgende:

[..]

En dat is nu niet zo?
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 18 februari 2008 @ 12:38:34 #89
152789 karr-1
pi_56812302
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:05 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

En dat is nu niet zo?
Blijkbaar niet he.
  maandag 18 februari 2008 @ 12:40:47 #90
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_56812348
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:38 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Blijkbaar niet he.
Hoezo niet dan? Als je iemand een lening verstrekt die hij niet kan terugbetalen, dan gaat hij de schuldhulpverlening in en krijg je maar een klein gedeelte van je geld terug. Er is weinig reden voor kredietverstrekkers om mensen geld te lenen als je weet dat ze het niet terug kunnen betalen, lijkt me.
  maandag 18 februari 2008 @ 12:41:32 #91
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_56812362
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:38 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Blijkbaar niet he.
Van wie krijgt de kredietverstrekker zijn geld dan terug als een klant de betalingen niet meer kan opbrengen?
pi_56812436
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:41 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Van wie krijgt de kredietverstrekker zijn geld dan terug als een klant de betalingen niet meer kan opbrengen?
Van de belastingbetaler natuurlijk
pi_56812438
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:41 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Uit de verzekering die de leningen bij Leen zo duur maken
  maandag 18 februari 2008 @ 12:47:48 #94
pi_56812492
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:40 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Hoezo niet dan? Als je iemand een lening verstrekt die hij niet kan terugbetalen, dan gaat hij de schuldhulpverlening in en krijg je maar een klein gedeelte van je geld terug. Er is weinig reden voor kredietverstrekkers om mensen geld te lenen als je weet dat ze het niet terug kunnen betalen, lijkt me.
Ze berekenen gewoon extra rente en administratieve kosten voor de klanten die wel betalen.
  maandag 18 februari 2008 @ 12:49:41 #95
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_56812531
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ze berekenen gewoon extra rente en administratieve kosten voor de klanten die wel betalen.
Ja precies, wat weer hogere kosten en rente met zich meebrengt, wat weer slecht is voor je concurrentiepositie. Alle reden voor kredietverstrekkers om niet te lenen aan mensen waarvan je verwacht dat ze het niet terug kunnen betalen.
pi_56812553
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar dan nog is het in hun nadeel. Veel wanbetalers betekent dus hogere tarieven en dat is niet echt concurend natuurlijk.
pi_56812600
Echt he, een pc van 1400! euro, een nieuwe tv á 1600 euro ipv. 2dehands, zulke mensen moeten voor zichzelf in bescherming worden genomen..
  maandag 18 februari 2008 @ 12:58:41 #98
pi_56812688
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:50 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Maar dan nog is het in hun nadeel. Veel wanbetalers betekent dus hogere tarieven en dat is niet echt concurend natuurlijk.
Er zijn meer mensen (en bedrijven) bekend die het moeilijk vinden om op langere termijn te denken. Huizencrisis?
pi_56812734
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er zijn meer mensen (en bedrijven) bekend die het moeilijk vinden om op langere termijn te denken. Huizencrisis?
Kijk dan wel even naar de achterliggende oorzaken.
  maandag 18 februari 2008 @ 13:08:32 #100
pi_56812842
quote:
Op maandag 18 februari 2008 13:01 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Kijk dan wel even naar de achterliggende oorzaken.
Tijdens een huizenbubble geven ze mensen zonder inkomen een hypotheek zodat ze lekker kunnen speculeren. Wat mis ik nu?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')